indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Nada21
User
spacer line

Hallo allemaal,

Begin december ga ik voor 4 weken (eigenlijk ruim 3 1/2 week met de reis er af getrokken) naar Bali samen met een vriendin!

We willen graag rustig aan doen en de tijd nemen om alles te bekijken. We vinden heel veel leuk : cultuur, natuur, actief maar ook lekker relaxen.

Ik heb een beetje een reisschema gemaakt van wat we willen zien en vroeg me af of jullie me hier tips over kunnen geven.

We beginnen in Sanur om even een dagje bij te komen van de vlucht. En nu zat ik zelf aan de volgende route te denken:

Sanur - Ubud - Candidasa - Tirta Gangga/Sidemen - Lovina - Lubuhan Lalang/Pemuteran - Munduk - Kuta - Sanur - Nusa Lembongan - Nusa Penida - Gili Air - Gili Meno - Gili Trawangan (daar oud&nieuw vieren) en daarna weer terug naar Bali en vanaf Denpasar weer terug vliegen naar Nederland.

Graag hoor ik jullie tips/aanpassingen!!! Bedankt!

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Als je "heel veel leuk" vindt en bijna vier weken de tijd hebt, zou je dan niet iets verder kijken dan alleen Bali? Je hebt tijd genoeg om ook naar Lombok (en verder) te gaan, of de oversteek te maken naar Oost-Java.

Het bezoeken van alle drie de Gili-eilanden lijkt me ook wat overdreven. Twee of drie nachten op een van de drie (Trawangan is de grootste) is genoeg. Tenzij je wilt gaan duiken dan zou je wat langer kunnen blijven.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesiƫ: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Bali is dermate klein (0,3% van landoppervlakte Indonesia) dat je niet hoeft te "verkassen" voor bezoek aan bepaalde bestemmingen. Op Lovina en Pemuteran na (noordelijk Bali), kan je vrijwel alle bestemmingen vanuit het zuiden doen zonder te moeten verhuizen. Bij het zuiden bedoel ik Sanur, Ubud, Kuta. Ik ben recent nog 2 weken in Bali geweest en heb alleen - vanuit Sanur - moeten verkassen toen ik naar het noorden ging. De rest is allemaal met dagtripjes vanuit Sanur makkelijk te bereiken. Ook Nusa Lembongan/Penida. Als je daar iets langer wilt verblijven, ja dan even verkassen. Canadidasa is niet de moeite waard tenzij je het Bali Aga-dorp Tenganan wil bezoeken.

Alles hangt er vanaf wat je zoekt. Als je beach, nightclubs and pleasure zoekt, dan kan je je tijd aardig besteden. Wil je cultuur en natuur, huur een auto met chauffeur (werkelijk goedkoop) en maak dagtrips. Bali is feitelijk binnen ruim 1 week te doen.
Wil je relaxen, wacht dan tot je op de Gili's bent. Maar zoals Erwinn hierboven al zegt, je hoeft ze niet alle 3 te bezoeken. Onzin, het zijn 3 super toeristische bestemmingen waar je niets - maar dan ook zero - van Lombok zult ervaren. Puur voor beachpleasure (zelfs het duiken is beneden peil) en verder niets. Persoonlijk vind ik 2 of 3 nachten nog lang. Ik verblijf er doorgaans maar een dag, dat is voor mij al genoeg.

Kom ik weer op de post van Erwinn terug: zoals hij zegt, je doet jezelf zwaar tekort als je niet iets meer gaat zien van het gigantische grote land Indonesia. Vanuit Pemuteran zit je binnen 2 uur op Oost-Java waar je heel makkelijk de Ijen-vulkaan kan beklimmen en ook niet ver van de Bromo. Bij mijn laatste bezoek aan Bali heb ik tevens in Oost-Java "rond gehangen" en was daar vrijwel evenveel tijd kwijt als op Bali.
Ben je op Gili Trawangan, dan is het een kleine stap naar West-Lombok waar je ook leuke dagtripjes kan maken en een geheel andere cultuur zal ervaren als op Bali.

Prettige vakantie gewenst en ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Nada21
User
spacer line

Ooh super! Heel erg bedankt voor jullie tips!! Hier heb ik zeker veel aan.

Wat is meer de moeite waard? Lombok of Oost Java bezoeken en wat is dan de moeite waard om te bezoeken?

We vinden het leuk om 2 of 3 dagen aan het strand te liggen en 1 of 2 keer uit te gaan maar verder willen we vooral echt de natuur en cultuur zien!

Nada21
User
spacer line

Is het handig om vanaf Bali naar Kalibaru te reizen en vanaf daar trips te maken naar oa:

Baluran Nat. Park, Nat. Park Meru Betiri, Kawah Ijen vulkaan, Bromo vulkaan en Alas Purwo.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Vanaf Bali kun je prima naar Kalibaru reizen, maar om vanaf daar trips te maken naar al de plekken die je noemt is niet te doen. Van Kalibaru naar de Bromo-vulkaan is bijvoorbeeld wel minimaal vier uur rijden. Je kan bijvoorbeeld een trip maken langs meerdere plekken in Oost-Java, en uiteindelijk uitkomen in Surabaya. Vanaf daar kun je makkelijk weer terugvliegen naar Bali.

Lombok kan je zoals gezegd vanaf de Gili-eilanden makkelijk heen (half uurtje met een bootje). Op Lombok kan je de Rinjani-vulkaan beklimmen, heb je ook hele mooie stranden, en (net als op Bali) allerlei tempels en bezienswaardigheden. Vanaf Lombok kun je terug naar Bali met de veerboot, maar het vliegtuig is een makkelijkere optie (en niet erg veel duurder).

Aangezien je bijna vier weken hebt, zou je zelfs deze trip kunnen overwegen. Volgens mij is dit qua tijd goed te doen, en dan zie je Bali, Gili, Lombok en Oost-Java! Je hoeft maar een keer extra te vliegen.
  • Acht of negen dagen Bali
  • Met de boot naar Gili Trawangan
  • Drie dagen Gili Trawangan
  • Met klein bootje door naar Lombok
  • Vier dagen Lombok
  • Vliegen van Lombok naar Surabaya
  • Een week Oost-Java (Surabaya-Bromo-Ijen etc.)
  • Vanaf het oostelijke puntje van Oost-Java met de boot oversteken naar Bali
  • Drie dagen Bali (om uit te rusten en van West-Bali weer terug te komen in Zuid-Bali bij het vliegveld.

Edit; oh ja, deze trip kan natuurlijk ook precies omgekeerd. Dat je kort in Bali bent aan het begin, de actieve gedeeltes van Oost-Java en Lombok (vulkanen etc) eerst hebt en juist aan het einde nog een ruime week op Bali bent voor natuur, cultuur en strand.

• 'In de Archipel' | Weblog over IndonesiĆ«: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Zeer goed voorstel Erwinn. Ik zou er nog aan toe voegen dat je vanuit Oost-Java direct naar Pemuteran gaat (en dus niet aan het begin van de reis). Van daaruit via Seririt, Pupuan, Belimbing afreist naar het zuiden naar de airport. Prachtige omgeving en een kroon op je reis in de laatste dagen.

Nada21
    User
    spacer line

Wauw wat een super voorstel! Ik ga het voorleggen aan mijn reismaatje!

pierre
    User
    spacer line

Y B

Waar is die foto genomen?

elsbeth
    User
    spacer line

De foto staat er inmiddels niet meer (???), maar ik schat in dat het rond Belimbing was.
    Daar heb ik de mooiste rijstvelden gezien. Klopt het YB???

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

Het moet haast wel in de buurt van Belimbing, Pupuan zijn (in elk geval op de weg naar Seririt)
    Ik heb ook zulke foto's. Idd hier wellicht nog mooier dan bij Tirtagangga.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

Beste Nada, ik kom al 8 jaar in Bali voor zaken. Ik zou een vaste chauffeur nemen dan hoef je niet iedere keer in discussie met taxichauffeurs over het te betalen bedrag (mochten ze geen meter hebben en soms geven ze wisselgeld retour wat niet meer in omloop is, dat soort gedoe...).

Ik werk daar al jaren met Made Pusaka, betrouwbaar, altijd op tijd (vaak te vroeg zelfs), rustig, hij heeft een eigen grote auto met airco en hij rijdt NIET de geijkte paden als je dat wilt.

Zijn email: dewikarisdaRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com. Hij kan je evt. komen halen op het vliegveld en tours met jullie ondernemen. Je mag mij ook even prive mailen voor meer Bali info (leuke resto's hotels tours etc.) dat kan op infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.wereldsepracht.nl. Goed ik hoor het wel! Succes met info verzamelen! Hartelijke groet, Heleen

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

Ik was vorige maand op Bali, en toen viel me op dat de meter van de taxi zonder pardon aangezet werd, soms na 1x vragen bij het instappen. Dit lijkt dus een stuk beter geworden te zijn.. een enorme vooruitgang!

Wisselgeld? Ik rond mijn betaling altijd naar boven af en hoef dus niet te wachten op wisselgeld, noch kan dit fout gaan. Bovendien is de kans niet heel groot dat je oud geld terug krijgt, meestal is dat vrij snel uit roulatie in dit land.

Grote auto, maar niet over de geijkte paden? Ik reed met een APV over zo'n niet geijkt pad en had toch redelijkt angst dat ik in het rijstveld zou belanden, en dat met 7 jaar ZELF rijden in dit land.

Maar goed, wat je wil natuurlijk. Op ieder potje past een dekseltje.

suryarizky
    User
    spacer line

Hallo Nada21,

helemaal mee eens met Erwin en YB, zeer goede regeling van Erwin.
    U kunt starten vanaf Sanur. vervolgens naar Pemuteran / Labuan Lalang vvor snorkelen of duiken. met de ferry naar Banyuwangi overvaren, morgens vroeg naar Ijen krater. verder Kalibaru. nog als u wilt naar Bromo voor zonsopgang. dan terug naar Bali weer via ferry, verblijf in Lovina. verder candidasa. lombok of Gili. naar lembongan of Nusa Penida. dan Sanur.
    Vanaf Sanur kan je naar kuta, uluwatu en Munduk.

Voor meer informatie kunt u vragen via e-mail zon.gidsRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com

goede reis
    surya

Nada21
    User
    spacer line

Heel erg bedankt voor de tips allemaal! Ik ga het zeker mee nemen!!

Ik zit nu ook te kijken naar Sumatra. Is dat handig om te doen in december (Noord Sumatra)? En ik vraag me af of het handig is omdat ik heen en terug vlieg vanaf Bali..

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

Als je naar Sumatera wilt EN naar Bali dan is het niet logisch om eerst naar Bali te gaan omdat het veel verder oost ligt en het nog een behoorlijke vlucht is vanaf Denpasar. Zonde om dat "even" vanuit Bali te doen als je 3,5 week de tijd hebt. Je had dan beter een vlucht kunnen kiezen die wat rechtstreekser gaat via Singapore of Kuala Lumpour bijvoorbeeld.
    Het is ook zonde (maar dat is persoonlijk) om 3,5 week aan Bali en Lombok alleen te wijden (precies om de verhouding die YB aangeeft).
    Als je dan toch wat meer wil zien dan zou je omwille van de logica (kosten, afstanden, reistijd etc) kunnen combineren zoals hierboven aangegeven (Erwin).

Wil je toch nog wat anders dan zou een goed alternatief zijn om Bali (en eventueel Lombok) te combineren met Flores of Zuid Sulawesi, beide bestemmingen (Maumere, Ende of Labuan Bajo en Makassar) in minder dan anderhalf uur rechtstreeks te bereiken en meer keuze. Hoe je het dan indeelt is weer een ander verhaal. Een combi Flores/Sumba zou ook een goede zijn.
    Je zult op Flores meer van Kerstmis meekrijgen (als je dat zou willen) dan op Bali of Lombok. Oud & Nieuw in Indonesie is niet te vergelijken met Nederland. Als je overigens hiervoor naar DE bestemmingen wilt zoals Trawangan of zuid Bali dan zou ik wel vooraf iets reserveren om niet teleurgesteld te worden. Vooral op Trawangan is de accomodatie beperkt.
    Verder heeft Bali, delen van Lombok en de gili's toaal andere faciliteiten dan eilanden zoals Sumatera, oost Java, Flores, zuid Sulawesi, Sumba.
    Als er met Oud & Nieuw flink gefeest moet worden (=drank!) dan ben je het beste af op Lombok of Bali.
    Hou er verder rekening mee dat in de kerst O&N periode op sommige plekken druk kan zijn in Indonesie en mogelijk ook duur(der) transport.

gr
    AM

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 27-10-2013 18:09 elsbeth wrote:
    De foto staat er inmiddels niet meer (???), maar ik schat in dat het rond Belimbing was.
    Daar heb ik de mooiste rijstvelden gezien. Klopt het YB???
    Late reactie van mij. Sorry. Ja, dat is Belimbing. Foto niet zelf genomen (van het net gehaald voor een snelle plaatsing) maar ik heb dezelfde soort foto's. Magnifiek. Was voor mij de 1e keer......en dat na wel 100x Bali...... shame on me .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,445,783 topic views - 223,954 posts - 13,528 topics - 16,746 members - last post @ 24-11-2017 03:54 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,493,673 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com