indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Gaarne een advies/mening, volgend jaar mei zijn mijn Indonesiche vrouw en ik 3 jaar gehuwd, zij kan dan officieel aporteren voor de Nederlands nationaliteit, zij wil echter haar Indonesisch paspoort niet opgeven, zij is ervan overtuigd dat ingeval mij iets overkomt zij weer voorgoed terug gaat naar Indonesie waar al haar familie en zoon wonen ! Wij brengen nu jaarlijks hier een of meer vakanties door, toen wij elkaar ontmoeten waren wij beide net weduwe/weduwnaar geworden , en ik nu sinds afgelopen januarie vervroegd gepensioneerd, persoonlijk heb ik liever dat zij een Nederlands paspoort aanvraagd om de banden met Nederland en daarmee bepaalde zekerheden behoud ingeval ik op hemelvaart, ik denk hierbij aan bankzaken, ons huis in Nederland, en het feit dat zij cristen is ! Moet ik haar proberen te overreden of haar wens respecteren ! Gaarne jullie meningen, dank u !

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hi Jan, mijn persoonlijke mening, laat haar lekker haar Indonesische nationaliteit behouden.
Ik denk dat de meerwaarde van naturalisatie vrijwel nihil is, jullie zijn getrouwd, je huwelijk staat in Nederland geregistreerd dus behoud ze volgens mij ook alle rechten.

We zijn allemaal maar mensen van ťťn dag Jan, stel je voor dat jou wat overkomt, dan kan je vrouwtje alleen maar met een Sos Bud visum naar IndonesiŽ en elk half jaar een visa run maken.

Surya zal je ongetwijfeld veel meer kunnen vertellen, die woont al decennia in Nederland en is nog IndonesiŽr, die zal je haarfijn kunnen vertellen wat de voor en nadelen zijn.
Ik heb altijd van Surya begrepen dat het voor hem absoluut geen meerwaarde heeft om het Nederlanderschap aan te vragen.
Succes.

tu-bagus
User
spacer line

Wij zijn een stuk jonger maar wij hebben er bewust voor gekozen dat mijn vrouw niet naturaliseert. Wie weet willen we ons later in IndonesiŽ vestigen en dan is het makkelijker dat mijn vrouw Indonesisch blijft.

Daarnaast het bloed kruipt waar het niet kan. Je vrouw zal nou omwille van jou in NL zijn. Als jij wegvalt, valt voor haar de belangrijkste reden weg om hier te blijven en zal het verlangen naar haar zoon en familie groeien.
Wil jij haar hier "gevangen" houden met een Nederlands paspoort?

Mijn vrouw wil ook de mogelijkheid houden om terug te gaan al zal de kans dat ze gaat steeds kleiner worden naarmate mijn dochter ouder wordt ook al wordt ze tweetalig opgevoed.

Ik probeer het zo goed mogelijk te regelen zodat ze ze zich financieel, in IN of NL, geen zorgen hoeft te maken mocht ik wegvallen.
Als het goed is hoeft hier dan geen 36uur meer te werken maar kan ze zich meer op onze dochter concentreren. Dat geldt andersom trouwens ook.

Anders praat eens met een notaris en/of een financieel adviseur.

spacer line  

Hartelijk dank Malam, voor je snelle respons, jij lijkt mij de persoon waar ik graag nog wel eens een potje bier mee drink, mijn email staat vermeld, misschien als je weer eens in holland bent kunnen we mekaar eens bellen, ik woon in Noord Holland. Vriendelijke groeten van deze kant .

spacer line  

Dank je tu-bagus, vriendelijke groeten uit (op dit moment) Bandung

spacer line  

On 01-10-2013 06:37 Jan van Toor wrote:
Gaarne een advies/mening, volgend jaar mei zijn mijn Indonesiche vrouw en ik 3 jaar gehuwd, zij kan dan officieel aporteren voor de Nederlands nationaliteit, zij wil echter haar Indonesisch paspoort niet opgeven,

NIET OPGEVEN !!!
Gewoon haar Indonesische nationaliteit behouden.
Omdat je al 3 jaren officieel met haar getrouwd bent heb je ook nog bepaalde voordelen .
Even nachecken mbt de nwe immigratiewetten.

Ik heb mijn Indonesische nationaliteit al tientallen jaren gehouden.

Malam schreef:
Ik heb altijd van Surya begrepen dat het voor hem absoluut geen meerwaarde heeft om het Nederlanderschap aan te vragen.
-----------------------------
JA, dat was en is zo.Niet alleen voor mij maar vaak voor vele Indonesiers die in een bepaalde situatie zitten.
In Nederland als particulier of studeerde bijvoorbeeld.

Ik dacht zelf dat veel van de oudere mixcouple vaak enigzins spijt hadden dat de Indonesische vrouw bijna gelijk de Ned. nationaliteit aannemen en ook getrouwd te zijn zonder prenupt agreement .

bisa dicek of makemyday .

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Wij zijn 13 jaar getrouwd en geen haar op ons hoofd dat er aan denkt om mijn vrouw - in ons geval - Belgische te laten worden. Heeft o.i. geen enkel voordeel.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

spacer line  

Nog een vraag ; word ons Nederlands Huwelijk ( burgelijke stand ) voor de Indonesische wet erkend ? En moeten we dat nog ergens melden bijv. Bij de id ambassade in den haag, of is dit automatisch gegaan ?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nee, dit moet gemeld worden bij de Burgerlijke Stand van een eventuele plaats in Indonesia waar jullie wonen. Niets gaat automatisch en de ambassade heeft hier niets mee van doen.

spacer line  

On 01-10-2013 08:59 erwin wrote:
Wij zijn 13 jaar getrouwd en geen haar op ons hoofd dat er aan denkt om mijn vrouw - in ons geval - Belgische te laten worden. Heeft o.i. geen enkel voordeel.

X aantal jaren geleden kreeg ik commentaren toen ik hier (bij Indahnesia) vermelde dat ik tig jaren(inmidels bijna 45 jaren) mijn Indon.nationaliteit heb behouden.
Bij sommige echtparen gingen de (vaak )echtgenotes gelijk hun Indon. verruilen met de Nederlandse .
Werd gezegd dat de Indonesische nationaliteit te veel beperkingen geeft, eerlijkheidshalve gebeurt dat bij sommigen ook .

RPeetoom
User
spacer line

Het lijkt mij weldegelijk een meerwaarde maar dat hangt natuurlijk af van uw levensstijl.
Een paspoort uit een Derde land heeft beperkingen. Even spontaan een weekendje naar London gaat niet met een Indonesisch paspoort. Laat staan een midweek naar New York.
En na zoveel jaren in Nederland wilt misschien ook weleens een keer meestemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen?

Ik ken voorbeelden die een dubbele nationaliteit hebben. De instanties in IndonesiŽ hoeven niet te weten dat U Nederlander bent geworden, Met uw Indonesische geboorteakte kunt U altijd een KTP aanvragen in uw vroegere Kampong.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Lijkt me toch beter om ook te vermelden dat er een duidelijk verschil zit tussen een Indonesische man die al meer dan 40 jaar in Nederland woont en een dame die 3 jaar met een Nederlander is getrouwd.

Ik zal wel weer dom of ruw zijn, maar dat moet dan maar, ik wordt namelijk ziek van trutverhalen.

Ik dacht even dat Surya hier uitkomst zou brengen, maar deze meneer die het hele internet volkalkt met Google wijsheid, zegt nu alleen "Niet doen" zonder enige achterliggende motivatie of informatie.
Blijkt dus dat het IndonesiŽr zijn voor hem belangrijker is als de achterliggende gedachte van Jan van Toor, bescherming van zijn echtgenote als hem iets overkomt.

Goed gedaan Surya, wederom blijkt dat je je ogen alleen op IndonesiŽ hebt gericht en voor de rest geen ruk weet of uberhaupt het vermogen hebt om verder na te denken hoe de situatie van anderen is.
Ikke ikke en nog eens ikke Emoticon: Angry

Javanen te voeten uit Emoticon: Bye bye

koming
User
User icon of koming
spacer line

Mijn vrouw is al jaren genaturaliseerd Nederlandse en heeft daar geen spijt van. Wij reizen veel en dan is het praktischer om een Nederlands paspoort te hebben. Bovendien heeft IndonesiŽ een vrij gemakkelijke spijt-op-tanten-regeling, volgens mij kan ze zo weer terug als ze dat wil.
Mijn vrouw is ook christelijk, niet dat dat wat uitmaakt in dit verband.
Kwestie van afwegen en voor- en nadelen tegen elkaar houden, voor iedereen is dat anders

koming

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 01-10-2013 14:22 koming wrote:
Mijn vrouw is al jaren genaturaliseerd Nederlandse en heeft daar geen spijt van. Wij reizen veel en dan is het praktischer om een Nederlands paspoort te hebben. Bovendien heeft IndonesiŽ een vrij gemakkelijke spijt-op-tanten-regeling, volgens mij kan ze zo weer terug als ze dat wil.
Mijn vrouw is ook christelijk, niet dat dat wat uitmaakt in dit verband.
Kwestie van afwegen en voor- en nadelen tegen elkaar houden, voor iedereen is dat anders

koming

Het lijkt mij beter om niet uit de losse pols te zeggen dat het gemakkelijk is de Indonesische nationaliteit terug te krijgen.
De berichten zijn namelijk totaal anders, dus gelieve met feiten en voorbeelden te komen voordat je iemand op het verkeerde been zet.
Feiten, bewijzen, wet?
Anders beter Emoticon: Shut up!
Ik weet waar ik het over heb Emoticon: Yes!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Bovendien heeft IndonesiŽ een vrij gemakkelijke spijt-op-tanten-regeling, volgens mij kan ze zo weer terug als ze dat wil.
Gemakkelijk?????? Eerder vrij moeilijk. Hoe meer ze er kwijt zijn, hoe beter. RI denkt: "Opgeruimd staat netjes; weer een zooitje burgers kwijt" (is goedkoper dan dat KB- gedoe: 2 anak cukup ). Ik heb al enige malen mensen begeleid met het (trachten) terug te krijgen van de Indonesische nationaliteit (let wel! op de legale wijze), maar halverwege het proces zijn ze gestopt: teveel rompslomp en teveel geld.
Tevens wordt men als verrader beschouwd en ook zo behandeld.

spacer line  

Mijn vrouw is al jaren genaturaliseerd Nederlandse en heeft daar geen spijt van. Wij reizen veel en dan is het praktischer om een Nederlands paspoort te hebben.

Bovendien heeft IndonesiŽ een vrij gemakkelijke spijt-op-tanten-regeling, volgens mij kan ze zo weer terug als ze dat wil.

koming

Bij vele echtgenotes zal het ook zo zijn .
Er zijn veel schrijvers in Indahnesia met Indonesische vrouwen die genaturaliseerd zijn en het "senang"voelen.
Ken ook Indonesische vrouwen die door hun huwelijk Nederlandse zijn geworden.

Over de spijtoptanten regeling, de wet voorziet het in bepaalde gevallen (ik dacht U.U. Kewarga Negaraan) .
Alleen kan men niet echt zeggen dat het makkelijk zal zijn .
Ooit zegt iemand bij de KBRI dat het niet mogelijk is , terwijl e.e.a duidelijk beschreven is.

Of je gellijkt als "verrader"werd gezien (opmerking van Y-B) kan ik niet onderstrepen (de wet zegt anders) , hoogstens wordt je als een opportunist gezien.

pierre
User
spacer line

Dit wordt een moeilijke keuze Jan. Ook wij zitten in deze fase, naturaliseren of niet.
wij zijn er overigens nog niet uit wat te doen. Ik laat het nog even betijen, tijd zat om zo maar eens te zeggen.

Naturaliseren om alleen maar het voordeel te hebben om een weekendje naar Londen te kunnen gaan vind ik onzin. daarbij een visa voor Londen voor mijn vrouw is ook zo geregeld even naar de ambassade in Amsterdam of er een ritje naar Dusseldorf er voor over te hebben en het is klaar, ( daarbij als getrouwd stel behoord dit visum gratis te zijn) dus voor die reden behoef je het niet te doen.

Zelfs een visum voor Canada / USA is heel goed mogelijk, middels een verblijfsvergunning VVR onbepaalde tijd. hoewel dit wel iets meer voeten in de aarde heeft dan een visa voor London, maar alles is mogelijk als men er eventjes energie in wil steken.

Mijn voorkeur gaat uit om haar eigen nationaliteit te behouden, daarbij zie ik geen echt voordeel om Nederlandse te worden, ik zit er stevig aan te denken om een VVR voor onbepaalde tijd aan te vragen, ( wat gegarandeerd wordt toegewezen mits je aan enkele voorwaarde voldoet) het enige nadeel van deze verblijfsvergunning is dat ze niet mag stemmen maar ach... gezien onze politiek vind ik dit niet erg ha ha ha.

Het enige nadeel van het hebben van een VVR voor onbepaalde tijd is dat het pasje om de 5 jaar vernieuwd dient te worden en dat je leges hiervoor dient te betalen maar ach het paspoort moet ook verlengt worden en dat kost ook geld,,, dus dit is appels met peren vergelijken.
Daarbij haar huidige VVR verblijfsvergunning is maar geldig 5 jaar en als men dit niet gaat verlengen dan vervalt dit en kun je weer van vooraf aan beginnen. ( voor deze optie kun je ook kiezen telkens een VVR bepaalde tijd aanvragen)
In het geval van VVR voor onbepaalde tijd vervalt de verblijfsvergunning namelijk niet alleen het pasje dient verlengt te worden.

Ik denk dat wij ook gaan kiezen voor het niet naturaliseren, maar het woord blijft aan mijn vrouw Elly, als zij dit wil dan doen we het ook, wil ze niet dan gaan wij voor VVR onbepaalde tijd. simple as that, uiteraard zullen wij hier samen over praten en de voordelen en nadelen naast elkaar leggen.

wat betreft jullie Nederlands huwelijk dit gaat niet automatisch hiervoor zul je de mallemolen in IndonesiŽ in moeten... hier is trouwens een geheel apart topic voor gemaakt. echt eenvoudig is het niet

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Pierre, VVR voor onbepaalde tijd, gaat het worden wedden Emoticon: Wink Emoticon: Yes!
Dat stemmen zal Elly een rotzorg zijn (jouw ook trouwens)
Ik zie namelijk dat als Pierre de gezegende leeftijd zal bereiken van Malam, Pierre geen minuut langer meer in Nederland blijven Emoticon: Laugh out loud

Lekker met zijn duifje verkassen en dan op visa ikut istri, niks geen ellende van sos bud Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!
Zie ik het verkeerd?

spacer line  

On 01-10-2013 18:09 pierre wrote:

Naturaliseren om alleen maar het voordeel te hebben om een weekendje naar Londen te kunnen gaan vind ik onzin.

Nou ik baal wel behoorlijk als er uitverkoop bij Harrods aan de gang was.
Vroeger , in mijn studententijd ( achhh wat was het een mooie tijd ) ging ik met mijn meeisje (nu mijn nyonya) vaak naar Essen , Keulen , Dortmund , met de bus .
Labeto (wij wonen in Amsterdam) .We gaan zelf naar Antwerpen-Brussel.
LOL dat we hebben .

pierre
User
spacer line

Op 01-10-2013 18:34 schreef Malam:
Pierre, VVR voor onbepaalde tijd, gaat het worden wedden Emoticon: Wink Emoticon: Yes!
Dat stemmen zal Elly een rotzorg zijn (jouw ook trouwens)
Ik zie namelijk dat als Pierre de gezegende leeftijd zal bereiken van Malam, Pierre geen minuut langer meer in Nederland blijven Emoticon: Laugh out loud

Lekker met zijn duifje verkassen en dan op visa ikut istri, niks geen ellende van sos bud Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!
Zie ik het verkeerd?

Dat zie je in het geheel niet verkeerd Malam, tevens ook een hele goede reden om Elly haar nationaliteit te laten behouden. Maar goed ik ben nog jong ( 55) en gezien onze huidige politiek zal ik nog wel 15 jaar aan de bak moeten ben ik bang.
Maar tja je weet nooit wat er gebeurt en gooi ik alsnog over 5 jaar de boel aan de wilgen. Maar het wordt langzamerhand wel duidelijker dat ik niet in Nederland verblijf.

Daarbij mijn onderzoek om vergoed te verkassen naar Canada, ben ik ook nog mee bezig, maar dit staat door omstandigheden even op een laag pitje

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Wanneer er ooit sprake kan zijn van terugkeer naar Indonesie
dan zou ik persoonlijk zeggen laat alles zoals het is en begin niet aan een
naturalisatie.
Daarmee maak je een evt terugkeer alleen lastiger, want een spijtoptanten-
regeling blijft ook niet altijd bestaan en waarom het leven lastiger maken
als het is.
Zolang er voor een natje en droogje alles geregeld is, of er nu later in
indonesie of nederland gaat worden gewoond is alles ok.

Nederland is an sich ook geen echt prettig land meer om je oude dag
te slijten of je moet een beetje sadomasosistisch zijn ingesteld en graag
geplukt willen worden.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

Vraagje aan pierre : zeg pierre ik meen dat wij vvr onbepaald pas kunnen aanvragen na afloop van onze huidige vvr bepaald , toch ? Dus das zou voor ons en ik meen voor jullie ook in 2017 zijn of zijn er weer dingen veranderd ?

spacer line  

Wat ook nog een optie is is het mm2h programma voor pensionados van maleisie, alleen is meestal de verhouding tussen indonesiers en maleisiers zoeen als duitsers en nederlanders en voelt mijn meisje daar ook niet veel voor !

spacer line  

To Malam ; heb je me mailtjes nog ontvangen ?

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 01-10-2013 16:52 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Gemakkelijk?????? Eerder vrij moeilijk. Hoe meer ze er kwijt zijn, hoe beter. RI denkt: "Opgeruimd staat netjes; weer een zooitje burgers kwijt" (is goedkoper dan dat KB- gedoe: 2 anak cukup ). Ik heb al enige malen mensen begeleid met het (trachten) terug te krijgen van de Indonesische nationaliteit (let wel! op de legale wijze), maar halverwege het proces zijn ze gestopt: teveel rompslomp en teveel geld.
Tevens wordt men als verrader beschouwd en ook zo behandeld.

Ik baseer me op bronnen binnen de Indonesische Ambassade en op mensen die de procedure hebben doorlopen. De behandeling als hierboven herken ik niet. Maar Indonesie zou Indonesie niet zijn als er niet met meerdere maten wordt gemeten. Moraal van dit verhaal: altijd alles (drie)dubbel checken, dus ook wat ik schrijf

koming

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

60,577,604 topic views - 227,666 posts - 13,619 topics - 19,300 members - last post @ 20-08-2018 14:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

104,137,986 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com