indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

FrankR
User
User icon of FrankR
spacer line

Nu ben ik op huw. voorw. getrouwd met mijn Indon. vrouw en zijn we op zoek gegaan naar een koophuis. Een appartement viel af omdat het onzeker is met de gedeelde eigendom van de grond. Bij een koophuis (town house) is mijn vrouw zowel eigenaar van het huis en de grond. Krediet is trouwens gemakkelijker te verkrijgen als het al gebouwd is (ready stock)

We hadden niet te hoge eisen, maar vanwege haar weekendbaan was de lokatie in West Jakarta doorslaggevend. Voor de rest van de week werkt zij freelance en ik assisteer haar daarbij. We letten op mogelijke vloedgebieden, veiligheid, bereikbaarheid, e.d. We wilden niet onder een hoogspanningskabel wonen, nabij een rivier en ik wilde ook geen 2 m2 aangebouwd keukentje of een cel voor een maid. Okay, misschien hadden we toch hoge eisen.

Uiteindelijk vonden we een 2-laags huis van 124 m2 met 73 m2 grond opp. Prijzen verschillen heel erg en soms betaal je hetzelfde voor de helft van de oppervlakte. We kregen wel een ander kavel dan beloofd, maar de opp. blijft gelijk. Ik heb er meteen maar een digitale tekening ervan gemaakt en al wat wijzigingen gemaakt op het bouwplan. Maar voor het zover is moeten we wel eerst krediet krijgen.

En om bij het topic terug te komen:

De meeste banken wille alleen krediet geven bij 'ready stock'. Is dat bij een bekende aannemer anders?

Kunnen ze mij weigeren omdat ik geen Indonees ben? (Ook als reactie in een ander forum gezet, maar hier kunnen mijn andere vragen ook beantwoord worden) Als ik op huw. voorw. getrouwd ben en we kunnen laten zien dat we samen 50% van het geld hebben. We hebben nu nog maar 1 bank over van de makelaar.

Mocht dat uiteindelijk wel lukken gaan we een half jaar (bouwtijd) bij mijn schoonouders wonen.

We kunnen natuurlijk doorsparen en verhuizen naar een goedkopere huurruimte. We zitten nu al 2 jr in een veel te kleine 2-kamer van een guest house en je loop elkaar in de weg als je ook thuis werkt.

Als het nu niet lukt zullen we naar een ander 'ready stock' huis moeten gaan zoeken...

spacer line  

Uw verhaal laat zich lezen als iets waarbij niet uw nationaliteit een rol speelt, maar eerder dat u en uw vrouw (met een weekend-baan en de rest van de week werkzaam als free-lancer en u strikt formeel “zonder werk”) - ondanks het meebrengen van in verhouding veel eigen geld - nog niet door de “krediet-toets” van de banken komen.

Ook hier in Indonesie hanteren banken iets van een intern rekenmodel waarbij een “free-lancer” bijv. gedurende de afgelopen 3 tot 5 jaar een bepaalde (aantoonbare, bijv. middels belastingopgaves over die jaren) omzet gedraaid moet hebben om in aanmerking te komen voor een hypotheek.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

De KPR( hypotheek) kan altijd verstrekt worden mits er voldoende borg er tegenover staat.
Met borg is de waarde van het pand (anggunan) , en de inkomen van de eigenaar (op akte) moet toereikend zijn .

Persoonlijk zou ik iets klein beginnen , een flat of appartement kopen en contant betalen.
Daarna ga je groter en beter wonen.
Want de KPR rente voor een huis is vaak hoog .
Maart 2013 kwam ik langs bij een relatief grote bank in Jakarta , de tarief was bijna 10 % (als ze toevallig een deal hebben met de developer).

De keuze van de appartement (vooral in West Jakarta) is afhankelijk van de developper (betrouwbaarheid) en de locatie ( Triple A) vaak lonend.
Ik ken gevallen die binnen 2-3 jaar al tussen de 200-300 % duurder is geworden.

De probleem voor een buitenlander is dat als hij/zij mede financieerder en later er problemen zijn ( scheiding , "hengkang" = loopt weg met de noorderzon) etc kan de bank naar zijn geld fluiten .

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Tja allemaal schitterende adviezen voor Frank, maar men moet maar is de geschiedenis van Frank voor de dag toveren, dat maakt veel duidelijk.
Frank lijkt wel een beetje een puber, Frank was hopeloos op zoek naar werk wat er niet is.
Frank zit in Indonesië op een visum "ikut istri"
Zijn ondersteuning van zijn vrouw met haar werk is illegaal, Frank mag namelijk niet werken.
Alles wat Frank vraagt weet hij zelf al, hij kan het beter zijn lieverdje die hij via het internet heeft leren kennen laten regelen. Emoticon: Bye bye

Immers zij heeft haar speeltje en moet ook zorg voor hem dragen, misschien had Frank dat nog niet door Emoticon: Laugh out loud
Misschien is het als onze huidige Koningin ooit over onze Koning zei "Hij was een beetje dom"
Al zijn puberale postings uit het verleden wijzen daar namelijk op Emoticon: Blush

Om de twee maanden krijgt hij een beetje pulsa van zijn lieverdje en plempt ie een berg onzin op Indah, dus we zullen nu weer 2 maanden moeten wachten.

Jammer dat ik zijn nummer niet weet, dan zou ik zeker pulsa overmaken, ik heb namelijk wel een paar centen over voor humor Emoticon: Clown

spacer line  

Wat kan jij dat toch mooi verwoorden beste Malam ! Een man naar mijn hart !

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Je hebt er een fan bij Malam, ook een ouwe zeebonk uit de klasse van hoe bekijk je de wereld van die kant......................... Emoticon: Nice Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

FrankR
User
User icon of FrankR
spacer line

Het krediet is inmiddels al 3x telefonisch goedgekeurd, maar we hebben nog geen schrijven van de bank gehad met al de kosten.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

On 13-09-2013 11:17 Malam wrote:

Frank zit in Indonesië op een visum "ikut istri"
Zijn ondersteuning van zijn vrouw met haar werk is illegaal, Frank mag namelijk niet werken.

U weet blijkbaar meer van de prive situatie van deze Frank dan ik, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Wat in ieder geval niet correct is, is de uitspraak dat men niet mag werken met een KITAS. Als men via een werkgever een IMTA (werkvergunning) heeft, mag men altijd werken.

Maar nu is er nog een verandering doorgevoerd; er wordt onderscheid gemaakt tussen formeel in informeel. Nakertrans (manpower) geeft toestemming om informeel werk te verrichten. Dit kan bijvoorbeeld het helpen van een echtgenoot 'in de zaak' zijn.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 07-10-2013 06:54 Lieve wrote:

[quote removed]

Wat in ieder geval niet correct is, is de uitspraak dat men niet mag werken met een KITAS. Als men via een werkgever een IMTA (werkvergunning) heeft, mag men altijd werken.
Ik denk dat er geen twijfel is over het feit dan men met een IMTA mag werken, lijkt me eigenlijk ook zeer logisch Emoticon: Yes! Emoticon: Wink

Maar nu is er nog een verandering doorgevoerd; er wordt onderscheid gemaakt tussen formeel in informeel. Nakertrans (manpower) geeft toestemming om informeel werk te verrichten. Dit kan bijvoorbeeld het helpen van een echtgenoot 'in de zaak' zijn.
Wat dit betreft, regels in Indonesië zijn vaak ondoorzichtelijk, dus ook hier graag uw bron vermelden

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Volkomen terecht mr. Malam, ik zou het dan ook zeker met de lokale Nakertrans afgevaardigde bespreken, dit is een eeuwige strijd tussen Immigratie* en Manpower, en het is niet onverstandig de eindverantwoordelijke (=Nakertrans) aan uw zijde te hebben.

*Dit is uit de Pernyataan Integrasi, een document wat men moet ondertekenen voor het verkrijgen van een KITAP:

....saya memahami dan menerima bahwa saya jika melamar suatu pekerjaan pada sektor formal dalam kesepakatan integrasi ini bersedia untuk melepaskan penjamin dari istri/suiami ke penjamin lain selaku pengguna saya sebagai tenega kerja asing dengan konsekuensi status tinggal saya, kecuali jika saya tetap bekerja dalam sektor non formal.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

Lieve,

Ik lees dat u aardig op de hoogte bent van werkvergunningen en bepaalde regelgeving.

Heeft u toevallig ook een bedrijf of werkt u bij een bedrijf die een Nederlander van dienst kan zijn?

Graag hoor ik van u.

Mailadres staat in mijn profiel

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

Hier op Bali is het ook al zo dat zowel Imigrasi als DisNaKerTrans accepteren dat een buitenlander / buitenlandse zijn / haar suami of istri "helpt" c.q. meewerkt indien deze partner een eigen zaak / bedrijf heeft.

Wat vervelend is, dat dat nergens op papier staat c.q. men dat schriftelijk bevestigd kan krijgen. Het blijft dus zaak om zeker geen "slapende honden wakker te maken".

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 07-10-2013 06:54 Lieve wrote:

[quote removed]

U weet blijkbaar meer van de prive situatie van deze Frank dan ik, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Beste Lieve daarom is het ook zaak om u in te lezen, mijn opmerking t.a.v. Frank ging over wat hij zelf in de afgelopen tijd heeft vermeld op het forum . Emoticon: Blush
Er zit namelijk een behoorlijk verschil tussen een eigen zaak hebben en freelance werken.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 07-10-2013 08:36 Malam wrote: Er zit namelijk een behoorlijk verschil tussen een eigen zaak hebben en freelance werken.

O ja? Vertel...

spacer line  

On 07-10-2013 07:56 Lieve wrote:

*Dit is uit de Pernyataan Integrasi, een document wat men moet ondertekenen voor het verkrijgen van een KITAP:

....saya memahami dan menerima bahwa saya jika melamar suatu pekerjaan pada s ektor formal dalam kesepakatan integrasi ini bersedia untuk melepaskan penjamin dari istri/suiami ke penjamin lain selaku pengguna saya sebagai tenega kerja asing dengan konsekuensi status tinggal saya, kecuali jika saya tetap bekerja dalam sektor non formal.

Het is een vooruitgang dat een plaatselijke(?) of landelijke imigrasi dat op papier wil zetten.

Mss is het te verklaren want zodra een WNA gaat solliciteren/werken bij een baas ( SEKTOR FORMAL ) hij/zij in een andere status inrolt.
Zijn/haar baas moet bepaalde administratieve rompslomp ondergaan .
Zodra de arbeidsovereenkomst vervalt dan kan hij/zij terugvallen op de oude ikut suami/istri status.
Interessant voor mijn zoon als hij mee wilt naar Indonesia/Jakarta.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Bedankt Zieleffe voor het compliment, en ja het klopt de wereld is echt rond ! Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,329,860 topic views - 233,661 posts - 13,688 topics - 24,498 members - last post @ 20-09-2019 15:46 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,433,290 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com