indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo Surya heb je al iets gevonden voor mij je zou toch na Jakarta gaan.En je zou voor mij kijken als het lukken zou.Nu wij gaan 19 September naar Indonesie enzijn 20 September in Jakarta.Ik hoop dat je wat weet nu.
Groetjes Joop

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Hoi Joop, hier wat foto's van die wijk: [url=http://commons.wikimedia.org/wiki/Category Emoticon: Red face ijswijk_(Batavia)]link[/url]

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

spacer line  

Ben in Maart geweest .
Omdat ik niks hoor van je , heb ik niks gedaan.
Ben wel langs gereden in die wijk , is relatief groot .
Ik logeerde bij Hotel Tune Pasar Baru .
Dus ben paar keren langs de wijk geweest .
Zie de map , de wijk zit ten noorden vanaf Jalan Ir H Juanda( vroeger staat de hfd kantoor van ABN) .
http://www.streetdirectory.com(...)ite_1532/travel_no_/

Kijk naar de oude foto's van de KIT zie posting van Papaya

bisa dicek of makemyday .

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Hier nog een oude landkaart:

Rijswijk ligt precies boven het Koningsplein (Monas)

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

jstar
User
spacer line

Tja, Rijswijk was toch gewoon de buurt rondom Jl. Veteran? Wat moet ie daarvan weten dan?

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Op de kaart: Boven de Ciliwung rivier ligt De Noordwijkstraat (nu Jalan Juanda), eronder is de Rijswijkstraat (nu Jalan Veteran).

De huizen die ze hier rumah belanda noemen, zijn eigenlijk een bouwtrend die door Raffles (dus de Engelsen) is ingezet ca. 200 jaar geleden; hij heeft de buurt 'ontwikkeld' in een paar jaar tijd. Hiervoor waren het Chinese shop houses, op oude prenten zie je dat ze leken op die van de buurten Chinatown en Gelang in Singapore. Eigenlijk wel jammer dat daar niets meer van over is.

In Veteran is natuurlijk de Dapur Babah. Het is heel tof om daar eens te gaan eten en de oude sfeer op te snuiven. Maar persoonlijk vind ik een straat-sate en Es Italia bij Ragusa op vijftig meter afstand net zo leuk. Ook lekker is het Indiase restaurant Amaya op het uiteinde van dezelfde straat (ze hebben ook een Chinese kaart).

Die buurt heeft best wel wat te bieden. Alles is te combineren met een bezoek aan de grootste moskee van zuid oost Azië, de kathedraal en het eerste semi overdekte winkelcentrum van Jakarta. Pasar Baru en omgeving is goed als u stoffen of ander textiel nodig heeft. Daar gingen we ijs eten in de Tropical toen ik nog een klein meisje was. Die bestaat nog en dezelfde ober loopt er nog rond.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

spacer line  

On 25-04-2014 18:47 Lieve wrote:
Pasar Baru en omgeving is goed als u stoffen of ander textiel nodig heeft. Daar gingen we ijs eten in de Tropical toen ik nog een klein meisje was . Die bestaat nog en dezelfde ober loopt er nog rond.

Zelfs ik ging vaak met mijn moeder bij Tropical es krim eten .
Ik dacht dat de eigenaar een Chinees is.

Of aan de kant van Gereja Ayam( achterkant van Pasar Baru, ingang is bij de Stadsschouwburg-Gedung Kesenian) kan men vroeger es shanghai eten.
Mijn SMP was SMPN V Jalan Dr Soetomo , naast de SKP-SGKP en SKKA .
Dus tijdens de pauze , vrije uren vaak ngelencer(jalan - jalan) naar Pasar Baru en jajan( snoepen) .
Ragusa is toen de populaire es krim Italia, Mesjid Istiqlal was toen nog een oude Nederlandse fort .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

U gaat al lang mee, Om. Altijd goede wejangan.

Ja, mama kende de (Chinese) eigenaar van Tropical nogal goed. En ze had blijkbaar ooit nog vóór papa een Italiaanse vriend (mét een Fiat). Vandaar de voorliefde voor het es?

Ik heb een nieuw woord geleerd: Verabbezakt. Hubby gebruikt het als hij Pasar Baru en omgeving beschrijft. Het is natuurlijk allemaal vergane glorie.

Geen kritiek maar een observatie; overal waar een Christelijke kerk staat, 'moet' er blijkbaar in de directe omgeving een moskee gebouwd worden. Zelfs in Kelapa Gading, in een gebied waar (laten we een kat een kat noemen) alleen het huishoudelijk personeel Islamitisch is.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Verhabbezakt Lieve Emoticon: Wink

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Oeps

spacer line  

Wie gaat tegenwoordig naar Paser Baroe, ooit de Kalverstraat van Batavia ?.

Voor dat de malls gebouwd werden (zoals T.A +/- 20 jr geleden) weet je het niet beter,
Toen ik trouwde in 1979 hebben we moeten "inkopen" doen bij Paser Baroe en Paser Senen .
Moet ook snel mijn trouwkostuum laten maken bij Kwantung Tailor , Chinees eigenaar maar org Padang als tkg jahit( kleermaker).
Toen was Kwantung nog een klein naaiatelier , persoonlijk vind ik toen dat ze beter werk leveren dan de "Indiers", Laxmi etc .

De laatste 2/3 jaren zijn we daar geweest om stoffen te kopen voor de collega's van mijn vrouw, het vergane glorie en oogt "armoedig" .
De Pasar Baroe in Bandung is nog beter.

Joop vroeg info omdat zijn vader toen daar woonde ?
Ik kom daar vroeger vaak langs omdat ik SMP V klasgenoten heb die in de buurt wonen.

jstar
User
spacer line

Omdat Hans me weer eens laat stikken zal ik het zelf wel weer opknappen (onder het motto van een gevleugelde uitspraak van Roger, een Vlaamse doe-het-zelver, bekend van de BRT: Wat je zelf doet, doe je beter):

Woordsoort: ww.(trans.,intr.,zw.)
Modern lemma: verhab(be)zakken
— VERAB(BE)ZAKKEN, VERHAPZAKKEN —, bedr. en onz. zw. ww. De klemtoon ligt op de tweede lettergreep. De korte vorm ver(h)abzakken was eert. de meest gewone, terwijl vanaf de 19de e. de langere vorm ver(h)abbezakken — die echter ook reeds in 1698 (Hist. v. Corn. Adr. 1, 169), 1695 (v. d. ende) en 1727 (tuinman 2, 148 [1727]) voorkomt — overweegt. Wel vindt men ook nog later verhabzakken (schuerm. [1865-1870])), en verhapzakken (schuerm., Bijv. [1883]; O. Volkst. 2, 241 a [1885])). Hiernaast ook de bijvormen met -o- verhobbezakken (O. Volkst. 2, 241 a [1885]; koenen 654 a [1907])) en verobbezakke [Duiveland, 1958]. Deze a/o-wisseling vindt men ook bij verbabbezakken.
In hoofdzaak een brab., zeeuwsch, zuidholl. (eilanden)woord (voor zoover het in Rotterdam bekend is, is het blijkbaar afkomstig van de eilanden) met, in de h-looze gebieden, een bijvorm zonder h, terwijl ook, met epenthetische l, verabbelzakken (Verz. gezelle [Brab. (?), c. 1880])) voorkomt. W.-en O.-Vl. daarentegen hebben meestal verbabbelzakken (zie ald.). De bet. 3, 4, en 5) zijn pas sinds de 19de e. opgeteekend.
Het woord is te beschouwen als een variant naast verbabbezakken, dat echter iets eerder schijnt voor te komen en waarvan ook meer vindplaatsen uit de 16de e. bekend zijn. Onze oudste plaats van verhabzakken is Hist. v. Corn. Adr. 1, 151 a (ed. 1569). De verklaring van vercoullie [1925], t.w. ”een afleid. van dial. habbelen, habben = babbelen op vischwijfs manier: onomat. ” is onwaarschijnlijk. — Zooals reeds bij weil. [1810] wordt vermeld, van hab(be)zakken met ver- (V), 23, 24 of 25). Het simplex hab-sacken vindt men bij kil. [1599] met de bet. ‘Intonare verbis, intonare ingenti latratu’; het leeft voort in ze. 'ab(be)zakke(n) ‘kijven’ (ghijsen 299 b [1964])) en hangt etymologisch samen met hap ‘snauw’ en habben ‘snauwen’ (corn.-vervl. [1900])). Vgl. voor de bet. 4) habbezakk(er)ig ‘slap geworden, uit zijn figuur of model geraakt; verslonsd’ (v. dale [1950])). Of apsak (liev.-coopm. [1950])) etymologisch hierbij hoort, is onzeker. Ook associatie met hobbezak is denkbaar.
De etymologie van (h)abbezakken is niet duidelijk. tuinman schrijft er over: ”Verhabzakken is verbyten, van happen, en dus, gelyk verbluffen, ontleent van quaade honden” (Fakkel [1722])); ”Ymand verhabbezakken. … 't Is verhapzakken, en zegt verbyten. Dit is ontleent van de quaade honden. … Zak word gelascht aan hap, en genomen voor huid, en die voor mensch. Zo krygt hy wat op zyn zak, die geslagen word. Op die wyze krygt ook een hap in zyn zak, die van een dogge word gebeten. Hier aan is niet ongelyk: Ymand verhassebassen, dat is, hem door gedurig kyven, als een bassende hond, verbluffen, dat wil zeggen verblaffen” (Spreekw. 2, 148 [1727])). Vgl. kil. [1599]: ”Habben ende snabben. Captare, captitare: & Latrare, siue latratu impetere”. Vgl. ook verhapzakken (II).

http://gtb.inl.nl/iWDB/search?(...)t&wdb=WNT&id=M075845

En wie gaat er (nog) naar de Pasar Baru? Zij die ook nog naar Sarinah gaan zeker?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben daar verschillende keren geweest vorig jaar Pasa Baru.
Heb plastiek klompen gekocht en mijn thuisbroek laten maken van die stof die ik bij Om Malam zijn buurman heb gekocht.
Kwalitas katoen en mooi echte kleur gemaakt daar in de kelder bij een kleermaker.
Ik mag er graag komen vooral ergens op de bovenste verdieping restaurantjes en een super waar je koud bier kon kopen, in blik dat wel....... Emoticon: Wink Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

totto
User
spacer line

Sorry Ziel, maar volgens mij is dit Malioborostreet in Yogya. De Pasar Beringharjo.

Toto Travel.com

spacer line  

Maak niet uit .
Is een leuke foto.

http://www.youtube.com/watch?v=M4zvxsGqyQY

renem
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jstar klopt ik ga welleens naar Pasar Baru en geregeld naar Sarinah elke maand naar de kapper en daarna koffie drinken in djakarta cafe ( voorheen olala )voor mij vele malen leukrr dan malls zoals GI ( grand indonesia ) of PI ( plaza indonesia ) die op loopafstand zijn van Sarinah

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. renem
Ken je een goede /ouderwetse kapper( de oude soort barbiers) in Jakarta ?
Met zo'n ouderwetse kantelbare stoel, waar je goed geschoren kan worden ?

Bij de Sarinah ( parkeerplaats) is een beetje te modern en steriel.
In de buurt van Jalan Alaydrus heb je een oude barbier, wel een beetje link/gevaarlijk als je door hem laat scheren ( een oude man van boven de 80 ?, en zijn hand gaat soms trillen tijdens het scheren ).
Ik pies bijna in mijn broek .
Maar het is perfect , hoef ik niet 3 dagen te scheren , zo glad is het .

elsbeth
User
spacer line

Op 26-04-2014 16:03 schreef Surya Atmadja:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. renem
Ken je een goede /ouderwetse kapper( de oude soort barbiers) in Jakarta ?
Met zon ouderwetse kantelbare stoel, waar je goed geschoren kan worden ?

Bij de Sarinah ( parkeerplaats) is een beetje te modern en steriel.
In de buurt van Jalan Alaydrus heb je een oude barbier, wel een beetje link/gevaarlijk als je door hem laat scheren ( een oude man van boven de 80 ?, en zijn hand gaat soms trillen tijdens het scheren ).
Ik pies bijna in mijn broek .
Maar het is perfect , hoef ik niet 3 dagen te scheren , zo glad is het .

Anders ik wel, ik kan me helemaal voorstellen hoe je je dan voelt.
Mijn zoon heeft zich een tijdje geleden, toen hij met mijn man in Istanbul was, laten scheren door een 12 jarig jongetje. Ook met een tikkie angst in de benen (zal voor beide jongens gegolden hebben..).

jstar
User
spacer line

De enigen die nu nog aan mijn gezicht mogen komen met een open scheermes zijn die van Asgar Badass in Kebayoran Baru. Zij verdelen trouwens ook als één van de weinigen nog de traditionele scheerzepen e.d.

De rest weet gewoon niet waar ze mee bezig zijn en doet maar wat. Heb een vijftal geprobeerd maar altijd hetzelfde; geen hygiëne, geen warme vochtige doek vooraf maar direct het schuim, geen koude handdoek achteraf, geen goede scheerzeep en borstel maar prefab schuim, het niet polijsten op een strijkband, etc.

Denk dat veel te wijten is aan het gebrek aan baardgroei hier, men krijgt gewoon te weinig klanten over de vloer en geen oefening. Ook wordt zoiets aangeleerd zoals alles hier (in de bouw en constructie, bij de bakker, in het restaurant, bij de slager); geen officiële training maar een beetje voordoen en de persoon in het diepe gooien.

spacer line  

On 26-04-2014 16:56 jstar wrote:

De rest weet gewoon niet waar ze mee bezig zijn en doet maar wat. Heb een vijftal geprobeerd maar altijd hetzelfde; geen hygiëne, geen warme vochtige doek vooraf maar direct het schuim, geen koude handdoek achteraf, geen goede scheerzeep en borstel maar prefab schuim, het niet polijsten op een strijkband, etc.

Ik weet ook niet (meer) wat ze tegenwoordig doen bij die "moderne"kappers , waar verwijfde kappers aan je zit te frunikken.
Trouwens zo veel haar heb ik ook niet meer en dan mijn huidige financiele situatie ( pensioen).
Weet wel wat vroeger gedaan werd tijdens mijn kinder jaren ( nog niet geschoren maar ging altijd naar de kapper met mijn vader).
Daarna heb ik een paar keren in Duta Merlin - Harmoni ( begin 80 er , nu bestaat het niet meer n) in een voor mijn (Amsterdams doen) luxe barbershop , alles er op er aan , warme, koude handdoeken zoals je in de oude Hollywood film kan zien.
Getracteerd door mijn hollandse expat vriendje .Weet niet hoeveel handdoeken gebruikt werd , wel veel , met pauze ( koffie / cola erbij) . Plus extra nek /schouder pijet.
Adoeh , lekker sekali, nikmat deh .

Nu moet ik behelpen met een thuis medelandse thuiskapper , want de gewone kapper kan ik niet(meer) betalen.

jstar
User
spacer line

Kom jammer genoeg bijna nooit meer in Londen; net als de superieure Peking Eend in Chinatown, kan je daar ook ongelofelijk aangename traditionele scheerbeurten krijgen. Wel geen knap poppetje die je nek en hoofdhuid masseert voor en na het knippen natuurlijk.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,527,866 topic views - 222,851 posts - 13,503 topics - 16,512 members - last post @ 17-10-2017 03:34 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,928,561 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com