indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Beste allemaal,

klinkt misschien een beetje gek, maar wat voor kleding kan ik het beste dragen in april/mei in IndonesiŽ? Ik ben er sinds m'n geboorte niet meer geweest (1976) en ik ga na 28 jaar voor het eerst weer terug. Mijn indonesische vrienden zeggen me dat ik het beste sandalen/slippers kan dragen omdat je in normale schoenen de pleuris zweet. En zijn die zgn survival/rits broeken beter dan spijkerbroeken? Ik vraag dit omdat ik wil voorkomen dat ik me te 'dik' kleed en pas op straat erachter kom dat ik me de pleuris zweet. Ik denk dat ik ik bij aankomst daar gelijk maar wat ga winkelen voor kleding omdat het daar goedkoper is en ik dan minder bagage hoef mee te nemen. Weet er iemand trouwens een goed adres voor het kopen van traditionele Sundanese kleding? Ik ben nl van Sunda afkomst. Alvast bedankt!!

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

gewoon datgeen aantrekken wat je in nl draagt tijdens hittegolf...bij iets van 32 ,33 graden
doch met de kanttekening dat een strandoutfit; hempie short..op java niet op prijs wordt gesteld...
mijn tip: ga naar matahari ofzo..pasaraya enz...koop kleding aldaar.
zeker wat de slippers betreft, veel keus bij bijv. pasar baru
slmt jln

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Momenteel Sale bij C&A Emoticon: Shut up!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

gewoon datgeen aantrekken wat je in nl draagt tijdens hittegolf...bij iets van 32 ,33 graden
Als met name de dames die in Bali op vakantie komen dat al eens zouden doen, gisteren tijdens onze wekelijkse inkoop in een Supermarkt liepen daar meisjes met enkel een bikinebovenstukje en een simpele sarong door de supermarkt.
Vaak zien wij ook meisjes met die zelfde kleding op een motor rondrijden of door de winkelstraten lopen.
Ik heb 45 jaar in Nederland gewoond en heb dat nog nooit mogen aanschouwen en vraag ik me dan af waarom in Bali dan wel.
Een goede kennis van ons gaat elke zondagmorgen naar de Heilige Mis en schaamt zich voor de kleding die sommige toeristen dragen bij het binnenkomen van de kerk.
Wij vragen ons dan af waarom de autoriteiten in Bali niet ingrijpen, dit gaat op den duur toch een bepaalde reputuatie geven.
Ik mag graag vrouwelijk schoon zien maar buiten de echtelijke slaapkamer graag in correcte kleding.
Correcte kleding houd voor ons echt niet in dat elke vrouw of meisje gesluierd dient te zijn in het openbaar maar tussen de kleding die we nu zien en gesluierd is nog een heel grote middenweg.
Tuti & Jan

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Sarong is geen probleem want dat dragen de mensen in de kerk ook. Maar een bikini zie ik ook ook op Zandvoort en in de stad als het ECHT warm is. Welke gezonde hollandse meid doet er een Tshirt aan als het boven de 28 graden is? Ik zou des al niet te min een hemdje meenemen of iets dergelijks dat je meer bedekt dan alleen een bikini. En ik zou kijken wat de mensen in Indonesie aan doen en naar gelang je kleding inkopen op Bali doen, neem geen zware koffer mee met kleding want de helft doe je niet aan, handbagage met je papieren en de eerste dagen kleding is voldoende zou ik zeggen.

Veel plezier alvast!!

Sepp

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sepp,
Om Zandvoort als vergelijkings te gebruiken vind ik niet erg op zijn plaats, Indonesie en ook Bali is nog steeds een heel andere wereld als de Nederlandse steden en badplaatsen.
Ik ben best in wat landen geweest en heb ten alle tijden geprobeerd respect te hebben voor dat land zijn normen en waarden.
Helaas zijn veel mensen dat in de westerse landen vergeten.
Ik vraag me af of een beetje rekening houden met het land waar je naar toe gaat de vakantievreugde bederft.
Jan

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

achter mijn zin van de hittegolf staat nog een doch Jan..
ik heb ook vaak de indruk dat heel veel denken dat bali hetzelfde als koh samui of ibiza is...
mijn advies: respecteer het land en kleed je fatsoenlijk (bedekt)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sayang,
Sluit me helemaal bij je aan, we hebben in Europa zelf kunnen meemaken wat er met de Cota's in Spanje is gebeurd, ik vrees als Bali doorgaat dat ze dezelfde kant op gaan.
Ik hou te veel van dit land om niet te reageren, als is er maar een persoon is die ons advies volgt is er een gewonnen!!
Gelukkig toont de grote meerderheid wel dat ze rekening houden met de normen in dit land en wij hopen echt dat ze ook weer de andere provincies gaan bezoeken naast Bali.
Groetjes,
Tuti & Jan

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

ik hoop t ook Tuti & Jan
paar weken geleden zag ik de bikini/sarong trouwens ook in itc/kuningan en alfa/cikini...nogal genant.
overigens is t juist heter met minder kleding...
trouwens..met name kuta vind ik persoonlijk al een soort van costa....

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Vandaar: Katoenen lange broek.mooi Batik overhemd.( helaas voor mij te klein) ging ik ook ieder ochtend naar de H.mis.Ik zou ook geen blote kaki laten zien.Alleen op eigen terein van de Panti,maar als ik wist dat er bezoek kwam gauw mijn lange broek aan. Emoticon: Talk to the hand

ploucha
User
spacer line

Maarre, jullie hebben t over de H. mis e.d. Gelden die 'kledingvoorschriften' dan ook als je op je hotel rondloopt? Of als je s'avonds t stadje ingaat of zo?
Ik vraag t omdat ik me inderdaad ook een beetje wil aanpassen.

Groetjes

spacer line  

beste mensen,

hartelijk dank voor jullie reacties. Wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat ik waarschijnlijk alleen op java blijf. Ik kom op 7 april aan in Jakarta en daarna zie ik het wel. Wat ik lees is dat katoenen broeken, batikshirt, tshirtjes, sarong en verder luchtige doch gepaste kleding het beste is?

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Zeker na het Paasfeest is gepaste kleding denk ik wel aan de orde.
Ik zou overigens best het mooie Paasfeest willen meemaken in Indonesie. Emoticon: Clown

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

In Jakarta zou ik een kaki broek aandoen en een tshirtje. Door de luchtvervuiling kun je beter jezelf bedekken in plaats van ontbloot rond te lopen, houd je huid een beetje gezonder. Ikzelf draag leren slippers of goede loop schoenen en 's avonds normale uitgaans schoenen. Een polootje of shirt korte mouwen of lange mouwen opgerolt. Afritsbare broeken vind ik een uitvinding die genomineert mag worden voor het een of ander, geweldig.

Succes

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Trouwens ik meen nog steeds vrouwen te zien hier en daar ontbloot en wel. 50 jaar geleden liepen ze hier ook nog steeds half naakt rond. Door de Nl-ers is de kuisheid ingetreden en dragen de mensen tegenwoordig teveel kleding. Wij Europeanen of westerse vinden dat dat hoort, bekleding. Denk toch na in deze hitte heb je liever niets aan. Wij moeten kijken met onze ogen ja maar naar de mensen als de cultuur en niet gaan vergelijken naar hetgeen WIJ zijn. Dus Jan ik vind dat je je meer moet inbeelden naar de Indonesisch cultuur en even je Oer Hollandse gedachten maar op de Costaas moet laten!! Ik loop ook in mijn sarong rond net als de mannen hier en daarmee verdien ik meer respect dan een zwem slipje dat is weer te costa achtig en wordt niet gewaardeert!
De mensen hier zijn goed in kopieren en weten dat het westerse aanzien brengt, maar als die jonge mannen hier in een surfbroek rondlopen vind ik het geen gezicht het kruis hangt bij hun op de enkels! En inlandse met een bikini, geweldig, ze zijn bijna weer terug naar 100 jaar geleden. Waarden en trsadities zoals ze moeten zijn!

Ik ga weer eten

SEpp

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Dus Jan ik vind dat je je meer moet inbeelden naar de Indonesisch cultuur en even je Oer Hollandse gedachten maar op de Costaas moet laten!!

Beste Sepp,
Dit heeft helemaal niets van doen met Oer Hollandes gedachten maar respect hebben voor de religie van de mensen en welke religie maakt niet uit.
Met een korte broek naar een heilige mis gaan laat gewoon blijken dat je beter niet kunt gaan.
Tijdens een plechtigheid ter ere van iemand die gestorven is een telefoongesprek voeren wat wij deze week hebben meegemaakt vind ik ronduit schandalig, blijf dan thuis en laat de andere aanwezige op een passende wijze afscheid nemen van die persoon.
Heb eens het lef aan ga eens een moskee binnen met die kleding, eens kijken hoe snel dat je buiten bent en misschien wel het nieuws haalt op TV, maar dan zijn het weer de ...... moslims.
Rij in Bali eens een straat in waar een cermonie aan de gang is, eens kijken of ze dat op prijs stellen.
Dus het heeft niets met de Oerhollandse gedachten te maken maar met respect voor ieders religie.
Als iedereen daar eens een beetje meer rekening mee hield waren er niet zo veel problemen en oorlogen in deze wereld.
Tuti & Jan

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Jan,

Ik haalde naar je uit over het strandkleding gedrag.

Begrijpelijk dat je niet tuidens een plechtigheid als een begrqavenis gaat zitten bellen. Maar goed als je gebeld wordt, of als je hem vergeten hebt uit te zetten??
Tijdens een wayang kulit voorstelling zit ook een ieder 6 uur lang door elkaar te praten, terwijl dit toch ook enigszins een plechtig aangelegenheid is. Daar gebeurt het gewoon, niemand die vraagt om respect voor de wayang poppenspeler, terwijl die net alle nieuwtjes door geeft over wie gestorven is of waar kinderen geboren. Tijdens een begravenis plechtigheid op Bali heb ik ook mee gemaakt dat mensen gewoon aan het kleppen waren lokale mensen waarbij niemand wat zei, ik zie dan het verschil niet. Hierdoor zit het denk ik toch in de lokale cultuur.

ik kom geregeld bij een Hindoe plechtigheid op het strand in de straten of met nieuwe maan, geen mens die iets zegt als ik erbij sta in mijn korte broek, ze vinden het allerminst afgrijselijk of afschikwekkened.

Sepp
Sepp

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sepp,
Dat strandkleding gedrag is inderdaad waar dit topic over gaat, ik blijf er bij dat het niet past dat een dame met alleen een bikini bovenstukje over de straat loopt en gaat winkelen laat staan met een motor rond toert, is zo'n dame toevallig de weg kwijt of de motor gaat stuk zal ik ze ook echt niet helpen.
Wat er op het strand gebeurt bij hotels en laat in de avond of nacht boeit me niet, iemand die daar komt weet dat zulke dingen te zien zijn.
Duidelijk is wel dat we allebei een keras kepala hebben en dit hoofdstuk beter kunnen afsluiten, tenmiste met de discussie tussen ons twee.
Jan

spacer line  

Beste mensen,

het is nooit mijn bedoeling geweest om zo'n heftige discusie op gang te brengen. Ik wilde gewoon wat info over praktische kleding. Die heb ik nu, dus hartelijk dank! Ik neem weinig kleding mee, dus heb veel ruimte over voor oleh2 Emoticon: Smile

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Philip,
Deze discussies komen vaker voor op dit forum, dit houd echter niet in dat ik een hekel heb aan Sepp en niet door een deur zo kennen.
Zolang er geen scheldwoorden worden gebruikt is er geen vuiltje aan de lucht.
Door deze discussies kunnen we ons wel goed voorstellen wat bij de mensen leeft.
Ik hoop dat het jou niet weerhoud om nog eens een topic te plaatsen.
Groetjes,
Jan

ploucha
User
spacer line

On 21-02-2005 15:00 ploucha wrote:
Maarre, jullie hebben t over de H. mis e.d. Gelden die kledingvoorschriften dan ook als je op je hotel rondloopt? Of als je savonds t stadje ingaat of zo?
Ik vraag t omdat ik me inderdaad ook een beetje wil aanpassen.

Groetjes

Maarre, nu heb ik nog steeds geen antwoord op deze vraag...... Emoticon: Sadley

Emoticon: Smile

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Ploucha,
Dat jij je al zorgen maakt over de kleding is een teken dat je zeker geen problemen zal krijgen met je kleding en ik denk dat je echt wel aanvoelt met welke kleding je de stad in gaat en 's avonds met uitgaan en heus niet met alleen een bikini bovenstukje en rokje over de straat loopt op rijd met een motor.
En zelfs de moslim meisjes en vrouwen lopen echt niet allemaal gesluierd, in Bali is dat al een uitzondering.
Kleding beschermt je lichaam ook nog eens tegen de zon.
Groetjes,
Tuti & Jan

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Heel interessant, deze kleding discussie.
Ik kan alleen oordelen over Jakart en daar is het "anything goes' dus van zwaar gesluierd, zag zelfs laats een geheel afgedekte dame -denk ik- in de carrefour met handschoenen en zo, tot zeer licht, laat ik het daar bij houden. Ik zelf volg Jan z'n advies; altijd met lange broek en overhemd of t-shirt. Vreemd genoeg zie ik hier, in Jakarta, maar ik zag het ook in Bali, lokale mensen rondsjokken in surfkleding en slippers , alsof er niets aan de hand is.. Nu hou ik daar niet van, maar dat verwondert me toch wel! Sepp heeft natuurlijk gelijk, dat bekleding gedoe is door ons Nederlanders zelf ingevoerd. Bekijk maar eens de vroeg Balinesische kunst, ook nog uit de Ned. koloniale periode. Geen bikini te zien! Verre van dat zelfs. In die zin is de cultuur van kleding iets wat aangepraat is. Er is een mooi boek over "appearances of culture of clothing in Indonesia" . Een eye-opener als je het wilt lezezen.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Deze verhalen doen mij terugdenken aan een ervaring van mij in 2001. Ik had de laatste dagen van mijn vakantie in Candidasa in Bali doorgebracht en zou die dag terug naar Holland vliegen. Ik was gekleed zoals ik altijd gewend ben op mijn reizen, een lange broek en overhemd met opgerolde mouwen. Toen ik bij de incheckbalie van de airport kwam met mijn karretje bagage mocht ik meteen doorlopen om in te checken, terwijl een grote groep, voornamelijk Hollandse toeristen in minimale strandkleding verveeld onderuitgezakt zat te wachten tot ze eindelijk eens mochten inchecken. Een vrouw van die groep kwam naar me toe terwijl ik mijn bagage liet wegen en vroeg me of ik soms business class reisde. Nee, zei ik haar, hoezo? Omdat ik meteen door mocht lopen om in te checken, terwijl die hele wachtkamer daar al een eeuwigheid zat te wachten. Ik wist toen niet zo gauw een antwoord, maar achteraf gezien werd mij het een en ander toch wel duidelijk.

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

haha geweldig verhaal dangdude..
voor veel mensen is bali jammergenoeg een verlengde van de costa brava
Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

62,650,838 topic views - 228,783 posts - 13,635 topics - 19,583 members - last post @ 20-10-2018 19:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

106,920,574 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com