indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar mensen die een keer hebben gebackpackt door Sumatra, of dit van plan zijn! eind volgend jaar wil ik samen met mijn nichtje (zelf ben ik dan 21 mijn nichtje 20) gaan backpacken door sumatra.

Twee maanden geleden ben ik op sumatra en bali geweest, ik had deze reis gewonnen in een t.v show alles was dus compleet geregeld een stijl van reizen waar ik eigenlijk niet van hou maar door deze reis ben ik net als een groot deel van mijn familie verliefd geworden op het land, de reis heb ik gemaakt met een gids& chauffeur in een personen auto dit was echt geweldig (inplaats van in een tourbus) alleen nu wil ik voor het echte werk gaan!

het is niet de bedoeling dat het een reis van 3 weken wordt maar een reis rond een jaar of langer ( niet alleen sumatra ook andere eilanden in indonesie willen wij graag zien dus die tips zijn ook welkom!!!!)

mijn familie is in 1998 en 1990 ook op sumatra geweest en hier hebben hun toen goed contact gekregen met een familie op samosir island dus daar gaan wij sowieso heen omdat we ook bij hun kunnen verblijven dus dat scheelt al.
ik heb ook nog contact met de gids die ik had tijdens de reis hij komt zelf van sumatra maar spreek nederlands dus dat is super handig, voor van alles! aangezien engels daar nou niet echt een veel voorkomende taal is.

ik ben benieuwd of er mensen zijn die tips voor mij hebben om dit backpack avontuur tot een succes te maken, alles is welkom! veiligheid, mooiste plekken , backpack hotels, slim vervoer, plekken waar meer toeristen(backpackers) komen echt alles is welkom! als er ook nog tips zijn voor het leren van de taal is helemaal welkom! haha want dat wordt nog een dingetje.

alvast super bedankt!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Tessa,

Allereerst kun je niet zomaar een jaar naar Indonesie. Je kunt beginnen met een 60 daags visum; als je een sponsor hebt dan zou je dat 4 keer met een maand kunnen verlengen tot een half jaar waarna je het land uit moet. Het verlengen van het 60 daags visum kost wel tijd (wat backpackers vaak niet willen), het is niet zoiets als even een stempel gaan halen op het immigratiekantoor. De eisen mbt sponsor zijn, zo ik heb begrepen hier ook nog eens een keer aangescherpt.

Als je inderdaad van plan bent om een jaar in Indonesie te gaan reizen en je begint met Sumatera is wellicht het handigst om hier eerst 2 maanden te verblijven. Je kunt dan na afloop van het 60 daags visum terug naar bv Kuala Lumpur en daarna na aanvraag van en nieuw visum Indonesie opnieuw inreizen. Dit zal wellicht de snelste manier zijn.

Je hebt dit topic geplaatst in het subforum Sumatera waar al heel veel over geschreven is. Wat je vraagt is wel erg algemeen voor zo'n groot eiland als Sumatera. Ik ben in 26 jaar heel vaak op Sumatera geweest en heb alle provincies dan ook gezien, een aantal ervan meerdere keren. Noord- en West Sumatera worden het meest bezocht en dat is niet voor niets want het zijn twee van de mooiste provincies naar mijn mening. Persoonlijk vind ik zeker Aceh ook de moeite waard; er is veel minder toerisme (niet dat het in die andere twee provincies zo storm loopt) en vooral als je dwars door het binnenland gaat kun je een avontuurlijke reis hebben. Maar er zijn zoveel mooie delen van Sumatera, zoals bijvoorbeeld ook het gebied rondom Kerinci en de eindeloze oliepalmwouden van Jambi. Het minst interessant, landschappelijk is de oostkant. Dan nog de vele eilanden uit de kust.

Buiten Sumatera zijn er nog heel veel eilanden de moeite waard zoals Flores, de Solor-eilanden, Alor, eilanden van Maluku, Sulawesi, Papua. Ik zou om te beginnen heel veel gaan lezen, niet alleen op dit forum maar in het algemeen.
Wat me in dit verhaal een beetje verbaasd is dat je vraagt naar plekken waar meer toeristen komen. Als je dat wilt dan ben je zo klaar. Op Sumatera hou je dan Noord en West Sumatera over en dan met name Samosir, Berastagi, Ketambi, Bukt Lawang, Padang en Bukittinggi, dan nog Bali, de platgetreden route op Java en nog een handjevol plekken op Sulawesi (Toraja) en Flores (Labuan Bajo, Bajawa, Kelimutu). Als je een jaar hebt dan heb je juist de tijd om andere plekken te zien.
Maar nogmaals, er is hier over Sumatera al veel geschreven dus misschien kun je je vragen toch explicieter maken.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

hallo anne mieke

super bedankt voor je antwoord,
ik was bezig met het uitzoeken met de visums omdat ik ook nog naar nieuw zeeland wil omdat ik daar contacten heb met een surfschool waar ik kan werken dus dat word nog een heel gezoek hoe ik dat moet gaan aanpakken (Daarom begin ik nu al met alle mogelijke informatie op te zoeken over van alles)

de reden voor de algemenen vragen zijn omdat ik me niet wil richten op een stuk in sumatera en ik door de rondreis die ik heb gemaakt de ''toeristische'' (als je dat zo zou kunnen noemen natuurlijk) plekken heb gezien dus ik naast de standaard reizen graag de plekken wil zien waar niet iedereen komt, en dit brengt me om de opmerking over dat ik vroeg naar de backpack plekken, dit vroeg ik ivm dat je dan mensen kan ontmoeten die op dat moment je tips kunnen geven over hoe en wat op dat moment de beste en leukste plekken zijn om heen te gaan. ik ben dus ook al op de plekken Samosir, Berastagi, Ketambi, Bukt Lawang, Padang en Bukittinggi geweest haha!

ik denk dat ik met de plekken waarover je verteld gebied rondom Kerinci en de eindeloze oliepalmwouden van Jambi en Aceh al iets waar ik me nu in ga inlezen (naast de visum verhalen waar ik goed systeem in moet gaan vinden Emoticon: ) en welke eilande ik nog meer moet gaan bezoeken, ik vind het echt heel erg jammer dat die visums zo'n gedoe zijn want ik denk dat ik me op die eilanden wel 10 jaar kan vermaken haha.

super bedankt voor je reactie!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Is het contact op Samosir nog goed na al die jaren? Het is inmiddels al wel weer een Indonesische generatie geleden dat dit contact ontstond. Ik weet natuurlijk niet het vervolg, maar je moet er niet vanuit gaan dat je er kan/wil verblijven natuurlijk.

Je visum is iets dat vanzelf komt eigenlijk, het lijkt een drama, maar als je het een beetje goed aan pakt (en er rekening mee houd) dan is het niet heel spannend hoor. Als je naar Nieuw Zeeland wil, dan zou je dit prima na afloop van je 1e visum kunnen doen bijvoorbeeld, dan heb je eerst 60 dagen Indonesie gehad.

Ho Lee Fuk

Eelco78
User
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi Tessa,

Kerinci is een absolute aanrader voor mensen die van het platgetreden pad af willen en kan ik je ook zeker aanbevelen.
Persoonlijk vind ik dit landschappelijk gezien het mooiste gebied van Sumatra.
De accommodatie is over het algemeen basic en daardoor ook niet duur.
Zal zo rond de 80.000 Rupiah zijn. Hieronder een paar goede links voor een impressie en mogelijkheden die Kerinci te bieden heeft.

http://www.lonelyplanet.com/th(...)spa?threadID=2256963
http://www.lonelyplanet.com/th(...)spa?threadID=2260955
http://wildsumatra.com/

De Harau vallei is echt een aanrader voor backpackers. Accommodatie in een prachtige omgeving en van hieruit kun je trekkings maken en andere backpackers ontmoeten die hier redelijk vaak te vinden zijn.

http://wonkgonewild.wordpress.com/page/2/

Je zou kunnen beginnen in Pulau Weh als je van duiken/snorkelen houdt (rechtstreeks te bereiken vanuit Kuala Lumpur) en van daaruit helemaal naar het westen/zuiden kunnen afreizen. Kom je misschien wel langs een aantal plaatsen waar je zelf al geweest (zoals Ketambe, Samosir enz.) bent maar misschien is dat ook niet erg? Zeker als je nicht daar nog niet geweest zou zijn. Mochten jullie die route gaan doen zou Kedah een alternatief op Ketambe (geloof 40 km vanaf Ketambe) kunnen zijn maar dan moet je wel echt van jungle trekkings houden.

Ik zeg net nog dat je je ook wilde gaan inlezen over de eindeloze palmolie plantages.
Uit eigen ervaring (5 dagen bij familie gezeten) kan ik je vertellend at dat niet zo heel leuk of interresant is om daar te verblijven. Veel rode aarde, ontzettend warm en weinig tot geen interessante bestemmingen. Of deze vragen een lange reistijd en zijn moeilijk te bereiken. Er zijn zoveel andere mogelijkheden in IndonesiŽ dat ik me meer daar op zou concentreren.

Veel plezier met je voorbereidingen.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

papadom
User
spacer line

Hi Tessa ; ik woon zelf in tuktuk samosir ; even het volgende , je bent er al geweest , dus ik denk dat je mij gelijk geeft als ik zeg dat Samosir " boring " kan zijn . Het is een ideaal eindpunt na een zware reis ; gewoon chillen aan het meer , beetje wandelen of mountainbiken..Ik zou voorstellen om eerst richting Padang /Bukittingi tegaan dan backtracken via het eiland Nias en vandaar naar Lake Toba..en een paar dagen naar Penang om een nieuwe 60dgn. Visa aan te vragen voor de volgende rit ; vergis je niet ; Sumatra is immens groot , en de wegen en transportmiddelen zijn niet hetzelfde wat je gewend bent . Neem de tijd ; veel tijd , en dan kun je echt genieten van Sumatra..Mocht je toch eerst naar Tuktuk willen , hou er dan rekening mee dat het hele dorp nog zeker 2 maanden een chaos is i.v.m rioleringswerkzaamheden ; Safe travels , hans

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,159,475 topic views - 240,310 posts - 13,732 topics - 33,694 members - last post @ 29-10-2020 20:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

140,538,065 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com