indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Soms gaat het fout, ik heb foto`s gezien hoe ze zich op de walvis storten met harpoen in de handen.
Lembata walvis-jagers

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Wij zijn een week geleden in Lamalera geweest. Er is inderdaad een boot met walvisjagers door een walvis de diepte ingesleurd. Maar......alle jagers hebben de kust van Lembata weten te bereiken. Er zijn dus geen doden gevallen.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Heb ze ettelijke malen bezig gezien vanaf een schip waar ik zelf op was maar doorgaans was de jacht niet op orka's. Volgens mij heerst er zelfs een pamali op.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Laat die walvissen met rust......we hebben er al zo weinig die nog in de zee rondzwemmen....
Je hoort en ziet ook de afschuwelijke beelden van massa slachtingen.....waarom toch??
Runderen en varkens kunnen goed gegeten worden en ook de normale vissen.....
maar gaat géén massa vangsten doen waardoor de zee in mum van tijd leeg worden gevist....
Tja.....helaas is dé mens de grootste roofdier die de (dieren)- wereld naar de verdommenis helpen....en tóch maar blijven klagen dat ze niets hebben?? Emoticon: Confused Emoticon: Confused
Wordt dan maar gewoon vegetariër als je je handen niet van de dieren af kan blijven toch?? Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Kembang, je hebt gelijk als je praat over de landen (IJsland, Noorwegen en Japan en wellicht nog meer) die met grote schepen op walvissen jagen. De walvisjagers van Lamalera op het eiland Lembata kun en mag je daarmee niet vergelijken. Deze mannen trekken er op uit als ze op zee een potvis signaleren. Met grote prauwen roeien ze achter het beest aan. Op de voorplecht staat de jager met zijn harpoen. Als hij de harpoen gooit springt hij er zelf ook achter aan. Als de walvis dood is slepen ze hem al roeiend naar de wal. Daar wordt het beest tot op het bot toe gevild. Het vlees wordt onder de bevolking verdeeld. Als het op is dan wordt er een volgende potvis gevangen. Het zijn dus geen massamoordenaars.

Ik heb walvisvlees gegeten en kreeg er direct een deja vu van. Ik zag de lepel levertraan voor me, die ik voor het naar bed gaan van mijn moeder moest slikken. Wordt je groot en sterk van, jongen, zei ze altijd tegen me. Ze heeft gelijk gekregen. Ik ben 1.86 en ook nog wel sterk, al ben ik nu 65.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hou op schei uit Jan, ik hoor mijn moeder nog precies hetzelfde zeggen en ja bij mij had zo ook gelijk, maar jonge jonge jonge wat was die troep vies, ze deed er bij mij suiker in gatsie.
Ik zie regelmatig een uitzending op Geographic over de Japanse walvisvaart onder het mom van wetenschappelijk onderzoek, dat is inderdaad een schande.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Massaslachtingen zijn walgelijk maar - zoals BintangJan zegt - de walvisvangst vanuit Lamalera is een druppel in het geheel. Deze mensen zijn niet uit op het uitroeien van de walvissen of groot financieel gewin; het gaat hen uitsluitend om het (over)leven.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ter bevestiging van wat Bintang Jan en YB schreven.
Dit is een interessant artikel waarin wordt uitgelegd waarom de Verenigde Naties en de Internationale walvis commissie geen bezwaar hebben tegen deze walvisvangst.

http://hoe-bestaat-het.plazill(...)vaarders-van-lembata

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik sta volkomen achter je bericht BintangJan...gezien zo'n potvis geheel wordt gebruikt onder de bevolking vind ik het niet erg....het is hun levensonderhoud toch?
Zo was de Eskimo van vroeger ook geweest....maar helaas het winstbejag komt om de hoek kijken en de traditionele vangst is verloren gegaan.
En inderdaad...ik kwam in 1958 in Nederland aan en moest helaas óók aan geloven om élke dag een eetlepel levertraan inslikken, bah..vies, enz.enz. ik ben niet groter dan 1.56 cm geworden en 62 jaar oud en moet nog 3 jaren werk zoeken ( ná bijna 40 jaar gewerkt te hebben) tot mijn 65e + 5 maanden voordat ik mijn geslonken pensioen én AOW krijgt Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Terug komen op dieren in het algemeen....gewoon de zee én landdieren met rust laten en niet op winst en lust jacht om het af te slachten...denk hierbij aan Olifanten-slagtanden en de neushoorns, jonge zeehonden om hen bont enz.enz. en andere dieren, écht teveel om op te noemen.... Emoticon: Yes!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Je bent niet groter gegroeid Kembang, maar je bent zonder kleerscheuren 62 geworden.
Dat is ook wat waard, nog werk vinden op jouw leeftijd? vergeet het maar. Emoticon: Angry
Leg je daar bij neer Kembang, het is niet anders, maak ervan wat je er van kan maken, het is niet anders.
Ik zie alle ellende wel om mij heen wel, hier in Indonesië en ook in Nederland, maar ik tracht eruit te halen wat er in zit in die korte tijd die mij/ons nog is gegeven met de mogelijkheden die ik heb.
Als ik me over alles wat ik hier of in Nederland ziet druk ga maken, dan zegt mijn rikketik heel snel bekijk het maar.
En dat is nu net niet wat ik wil Emoticon: Nooo

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Daarom Malam, heb ik mij ook bij neergelegd....maar die rottige hete adem van de UWV blijft in mijn nek hijgen en ik ben dan ook verplicht tot 2015 te blijven solliciteren ( anders wordt mijn uitkering verlaagd of gestopt) , wetende dat er écht NIEMAND op mij zit te wachten en zeer zeker niet vanwege mijn leeftijd, toch?
Ach.....ik zeg tegen mezelf "plukt de dag met een lach" Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny en ik geniet gewoon van alles om mij heen... en met de riemen die ik heb verder moet roeien en ben ik nog steeds een tevreden mens afgezien ik medicatie slikt tegen mijn hoge bloeddruk ben ik verder gezond, en daar ben ik gewoon de Heer dankbaar voor...
Dus Malam en andere forumleden nergens je druk over maken en gewoon elke dag gezellig genieten van alles en nog wat zowel hier of in IR, alleen in IR is het stukken warmer dat in dit koude kikkerlandje Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-10-2013 04:49 Malam wrote: Dit is een interessant artikel waarin wordt uitgelegd waarom de Verenigde Naties en de Internationale walvis commissie geen bezwaar hebben tegen deze walvisvangst.

http://hoe-bestaat-het.plazill(...)vaarders-van-lembata
Zeker een interessant en zeer goed artikel Malam. Ik ben al ettelijke malen in Lamalera geweest en weet hoe ze de walvissen vangen. Het gaat allemaal met ge- en verboden die volgens de adat moeten worden gerespecteerd om zegening te krijgen met de vangst. Zoals al opgemerkt, mag niet op zwangere walvissen worden gejaagd, enz. Ook mag men niet voor een bepaalde datum in het voorjaar beginnen met de jacht. Eerst moet er zegening van de kerk en de adat zijn voordat men mag uitvaren. En zo zullen er wel meer regels zijn waaraan de jacht is gebonden.
Ook wordt de opbrengst gedeeld door alle dorpsbewoners die aan de jacht meedoen, ook degenen die niet zijn geslaagd. Dit is een "gemeenschaps"-jacht en de opbrengst idem dito en heeft niets te maken met uitroeien van de walvis als diersoort.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 08-10-2013 19:56 schreef Kembang:
Daarom Malam, heb ik mij ook bij neergelegd....maar die rottige hete adem van de UWV blijft in mijn nek hijgen en ik ben dan ook verplicht tot 2015 te blijven solliciteren ( anders wordt mijn uitkering verlaagd of gestopt) , wetende dat er écht NIEMAND op mij zit te wachten en zeer zeker niet vanwege mijn leeftijd, toch?

Je bent nooit te oud om nog werk te vinden, maar je moet er wel harder naar op zoek.
Ligt er natuurlijk ook aan, welk soort werk je kan en wil doen, je ervaring en opleiding, en of je nog in goede gezondheid verkeerd.
Ik heb zelf vanaf mijn 60e nog bij 3 verschillende werkgevers ( in de techniek) een jaarkontrakt gekregen, en ben op mijn 63 (min of meer) vrijwillig gestopt.
Was daarna ook nog sollicitatieplichtig, en als ik echt had gemoeten, had ik ook nog kunnen doorwerken tot na mijn 65e.
Ben nu ruim 1 jaar gepensioneerd, maar doe nog steeds 2 x wekelijks een hele dag vrijwilligerswerk, tenminste, zolang ik in Nederland verblijf.

SOLO MAN FOREVER

Pamelabak
User
spacer line

On 09-10-2013 08:06 jupje wrote:

[quote removed]

Je bent nooit te oud om nog werk te vinden, maar je moet er wel harder naar op zoek.
Ligt er natuurlijk ook aan, welk soort werk je kan en wil doen, je ervaring en opleiding, en of je nog in goede gezondheid verkeerd.
Ik heb zelf vanaf mijn 60e nog bij 3 verschillende werkgevers ( in de techniek) een jaarkontrakt gekregen, en ben op mijn 63 (min of meer) vrijwillig gestopt.
Was daarna ook nog sollicitatieplichtig, en als ik echt had gemoeten, had ik ook nog kunnen doorwerken tot na mijn 65e.
Ben nu ruim 1 jaar gepensioneerd, maar doe nog steeds 2 x wekelijks een hele dag vrijwilligerswerk, tenminste, zolang ik in Nederland verblijf.

Het ligt inderdaad aan in wat voor een branche je werkt. Bij Kembang ligt dat een stuk moeilijker. In haar branche is er weinig of niets te vinden en zeker niet op haar leeftijd. Ik heb op mijn 62e. nog een nieuwe baan kunnen vinden, maar dat komt gewoon omdat ik een functie had (en nog heb) waar je overal inzetbaar ben. En ik ben tijdens mijn betaalde baan al vrijwilligerswerk gaan doen en heb er nu een halve week-baan aan. Ben nu inmiddels ook een jaar gepensioneerd.

Pamelabak
User
spacer line

On 08-10-2013 03:21 [url=http://forum.indahnesia.com/profile/2425/]
Ik heb walvisvlees gegeten en kreeg er direct een deja vu van. Ik zag de lepel levertraan voor me, die ik voor het naar bed gaan van mijn moeder moest slikken. Wordt je groot en sterk van, jongen, zei ze altijd tegen me. Ze heeft gelijk gekregen. Ik ben 1.86 en ook nog wel sterk, al ben ik nu 65.

Jan,

Heb die smerige levertraan ook moeten slikken omdat ze mijn moeder hadden wijs gemaakt dat het heel goed was voor ons (ja,ja). Nu ik ben niet echt groot geworden en sterk ook niet. Ben maar 1,63 m. geworden en inmiddels alweer 2 centimeter gekrompen. En overmorgen word ik 66 jaar jong.

Groet,
Pam

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Jupje zoals Pamelabak al schreef....ik heb ruim 35 jaar in de verpleging gewerkt.....door arthrose ( dé bekende ziekte van verpleegkundigen) moest ik stoppen vanwege de pijnen.....ik heb tal van functie's willen bekleden als zorgmanager, begeleiden werk enz.enz. maar helaas vinden de werkgevers mij te oud!!!!! Snap je het?
Ik doe nu ook veel aan vrijwilligerswerk en dat geeft mij óók voldoening om een ander te helpen.....

Pamelabak...ik wens jou vele leuke en gezonde jaren toe en een zonnige dag met familie en vrienden...."Pluk de dag met een lach, het Leven is al kort genoeg" dát is altijd mijn motto geweest...

Trouwens Pamelabak je bent groter dan ik....toch? Als ik krimp ga ik richting 1.55 cm mét of zonder levertraan..... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou nou, wel behoorlijk off-topic doorgaan. Please, doe dat in Praathoek-Omong-omong. Waarvoor is dat topic gecreeerd?

Pamelabak
User
spacer line

On 09-10-2013 13:08 Yogya-Bali wrote:
Nou nou, wel behoorlijk off-topic doorgaan. Please, doe dat in Praathoek-Omong-omong. Waarvoor is dat topic gecreeerd?

Je hebt helemaal gelijk Yogya-Bali!

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

YB je hebt gelijk....dus Jupje als je verder wil schrijven c.q. beantwoorden dan graag in omong-omong.... Emoticon: Bye bye

jan willem
User
spacer line

Hallo kenners,

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik in Lamalera terecht kom, vanaf Maumere?

Is dat per auto naar Larantuka om daar de ferry te pakken naar Lembata. Kan ik dat eenvoudig zelf regelen? En heeft iemand een idee hoe lang het reizen duurt?

rijden van Maumere em zijn er leuke stops onderweg?
ferry tocht? en gaat die vaak?
rijden op Lembata naar Lamalera?

Wij zijn een stel met 3 gemakkelijke kinderen. Maar erg lange reisdagen proberen we te voorkomen. Of we wisselen het af met een leuke dag

Is er naast de walvisjacht nog andere leuke dingen te doen of zien op Lembata?

En wat kost de tocht naar Lembata? Een hoop vragen, ik hoop dat ik wat antwoorden krijg.

alvast dank en groet.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je kunt van Maumere eerst naar Larantuka om vandaar per boot naar Lewoleba te gaan, daarna per auto/truck verder naar Lamalera.
Bus of travel (deeltaxi) naar Larantuka is ongeveer 4 uur, de overtocht naar Lewoleba is volgens mij iets van 2 tot 3 uur (ben niet zeker). Ik vind het deel oostelijk van Maumere een van de mooiste van Flores vooral het stuk vanaf Boru naar Larantuka met schitterende views op Solor en Adonara. In dat stuk zijn ook een aantal “honingbomen” bij elkaar.
Voor eventuele overnachting in Larantuka hotel Asa (ligt iets ten noorden van hetcentrum in de richting van het vliegveld)
Alternatief is vliegen van Maumere naar Kupang en per vliegtuig (klein) van Susi Air naar Lewoleba. Dit gaat alleen niet op een en dezelfde dag en er moet in Kupang overnacht worden (Astiti hotel is goed; alternatief La Hasienda dat dichterbij de luchthaven is).

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Jan Willem,

Wij zijn ca 2 maanden geleden naar o.a. Lembata geweest. Wij hebben in Larantuka in het SunSet hotel, vlakbij Asa Hotel overnacht. 's Morgens vroeg zijn we met de veerboot overgestoken naar Adonara (40.000 rp pp). Een paar dagen later met de veerboot van Adonara naar Lembata (35.000 rp. pp) Je moet ervoor zorgen dat je de eerste veerboot(ca. 0800 uur) neemt. De tocht duurt (afhankelijk van de weersomstandigheden) ca. 3 1/2 uur. De bus of truck van Lewoleba naar Lamalera vertrekt om ca 12.00 uur. De tocht van Lweoleba naar Lamalera duurt ca. 4 uur. In Lamalera heb je een drietal homestay's. Wij verbleven in Prasso Langu Homestay. Eenvoudig. Walvisjacht hebben we niet gezien. Vlakbij Lamalera ligt Wulandoni waar op zaterdagochtend een grote markt plaats vindt. Er wordt hoofdzakelijk ruilhandel gedreven. Leuk om te zien.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,104,970 topic views - 224,506 posts - 13,535 topics - 16,967 members - last post @ 14-12-2017 06:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,376,185 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com