indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Lau_J
User
spacer line

Dag iedereen,

Mijn onderwerp lijkt wat vreemd Emoticon: Smile . Wij reizen dit jaar voor de eerste keer naar IndonesiŽ, we gaan een rondreis in Java en Bali maken. Aangezien ik nogal wat maag- en darmproblemen heb, vroeg ik me - heel algemeen - af hoe het zit met de sanitaire voorzieningen daar, bijvoorbeeld in restaurantjes, cafťtjes, enzovoort. We zitten zelf in hotels die goed zijn qua voorzieningen, ik heb het meer over als we onderweg ergens zijn. We reizen van jakarta-bogor-bandung-yogyakarta-solo-sukuh-malang-bromo-kalibaru en dan in Bali Lovina-Sidemen-Ubud-Sanur.

Het is misschien een stomme vraag, het is ook helemaal niet verkeerd bedoeld ofzo, ik heb er gewoon echt een idee van hoe het daar zit. Ik heb al verhalen gehoord van gaten in de grond als toilet, en dan maak ik me toch een beetje zorgen :-).

Alvast bedankt!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Ik zou zeker onderweg niet te snel rekenen op "mooie schone" sanitaire voorzieningen Emoticon: Nooo
Ook de wat "gewonere" resto's hebben vaak niet de allermooiste wc's Emoticon: Nooo

Succes Emoticon: Wink

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Tja, wat moet men daar op zeggen. Doorgaans is het wel beter als een "gat in de grond" (zie foto's).
En zeker de routes die u gaat doen, moet het wel redelijk zijn. Maar toch rekening houden met soms de aanwezigheid van dergelijke toiletten.

Alvast trainen om te jongkok (= gehurkt zitten).
En toiletpapier onder de arm. Nog beter zijn wetties (= vochtige tissues); overal verkrijgbaar in Indonesia.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Jaa, en ik weet niet hoe u tegen "kakkerlakken" aan kijkt, maar deze zult u met regelmaat van de klok tegen komen Emoticon: Nice

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lau_J

Met de auto onderweg probeer ik zelf altijd zoveel mogelijk gebruik te maken van de toiletten bij de benzinestations. Soms zijn er westerse toiletten en soms de lage toiletten in de grond. Die zijn over het algemeen redelijk schoon en vaak beter dan andere (openbare) toiletten.
Lastig is dat er zelden iets fatsoenlijks is om je spullen zoals een tas of camera even kwijt te kunnen op te hangen.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Lau J,

Maag en darmproblemen kunnen ontstaan door onreine toiletten. Maar pas ook op met het eten van fruit. Met name fruit dat al geschild is. Ook het drinken van water kan funest zijn. Koop gewoon flesjes water (Aqua). Let er wel op dat de plastic dop gesealed is. IJsblokjes moet je ook mee oppassen.
Goede c.q. dure hotels zijn nog geen garantie voor reinheid.
Maar zoals YB al aangeeft is het DE toeristische route over Java naar Bali. En zorg ervoor dat je de nodige medicatie bij je hebt.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Een mogelijkheid is het bezoeken van KFC en Mc. Donalds restaurants. In de grotere plaatsen zijn die wel te vinden. Toiletten zijn daar schoon en men kan er de handen wassen.
Om ingewanden problemen te voorkomen kan je daar ook burgers en frietjes eten, hoewel dat voor de echte indo traveler not done is. Zelf heb ik ook gauw last van mijn darmen, en hoewel ik zeker geen liefhebber van fast food ben, eet ik daar vaak in Indo. Zeker als je zwakke ingewanden hebt is die keuze snel gemaakt.

Lau_J
User
spacer line

Oh my, toch niet zo'n stomme vraag dan Emoticon: Smile .
Ik ben het absoluut niet gewoon om te 'hurken', dat lukt me al niet in Frankrijk in die wc's, dus ik heb al een klein hartje :-). We maken een rondreis met een auto en chauffeur, dus misschien is het geen slecht idee om hem op voorhand een beetje in te lichten Emoticon: Smile (die zal ook lachen...).

Aan het eten had ik nog niet echt gedacht, sowieso ben ik inderdaad geen fan van fastfood op vakantie (af en toe gaat dat er wel is in natuurlijk), maar ik was ook sowieso van plan om zeker geen dingen te eten op straat of in kraampjes en toch hopen op eten dat ietwat hygienisch is gemaakt. Aangezien we inderdaad een nogal toeristische route doen denk ik nu wel dat dat gaat meevallen, en ik ehb inderdaad sowieso medicatie die ik dagelijs moet nemen, dus ik ga daar een goed voorraadje van meenemen :-).

Die tweede foto van dat 'toilet' blijft me nu al achtervolgen... ;-).
Bednakt iedereen voor de reacties en tips!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Lau_J, die foto van het 2e toilet is nog.. netjes schoon... om het vriendelijk uit te drukken. Maar het advies om naar bijvoorbeeld even een KFC, McD te gaan is zeker een oplossing. Ook winkelcentra hebben over het algemeen redelijk schone toiletten.

spacer line  

Zelfs bij de "Westerse" KFC en Mac D is het nog de vaag of hun toilet schoon zijn.
En in de W.C(Winkel Centrum) of Mall hangt ook af of de Westerse KFC / Mac D, Dunkin Donuts, Starbuck etc hun eigen toilet hebben, meestal niet .

Hoe ga je reizen , met een groep of alleen (huurauto plus chauffeur)
Dat maakt ook groot verschil.

Ik neem altijd een spuitgeval(desinfecterende spul-Kruidvat-Etos) en een rol toiletpapier mee(voor het geval het op is) plus zo'n " zitpapiertje " voor op de toiletbril( Etos-Kruidvat etc- per 10 stuks ) .
En goed je handen wassen met een alcoholhoudende lotion voor de hand.

In Jakarta zijn de toiletten bij de grote Malls redelijk schoon .

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

IEDERE KFC EN MACD heeft zijn eigen toilet, standaard franchise eis.
OOK in een mall.
Soms moeilijk te vinden voor een toerist, dus gewoon even vragen.

spacer line  

On 08-08-2013 11:48 siebjans wrote:
Ik zou zeker onderweg niet te snel rekenen op "mooie schone" sanitaire voorzieningen Emoticon: Nooo
Ook de wat "gewonere" resto's hebben vaak niet de allermooiste wc's Emoticon: Nooo

Succes Emoticon: Wink

Zeker weten Sieb.
De probleem is als je met een reisgezelschap meereist of met travel busje toch vaak aangewezen wordt om de "aangebodene" toilet te gebruiken .
Vies of niet vies .
Zelfs bij de Mek D etc in de 6 (?) rustplaatsen / weg restaurants tussen Jakarta en Bandung (Tol Cipularang) met eigen toilet zijn de zittoilet ( "europees" Emoticon: Wink ook vaak niet schoon .
Vooral als men ook de tjebok semprot ( toiletdouche) gebruikt .

Niemand zal zijn of haar blanke lelie bipske in aanraking laat komen met vieze of natte zittoilet.
Bah .

bisa dicek of makemyday .

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Emoticon: Laugh out loud een indonesiche toilet.

maar inderdaad, die bij de mac d worden "schoon" gehouden.
Zal in de praktijk moeilijk zijn met de standaard Indonieser die niet schroomt om met zijn schoenen aan, gehurkt op de bril te gaan zitten, en er rustig op los skat.

Emoticon: Laugh out loud

Gezellig, je zal familie over hebben uit Java Emoticon: Laugh out loud

Where there is a will there will be relatives.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

malam; de KFC hier in de mal heeft geen eigen toilet, pizza hut ook niet. MacD zit niet in de mall (staat er letterlijk langs) en heeft wel eigen toilet.

Maar ga er maar niet vanuit dat je hier altijd schoon terecht kunt. Van het KFC toilet aan de tolweg (rustplaats km 43 tol Cikampek - Jakarta) ga IK zelfs over mijn nek. Heb dit ook direct aan de manager laten weten. Onacceptabel, hoe kan ik nu nog eten? Maar meer dan een lachje kon er niet vanaf.

Binnenkort kom ik er vast weer langs, is het weer zo (want ik kom voor de lunch en een pisbak) dan maak ik een foto, en doe ik melding bij hoofdkantoor KFC hier in Jakarta. Wat ze er dan mee doen boeit me niet, anders is Faceboek en zo nog wel een goeie om ze op stang te jagen.

RPeetoom
User
spacer line

On 09-08-2013 08:26 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Zelfs bij de Mek D etc in de 6 (?) rustplaatsen / weg restaurants tussen Jakarta en Bandung (Tol Cipularang) met eigen toilet zijn de zittoilet ( "europees" Emoticon: Wink ook vaak niet schoon .
Vooral als men ook de tjebok semprot ( toiletdouche) gebruikt .

Niemand zal zijn of haar blanke lelie bipske in aanraking laat komen met vieze of natte zittoilet.
Bah .

Hebben ze "Mek D" op de rest areas langs de tolweg Cipularang?

RPeetoom
User
spacer line

Heb ik nog een vraag aan onze huis IndonesiŽr op dit forum:
Wordt men als kind geleerd om na elk toiletbezoek de handen te wassen?

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Ik kom niet in een KFC. Maar de meeste MacD's hebben wel een klein huuske. Maar net als yerun al aangeeft, met de beste wil van de wereld is ook die niet opgewassen tegen het intellect wat er gebruik van maakt.

Het antwoord op de vraag van RPeetoom?

40 jaar geleden wel, de dagelijkse praktijk is een andere. Emoticon: Clown

Mattheus
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Lau J: maag-en darmproblemen? Goede bescherming biedt het drinken van Coca Cola! Emoticon: Smile

koming
User
User icon of koming
spacer line

Ik heb inmiddels ontdekt hier in Nederland in mijn eigen huis dat het toilet ook kan worden gebruikt door islamieten om voor het bidden hun voeten te wassen.

koming

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Lau J.

Thuis heb ik ook darmproblemen, PDS (Prikkelbare Darmsyndroom), maar in IndonesiŽ heb ik daar nooit, maar dan ook nooit last van.
Vermoedelijk omdat ik hier zo goed als geen brood eet. 's Ochtends zoals een echte Indo een lekker bord nasi goreng.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Aha, koming, dat is dus wat ze bedoelen met een halal woning in Amsterdam Noord was het toch? Daar was recent nog al wat ophef over ja Emoticon: Laugh out loud

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Reizigersdiarree oftewel vakantieverdriet voorkomt of verhelpt men niet door het drinken van cola. De vervelende aandoening loopt men op door een bacterie die zich o.a. graag in menselijke uitwerpselen nestelt. Dus een goede algehele lichaamshygiŽne (handen wassen na toiletbezoek) is zeer belangrijk.

Het eten van vers en hygiŽnisch bereid voedsel is een vereiste. Dus eten in een warung waar het eten al enige tijd (ongekoeld) achter een vitrine op de klanten staat te wachten is vragen om problemen. De vliegen die daar vrijuit op de gerechten kunnen plaatsnemen zijn de overbrengers van de kwalijke bacteriŽn.

Ik snap niet dat er reizigers zijn die een satť op straat durven kopen. Als men beseft dat de verkoper zeker geen koeling in zijn kaki lima heeft ingebouwd, kan het rauwe vlees nooit lang vers gehouden worden in de tropische temperaturen.

Zelf eet ik eigenlijk het liefst geen vlees in de tropen omdat hierbij de versheid en hygiŽnische behandeling nooit voldoende gegarandeerd kan worden. Maar uit ervaring eet ik ook nooit meer schaaldieren, rauwe groente, reeds geschild fruit, consumptie ijs en melkproducten.

Na een periode van diarree neem ik een dosis ORS (oral rehydration salts) om uitdroging te voorkomen. Toch ook hiermee moet men weer uitkijken omdat er zout in zit en dat is weer een belasting voor de nieren. Middelen als Norit, Entosorbine- of Tannalbin hebben bij reizigersdiarree geen zin en kunnen bovendien de werking van geneesmiddelen (malariatabletten) verminderen.

Verder voorzichtig zijn onder de douche, zodat men geen water binnenkrijgt. Ook het zwemmen in zoet water is vragen om ellende.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nounou, dan kan men beter niet naar RI gaan als je aan al die voorzorgsmaartregelen moet denken.
Dit vind ik zeer overdreven bangmakerij. Sate eet ik alleen maar langs de straat of eenvoudige warung s omdat men daar ziet hoe het wordt klaargemaakt. In "duur uitziende" restaurants (m.n. hotelrestaurants) is het juist erger. Voedsel van de vorige dag wordt weer opnieuw ingevroren of in de koelkast gedaan omdat men geen verlies wil lijden op het "duur" ingeslagen voedsel. In de warung is op = op.....dus geen restjes die tot de volgende dag worden bewaard.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Gewoon je handen goed wassen voor je gaat eten doet al een hoop.
Vooral als handjes hebt staan schudden.

Voor de rest valt het wel mee lijkt me.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Ik ken mensen die om die rede nooit meer het land bezoeken. Eentje heeft na thuiskomst nog enige tijd in het ziekenhuis vertoefd met een ernstige parasitaire aandoening. Zelf kom ik altijd uitgemergeld als een levend lijk weer thuis en heb ik zeker een maand nodig om weer bij te komen.
Ondanks al deze maatregelen word ik toch nog vaak ziek en waar dat dan van komt is de vraag. L kon me er destijds altijd hartelijk om plagen, maar hij had makkelijk praten. Voor een reiziger gelden nu eenmaal andere normen dan voor hen die er wonen. Daarbij was hij een echte vuilnisvat; hij at letterlijk alles (behalve zoetwatervis, drollenvreters).

edit: Avontuurlijke reizigers die in "primitieve" omstandigheden reizen, lopen uiteraard mťťr risico op turista dan reizigers in luxehotels.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,112 posts - 13,484 topics - 16,231 members - last post @ 20-09-2017 07:27 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,946,559 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com