indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Ja automobilisme in Indonesia, hm... Emoticon: Devil Emoticon: Worship IL Championi! Maar is 'deel' van verkeer, is 'geaccepteerd'. DAT is het grote verschil. 't is ook hoe 'we' er mee omgaan.

Heb een vriend in Jakarta en die gebruikt microfoon en sirene - illegaal dus, maar wat heet 'illegaal' hier? - op zijn gigabak (Chevrolet ramsoort, met dikke bumpers om de ojeks weg te douwen haha). Je weet niet wat je meemaakt, naast zo'n coureur. Ook als hij aangehouden wordt door een agent; gewoon zeggen dat je zijn chef kent, en wegwezen.

Your attitude determines your altitude

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Je kan in China ook achteruitrijden op de snelweg!

http://www.refdag.nl/nieuws/bu(...)_vast_video_1_760134

Echt heftig als je dit ziet. Alle inzittingen van de bus overleefden het!

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Kortom, allemaal meer onthaasten!?
... om langzamer en bewuster te leven. De grote vraag in digitale tijden is: Hoe raak je als lezer bevrijd van de haast en leer je meditatief, indringend lezen? Zonder al te veel 'koppen' snellen? Na Slow Food, Slow Money en Slow Cities hebben we vooral Slow Reading nodig.
We hebben meer 'Sabar's' nodig HAHA. Sabar2 zelfs, Sabar kwadraat Emoticon: Yeah right!

Ik zoek nog een vertrager op mijn te snelle iBook.

Ik herinner me nog mijn eerste Mac LC, met harde schijf van 32Mb of zo. Alles met floppies: tik tik tik, tikkerdetik hoorde je dan... terwijl je koffie ging zetten.

En 's avonds hoorde je nog het vertrouwde getik van twee breinaalden tegen elkaar., en het geknetter van de open haard. Waar je lang in kon turen... Toen had ik nog geen vierkante ogen van het scherm.

Maar ben dat nu weer aan het afleren. En wat afkijken van die Indonesiërs hier Emoticon: Yes!
Die gewoon... NIETS Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused kunnen doen, al djonkokkend (bestaat dat woord nog?) aan de kant van de straat. In dat opzicht, het zijn een beetje mijn guru's geworden. Emoticon: Talk to the hand

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 07-08-2013 17:10 Keduadam wrote: Hoewel, ik vind zelfs in een gigastad als Bandung het verkeer wel zeer druk en chaotisch, maar heb groot GROOT respect hoe men hier met elkaar omgaat. NOOIT een middelvinger omhoog, NOOIT schelden.
..........
Maar Bandung mensen zijn natuurlijk ook best anders... heel relaxt, makkelijk, rustig, nooit iemand echt boos gezien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik weet niet welk Bandung je bedoelt, maar een heeeeeeel ander Bandung dan ik ken. Je bedoelt de hoofdstad van West-Java?
Was er vorige week nog een aantal dagen. Geen middelvinger omhoog? Zelfs de Sundanese taxichauffeur beklaagde zich over het a-sociale gedrag van de Bandungers en het voortdurend opsteken van de vinger. Was ik in een ander Bandung?
Nooit boos? Nou, ik heb al heel wat ruzies in Bandung meegemaakt waarbij men niet zachtzinnig met de ander omging, zowel verbaal als fysiek.
Opinies kunnen inderdaad verschillen.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Vorig jaar waren wij op weg naar vliegveld in Bandung.
De jongen van mijn vriendin chauffeur zag dat het druk op de weg JL Garuda naar de luchthaven Husein was en omgereden in smalle straatjes terecht gekomen, maar daar stond het helemaal vast..
Ik ben zonder iets te zeggen,uitgestapt, want ik was boos en ja dat moet je daar niet worden, dus ik liep naar een driesprong, waar iemand stond het verkeer te regelen.
Ik vroeg hem met gebaren die straat waar we instonden, een beetje voor te laten gaan en dat deed hij en ik hem een beetje geholpen, met mijn armen zwaaiend de auto's sneller te laten rijden.
Er waren veel mensen daar aan de kant die allemaal begonnen te lachen en kregen er ook nog eens plezier in, door zo blanke man die daar midden op het kruispunt stond het verkeer aan te moedigen.
Tot de wagen van waar ik inzat kwam , ben ik ingestapt en zo waren wij nog op tijd voor de vlucht...
Ja dat was een ervaring, maar ook het is gewoon daar, ieder doet maar wat, geen politie die het regelt, neen gewoon iemand die daar zin in had misschien wel iemand, daar woonde en dat dagelijks doet................ Emoticon: Shiny Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Whoahahaha ik zie Ziel al staan, naast zo'n omhoog gevallen paardenlul die een paar centen tracht te verdienen, ter wijl hij het verstand heeft van een Mongoolse baviaan
Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Geweldig ik zie het voor mij en het werkt.

Ik zie hier namelijk veel politie agenten die het verkeer regelen, bollebuiken aan de kant van de weg, die met hun klavieren staan te wuiven als onze Koningin in haar koets.
Totaal geen intentie om iets te doen aan hufters.

Drie dagen geleden stond de boel hier helemaal vast, ik stond stil met mijn solex, precies naast zo'n zwaaiende idioot.
Druk he Pak.
Ya Idul Fitri Pak
Maar dat busje daar houdt de hele boel tegen.
Ya Idul Fitri Pak.
Maar als de busjes links houden dan gaat het toch beter?
Ya Idul Fitri Pak.

Whoahahahaha wat een teringlul.
Ik ken inmiddels veel van die figuren.
Zitten ze op hun scooter dan rijden ze je gewoon dood.
Rood licht weten ze ook niet wat dat is, hoe kan je dan verwachten dat er enige discipline ontstaat hier.

Grote laarzen, met een verstand van een mongoolse baviaan, positie ingekocht.
Laat ik een foto zien van onze dochter die politie agente in Nederland is, dan is de eerste vraag wat ze er voor moest betalen en de tweede hoeveel ze verdient.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

En beste Malam, je hebt toch nog wel een beetje zin in het leven... als we alles zo van je mogen vernemen steeds....? Emoticon: Eerie

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Je moest een weten hoeveel plezier ik heb Keduadam, als die idioten die in Wilders de nieuwe Heiland zien en kleiaardappels maar uit mijn buurt blijven die zijn namelijk even gek, daar ben ik namelijk allergies voor Emoticon: Laugh out loud

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam ik denk dat met je verhalen over Indonesie je een welkome gast
in Malaysia zult zijn. Daar maken ze er een hobby van om de eigenaardigheden
van Indonesiers tentoon te stellen.
Indonesie en Malaysia da's net zo iets als Nederland - Belgie.

Maar ik moet wel toegeven je kunt in Malaysia direct zien wanneer er Indonesiers
op het strand zijn (geweest) de prullenbakken die kent men nl niet in Indonesie
terwijl die er in Malaysia toch redelijk veel staan.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Op 08-08-2013 17:16 schreef Malam:
Je moest een weten hoeveel plezier ik heb Keduadam, als die idioten die in Wilders de nieuwe Heiland zien en kleiaardappels maar uit mijn buurt blijven die zijn namelijk even gek, daar ben ik namelijk allergies voor Emoticon: Laugh out loud

Gelukkig heb je nog plezier... zij het vaak over lijken van de ander, waarin je je hier weer opnieuw, en onnodig niet zo geliefd maakt?
En lekker op de man dan beginnen te spelen, een duidelijk teken van onvolwassenheid en geestelijke zwakte, helaas Emoticon: Yes!

En nee, noem mij iemand die Geert zo ziet, ouwe schreeuwlelijk, mopperkont en scheldkanon?
Want er is maar één Heiland, nu en voor eeuwig, gelukkig maar!
En Die is nooit allergisch voor degenen die zich allergisch maken voor Hem, en voor anderen. Dus kop op, er is nog hoop voor je, hoe je ook je best doet om zo negatief en afbrekend mogelijk, alles probeert voor te stellen! Emoticon: Blush Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ok gelukkig geen Hallelujah Geert meer dan zijn we daar ook weer van verlost Emoticon: Wink

een beetje "bij de grond" blijven en eea realistisch bekijken mag wel.
ik mag dan bij gebrek aan een beter alternatief SP-stemmer zijn maar daarmee
blijf ik nog wel kritisch op de steekjes die ook de SP soms laat vallen
want persoons/partij-verheerlijking daar hebben we al genoeg voorbeelden van
gezien tot wat dat kan leiden.

Bv onze superboys Rutte en Samsom

Eerst de economie van Nederland naar de kloten helpen en daarna
daarbovenop ook nog eens de koop/draagkracht van velen om zeep helpen

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

En Malam, dan zijn we weer terug bij de topic.
Of is het hun mindset/geloof/adat/gebruik/zegswijze/wijze van communicatie?

Want jij kiest voor een pief die zei; 'Dood je vijanden!'
Ik kies zelf voor een Heiland die zegt: 'Heb je vijanden lief'.

WAT een verschil, hm.

Een - letterlijk - hemelsHOOG verschil! Emoticon: Yes!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik kiezen voor een bepaalde Pief Keduadam?
Denk het niet, ik heb allang door dat als je niet door de hond gebeten wordt dat de kat dan wel in je broek hangt.
Ik heb wel voor een klein Indonesisch piefje gekozen, daar heb ik mijn handen al ruimschoots aan vol Emoticon: Yes!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Het neefje van Albert (de loodgieter) probeert slim te zijn.
Dat past helemaal in de tradities,gewoonten,adat.

Eerst komt hij met een zielig verhaal dat hij geld nodig heeft
200.000 rph en daar wel graag een klusje voor wil doen omdat
hij gehoord had dat ik een loodgieter zocht en nu komt het vervolg.

Zijn 200.000 heeft hij gehad waarbij is afgesproken om de klus
voor 8 september af te hebben, maar het neefje van albert komt
nu "heronderhandelen" hij vindt dat hij 50.000 meer moet krijgen.

Dus even met hem via de computer/cam iets uitgelegd over belanda-style

1. afspraak is afspraak dus ik verwacht dat 8 september de klus perfect
is gedaan
2. is de klus niet gedaan dan krijg ik van hem 250.000 rph terug;
zijn lening van 200.000 + 2% rente en 0.5% commissie
en hij kan het voortaan vergeten om ooit nog een klusje te krijgen via
mijn familie

Ik heb eea mijn vrouw even in bhs jawah laten zeggen want dat ben ik niet 100%
machtig en toen kwam zijn reactie ....

grote verbaasde ogen ...... en stotterend kwam eruit "okay pak okay okay maaf pak"

Ik heb meteen afgesproken dat hij 8 september even langs moet komen en indien het
perfect gedaan was dat er wellicht wel een bonus kwam en toen lachte hij weer
"okay pak okay terima kasih"

soms moet je een beetje "onderhandelen" met tradities
(toch leuk dat mijn vrouw een laptop heeft)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja ja gewoonten en gebruiken, het is de gewoonte om met Idul Fitri wat geld te geven aan kinderen.
Twee dagen voor Idul Fitri kreeg ik een smsje van een wat ik noem een verre kennis, als ik die twee maal per jaar ontmoet is het veel.
Hij wenste mij een goede dag, vroeg naar mijn gezondheid en herinnerde mij er eraan dat het nog twee dagen naar Idul Fitri was en wenste mij een fijne Idul Fitri

Uiteraard een smsje teruggestuurd, waarin ik hem en zijn gezin een fijne lebaran wenste.
Dit doe je meestal op lebaran zelf, maar ach ervoor iemand herinneren dat je nog bestaat kan nooit kwaad, heb ik geen moeite mee ook.
Na mijn antwoord kreeg ik ook een smsje van zijn echtgenote, die deed het op een iets andere manier.

"Ya Idul Fitri tgl 8. Om Malam mana dong buat Piet-Marietje, Dewi tunggu ya, dari Om Malam."

Uiteraard zijn de namen van mama en de twee kinderen gefingeerd, maar het komt er in het kort op neer, dat ik een bevestiging kreeg dat het inderdaad de 8e Idul Fitri was en waar ik bleef voor de kinderen Piet en Marietje en dat ze op me zat te wachten.
Ik vindt dit een sprekend voorbeeld van een uiterst onfatsoenlijke gewoonte om iemand aan een gebruik te herinneren. Emoticon: Blush

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat is niet uiterst onfatsoenlijk maar ronduit onbeschofd. Moet je in Nederland eens proberen zo met Kerst; hee, hoe is het, kom je even langs om de centen te brengen? (Want zelf halen is ook al te veel moeite natuurlijk Emoticon: Puh! )

Ho Lee Fuk

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ach ik dacht ook in werkelijkheid iets anders als dat ik schreef Yerun Emoticon: Yes!
Maar om met jou opmerking over Kerst te vervolgen, ik heb mijn omschreven gedachte onder de Kerstboom gehouden Emoticon: Shut up!

Aangezien echtgenote lief de mobiele telefoon van manlief gebruikte, heb ik een smsje terug gestuurd en hem gevraagd waar dit op sloeg.
En of deze gewoonte soms een kewajiban (verplichting) is, met de toevoeging dat ik een bule ben en niet van alle gebruiken op de hoogte ben.

Na een uurtje kreeg ik een smsje terug, waarin hij schreef dat het bericht niet van hem maar van zijn vrouwtje lief was en dat het een grapje was.
Waarop ik hem heb terug geschreven dat ik het al niet begreep, omdat mijn echtgenote geen lef heeft in mijn hp te spitten.
Maarrrrr nu ik begreep dat het een grapje was, dat ik er hartelijk om kon lachen.

Uiteindelijk moet je humor kunnen waarderen toch! Ik heb daarna niets meer gehoord Emoticon: Blush
Ik heb wel een licht vermoeden dat hij zijn vrouwtje gevraagd heeft of ze van de pot gerukt is Emoticon: Laugh out loud

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Nou Malam ik kan je vertellen dat een ex-schoonzus er tradisi van heeft gemaakt
om met idul fitri ineens weer familie te worden en dan met haar kind uit het vorige huwelijk
en haar twee kinderen uit het huidige huwelijk netjes aan komt schuiven
en dat alle drie de kinderen dan hun snoepzak en thr komen vragen.
(en ik weet bijna zeker dat de kinderen thuis die instructies krijgen)
Ik vroeg eens een keer voor de gein waarom ze haar huidige echtgenoot en zijn familie ook niet mee nam.
Ze keek me toen met grote ogen aan maar durfde niet te antwoorden toen ze mijn gezichtuitdrukking zag.
Later vroeg ze aan mijn vrouw of ik dat meende waarop mijn
vrouw zei je heb niet naar het gezicht van mijn man gekeken toen hij dat zei ?
Ze heeft er nooit meer over gesproken.
Ik kan het de kinderen niet kwalijk nemen maar inderdaad sommige mensen
zijn gewoonweg lancang maar dat hoort ook een beetje bij de tradities,
gewoontes,adat wanneer er iets ergens te halen valt gratis dan liefst met de hele familie
er naar toe gaan zodat er maar flink van geprofiteerd kan worden.
Sommige familieleden noemen mij (achter mijn rug om) Pak lidah tajam dat beschouw
ik als een familie-troetelnaam en ik weet welk deel van de familie dat zegt, dat zijn
meestal diegenen die dat ook nodig hebben.
Ze weten dat ik me niet aan de tradisi (van het stil-zijn) hou als we "onder ons zijn" en waar nodig
ook familieleden flink de oren was of zelfs de mond, maar ik mag dat ook want
mijn vrouw is het "familiehoofd" en ik deel daar ongewild in mee.
Da's dan weer leuk aan de gewoontes,tradisi,adat men kan mij dat niet verbieden.

Om nog even op dat lancang terug te komen.
Iedere familie heeft wel een "zwart schaap" of "een boef" zo ook bij ons en die mensen
moet je soms even goed op hun nummer zetten, althans ik doe dat wel.
Een keer in de maand hebben wij zo'n familie-uitje dan komen er zo'n 60-80
bij elkaar ergens in een eetgelegenheid da's dan zo'n gengsi familieding.
"De boef" van de familie ging op een bepaald moment planten uit de visvijver halen
en deze in een aantal plastic zakken naar zijn wagen brengen, om thuis in zijn eigen vijver te doen.
Niet iedereen had dat gezien dat ging zo stiekum in het geniep.
Ik vroeg toen aan de ober of hij een paar emmertjes had zodat ik wat mee naar huis kon meenemen,
de ober dacht waarschijnlijk dat ik het eten bedoelde en hij ging dus meteen wat
emmertjes halen en kwam deze bij mij brengen.
Ik zei toen nee die zijn niet voor mij geef ze maar aan die meneer die heeft ze echt nodig.
De emmers werden dus netjes bij hem gebracht en hij vroeg waarom krijg ik die emmers,
waarop de ober zei dat ik dat had gezegd.
Andere familieleden vroegen zich natuurlijk af waarom hij die emmers kreeg.
Dus ik zei toen daar kan hij zijn schaamte mee in terug naar huis nemen.
Hij vertrok toen zonder de emmers mee te nemen hij nam wel zijn vijverplantjes mee.
Maar achteraf heeft hij van diverse familieleden wat preken gekregen waar hij niet
happy mee was en uiteraard was ik weer niet zijn favourite familielid.
Maar daar zit ik niet mee.

Diezelfde meneer had er ook een handje van om iedere keer wanneer ik weer terug
naar Nederland ging een paar weken later op visite te komen wanneer de kids alleen thuis waren
en dan verdween oa het gereedschap wat ik net had aangeschaft of
een zakje semen wat nog over was of wat tegeltjes of pralons.
Dus laatste keer heb ik een speciale kast laten maken met een groot hangslot.
Enige dagen na mijn laatste vertrek kwam meneer dus weer langs en vroeg aan mijn zoon of hij de zaag even kon lenen. Dat gaat niet zei mijn zoon want papa heeft de sleutel meegenomen naar Holland. Het is erg maar da's familie ook lancang
Uiteraard heeft mijn vrouw de sleutel maar zo moet je dus je bezit beschermen.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Mooi lancang verhaal, Sabar2... helaas werkelijk gebeurd.

Vraagje, betr adat/gebruiken/zegswijzen...
aan iemand die gevoel voor Bahasa heeft, en weet wat ik bedoel met de uitdrukking 'verwend'.

Ik heb dat nog wel eens in het Bahasa proberen uit te leggen, dat de jongste van het gezin (bungsu) of het enige kind in het gezin, wel lekker ' verwend ' zal zijn.
Je kan in het NL mss beter (wat minder voor verkeerde uitleg vatbaar?), zeggen: 'Oh, dan zullen jullie de schat wel lekker verwennen , toch?'

Maar als je 'manja' gebruikt hier, merk ik dat het (alleen?) voor die gevreesde verkeerde uitleg vatbaar is. Emoticon: Frustrated Emoticon: Blush Klopt dat? In de kamus kan ik t ook niet zo vinden...
Weet iemand hoe je dat dan anders uitlegt? Bij wijze van grapje,... of kent men zo'n 'grapje' niet. Ja idd, is ook eigenlijk niet zo leuk ook. Hoewel, in combinatie met de reactie van Indonesiërs was het altijd wel weer grappig Emoticon: Laugh out loud

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik denk dat je met "verwend" meer "bedorven" bedoeld Keduadam.
Je kunt het woord manja in diverse betekenissen gebruiken ook "negatief"
maar dan dien je te "spelen" met mimiek.

Mijn ervaring is echter dat dit praten naar dovemansoren is.
Men wil dat niet horen, zeker niet uit de mond van een WNA en ook al begrijpt men
wat je bedoelt dan zal dit ontkend worden (da's ook tradisi) wanneer het "aankomt"
dan krijg je hooguit de inmiddels bekende "big smile" te zien en dan wordt er snel
van onderwerp veranderd. Dit soort "grapjes" passen niet in de indonesische humor.

De reacties zijn bekend dat valt eigenlijk ook onder indonesische logica.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Sabar2, je bevestigt wat ik al vermoedde... dus een paar keer dit 'grapje' en niet/nooit meer dus Emoticon: Blush
Nee, al bedoel ik totaal niet 'verdorvenheid', de neiging om dat zo te verstaan is - helemaal hier - w.s. levensgroot aanwezig! Humor luistert heel nauw in een andere taal/cultuur/geloof/mindset.
Vroeger stond achterop een vrachtwagen vaak: 'Inhalen? Bij TWIJFEL ONTHOUDT U'.

Dat is mijn richtlijn meer en meer geworden in Indon.
Wennen, dat wel. Want in je eigen taal kan je heel verfijnd dingen delen... en maak je een communicatiestoornis dan kan je dat oplossen, als het goed is. Hier is dat heel anders dus!

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Hetzelfde had ik trouwens na de kerkdienst vanochtend, met koffiedrinken daarna.
Hoe ik ook probeerde uit te leggen aan Indonesische mensen (Javaans, Sundanees en zelfs Chinees volk), dat je naar mijn idee best boos mag, en moet zijn soms... ze keken me geschokt aan... "Hoe KAN je als Christen dat zeggen!?"

Een Chinese vriend, die het eens is met me, en dat probeerde uit te leggen in de context... met voorbeelden, en in Bahasa Indon... kreeg het eveneens erg moeilijk Emoticon: Devil
Is heel verhaal. Maar was wel erg interessant.

Ook om het kwade te 'haten', dat ging veel te ver. Niet om mensen te 'haten', nooit nee... maar om - vreselijk/moordadig/verkrachtings/negatief/afbrekend/oorlogszuchtig enz.- GEDRAG te VERoordelen en zelfs te haten... nee dat ging een afslag te ver...
En hoewel sommige westerlingen daar ook moeite mee kunnen hebben (leve de zoete lieve 'vrede'), is dit hier denk ik bijna algemeen, zo men zich voelt hierover.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Lekkere gezapige boel. Vandaar dat ik me nog eens heerlijk omdraai op zondag morgen.

Kerkgangers? Lijkt me best wel iets uit de pre-historie. Niet voor niets worden kerken verbouwt tot van alles en nog wat. Dat is omdat het geloof in een onze lieve heer wat achterhaalt is. Maarja, als je je er prettig bij voelt Emoticon: Smile

Be my guest.

Ik krijg al een borrelend gevoel in de onderbuik bij het woord "geloof".

Veel goeds heeft het de mensheid niet gebracht.

Het meest interessante aan de bijbel die wij vroeger thuis hadden?
De drukfout in de 10 geboden, er stond "eet uw vader en moeder"

Toch was de bijbel zeer bruikbaar, de pagina's waren van vloeipapier.
Zodat in geval van nood? Als de vloeitjes op waren? We toch een sjekkie konden draaien Emoticon: Yummie!

Where there is a will there will be relatives.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zou dat maar niet doen met de Al Quoran, dan wordt je gestenigd, gevierendeeld en opgeblazen met een zelfmoordbom. Zelfs het papier is "heilig" waar de sacrale woorden van de Koran zijn opgeschreven.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Ik krijg al jaren geen zakgeld meer Emoticon: Wink

Bovendien, ik ben van de "zware" af.

En ik neem aan dat ik dan die maagden ook niet krijg YB?

Where there is a will there will be relatives.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,686,044 topic views - 237,917 posts - 13,715 topics - 29,374 members - last post @ 29-03-2020 20:35 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,596,947 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com