indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Theo65
User
spacer line

Ik ben nieuw op dit forum en heb een paar vraagjes.

We vliegen in oktober a.s. met Etihad naar Jakarta; aankomsttijd rond 22.40 uur. We moeten nog een visum halen en vervolgens met de taxi naar Mangga Dua (Best Western);

Klopt het dat het rond middernacht meevalt met de file?
Heeft iemand ervaring met het Best Western hotel?

We blijven 4 nachten in dit hotel en gaan vervolgens met de trein naar Yogyakarta.

We hebben ons oog laten vallen op het Arjuna hotel in Yogya, maar nog niet geboekt. Is dit hotel aan te raden?

In Yogyakarta blijven we ook 4/5 nachten en gaan daarna met de trein door naar Surabaya, waar we een nachtje slapen. De volgende ochtend stappen we op de trein richting Bali. Op Bali willen we een weekje logeren in een niet te dure hotel in Jimbaran, het liefst in de buurt van het vissersdorp (vismarkt).

Weten jullie een leuk hotelletje in Jimbaran?

We vliegen daarna terug naar Surabaya waar we weer op de trein stappen richting Jakarta, waar we nog een paar dagen zullen blijven om de koffers vol te stoppen met kleding e.d.

Alvast bedankt voor de reacties.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Waarom treinen Theo ??

Er zijn ook goedkope binnenlandse vluchten

http://ticketindonesia.info/en/index.php

Jakarta - Yogjakarta
Yogjajarta - Surabaya
Surabaya - Denpasar
Denpasar - (Surabaya) - Jakarta

Je bespaart er een hoop tijd en gesjouw met koffers mee.

Je specifieke vragen kan ik helaas niet beantwoorden:

Geen ervaringen met BestWestern in Jakarta
Geen ervaringen met Arjuna in Yogja
Geen ervaringen in Jimbaran

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Mogelijk dat Theo iets van het land zou willen zien? Ik kan hem daarin geen ongelijk geven. Overdag valt er best wat te zien vanuit de trein (als de ramen schoon zijn).
Met het vliegtuig zie je en beleef je immers niets.

Zelf zou ik nooit 4 dagen in de hoofdstad willen verblijven. Het is druk, chaotisch en benauwd in JKT. In een dag heb je het meest interessante wel gezien, of Theo en zijn partner moeten fanatieke shoppers zijn.
Succes!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Op sommige routes is vanuit de trein best wel iets moois te zien.
Maar wanneer je s'nachts rijdt of in een minder luxueuze
trein zit dan is de trein geen pretje in Indonesie en de afstanden/reistijd
is ook niet altijd geweldig, maar het is een vrij land ik geef slechts een
betaalbaar alternatief en denk aan het reisgemak

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Volgens mij zijn er meerdere redenen om juist wel de trein te nemen

- van de beoogde tijdwinst kan al 2 tot 3 uur afgetrokken worden die je nodig hebt om op de luchthaven te komen en op het vliegtuig te wachten
- reizen van centrum naar centrum is efficienter dan reizen van centrum naar luchthaven naar luchtaven naar centrum ( je bent veel sneller op het Gambir station)
- prijzen hoewel aantrekkelijk zijn toch lager met de trein (vertrekbelasting en rit naar luchthaven moet ook meegerekend worden)
- het stuk Jakarta-Bandung is niet het meest aantrekkelijke maar Bandung-Yogyakarta zeker wel
- bij reizen overland krijg je een beter beeld van het land
- de klassen eksekutif en bisnis zijn prima waarbij je zeker in de eerste comfortabel en ruim reist en je op verzoeek wordt voorzien van eten en drinken

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Als je naar Best Western moet , dan heb s'avonds ( na 20.00 - uitloop officetime) praktisch geen file .
De file hebt je meestal vanaf de rand van West Jakarta .
( En zeker in de week-enden )
Waarschijnlijk ga je een andere weg nemen .
Dat doet de taxichauffeur zelf .
Best Western is gewoon standaard Europees , ik ken de buurt redelijk.

Jakarta moet je gebruiken als uitvalbasis , 1 dag naar Bogor ( Planten Tuin-Puncak Pas resort voor lunch ) , en 1 dag shoppen (doe ik graag=kijken kijken niet kopen) en 1 dag naar Carita Beach / Anyer .
Het beste is om een auto met chauffeur te huren per dag ( ongeveer 50 eurie).
Teruggaande vanuit Surabaya kan je beter de vliegtuig nemen, je hebt de heenreis al gedaan .
Scheelt tijd en energie .
Na Surabaya kan je logeren bij de nieuwe Tune Hotel van Air Asia ?
Boeken via Agoda .
Is "goedkoop "-schoon, maar klein , in Pasar Baru.

bisa dicek of makemyday .

Theo65
User
spacer line

Hartelijk dank voor de reacties.

Wij willen inderdaad iets van het land zien. Vandaar de keuze voor de trein. We zullen eksekutif reizen (Argos). Na 4 dagen kuieren door Jakarta - windowshoppen - zal de treinreis naar Yogyakarta aangenaam zijn. Wij zijn geen strandmensen, maar hebben meer interesse in het land, de mensen, cultuur en uiteraard lekker eten;

We willen het traject Jakarta-Yogyakarta, Yogyakarta-Surabaya, Surabaya-Denpassar en Surabaya-Jakarta met de trein (Argos) doen. En het traject Denpassar-Surabaya met het vliegtuig. De laatste 2/3 dagen zijn we weer in Jakarta. Inderdaad om spullen in te slaan. In welk hotel we dan komen te logeren weet ik nog niet. Het wordt in elk geval een andere locatie dan Mangga Dua.

We proberen rond te komen met een budget van 1.000.000.-- rupia's - had ik ze maar in euro's - per dag. Dus ongeveer 500.000.-- voor een overnachting en dito bedrag voor eten/drinken e.d. Het huren van een auto met chauffeur zullen we waarschijnlijk niet doen, aangezien we zelf van alles en nog wat willen ondernemen.

We willen een klein weekje in Jimbaran doorbrengen. Ben al een simpel hotelletje tegengekomen Puri Royan, dicht bij het strand en diverse eettenten. Een kamer met airco en ontbijt doet 25 euro per overnachting. Kent iemand dit hotel? De recensies zijn redelijk.

Maar nogmaals, bedankt voor de tips.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-07-2013 17:12 Theo65 wrote:
De laatste 2/3 dagen zijn we weer in Jakarta. Inderdaad om spullen in te slaan. In welk hotel we dan komen te logeren weet ik nog niet. Het wordt in elk geval een andere locatie dan Mangga Dua. We proberen rond te komen met een budget van 1.000.000.-- rupia's - had ik ze maar in euro's - per dag. Dus ongeveer 500.000.-- voor een overnachting en dito bedrag voor eten/drinken e.d. Het huren van een auto met chauffeur zullen we waarschijnlijk niet doen, aangezien we zelf van alles en nog wat willen ondernemen.

In dat geval is Fave Hotel in Pasar Baru ook een goede keuze, dezelfde prijs als Tune dat (heel) schuin aan de overkant ligt maar net iets beter enluxer (sorry om Sid). Er zit nogal wat verschil in de Fave's en dit is volgens mij een van de betere. Prijs zal rond Rp 350.000 - Rp 400.000 zijn afhankelijk van periode, weekdag en tijdstip van boeking.

1 miljoen moet lukken. Hotels hoeven niet eens Rp 500.000 te kosten en eten en drinken zeker niet.
Veel plezier.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Veel plezier Theo

Een vraagje van mijn zijde, ook omdat die vraag hier wel vaker wordt gesteld
en er vaker wordt gezegd dat het lastig vooraf te regelen is.
.
Je zegt We zullen eksekutif reizen (Argos)

Boek je deze treinkaartjes vooraf ? Hoe/waar ??

Theo65
User
spacer line

Hoi Anne Mieke,

Ik ben dit hotel ook tegen gekomen. Het had ook onze interesse. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor Best Western. Maar we zullen serieus overwegen om de laatste dagen van ons verblijf in Jakarta in dit hotel door te brengen.

En tegen Sabar2 wil ik het volgende kwijt. Kaartjes op voorhand kopen gaan wij niet doen. Ik heb inmiddels wel de nodige info kunnen vergaren over Argos. Ik ken nu de diverse vertrek- en aankomsttijden en ook wat de kosten zijn. Het is niet goedkoop, maar het uitzicht is daarentegen gratis. De kaartjes kopen wij ter plekke.

In Jakarta zullen wij zo veel als mogelijk lopend doen. En zo af en toe een biertje pakken op een terras om de hitte af te spoelen. We zullen de buurt rond Gambir verkennen en ook het Fave hotel in Pasar Baru bezoeken. En als het bevalt zullen wij gelijk een kamer reserveren.

Wederom bedankt voor de reacties.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-07-2013 19:28 Theo65 wrote:
Hoi Anne Mieke,

Ik ben dit hotel ook tegen gekomen. Het had ook onze interesse. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor Best Western. Maar we zullen serieus overwegen om de laatste dagen van ons verblijf in Jakarta in dit hotel door te brengen.

En tegen Sabar2 wil ik het volgende kwijt. Kaartjes op voorhand kopen gaan wij niet doen. Ik heb inmiddels wel de nodige info kunnen vergaren over Argos. Ik ken nu de diverse vertrek- en aankomsttijden en ook wat de kosten zijn. Het is niet goedkoop, maar het uitzicht is daarentegen gratis. De kaartjes kopen wij ter plekke.

In Jakarta zullen wij zo veel als mogelijk lopend doen. En zo af en toe een biertje pakken op een terras om de hitte af te spoelen. We zullen de buurt rond Gambir verkennen en ook het Fave hotel in Pasar Baru bezoeken. En als het bevalt zullen wij gelijk een kamer reserveren.

Wederom bedankt voor de reacties.

Theo,
Je bent vaak veel goedkoper uit als je reserveert via Agoda.nl of Booking.com. Als je boekt met Agoda.nl dan kun je gewoon gebruik maken van IDEAL. (let op de .nl en dus niet .com).,
Biertje pakken? Terras? Tja ik weet niet of dat nou overal kan....
Je kan ook "snel" door Jakarta met de Trans Busway die over een speciaal daarvoor aangelegde busbaan rijdt. Kosten "niks" maar wel opletten, het kan er nogal druk zijn.

spacer line  

On 30-07-2013 18:14 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

In dat geval is Fave Hotel in Pasar Baru ook een goede keuze, dezelfde prijs als Tune dat (heel) schuin aan de overkant ligt maar net iets beter enluxer (sorry om Sid). Er zit nogal wat verschil in de Fave's en dit is volgens mij een van de betere. Prijs zal rond Rp 350.000 - Rp 400.000 zijn afhankelijk van periode, weekdag en tijdstip van boeking.
.

Ik heb mijn reisverhaal o.a Jakarta van maart 2013 nog niet geschreven.
Favehotel Wahid Hasyim= was ooit ter sprake gebracht in een topic over hotel in Jkt,
is duidelijk groter/luxueuzer dan de Tunes Hotels( kende ik uit Double Six Kuta) en Pasar Baru.
En we moesten toen de publish rate betalen (niet via Agoda) .Zonder internet korting
In feite is Tune hotel een nieuwe prijsvechter , een soort veredelde backpacker ++ formule.Veel Indonesiers in Pasar Baru vestiging.
In Jakarta , vooral in Centrum(Wahid Hasyim -Gambir area ) kosten de hotels (3 * ) bij benadering 500.000 , soms zonder ontbijt . Wel via Agoda of internet bestellen.
Dus vrager kan het "beste"logeren in de Wahid Hasyim area voordat hij terug gaat naar Nederland.

Biertje, terras, mss ook wijntje kan je bij de Starbuck Plaza Senayan Mall naast SOGO nemen of bij Senayan City Mall , beneden !! , of bij Central Park Mall ( warm aanbevolen !! )
Adres locatie via Google .

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Theo,

Een weekje Jimbaran is wel erg lang. Je komt met de trein in Banyuwangi aan. Dan neem je de ferry van Ketapan naar Gilimanuk. Dan zou ik b.v. naar Lovina of Ubud reizen. Daar een paar dagen blijven en dan naar Jimbaran. Maar als je de omgeving van Jimbaran (Uluwatu e.d.) wilt bezoeken een goede plek. Wij gebruiken dit vissersplaatsje om bij aankomst en vertrek dichtbij de luchthaven te zitten. Wij verblijven dan altijd in Puri Royan.
Het is een eenvoudig maar schoon onderkomen. Het ontbijt is ook eenvoudig, maar goed. Het ligt vlakbij het strand en de restaurantjes waar je lekker verse vis e.d. kunt eten.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Theo65
User
spacer line

Zeer nuttige tips. We gaan het weekend in conclaaf.

Zoals eerder gemeld brengen wij de laatste dagen van onze vakantie wederom door in Jakarta. Mijn partner wil graag nog wat inkopen doen en terwijl zij dat doet - op mijn leeftijd trek ik dat gehobbel achter haar aan niet meer - moet ik ergens rustig een biertje kunnen drinken. Het moet een win-win situatie voor ons beiden zijn; zij kan uren op haar gemak winkelen en ik het vochtgehalte in het lichaam op peil brengen en houden. Het vochtverlies schijnt daar enorm te zijn. Hoe zou dat toch komen.

Vraag is in welke buurt wij moeten zijn?

Mijn volgende vraag heeft betrekking op Yogyakarta. Kunnen wij vanaf Yogya een trip ondernemen naar Bromo? Of is het beter om af te reizen naar Malang en van daar uit deze trip te doen?

Kunnen wij met de bus een dagje Solo doen?

Ik ben ook het Abadi hotel tegen gekomen. Ik meen dat Yerun er iets over geschreven heeft. Waar weet ik niet meer. Het voordeel van dit hotel is dat het t.o. het treinstation ligt en het Arjuna hotel ietsje verder. Dit hotel is ook wat goedkoper dan het Arjuna hotel, maar de ratings zijn lager. Wellicht dat Yerun er iets over kan zeggen.

De tip over Jimbaran is zeer welkom. We zullen het serieus in overweging nemen.

Nog wat anders. Ik heb begrepen dat je in Surabaya een treinkaartje kan kopen voor het resterende traject. Dus tot aan Denpassar. Inbegrepen is het kaartje voor de Ferry en de bus naar Denpassar. Stel dat wij besluiten om inderdaad Lovina aan te doen, kunnen wij na de oversteek nog een bus te pakken krijgen daar naar toe? Of moeten wij een taxi nemen. En wat zal het ongeveer kosten?

Weer heel wat vragen. Alvast bedankt en nog een fijne dag toegewenst, waar dan ook.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Theo,
Er gaat géén trein vanaf Surabaya naar Denpasar, op heel Bali is er geen treinverkeer.
Wél gaat er een (boemel)trein vanaf Surabaya tot Banyuwangi in oost-Java, waar de veerboot naar Bali vertrekt. maar dan ben je vanaf Gilimanuk, waar de veerboot in Bali aankomt, tot Denpasar ( en dat is ook nog een behoorlijk eind) weer aangewezen op ander openbaar vervoer, travel of taxi. Je zou als alternatief een bus kunnen nemen voor dat hele traject Surabaya-Denpasar, welke aankomt op de busterminal in Denpasar. Dat is inclusief de overtocht met de veerboot. Lang en dus vermoeiend, maar voert langs o.a. prachtige kustlandschappen, rijstvelden, en vergezichten op diverse vulkanen. Een lunchpakket voor onderweg zit er meestal ook bij, en de bus stopt enkele keren bij een restaurant onderweg. Is ook in luxere variant te krijgen, met b.v. A.C. en slaapstoelen. Óf natuurlijk vliegen vanaf Surabaya tot Denpasar.

Uiteraard kun je met een bus vanuit Yogjakarta een dagje Solo doen, die vertrekken regelmatig ( zeg maar om het kwartier) vanaf o.a. de busterminal, en je bent dan zo'n anderhalf uur onderweg. Maar er gaat ook diverse keren per dag een trein (o.a. de Prambanan express) vanuit hartje Yogja naar Solo-centrum. Die Prambanan express is goedkoop, ongeveer 10.000 rupia, maar soms afgeladen vol, dus soms heb je dan alleen een staanplaats. Als alternatief kun je eventueel ook de Madiun express nemen vanaf Yogja, die óók stopt in Solo-Balapan. Iets duurder (ca. 20.000 rupia), maar met gegarandeerde zitplaatsen. Je kunt in Solo o.a. een van de twee kratons bezichtigen, beide zijn de moeite waard.

Vanuit Yogja een trip naar de Bromo is wel een héél eind, dat zou je dan beter vanaf Surabaya kunnen doen, of nóg beter, vanaf Malang.

FAR FROM THE MADDING CROWD

spacer line  

On 31-07-2013 06:55 Theo65 wrote:
Zeer nuttige tips. We gaan het weekend in conclaaf.

Zoals eerder gemeld brengen wij de laatste dagen van onze vakantie wederom door in Jakarta. Mijn partner wil graag nog wat inkopen doen en terwijl zij dat doet - op mijn leeftijd trek ik dat gehobbel achter haar aan niet meer - moet ik ergens rustig een biertje kunnen drinken . Het moet een win-win situatie voor ons beiden zijn; zij kan uren op haar gemak winkelen en ik het vochtgehalte in het lichaam op peil brengen en houden. Het vochtverlies schijnt daar enorm te zijn. Hoe zou dat toch komen.

Vraag is in welke buurt wij moeten zijn?

Dan moet je op zijn minst in de ochtend bij de http://www.grand-indonesia.com/
zijn.
Bij foodcourt heb je veel Indonesische (Westers opgezet) en andere Westers / oosterse restaurants waar je in een soort "binnen" terasjes kan relaxen .
Dan kan je partner zelf rondlopen . Ga naar Thamrin City , +/- 200 meter voor Ikat en Batik ( een soort groothandelprijs) .
Of beneden bij de http://www.plazaindonesia.com/ . , met "binnen"terasje , bij een knooppunt waar je "urenlang"naar mensen kan kijken .

Bij de http://senayancity.com/ heb je beneden/basement ook binnenterasjes en buitenterasjes ( stuk of twee) , dezelfde zoals bij http://www.plaza-senayan.com/
(Starbuck, naast Sogo)

S'avonds kan je naar http://www.centralparkjakarta.com/v2/ , waar je binnen en buitenterasjes kan vinden (Indonesisch-Westers restaurants ).
Open tot 23.00 uur. Taxi naar Centrum van Jakarta , Gambir Area is ongeveer 4 euro one way .

http://www.taman-anggrek-mall.(...)om/mall_concept.html , zit pal er naast, met binnenterasjes .

Grand Indonesia, Plaza Indonesia , plus Thamrin City (Batik-Ikat) , Central Park , Taman Anggrek moet je wel zien.

Vanuit Yogyakarta kan men mee met de "travel" busjes , kost bij benadering 6-7 euro one way , binnen ongeveer 1 uur zit je al in centrum van Solo .
Teruggaan met dezelfde travel busje . Vraag aan de receptie .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Theo,

Mbt de vragen die je stelt zijn er veel mogelijkheden en routes.

Yogyakarta-Bromo is een flinke reis waarbij je op de kraterrrand zou kunnen overnachten. De hotels zijn erg wisselend, dwz dat mensen daar divers over denken. Over het algemeen zijn ze relatief duur en kun je het er koud hebben ‘nachts. “Voordeel” is wel dat de nacht niet lang duurt als je om 4 uur op weg gaat naar de Penanjakan om van daaruit de zonsopgang te zien en een uitzicht hebt over het Tengger gebergte. Tours worden in Yogyakarta veelvuldig aangeboden in de toeristengebieden zoals rondom Jl. Sosrowijayan en Jl. Prawirotaman. Als je daarvan gebruik wilt maken dan goed shoppen en kijken wat wel en niet inbegrepen is. Voorzover ik weet wordt deze route dan via Surabaya-Probolinggo gedaan waarbij je via de noordkant omhoog gaat. Ik vind persoonlijk de westkant vanuit Malang bv veel mooier, maar dat is ook een langere weg.

Je kunt er ook voor kiezen om met de trein via Surabaya (overstap) naar Malang te gaan of rechstreeks met een travel (deeltaxi) naar Malang. Ook hier zijn diverse mogelijkheden. Ik vind persoonlijk Malang niet meer de koele en mooie stad die het ooit was. Vanuit Malang kun je de Bromo bezoeken, meestal met een tour waarmee je rond 1.00 uur, 1.30 uur in de nacht vertrekt. Je kunt natuurlijk ook gewoon overdag gaan. Dan heb je het gebied meer voor jezelf en hoef je het niet te delen met veel toeristen. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat het bewolkt is maar dan heb je wat meer tijd om rustig af te wachten tot die bewolking weer is weggetrokken. Het is maar net wat je wil. Rondom Bromo en bij Cemoro Lawang loopt ook veel "maffia" rond die je bustickets naar Bali tegen hoofdprijzen willen verkopen.

Er zijn verschillende manieren om naar Bali te komen. De Bromo bezoeken en daarna naar Surabaya, vliegtuig naar Denpasar.
Surabaya, trein naar Banyuwangi en via Ketapang (waar de ferry vertrekt) naar Bali. De treinreis via de noordkust is niet echt mooi.
Je kunt ook alles los doen (ik kwam er een paar jaar geleden achter dat dat nog goedkoper is ook) Dus bus Surabaya-Banyuwangi/Ketapang, de oversteek maken en een andere bus naar Denpasar. Je weet dan in elk geval zeker dat het goed gaat.
Als je eerste de Bromo bezoekt dan zou je er ook voor kunnen kiezen om via de zuidkant van oost Java via Kalibaru te reizen. Deze route is veel mooier. Je zou dat kunnen regelen met bv auto en chauffeur die je tot Kalibaru brengt. Er loopt ook een spoorlijn van Surabaya via Jember, Kalibaru naar Banyuwangi.

Mocht je in Malang overnachten dan is hotel Helios een goede keuze. Ze hebben een paar jaar geleden verbouwd en ook nieuwe kamers gebouwd. Er is annex reisbureau, op loopafstand van het station, het centrum etc.

Theo65
User
spacer line

Ik weet niet hoe je hier een link moet plaatsen - ik ben niet zo handig met de computer - maar de info over treinreizen in Indonesie haal ik van Traintravel in Indonesia (the man in seat 61). Daaruit maak ik op dat je vanuit Surabaya (Pasar Turi) wel degelijk met de Argostrein naar Banyuwangi kan. Het is juist dat je dan verder met de ferry en de bus/taxi naar je bestemming op Bali moet. Juist vanwege deze mogelijkheid hebben wij er voor gekozen om naar Surabaya te treinen om daar vervolgens met de Argostrein door te knallen naar Banyuwangi.

Wellicht dat Malang een betere optie is voor een bezoek aan Bromo en van daaruit verder te reizen naar Banyuwangi. Ik moet het nog allemaal uitzoeken. Ik ben nu al moei en de vakantie moet nog beginnen.

Jupje bedankt voor je uitgebreide reactie en dit geldt eveneens voor Surya Atmadja.

Ik begrijp dat je voor het shoppen maar beter in het centrum van Jakarta kan zitten. Heb je nog een hotel suggestie? Ligt Pasar Baru (Fave hotel) ook in het centrum? Het liefst zouden wij een hotel hebben op loopafstand van de diverse mall's.

Onze terugvlucht naar Amsterdam vertrekt om 01.15 local time. Het uitchecken is in de regel om 12.00 uur. Je kan als het mogelijk is kiezen voor een late checkout of de kamer nog een dag aanhouden. Een dure grap, maar in een tropische land wel een must. Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om op de airport te douchen. Zoals bijvoorbeeld in Kuala Lumpur (KLIA), waar je in een transithotel voor ongeveer 5 euro kunt douchen.

Wij willen uiterlijk 23.00 uur op de airport zijn. Hoe laat moeten wij vanuit het hotel (centrum Jakarta) vertrekken?

We hebben inmiddels heel wat tips gekregen. Nogmaals dank daarvoor. We gaan in het weekend daarmee aan de slag.

Theo65
User
spacer line

Op 31-07-2013 10:30 schreef Anne Mieke:
Theo,

Mbt de vragen die je stelt zijn er veel mogelijkheden en routes.

Yogyakarta-Bromo is een flinke reis waarbij je op de kraterrrand zou kunnen overnachten. De hotels zijn erg wisselend, dwz dat mensen daar divers over denken. Over het algemeen zijn ze relatief duur en kun je het er koud hebben ‘nachts. “Voordeel” is wel dat de nacht niet lang duurt als je om 4 uur op weg gaat naar de Penanjakan om van daaruit de zonsopgang te zien en een uitzicht hebt over het Tengger gebergte. Tours worden in Yogyakarta veelvuldig aangeboden in de toeristengebieden zoals rondom Jl. Sosrowijayan en Jl. Prawirotaman. Als je daarvan gebruik wilt maken dan goed shoppen en kijken wat wel en niet inbegrepen is. Voorzover ik weet wordt deze route dan via Surabaya-Probolinggo gedaan waarbij je via de noordkant omhoog gaat. Ik vind persoonlijk de westkant vanuit Malang bv veel mooier, maar dat is ook een langere weg.

Je kunt er ook voor kiezen om met de trein via Surabaya (overstap) naar Malang te gaan of rechstreeks met een travel (deeltaxi) naar Malang. Ook hier zijn diverse mogelijkheden. Ik vind persoonlijk Malang niet meer de koele en mooie stad die het ooit was. Vanuit Malang kun je de Bromo bezoeken, meestal met een tour waarmee je rond 1.00 uur, 1.30 uur in de nacht vertrekt. Je kunt natuurlijk ook gewoon overdag gaan. Dan heb je het gebied meer voor jezelf en hoef je het niet te delen met veel toeristen. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat het bewolkt is maar dan heb je wat meer tijd om rustig af te wachten tot die bewolking weer is weggetrokken. Het is maar net wat je wil. Rondom Bromo en bij Cemoro Lawang loopt ook veel "maffia" rond die je bustickets naar Bali tegen hoofdprijzen willen verkopen.

Er zijn verschillende manieren om naar Bali te komen. De Bromo bezoeken en daarna naar Surabaya, vliegtuig naar Denpasar.
Surabaya, trein naar Banyuwangi en via Ketapang (waar de ferry vertrekt) naar Bali. De treinreis via de noordkust is niet echt mooi.
Je kunt ook alles los doen (ik kwam er een paar jaar geleden achter dat dat nog goedkoper is ook) Dus bus Surabaya-Banyuwangi/Ketapang, de oversteek maken en een andere bus naar Denpasar. Je weet dan in elk geval zeker dat het goed gaat.
Als je eerste de Bromo bezoekt dan zou je er ook voor kunnen kiezen om via de zuidkant van oost Java via Kalibaru te reizen. Deze route is veel mooier. Je zou dat kunnen regelen met bv auto en chauffeur die je tot Kalibaru brengt. Er loopt ook een spoorlijn van Surabaya via Jember, Kalibaru naar Banyuwangi.

Mocht je in Malang overnachten dan is hotel Helios een goede keuze. Ze hebben een paar jaar geleden verbouwd en ook nieuwe kamers gebouwd. Er is annex reisbureau, op loopafstand van het station, het centrum etc.

Bedankt Anne Mieke. We gaan in het weekend een route uitstippelen. De route via Malang en Kalibaru lijkt mij wel wat. Maar hierin heb ik niet het laatste woord, eigenlijk nooit. Emoticon: Shut up!

Maar jullie hebben ons geweldig geholpen met nuttige info's. Nogmaals dank.

spacer line  

In maart hebben we ongeveer zo'n reis gemaakt, behalve dat wij dan op Java zijn gebleven. Aankomst in Jakarta, met de trein naar Surabaya, Yogyakarta, Bandung en terug naar Jakarta.

Als ik naar mijn persoonlijke ervaring kijk, dan was Jakarta wel eens leuk om te doen, maar was van de hele reis toch de minst prettige plek (al was het nu ook niet slecht hoor, begrijp me niet verkeerd). Qua mall vond ik het leuker in de TP in Surabaya. En winkelen in het algemeen: Yogyakarta beviel het meeste. Wij hebben er dan nu nog steeds spijt van dat we niet direct langer in Yogya hadden geboekt, wij waren er daardoor maar 5 dagen. Die spijt komt ook door de fantastische plek waar we hebben gelogeerd (Alamanda B&B), alleen die plek al is het waard om er langer te blijven.

De Argos hebben wij trouwens ook gebruikt, daar is in principe altijd wel plek. Wij hadden dan wel van te voren voor kaartjes gezorgd, maar echt nodig was dat niet. Zorg er wel voor dat je een jas of trui binnen handbereik hebt: de airco staat soms zo hard dat je het gewoon koud hebt (en te bedenken dat ik niet zo snel last van kou heb).
En ik moet ook beamen dat de trein langs de noordkust niet het mooiste traject is. Je zit 10 uur in de trein en het is dan wel mooi om je heen, maar op den duur wel heel eentonig. Wat ik dan mooi vond was het traject west van Semarang, dan ga je vlak langs de kust (nog wel, er zijn werken bezig om het spoor iets meer naar het binnenland te verplaatsen ivm het dubbelsporig maken van het traject, waardoor je de zee niet (altijd) meer kan zien).

Theo65
User
spacer line

We vertrekken volgende week naar Jakarta. We vliegen met Etihad en komen vrij laat in de avond aan in Jakarta. Op de airport eerst een voa halen en daarna met de taxi naar het hotel in Mangga Dua voor 4 overnachtingen.

Daarna vliegen wij door naar Surabaya voor een verblijf van wederom 4 nachten. We doen de Bromotour vanuit Surabaya. We reizen daarna verder met de trein naar Yogjakarta voor een verblijf van 8 nachten. Daarna wederom met de trein naar Jakarta waar wij nog 3 nachten doorbrengen in het Pasar Baru hotel.

We hebben afgezien om Bali te bezoeken. Dat doen we een andere keer. Nu hebben we tijd zat om op Java rond te kijken. Nogmaals hartelijk bedankt voor de tips.

Ik heb nog een paar vraagjes:

Hoeveel kunnen wij maximaal pinnen op de airport met een ingpasje. Ik lees daar diverse berichten over. Is het maximaal 3.000.000.-- rupia;s?

We hebben van kennissen een bedrag van 443.000.-- rupia's kado gekregen. Das dus een meevaller. Kunnen wij met dit bedrag de taxi naar het hotel in Mangga Dua betalen? Is het handig om briefjes van 10.000.-- en 20.000.-- rupia's bij je te hebben in plaats van briefjes van 100.000.-- rupia's?[

Ik kom een wisselkoers tegen van 15.650 rupia's voor 1 euro. Klopt dit en is het zo dat je bij de diverse exchangekantoren ietsje meer krijgt?

spacer line  

440,000rupiah voor 1 taxirit naar mangga dua is genoeg.
Vergeet niet om klein geld 10.000 rup of 20.000 klaar te houden voor de fooi.
Taxi ga je gewoon afronden naar boven.
Heb je geld nodig om een late diner te hebben kan je mss geld ruilen bij de receptie, niet te veel , koers is altijd nadelig.
De zogenaamde winst koers bij de ene handelaar (pedagang valas ) is niet echt veel.
Kost je een paar dubbeltjes meer , gezien de moeite te verwaarlozen.
Bij Mangga dua mall (heb je ook moneychangers .Mss moet je taxi nemen.
Ik zou gaan pinnen.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 05-10-2013 20:35 schreef Theo65:

Ik heb nog een paar vraagjes:
Hoeveel kunnen wij maximaal pinnen op de airport met een ingpasje. Ik lees daar diverse berichten over. Is het maximaal 3.000.000.-- rupia;s?
We hebben van kennissen een bedrag van 443.000.-- rupias kado gekregen. Das dus een meevaller. Kunnen wij met dit bedrag de taxi naar het hotel in Mangga Dua betalen? Is het handig om briefjes van 10.000.-- en 20.000.-- rupias bij je te hebben in plaats van briefjes van 100.000.-- rupias?
Ik kom een wisselkoers tegen van 15.650 rupias voor 1 euro. Klopt dit en is het zo dat je bij de diverse exchangekantoren ietsje meer krijgt?

Je kunt in de aankomsthal al rupia's pinnen.
Er zijn een aantal automaten van diverse banken in de centrale hal tussen de immigratie en het bagageband.
Er zijn pinautomaten waar je briefjes van 50.000 krijgt en automaten met briefjes van 100.000.
De koers van ING zal wel iets lager zijn dan die 15.650, maar wel nog ruim boven 15.000, reken maar op 15.500.
Maar de koers varieert nogal dagelijks, dus dat kan tegen die tijd zo maar enkele honderden rupia's meer (of minder) zijn.
Het maximum te pinnen bedrag kan inderdaad die 3.000.000 per keer zijn, maar je zou dus meerdere keren kunnen pinnen.
Als je een betaalpakket van ING hebt, hanteren ze verder geen transactiekosten meer.
Het voorlopige afschrift is al direct op je rekening via internetbankieren te zien, maar na enkele dagen krijg je pas een definitieve berekening van de dagkoers, en die pakt meestal iets anders uit.
Bij wisselkantoortje, die zich ook in die aankomsthal bevinden, kan die koers een fractie anders zijn, maar ze rekenen waarschijnlijk wel nog extra provisie.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Theo65
User
spacer line

Dank voor de reacties. We zien wel wat we uit de muur krijgen. We nemen ook wat cash en uiteraard de c-card mee. We hebben inmiddels het betaalpasje van 'europa' naar 'wereld' omgezet, althans dat gaat pas een dag voor vertrek in.

We weten nu wel voldoende.
Terima Kasih.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Bij ATM's van BCA en Pertama Bank kan nog niet gepind worden met een europese
pinpas BNI en Mandiri zijn echter uitstekende geldgevers waar je veel meer als
3.000.000 rupiahs dagelijks kunt pinnen wel even opletten want niet alle ATM's
zijn bruikbaar voor maestro.
Verder zijn er deze week nogal wat "storingen" geweest bij BRI maar dat kan ook
een lokaal probleem zijn geweest.
Vwb het omwisselen van meegebrachtte Euro's verschillen de koersen nogal
per moneychanger maar boven de 15.000 moet het in ieder geval mogelijk zijn
momenteel en anders gewoon een andere moneychanger zoeken anders ben je
een dief van je eigen portemonnee.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,761,485 topic views - 235,532 posts - 13,700 topics - 26,447 members - last post @ 16-12-2019 11:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,879,531 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com