indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Zal er maar een nieuw topic van maken.
Binnenkort is het weer Idul Fitri (suikerfeest) en veel Indonesiers trekken massaal
vanuit hun buitenlandse werkplekken terug naar hun "kampung" of familie.
Met name in deze tijd zien we hoeveel Indonesiers (schijn)rijk zijn.

Iedereen komt met oleh oleh terug naar huis.
Een nieuwe tv,magnetron,blackberry e.d. behoren tot de favourite kadoos
Dozen vol met koekjes en versnaperingen. Kleding en al wat nog meer
naar buiten toe zichtbaar is.

Vaak is deze rijkdom schijn of van zeer korte duur en in sommige gevallen
is er zelfs een voorschot gevraagd van de werknemer of een lening afgesloten.
Maar ... het merendeel komt rijk thuis.

Hoe anders is de realiteit.
Maar ja wat wil je geloven ?

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Er is nog een ander soort (schijn)rijken.
Dat zijn die Indonesiers die familie hebben in het buitenland

wanneer de familie uit het buitenland komt dan wordt dit vooraf aangekondigd
zodat alle buren weten wanneer het D-day is.
Iedereen is op zijn paasbest aangekleed.
Het huis is volledig opgeknapt en geschilderd.
Luxe dingen zoals bv een fan zijn special voor die tijd aangeschaft.
Uiteraard is er een uitgebreid eetmaal.
Wat er later (binnen) gebeurt dat ziet niemand.

Voor het oog heeft met het goed en die "gengsi" blijft men volhouden
zo lang als het lukt. Als men geluk heeft dan krijgt men af en toe wat
geld toegestuurt uit het buitenland en dit wordt in eerste instantie gebruikt
om de schijn op te houden.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Nog een soort rijken in Indonesie
Gestudeerden die een baan vinden in bv Jakarta een partner vinden die ook werkt
en dan samen een huis kopen en een auto.
Uiteraard moeten ze voordat ze gaan samenwonen eerst een huwelijk vlgs de traditie
hebben gesloten dat is hun 1e lening.
De 2e lening is dan de auto en de 3e het huis.
Ze moeten werken,werken,werken om de schijn op te houden.
Maar dat doen ze met plezier immers ze zijn rijk en bij zich rijk "presenteren"
hoort werken en leningen, zo doet iedereen dat immers.
Vrij snel komt er natuurlijkde baby en de babboe want er moet gewerkt blijven
worden.
Men heeft weinig tijd om naar famile te gaan want immers ze hebben een baan en lastige roosters.
Maar als ze gaan dan wordt er uitgepakt. Want zij hebben succes en dat moet
iedereen zien. Ze hebben fotoos, een laptop om maar te kunnen laten zien
hoe goed ze het hebben in Jakarta.
De werkelijkheid is anders, maar wie weet dat nu ?
Daar gaat het ook niet om. Men heeft status en krijgt respect.
Dat voelt goed dus nog maar een extra baantje erbij want ergens moet
toch het tekort nog worden aangevuld.

Maar zij hebben een huis een auto een babboe en allebei werk.
Zij hebben het gemaakt in Jakarta.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als je het over Idul Fitri hebt dan verschilt het natuurlijk niet zozeer met Nederland. Hier wordt met de kerstdagen ook alles uit de kast gehaald. Het verschil alleen is wie het bekostigt.

Pulang kampung betekent vanalles meenemen voor de familie want degene die naar huis komt heeft het gemaakt in een andere stad, ander eiland. Er zit ook niks anders op dan dat te doen. Van de degene die het meeste geld verdient/heeft wordt dat verwacht. Het opgeknapte huis is vaak het resultaat van het geld wat binnenlands vooraf al gestuurd wordt.
Onder dwang eerlijk delen heet dat. Vaak betaalt diegene ook nog de tickets voor andere familieleden. Maar dan zijn ze er vaak voor een heel jaar weer "vanaf".,

Je kunt daar verschillende gedachten over hebben. Zoals dat het mooi is dat men aan de medemens, de familie denkt. Maar, ik heb gezien dat het mensen ook lui maakt. Waarom zou je je best doen of druk maken als het toch allemaal betaald en geregeld wordt.

Familie hebben met een goed inkomen of dat nu in het buitenland is of in Indonesie zelf komt goeddeels op hetzelfde neer. Ook daarin zijn verwachtingen. Ik weet uit nabijheid hoe ver dat kan gaan en dat de kouwe kant (de aangetrouwden, zo noemen wij dat in Brabant) het altijd aflegt als het niet gaat zoals zij het willen.

Het lijkt allemaal mooi en mensen vinden Indonesiers altijd zo aardig die voor elkaar zorgen etc maar het gaat vaak (en gelukkig niet altijd) alleen maar om geld en status.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Zo maar een 3-tal voorbeelden van (schijn)rijken in Indonesie
waarschijnlijk zijn er nog wel meer voorbeelden.

Ik ben dit soort voorbeelden al diverse malen tegengekomen
het draait vaak alleen om "pracht en praal" status en gengsi.
Het is een toneelstuk, wajang-show, sandiwara wat regelmatig
terug te vinden is wanneer men "door de ballon heenprikt"
Maar veel mensen zijn blij dat ze voor de buren "schijnrijk" zijn.
Want status / gengsi is belangrijk.

Ik zeg vaak, geloof niet alles wat je ziet en wat er verteld wordt.
Kijk naar wat er echt gebeurd en hoe "het spelletje" gespeeld
wordt dan "prik je vanzelf door de ballon heen"

Vooral wanneer dezelfde mensen vaak bij je aankloppen omdat ze net op
dat moment een rekening moeten betalen en "even" je hulp nodig hebben.
Wees dan vooral voorzichtig want voordat je het weet ben je onderdeel
van hun leven.
Jouw lening wordt terugbetaald met een lening bij een ander totdat men vastloopt.

Daarom leen ik nooit iemand geld. Een zakje rijst da's okay maar geen uang.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ha leningen. Daar hangt Indonesie van aan elkaar. Van alle brommerparken die voor de malls staan zijn er misschien wel 90% gefinancierd. Dit getal zuig ik ter plekke uit mijn duim omdat ik nog nooit met iemand gesproken heb die zijn/haar brommer cash had betaald. Ik kan er dus hartstikke naast zitten maar mijn gevoel zegt dat dit wel eens zou kunnen kloppen.

Adira en aanverwanten varen er wel bij.

En kinderen? Zelfs dat is vaak status.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Hoe meer kinderen je hebt hoe meer geld er binnen komt tijdens Idul Fitri
Het "kado-geld" van de kinderen is vaak het geld voor de afbetaling van de vorige lening.

Wanneer je al deze (schijn)rijken meeteld dan heeft Indonesie heel veel rijken
Maar ik weet niet of een toerist ook ziet wat ik zie over de schijn achter de rijkdom

Mochten er mensen zijn die dan toch willen vergelijken dan zou ik zeggen
hoeveel rijke Nederlanders hebben we wanneer we de leningen van het
inkomen af zouden trekken (inclusief de hypotheken)
Een huis is pas bezit wanneer de hypotheek is afbetaald m.i.

Ik ken in Indonesie ook diverse paartjes (meestal 25-30 jaar) die beiden werken
een lening van 300-400 juta hebben gekregen daarmee een huis en/of auto
aanschaffen en maandelijks hun salaris grotendeels aan aflossing kwijt zijn.
Via bijbaantjes probeert men dan de kas aan te vullen.
Maar ze zijn rijk ... hebben een huis en/of een auto.

En ... ik zie ook al veel creditcards bij dezelfde groep mensen.

Die "jongeren" hoor ik ook vaak zeggen Indonesie is booming de economie
groeit hier dus ... het wordt alleen beter in de toekomst.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet zo goed hoe het verkrijgen van leningen in elkaar zit in Indonesie. Ik weet wel dat 300 tot 400 juta daar toch wel veel geld is. Ik krijg de indruk dat er niet naar inkomen gekeken wordt. Of is dat wel zo? Want hoe kun je dan van je maandsalaris grotendeels je aflossing kwijt zijn. Is gedoemd om te mislukken. Beslag op auto? Huis? Ik weet niet hoe dat daar werkt.

Dat jongeren het erover hebben dat de economie booming is dat is voor een deel ook wel napraten natuurlijk. Als ik kijk naar 26 jaar geleden en nu dan zie ik gemiddeld weinig vooruitgang, behalve dan in die gebieden waar we het daarstraks over hadden. Ik weet nog dat ik jaren geleden na lange tijd weer in Parapat op Sumatera was en het leuke kleine moskeetje was vervangen door een hele grote met "spiegeltjes en kraaltjes". Niet dat de oude niet voldeed, maar status, alleen dat. Een status die ik nog steeds niet zag bij de bevolking en hoe ze leefden en woonden.
Het wordt beter ja voor een handjevol mensen. Indonesie richt zich voornamelijk op het westen van het land en daar weer vooral op Java en Bali. De Minahasa is een uitzondering. Begin dit jaar toen ik in Kalimantan was las ik dat Palangkaraya misschien wel eens een potentiele hoofdstad zou kunnen worden (als Jakarta letterlijk gaat zakken) en het lijkt erop dat daarvoor alvast maatregelen worden genomen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik verbaas me er ook over dat jonge stelletjes zo maar 300-400 juta kunnen lenen
en dan vaak ook nog een creditcard maar het gebeurd.

Wellicht komt booming Indonesie ook ineens tot stilstand wanneer blijkt dat
het allemaal een grote luchtballon is.

Maar dat het geweldig gaat in Indonesie da's vaste borrelpraat.
Kijk weer een nieuwe auto.brommer,laptop,iPhone,flatscreen.
Sommige mensen verdienen daar echt sloten met geld .... de banken misschien Emoticon: Confused

Bij de "jongeren" zie je weinig Yuppen maar heel veel Schaapjes
(wat de een doet, doet de ander ook en als er ergens geld te "krijgen" is
dan wil iedereen zijn deel zo snel mogelijk ook hebben want anders val je uit de "groep" Emoticon: Wink

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Haha, de rijkdom rond Idul Fitri ja. die is inderdaad voor 90% nep. Hoor alweer genoeg dat mensen hun BB (BlackBerry) hebben verpatst om terug te kunnen, ook worden motoren (die wel afbetaald zijn) met spoed naar de Pegadaian gebracht voor de broodnodige centen om maar te kunnen laten zien dat het prima leven is in Jakarta en om met pijn en moeite een paar miljoen (cash of in goederen) aan de achtergebleven familie te geven.

Ik heb altijd zoiets gehad van; geen feest als ik hiervoor schulden moet maken, dan maar wat kleins. Dat bestaat hier niet. Alles moet groots, protserig en absurd zijn om de ander de ogen te kunnen uitsteken, begint bij de geboorte en eindigt in het graf (liefst over de Pantura lopen met die lijkkist, en zo hard mogelijk schreeuwen dat hij echt dood is en God om vergiffenis vragen nog een standje harder.

De meesten hier zijn gewoon schijn-rijk, het deel wat echt rijk is gaat niet in de file staan om naar huis te mogen, en verpand ook hun auto niet om dit mogelijk te maken. Die vliegen rond deze tijd naar Bali, Singapore of nog verder weg en komen over een week of twee terug als deze onzin afgelopen is. Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

Banken en kredietinstellingen in Indonesie zijn niet achterlijk. Op te verstrekken leningen (met aanzienlijke bedragen) dient men gewoon een hard onderpand / garantie te kunnen stellen.

Huis kopen met hypotheek ? = minimaal 20% “eigen geld” inbrengen (dat vaak ergens anders geleend is, tegen hogere rente) en vervolgens rond de 8% tot 10% rente op jaarbasis betalen, en het huis en grond als onderpand afgeven bij de bank.

Auto kopen op krediet ? = Tussen de 10 en 30% “eigen geld” inbrengen en vervolgens tussen de 5% (bij de bank) tot 30% (bij de kredietinstelling) rente op jaarbasis betalen, en de eigendomsbewijzen als onderpand achterlaten.

Motor kopen op krediet ? = tussen de 25 en 30% (bij de kredietinstelling) rente op jaarbasis betalen, en de eigendomsbewijzen als onderpand achterlaten.

Consumptief krediet ? = 30 – 35% rente op jaarbasis bij de kredietinstelling

Credit card gebruiken en “rood” staan ? = 35 tot 40% rente op jaarbasis.

Deurwaarderskantoren beleven momenteel een SUPERtijd. Die zijn continu bezig met allerlei terugvorderingsprocedures, beslagen betekenen, terughaal acties i.s.m. de (ingehuurde) politie, executie verkopen, veilingen organiseren om de teruggehaalde rommel te verkopen, etc., etc.

If you have nothing to loose, you can risk everything

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

In dat geval begin ik het te begrijpen hoe men het doet Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AEB
Eerst geld lenen (van kennissen/familie) om aan "eigen geld" te komen
(indien men zelf nog geen "spaargeld" heeft)

Dan de lening binnenhalen (daarmee de eerdere lening terugbetalen)
huis/auto kopen en dan afbetalen

Lukt dat afbetalen niet dan iets verkopen of weer even elders lenen
om te kunnen afbetalen. Alles om de deurwaarder maar weg te houden,

Een truuk die ik ook vaak zie gebeuren is dat de auto of motor even tijdelijk
bij een ander familielid of een kennis wordt geparkeerd en dan "koopt"
men even tijd om nog wat "extra geld" bij elkaar te krijgen.

Men is inventief en de auto/motor staat dan voor de buren even "in onderhoud"

Die truuk gaat nu van mond tot mond bij de nieuwe generatie. Uang gratis Emoticon: Laugh out loud

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AEB; had gisteren een grote boze meneer met speknek aan de deur. Hij kwam onbeleefd de apparatuur van Indovision terughalen (eindelijk!) ik zeg: ga je gang, de schotel hangt buiten, hier is de decoder en de afstandsbediening, batterijen mag je houden.

Echt zo'n type dat na mij ergens een motor komt 'halen', goedschiks of kwaadschiks. Het leuke is dat het me weinig kan boeien, heb niets fout gedaan en dat ding hing al maanden ongebruikt/onbetaald aan de muur, dus prima dat ze zelf actie ondernemen. Die in Jogja hangt, hangt er volgens mij nog, want nooit geclaimed door hen. Emoticon: Puh!

Geen deurwaarder dus voor mij, maar het is wel de periode om nu alles te claimen, er is erg veel cash geld in omloop nu, dus daar word gebruik van gemaakt, net als in Nederland voor Kerst en met voetbalwedstrijden.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Voor de toerist die niet echt een inkijk heeft in Indonesie zal de komende tijd
een zeer verwarrende periode zijn.
Vaak krijgt men te horen dat Indonesie een arm land is, maar wat zien de
toeristen binnenkort in Indonesie ???

De malls zijn vol Er wordt massaal ingeslagen, winkelwagentjes vol.
(meer als wat de gemiddelde Nederlander inslaat)
Overal is het uitverkoop en de vrachtwagens blijven uitrijden.
Families kopen massaal nieuwe kleren.
Mensen zijn "behangen" met goud(kleurige)en sieraden en blingbling.
Laptops, flatscreens, AC's, stereo-sets dolby surround
Indonesie slaat in !!!

Ja mensen dit is nu Indonesie op zijn best.

Rond Idul Fitri moet men laten zien dat men geld heeft dus kopen,kopen,kopen.
Liefst 8 keer door de hele mall lopen om maar zeker te weten dat buren en kennissen
gezien hebben dat zij ook inkopen aan het doen waren.
Morgen natuurlijk nog een keer terug want de plastic tasjes kunnen nog een keer
gebruikt worden om te showen.

Maar ... (nieuws voor de toeristen) zo is het niet iedere maand in Indonesie.
U bent getuige van de jaarlijkse poppenkastshow, dit is een terugkerend spektakel.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

sabar2; als toerist ja, maar ik weet inmiddels dat ik van vrijdagmiddag tot zondagavond niet in de mal moet komen, omdat ik dan de enorme koopdrift van de gemiddelde middenklasser verstoor. En dat doe ik liever niet natuurlijk. En nu het een dag of 10 voor Lebaran is, lijken er ineens 2x zoveel Indonesiers te zijn. Emoticon: Party!

Vandaag eventjes naar Jakarta wat afspraakjes afwerken. Zondag is rustig, maar ik spreek af ergens buiten een mal, want parkeren alleen al kost een half uur.. Daar doe ik niet aan mee tenzij ik weet dat ik er flink geld aan verdien in de vorm van alles word betaald of een zakenlijke bespreking.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik heb nu een paar keer dat circus meegemaakt.
De familie bleef maar zeuren Idul Fitri komen he

Ik heb die "routine" doorbroken Ik had dit jaar een heel goed excuus.
Idul Fitri viel in het Nederlandse vakantieseizoen en zgn alles vol.
Gelukkig volgend jaar weer Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Ik kom wel iets later, als ze me willen zien dan nodigen ze me maar uit
kom ik wel even SMP-en makan2 en toedeloeeeee Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 28-07-2013 02:45 Amed East Bali wrote:
Banken en kredietinstellingen in Indonesie zijn niet achterlijk. Op te verstrekken leningen (met aanzienlijke bedragen) dient men gewoon een hard onderpand / garantie te kunnen stellen.

Huis kopen met hypotheek ? = minimaal 20% “eigen geld” inbrengen (dat vaak ergens anders geleend is, tegen hogere rente) en vervolgens rond de 8% tot 10% rente op jaarbasis betalen, en het huis en grond als onderpand afgeven bij de bank.

Auto kopen op krediet ? = Tussen de 10 en 30% “eigen geld” inbrengen en vervolgens tussen de 5% (bij de bank) tot 30% (bij de kredietinstelling) rente op jaarbasis betalen, en de eigendomsbewijzen als onderpand achterlaten.

Motor kopen op krediet ? = tussen de 25 en 30% (bij de kredietinstelling) rente op jaarbasis betalen, en de eigendomsbewijzen als onderpand achterlaten.

Consumptief krediet ? = 30 – 35% rente op jaarbasis bij de kredietinstelling

Credit card gebruiken en “rood” staan ? = 35 tot 40% rente op jaarbasis.

Deurwaarderskantoren beleven momenteel een SUPERtijd. Die zijn continu bezig met allerlei terugvorderingsprocedures, beslagen betekenen, terughaal acties i.s.m. de (ingehuurde) politie, executie verkopen, veilingen organiseren om de teruggehaalde rommel te verkopen, etc., etc.

Misschien vergeet je er nog één ding bij te vertellen Amed.
8 miljoen betaald, nog 4 miljoen open staan, niet betalen staan behoorlijke boetes op.
Is de bank het zat, rangggggg weg motor, inmiddels is de schuld dan opgelopen tot 6 miljoen.
Bank verkoopt de motor voor 8 miljoen, je zou zeggen dan heeft de eigenaar nog recht op 2 miljoen, nee dus die steekt de bank in zijn zak Emoticon: Bye bye

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Heel de discussie over rijken in Indonesië slaat gewoon nergens op, natuurlijk zijn er rijken.
Een selecte groep stinkend rijken, een veel grotere groep rijken en dan nog de mensen die zich rijk voelen.

Mensen die een redelijk onderkomen hebben, hun dagelijkse hap rijst en hun kindertjes (soms met veel moeite) door kunnen laten leren.
Die mensen voelen zich rijk en dat zijn ze misschien ook wel als je naar de tientallen miljoenen kijk die daar onder bungelen.

Naar die mensen gaat mijn aandacht uit en daar kan ik verdrietig van worden, zeker als het om kinderen gaat Emoticon: Blush
Of één of andere rijkaard nu 4 of 6 auto's in zijn garage heeft staan zal me een worst zijn.
Kinderen met een bolle toet en een gevulde maag, daar kan ik vrolijk van worden, nog te veel sloebertjes hier die niet krijgen waar ieder kind recht op heeft.

Hoe rijk ben je als je de mogelijkheid hebt om daar iets aan te doen en het niet doet.
Materialistisch gezien steenrijk, maar menselijk gezien straatsteen arm.
Rijkdom is dus betrekkelijk.

simpati
User
spacer line

Emoticon: Yeah right!

spacer line  

Interessante topic en postings.
Alleen weet ik nog steeds niet wie men met de "rijken" in Indonesia bedoelde .
Wie zijn ze dan ?

Volgens 2 Westerse Banken van naam : oude cijfers
1.mensen met een inkomen van bijna Rp 2.9 miljard per jaar
Indonesia heeft 4 miljoen rijken volgens bovenstaande beschrijving .
Is No 3 in de wereld , ver achter China en India
2.Of mensen met asset van US $ 5 miljoen , waarvan 1 miljoen direct beschikbaar is .

Het is niet echt makkelijk om de verschillende maatschappelijke lagen in Indonesia aan te duiden door alleen maar te kijken in welke gebied/wijk/ real estate of "kampung" ze wonen.
Zelfs de indirecte factoren zoals kleding / "bling bling" en vervoermiddel geeft weinig houvast , behalve als je zelf mensen persoonlijk kende uit die groep , of beter als je zelf tot die groep behoorde.

bisa dicek of makemyday .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 28-07-2013 09:41 schreef simpati:
nog te veel sloebertjes hier die niet krijgen waar ieder kind recht op heeft.
Maar wel voor de status voor de HADJI naar Mekka gaan want dan heb je voor de rest van je leven aanzien en mag je HJ voor je naam gebruiken, dat is veel belangrijker dan kinderen geven waar ze recht op hebben!
Jan

Kost circa 60 juta P.P..... (tenminste 3 jaar geleden nog, wellicht nu duurder) Emoticon: Worship

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

desieb
User
spacer line

We gaan binnenkort naar Yogya en gaan dan voor Idul Fitri naar familie van mijn vrouw. Ik heb alleen niet veel zin om met Rupiahs rond te strooien. Mijn schoonmoeder heeft 12 kinderen en krijgt dus kado's zat.
Wat zou normaal zijn voor mijn vrouw om te geven? Ik wil natuurlijk niet als arme gierige buitenlandse sloeber uit Belanda overkomen, maar ook niet de indruk van een wandelende geldautomaat wekken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 28-07-2013 09:41 simpati wrote:
nog te veel sloebertjes hier die niet krijgen waar ieder kind recht op heeft.
Maar wel voor de status voor de HADJI naar Mekka gaan want dan heb je voor de rest van je leven aanzien en mag je HJ voor je naam gebruiken, dat is veel belangrijker dan kinderen geven waar ze recht op hebben!
Jan

Allereerst jouw omslag Jan, we weten inmiddels dat je door Tuti enorm bent genaaid.
Van brave moslim omgeslagen naar een echte hater, geen probleem Jan, kan gebeuren.
Maar jouw bijdragen beginnen echt te overheersen door haat, herpak je zelf man, we hebben het hier over kinderen en ik weet dat het soms extreem is.
Geniet van het leven.
Jouw pad is nu verkeerd Jan, je leven wordt op dit moment nog steeds overheerst door haat van gebeurtenissen uit het verleden, laat het varen man, je begint op Wilders te lijken en zo steek jij niet echt in elkaar. Emoticon: Bye bye

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Desieb, die indruk hoef je niet te maken. Dat predikaat krijg je standaard.

It's only kinky the first time.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 28-07-2013 13:00 desieb wrote:
We gaan binnenkort naar Yogya en gaan dan voor Idul Fitri naar familie van mijn vrouw. Ik heb alleen niet veel zin om met Rupiahs rond te strooien. Mijn schoonmoeder heeft 12 kinderen en krijgt dus kado's zat.
Wat zou normaal zijn voor mijn vrouw om te geven? Ik wil natuurlijk niet als arme gierige buitenlandse sloeber uit Belanda overkomen, maar ook niet de indruk van een wandelende geldautomaat wekken.
Net zo veel als de andere kinderen geven. Klinkt brutaal, maar waarom zou jij voor meer als 1 (schoon)kind moeten betalen? Overigens laat ik dat regelen door mijn vrouw, want ik ga me niet bemoeien met de financien van de rest van de familie. Is namelijk toch altijd geld tekort, al geef je ze 10.000, 100.000, 1.000.000 of 10.000.000, het is direct op.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,295 posts - 13,691 topics - 25,185 members - last post @ 18-10-2019 06:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,576,218 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com