indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Door op een ander forum te lezen ivm belastingen en de rest(was door iemand van de UK gepost) heb ik toch ook een vraagje.
Ik ben nu al dik anderhalf jaar in Indonesia en ik betaal netjes mijn belastingen in Belgie. Of beter, doordat ik niet echt inkomsten heb, betaal ik eigenlijk geen belastingen.
Nu... ik ga er van uit... vermits geen inkomen... geen belastingen betalen! Is dat een juiste redenering? Ik heb al eens ergens gelezen, dat als je langer dan pakweg 300 dagen in Indonesia verblijft, dat je daar belastingen moet betalen. Maar ook hier heb ik geen inkomen... moet ik dan belastingen betalen?
Ik mag dan misschien wel uit een 'ei' komen, maar wie heeft er een antwoord? Mijn officieel adres is nog steeds in Belgie. Heb hier wel kitas, maar mijn huwelijk is nog steeds niet geregistreerd in Belgie(weet niet of dit belangrijk is).
Waar en hoe betaal ik belastingen?

There's a big difference between kneeling down and bending over!

zieleffe
User
spacer line

ZO lekker door blijven leven en je niets van aantrekken wanneer je terug wil dan zie je maar wat ze met je doen.
Geen slapende honden wakker maken.
Als je zo lekker kan leven zonder inkomen dan zorgt er iemand anders jou onderhoud mooier kan je het niet hebben .
Misschien worden ze nu wel jaloers op je en geven ze je aan daar in BelgiŽ.
Vandaag hoef je niet bang te zijn, ze zijn daar allemaal druk bezig met de kroning.... Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Nsenada
Je schreef:
Ben nog steeds ingeschreven( dus ook belastingplichtig) in Belgie .
En daarnaast ook officieel ingeschreven in Indonesia (kitas).
Ik dacht dat in principe kan je alleen formeel in een land (of Belgie of Indonesia ) ingeschreven staan .
(Correct me if I am wrong ). Ga het echt onderzoeken in Belgie en Indonesie .
Voordat je in een valkuil terechtkomt omdat je de regels of procedures niet kent.

Of je inkomstenbelasting moet betalen is een andere verhaal , dat kan pas vastgesteld als je bewijzen kan overleggen uit Belgie/Indonesia dat je geen of onvoldoende inkomen heb.
Moet je dan geen NPWP nummer vragen in Indonesia.?
Wat duidelijk is dat je alleen in 1 land je belasting moet betalen ( of niet )omdat je te weinig of geen inkomen hebt.

PS : er zijn oude posting te vinden.

bisa dicek of makemyday .

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Nou ,lezen Om Sid, voor je antwoord geeft.

Nsenada schrijft dat hij officieel in BelgiŽ woont. En dus in Belgie zijn inkomstenbelasting/belasting afdraagt. Of dat 0, of 1 euro is? Is niet relevant. Nsenadas vraag of hij belasting moet afdragen in IndonesiŽ? Het antwoord hier op Om Sid is NEE. Om de simpele reden dat hij al belasting HEEFT afgedragen.

Advies voor Om Sid, als je het niet weet? Of niet zeker weet? NIET POSTEN in dat topic dan. 1 van de eerdere bezwaren was uw verstrekking van onjuiste informatie en daarna draaien als een paling in een emmer snot. Dit stadium zijn we hier voorbij ! De maatregelen zijn in plaats.

Om terug te komen naar Nsenada.
Als Nsenada voor langere tijd buiten BelgiŽ verblijft kan hij dit aangeven. Hij informeert de belastingdienst en schrijft zich uit. De belastingdienst gaat rekenen en Nsenada krijgt hiervan een afschrift. Er zal een rest bedrag voor enige jaren bevroren worden.

Nsenada schrijft zich in IndonesiŽ in. Als hij niet werkt, krijgt hij ook geen NPWP. HIj heeft geen inkomsten. Zodra hij onder een workpermit of andere regeling wel aan het werk gaat? Krijgt hij een NPWP en betaalt dan belasting in Indonesie. Nsenada kan in BelgiŽ nog kiezen overigens onder welke vorm hij eventueel belasting zou willen betalen, dat kan als wereldburger. Hij kan de belastingdienst vragen onder welke voorwaarden dit is, en al dan voordeliger gezien de opbouw van de Belgisch vorm van AOW en pensioen.

Dat Om sid is dus het juiste antwoord.

Nsenada, ook de Belgische Belastingdienst biedt online uitkomst. Je kunt dus een keuze maken waar je belasting wilt betalen. Gewoon rekenen wat voor jou het gunstigste is. Wel handig om je huwelijk ook kenbaar te maken, en te legaliseren.

Heel veel succes !

Where there is a will there will be relatives.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Anorak, "als niet werkt geen NPWP.." , naar mijn idee krijgt men tegenwoordig bij een KITAS altijd een NPWP nummer uitgereikt. Zelfs wanneer men niet werkt. Een familie Kitas bijvoorbeeld, hier zit voortaan automatisch een NPWPnr. bij Emoticon: Yes!

Nsenada, heb je een KITAS of Sosbud?
Mocht het nog een Sosbud zijn (je staat immers nog ingescreven in Belgie..?!) dan kun je in RI GEEN belasting betalen/aangeven Emoticon: Nooo
In geval van een KITAS, zelfs als je geen inkomsten hebt gewoon de RI-aangifte ieder jaar invullen. (volgens mij tegenwoordig verplicht?!) Ook heb je dan altijd bewijs voor als je ooit weer terugkeerd naar Belgie. (dus goed bewaren, dat kan een hoop rompeslomp besparen)

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Het zou Nsenada vrijstaan als wereldburger aangemerkt te worden.

Dan hoeft hij in IndonesiŽ GEEN aangifte te doen. Maar aan hem natuurlijk wat in zijn geval gunstiger is. Dat is voor iedereen in zijn specifieke situatie een andere.

NPWP zal ik nog even voor je naslaan, ingeval van KITAS.

spacer line  

Een KITAS of KITAP-houder (al dan niet met een werkvergunning IMTA) MOET ook een NPWP hebben en jaarlijks belastingaangifte doen in RI. Of je ook moet betalen, hangt af van waar men zijn/haar inkomsten "plaatst". Indonesie heeft met veel (maar niet alle) landen een belastingverdrag en men hoeft geen 2x belasting over dezelfde inkomsten te betalen.

Bij geen inkomsten in RI (is vaak het beste omdat men de laatste tijd zeer kritisch kijkt of men "werkt" en dit alleen maar onnodige discussies kan geven) = zgn "nul"-aangifte doen en verder geen gedoe meer.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Aangezien Nsenada officieel nog in BelgiŽ woont, kan hij een Inkomsten Belasting verklaring bij de belastingdienst in BelgiŽ opvragen.
Alhoewel hij geen inkomsten heeft, is het wel een bewijs dat hij belastingplichtig in BelgiŽ is.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Hoe de belgische wetten in elkaar zitten weet ik niet, maar
indien men in Nederland inkomsten heeft betaald men ook
in Nederland inkomstenbelasting, ongeacht waar je woont
Wel kan er vrijstelling gegeven worden voor heffing sociale premies
maar dan dient men dit zelf administratief te regelen met de belastingdienst

Ik zou me zeker beter informeren Nsenada want een onverwachtte blauwe brief
ontvangen (ik weet niet of die in Belgie ook blauw is) is nooit leuk.

Vwb de regels in Indonesie wanneer je een Kitas hebt (+NPWP) moet je aan
de regels voldoen dus ook aangifte in Indonesie, bij een sosbud geldt dit niet.
Je geeft aan dat je een kitas hebt dus de consequentie is aangifte doen.

Je bent een bofkont wanneer je zelf geen inkomsten hebt en een gesponsorde
kitas hebt en volledig wordt onderhouden.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Het is en blijft voor een iedereen verschillend.

Ik heb nog wel een link voor Nsenada.

http://www.pwc.com/id/en/indon(...)et-tax-book_2012.pdf

Die is er ook voor 2011. Heeftie een idee wat er van toepassing is.

Als hij ingeschreven is in BelgiŽ dan heeft hij te maken met het Belgische belasting regime. En kan hij nog kiezen als wereldburger aangeslagen te worden. Want ook in BelgiŽ zijn er buiten heel veel verschillende belastingen, die wij in Nederland niet eens kennen.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Maar ze hebben maar ťťn Koning Philip.
Sinds vandaag.

Your attitude determines your altitude

zieleffe
User
spacer line

Geen woning geen kroning dat is al over keduadam volgens de Belgen is het bewoning dan maar de kroning, er is niets anders dan die Philip......... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

nsenada
Laat die fatsoen rakkers gewoon maar schrijven wat ze kwijt willen, trek je eigen plan.
Die fatsoen rakkers zijn zelf ook zo, als ze voordelen zien gaan ze daar ook voor.
Een advies trek je vraag niet zo naar je persoonlijke situatie maar vraag in het algemeen.
Eerlijkheid duurt het langste, ja dat zeggen ze, maar vergeet niet dat het tegen je gebruikt kan worden.
Daarom mogen criminelen zwijgen bij verhoren.
Ik ben weer weg en gaat oppad, waar het goed te vertoeven isÖÖÖ Emoticon: Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Bedankt voor de antwoorden. Ik had gisteren al uitgebreid geantwoord, maar dat lijkt niet gepost te zijn :-(

Ik heb een kitas(de 2e, nu die blauwe kredietkaart) en daar is bij mij niet automatisch een NPWP-nr. bijgevoegd. De echtgenote beweerd(die zit op een ander Indonesisch forum of FB-groep) dat je dat NPWP-nr. vrijwillig kan aanvragen wanneer je Kitap krijgt. Maar het zou dus niet verplicht zijn.

Ik ben er nog steeds niet uit, maar ik zal het allemaal eens rustig bekijken. De volgende belastingen zijn toch pas voor volgend jaar. 'k Heb dus nog wat tijd.

Nogmaals bedankt allemaal.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

We weten allemaal dat per imigrasi-dienst de regels wel eens anders worden
geinterpreteerd of uitgevoerd Nsenada en "foutjes" worden ook wel eens
gemaakt door imigrasi-diensten.

Indien je geen NPWP hebt en geen inkomsten in Indonesie en netjes je belastingaangiftes in Belgie doet
en daarvan bewijs hebt dan denk ik niet dat er iets verkeerds aan de hand is.

Informeren kan nooit kwaad, maar maak geen slapende honden wakker Emoticon: Worship

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 21-07-2013 16:41 schreef Keduadam:
Maar ze hebben maar ťťn Koning Philip.

Ze hebben nu in BelgiŽ wel degelijk 2 officiŽle koningen (naast de talrijke schutterskoningen, e.d.), want Albert wordt daar niet gedegradeerd tot prins.
En nu ook liefst 3 officiŽle koninginnen.

FAR FROM THE MADDING CROWD

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

81,010,649 topic views - 238,411 posts - 13,717 topics - 29,707 members - last post @ 10-04-2020 10:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

132,114,490 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com