indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Dit geldt niet voor mensen die een VOA of SosBud visum hebben.

Sparen, enz... heb gehoord dat je veel beter wat geld op een Indon. bank kunt zetten dan in NL (0,5% rente?), waar je misschien Emoticon: Blush wel 5 tot 8% rente kan vangen...(?)
MMmuah, zou wel scoren als dat waar is...

Is het sowieso de moeite waard, i.v.m. inflatie; Rupiahs sneller dan Euro's?

Is de BCA goed - misschien de beste bank - voor zowel sparen als een account nemen daar?

BPR KS ( Bank Perkreditan Rakyat Karyajatnika Sadaya ) voor deposito/tabungan?

Your attitude determines your altitude

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Je kan er een rekensom op loslaten Keduadam.
De gemiddelde inflatie 2013 is in Nederland 2.87 %, in Indonesië 5.45 %.

Ik heb het over redelijke banken zowel in Nederland als in Indonesië.

Ga maar uit van 10.000 Euro deposito 1 jaar in Nederland, rente 1.6 % is 10.160 min 2,87 % inflatie dan is de waarde van je geld nog 9868 Euro aan het einde van het jaar.

Nu die zelfde 10.000 Euro in Rupiah deposito 1 jaar bij bank Mandiri.
10.000 deposito 1 jaar, rente 5 % is 10.500 min 5.45 % inflatie dan is de waarde van je geld nog 9927 Euro aan het einde van het jaar.

Je kan je afvragen of op een bedrag van bijvoorbeeld 10.000 Euro die 59 Euro het risico waard is, al zou het verschil zelfs 200 Euro zijn.

Als in Nederland de bankdirecteur er een zootje van maakt dan hebben we Jut en Jul nog die de bank overeind houden.
In Indononesië ligt dat toch iets anders.

In 1997 klapte de boel in Indonesië in elkaar, in september 1996 betaalde je nog 2400 Rupiah voor een Dollar, eind 1997 kostte een dollar 13000 Rupiah.
De deposito rente's lagen toen boven de 12 % dat was scoren.

Maar mensen die begin '97 24 miljoen Rupiah in deposito hadden staan (10.000 Dollar) en aan het einde van het jaar hun 24 miljoen wilden terug wisselen naar Dollars kregen 1850 Dollar voor hun 24 miljoen Rupiah.
Een val van 81.5 %, dat gold toen ook voor onze oude vertrouwde Hollandse guldentjes, dan ga je toch spontaan hyperventileren Emoticon: Blush

spacer line  

M.i. de beste optie is om je geld te verdelen tussen een rekening in Euro (in de EU), een rekening in IDR (in RI) en als extra optie een US$ rekening (in RI of EU)

Uw geld verdeelt u over de rekeningen, zet e.e.a. vast tegen a.r.o. 1-maands deposito en verplaatst het geld van de ene naar de andere rekening als de koersverschillen u winst opleveren. Vervolgens, wachten / bijhouden en steeds gebruik maken van de koersverschillen die optreden op basis van mondiaal nieuws m.b.t. de economie.

Al met al pakt u sowieso de rente op ieder tegoed op welke rekening dan ook, en "verdient" (soms zelfs erg goed) aan de winst middels de overboekingen tussen de verschillende rekeningen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Rekening US Dollar openen in Nederland is bijna onmogelijk voor particulieren Amed, in tegenstelling met vroegaaaaah.
Je moet zo wie zo een zakenrekening bij de betreffende bank hebben, vaak moet je ook aantonen dat je zaken doet met de VS en de bedragen die continue op zo'n rekening moeten blijven staan beginnen bij $ 12.500, buiten de hoge kosten die ze in rekening brengen.

Misschien in Indonesië gemakkelijker?

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Hey mensen, bedankt!! Hier heb ik wel wat aan.
Ik denk dat ik nog even 'behoudende' bankpolitiek bedrijf.

D.w.z. met mijn Rabo wereldpas blijven pinnen en zoveel mogelijk in één keer.
Dat lukte aardig bij de BCA, maar nu niet meer. Vreemd, 2,5 juta in een keer was wel aardig.. Dan maar naar de CitiBank 3 juta in een keer. Dat is dan toch het meest 'op zeker' Malam. Want zoals in heel veel dingen, in NL is er nog een stuk 'beschaving' opgebouwd, m.i. te danken aan de (nog steeds een beetje) Joods-Christelijke invloed.

Daarnaast - voor t geval dat - kan ik nog altijd mijn andere bankcard (geen creditcard!) van mijn (goede doelen, giften) stichting gebruiken. Daar heb ik altijd een paar honderd € opstaan, maar krijg geen cent rente. Crimineel die banken. Zag net dat ik daar €30,- per drie maanden OOK nog voor moet neerleggen. Voor hun 'diensten'! Burp. Maar wat moet je.

(... nu bedenk ik net, terwijl ik dit schrijf: DIT soort dure grappen heb je nog (nog) NIET zo in een 'onbeschaafd' Emoticon: Shut up! land als Indonesia. Dat Malam, heb je niet ingecalculeerd bij je berekeningen?!)

Net weer jutaatjes getrokken, want de koers vloog weer richting 13.000, maar hoe lang die EU poppenkast dat nog kan volhouden, geen idee maar niet zo erg lang meer lijkt me.
Hoewel, het verval is wereldwijd: ook zelfs bij China (een land wat Indonesiers volgens mij overwaarderen en zelfs ophemelen... ik denk vanwege het Aziatisch zijnde ; )
China heeft heel veel goud gekocht. Maar de goudprijs ook weer achter elkaar gekelderd... blij dat ik toch geen goud heb gekocht... Emoticon: Confused

Het houdt elkaar blijkbaar wereldwijd in "evenwicht" (nou ja, echt evenwichtig niet dus), ze moeten wel... Emoticon: Yawn

We zien wel weer. Denk steeds, zal ik een hele grote sok aanschaffen... maar waar laat je al die Roepiahs Emoticon: Cooool in je woning. Ik hoorde dat ze (vooral in deze tijd van Rammeldan) zelfs door daken heenkomen, die luizige dieven.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Hoop niet te veel schrijf fouten of rare beweringen te hebben gedaan...
Want het is wel een uitdaging in deze tijd om iets nuttigs te produceren, als die roeptoeters om je heen, OM HET HALF UUR????! gaan blèren.

Leg tegenwoordig mijn oordopjes maar klaar als ik op mijn balcon ga zitten elke avond (die doppies van was, Ohropax uit NL, die werken tenminste), of de muziek gaat keihard aan.

Maar, om rekening met anderen te houden ('Wat gij wilt dat u geschied, doet dat een ander alzo' ), doe ik dat weer zachter, als dat geschal van hen ophoudt.
Maar iets later, beginnen ze weer, en HOP, weer harder,.. abnormaal.
Dus oordopjes (ev. als iPad infuus), wat beter... Hoewel ik hou niet van te veel, te vaak muziek aan mijn hoofd.
Maar goed, over een maand weer 'normaler'. Maar dan ben ik net gewend met deze behaviour modification Emoticon: Yes! en ga weer ontwennen.

spacer line  

On 12-07-2013 03:01 Keduadam wrote:
Sparen, enz... heb gehoord dat je veel beter wat geld op een Indon. bank kunt zetten dan in NL (0,5% rente?), waar je misschien Emoticon: Blush wel 5 tot 8% rente kan vangen...(?)

Is de BCA goed - misschien de beste bank - voor zowel sparen als een account nemen daar?

BPR KS ( Bank Perkreditan Rakyat Karyajatnika Sadaya ) voor deposito/tabungan?

Bij alle BPR en/of BPD banken moet je wegblijven. Het zijn ook geen echte banken maar eerder iets van kas-associaties of cooperaties (met leden, die elkaar onderling geld lenen / verstrekken, met het bank-kantoor als bemiddelaar. Als de schuldenaar niet kan terugbetalen, reken er dan niet op dat de bank beslag gaat leggen o.i.d., maar die verwijst je naar de "kleine lettertjes" in je lidmaatschap-voorwaarden waarin staat dat je zelf aktie moet ondernemen als de schuldenaar in gebreke blijft. Nou, ik geef je het te doen om als buitenlander bij een local je geld / je uitstaande lening op te eisen. Dat kun je schudden) .

De rente die de BPR / BPD's (aankondigent te) betalen is VEEL hoger ( soms wel tot 15% op jaarbasis ) dan bij reguliere banken, maar ook het RISICO is veel hoger dat je je geld niet terugziet of ooit nog kunt opnemen.

Hier op Bali zijn al enige tientallen BPD's (m.n. in Tabanan en Buleleng) in de problemen gekomen, en het aantal gedupeerden loopt in de duizenden mensen. De inwoners van sommige dorpen zijn in een keer van hun spaargeld "afgeholpen" door het omvallen van zo'n "bank".

Beter tevreden zijn met iets minder rente (5,5% op jaarbasis bij BCA op 1-maands deposito) dan de zeer grote kans lopen (zeker als buitenlander, die laten ze in dit soort gevallen graag als eerste aan de beurt zijn) je inleg kwijt te raken.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Behalve een hogere inflatie in Indonesië, heb je óók nog te maken met devaluatie van de roepia. Het is niet zozeer de koers van de roepia tegenover de euro, die verloopt nogal grillig.
Maar het is meer de koers tegenover de dollar. Die is veel stabieler, maar kruipt wél langzaam maar zeker weer boven de 10.000 roepia per US$, en het is m.i. een kwestie van tijd, eer we weer op de recordhoogte van ruim 11.000 zitten, zoals in 2009.
Als de $ - € verhouding stabiel blijft, wat koffiedik kijken is, betekent dat, dat je dan weer zo'n 15.000 roepia per euro krijgt.
Ik heb nog meegemaakt, dat je slechts 150 roepia kreeg voor je gulden, maar dat was ruim 30 jaar geleden.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Amed EB, Nou da's heftig, en je bent nogal stellig dus die BPR schrap ik ook meteen dan. Was een advies van een Chinese vrouw die 'het zou moeten weten', maar ja hè, je bent in Indonesia... TX, duidelijk. Dan idd eens informeren bij de BCA; meer op zeker. Heb al genoeg meegemaakt hier, met die boevenstreken, en veel geld!

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jupje, ja zeg dat, heel dikke koffie tubruk kijken. De wereld is totaal gek geworden. Ik vraag me zelf af, of ze in Fort Knox nog wel echt bargoud hebben, of dus alleen een randje erom heen. Niets en niemand uit de bank- (verzekering- telecom- pharma-) en politieke wereld kan je vogens mij nog vertrouwen Emoticon: Clown

Ik heb trouwens ook nog aardig wat cash BP£, het valt me op dat die precies gelijke dalen en pieken hebben (dus ook heel grillig) dan de €. Ivm een keer inruilen voor Rupiahs dus...

spacer line  

On 13-07-2013 11:02 Keduadam wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Amed EB, Nou da's heftig, en je bent nogal stellig dus die BPR schrap ik ook meteen dan. Was een advies van een Chinese vrouw die 'het zou moeten weten', maar ja hè, je bent in Indonesia... TX, duidelijk. Dan idd eens informeren bij de BCA; meer op zeker. Heb al genoeg meegemaakt hier, met die boevenstreken, en veel geld!

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jupje, ja zeg dat, heel dikke koffie tubruk kijken. De wereld is totaal gek geworden. Ik vraag me zelf af, of ze in Fort Knox nog wel echt bargoud hebben, of dus alleen een randje erom heen. Niets en niemand uit de bank- (verzekering- telecom- pharma-) en politieke wereld kan je vogens mij nog vertrouwen Emoticon: Clown

Ik heb trouwens ook nog aardig wat cash BP£, het valt me op dat die precies gelijke dalen en pieken hebben (dus ook heel grillig) dan de €. Ivm een keer inruilen voor Rupiahs dus...

Zo'n "Chinese vrouw" ken ik ook, loopt nml. ook als ouder rond op de school van mijn zoon. Loopt maar aan Jan en alleman te verkondigen om hun geld bij een BPR Lestari filiaal hier in Denpasar te plaatsen, want "die betalen zoveel rente (12% op jaarbasis)" en je krijgt een Galaxy S3 smartphone als je meer dan 1M stort". Bij navraag blijkt e.e.a. dan een hoog "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" gehalte te hebben, want wat blijkt: Haar zoon is de franchise-houder van dat filiaal. Dat de bank zo gammel als wat is en al onder toezicht staat wordt door haar niet verteld. Kwestie van wachten tot de boel omvalt, en dat gebeurt als er onvoldoende nieuwe klanten met inleg bijkomen. Is in feite een pyramide-spel waarbij waarschijnlijk alleen de inleggers van het 1e uur met wat geluk nog iets van hun geld terugzien.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hihihi Amed je hebt talent met je wc-eend verhaal, schitterend.
Ja inderdaad gerenommeerde banken is beter.
Maar dan zie je ook dat het verschil tussen Nederland en Indonesië vrijwel nihil is, mits je de inflatie er in mee neem.
Blijft over het koers verschil, het heen en weer schuiven van geld, binnen één bank kan je schudden.
Tussen twee banken zit er een behoorlijk kostenplaatje aan.
Dat is een kwestie van geduld en geluk. Emoticon: Yummie!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

In Indonesie wordt ook vaak gebruik gemaakt van zgn "kumpulan"-leningen
Vaak gaat dat echter om "kleinere bedragen" maar regelmatig komt het
ook voor dat de secretaris,voorzitter of penningmeester ineens "weg" is
of dat er geen bodem in het geldkistje zit en dan is iedereen de inleg kwijt.
Die BPR banken zijn in feite op datzelfde principe "opgezet" Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

sorry naar ander topic... verkeerd geplaatst

putumade
User
spacer line

Nu is het misschien wel interessant met deze 15.000 rupiahs voor 1 euro koers??

desieb
User
spacer line

Ha, vorige week op Bali maar liefst 15100 rupiahs voor 1 euro gekregen.
Oh wat is het hier toch goedkoop. Niet normaal. Ik blijf nog een paar maanden.
Voor 34 euro per nacht een fantastisch viersterrenhotel aan Pantai Kuta. Zo mooi.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 02-09-2013 16:52 putumade wrote:
Nu is het misschien wel interessant met deze 15.000 rupiahs voor 1 euro koers??
Maakt niet uit wat de koerst is, je krijgt rente in %, betaalt belasting in % en bovendien kijkt 15.000 rupiah per euro niet echt vast te houden (al moet dat nog blijken) en moet je dus een risico incalculeren.

Ho Lee Fuk

spacer line  

Nu je Euro's naar RI overmaken en ca. Rp. 15,000,- per Euro ontvangen. Lekker op 'n maand-deposito zetten (nu bij BCA 6,25%) en een paar maanden wachten tot bijv. de koers weer zakt naar Rp. 12,500,-. Vervolgens hef je je deposito op, en maak je Rp's naar je Euro-rekening over. Moet je eens kijken wat je kunt verdienen op zo'n manier.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Ja dat dacht ik toch ook; je moet toch kunnen profiteren een keer hier?
bedankt voor de hint AEB, ga eens kijken bij die BCA!

Of we kunnen nog even wachten, en de profetische gaven vertrouwen van Jupje - zie hierboven - en even afwachten... Die heeft tot nu to gelijkgekregen met zijn visionaire blik... maar er werd ook gezegd (ook door Jupje ergens?) dat die Rp wel eens dit jaar nog, naar de 20.000 per € zou kunnen schieten...

Ik kan daar bij die BCA trouwens weer niet met mijn Rabocard ('Wereldcard'?) terecht voor de flappentapper tegenwoordig, dus zonder (dure) creditcard... maar dat kan ik ook daar vragen of ze minder primitief zijn geworden. Die rechtstreekse communicatie kan dan wel weer met het gele gevaar, iets wat je bij Javanan of Sundanezen weer geheel niet kan maken Emoticon: Laugh out loud
Wat dat betreft zou ik liever een rekening openen bij de CitiBank, die is minder Chinees en ook minder wereldvreemd...

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

klopt AEB; maar wie kan mij een garantie geven dat de euro nadat mijn deposito afloopt weer op 12.500 staat? En of dat dit uberhaupt nog ooit gaat gebeuren? Het is wel waarschijnlijk, maar geen zekerheid, en daarom dus ook hogere rentes.. je hebt ook meer risiso.

Ho Lee Fuk

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yerun, dat zat ik ook te bedenken. OF het ooit lager gaat worden...

Hoewel, als je die gezellige internationale dreigingen van Hussein Akhbar Islam Broederschap Obama leest...
Geen idee... En de ramp-scenario's van steeds meer ECB- en (oud) ministers van Europese financiën?

Hoewel als ik nu wat met die hoge koers doe, ben ik wijzer dan twee maand terug, toen ik teveel miljoenen flappen heb getapt van de minderwaardige Rp (vanwege die card onzekerheid).

Maar in elk geval, met die hoge rente (6,5%... moet ik trouwens nog zien, maar ik geloof AEB wel), en ondanks de kans dat de Rp meer waarde krijgt, en ondanks de hogere inflatie (ook 6,5 % in Indon?) lijkt het me een goede zet, in deze tijden...(?)

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AEB, ben naar het hoofdkantoor van de BCA geweest. Maar alvorens zaken te doen om een paar duizend € eens te proberen als deposito voor een maand, zoals je adviseerde, probeerde ik toch even weer die atm bij hen...
Maar opnieuw geen resultaat' ik kreeg er geen flappie uit.
Wat een shitbank is dat toch geworden? Een half jaar geleden was dat nog mogelijk?!

Nou morgen kijken bij de
BRI

of de

MANDIRI...

Met jouw gegevens, kan ik vergelijken... nog bedankt!

Conlusie van mij, na andere topics over banken gevolgd te hebben hier. Emoticon: Party!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,686,044 topic views - 237,917 posts - 13,715 topics - 29,374 members - last post @ 29-03-2020 20:35 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,596,774 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com