indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Misschien hebben sommige onder jullie wel werknemers in Indonesia.
Nu is mijn vraag... wat geven jullie hen tijdens Ramadan of geven jullie niets?
Tijdens de werkdag mag men niet eten. Geven jullie voedsel of andere dingen mee om naar huis te nemen of geven jullie een extra loon?

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Stelregel voor werkgevers is een extra maandsalaris.
Op Batam deed de werkgever waar ik voor werkte het nog splitsen ook, voor Islamitisch personeel met bulan puasa en voor het Christelijke personeel voor de Kerst, die keuze mochten ze zelf maken.

Toen wij nog een hulp hadden gaf ik het als de vastenmaand in ging, dan kon ze namelijk al vast wat inkopen doen voor Idul Fitri, want de prijzen stijgen een week voor Idul Fitri naar ongekende hoogte.

Succes.

spacer line  

M.b.t. onze werknemers:

Voor het villa en hotel personeel ( = allemaal Hindoe): Tijdens de Ramadhan niets (extra), maar uitkering van 18 x daggeld “jaarlijkse feestdagen” tijdens / net voor Nyepi + 1 week doorbetaald vrij. Kwam dit jaar neer op een waarde p.p. van ca. Rp. 1,250,000,-

Voor het huishoudelijk personeel ( = allemaal Moslim): Tijdens / gedurende de Ramadhan niets (extra), maar uitkering van 18 x daggeld “jaarlijkse feestdagen” + 28x “dagelijks eetgeld” ( bespaard tijdens de Ramadhan door hun vasten) tijdens / net voor Idul Fitri + 1 week doorbetaald vrij. Zal dit jaar neerkomen op iets met een totale waarde van Rp. 1,500,000,-. Is iets meer dan het hotel / villa personeel maar het huishoudelijke personeel maakt ook iets langere dagen (10 uur p.d.) dan het villa / hotelpersoneel (8 uur p.d.).

If you have nothing to loose, you can risk everything

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Malam, je vergat nog die heerlijk varkens rollade Emoticon: Smile

Where there is a will there will be relatives.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Dank je wel, nu ben ik weer iets wijzer geworden.
'eetgeld' dat geven we al dagelijks, dus dat blijft hetzelfde. Dus lijkt me 18x de feestdagen wel een goed idee. En misschien dus best ook betalen voor de ramadan begint.

Maar, wat doe je met iemand die nog maar 1 maand in dienst is? Als ik hem hetzelfde geef als de andere, denk ik dat deze laatste niet echt gelukkig gaat zijn. Tips?

spacer line  

Ja, gewoon proportioneel uitkeren, dus bij een maand dienst 1,5 feestdagen vergoeding.

Heb ook kennissen die pas de "bonus" uitbetalen NA terugkeer van het personeel van hun Idul Fitri reis. Er zijn er nml. heel veel die (anders) niet terugkeren of langer wegblijven dan gepland / gevraagd was. De combinatie van een maandsalaris, de feestdagen bonus, het uitbetaalde eetgeld, etc., geeft hen tijdelijk zoveel "vet op de botten" dat ze even "vergeten" dat ze een baan ergens hebben.

If you have nothing to loose, you can risk everything

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Dank je wel AEB, leek me ook logisch, maar toch maar even vragen :-)

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Personeel hier krijgt twee weken voor Idul Fitri (zoals de wet voorschrijft) hun 13e maand (in proportie tot hun werkperiode uiteraard), tenzij ze willen dat dit op een ander moment gebeurd. Eetgeld krijgen ze niet, dus hoeft niet verrekend te worden.

Af en toe wat lekkere dadels meenemen zal ik wel uit vrije wil doen, die dingen zijn namelijk best lekker, al lijken ze op geroosterde geplette kakkerlakken zonder pootjes.

Dit is dus kantoorpersoneel, bediende is sowieso een drama om te vinden hier, dus die hebben we nu een beetje parttime in de kampung. Die krijgt niets extra's want is al thuis en ik heb geen idee hoe lang ze nog blijft komen. Maar dat is een ander verhaal. Emoticon: Wink

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dit laatste is de juiste en legale wijze.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Alleen de helft van hun salaris en de rest na terugkeer, anders keren ze niet meer terug. Emoticon: Party! Emoticon: Laugh out loud Emoticon: I love it Emoticon: Cooool

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

cabrio
User
spacer line

Mijn moslim huishoudster kreeg op de twee belangrijkste moslim feestdagen een half maandloon extra. En ja, de laatste keer kwam ze dag na ontvangst vertellen dat ze het voor bekeken hield omdat ze zwanger was...
Mijn tuinman en nu ook mijn nieuwe huishoudster zijn beide Christen, zij krijgen een volledig maandloon bonus vlak voor Kerst.
Telkens ik weg geweest ben, dan komt daar wat snoepgoed bij, vinden ze heerlijk. ;-)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

68,413,247 topic views - 230,489 posts - 13,660 topics - 20,418 members - last post @ 20-02-2019 09:06 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

113,792,087 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com