indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Uit een ander onderwerp:

ook al draag je een batik shirt (wat men hier trouwens alleen doet bij officiële gelegenheden zoals bruiloften en begrafenissen, tenzij men chauffeur, parlementariër of toerist is).

Dit sloeg waarschijnlijk op mijn avatar.
een foto genomen tijdens een huwelijk
(de zgn statieportrettenceremonie; iedereen moet met het paar op de foto)

Wellicht is er een lijn in te ontdekken

Mijn ervaring (die 6 maanden per jaar in Solo) is dat batik op diverse momenten gedragen wordt en dat men ook een grote variatie heeft aan batik.
Op sommige momenten dient men zelfs bepaalde batik te dragen
(daar heb ik zelf geen verstand van wanneer/wat te dragen in die zin draag ik wat
mijn vrouw klaarlegt, ik ben het volgzame type laten we het daar maar op houden)

Wat ik wel merk, maar misschien is dat alleen lokaal zo, is dat er heel veel momenten zijn waarop je batik draagt (of geacht wordt te dragen)

- bruiloften en begrafenissen (eigenlijk alle ceremonies)
- examenuitreikingen
- vergaderingen
- overheidspersoneel (op bepaalde dagen)
- speciale batik wanneer men als familie op stap gaat
(naar bepaalde gebieden bv kraton)
Maar dat is ook afhankelijk van de "status" van de familie
Ik geloof dat wij zo'n 20 verschillende batiks in huis hebben
- bij bezoeken aan andere families (wellicht ook die status)
- kerkbezoek (wellicht ook weer die status)
- mensen met een positie dragen batik
(rt,rw,ambtenaren op nivo,parlementariers)
- (bijna) altijd als men "publiek" gaat (afhankelijk van "status" Emoticon: Wink

Persoonlijk (wellicht vanwege de status van "mijn familie" Emoticon: Wink betekent ieder bezoek
buiten "mijn wijk" voor mij het verplicht dragen van batik.
Vaak is dat ook een patroon-kleur welke men als familie gezamelijk draagt
als men gezamelijk weggaat anders mag je je eigen keuze dragen
(en dat is niet alleen zo in "mijn familie" maar een herkenbaar fenomeen in Solo)
Binnenshuis en binnen "mijn wijk" kan ik dragen wat ik wil zonder commentaar te
krijgen. Het liefst draag ik een t-shirt (mouwloos) en een omslagdoek. Zoals een ieder
thuis (in "mijn" wijk) dat doet. Wanneer ik in het veld (of omgeving) met de hond ga
wandelen prefereer ik een lange broek en t-shirt / blouse met korte of lange mouw
vnl vanwege de vele insecten (zelfbescherming)

V.w.b. het dragen van batik is het in Solo wellicht anders als in andere plaatsen
omdat Solo nogal traditioneel is ingesteld en ook een batik-cultuur heeft.
Elders is dat wellicht anders...

Wanneer ik in Yogja, Jakarta of op Bali kom zie ik zelf al verschillen
Vlgs mij is er niet een lijn te trekken wanneer men in Indonesie batik draagt
en is dat veel afhankelijk van waar in Indonesie je zit en in wat voor "stand"
je verkeert. Maar ik kan me vergissen ik ben nog maar een beginneling in Indonesie
Vwb chauffeurs dat weet ik niet in Solo rijden de meeste chauffeurs in hun gewone kloffie of een uniform
(wellicht dat dat "het uniform" is in jakarta)

(toeristen / expats die tel ik niet mee in dit verband,dat heeft niks met cultuur te maken)

Met dank aan een medeforumlid hierbij een link voor modieuze batik uit Solo

http://www.danarhadibatik.com/

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

Hello Sabar2 Ik heb er ook twee heb ik gekocht toen in 2009.Ik zat toen in Yokjukarta daar heb ik die Batik bloese gekocht.Ook een groot Batik Schilderij daar hou ik van.Maar als ik op vakantie gaat trek ik gewoon die batik aan.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Gewoon doen Joop niks mis mee. Het is niet verboden.
Soms vinden Indonesiers het zelfs leuk wanneer je als toerist
batik aandoet. Ceremonieele batik da's wat anders, althans
voor conservatief ingestelden
Maar dat is meestal niet overal te koop en vaak ook prijziger.
Ik heb in Nederland ook een beperkte collectie maar dan
van het gewone goedkopere spul.
Alleen in Nederland is niet zo vaak zon Emoticon: Wink Emoticon: Wink

In Kuala Lumpur heb ik ook Malay Batik gekocht en da's ook
mooi spul, da's 100% zijde maar toch niet duur 80- 90 ringgit
Domanchi met zo'n "steven segall" kraagjes
Het beste is koopjesdag 30 august Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! da's de nationale
feestdag in Malaysia dan zijn er kortingen tot soms wel 60%

http://www.midvalley.com.my/Te(...)0a-87c1-75944f8ed19b

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Kuifje in Indonesië, daar moest ik aan denken toen ik op mijn eerste trip in de archipel mezelf in het batik gestoken had. Mijn maat had ook hetzelfde idee opgevat en in onze hotelkamer hadden we het een en ander aangetrokken. Nu hadden we ook de bekende zwarte peci of kupiah erbij opgezet en toen we elkaar aankeken barsten we in lachen uit. We waren een soort Jansen en Janssen geworden die zich subtiel hadden vermomd voor een tochtje door het culturele centrum van Yogyakarta. Mijn maat had wel wat weg van Suharto, terwijl ondergetekende met enige fantasie voor Hatta door had kunnen gaan.

Toch vond ik zo’n batikshirt wel lekker zitten in de tropen en heb ‘m die eerste trip veel gedragen. Een batikbroek voor binnenshuis vond ik ook prettig, hoewel het jammer was dat het kruis zo snel openscheurde. Voor extra ventilatie was dit overigens ook weer niet zo verkeerd.

In het openbaar gedragen keek men je toch wel eens vreemd aan. Ik denk zoals wij naar Japanners zouden kijken als die op klompen lopen. Maar echt verkeerd viel het niet en soms leek men het wel te waarderen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik snap het helemaal Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Dangdude03
Dat van dat ingescheurde kruis dat herken ik gebeurd mij ook regelmatig Emoticon: Laugh out loud
In indonesia zie je ook vaak dat men gekleed gaat zwemmen en dan is het
meestal lachen want om een of andere reden kom ik dan altijd meteen met een ingescheurd kruis uit het water Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

spacer line  

On 01-06-2013 03:07 dangdude03 wrote:

Nu hadden we ook de bekende zwarte peci of kupiah erbij opgezet en toen we elkaar aankeken barsten we in lachen uit.

We waren een soort Jansen en Janssen geworden die zich subtiel hadden vermomd voor een tochtje door het culturele centrum van Yogyakarta. Mijn maat had wel wat weg van Suharto, terwijl ondergetekende met enige fantasie voor Hatta door had kunnen gaan.

Toch vond ik zo’n batikshirt wel lekker zitten in de tropen en heb ‘m die eerste trip veel gedragen. Een batikbroek voor binnenshuis vond ik ook prettig, hoewel het jammer was dat het kruis zo snel openscheurde . Voor extra ventilatie was dit overigens ook weer niet zo verkeerd.

In het openbaar gedragen keek men j e toch wel eens vreemd aan . Ik denk zoals wij naar Japanners zouden kijken als die op klompen lopen. Maar echt verkeerd viel het niet en soms leek men het wel te waarderen.

Click to see original image

*Toen we elkaar aankeken barsten we in lachen.
Ik vraag me af hoe het overkomt bij de pribumi' s.

*Zoals een soort Jansen en Jansens.
Echt subtiel . Had je de foto's nog ?
Ach zo lang Kapitein Haddock , basji boesoek duizend bommen en granaten maar niet te voorschijn komt.

Hi hi hi hi . met lieveling jeugdboeken uit tempo doeloe

* De "casual" van Batik Keris/ pijamabroek is wel goed te noemen.

Een subtiele eye opener Jan .
Den gemeenen Javaan zal mss discreet zeggen, tussen Waduh , lucu of londho edan.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Als min of meer chauvinistische Indonesier durf ik niet eens mijn batik overhemd ( ik had 2 stuks ) een Danar Hadi(kado op mijn bruiloft) en eentje batik "gewoon" te gebruiken in Indonesia.

Zelfs mijn vrienden (ook in Jkt)gingen mij plagen , lu kaya turis aja, je lijkt wel op een toerist .
Tegenwoordig heb je echt mooie batik hemden waarvan ik stiekem dacht , wie weet loop ik in zo'n ding rond ( bij een bruiloft ) .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dan zal ik ook maar een Batik Blouse aantrekken.
Ik moet vanmiddag naar een begrafenis van een oom van haar familie.
En de wereld is zo groot en afstandelijk, aan de andere kant, van die wereld zitten ze op Bali een trouwerij te bezoeken.
Ja het leven gaat gewoon door, en dat is maar goed ook........ Emoticon: Confused Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 01-06-2013 07:49 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Had je de foto's nog ?

Die foto’s van toen moet ik nog ergens hebben, maar ik durf ze hier toch niet te vertonen.
Mijn eerste batik shirt was van het goedkope soort en was tijdens die eerste trip al versleten.
Wel heb ik nog twee ‘nette’ – mogelijk ceremoniële – shirts met lange mouwen van zijde. Gekregen van een vriendelijke Javaan.
Die heb ik nooit in het openbaar durven dragen, daar de pribumi’s mij zeker voor edan verklaard zouden hebben.
De eerste is van het merk Arjuna Weda en de tweede van Tirta.

spacer line  

On 01-06-2013 12:27 dangdude03 wrote:

[quote removed]

Die heb ik nooit in het openbaar durven dragen, daar de pribumi’s mij zeker voor edan verklaard zouden hebben.
De eerste is van het merk Arjuna Weda en de tweede van Tirta.

Londho (lucu) of desnoods edan is niet zo erg omdat ze de mores nog niet weten ..
Maar een Indonesier pendul de predikat lucu =grappig ( eigenlijk nora) of keblinger ( de weg kwijt zijn ) is gelijk aan gezichtverlies.

In 1980 nadat ik zo tevreden ben met de Danar Hadi hemd ben ik speciaal naar een speciale zaak van Danar Hadi in jln Raden Saleh (Menteng ) gegaan .
Ik weet dat hetniet goedkoop zal zijn , maar niet zo duur.
Had toen met groot gebaar 4 hemden gehaald van de rek , en wilde afrekenen .
Toen zakte mijn broek spontaan, per stuk koste het 250 gulden ( omgerekend in gld).
Mijn salaris was toen ( net 2 jaar gewerkt) 1300 gld .
Wat een afgang , vroeg aan mijn vrouw om haar pasje ( weet dat ze dat niet had) , dus kan niet betalen.
Sorry , ma'af ,1000x ma'af , ik kom straks terug.
Uiteraard kom ik niet meer terug .
Daarna kocht ik een gewone batik bij Sarinah , Batik Keris .
Ze hebben toen nog niet zo veel malls .

Mijn vrouw koop wel "pijamabatik" van Batik Keris, is nog te doen.
En ik koop sjaaltjes , ook nog te doen.

http://www.iwantirtabatik.com/
Kan alleen van dromen. Emoticon: Yes!
Ik loop wel met t shirt van " Seamen" of spullen uit "beaverwijk ".

spacer line  

On 01-06-2013 02:00 sabar2 wrote:
Emoticon: Wink

In Kuala Lumpur heb ik ook Malay Batik gekocht en da's ook
mooi spul, da's 100% zijde maar toch niet duur 80- 90 ringgit
Domanchi met zo'n "steven segall" kraagjes
Het beste is koopjesdag 30 august Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! da's de nationale
feestdag in Malaysia dan zijn er kortingen tot soms wel 60%

In Jakarta Bandung( bij o.a SOGO) en andere grote steden kan je tijdens de grote feestdagen ( Lebaran of 17 Agustus of Kerstfeest) op koopjacht gaan.
Kortingen tot 50% (voor minder doe ik niet ).Obral besar < SALE >
Heb voor mijn zoon een mooie batik hemd gekocht( jammer dat ik te oud ben).
In Matahari -Taman Anggrek , diskon 50% (normaal bijna 800K ).
Geen zijde maar iets synthetisch , wel lekker zacht en voel warm en koud aan .
Met een beetje/groot fantasie benadert een zijde hemd .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Obral is altijd leuk Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.surya alleen dan wordt er vaak zoveel onnodigs gekocht
omdat iedereen dan met zo'n tasje thuis wil komen Emoticon: Yes!

Persoonlijk kijk ik vooral naar de Obral items bij bijvoorbeeld hypermarket
Dan in een keer 25 liter olie of dergelijks aanschaffen daar haal je een nuttig
voordeel mee binnen vind ik.

Maar da's wellicht de hollander in mij, we bin zeunig he Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,686,044 topic views - 237,917 posts - 13,715 topics - 29,375 members - last post @ 29-03-2020 20:35 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,598,031 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com