indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Uit een ander onderwerp:

On 29-05-2013 01:59 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Dit projectje betreft installatie van zonnepanelen om de zwembadpomp "stand alone" te kunnen laten draaien. De zwembadpomp ( 1 pk) is de grootste stroomverbruiker van alle apparaten / machines bij de villas, draait ca. 10 uur per dag en verbruikt zodoende 10 Kw per dag / 300 Kw per maand an stroom. Met de (sterk) stijgende prijzen van elektra (alleen in 2013 al met 35%) wordt het per kwartaal interessanter om apparaten op zonneenergie te laten werken.

We leveren geen overtollige stroom terug aan het PLN-net. Er hoeft dus niets met PLN geregeld te worden.
Nu ik je hierover zie schrijven en ons eigen huis ook de completering nadert, ben ik wel nieuwsgierig over wat je gaat installeren. Wat voor merk, kostenplaatje, installatietijd? Ik heb namelijk geen idee, maar wil (inderdaad vanwege de verwachte enorme stijging van de stroomkosten de komende jaren) toch zeker kijken wat ik kan doen om energie op te wekken voor eigen gebruik.

Heb geen kapitale villa of verhuur-complex, maar er komt wel een zwembad uiteindelijk bijvoorbeeld, en airco wil ik ook niet op bezuinigen omdat het te duur is over een paar jaar.

jstar
User
spacer line

Wij hebben alleen een passief systeem met zonnepaneel voor warm water. Dat werkt goed maar heeft wel veel installatietijd gekost omdat er natuurlijk alleen koudwaterleidingen naar de badkamers gingen. Beter dan met glasflessen zeulen en die elektrische waterverwarmers.

Het grote probleem is dat de elektriciteitsmaatschappij (PLN) hier helemaal geen oplossingen aanbiedt voor het terugnemen van stroom. De oudere meters kan je vaak wel terug laten draaien (die met het wiel, sommigen hebben wel een terugloop-beveiliging), maar dan moet je opletten dat je niet te ver gaat.

De belangrijkste reden voor ons om geen stroomopwekkend systeem te gebruiken is echter de prijs van de opslag. Batterijen maken het heel duur. We verbruiken het meeste stroom nà zes uur, dus als het donker is. En ik haal de initiële investering er nooit uit.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

jstar; dat warme water wat je ermee krijgt, weet je hoeveel je daar nu mee zou besparen per persoon per maand? Zal geen gigantisch bedrag zijn, maar de prijzen stijgen natuurlijk en zo'n installatie begint al voor minder als 10 miljoen voor 1 van redelijke omvang zag ik.

Het niet terug kunnen leveren is jammerlijk van PLN, aan de andere kant zou je met buurtbewoners een cooperatie kunnen opzetten... hoewel... het principe cooperatie lijken ze hier niet te snappen.

jstar
User
spacer line

Moeilijk de geraliseerde besparing te berekenen, omdat ik ook ben overgestapt op LED/spaarlampen en andere keukenapparatuur en plafondverlichting. Ook hadden sommige badkamers een heater op gas(fles).

Betaal nu ca. 200.000 minderaan stroom per maand. Dat is exclusief het voordeel op het gas. De kWh prijs van PLN is 1.380 IDR, een 30 liter boiler is 2.000 watt. Groter is niet nodig per badkamer omdat het 'koudwater' al op 25 graden zit. Denk dat ik een payback zal hebben na 7 jaar als je gas en onderhoud / vervanging van waterverwarmers meerekent.

Dat is natuurlijk an sich niet zo interessant maar het is meer om de dagelijkse besoignes te vermijden. Ook is de watertemperatuur veel nauwkeuriger te regelen dan met geysers e.d.

Als je een passief systeem overweegt, ga dan voor die met de buizen, niet de glazen plaat. Die verstopt namelijk makkelijker met al het vuil in het water hier.

Tevens moet je natuurlijk de extra leidingen voorzien (PEX) en misschien een additionele pomp.

spacer line  

Bij ons een iets ander verhaal.

Warm water betrekken wij (al jaren) van de ( Rheem / http://www.rheem.com ) zonneboiler die op het dak geplaatst is. De zonneboiler ligt naar het noorden gericht en onder een hoek van 40%. Er valt ( als de zon schijnt ) zonlicht van zonsopkomst tot zonsondergang op de zonneboiler. Bij ons geen probleem met installatie omdat er al vanaf de ontwerpfase rekening werd gehouden met een separaat warm water leidingsysteem.

Vanaf 4 uur volle zon per dag hebben we vanuit de zonneboiler zodanig heet water dat je al moet bijmengen met koud water om te kunnen douchen zonder je te branden.

Tussen de 4 tot 2 uren volle zon per dag is de temperatuur van het opgeslagen water zodanig dat je direct en zonder bijmengen van koud water kunt douchen.

Bij minder dan 2 uur zon / op zwaarbewolkte dagen wordt het beetje door de zon opgewarmde water uit de zonneboiler (automatisch) door een kleine gas-geiser geleid, die het water alsnog warmer / heet maakt, al naargelang behoefte.

Elektra:

Wij gebruiken een zgn. “supplementair of off-grid systeem”, dat uitsluitend stroom produceert als de zon schijnt / tijdens de daglichtperiode en vervolgens direct omvormt naar bruikbare 220V / 50Hz voor bijvoorbeeld de “stroomvreters” zoals een zwembad-pomp en de pompen van de vissenvijver. Deze pompen waren goed voor 50 to 60% ( !! / Euro 40 tot 50,- ) van onze maandelijkse stroomrekening, met name doordat ze zoveel draaiuren per dag maken.

Er wordt bij ons geen stroom opgeslagen in accu’s e.d. omdat dit de initiele installatie te kostbaar zou maken en de accu’s na ca. 2 jaar (!!) allemaal al vervangen moeten worden.

Er is bij ons (nog) geen behoefte om opgeslagen elektra te gebruiken na zonsondergang. Airco’s (LG inverter type) zijn er wel maar gebruiken wij haast niet, de slaapkamers zijn gelukkig al koel uit zichzelf en worden gedurende de dag niet echt opgewarmd. Verlichting van het huis, de lounge en de tuin gebeurt met hetzij energiezuinige spaarlampen of LED-verlichting. De mogelijkheid bestaat echter wel om het systeem t.z.t. uit te breiden met meer panelen en evt. stroom-opslag om alsnog geheel onafhankelijk van PLN te worden of als PLN gaat betalen voor “teruggeleverde” stroom.

Apparatuur voor de elektra middels zonne-energie e.e.a. hebben wij betrokken bij / van Contained Energy (http://www.containedenergy.com ) die zowel vestigingen / showrooms in Jakarta als Bali hebben. Bovendien werken er Nederlanders en dat maakt onderhandelen en installatie besprekingen altijd iets makkelijker.

Het voordeel bij CE is dat alle spullen – m.u.v. de zonnepanelen – meestal van Europese of Amerikaanse makelij is. Zo gebruiken wij een iets duurdere omvormer van het (Zweedse) merk ABB i.p.v. een of ander raar Chinees apparaat dat waarschijnlijk over een jaar al kapot is.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

jstar
User
spacer line

Ja, jammer dat die battery packs zo belachelijk duur zijn. En overdag verbruiken wij gewoon te weing.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Als je nu met die zonnencellen ook nog eens je uitrit mee plaveit, dan heb je extra stroom. Emoticon: Yes!

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Doch je hebt tegenwoordig voetpaden welke electriciteit opwekken.

http://www.thinqmagazine.nl/lopen-voor-energie/

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 29-05-2013 06:50 jstar wrote:
Ja, jammer dat die battery packs zo belachelijk duur zijn. En overdag verbruiken wij gewoon te weing.
Wij hier ook. overdag staat de tv zelden aan, airco alleen voor het middagdutje (als ik er al aan toe kom) en verlichting hoeft ook niet overdag natuurlijk, tenzij het zo enorm hard gaat regenen, maar dat is ook niet het hele jaar door en ook niet iedere dag.

Vooralsnog in ieder geval maar flink wat LED-verlichting en normale spaarlampen installeren. Dat drukt het verbruik al redelijk wat.

Voor warm water ga ik toch maar eens op zoek. Verwarmen van iets is eigenlijk puur energie-misbruik, dus als ik daar wat aan kan doen dan graag, al is het maar voor eigen portemonee.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. yerun: M.b.t. dat warm water verhaal middels zonneboiler:

Uit eigen ervaring weet ik dat wij (4 volwassenen, 1 kind) in het vorige huis met een gasgestookte warm water boiler van 150 liter daarvoor ca. 3 gasflessen van 15 Kg. per maand verbruikten. Kosten dus ca. Rp. 300 - 330,000,- / Euro 25 - 30,- per maand.

Nu, in het huis met de zonverwarmde warm water boiler verbruiken wij 1 gasfles per jaar (!!) om af en toe op "donkere dagen" het dan lauwe water uit de boiler verder te verwarmen.

Besparing aan kosten voor gas op jaarbasis ligt - in ons geval - dus ergens tussen de ca. IDR 3 tot 3,5 juta.

Meeste Europese, Amerikaanse en Australische zonneboilers komen met een garantie van 5 jaar op het zonnepaneel. de warm water tank, de warmtewisseleraar en de glycol-leidingen en afdichtingen.

De verwachte technische levensduur ligt rond de 15 jaar, dus als je van plan bent ergens langere tijd te blijven wonen, dan verdien je een investering ( rond de Rp. 12 jt. excl. plaatsingkosten) in een zonneboiler binnen redelijke termijn terug. Bovendien geeft zo'n ding je huis een toegevoegde waarde bij evt. verkoop.

jstar
User
spacer line

Het klopt wat AEB zegt, het is zeker de moeite waard.

We hebben een 200 liter water tank in het solar systeem en tussen 60° en 85° Celsius is dat meer dan voldoende voor het hele huishouden (zoals eerder gezegd is de koudwatertank ook al 25° of meer). Eigenlijk is er overcapaciteit.

Ik heb trouwens de elektrische verwarming (er zit een thermostaat en element in de tank) van het solar systeem gelijk gedeactiveerd; dit is zinloos hier i.t.t. landen met een kouder seizoen. De slimmerikken hadden het trouwens aangesloten op een groep zonder differentieel. En alle bouten van de stellage (het staat op een plat dak, niet op het zadeldak) zijn NIET van RVS (inox) zoals ze beweerden bij aankoop; heb er al flink wat vervangen.

We hebben alleen nog een kleine keukenboiler die ook dient voor onvoorziene omstandigheden en als backup. De extra leiding daar naar toe was wel erg lastig om te installeren en afwassen met koud water (zoals hier gebeurt) vind ik vies.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AEB zo'n zonverwarmde boiler lijkt mij ook wel iets.
Kun je mij aub informeren wat voor eentje dat is, technische details,kosten
en waar ik deze aan kan schaffen.
Dan zal ik toch eens rond gaan snuffelen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

jstar
User
spacer line

Beter niet Marcel, want daarna krijg je toch te horen dat er eigenlijk niets van klopt...

spacer line  

Zoals gezegd, wij gebruiken een 150 liter /40 gallon zonneboiler van Rheem (USA), en die kostte ca. 6 jaar geleden ca. 6 Jt. Die zal nu dus ergens rond de Rp. 12 - 13 Jt kosten.

Er zijn ettelijke aanbieders van zonneboilers aktief in Indonesie, zowel lokale als buitenlandse aanbieders (zie hieronder):
http://waterheater-wikaswh.com(...)swh/passive-resident
http://smartwaterheaters.com/
http://www.indoenertech.com/solarwaterheater/
http://solarsystemindonesia.com/
http://rheem-ina.com

Doet u maar eens een “google” op de zoekwoorden “solar water heater indonesia”.

Bij de meeste leveranciers wordt - via een lokale agent / dealer - aan de hand van een korte check-list uw behoefte / benodigde capaciteit bepaald, inventariseert men uw systeem voorkeur, bekijkt men de technische mogelijkheden en beperkingen, etc., etc, en zodoende wordt bepaald wat de best passende installatie in uw situatie is / zal zijn.

Kosten van een zonneboiler liggen ergens tussen de Rp. 10 tot 20 jt, en zijn zoals gezegd afhankelijk van / voor uw specifieke situatie.

En gewoon bij alle leveranciers offerte opvragen en vergelijken om de beste keuze te maken.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Bedankt voor de info Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AEB
ik zal er eens induiken wanneer ik weer terug ben.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.jstar wil je AUB je eigen vooroordelen niet op andere projecteren
Ik denk dat mensen hier mans genoeg zijn om zelf hun oordeel te vellen

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

On 29-05-2013 06:50 jstar wrote:

Beste Jstar rond de 2000 euro heb je al een systeem waar je huis een uur of vier tot zes op kan draaien!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

spacer line  

Beste Malam,

Er is meer gaande op zonne energie ontwikkelingen dan jij dacht denk ik...
Geeft niks hoor! Ook de almachtige Malam kan niet alles weten.
Deze ontwikkelingen en recycling is ook iets wat hoog op het verlanglijstje staat.

Je moet je ogen niet sluiten en denken dat het zon vaart niet zal lopen...

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.BG; eergisteren zijn de tolgelden verhoogd voor veel tolwegen, behalve die van Tomang-Cawang in Jakarta. Waarom? De voldeden niet aan de minimale eisen om meer geld te mogen vragen. Maar waarom dan? Ze hebben op dit stuk tol vorig jaar de straatverlichting vervangen voor nieuwe palen met zonnepanelen.. Waarom dan?? Die geven niet voldoende licht (meer).. Wat de oorzaak is? Onderhoud natuurlijk. Hoogstwaarschijnlijk heeft de verkopende partij er goed voor betaald gekregen maar is er niet bij vermeld dat ook zonnepanelen onderhoud nodig hebben.

Dus willen ze meer geld gaan vragen voor hun stuk tol dan kunnen ze alle verlichting schoonmaken en groot onderhoud plegen (1 jaar na installatie!!) of alles weer vervangen door verlichting op PLN-stroom. En dat laatste is eenvoudig een kabeltje trekken van paal tot paal, i.p.v. alle accu's controleren en dergelijke.

spacer line  

Beste Yerun,

Een mooi excuus om zo te kunnen verhogen..
Ik denk overigens dat 1 keer per jaar het paneel schoonmaken voordeliger is dan de stroom die een lamp 365 avonden en nachten brand kan verbruiken.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

het is andersom BG; er liggen eisen om de prijzen te mogen verhogen, en op de een of andere manier voldoet de enige tolweg met zonne-energie hier niet aan en dus bleven de prijzen gelijk. Dat gaat ze nu dus geld kosten want misgelopen tol-inkomsten (in ieder geval 1000 rupiah per auto de komende tijd).

Verder is nu nog niet bekend of het een kwestie van schoonmaken of vervangen is. De koper is mogelijk gewoon opgelicht met slechte kwaliteit of zo, want nieuw product, dus voldoende smoezen om de klant eenmalig grof te laten betalen en vervolgens te zeggen 'tja, je hebt het contract zelf getekend'. Dat zal uitgezocht moeten worden.

spacer line  

On 29-05-2013 05:46 Yerun wrote:
hoewel... het principe cooperatie lijken ze hier niet te snappen.

Dat hangt af met wie je te maken hebt en en of je "dezelfde taal"dpreek die ze het begrijpen.
Raden Aria Wiriatmadja in Purwokerto, Midden Java introduceerde in 1896 een bank cooperatie om de woekerpraktijken van in de kredietverlening.
De principe werd overgenomen door Boedi Oetomo ( 1908) en Sarikat Dagang Islam , de voorloper van Sarikat Islam .
Bung Hatta was de Bapak Koperasi Indonesia .
De basisprincipe van kopersai is samen werken of GOTONG ROYONG .
Parman met de kupluk zal de term kerja sama /gotong royong wel begrijpen.

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Leuke voorbeelden Surya, maar de hedendaagse werkelijkheid is toch anders. Als ik me op de weg bevind is het altijd een drukte van jewelste van minibusjes en bussen. Deze werken op dezelfde routes, soms voor dezelfde baas maar voornamelijk om hun eigen zakken te vullen. Hierdoor ontstaat dus het probleem dat ze buiten andere weggebruikers ook hun eigen 'soortgenoten' van de weg duwen om 1 klant net voor hun neus weg te snaaien. Dit is niet 1 keer gebeurd, maar gebeurd doorlopend, iedere uur van het dag in het hele land.

Je moet maar eens aan Malam vragen hoe de situatie in Sukabumi is, de meeste busjes zijn vaak vrijwel leeg (buiten gezette tijden) maar ze blijven wel rijden, bang dat hun conculega er met 2.500 rupiah extra van door gaat. Als men nu zou afspreken op rustige tijden hun wagentje ombeurten aan de kant te zetten heb je dezelfde inkomsten (het aantal passagiers zal niet afnemen, er is immers plek genoeg om iedereen mee te nemen) maar je hebt wel de helft minder brandstofkosten, veel minder onderhoudskosten en meer vrije tijd dus kan men uitgerust achter het stuur kruipen.

spacer line  

Over de angkots of de kleine rode of groene/blauwe bussen heb ik ook gezien hoe chaotisch ze rijden en georganiseerd zijn.
Stoppen waar ze willen, er wordt a.h.w gevochten voor 1 passagiers .

Dat ze i.p.v max 12 of 40 passagiers vaak uitpulden van de passagiers .
Gelukkig hoeft ik niet zo te gaan verplaatsen.

Over Sukabumi route , ben in maart 2013 langs geweest omdat ik via Cianjur via Sukabumi naar Cigombong/Lido wil kijken. (Nostalgia)
Nou wat een ellende , "nooit meer " , zoals later Y-B ergens zo leuk kon vertellen hoe het verkeer geregeld is.
Langs, onder, boven wordt je ingehaald. En de brommers .
Groot verschil toen ik nog "vaak" naar Pelabuhan Ratu ging in mijn jonge jaren( laat staan in kinder jaren), zelfs omstreeks 2003-2004 toen ik wilde aansluiten bij de groep Park Sukamantri is het al druk op de weg.
Van Bogor/Ciawi naar Sukabumi kan je 3 uren (of meer) kosten.
De beruchte kleine bussen in Jakarta is meestal van Kopaja (Koperasi Angkutan Jakarta).
Meestal zijn dat rijdende wrakken.
Hoewel ik heb gezien dat ze (weet niet of het van Kopaja is) een soort eksekutip busje hebben met airco (maart 2013)

bisa dicek of makemyday .

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Your attitude determines your altitude

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,323,535 topic views - 223,753 posts - 13,516 topics - 16,725 members - last post @ 19-11-2017 18:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,308,977 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com