indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Het valt mij op dat hier in Bali de prijzen van groenten en fruit momenteel veel ( 2 tot 3 keer, bij sommige soorten groenten / fruit nog meer ) hoger liggen dan gebruikelijk. Niet alleen in de supermarkt, maar ook op de lokale pasar en bij de langsrijdende groente- en fruitman. Niet alleen expats - natuurlijk Emoticon: Wink – maar ook de lokale bevolking merkt dit en beklaagt zich (onderling, ze gaan nog niet de barricades op).

Ik heb geen berichten gelezen of gehoord dat oogsten van het een of ander mislukt zijn, dus m.i. moet er voldoende produktie in Indonesie zijn om de prijzen op een acceptabel niveau te houden.

Is dit puur het effect van het importverbod

http://investvine.com/indonesi(...)hits-regional-trade/

op diverse soorten groente, fruit en bloemen dat sinds Februari 2013 van kracht is of zijn er andere factoren die (ook) een prijsverhogend effect hebben? Is dit een probleem dat alleen op Bali speelt of gaat dit overal op in Indonesie?

Misschien kunnen forum gebruikers die op andere eilanden dan Bali wonen eens vertellen hoe het huidige prijsniveau van groente en fruit bij hen ligt?

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Amed hier op Java tussen Bogor en Bandung hetzelfde, we zijn net twee weken terug na 4 maanden Nederland en ik schrok me rot van de prijzen. (althans de verhoging)

Niet alleen groente en fruit, maar werkelijk alles is hier de hoogte in gegaan.
Gisteren een bloemkooltje gehaald 0.666 kg Rp 15.818 Emoticon: Confused Niet gepiest toch nat.

Vlees voor rendang, semor, voorheen 75.000 een kilo nu 95.000.
Kilo has dalam voorheen 100.000 nu 130.000.

In december betaalde ik in de stad voor een eenvoudig bordje nasi ikan asin 14.000 inmiddels is dat nu 18.000.

Dus het lijkt erop dat over de linie de prijzen flink omhoog zijn gegaan.

spacer line  

Hier op Bali (in de week van 15 tot 22 mei 2013):

Mango golek, per kilo Rp. 45,000,-
Mango harum manis, per kilo Rp. 48,000,-
Appel Malang, per kilo Rp. 28,000,-
Appel, Fuji, per kilo Rp. 42,000,-
Champions, per doosje van 500 gr. Rp. 8,800,-
Avocado, per kilo Rp. 29,000,-
Uien, per kilo Rp. 41,000,-
Kacang panjang, per bosje Rp. 6,000,-
Rode druiven, per kilo Rp. 40,000,-
Tomaten, per kilo Rp. 5,000,-
Aardappelen, granola, per kilo Rp. 10,000,-
Wortel (lokaal), per kilo Rp. 16,000,-

Andere eet- en drinkwaren:
Kip-filet, per kilo Rp. 52,000,-
Kippepoten, per kilo Rp. 29,000,-
Rundergehakt, per kilo Rp. 108,000,-
Voorgebakken frites, diepvries, per kilo Rp. 34,000,-
Biefstuk, per kilo Rp. 101,000,-
Daging rendang rundvlees, per kilo Rp. 80,000,-
Balinese koffie, fijn gemalen, per verpakkking van 250 gr, Rp. 31,000,-

simpati
User
spacer line

Ook in Oost Java waren er prijsstijgingen van groente en fruit, als de boeren daarvan profiteren doet het mij geen pijn.
Wij betalen voor mijn lievelingsgroenten peultjes Rp.28.000, voor sperzieboontjes R.p. 8.500 en paprika Rp. 28.000, die prijzen waren een tijdje geleden fiks hoger.
Uien Rp.28.000 en knoflook Rp.25.000
Rundvlees is nu Rp.80.000, een schijntje meer dan eerder.
Wij wonen vlak tegen de bergen in de buurt van Batu en daardoor kopen wij de groenten echt vers bij een groothandel.
Als we in Malang zijn eten we zelden buiten de deur.
Nog een paar dagen en dan koken we weer één maand niet.
Groetjes,
Jan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hmm groothandel is wel lekker Jan heb je vers, hier zijn Giant en Yogya een drama.
In de Super indo / Supermall Sukabumi is een een goede vlees afdeling en redelijke groente, wel met kop en schouder boven de prijzen van anderen.
Verse groente is vaak een zoektocht hier, kopen en eten, een aantal dagen in de koelkast kunnen we vergeten.
De pasar in de ochtend vroeg is ook wel redelijk, maar ja zo gauw ze een bleekgezicht zien willen ze rijk worden, dubbel betalen heb ik een broertje dood aan Emoticon: Blush
Het feit blijft dat de prijzen explosief zijn gestegen Emoticon: Confused
Maar we eten er nog steeds lekker van Emoticon: Yummie! mis alleen me makrelen en witlof Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

On 24-05-2013 12:07 Malam wrote:
mis alleen me makrelen en witlof Emoticon: Laugh out loud

Witlof hier op Bali, Rp. 105,000,- per kilo.
Spruiten, Rp. 80,000,- per kilo

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 24-05-2013 07:45 Amed East Bali wrote:
Hier op Bali (in de week van 15 tot 22 mei 2013):

Mango golek, per kilo Rp. 45,000,-
Mango harum manis, per kilo Rp. 48,000,-
Appel Malang, per kilo Rp. 28,000,-
Appel, Fuji, per kilo Rp. 42,000,-
Champions, per doosje van 500 gr. Rp. 8,800,-
Avocado, per kilo Rp. 29,000,-
Uien, per kilo Rp. 41,000,-
Kacang panjang, per bosje Rp. 6,000,-
Rode druiven, per kilo Rp. 40,000,-
Tomaten, per kilo Rp. 5,000,-
Aardappelen, granola, per kilo Rp. 10,000,-
Wortel (lokaal), per kilo Rp. 16,000,-

Andere eet- en drinkwaren:
Kip-filet, per kilo Rp. 52,000,-
Kippepoten, per kilo Rp. 29,000,-
Rundergehakt, per kilo Rp. 108,000,-
Voorgebakken frites, diepvries, per kilo Rp. 34,000,-
Biefstuk, per kilo Rp. 101,000,-
Daging rendang rundvlees, per kilo Rp. 80,000,-
Balinese koffie, fijn gemalen, per verpakkking van 250 gr, Rp. 31,000,-

Ik heb geen recente info omdat ik nu in nederland zit. Maar ik schrik wel van dit lijstje
laatste keer dat ik op de pasar was (januari) in Solo waren biefstuk,tomaten,champignons en aardappelen duurder als dit lijstje maar alle overigen kon ik minstens 40% goedkoper krijgen (alleen die Balinese koffie dat weet ik niet)
Ik zal eens even informeren bij de familie hoe het nu in Solo is met de prijzen, misschien dat ik dan maar wat extra zaaigoed meeneem om een groter volkstuintje te maken.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Bofkont, geen witlofje hier te bekennen.
Eigenlijk wel vreemd, op geen 20 minuten van Sukabumi, Selabintana en het begin van Nationaal park Halimun, hoog gelegen enorme theeplantages en groente kweek, temperatuur leent zich er voor, helaas in de supermarkten vaak verlepte rotzooi Emoticon: Angry

Ooit was er een Arabier die een handje vol miljoenen over had en er een villa dorp heeft neer gezet, helaas zoals zoveel investeringen in Indonesië een hopeloze mislukking.
Inmiddels in bezit genomen door boeren die op ieder vrij stukje groente telen Emoticon: Wink
Maar geen witlof Emoticon: Cry
Overigens dat blauwe zeil is nu van het dak en de boel is gerepareerd, de enige bewoner in deze ruïne van 70 villa's, die hards vindt je overal Emoticon: Yes! hij hoeft in ieder geval niet naar de pasar voor zijn groente, de mazzelpik.

Waarschijnlijk zitten er ook veel dakmuizen, maar die lusten geen groente Emoticon: Yes!

Hier was de planning voor het clubhuis, tennisbaan, sauna, zwembad en aanverwante artikelen.
Nu spelen de prinsessenbonen hier tennis met aansluitend een sauna er achteraan Emoticon: Laugh out loud

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

ook vanuit Solo heb ik nu de bevestiging dat de prijzen flink omhoog schieten
dus het is niet alleen op Bali het geval Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AEB
zelfkweek is dus een oplossing om de kosten beheersbaar te houden

goed kweekzaad ben ik in Solo e.o. nog niet tegengekomen dus ik zal mijn
lokale zadenboer hier eens een pleziertje gaan doen
ik kreeg ook al meteen een bestelling vanuit Solo voor aardbeienzaad door
maar dat is denk ik een grapje dat heb ik nog nooit gezien ik geef ze wel
zonnebloempitten Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Voor de gepensioneerden....is een "volkstuintje" misschien de oplossing....
Je hebt verse groente en fruit in je eigen tuin....lekker toch?

Ik heb sinds kort ook een volkstuintje hiero....maar door de kou en regen groeit er bijna niets op.. Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Dus wat betreft de zon zitten jullie prima, toch?? Emoticon: Party!
Wordt het door de zon té warm ...dan span je oude goedkope lakens erover heen, het is
te proberen waard... Emoticon: Yes!

simpati
User
spacer line

"volkstuintje"
Voor mij is er maar 1 reden om een eigen volkstuintje te willen en dat is dat ik zeker weet dat er geen vergif is gebruikt, in Indonesië is daar geen controle op.
Mijn tuin is groot genoeg voor eigen lombok en daar profiteren meer families van, de prijs daarvan was ook erg hoog.
Jan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat prijsvergelijking tussen Java en Bali niet helemaal op gaat.
Zelfs niet tussen een plattelands gemeente als waar ik zit en Jkt of Bandung.
Het is van veel factoren afhankelijk, toeristische gebieden, grote steden, welvaart in een bepaald gebied enz. enz.
Één ding staat wel vast, de prijzen zijn overal behoorlijk gestegen, dat zal het gevolg zijn van de minimum loon explosie van afgelopen januari.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Aansluitend op de verhoging van de minimum lonen een een stukje van de journalist Jacco Hupkens in "de buitenlandredactie" 27/11/ 2012.

De strijd om minimumloon in Indonesië

Het zijn net smurfen
De enige die echt piept is de Indonesische variant op VNO-NCW, werkgeversvereniging Apindo: volgens hen zal de verhoging leiden tot massaal ontslag bij bedrijven, omdat werkgevers de hogere kosten toch ergens vandaan moeten halen.

Klinkt ernstig, totdat je realiseert dat Indonesische bedrijven personeel zo’n beetje per dozijn aannemen: kijk eens rond in winkels als boekhandel Gramedia of Matahari (kledingwarenhuis), en je struikelt (niet zelden letterlijk) over de medewerkers die de hele dag geen fluit uitvoeren en ook nauwelijks iets weten van hun winkel. Tientallen, zo niet honderd gelijkgekleurde shirtjes die achter elkaar aan rennen, babbelen, of een stapeltje koopwaar nog maar eens herschikken. Het zijn net smurfen.

Werkplekken zijn day-care centers voor jongvolwassenen
Of kijk eens rond op een gemiddelde bouwplaats. In centraal-Sulawesi was ik eens op de plek waar een nieuwe cacao-verwerkingsfabriek moest komen. De manager (een Europeaan) wees op een stel niksende bouwvakkers en vroeg “Waarom doen ze niets?”. Geen echt antwoord. Daarna wees de manager op een fragiel hutje langs de kant: “Slapen ze daar? Dat kan toch niet?”. Indonesische werkgevers betalen nauwelijks voor hun personeel, en zorgen ook niet goed voor ze. Werkplekken in grote winkels zijn vaak day-care centers voor jongvolwassenen, bezigheidstherapie.

Als een hoger minimumloon er toe leidt dat veel personeel ontslagen wordt, maar de overgebleven medewerkers wel eens serieus aan de slag moeten, is dat niet eens zo’n heel gek resultaat. Komen ze ook een keer van het stigma ‘luie werknemer’ af.

Journalist Jacco Hupkens verblijft momenteel in Indonesië. Daar schrijft hij over de ontwikkelingen in het land.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Een echte europese kijk op het "werken" in Indonesie door deze wijsgeer Hupkens.
Europees gezien heeft hij een punt maar ik zou wel eens willen weten hoe fanatiek hij in Indonesie rond zou huppelen voor het salaris wat een journalist in Indonesie krijgt.
Volgens mij draait het zichzelf dan nog een keertje om in de ochtenduren rond 5:00 en de lange werktijden + 6 daagse werkweek vergeet hij ook maar even voor het gemak net zoals ARBO-wetgeving en arbeidsomstandigheden. Tsja het moet een leuklezend bericht blijven denk ik. Smurfen is leuk gevonden maar die zijn blauw volgens mij, maar zonder die smurfen zou zijn luxe verblijf in Indonesie er heel anders uitzien.
Het winkelpersoneel waar hij zo minachtend over schrijft verdienen hooguit 900.000 rupiah per maand (35.000-40.000 per dag) als ze tenminste het volledige loon krijgen (wat velen niet krijgen,want foutjes betekent denda=boete)
Veel winkelpersoneel werkt overigens via een KKN (leerstage) en dan moeten ze de werkgever ook nog betalen voor het opdoen van werkervaring.
Hij heeft dit zeker op zijn hotelkamer eventjes in elkaar geplakt.
Hij zal met dit verhaaltje geen vriendjes maken in Indonesie.

Appels en peren kun je niet vergelijken is mij altijd geleerd.

Het ergste is dat zo'n soort man ook nog bij programma's als Paul en Witteman wordt bijgezet als Indonesie-expert.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Sabar verder in omong2 om hier niet te ver af te wijken.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Als ik het zo leest wordt IR en met name Bali een "duur" vakantieland?
Dan zouden de hotelprijzen ook aardig in de hoogte schieten, door de groeten, fruit enz.enz. toch?

Nou in Nederland is álles duur en het wordt nog duurder gemaakt... Emoticon: Angry Emoticon: Angry
Zo hoog als hiero zal het in IR niet worden, denk ik.... Emoticon: Wink

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 26-05-2013 14:37 Kembang wrote:
Als ik het zo leest wordt IR en met name Bali een "duur" vakantieland?
Dan zouden de hotelprijzen ook aardig in de hoogte schieten, door de groeten, fruit enz.enz. toch?

Nou in Nederland is álles duur en het wordt nog duurder gemaakt... Emoticon: Angry Emoticon: Angry
Zo hoog als hiero zal het in IR niet worden, denk ik.... Emoticon: Wink

Als vakantieland is het gemakkelijk wanneer de portemonnee leeg is wordt het tijd om naar huis te gaan. Ik denk echter wel dat het je "raakt" wanneer je zelf in Indonesie woont of verblijft of je moet een erg ruim budget hebben. maar in vergelijking ... tsja
de een noemt Nederland geweldig en de ander Indonesie, de prijzen In Nederland
die zie ik gelukkig nog niet in Indonesie. Prijs/kwaliteit da's een ander onderwerp.

spacer line  

On 25-05-2013 03:34 Malam wrote:
kijk eens rond in winkels als boekhandel Gramedia of Matahari (kledingwarenhuis), en je struikelt (niet zelden letterlijk) over de medewerkers die de hele dag geen fluit uitvoeren en ook nauwelijks iets weten van hun winkel. Tientallen, zo niet honderd gelijkgekleurde shirtjes die achter elkaar aan rennen, babbelen, of een stapeltje koopwaar nog maar eens herschikken. Het zijn net smurfen.

Werkplekken zijn day-care centers voor jongvolwassenen
Of kijk eens rond op een gemiddelde bouwplaats. In centraal-Sulawesi was ik eens op de plek waar een nieuwe cacao-verwerkingsfabriek moest komen. De manager (een Europeaan) wees op een stel niksende bouwvakkers en vroeg “Waarom doen ze niets?”. Geen echt antwoord. Daarna wees de manager op een fragiel hutje langs de kant: “Slapen ze daar? Dat kan toch niet?”. Indonesische werkgevers betalen nauwelijks voor hun personeel, en zorgen ook niet goed voor ze. Werkplekken in grote winkels zijn vaak day-care centers voor jongvolwassenen, bezigheidstherapie.

Niet helemaal waar. Niet de winkeliers a la MataHari, Gramedia, Carrefour, Giant, etc., etc.,nemen zoveel personeel aan omdat het loon zo laag is, maar omdat het een verplichting is binnen hun bedrijfsvergunning. Op basis van de vierkante meters vloeroppervlakte wordt er door de overheid bepaald hoeveel personeel er minimaal aangenomen moet worden. Heb hier recentelijk / 1e hands mee van doen gehad m.b.t. het opstarten van een (franchise) filiaal van Mitra10 in Denpasar.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 27-05-2013 01:24 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Niet helemaal waar. Niet de winkeliers a la MataHari, Gramedia, Carrefour, Giant, etc., etc.,nemen zoveel personeel aan omdat het loon zo laag is, maar omdat het een verplichting is binnen hun bedrijfsvergunning. Op basis van de vierkante meters vloeroppervlakte wordt er door de overheid bepaald hoeveel personeel er minimaal aangenomen moet worden. Heb hier recentelijk / 1e hands mee van doen gehad m.b.t. het opstarten van een (franchise) filiaal van Mitra10 in Denpasar.

Meneer Jacco Hupkens de indonesie-expert die weet alles beter Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AEB
die huppelt door Jakarta,Bali en andere "aantrekkelijke" gebieden en maakt links en rechts een fotootje van "wat smurfen" en plakt dan op zijn hotelkamer weer een leuk berichtje in elkaar KASSA Zo'n volk neem ik niet serieus zijn te veel bezig met hun eigen ego.

Maar terug naar de basisvraag en hoe los je dat probleem op.
Ik denk dat je lokaal wat contacten kunt leggen met wat plaatselijke boeren voor directe levering en dan is het inkoopgedeelte weer recht te breien zonder dat dit te veel extra belasting geeft voor de business. Of ... zelf gaan verbouwen.
In het geval dat je zelf een "grote afnemer" bent helpt klagen over de prijs ook, beetje tawarren want men raakt je dan niet graag kwijt als klant en als men niet wil tawarren gewoon eens nee zeggen en naar de buurman op de pasar gaan Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 27-05-2013 01:24 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Kijk Amed, dan wordt het ineens een stuk begrijpelijker.
Ik wist wel dat bij de aanleg van wegen hier, ook een soortement regeling is.

Op de pasar hier, liggen de prijzen van groente en fruit maar ook vlees stukken lager, dan moet je wel heel vroeg zijn, is alles nog lekker vers ook.
Moet je wel over elk artikel onderhandelen, niet mijn hobby.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ha ha Malam kom jij dan ook zo thuis met je solex en je popie achterop...... Emoticon: Party! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Vandaag (Zondag 2 Juni 2013) kostte de

Witlof Rp. 189,900,- per kilo

en

Spruiten Rp. 210,000,- per kilo.

Die hebben we dus maar lekker in het schap laten liggen Emoticon: Wink

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja begrijp ik Amed, dan wordt het echt een delicatesse voor feestdagen Emoticon: Yes!

Hahaha Ziel, nee zo gek krijg ik Poppy niet, maar als je zou kunnen zien wat ik inmiddels op mijn solex heb vervoerd zou je je rot lachen, zo als Elsbeth al aangaf, go with the flow.

spacer line  

Hier in Sumatra haalde ik voor 23.000 rph wortels 500 gram, sperziebonen 500 gram, uien 1 kilo en nog 2 bolletjes knoflook en 1 paksoi zal van de week eens kijken wat het hier kost per kilo op de markt.
Ben dol op gado gado Emoticon: Smile

jstar
User
spacer line

On 02-06-2013 08:53 Amed East Bali wrote:
Vandaag (Zondag 2 Juni 2013) kostte de
Witlof Rp. 189,900,- per kilo
en
Spruiten Rp. 210,000,- per kilo.

Hier in Jakarta kan je dat zelfs niet krijgen. Heb asperges en witlof meegenomen uit Nederland en België.

Dit is iets anders wat ik daar heb gekocht. Op de foto zie je een schap van Kem Chicks, een upscale supermarkt die vnl. door ex-pats wordt gefrequenteerd, in Kemang:

Voor diegenen zonder rekenmachine; ca. €13 voor één rookworst.

Heb nog eens wat prijzen vergeleken, en het valt me op dat vnl. de prijs van rundvlees in Bali flink wat hoger ligt. Voor rundsgehakt betaal ik bijvoorbeeld 8.500 rupiah. Dat is wél bij SuperIndo (van de Delhaize groep), andere supermarkten (zoals Carrefour, Hero of Ranch Market) zijn flink wat duurder. Daar betaal je gemakkelijk 10.000 rupiah voor honderd gram. Kipgehakt (wat ik gebruik voor de katten) is hier 5.400 rupiah.

Maar: Een Magnum kost hier maar 80 cent. Wel iets minder gezond. Wat ik tegenwoordig veel koop, is de Pomelo. Een Jaruk Bali is hier slechts 13.000 rupiah.

Jakarta is trouwens veel te heet om zelf groenten en fruit te telen. Natuurlijk, jackfruit of mango bomen staan hier overal in de tuinen en aan de straten, en een pompoen, citroen of durian lukt ook nog wel. Maar zelfs voor paprika en tomaat die normaal toch hogere temperaturen verwachten, is het hier moeilijk.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,218,832 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,075 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,929,948 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com