indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Je hebt helemaal gelijk Malam.
Je maait me nu wel wat gras voor de voeten weg,maar dat geeft niet Emoticon: Worship
Ik pas mijn stukjes over traditie-cultuur nu een beetje aan en dan komt het volgende punt tevoorschijn De werkelijke feiten welke ik tegen ben gekomen in mijn contacten/ervaringen gebruik ik als basis hiervoor. Maar ongetwijfeld hebben anderen hierna ook nog wat feitelijkheden te vermelden.
"Cowboyverhalen" zijn er ook maar ik put liever uit echt onderbouwde feiten en niet uit verhalen gehoord aan de bar Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Ik denk dat jij als geen ander begrijpt wat ik bedoel Emoticon: Party!
De waarheid is soms hard maar die mag verteld worden. Misschien zullen sommige "trouwlustigen" dit topic als "shocktherapie" ervaren maar vergeten zullen ze niet meer wat ze hier ooit gelezen hebben. Dus niemand stapt dan meer "argeloos" in een huwelijk. Geen roze bril maar een bewuste keus. Met name wanneer je besluit om dit alles te negeren.

Dus volgende keer als iemand op het forum komt van ik wil trouwen met mijn vriendin uit ........ eerst even verwijzen naar de handleiding Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Culturele of traditionele verschillen.

Ik heb het toch maar samengevoegd want wat voor de een cultuur is is voor de ander traditie. Cultuur is m.i. iets wat voor het hele land geldt (maar dat klopt ook niet echt)
en traditie is meer op groepen van toepassing. Maar Indonesië is op veel eilanden eigenlijk een mengelmoes van verschillende groepen door elkaar die vaak elkaars achtergrond / eigenaardigheden overnemen en dan is het toch weer iets cultureels.

Punt is wel dat je (als nuchtere) Nederlander een andere achtergrond/opvoeding/ontwikkeling hebt als de “gemiddelde” Indonesier.
Sommige dingen komen dan ook “raar” over of worden niet begrepen en dan is het “excuus” dat is traditie/cultuur. In het begin is dat vaak leuk maar gaande een relatie
(of huwelijk) kan dit ook vaak een ergernis worden en veel partners lopen daar tegenaan en/of relaties lopen er op stuk.

Wat in de praktijk ook vaak gebeurd is dat partners er over “jokkebrokken” om een stukje van hun “vrijheid” te behouden, de “rust” in een relatie te houden of een excuus te hebben voor “afwijkend gedrag”.

Wanneer je helemaal blanco bent dan kan men je alles wijsmaken dus zorg dat je je daar ook een beetje in verdiept of accepteer vanaf het begin dat je twee eigen levens in een relatie hebt, als dat is waar je happy mee bent.

Een van de vaak terugkerende hoogtepunten is dat je niet alleen met je partner trouwt maar ook met de hele familie. Dat is nagenoeg bij alle huwelijken het geval of je bent heel toevallig die zeldzame “vrijgevochten” Indonesier tegengekomen en dan een tip extra nog. De schijn ophouden is iets wat traditioneel cultureel gemeengoed is in Indonesië. Daar hebben de “hollanders” zelf ook mede debet aan (maar da’s geschiedenis) De ware aard … vrijgevochten of nog traditioneel die leer je meestal pas kennen na het huwelijk. Wanneer plotsklaps iemand van de familie aan de deur staat,
iets nodig heeft (meestal geld) of in de problemen zit. Heb je toevallig “de pech” dat je
de oudste van de familie als partner hebt of het hoogste inkomen dan heb je “dagelijks”
volk over de vloer Want “de oudste” is voor alles verantwoordelijk wanneer de ouders er niet meer zijn. Da’s cultuur zegt de ene dan en de andere zegt da’s traditie.

Ik kan nog duizendeneen andere voorbeeldjes aanhalen van zulke culturele, traditionele dingen. Maar ongetwijfeld heb je zelf al wat voorbeelden en anders ben ik er van overtuigd dat je hier op het forum er talloze zult vinden en een leuke praat-contactgroep
hebt gevonden om je ei kwijt te kunnen.

Feit is er zijn verschillen Accepteer dat en leer er mee om te gaan vanaf het begin.
Denk niet wat leuk want dat is het na verloop van tijd vaak niet meer en dan krijg je
“botsingen” in een relatie of erger nog het is THE END.

Dan nog een specifieke opmerking Vaak hoor ik mensen zeggen mijn opa kwam uit Surabaya of ik heb het gemakkelijk want ik ben 1/4 indo.
Als je in Nederland bent opgevoed (grotendeels) of geboren zelfs dan ben je in Indonesie net zo gewoon als een pygmee in Nederland. Je hebt dan wel iets meegekregen maar nog nooit "the real thing" meegemaakt.
In sommige gebieden van Indonesie ben je zelfs "minderwaardig" je bent geen echte Indonesier en je zult alleen "vrienden" hebben zolang je portemonnee gevuld is.
Sorry mooier kan ik het niet maken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hahahaha Sabar, is dat echt zo?
De werkelijk is anders Sabar, de bedoeling is goed.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar gezien je postings, weet je waar Abraham de mosterd haalt.
Als puber ben ik verschillende malen verliefd geweest, vanzelfsprekend was pa het er niet mee eens, wat een zakkenwasser (toen) hij begreep er echt geen barst van en wist niet wat echte liefde was Emoticon: Confused

Tussen mannen en vrouwen is er weinig verschil, die gedachte ligt gelukkig in Nederland achter ons.
Tussen kalverliefde en liefde op latere leeftijd zit weinig verschil, laten we dat voorop stellen.
Men zegt dat pubers tijdelijk ontoerekeningsvatbaar zijn, al helemaal als ze verliefd zijn.
Volwassenen zijn niet anders als ze verliefd zijn.

Zeker als ze naar een Aziatisch land komen, ik beperk mij tot Indonesië.
In eerste instantie een verademing, tot het moment dat we er achter komen dat ze op de toilet net zo stinken als als alle mensen op de wereld (heel plat)
En dat we merken dat het vaak alleen om poen gaat.

Ik wil niet generaliseren, maar het is niet anders Emoticon: Wink
Het is toch te zot voor woorden dat ik als 65 jarige zo vaak wordt benaderd door vrouwen van rond de dertig, ondanks dat ze weten dat ik getrouwd ben Emoticon: Blush
Het verschil is het tijdelijk geluk en berooid achter blijven, of lekker met je eigen ouwetje oud worden.

Vertel het maar een achtergebleven boer uit Nergenshuizen, die alle datingsites in Nederland heeft afgezocht.
Of een vent die 6 weken wordt uitgezonden naar Indonesië en daar een pop van 20 jaar jonger tegen komt die net iets meer doet als zijn eigen vrouw met twee kinders in Nergenshuizen Emoticon: Angry

Ik spreek uit ervaring.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Taalbarričres.

Veel Nederlanders leren hun partner kennen op vakantie,via internet,via via of soms zelf (stiekum) gearrangeerd er zijn op Indonesië diverse dames/heren die er een sport/vak van hebben gemaakt om als “huwelijksarrangeur” een beetje bij te verdienen.
Ik ken er een aantal persoonlijk.
Vaak lopen eerste contacten (zonder dat men het in de gaten heeft) via een “tussenpersoon” Er zijn diverse Indonesiërs die kunnen communiceren in een buitenlandse taal (engels,Frans en zelfs chinees,japans en arabisch) maar het merendeel wat men ontmoet komt niet verder als “basic conversaties”
Of men moet een behoorlijke scholing hebben gehad of “ervaring”.
Met name via "internetcontacten" kom je soms met een vraag te zitten hoe kan dat nu toch via chat konden we uitstekend communiceren in het Engels.
(ooit gehoord van een kamus-online ??)
De taal spreken is niet hetzelfde als begrijpen wat men zegt of hoort en vaak is er het bekende Yes of OK maar later komt men er toch achter dat “het niet goed is begrepen”

Communiceren is belangrijk in een relatie en of dat nu met handen en voeten gebeurd
of met een mengeling van Nederlands,Engels,Bahasa Indonesia en iets anders da’s bijzaak. Zorg echter dat je elkaar begrijpt en op een lijn zit. Ook al dien je soms 10 x
het over iets te hebben.

Elkaars taal leren is leuk en van belang. Zeker wanneer je je in elkaars “thuisland” gaat vestigen en voor emigratie naar bv Nederland is het de eerste eis van de IND inburgeringscursus (het toelatingsexamen voor een MVV)

Diverse relaties (huwelijken) lopen vast door taalbarričres. De kosten zijn te hoog of het lukt gewoon niet,of het duurt te lang. Een lange-afstandsrelatie is heeeel zwaar en niet iedereen kan daar tegen vaak strandt een huwelijk ook daar op taal en IND-regels.
Voor de slimmeriken trek hier minimaal een half jaar voor uit en mocht je van plan zijn
om je in Indonesië of samen in Nederland te vestigen maak dan eerst kennis met het land.
3 weekjes of 2 maandjes vakantie zijn niet genoeg.

Het merendeel van de Indonesische partners zal “de droom” om naar Nederland te emigreren met beide handen aanpakken maar zorg dat het geen nachtmerrie wordt (voor jezelf of je partner)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 01-05-2013 21:41 Malam wrote:
Hahahaha Sabar, is dat echt zo?
De werkelijk is anders Sabar, de bedoeling is goed.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar gezien je postings, weet je waar Abraham de mosterd haalt.
Als puber ben ik verschillende malen verliefd geweest, vanzelfsprekend was pa het er niet mee eens, wat een zakkenwasser (toen) hij begreep er echt geen barst van en wist niet wat echte liefde was Emoticon: Confused

Tussen mannen en vrouwen is er weinig verschil, die gedachte ligt gelukkig in Nederland achter ons.
Tussen kalverliefde en liefde op latere leeftijd zit weinig verschil, laten we dat voorop stellen.
Men zegt dat pubers tijdelijk ontoerekeningsvatbaar zijn, al helemaal als ze verliefd zijn.
Volwassenen zijn niet anders als ze verliefd zijn.

Zeker als ze naar een Aziatisch land komen, ik beperk mij tot Indonesië.
In eerste instantie een verademing, tot het moment dat we er achter komen dat ze op de toilet net zo stinken als als alle mensen op de wereld (heel plat)
En dat we merken dat het vaak alleen om poen gaat.

Ik wil niet generaliseren, maar het is niet anders Emoticon: Wink
Het is toch te zot voor woorden dat ik als 65 jarige zo vaak wordt benaderd door vrouwen van rond de dertig, ondanks dat ze weten dat ik getrouwd ben Emoticon: Blush
Het verschil is het tijdelijk geluk en berooid achter blijven, of lekker met je eigen ouwetje oud worden.

Vertel het maar een achtergebleven boer uit Nergenshuizen, die alle datingsites in Nederland heeft afgezocht.
Of een vent die 6 weken wordt uitgezonden naar Indonesië en daar een pop van 20 jaar jonger tegen komt die net iets meer doet als zijn eigen vrouw met twee kinders in Nergenshuizen Emoticon: Angry

Ik spreek uit ervaring.

Voor die boer uit Nergenshuizen met die datingsite of die uitgezonden meneer met die 20-jarige pop kan ik alleen zeggen Je hersens zitten iets hoger niet zo laag nadenken Emoticon: Laugh out loud Voor die mensen met een vakantiebevlieging of een kalverliefde (zelfs mensen met een midlife-crisis) hoop ik dat dit topic een "eyeopener" is. Maar ik vermoed dat ze deze posting niet zullen lezen die zijn al eerder afgehaakt Emoticon: Party! Emoticon: Party! Of anders lezen ze wat hierna komt ook graag Emoticon: Worship

Mijn leeftijd .... Age is just a number. In Indonesie voel ik me 35-38 max
In Nederland soms 75-80 In mijn paspoort lees ik dat ik 52 schijn te zijn

Die vrouwtjes van rond de 30 worden door mijn vrouw op afstand gehouden.
Ze heeft afweergeschut op het dak geplaatst. Maar de vriendinnetjes van mijn zoon en dochter zeggen wel vaak dat ik "handsome" ben. Maar wat moet in nu met dames van rond de 17-18 Ik wil geen hartklachten krijgen. Emoticon: Yummie!

Nog zo'n 125 dagen dan ga ik weer terug in de toekomst word ik weer jong Emoticon: Yummie!
Of ga ik terug in het verleden ??!! In ieder geval naar Indonesia Emoticon: Worship

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Waar ga je wonen ?? (wat zijn je toekomstplannen)

Nederland of Indonesië ??

Dit is een serieus punt, geen cynisme !!

Wanneer je kiest voor Nederland dan komt toch de vraag en wat in de toekomst ?
Later misschien toch in Indonesië of alleen maar op vakantie in Indonesië ?
Of wil je misschien een “vakantiehuisje” in Indonesië ?
Ben je van plan om tijdens je vakantie bij familie te verblijven ?
Kent je partner Nederland al ? Spreekt je partner al Nederlands ?
Ben je op de hoogte van de emigratieregels IND eisen ?
De kosten waar je mee te maken krijgt ?
Heeft je partner kinderen uit een vorig huwelijk ? Wat gebeurd daar mee ?
Wat als je partner niet kan aarden in Nederland ?
Geen werk of scholing kan volgen ?
Misschien heimwee krijgt ?
Of is dit allemaal (nog) niet belangrijk ?

Of wellicht kies je voor Indonesië (nu of later)
Gaan we dan een huis huren,kopen of bouwen ?
Kan dat wel ? Wat kost dat ?
Of gaan we eerst samenwonen en later trouwen ?
Of toch maar eerst een paar jaar of tot ons pensioen in Nederland wonen ?
Kom ik wel aan een baan in Indonesia ?
Willen we in een aflevering van Grenzeloos Verliefd meedoen ?
Misschien maar even bij de schoonouders inwonen dan komt de rest wel later ?
Of maar meteen verhuizen naar Bali of Jakarta of een andere grote stad ?

Zo maar wat vragen waar je wellicht samen over kunt nadenken.
Wellicht weet je alle antwoorden al en hoef je niks meer te weten of iemand heeft je al verteld dat alles in Indonesië “easy” te regelen valt Iemand uit de bar of uit de schoonfamilie. Als je alle antwoorden al weet dan is het in orde, maar waarom lees je dit dan nog ? Mochten er dingen zijn die je nog wilt weten dan kun je het hier vragen.

Een tip vast …. Ga niet in de buurt van een rivier of moskee wonen of onder aan een berg

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Wat als er kinderen in het spel zijn (of later komen) ?

Je treft een toekomstige partner met kinderen !! Wat nu ??
Vaak komt dit pas later aan het licht want daar heb je het niet over in het begin.
Je mag je gelukkig prijzen wanneer je toekomstige partner vanaf het begin eerlijk
alle kaarten open op tafel legt dat gebeurd niet vaak.
Een toekomstige partner met “een rugzakje” daar zeg je ja of nee tegen.
Voor veel Indonesiërs is het “geen probleem” om een nieuwe start te maken.
Evt kinderen uit een vorige relatie worden wel door de familie opgevangen en wanneer je zelf een betere toekomst kunt krijgen dan kun je wellicht toch nog iets positiefs doen voor je kinderen. Of wanneer je egoistisch bent ingesteld is het who-cares daar ken ik ook
voorbeelden van. Wanneer de ex-partner nog leeft en de kinderen minderjarig zijn dan heb je echter een probleem,wanneer die ex-partner vanuit financieele motieven geen toestemming geeft dat “zijn” kinderen het land verlaten om een nieuwe toekomst te beginnen. En dan kom je in aanraking met gewetensvragen. Ook komt het voor dat ex-partners wel toestemming geven,nadat ze een “zakcentje” krijgen maar na een tijdje aarden de kids toch niet in het nieuwe land en willen terug en dat legt dan weer een dilemma bij je partner. E.e.a. is nog “gemakkelijk” zolang kinderen minderjarig zijn maar soms krijgen kinderen ook een “eigen wil” op hun 18e en dan staat je leventje/huwelijk ineens onder hoogspanning Ik heb het in mijn contacten meegemaakt en een “goed” huwelijk zo ook zien klappen. Ikzelf kwam ook in zo’n situatie terecht maar voor mij was
de keuze anders. Mijn toekomst ligt in Indonesië en de kids daar wordt goed voor gezorgd ook als ik niet in Indonesië ben. Maar ik wil dit toch als aandachtspunt vermelden want er zijn meer toekomstige partners met “verborgen” kinderen, die later tevoorschijn komen en dit “geheim” lijdt vaak tot breuken in een huwelijk heb ik gemerkt. Alhoewel er zijn ook mensen die er totaal geen problemen mee hebben om met hun nieuwe partner lekker in Nederland te gaan wonen en die “verborgen” kinderen zijn niet relevant. Af en toe een trui sturen of wat uang en dan lekker naar Zandvoort shoppen.

Dan het andere punt. De kinderen die later komen. Wat doen we daarmee ?
In Nederland geboren worden ze “automatisch” Nederlanders maar wat als ze in Indonesië geboren worden ? Wat als het huwelijk fout loopt ? Worden ze het kind van de rekening ? Ik heb hier drama’s meegemaakt,zelfs “ontvoeringen” Antwoorden heb ik niet
Alleen heel veel vragen Maar wellicht dat anderen hier meer ervaring mee hebben.
Of misschien is dat iets waar “trouwlustigen” nog niet over willen nadenken.
Dat zien we wel later…… Que sera,sera what ever will be, will be.....

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Dan nu het laatste punt van mijn opzetje; valkuilen.

valkuilen in relaties/huwelijken dan wel te verstaan.
eigenlijk had ik verwacht dat "Oplichters in het buitenland" hier ook aandacht aan had
besteed maar schijnbaar is dit taboe of weet de redactie daar niks vanaf.

Argeloze toeristen (en argeloze expats) vallen veelvuldig hieraan te prooi.
NIET ALLEEN IN INDONESIE

door de economische situatie hebben velen als doel "zichzelf" aan te bieden in de hoop op een betere toekomst. Het argeloze slachtoffer heeft vaak geen weet hiervan en geniet van de extra aandacht die men krijgt door lokale partners (zowel vrouwelijk als mannelijk) Bali als internationale toeristenbestemming is in indonesie een favouriet
"jachtterrein" maar ook Java en op andere eilanden speelt dit.
waarbij ik wel aan wil geven dat dit niet betekent dat iedere relatie/huwelijk een onderdeel is van dit "complot" ik wil niet generaliseren maar de negatieve ervaringen krijgen altijd meer "publiciteit" als de positieve ervaringen.
het is een bekend fenomeen (voor ingewijden) dat er potentieele partners zijn waar het maar om een ding draait; zelfverrijking of positieverbetering (dus geld !!)

vaak wordt met de beschuldigende vinger gewezen naar "de bali-cowboys" of de "kampung-dames" maar het is erger. dit is voor sommige personen gewoon business.

je gaat naar een "toeristengebied" probeert iemand aan de haak te slaan, "zuigt" hem of haar leeg, desnoods via een traditioneel schijnhuwelijk en nadat men afgedankt is of er niks meer te halen valt is de volgende aan de beurt. Dan is het even terug naar de "hometown" totdat de "buit" op is en daarna weer terug om opnieuw "op jacht" te gaan.

Er zijn zelfs "excursies" die georganiseerd worden vanuit "hometowns" om met een aantal gezamelijk naar Manilla,Bangkok,Kuala Lumpur,Brisbane,Sydney of Singapore te gaan met de bedoeling om een "toekomstige partner" aan de haak te slaan.
Georganiseerde criminaliteit mag men het noemen. Deze "dames/heren" hebben hun "jachtterrein" vnl in grotere toeristengebieden waar gemakkelijk "prooi" is te vinden.
Niet alleen welgestelde oudere dames/heren maar ook argeloos lijkende singles die schijnbaar in de slappe was zitten.

Shocking wellicht maar let op dit soort "barracuda's" bestaan en ze zijn heel geslepen en ervaren en altijd "eerlijk en dolverliefd" totdat de portemonnee leeg is en hun "omgeving" speelt mee want iedereen pikt een graantje mee al is het maar een gratis maaltijd of een kadootje.

Iedereen zal meteen zeggen dat is niet zo in mijn geval. Maar geloof me ik heb er in mijn omgeving al met heel wat kennisgemaakt die vol trots vertellen hoe ze weer een australier,belg of hollander genept hebben. 2 of 3 jaar mee "samen" zijn geweest en daarna gewoon de koffer gepakt en vertrokken of eruit gezet maar ondertussen wel de "buit" binnen. Love hurts .... but money cures Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Dit is de meest extreme valkuil maar er zijn er nog meer. morgen meer ... Emoticon: Bye bye

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Even nog tussendoor.
Het "cynisme" druipt er wellicht soms vanaf dat geef ik ook toe.
Het is niet mijn bedoeling om "mixed marriages" altijd negatief te bestempelen.
Er zijn ook vele voorbeelden van geslaagde huwelijken.
Statistieken hierover heb ik helaas niet ter beschikking.
Wellicht dat iemand anders hier "input" over heeft. Dat zou wel nuttig zijn.
Mijn eigen huwelijk inmiddels 5 jaar geef ik (nog) het stempel geslaagd
ik ben hierin wel veel ervaringen rijker geworden want het "mixed" huwelijk is een avontuur, vol met adrenaline,altijd hoogtepunten,zolang het goed gaat.
Maar wie weet wat ik over 10 jaar zeg ... of 5 Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Een "mixed huwelijk" is net zoiets als een rodeo.
Je moet erop springen, de teugels strak houden,zet de benen schrap zodat je op alle schokken voorbereid bent,hou het onder controle en dan laat het maar gaan. Zorg dat je er bovenop blijft zitten.
Zolang je blijft zitten gaat het goed Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

On 02-05-2013 02:59 sabar2 wrote:
Even nog tussendoor.
Het "cynisme" druipt er wellicht soms vanaf dat geef ik ook toe.

Cynisme ???
Weet ik niet .
Hangt af wie de lezers zijn en of ze tot die of de doelgroep behoorde.

Zelfs in Nederland , waar de Nederlanders bekend zijn om hun nuchterheid, eerlijkheid etc etc gaan de mensen niet zo maar hals over kop trouwen .
Laat staan een volwassen iemand , met de benodigde ervaring ( gepokt en gemazzeld in het leven) .

Dat er soms (even voorzichtig zijn) onkosten vergoeding gevraagd wordt door een bemiddelingsburo kan ik mij voorstellen , ze maken ook "kosten".
Of je moet mazzel hebben dat een vriend of kennis die getrouwd is met een buitenlandse ( niet per se Indonesische )toevallig een schoonzus of nicht of een vriendin kent die nog vrij is.
Zie je ook in diverse markten in Nederland en soms bij de pesta rakyat in Wassenaar.

En over dat je toekomstige bruid al een kind heeft of X relaties met een "expat" (buitenlandse bruidegom) kan ook gebeuren .
En dan vraag ik me af hoe het bij een nuchtere Nederlander kan gebeuren ?

Saba2r schreef:
Het is niet mijn bedoeling om "mixed marriages" altijd negatief te bestempelen.
Er zijn ook vele voorbeelden van geslaagde huwelijken.

Ben ook van overtuigd dat het niet NIET zijn bedoeling is.
Ik ken inmiddels vele(wat heet) leden/schrijvers die het goed hebben , ga maar de oude posting lezen.
Huisje , boompje ,kindjes , beestje en ze leven lang en gelukkig .

Wel weet ik dat velen mss spijt hebben dat hun Indonesische vrouwen inmiddels Nederlandse zijn geworden.
Want het is handiger dat de vrouw Indonesische gebleven was , dat zeg ik al jaren.
Zie mijn oude posting( bisa diCek, men kan het na lezen).

En nu ben ik benieuwd welke reacties de andere "geslaagde"koppels geven .
Roept u maar (schrijf ze ) Emoticon: Shiny

Over de "golddiggers" verhalen:
Tja als een nuchtere Nederlander ga je toch niet vreemd kijken dat als je iemand "toevallig" (hoe ken ?) ontmoet in een bar of disco of andere "establishment " uiteindelijk niet de ware is , ook dat ze echt "wanhopig" is om aan een oudere maar rijke(?) bule aan te klampen.

Over statistieken:
Hoewel de charme van een gemengd huwelijk dus groot is, eindigen veel van deze relaties in een echtscheiding, aldus Jan Latten, hoogleraar Demografie aan de Universiteit van Amsterdam en werkzaam voor het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Latten: „Na tien jaar resulteert een op de vier Nederlands-Aziatische relaties in een breuk en met Oost-Europese partners is dit een op de drie.”
(April 2012)

bisa dicek of makemyday .

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Sabar2 schreef:" Je hebt gelijk maar
1). bezit hier bedoel ik als eigenaar zijn. Het is bijvoorbeeld heel leuk om een huis "op-naam" van je partner te hebben. Maar als je partner dan ineens overlijd moet je niet raar kijken wanneer je
2). ineens "dakloos " bent als buitenlander in Indonesie. Ik wil ze in iedergeval niet de kost geven waar dat al is gebeurd".

1). Ja okay zeg dat dan Emoticon: Yes! Emoticon: Smile Net als Surya begint ook weer over het "bezit" ( van een huis Zielleffe! niet van vrouw dus Emoticon: Nooo ) ipv eigendom... Ach wat hardleers, maar waarom niet dat onderscheid dan maken. In huizen, grond. So simple is that.

-----
2). Een vraagje. " ineens "dakloos Tja. Hmm. Grrr.
WIE o WIE weet een antwoord daarop? Wel kundig graag, en met echte kennis vanuit de (Indo- NL) wetgeving!

Dat lullige gedoe is mij nl. overkomen Emoticon: Frustrated Emoticon: Blush En ja, eiguh schuld, dikke bult... Ik weet ut.

Niet in een 'huwelijk', maar wel met (niet-Indon, maar al jaren op dat betreffende landgoed wonende); behoorlijk intieme 'vrienden', een getrouwd stel, die ik al twee jaar vertrouwde. Bijna een soort 'huwelijk' dus.
Heb van hen een stuk land aangeschaft... met alle goede bedoelingen (tbv hulp aan armen enz).
Die 'vrienden' (niet meer dus ; ) hadden het ook op naam van een Indonesisch iemand.
We waren op weg naar de notaris enz... Die was er niet (ga nu geloven dat het allemaal een opgezet spelletje is geweest)... en ik heb dan maar 'alvast' - met duidelijke specificaties op mijn bankafschriften betr. landaankoop, waar en wat en hoe - een flinke overmaking gedaan.

Vraag. Is dat nog een beetje 'rechtsgeldig', zo'n bankafschrift, of niet? en helemaal in zo'n totaal onderontwikkeld land - wat deze dingen betreft (enne, nee NIET sorry Surya, want het is bij de bavianen af!! -basjieboesoekbananenbavianenindoland)! - ben je je geld voorgoed kwijt?
Is het nu dus slechts mijn 'bezit' maar niet mijn (rechtsgeldig) 'eigendom?! Ik mag voor hen opeens niet eens meer het land (mijn EIGUH land Emoticon: Blush ) opkomen. Leuke, gezellige, aardige, behulpzame 'vrienden' dus! Emoticon: Devil
Of heeft het zin om een deurwaarder er op af te sturen? Maar dan alleen natuurlijk als je GEEN toerist visum of SosBud hebt, want 'ze' zien je al aan komen.... Met Kitas ben je wat 'volwaardiger' neem ik aan... Wie o wie weet wat waar wanneer en hoe?

Your attitude determines your altitude

spacer line  

On 01-05-2013 21:26 sabar2 wrote:
Culturele of traditionele verschillen.

Een van de vaak terugkerende hoogtepunten is dat je niet alleen met je partner trouwt maar ook met de hele familie. Dat is nagenoeg bij alle huwelijken het geval of je bent heel toevallig die zeldzame “vrijgevochten” Indonesier tegengekomen en dan een tip extra nog.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indonesia is een land van tegenstellingen.
Afhankelijk van je eigen percepties / je "geluk" ( een goede matchpatrner) kan je ook mazzel hebben.
Je bent getrouwd met iemand die niet arm is , goed gestudeerd, gelijkwaardig , geen arme familieleden die je als potentiele "bank van lening "zien.
Je kan de goede banden, netwerk van je schoonfamilie "gebruiken".
Dat is de andere kant van de medaille.

De schijn ophouden is iets wat traditioneel cultureel gemeengoed is in Indonesië. Daar hebben de “hollanders” zelf ook mede debet aan (maar da’s geschiedenis).
--------------------------------------------------------------
Nee , geen geschiedenis .
Ik heb vaak londho (of orang bule gezien) die toneel spelen , alsof ze een big spender zijn .
Terwijl ze in hun land van herkomst vaak onder de "modaal inkomen "hebben.

De ware aard … vrijgevochten of nog traditioneel die leer je meestal pas kennen na het huwelijk. Wanneer plotsklaps iemand van de familie aan de deur staat,
iets nodig heeft (meestal geld) of in de problemen zit.
------------------------------------------------------------------------------------------
Een duidelijk voorbeeld van mismatching en verkeerde keuze.
Ik heb toch posting gelezen van jonge(re) lezers die(redelijk) goed getroffen hebben

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Bapak Ke2dam.
Is het voor je zelf ?
Mss kunnen we gaan omong kosongen / pilosoperen .

Bij tevredenheid ,betaling in natura ( campari-sigaar) n.o.t..k.
Een kleine hand en kleine mond (geen grote bek) is snel gevuld, zeg men
PAS OP we gaan off topic .

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Aardig Pak Surya,...haha lekker sigaartje... mmmmuah, TX! ..maar liever niet (te lang) filosoferen enz... Emoticon: Smile Zit nu in NL trouwens, om Kitas te veroveren Emoticon: Yawn
Misschien weet iemand een kort, simpel antwoord... Uit ervaring zelfs misschien. Of iemand die rechten gestudeerd heeft, iemand die zo iemand kent...

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Een andere valkuil is de cultuur / tradities.
Het is dan niet de partner die je als "melkkoe" gebruikt maar de familie of omgeving.

Vaak wordt er "misbruik/gebruik" gemaakt van de "goedheid" "barmhartigheid" "gulheid"
"wanna-be-miljonair/bigspender-mentaliteit" van een buitenlander.

Familie of buren die met hun (zielig) verhaal of probleem je hart,sociale gevoel proberen te raken. Soms zelfs onbedoeld. Maar wanneer men ziet dat een verhaal/probleem vertellen ertoe leidt dat je je portemonnee opent Tsja dan komen er nog meer (zielige) verhalen en problemen. Soms wordt er dan geprobeerd om een "groter bedrag" los te peuteren. Eerst in de vorm van een gift (donasi) maar als dat niet lukt dan vraagt men om een lening. Eerst bv 50.000,daarna 100.000,250.000,500.000,1 juta,2 juta,5 juta,10 juta,25 juta en soms gaat het "terugbetalen" lang goed,dan kan het even niet want er is "een ander probleem" en dan ineens tsja ..... dan kun je naar je centjes fluiten.
De lener is "verdwenen" van de aardbol, verhuisd..onbekend waarheen. (meestal Aceh daar zitten veel "financieele vluchtelingen" illegaal)
Maar vaak is men ook gewoon verhuisd naar een andere wijk/stad en daar is men een "nieuw leven begonnen" (mede dankzij "de lening" Emoticon: Wink
Tsja en dan heb je vaak ruzie in de relatie want het is/zijn familie/kennissen van jou partner en je moet toch iemand de schuld geven (van jou eigen dommigheid)
De valkuil ben je dan eigenlijk zelf. Dus ik dien je eigenlijk te waarschuwen voor jezelf.

Verplaats je in de andere manier van denken en hou je portemonnee in je broekzak/handtasje en nooit zwaaien met rupiahs.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Nog een valkuil is het "westerse" denken.
Wanneer je in Nederland woont dan koop je een nieuwe auto en zet deze voor de deur.
je buurman koopt dan 1 maand later ook een nieuwe auto en dan ga je "concureren"
met je buurman. jij koopt weer een nieuwer model of leuke accessoires dat hoort erbij
in Nederland Je moet laten zien "hoe goed je het wel niet hebt" wanneer je dat in Indonesie doet dan maak je je leven heel moeilijk.
Jaloezie, afgunst en gossip2 dat merk je zelf misschien niet maar dat is de reactie die je veroorzaakt en dan starten de "pesterijtjes" een kras op je auto, een vergiftigde hond, bloempotten die verdwijnen, ballen die "per ongeluk" door je raam vliegen (of stenen)
dronkelappen die s nachts rond je huis lopen, je vrouw (of kinderen) die lastig gevallen worden. Een RT/RW of buurtbewoner die zegt dat je bepaalde dingen niet meer mag.
bv hier niet meer parkeren of doorrijden OF de wijkvergadering heeft besloten dat precies waar jij je auto parkeert iets gebouwd gaat worden en meer van dat soort dingetjes.
Waardoor je na verloop van tijd jezelf "gedwongen" voelt om maar te gaan verhuizen.
En dan vraag je je af wat is er toch gebeurd ?? Eerst was het zo'n leuke buurt, toen ik hier pas kwam wonen. Tsja wellicht wist je niet dat je je aan moet passen als buitenlander ook in Indonesie speelt dat ..... integreren Niet opvallen Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Of als je dat niet wilt ... een grote muur,hek om je huis/buurt met bewaking.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Nog een valkuil.
Sommigen denken pffff al die heisa wanneer je in Indonesie gaat wonen.
Dat hoeft van mij niet. Wij gaan lekker in Nederland wonen dan hebben we daar allemaal niks mee te maken.

ERROR Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Clown Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Laugh out loud

Je kunt dat denken maar .. je partner is nog steeds Indonesisch
Denkt hij/zij daar ook zo over ??
Kan hij/zij zich afsluiten van internet,facebook,yahoo etcetera, de brieven,emails,smsjes,telefoontjes soms zelfs bezoekjes
van de familie ?? De "stille kracht" van Indonesie die heb je ook in je huis in Nederland
Op zijn minst in die 2-3-4 weken waarin je "op vakantie" gaat daar.

Ik kan je zo vertellen dat veel "mixed marriages" bezwijken onder "de stille kracht"
de ruzies of discussies die hierdoor ontstaan die kun je niet negeren.
Vaak wordt er dan gezegd tegen de Indonesische partner wat jij doet da's jou zaak ik doe daar niet aan mee en dan komen de ruzies / discussies over het (bij)baantje wat de partner heeft dat geld hebben wij zelf nodig dat moet je niet naar je familie sturen.
Overdrijf ik denk je ??? We zullen zien hoe het gaat in de toekomst.
Ik kan je wel zeggen dat ik diverse mensen ken waarbij oa "de stille kracht" reden was voor een scheiding. Maar .. een gewaarschuwd mens telt voor twee Emoticon: Worship

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Laat ik het maar afronden nu. Er zal ongetwijfeld nog wel meer toegevoegd worden later.
Nog eentje dan ook een "valkuil" (want dat had ik beloofd)

Scheiden ... hoe gemakkelijk gaat dat ??
Tsja ... wanneer je beiden in Nederland woont en getrouwd bent onder huwelijkse voorwaarden dan kan eea met een "flitsscheiding" hoef je alleen nog maar eea "administratief" in Indonesie te (laten) regelen.
anders is het wanneer je in Indonesie zit of een van de partners daarheen is vertrokken
2 x Talak is zo gezegd maar daarmee zijn alle registraties nog niet verdwenen.
Het kost de nodige moeite soms zelfs 2 advocaten en een "afkoopsom" om medewerking te krijgen om eea administratief volledig uit de boeken te krijgen.
En het kost vooral veel tijd en veel geld.
Details kan ik niet geven want hier is niet een lijn in te trekken althans ik heb die lijn nog niet ontdekt bij die scheidingen die ik bij kennissen heb zien gebeuren.
Een lijn heb ik wel ontdekt als er kinderen bij betrokken zijn. Zij zijn het slachtoffer en houden er vaak een trauma aan over. Dus als je gaat scheiden doe dat dan voordat er kinderen zijn. Maar da's vaak lastig want in Indonesie is het "tradisi" om binnen 1 jaar na het huwelijk een kind te hebben anders klopt er iets niet met dat huwelijk en dan heb je dat gezeur weer .... wanneer komt de baby ???? Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Tot zover de handleiding ... nu ga ik weer Grenzeloos Verliefd kijken of toch maar Love is in the air ?? Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

spacer line  

Bij een scheidingsproces (dus men wil niet meer samen leven , de glans is weg , te veel problemen etc) zijn de procedures bekend en duidelijk beschrijven.

Bij wederzijdse goedvinding( geen vechtscheiding ) kan het snel gebeuren.
De Moslim die bij de KUA (Kantor Urusan Agama) trouwden moeten het doen bij de Pengadilan Agama , de anderen via de Pengadilan Negeri (Rechtbank).
Is men niet bekend met de procedures , dan kan men een echtscheidings advocaat raadplegen.
Een goede advokaat is natuurlijk duurder.
Heb je geen geld genoeg , dan kan je naar de LBH stappen.
Zo'n soort juridisch adviesburo .
Of kom je met je verhaal hierO(Indahnesia) Emoticon: Wink , of je antwoord krijg , dat is niet gegarandeerd.

Heeft men geen vechtscheiding , dan kan men een mediator raadplegen, ze hebben daaro ook mediatoren.(ehwaar)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 02-05-2013 20:15 Surya Atmadja wrote:
Bij een scheidingsproces (dus men wil niet meer samen leven , de glans is weg , te veel problemen etc) zijn de procedures bekend en duidelijk beschrijven.

Bij wederzijdse goedvinding( geen vechtscheiding ) kan het snel gebeuren.
De Moslim die bij de KUA (Kantor Urusan Agama) trouwden moeten het doen bij de Pengadilan Agama , de anderen via de Pengadilan Negeri (Rechtbank).
Is men niet bekend met de procedures , dan kan men een echtscheidings advocaat raadplegen.
Een goede advokaat is natuurlijk duurder.

Heeft men geen vechtscheiding , dan kan men een mediator raadplegen, ze hebben daaro ook mediatoren..

Je schetst het meest positieve scenario Surya, dan heb je helemaal gelijk.
Wat ik beschrijf zijn de scheidingen zoals ik deze feitelijk in mijn contacten heb zien gebeuren. Dat waren veelal "vechtscheidingen"
Maar laten we positief blijven en uitgaan van het positieve in de mens en vooral proberen echtscheidingen te voorkomen.

Overigens mijn ervaring is dat "mediatoren" meestal zeggen probeer het nog een jaartje vooral religieuze mediatoren.
Scheiden daar denkt men in Indonesie liever niet aan want dat is AIB (schande) voor de familie en met name wanneer men in de steek wordt gelaten door een buitenlander want dan heb je geen "success" (of je moet er financieel nog iets uit kunnen slepen)

Eghwaar Emoticon: Worship

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik denk dat we het opstellen van huwelijkse voorwaarden. (Prenum) ook nog moeten
toevoegen als mogelijke valkuil. Er zijn hier zeer veel verschillende verhalen over en zelfs tegenstrijdigheden. Wat de waarheid echt is daar ben ik nog steeds niet 100%
van overtuigd. Ervaringsdeskundigen,experts,de wetten en instanties spreken elkaar
vaak tegen. Ik denk dat je hier persoonlijk goed in moet duiken en dit zeker niet zo maar van de een of ander moet aannemen. Uiteindelijk bepaal je zelf wat je doet en hoe je het doet en hoe dat dan gaat in de toekomst (in werkelijkheid) Tsja .... que sera,sera.

Als je een huis koopt kunnen er ook na jaren toch nog verborgen gebreken of constructiefouten aan het licht komen, dat moet je dan ook maar zien op te lossen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ter illustratie:

Over de prenup en de registratie daarvan heb ik ook veel vragen gehad in het verleden.
Het is inderdaad een "grijs" gebied in Indonesie.
Ik ben niet voor niets 3 maanden bezig geweest met de voorbereiding.
Ik dacht (en denk) dat alles goed geregeld is. Ik heb vaker gehoord dat mensen daar vraagtekens bij zetten. Vandaar dat ik achteraf het ook bij diverse instanties heb nagevraagd met een positief resultaat, omdat ik zelf ook wel eens begon te twijfelen.
Hoe dan ook alles is gedateerd en geregistreerd en de documenten zijn er. Wat gebeurd is kan ik niet meer veranderen.

(Achteraf gezien) Om alle ONZEKERHEID te voorkomen zou je dan inderdaad 2 x dezelfde prenup moeten registreren (een in Indonesie en een in belgie/nederland)
maar de vraag is of dat wettelijk kan/mag. Want het blijft de vraag of de nederlandse / belgische wetgeving alleen in Indonesie afgesloten huwelijkse voorwaarden erkend. Het catatan sipil heeft als taak buitenlandse huwelijken te registreren, daar blijft het bij. Controle of inhoudelijke beoordeling dat behoort niet tot hun competentie. Het blijft dus "grijs" Ik heb de prenum dan ook maar als "valkuil" toegevoegd in de handleiding voor wie aan trouwen denkt

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Wij hebben kunnen zien op de TV. gisteravond hoe werkelijk pas na 68 jaar geleden, door foute ouders (NSB) de kinderen van toen, door een hel zijn gegaan, begrijp je dan des te meer, dat je moet oppassen, met de massa mee te gaan, in een ideologie fanatiek mentaliteit.

Daarmee wilde ik mee beginnen, omdat vaak de ouders het zijn, die iets van ideologie inzicht hebben, als hun kind het maar goed gaat en alles in het werk stellen, om kinderen dat te willen geven, waar ze later denken mee goed terecht komen.
Soms is dat overdreven bezorgdheid en te veel weg nemen bij een kind, naar zijn eigenwaarde haar/zijn leven wil begaan.
Ik moet voorzichtig zijn, omdat uit een verhaal, soms mensen zich kunnen herkennen en daardoor bij mij terecht zouden kunnen komen.

Er was een gezin in Indonesië die een zoon en een dochter hadden, dat zijn er gelukkig heel veel in Indonesië.
De zoon zullen we buiten beschouwing laten want in Indonesië is de mentaliteit dat die wel op zijn pootjes terecht komen, net als in China waar de jongens een super rol toegespeeld krijgen.
De kinderen werden goed opgevoed en kregen goed studeer mogelijkheden om hoger op te komen.
Die moeder had een zus in Nederland een financiele hulp en dat was ergens een dominante tante die zich wel erg bemoeide met haar familie.
Ze heeft het zo ver kunnen laten komen, dat die dochter van haar zus in Indonesië naar Nederland werd gehaald en gekoppeld aan een buurjongen.
Op het eerste gezicht leek dat te slagen, maar ze moest na drie maanden weer terug en kreeg een vriendje in Indonesië die moslim was.
Dat was niet goed genoeg, en dat viel verkeerd in die familie, ze waren Katholiek, ze zou en moest aan een Nederlandse man gekoppeld worden.
ZO gezegd en geprest, werd ze dan weer gekoppeld aan die buurjongen, een moeders kindje, die denk ik nooit zelfstandig kon werken, laat staan beslissingen te nemen.
Hij heeft haar naar Nederland kunnen halen met hulp van zijn ouders en die tante, alle papieren goed doorlopen, zodat ze een MVV kreeg en samen gingen wonen.
Wij hadden ze dan ook ontmoet en ja ik had wel een beetje argwaan aan die jongen of die wel goed spoorde.
Om het verhaal maar kort te maken,zij waren 2 jaar bijelkaar, zij is weg bij hemgegaan en is nu er vandoor, met een getrouwde man met twee kinderen.
De gehele familie boos op haar, want die jongen had veel geld geďnvesteerd, ze zeggen meer dan 15.000€.
Zo kan je ook terecht komen, wanneer ouders en familie te veel bemoeid naar een kind die toch wel zelf bepaald wat ze wil.
Dus ouders ga niet te veel met je kinderen sollen en geef ze goede ondergrond, maar een bepaalde richting in duwen, is riskant, maar geef hen zelf de vrijheid om te bepalen wat ze zelf willen.
Voorkom dat ze juist tegenstreidg worden, door je opgelegde verplichtingen.
Zo voorkom je trauma’s en eigenlijk heb je veel energie ingestopt, terwijl je die energie beter aan je zelf had kunnen spenderen…….. Emoticon: Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Een leuk voorbeeld van wat er ook kan gebeuren Zieleffe.
Ik ken zoiets ook uit de praktijk. Een familielid dat "succes" heeft gemaakt door met een buitenlander te huwen en dan vanuit het "buitenland" de rest van de familie aanwijzingen
(soms zelfs orders) geeft wat hun moeten doen om ook "succes" te krijgen.
Goedbedoeld wellicht maar je zou maar net met zo'n tante (of oom) getrouwd zijn
dan heb je dus niet alleen "de stille kracht" in huis maar zelfs een "indonesische tornado" Maar je hebt gelijk ook dat gebeurd in de praktijk.
Gelukkig zijn niet alle mensen en huwelijken hetzelfde.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Zieleffe: " Zo voorkom je trauma’s en eigenlijk heb je veel energie ingestopt, terwijl je die energie beter aan je zelf had kunnen spenderen".

Ja en ken je ook dat verhaal van die man - die zich in de huwelijksnacht nestelde achter de batterij van zijn nieuwe, en behoorlijk mollige vrouw - en uitriep:
" IS DAT ALLEMAAL VOOR MIJ??!!!" Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

68,537,155 topic views - 230,541 posts - 13,656 topics - 20,445 members - last post @ 22-02-2019 19:15 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

113,947,152 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com