indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

swat17
User
spacer line

Ik wil met mijn Indonesische vriendin in Nederland trouwen als zei hier is op een toeristenvisum.

Zei is de benodigde papieren daar aan het regelen, zodat we de m46 procedure kunnen starten.

Wij willen huwelijkse voorwaarden.

Mijn vraag is nu of we dat gewoon bij iedere notaris in Nederland kunnen regelen of dat het in IndonesiŽ moet gebeuren? En wat daar precies in moet staan.

Alvast bedankt,

Cornť

pierre
User
spacer line

Op 11-04-2013 20:19 schreef swat17:
Ik wil met mijn Indonesische vriendin in Nederland trouwen als zei hier is op een toeristenvisum.

Zei is de benodigde papieren daar aan het regelen, zodat we de m46 procedure kunnen starten.

Wij willen huwelijkse voorwaarden.

Mijn vraag is nu of we dat gewoon bij iedere notaris in Nederland kunnen regelen of dat het in IndonesiŽ moet gebeuren? En wat daar precies in moet staan.

Alvast bedankt,

Cornť

Als je in Nederland gaat trouwen dan dien je voor het huwelijk de huwelijkse voorwaarde bij een Nederlandse notaris vast te laten leggen, een speciale notaris is hier niet voor nodig. shoppen naar een redelijke betaalbare notaris loont de moeite.

Wat je als voorwaarde wil laten optekenen is geheel persoonlijk, wat wil je wel en wat wil je niet na een eventuele scheiding, wil je inboedel geheel gescheiden houden, je pensioenen apart regelen, eventuele rechten op allimentatie ed.
er zijn vele dingen die je in die voorwaarde kunt laten zetten, geheel naar eigen voorkeuren.

Hou er rekening mee dat de M 46 procedure 6 tot 12 weken kan duren, het ingevulde formulier gaat vanaf de gemeente naar het IND vandaar naar de vreemdelingen politie en daarna weer terug naar de gemeente. pas nadat het bij de gemeente terug is dan kun je pas in ondertrouw, wettelijk kun je dan pas na 2 weken trouwen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

lees even het topic "waar huwlijkse voorwaarden in Jakarta tekenen" door.
let wel op dat de registratie in Indonesie van dit huwelijk binnen een bepaalde periode moet zijn geregeld en aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.

Belangrijk is ook waar ga je wonen (in de verdere toekomst)

Mocht je daarna nog specifieke andere vragen hebben dan zijn er diverse mensen beschikbaar die je verder kunnen helpen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

Als jullie in Nederland mag trouwen dan is het beter om eerst de prenupt agremeent te laten passeren bij de notaris voordat jullie officieel bij de stadshuis trouwen.
Dit in verband met een eis dat een prenupt agremeent in Indonesia altijd voor de huwelijksvoltrekking moet plaatsen.Dus synchroon houden met evt. Indonesische wetten (U.U Perkawinan 1974-Perkawinan Campuran )
Even nachecken bij een Indon. notaris in Indonesia voor de zekerheid.!!

Je kan bij iedere notaris doen, .
Wat inhoud betreft, dat is jullie eigen zaak ( vaak over het bezit van onroerend goed in Indonesia) .
De notaris noteert gewoon welke jullie wensen zijn , ze zal zelf aangeven of wat jullie willen overeenkomen niet in strijd is met de Nederlandse wet .

Het zou aan te bevelen zijn om het concept (vertaald) aan een Indonesische notaris te laten mee lezen , om eventuele conflict met Indonesische wetten te voorkomen.
Als je vriendin haar Indonesische nationaliteit wil behouden
Het is handig als jullie in de toekomst naar Indonesia willen , en daar onroerend goed wil kopen op haar naam.
Ook handig als je mee kan "liften"met je Indonesische vrouw .
Het schijnt dat Indonesia op dit moment booming is.
Veel jongeren studeren en proberen daar te werken( buiten de voetballers of acteurs/actrices).

bisa dicek of makemyday .

pierre
User
spacer line

Bij mijn weten hoef je als je in Nederland gaat trouwen helemaal geen huwelijkse voorwaarde in Indonesie te laten opmaken.
Ze trouwen in Nederland en dan gelden de nederlandse wetten met de daaraan gekoppelde nederlandse huwelijkse voorwaarde.
opgesteld door een nederlandse notaris, het beste doe je dit voor het huwelijk,
Het kan wel na het huwelijk maar dan ben je heel veel meer geld kwijt en het moet bekrachtigd worden door de rechtbank.

wij zijn destijds ook voor de wet in Nederland getrouwd en heb voor het huwelijk in Nederland de voorwaarde laten opstellen, later zijn wij alleen voor de katholieke kerk in Medan getrouwd zonder dit te laten registreren bij het catan cipil.

swat17
User
spacer line

We vinden het alleen belangrijk dat zij in de toekomst nog onroerend goed mag kopen op haar naam.

Maak me alleen zorgen of het hier dan wel synchroon loopt met die uit IndonesiŽ, zodat we in de toekomst niet voor verassingen komen te staan.

Ik had ergens gelezen dat er in moest staan dat ik de IndonesiŽ wet accepteer oid?

spacer line  

On 11-04-2013 20:43 pierre wrote:

wij zijn destijds ook voor de wet in Nederland getrouwd en heb voor het huwelijk in Nederland de voorwaarde laten opstellen, later zijn wij alleen voor de katholieke kerk in Medan getrouwd zonder dit te laten registreren bij het catan cipil .

Dan zijn jullie "nog niet" officieel getrouwd , je moet namelijk laten inschrijven , volgens U.U. Perkawinan 1974 ( Perkawinan Campuran) .
Is jou vrouw Ibu E nog steeds Indonesische ?
Dan valt haar huwelijk ook onder de U.U Perkawinan.
Dat vergeten veel Nederlanders .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 11-04-2013 20:43 pierre wrote:
Bij mijn weten hoef je als je in Nederland gaat trouwen helemaal geen huwelijkse voorwaarde in Indonesie te laten opmaken.
Ze trouwen in Nederland en dan gelden de nederlandse wetten met de daaraan gekoppelde nederlandse huwelijkse voorwaarde.
opgesteld door een nederlandse notaris, het beste doe je dit voor het huwelijk,
Het kan wel na het huwelijk maar dan ben je heel veel meer geld kwijt en het moet bekrachtigd worden door de rechtbank.

wij zijn destijds ook voor de wet in Nederland getrouwd en heb voor het huwelijk in Nederland de voorwaarde laten opstellen, later zijn wij alleen voor de katholieke kerk in Medan getrouwd zonder dit te laten registreren bij het catan cipil.

Het ligt er maar aan wat de toekomstplannen zijn Pierre.
Mocht je evt later (of tijdelijk) in Indonesie willen gaan wonen of er een (vakantie)huisje willen kopen dan heb je ook te maken met de Indonesische wetgeving en dan dient het huwelijk ook in Indonesie geregistreerd te worden en de huwelijkse voorwaarden dienen niet tegenstrijdig te zijn met de Indonesische wetten/regels.
Dus (oa) eerst huwelijkse voorwaarden opstellen en daarna pas trouwen.
Voor evt registratie in Indonesie dient ALLES gelegaliseerd en vertaald te worden binnen een bepaalde termijn

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 11-04-2013 20:46 swat17 wrote:
We vinden het alleen belangrijk dat zij in de toekomst nog onroerend goed mag kopen op haar naam.

Maak me alleen zorgen of het hier dan wel synchroon loopt met die uit IndonesiŽ, zodat we in de toekomst niet voor verassingen komen te staan.

Ik had ergens gelezen dat er in moest staan dat ik de IndonesiŽ wet accepteer oid?

Als je in NL trouwt ben je in Indonesie nog steeds niet getrouwt. Je dient het daar nog even dunnetjes over te doen.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

spacer line  

Ik zou dat niet doen.
Trouwens het is logisch (waarom weer erbij zetten ??) dat je de Indonesische wetten volgt en respecteert als je daar verblijf(woont of werkt).

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 11-04-2013 20:52 Albert wrote:

[quote removed]

Als je in NL trouwt ben je in Indonesie nog steeds niet getrouwt. Je dient het daar nog even dunnetjes over te doen.

In Indonesie moet je voordat je trouwt de huwelijkse voorwaarden laten registreren(in het Indonesisch bij een Indonesische notaris) Wanneer je een in Nederland afgesloten huwelijk (met of zonder huwelijkse voorwaarden) in Indonesie laat registreren hoef je niet opnieuw te trouwen Voor registratie moet wel ALLES worden vertaald en gelegaliseerd binnen een bepaalde periode Handig is ook opname in het internationaal register in Den Haag

Het enige wat je dan nog "moet" (is voor het oog van de familie-omgeving een ceremonie en een feest geven. Da;s "traditie" Emoticon: Laugh out loud

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Dan moet het huwelijk en de huwelijkse voorwaarden ook in Indonesie geregistreerd worden. Bij de nederlandse ambassade (site) kun je hier meer over te weten komen.
Kijk wel uit geen slapende honden wakker maken.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

In het algemeen gesproken kan ik zeggen dat trouwen met een buitenlandse partner net zoiets is als een huis kopen. Je moet eerst alle kleine letters begrijpen en daarna pas tekenen bij het kruisje.
Als je de (buitenlandse) wetten niet kent dan teken je "in vertrouwen" echter dat kan in de toekomst serieuze problemen opleveren.
In Indonesie hebben we dan ook nog eens verschillen in wat voor religie de partner heeft. Want er zijn afhankelijk van religie "uitzonderingsregels.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 11-04-2013 21:21 sabar2 wrote:

In Indonesie hebben we dan ook nog eens verschillen in wat voor religie de partner heeft. Want er zijn afhankelijk van religie "uitzonderingsregels.

Yep, daarom ben ik daar en niet her trouwt en niet geregistreerd. Want we hebben beiden een andere religie.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vreemd dat niemand hierop reageert. Overheen gelezen?
Beste Swat17, je toekomstige echtgenote verliest door haar huwelijk met een buitenlander alle rechten om in de toekomst nog onroerend goed te kopen op haar naam. Als je het daarvoor doet, is dat dus zinloos.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 12-04-2013 02:09 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Beste Swat17, je toekomstige echtgenote verliest door haar huwelijk met een buitenlander alle rechten om in de toekomst nog onroerend goed te kopen op haar naam. Als je het daarvoor doet, is dat dus zinloos.

Is dat zo YB ??
Ook wanneer de echtgenote in Indonesie blijft wonen getrouwd is met huwelijkse voorwaarden en de indonesische nationaliteit blijft behouden ??

Ik dacht dat alleen bij haar overlijden het onroerend goed dan binnen een jaar verkocht moet worden.
Verbeter me aub wanneer ik verkeerd zit.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zelf er al mee te maken gehad. Weliswaar kunnen "regelen" maar dat is niet de officiele weg. Bij huwelijkse voorwaarden is mij niet bekend maar aangezien de wet feitelijk hiervan niet uitgaat, kan ik mij voorstellen dat het ook in een dergelijke constructie nog steeds niet kan.
Onroerend goed dat is verkregen voor het huwelijk moet binnen een jaar worden verkocht bij gemeenschap van goederen.

spacer line  

On 12-04-2013 02:09 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

NEE , dat is niet juist !!!
Zo lang ze (meestal is het een ze) haar nationaliteit behoudt.
(behalve als voorbeeld Si Dia-is een hij )

Vandaar de prenupt agremeent , gesloten before het huwelijk .
Ik heb 2 jaar geleden bij KBRI nog een Hollandse meneer ontmoet die zonder prenupt getrouwd is.(Al tig jaren ) Heb hem "geadviseerd"om maatregelen te nemen.
Trouwens door veranderde U.U Imigrasi is mijn 2de gratis advies , laat de Indonesische partner hun nationaliteit behouden.
Opdat ze ten allen tijde terug kunnen gaan naar hun land en je mee kan liften ,zelfs daarna werken (visa ikut istri).

Veel van de Nederlands-Indonesische mix-couples hadden dat niet gedaan , met alle gevolgen van dien als ze naar Indonesia willen remigreren.
(Werk of pensionado)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 12-04-2013 05:17 Yogya-Bali wrote:
Zelf er al mee te maken gehad. Weliswaar kunnen "regelen" maar dat is niet de officiele weg. Bij huwelijkse voorwaarden is mij niet bekend maar aangezien de wet feitelijk hiervan niet uitgaat, kan ik mij voorstellen dat het ook in een dergelijke constructie nog steeds niet kan.
Onroerend goed dat is verkregen voor het huwelijk moet binnen een jaar worden verkocht bij gemeenschap van goederen.

"regelen" ?? Wat kan je dan nog doen als je "per ongeluk" een foutje hebt gemaakt
Vlgs mij dan alleen maar gebruik maken van de corruptie in Indonesie of "kruiwagens"
Een prenupt (huwelijkse voorwaarden) vallen binnen de wet in Indonesie dacht ik toch.

jstar
User
spacer line

Sabar2 en SA hebben gelijk; als je vůůr het huwelijk een Indonesische prenup laat opstellen, is het wel degelijk mogelijk voor de WNI om onroerend goed aan te kopen.

En nog iets; onroerend goed dat de Indonesische echtgenote al in haar bezit had voor het huwelijk, blijft alleen op haar naam staan! Hiervoor is een prenup dus niet noodzakelijk; dit is alleen voor aankopen tijdens het huwelijk.

Die dingen zijn vaak verwarrend omdat de Agrarische en Huwelijks wetten beide dit afdekken en elkaar soms wat tegen spreken.

Bij in bezit komen van oroerend goed door de WNA, bijvoorbeeld door een erfenis, moet het wel binnen een jaar verkocht worden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-04-2013 09:08 Surya Atmadja wrote: NEE , dat is niet juist !!!
Zo lang ze (meestal is het een ze) haar nationaliteit behoudt.
(behalve als voorbeeld Si Dia-is een hij )
En dat is weer niet juist. Het gaat niet alleen om de nationaliteit. Het kan goed zijn dat met een prenup het wel mogelijk is, maar in gemeenschap van goederen getrouwd, kan het niet. Heb nota bene vorig jaar 2 dergelijke gevallen gehad.
In uw geval als de man de Indonesische nationaliteit heeft, zou het wellicht kunnen. Daarover weet ik niets. Maar de omgekeerde situatie heb ik al genoeg ervaring mee dat het zeker in een relatie met gemeenschap van goederen niet kan en mag.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-04-2013 15:29 sabar2 wrote:

[quote removed]

"regelen" ?? Wat kan je dan nog doen als je "per ongeluk" een foutje hebt gemaakt
Vlgs mij dan alleen maar gebruik maken van de corruptie in Indonesie of "kruiwagens"
Een prenupt (huwelijkse voorwaarden) vallen binnen de wet in Indonesie dacht ik toch.
Hoeft niet via corruptie of kruiwagens. Kwestie is of je slim bent en kan "spelen" met de wetsregels. Ik ga het hier niet uitleggen; kijk wel uit.
En in beide boven genoemde gevallen werd in het geheel niet gerept over prenup of in gemeenschap van goederen (normale situatie hier in RI). Nogmaals, over de prenup weet ik het niet, zou kunnen dat het dan wel mag. Verder heb ik het idee dat men graag wil horen dat het wel kan omdat vrijwel een ieder denkt (en wil) dat het kan en al onroerend goed heeft staan op vrouwliefs naam, bang de waarheid te vernemen en op een hete stoel te zitten. Ook veel Indonesiers zelf weten het niet m.b.t. in gemeenschap van goederen getrouwd en bezit onroerend goed. Er is echter een verschil tussen mag en kan. Het kan wel maar mag niet.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 12-04-2013 15:59 jstar wrote:
Sabar2 en SA hebben gelijk; als je vůůr het huwelijk een Indonesische prenup laat opstellen, is het wel degelijk mogelijk voor de WNI om onroerend goed aan te kopen.

En nog iets; onroerend goed dat de Indonesische echtgenote al in haar bezit had voor het huwelijk, blijft alleen op haar naam staan! Hiervoor is een prenup dus niet noodzakelijk; dit is alleen voor aankopen tijdens het huwelijk.

Die dingen zijn vaak verwarrend omdat de Agrarische en Huwelijks wetten beide dit afdekken en elkaar soms wat tegen spreken.

Bij in bezit komen van oroerend goed door de WNA, bijvoorbeeld door een erfenis, moet het wel binnen een jaar verkocht worden.

Ik denk dat YB in sommige gevallen ook gelijk heeft. Ook de religie van de persoon in kwestie heeft nl wetten en regels dus dan heb je met meer wetten - regels te maken.
De wetgeving in Indonesie is vaak tegenstrijdig en voor velerlei uitleg interpreteerbaar en het stikt van de "uitzonderingen"
De meeste mensen die gaan trouwen hebben hier geen weet van en denken met hun geslachtsdeel of zien alles door een roze bril of vergeten gewoon dat ze ook in de toekomst moeten kijken. Een huwelijk is ook een zakelijke overeenkomst.
Vandaar dat huwelijkse voorwaarden erg noodzakelijk zijn en je zeker eerst in de wet moet duiken en/of advies moet vragen aan een indonesische notaris.
Kost wel wat extra maar voorkomt heel veel leed later.
Je hoeft niet argeloos of vrijwillig in een wespennest te gaan wonen, als je met het volle verstand een huwelijk voorbereid.
Helaas ontstaan de meeste huwelijken uit een "vakantiebevlieging" "ware" liefde of een "spontane opwelling" en dan staat het verstand op nul.

Vandaar het regelmatige advies BEZINT EER GIJ BEGINT Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
(EN DAN ZAL IK MAAR NIET BEGINNEN OVER "CULTURELE" VERSCHILLEN)

spacer line  

Het is waar dat ingebrachte vermogen (toekomstige erfenis in de vorm van onroerend goed !! EN roerend goed ) bij de Indonesische partner blijf.
Dat heet HARTA GONO GINI . Volgens de Indonesische recht.

De probleem is dat als het om een huwelijk zonder prenupt gaat de buitelandse partner automatisch de helft medeeigenaar wordt van de onroerengoed.
Heeft de mix-couple niks geregeld dan moeten ze na 1 jaar (UU pokok agraria) het afstoten .
Doen ze dat niet , en de regering (RI) het kan ontdekken( denk aan koppeling van database =vroeger heb je dat niet ) word de eigendom van de buitelandse echtegenoot(1/2 van de waarde van de onroerend goed) geconfisceerd !!!!

Lees de UU Perkawinan 1974( Perkawinan Campuran) en de UU Pokok Agraria .
Mooier of slechter kan ik niet maken , of heeft men de wet inmiddels veranderd .
Zo ya, graag up date.
Dit voor de trouwlustige toekomstige Mix-couples.
Ik heb geen belang bij .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 12-04-2013 17:21 Surya Atmadja wrote:
Het is waar dat ingebrachte vermogen (toekomstige erfenis in de vorm van onroerend goed !! EN roerend goed ) bij de Indonesische partner blijf.
Dat heet HARTA GONO GINI . Volgens de Indonesische recht.

De probleem is dat als het om een huwelijk zonder prenupt gaat de buitelandse partner automatisch de helft medeeigenaar wordt van de onroerengoed.
Heeft de mix-couple niks geregeld dan moeten ze na 1 jaar (UU pokok agraria) het afstoten .
Doen ze dat niet , en de regering (RI) het kan ontdekken( denk aan koppeling van database =vroeger heb je dat niet ) word de eigendom van de buitelandse echtegenoot(1/2 van de waarde van de onroerend goed) geconfisceerd !!!!

Lees de UU Perkawinan 1974( Perkawinan Campuran) en de UU Pokok Agraria .
Mooier of slechter kan ik niet maken , of heeft men de wet inmiddels veranderd .
Zo ya, graag up date.
Dit voor de trouwlustige toekomstige Mix-couples.
Ik heb geen belang bij .

Huwelijken (zonder prenupt) uit het verleden of niet in indonesie geregistreerde huwelijken hebben nu nog het voordeel dat de automatisering (koppeling databases) in Indonesie niet 100% geregeld is meestal lopen deze mensen tegen de lamp wanneer ze hun huis willen verkopen,bij scheiding of overlijden of omdat een jaloers
iemand ze aangeeft. En dan zijn de poppen aan het dansen.
Daarom zie mijn eerdere posting Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Ik weet niet of je "foutjes" uit het verleden ergens kunt laten herstellen
Mocht iemand dat wel weten dan is advies in dit onderwerp zeker op zijn plaats.

Een advies van mijn zijde.... mocht je in het verleden een "foutje" hebben gemaakt kijk dan uit met wie je dit bespreekt want zonder dat je het weet kun je ook mensen wakker maken die het tegen je gaan gebruiken (bv een "lieve" buurman)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,850,218 topic views - 238,252 posts - 13,717 topics - 29,517 members - last post @ 04-04-2020 04:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,863,554 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com