indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 11-04-2013 21:36 RPeetoom wrote:
Dames en heren, vergeet u vooral ook niet te melden dat in de RI het begrip "lening" een andere betekenis heeft, nl. "schenking".

Een lening wordt mij nooit gevraagd men komt meestal vragen om een "donasi"
Ik wijs dan naar een bord wat ik heb gemaakt;

"Bu theresia tidak tinggal di sini, Bu theresia tinggal di India"

Velen zeggen dan dat ze dat niet begrijpen.
Dan zwijg ik verder maar en na verloop van tijd vertrekt men dan vanzelf.
Alhoewel .. je hebt er volhouders bij zitten.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-04-2013 21:32 RPeetoom wrote: Daar heeft u wel punt. Ik verbaas mij zelf ook weer iedere keer dat bepaalde basis, zelfs bij universitair geschoolden, gewoon ontbreken. Misschien kunt u iets uitleggen over wat er volgens u dan ontbreekt aan het schoolsysteem?
Het is een kwestie waarover lang kan worden gedebatteerd en gediscussieerd. Ben er recent mee bezig geweest met een vergelijkbare versie.
Nummer 1 probleem is de zgn. top-down benadering; oftewel alles van boven gedicteerd en de meute heeft het maar klakkeloos en kritiekloos te slikken. Het papiertje (diploma dus) is hier nog ontzettend belangrijk (ook al kan men niks); en daarop richt men zich. De onderwijskracht heeft hier nog een bepaalde status (daar komen we wederom op het statusgevoelige van deze maatschappij) en accepteert daarom geen enkele kritiek op diens kennis. Gevolg is dat leerlingen kritiekloos alles overnemen zonder zelf ergens over na te leren denken want anders krijgt men een slecht cijfer en het begeerde diploma niet (status). Daar de onderwijskrachten doorgaans zelf al een kwalitatief slechte opleiding hebben genoten, zijn ze dus niet in staat de juiste kennis over te brengen met de juiste pedagogische en didactische methoden. Uit een onderzoek onder 50 landen kwam het onderwijssysteem in Indonesie als slechtste uit de bus.
Men leert geen eigen initiatief en responsibility te nemen. Dus wat men niet heeft meegekregen op school (en dat is veel), zoekt men ook niet zelf op. Hoewel men kennis kan vergaren via literatuur en internet, ontbrekten een leescultuur (wel een kwebbelcultuur aanwezig) en interesse in internet behalve voor Facebook (kwebbelcultuur). Deze media neemt men niet serieus of begrijpt de bedoeling en de mogelijkheden ervan niet. Dit alles vanwege gebrek aan enige stimulans tot zelf-initiatief gedurende de studie-jaren.
We kunnen nog wel verder gaan maar dit is het in een notedop.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Je hebt gelijk over dat het papiertje (diploma) in Indonesie belangrijk is (ook al kan men niks) In bepaalde vakken wordt er meer betaald als je een diploma hebt dan word je
"automatisch" assistent-baas. Zo ken ik iemand die via overschrijven (afkijken) diverse diploma's heeft behaald. (sommige vakopleidingen worden "klassikaal" gedaan en iedereen kan elkaar dan "helpen" Emoticon: Wink In de praktijk kan deze persoon zelfstandig echter niets zelf, maar dat kan ze verbergen door anderen opdracht te geven om bepaalde taken te doen en zijzelf loopt dan "keurend" rond en corrigeert hier en daar de zogenaamde "foutjes" die anderen maken. Immers zij weet het want zij heeft het diploma.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Deze status-gekte zag men ook bij de 1e generatie Indische Nederlanders die in de jaren-50 en 60 naar NL kwamen. Een baan bij de overheid was het helemaal want dan had men status (tegenwoordig bij de 2e en 3e generatie is dat aan het veranderen).
De drang om bij de overheid te gaan werken, is er hier nog steeds onder de autochtonen. Vele afgestudeerden verdwijnen in het bureaucratisch apparaat waar ze worden beoordeeld op het papiertje en niet op hun kunnen.

Anyway, terug naar die studie. Waarom hebben Chinese (en in mindere mate Arabische en Indiase) Indonesiers wel een zakelijk "instinct"? Het is geen instinct maar een gevolg van de thuiscultuur waarin men opgroeit. Daar de autochtone Indonesier uit een tropisch klimaat akomstig is en dus geen verleden heeft als volk van periodes van voedseltekorten door weersseizoenen, hebben de bovengenoemde immigranten dat wel. Hun voorouders zijn afkomstig uit streken waar er jaarlijks weersveranderingen optraden en daarmee ook in de oogstseizoenen. De cultuur van vooruit denken en initiatief nemen zit er bij hen al generaties in (men moest wel om te overleven) en wordt ook binnen de Indonesische context thuis nog steeds doorgegeven. Dat doet hen verschillen met de autochtone bewoners. Deze "immigranten" hebben wel een zakelijk gevoel waar de autochtoon dit doorgaans ontbeert (uiteraard is dit generalisatie maar het duidt de grove lijnen aan van dit betoog).

spacer line  

Zelfs in de contreien op dorps / kampung kleine stad nivo lopen S1 ers rond ( Bachelors van een "Uni" Emoticon: Wink .

Ik had een gesprek met de bazin van CaPil in Surakarta.
Had aan de bali gelijk gevraad om de baas.

Tot mijn verbazing had ze 2 titels .
Let op : ik zeg en weet niet op welke Uni ze zat , en hoe ze geslaagd is .

PS :Jaarlijks komen er tientallen duizen alumni's uit diverse Universiteiten, van een X rang Universiteit ergens uit een kleine stad/propinsi tot en met goed aangeschreven Universiteiten met wereldranking.
Vergeet ook niet de alumni van Sekolah Tinggi( HBO niveau-Academie ).
Nou je zou niet willen weten.

Aan de andere kant gaan redelijk bemiddelde Indonesiers (tientallen miljoen-vraag aan Y-B) hun kinderen naar buitenland sturen en van die tig duizenden zullen naar mijn mening ook duizenden zijn die geschikt zijn om te werken(overheid-swasta) .

bisa dicek of makemyday .

marcel70
User
spacer line

On 12-04-2013 09:55 Surya Atmadja wrote:
Zelfs in de contreien op dorps / kampung kleine stad nivo lopen S1 ers rond ( Bachelors van een "Uni" Emoticon: Wink .

Ik had een gesprek met de bazin van CaPil in Surakarta.
Had aan de bali gelijk gevraad om de baas.

Tot mijn verbazing had ze 2 titels .
Let op : ik zeg en weet niet op welke Uni ze zat , en hoe ze geslaagd is .

PS :Jaarlijks komen er tientallen duizen alumni's uit diverse Universiteiten, van een X rang Universiteit ergens uit een kleine stad/propinsi tot en met goed aangeschreven Universiteiten met wereldranking.
Vergeet ook niet de alumni van Sekolah Tinggi( HBO niveau-Academie ).
Nou je zou niet willen weten.

Aan de andere kant gaan redelijk bemiddelde Indonesiers (tientallen miljoen-vraag aan Y-B) hun kinderen naar buitenland sturen en van die tig duizenden zullen naar mijn mening ook duizenden zijn die geschikt zijn om te werken(overheid-swasta) .

Al met al valt het best wel mee met Indonesie, het stikt van de zeer hoog opgeleide mensen. Vooral doktoren verstaan hun vak Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Binnen 10 jaar staat Indonesie aan de top Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 12-04-2013 02:38 sabar2 wrote:

Je hebt gelijk over dat het papiertje (diploma) in Indonesie belangrijk is (ook al kan men niks) In bepaalde vakken wordt er meer betaald als je een diploma hebt dan word je
"automatisch" assistent-baas.

Om , de redelijk bemiddelde Indonesiers kunnen zelfs prive leraren/docenten thuis inhuren om evt. ontbrekende kennis van hun kroost bij te spijkeren .

Dus met de hulp an ingehuurde docenten etc is het niet zo moeilijk om een 6 te halen voor je tentamens .
Uiteraard als er niet meer dan een 6je hersen inhoud hebt in je kop, kan je ook geen goede baan krijgen of eenS2 ( Master of magister titel) halen in Leiden of Utrecht .

Je moet eens zien hoeveel afstudeerrichtingen zijn van verschillende fancy richtingen/faculteiten.

Er is een erosie , Nederland heeft dat ook.
Voor zover ik weet zijn er nu( een paar jaar geleden) 125 HBO fancy studie richtingen , waar de kinderen opgeleid zijn voor .....NIKS . er is geen baan .
Ik heb nog heimwee naar froeher toen men alleen maar 4 studierichtingen hadden , toen VMBO tecniek nog ambachtschool heet of VMBO Huishoudkunde (?) nog Huishoudschool heet .

spacer line  

On 12-04-2013 10:03 marcel70 wrote:

[quote removed]

Al met al valt het best wel mee met Indonesie, het stikt van de zeer hoog opgeleide mensen. Vooral doktoren verstaan hun vak Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Binnen 10 jaar staat Indonesie aan de top Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

AMINNN
Alhamdullilahhirobil alamin.

Marcel , je bent een ervaringsdeskundige , woonde al jaren daaro.
Dus niemand kan je betichten dat je niks weet Emoticon: Wink

marcel70
User
spacer line

On 12-04-2013 10:06 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

AMINNN
Alhamdullilahhirobil alamin.

Marcel , je bent een ervaringsdeskundige , woonde al jaren daaro.
Dus niemand kan je betichten dat je niks weet Emoticon: Wink

Mooi dat u het positif opvat,want het was het namelijk niet.

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 12-04-2013 10:13 marcel70 wrote:

[quote removed]

Mooi dat u het positif opvat,want het was het namelijk niet.

Jammer dan, want een medaille heeft altijd 2 kanten.
En toch ben je daar gebleven ondanks de tekortkomingen.
Per saldo is het daar voordeliger of beter om te leven/werken.

Volgens de geleerden(Westers) zit indonesia over 15 of iets meer jaren in de (sub)top klasse qua economie en mss ook qua politieke macht.
Wie ben ik om het te bestrijden.

spacer line  

On 12-04-2013 03:32 Yogya-Bali wrote:
D
Anyway, terug naar die studie. Waarom hebben Chinese (en in mindere mate Arabische en Indiase) Indonesiers wel een zakelijk "instinct"? Het is geen instinct maar een gevolg van de thuiscultuur waarin men opgroeit.
[ i]Goed geobserveerd.
Maar gedeeltelijk waar.
Niet alle Chinezen kunnen goed handelen ( in Ned Indie als CINA Kelontong begonnen)
Ik heb tig Chinese vrienden en aangetrouwde familie die ambtenaren /wetenschappers zijn .
Er zijn nog miljoenen arme Chinezen , Banka , Pontianak, en soms ook Cina Benteng in de buurt van tanggerang etc.

Daar de autochtone Indonesier uit een tropisch klimaat akomstig is en dus geen verleden heeft als volk van periodes van voedseltekorten door weersseizoenen,
Dat is waar , vooral mensen uit groene/vruchtbare gebieden zijn soms luier (zie Sundanezen, ze leven in de Land van de Goden=Parhyangan).
Javanen hadden ook een cultuur van: Mangan ora mangan asal kumpul .
Dat was vroeger.
Toen moest Javanen uit arme streken(vroeger Gunung Kidul) transmigreren naar Sumatra of werken in andere rijke gebieden.(Toen kende men TKI niet).
Zelfs naar Suriname
De West Sumatranen gaan migreren naar Java als gevolg van de adat (Matriarchaat)

De oude Indonesiers zijn ook bekend als handelaren , zie Srivijaya-,Demak -Tuban -Banten -Bugis periode.

Uiteraard niet alle Indonesiers zijn handelaren, kunnen pencak silat of badminton spelen.

marcel70
User
spacer line

On 12-04-2013 10:17 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Jammer dan, want een medaille heeft altijd 2 kanten.
En toch ben je daar gebleven ondanks de tekortkomingen.
Per saldo is het daar voordeliger of beter om te leven/werken.

Volgens de geleerden(Westers) zit indonesia over 15 of iets meer jaren in de (sub)top klasse qua economie en mss ook qua politieke macht.
Wie ben ik om het te bestrijden.

Om sid Het gaat niet om mijzelf,het gaat erom dat om sid probeert goed te praten hoe goed opgeleidt de Indonesier wel niet is.
Het papiertje is er wel maar de kennis is zeer gering.Met nadruk op zeeeeerrrr gering.
Het gaat nog een hele tijd duren voordat Indonesie mee kan doen als politieke macht.

Zouden ze eerst wat moeten gaan doen aan het imigrasiproblem,ga niet gelijk over repoc beginnen.Je kan geen appels met peren vergelijken. Emoticon: Party!

Dat het beter werken hier is heb ik te danken aan Nederland en mijn ouders.

ECHT GEBEURD!!!!
Gewoon een voorbeeld uit de praktijk,,als een kind zich stoot aan een tafel en gaat huilen
dan krijgt de tafel de schuld en gaan ouders de tafel klappen geven> en zeggen dat de tafel stout is.
Diit heeft alles te maken dat later als dat kind volwassen is, het geen fouten kan accepteren en fouten naar een ander toeschuift.
Want een indonesier doet nooit wat fout. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

Becik ketitik olo Ketoro

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-04-2013 10:43 marcel70 wrote: Diit heeft alles te maken dat later als dat kind volwassen is, het geen fouten kan accepteren en fouten naar een ander toeschuift.
Want een indonesier doet nooit wat fout. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!
Juist, men is gespeend van enige (zelf)kritiek en (zelf)verantwoording. Als dat er niet is, kan men ook niet leren. Accepteert men geen kritiek, is er ook geen leerproces mogelijk en neemt men niets aan van een ander.
Maar prijs je gelukkig, het is iets cultureels en niet in de genen. Want Indonesiers in NL die de culturele last al kwijt zijn, reageren heel anders.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Haha Marcel, ja als de kids hier in Indon overal zo grootgebracht worden, dan schiet het niet echt op! Het kind heeft niets geleerd, integendeel , de ouders niets, de tafel ook niets...
Wat zou de oorzaak toch zijn, die dommige, trotserige ik-gerichte instelling hier, dat je zelf nooit eigenlijk fout kan zijn? Ja, okay de opvoeding o.a., maar die opvoeders, van die opvoeders... Waar gaat dat scheef?
Volgens mij is die religie het grootste kwaad - hier en wereldwijd - maar wil toch graag jullie optiek horen.
[ en niet zo graag meer die van Surya, want daar worden we langzamerhand wel wat moe van. Hoewel, die geeft self fullfilling prophesies, want alles wat we hier samen ontdekken, wordt bewaarheid in en door en vanuit deze Indonesische persoon! Emoticon: Laugh out loud (okay Marcel, nog een paar Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud )

Op 12-04-2013 16:41 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Juist, men is gespeend van enige (zelf)kritiek en (zelf)verantwoording. Als dat er niet is, kan men ook niet leren. Accepteert men geen kritiek, is er ook geen leerproces mogelijk en neemt men niets aan van een ander.
Maar prijs je gelukkig, het is iets cultureels en niet in de genen. Want Indonesiers in NL die de culturele last al kwijt zijn, reageren heel anders.

Is het dus (alleen) 'iets cultureels'? Daar geloof ik zelf niks van. Als je hun geloofsboek gelezen hebt, met de toepassingen op andere ('foute') mensen, enz...
Dan zeg ik, lus je nog peultjes.

Your attitude determines your altitude

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ook religie bepaalt een cultuur en is er een onderdeel van. Kijk maar eens hoe sterk het Calvinisme de Nederlandse cultuur heeft bepaalt ondanks de huidige ontkerkelijking. Als een cultuur niet openstaat voor een "nieuwe" godsdienst, is het bijkans onmogelijk door te dringen.
Maar daarnaast vindt men dezelfde onmogelijkheid tot acceptatie van kritiek zowel bij moslims, hindoes, protestanten als katholieken (komt ook omdat al die religies hier in RI zwaar doorspekt zijn met lokaal geloof en filosofie).

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

YB schreef:
Waarom hebben Chinese Indonesiers wel een zakelijk "instinct"? Het is geen instinct maar een gevolg van de thuiscultuur waarin men opgroeit. Daar de autochtone Indonesier uit een tropisch klimaat akomstig is en dus geen verleden heeft als volk van periodes van voedseltekorten door weersseizoenen, hebben de bovengenoemde immigranten dat wel. Hun voorouders zijn afkomstig uit streken waar er jaarlijks weersveranderingen optraden en daarmee ook in de oogstseizoenen. De cultuur van vooruit denken en initiatief nemen zit er bij hen al generaties in (men moest wel om te overleven) en wordt ook binnen de Indonesische context thuis nog steeds doorgegeven. Dat doet hen verschillen met de autochtone bewoners.

Zonder te generaliseren is dit wel een hele belangrijke achtergrond.
Daar komt ook nog bij dat de Chinese IndonesiŽrs vaak als de kop van Jut zijn gebruikt, met als gevolg dat ze meer genegen zijn elkaar een handje toe te steken (groeps bescherming).

Marcel schreef:
Gewoon een voorbeeld uit de praktijk,,als een kind zich stoot aan een tafel en gaat huilen
dan krijgt de tafel de schuld en gaan ouders de tafel klappen geven> en zeggen dat de tafel stout is.
Dit heeft alles te maken dat later als dat kind volwassen is, het geen fouten kan accepteren en fouten naar een ander toeschuift.

Daar komt nog bij dat als de kleine nauwelijks zijn kleuterjaren is ontgroeid een nieuwe telg het levenslicht ziet waar pa en ma zich mee bezig gaan houden.
De kleuter valt dan automatisch onder de verantwoordelijkheid van zijn oudere zusje, wat zacht uitgedrukt dus geen ideale begeleiding is.

RPeetoom schreef:

Ik verbaas mij zelf ook weer iedere keer dat bepaalde basis vaardigheden, zelfs bij universitair geschoolden, gewoon ontbreken. Misschien kunt u iets uitleggen over wat er volgens u dan ontbreekt aan het schoolsysteem?

Het valt niet te ontkennen dat de scholing in IndonesiŽ met kop en schouder boven veel derde wereldlanden uitsteekt.
Maar er valt nog veel te verbeteren, een paar kleine voorbeelden, per week 6 uur religie en slechts 1 of 2 uur Engels. (SMP en SMU).
Op veel scholen hebben de docenten ook totaal niet de behoefte om de kinderen wijzer te maken dan nodig is.
Immers ze benadelen zich zelf, buitenschoolse bijles die ze geven is veel lucratiever als het docenten salaris.

Je zou zeggen dat iemand die bachelor informatica is toch heel goed Engels zou moeten kunnen spreken, in veel gevallen is dat dus niet zo, zo'n jongeling moet nog extra een jaar studie Engels volgen om de TOEFL test te halen( een eis om een redelijke baan in het IT gebeuren te krijgen).
Als pa en ma de muntjes niet hebben om het kind op de SMP en SMU allerlei bijlessen te laten volgen dan is het vrijwel onmogelijk om het kind door te laten studeren.

Willen ouders een kind op een goede SMU plaatsen dan moeten ze maar hopen dat het kind bij het testen tot de aller besten hoort, of dat ze een kruiwagen hebben.
Kinderen die het heel goed doen kunnen zo maar worden afgewezen, ondanks dat er nog plaatsen voldoende zijn.
Die plaatsen worden dan vrij gehouden voor kinderen die een luizige test hebben gemaakt, maar ouders hebben die met klinkende munt zo'n plaats kunnen kopen.
In dit geval geen uitgestelde koffie, maar uitgestelde leerplaatsen Emoticon: Wink
Zelf al twee keer meegemaakt Emoticon: Yes!

spacer line  

Om te kunnen toegelaten worden bij de "beste" Emoticon: Cry is relatief begrip) scholen (ook particuliere scholen) moet men tegenwoordig een zware toelatingseis doen.
Is ook oud nieuws, want toen ik in 1967 naar de UI en ITB wilde ( toen de beste Universiteit in West Java-Jakarta) moeten alle kandidaten een toelatingseis doen.
Uiteraard kon ik die niet halen Emoticon: Shiny .
Ondanks de inzet van kruiwagen.
Tijdens mijn middelbareschooltijd(tig jaar geleden) kon men soms nog gaan "regelen" , voor Canisius moet je ook een psikotes doen.
En een gesprek met de school. Zo'n soort intake gesprek.

Tegenwoordig heb je de ujian negara (staatsexamen), de uitslag van de toelatingsexamen is transparant en iedereen kan het volgen op internet .
Een kandidaat kan in de praktijk op een verschil van zo veel punten achter de komma afgewezen te worden.
De concurentie is bijna moordend, van daar datr dat "rijke"Indonesiers (o.a Chinezen) hun uitgelootte kinderen( met verschil van miniscule toelatingseis uitslag hun kinderen naar buitenland sturen.
Is soms nog goedkoper om je kind in een gerankeerde universiteit te laten studeren.

In het Indonesisch maar te vertalen door Gugel.
http://id.wikipedia.org/wiki/S(...)guruan_Tinggi_Negeri

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Als een jochie een goede test voor een SMU heeft gemaakt, maar toch niet geplaatst wordt dan is daar weinig tegen in te brengen.
Dan denk je dat alle beschikbare plaatsen inmiddels bezet worden door kinderen die het gewoon beter hebben gedaan.

Nu wil het geval dat zijn oudere zus voorheen op dezelfde SMU heeft gezeten (met goed gevolg doorlopen met de nodige bijlessen en inmiddels ook haar studie afgerond).
Zus deed heel actief pencak silat, ook daar was ze goed in, met als gevolg ze een hele goede verhouding had met de docent lichamelijke opvoeding.

Als ma dan na afwijzing bij toeval deze docent tegen het lijf loopt en haar verhaal verteld en deze docent vraagt, "Waarom ben je niet ineens naar mij gekomen" dan begrijp ik iets niet.

Als het joch daarna alsnog een plek krijgt op de betreffende SMU, met de vertrouwelijke mededeling van de docent dat het niet aan de test ligt er nog plaatsen zat zijn ssssssst. Emoticon: Confused
En dat deze plaatsen worden vrijgehouden door het schoolbestuur voor kruiwagens en om wat extra geld binnen te halen, dan is de docent vrij transparant.(wel op een verkeerde manier)
Het beleid van de school dus niet lijkt mij, ik zal wel een te klein begrijpertje hebben om dit systeem te kunnen volgen Emoticon: Bye bye

Hoe de dingen zouden moeten gaan is transparant zat en overal te vinden (wetboeken en regels), helaas zoals zoveel dingen in IndonesiŽ zit er een hemelsbreed verschil tussen transparante regels/wetten en de dagelijkse werkelijkheid.

We kunnen wel blijven verwijzen naar hoe de wet en de regels zijn, maar daar hebben Sharif en Dewi (Indonesische variant van Henk en Ingrid) die met de dagelijkse werkelijkheid hebben te maken weinig aan Emoticon: Blush

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb vorige week bij mijn hot chocolate van Jco een gratis donut gekregen. Die heb ik laten liggen want veel te zoet. Telt dit dan ook mee als 'uitgesteld'? Zo ja, dan heb ik iets goeds gedaan voor de mensheid vorige week. Emoticon: Puh!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Overigens, dit hele proces van iets voor iemand betalen (cooperatie) kent men wel in Indonesie, het woord dan. De uitvoerende variant heb ik nooit gezien, want het is altijd ieder voor zich hier.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

There's a big difference between kneeling down and bending over!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

nsenada
Dit hoorde eigenlijk in die topic van het vliegtuig ongeluk..
dit is een goede link zeg, wat dat betreft heeft BelgiŽ wel goede journalisten rond lopen, die duidelijk kan uitleggen, zonder moeilijke te maken van de gegevens die na zulk ongeluk wel gebeurd vooral als je lees de Indische kranten die in een mistige berichtgeving doen, maar wel weer meer foto's plaatst
http://foto.kompas.com/photo/d(...)tm_campaign=Kimagewp

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,179,392 topic views - 234,359 posts - 13,692 topics - 25,234 members - last post @ 20-10-2019 16:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,648,599 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com