indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Hoe is het als je jaren lang gewoond hebt in Jepara (naast Smg), en om later in Jakarta te gaan wonen. Wat natuurlijk een hemelsbreed verschil is.

In Jepara kon je makkelijk een mooie woning hebben tussen de armen. Wonen was daar best wel veilig als je in de juiste wijk woonde. En van tijd tot tijd omging met de buurt bewoners. Slamatan, verjaardag, geboorte kind, etc. Ook als je zelf iets te vieren had dan nodigde je de bewoners uit inclusief de Imam en/of huis eigenaar. Tevens de bewoners iedere dag gewoon even gedag zegde. En geen wilde feesten organiseerde of geluidsoverlast veroorzaakte. Maar de Jeparanees weet natuurlijk ook dat de Bule belangrijk is, voor werkgelegenheid.

Doch hoe zit dat met Jakarta, is dat daar ook mogelijk of is het beter/veiliger achter een slagboom te wonen? Of in een vogelkooitje van 30 hoog?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

jstar
User
spacer line

Hoezo? Wil je verhuizen?

spacer line  

Per defenitie moet je voor kwaliteit altijd betalen, het heeft een prijskaartje.

Wonen in een beschermde complex ( met 1 toegangsdeur -security) is relatief gezien veiliger en goedkoper. duurder.
Een mooie woning tussen de woningen van "arme"buren ( wat is arm ?) in Jakarta zou nooit mijn keuze zijn.
Per definitie zullen de meeste geldinzamelaars (fondsenwervers) voor de moskee, wezen , school , en alle "goede werken" het eerst bij jou komen .
Bij een overval/bedelarij etc komen ze bij de rijkste man(vrouw)
Ik zou nooit in zo'n positie terecht willen komen.

Een tip Emoticon: Wink :
Wil je niet "lastig gevallen worden door vreemden, buren ( zelfs aangetrouwde familie), dan moet men een valse enge huisdier nemen(pittbul ?) , die enge dobberman of anjing herder .
Is het te groot en te duur dan kan je ook een kleine valse keeshondje nemen zoals een cucakrawa( chihuahua ? of zoiets).
Die krengen zijn klein , kan je zelfs in ee boodschappentas meenemen als je aan het shopping en zin redelijk vals , en bijtgraag( even trainen) .
Gegrandeerd dat je schoonfamilie niet bij jou wil komen.

Over de keuze tussen een eengezinswoningtype , herenhuis met voor en achtererf OF een relatief "luxe" apartemen ( die nu als paddestoelen omhoogschieten na de regen) in Jakarta is afhankelijk van je woonverleden .
.
Ik zat tot gisteren 2weken in een gehuurde apartement in Mediteranian Garden Residence ( 35 hoog) bij Podomorocity Jakarta .
Een kleine duivenhok van 40m2 op de 11de verdieping.
Het is een soort doorgangsflat , veel jongeren, studenten (Chinese/Indonesiers ) en buitenlanders .
Zit er een paar Universiteiten in de buurt zoals UnTar , Trisakti etc.
2 grote malls (Taman Anggrek en Central Park) en Citraland.
Ik denk een triple A locatie , gelegen aan de rand van Jakarta Barat , de drukste verkeerader vanaf en va Cengkareng Airport

http://www.jual-apartemen.com/(...)rania-tanjung-duren/

Huurwaarde ongeveer 50-60 jut per jaar .(per week voor vakantiegangers 2,45 jut).

Wonen in bepaalde "openwijken" bij Menteng en Gambir area is ook relatief veilig , maar dan heb je huizen met een stukje grond , vaak de zgn rumah belanda .
De prijzen zijn vaak vanaf 8-10M ( lapjes grond 450-600 en soms tot 1000 meter)

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou Albert, weinig reacties.
Ik vind Jakarta niet meer onveilig dan andere steden maar plezierig wonen??? Ik heb al 22 jaar geleden Jakarta verruilt voor Yogyakarta omdat ik het toen al een onleefbare en onwerkbare stad vond. Tegenwoordig als ik er ben, doe ik gauw mijn "ding" en dan als een hazewindhond er weer vandoor voordat ik gestressd raak. Onbegrijpelijk dat er nog buitenlanders willen wonen.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 29-03-2013 16:34 jstar wrote:
Hoezo? Wil je verhuizen?
Moet, ander job. Gestopt met de meubels en de goudmijn in Papua.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 30-03-2013 11:07 Yogya-Bali wrote:
Nou Albert, weinig reacties.
Ik vind Jakarta niet meer onveilig dan andere steden maar plezierig wonen??? Ik heb al 22 jaar geleden Jakarta verruilt voor Yogyakarta omdat ik het toen al een onleefbare en onwerkbare stad vond. Tegenwoordig als ik er ben, doe ik gauw mijn "ding" en dan als een hazewindhond er weer vandoor voordat ik gestressd raak. Onbegrijpelijk dat er nog buitenlanders willen wonen.

Ja, helaas weinig reacties.
Omdat ik er ga werken, anders zou ik er ook niet willen wonen.
In kom uit Delft rustig klein stadje.
Jepara was een klein stadje en dan kom je in zo'n vervuilde miljoenen stad.

jstar
User
spacer line

Ben zelf maar twee keer in Jepara geweest (voor meubels natuurlijk) en het is inderdaad niet te vergelijken. Maar als je zo opziet tegen Jakarta, waarom geen Bogor of zo?

Als het Jakarta moet zijn, denk ik dat het reuze mee kan vallen. Ligt natuurlijk ook aan gezinsituatie en het budget, maar als ik de keuze had, zou ik een appartement bij Sudirman overwegen, of in Kemang. Ook in Menteng is redelijk veel te doen. Huizen zijn eigenlijk redelijk goedkoop i.t.t. appartementen.

Er zijn genoeg betaalbare niet-expat gebieden waar je 'achter een slagboom' woont maar niet geÔsoleerd zit (street hawkers worden binnen gelaten, mensen uit de kampung ernaast werken er) en waar een minder artficiŽle en steriele sfeer heerst. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Pejompongan, Setiabudi, of Kayu Putih.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 29-03-2013 17:04 Surya Atmadja wrote:

Wonen in een beschermde complex ( met 1 toegangsdeur -security) is relatief gezien veiliger en goedkoper. duurder.
Een mooie woning tussen de woningen van "arme"buren ( wat is arm ?) in Jakarta zou nooit mijn keuze zijn.
huizen waarvan de vloer nog van zand is.
Per definitie zullen de meeste geldinzamelaars (fondsenwervers) voor de moskee, wezen , school , en alle "goede werken" het eerst bij jou komen .
Bij een overval/bedelarij etc komen ze bij de rijkste man(vrouw)
Ik zou nooit in zo'n positie terecht willen komen.
Nooit last van gehad, maar ja mijn huis was dan ook van de plaatselijk iman/kampung leider. Als er een bedelaar kwam bv moskee. "Waar is je toestemming van de kampung leider? "Doei.

Een tip Emoticon: Wink :
Wil je niet "lastig gevallen worden door vreemden, buren ( zelfs aangetrouwde familie), dan moet men een valse enge huisdier nemen(pittbul ?) , die enge dobberman of anjing herder .
Is het te groot en te duur dan kan je ook een kleine valse keeshondje nemen zoals een cucakrawa( chihuahua ? of zoiets).
Die krengen zijn klein , kan je zelfs in ee boodschappentas meenemen als je aan het shopping en zin redelijk vals , en bijtgraag( even trainen) .
Gegrandeerd dat je schoonfamilie niet bij jou wil komen.
Ook dat achterlijke van verschillende stromen binnen 1 en dezelfde religie. Mijn schoonvader komt uit Mekka. En daar was het wel toegestaan om een hond te houden. Doch in mijn wijk weer niet. Dus neem je er eentje dan heeft hij/zij niet lang te leven.

Over de keuze tussen een eengezinswoningtype , herenhuis met voor en achtererf OF een relatief "luxe" apartemen ( die nu als paddestoelen omhoogschieten na de regen) in Jakarta is afhankelijk van je woonverleden .
Zal tzt wel wat andere plaatsen.
.
Ik zat tot gisteren 2weken in een gehuurde apartement in Mediteranian Garden Residence ( 35 hoog) bij Podomorocity Jakarta .
Een kleine duivenhok van 40m2 op de 11de verdieping.
Het is een soort doorgangsflat , veel jongeren, studenten (Chinese/Indonesiers ) en buitenlanders .
Zit er een paar Universiteiten in de buurt zoals UnTar , Trisakti etc.
2 grote malls (Taman Anggrek en Central Park) en Citraland.
Ik denk een triple A locatie , gelegen aan de rand van Jakarta Barat , de drukste verkeerader vanaf en va Cengkareng Airport
En hoe voelde het?

http://www.jual-apartemen.com/(...)rania-tanjung-duren/
Leuke vogelkooitjes c.q gevangenis. Moet er niet aan denken.

Huurwaarde ongeveer 50-60 jut per jaar .(per week voor vakantiegangers 2,45 jut).

Wonen in bepaalde "openwijken" bij Menteng en Gambir area is ook relatief veilig , maar dan heb je huizen met een stukje grond , vaak de zgn rumah belanda .
De prijzen zijn vaak vanaf 8-10M ( lapjes grond 450-600 en soms tot 1000 meter)
Kijk dit is beter. ergens in een achteraf straatje, dan is de prijs ook nog altijd goedkoper.

spacer line  

In welke deel van Jakarta moet je werken ?.Pusat of Barat ,Timur,Utara, Selatan.
(Ben je "eigen baas",of in loondienst ?)
En dan kan je pas zoeken naar de woonplaats (wijk, eengezins woning , apartement).

In Bogor wonen of halverwege Jakarta -Bogor ( Sentul, Cibubur, Cinere , Bintaro etc ) is interessant als je in JakSel werkt.
Je kan ook kiezen in de buurt van treinstation (Depok of Bogor) , met de trein naar Jakarta , als je geen auto wil rijden.

Werk je in Pusat , of verder Utara-Barat -Timur (hangt ook de plaats(kantoor/bedrijf) dan moet je verder en langer reizen.
Heb je een vaste kantoortijden zoals de anderen? .

In Bogor , naast de tolweg Jagorawi heb je een leuke wijk Bukit Bogor Raya(vroeger de top van Bogor=Lakeside) .

Aanvulling:
Leven in een duivenhok van 40m2 zal voor mij een claustrofobie leveren.
Heb altijd in relatief grote huizen gewoon, in Jak-Pus (200LB-600LT), een rumah Belanda in Jak-Pus.
In Ollanda zat ik eerst in een 1 kmr app(net "afgestudeerd" daarna 4kmr app, nu in een arbeidersvilla in A'dam in een soort woonerf.

Als je 8-10 M minimaal kan ophoesten kan je redelijk een woning kopen in Jkt (hangt ook af v.d wijk ) , huren zal ook een paar duizend dollar/eurie kosten.Zonder zwembad.

Bogor (zoals Jstar schreef) is een goede alternatief.Goedkoop , de winst kan je gebruiken om een supir te betalen.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 30-03-2013 13:10 jstar wrote:
Ben zelf maar twee keer in Jepara geweest (voor meubels natuurlijk) en het is inderdaad niet te vergelijken. Maar als je zo opziet tegen Jakarta, waarom geen Bogor of zo?
Omdat ik waarschijnlijk aan het andere kant van Jakarta kom te werken. Waar de overstromingen zijn.En vanaf Bogor is er toch alleen maar een economie trein?

Als het Jakarta moet zijn, denk ik dat het reuze mee kan vallen. Ligt natuurlijk ook aan gezinsituatie en het budget, maar als ik de keuze had, zou ik een appartement bij Sudirman overwegen, of in Kemang. Ook in Menteng is redelijk veel te doen. Huizen zijn eigenlijk redelijk goedkoop i.t.t. appartementen.
Alleen want vrouw en kinderen zitten in Jepara/Semarang. Maar zal eens googelen op die wijken.

Er zijn genoeg betaalbare niet-expat gebieden waar je 'achter een slagboom' woont maar niet geÔsoleerd zit (street hawkers worden binnen gelaten, mensen uit de kampung ernaast werken er) en waar een minder artficiŽle en steriele sfeer heerst. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Pejompongan, Setiabudi, of Kayu Putih.

Uizicht vanuit mijn tuin. Het zeer moeilijk zichtbare blauwe hek daar was mijn huur huis.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 30-03-2013 13:29 Surya Atmadja wrote:
In welke deel van Jakarta moet je werken ?.Pusat of Barat ,Timur,Utara, Selatan.
(Ben je "eigen baas",of in loondienst ?)
En dan kan je pas zoeken naar de woonplaats (wijk, eengezins woning , apartement).
Loondienst via NL ingenieursbureau m.b.t. o.a. de overstromingen, want eigen baas heb ik voorlopig even genoeg van. Vooral nu met die leuke economie.

In Bogor wonen of halverwege Jakarta -Bogor ( Sentul, Cibubur, Cinere , Bintaro etc ) is interessant als je in JakSel werkt.
Je kan ook kiezen in de buurt van treinstation (Depok of Bogor) , met de trein naar Jakarta , als je geen auto wil rijden.

Werk je in Pusat, of verder Utara-Barat -Timur (hangt ook de plaats(kantoor/bedrijf) dan moet je verder en langer reizen.
Heb je een vaste kantoortijden zoals de anderen?
Geen idee van werktijden, zal in het begin veel buiten zijn. Onderzoek naar waar zo snel mogelijk het water de grond in kan en mensen instrueren.

In Bogor , naast de tolweg Jagorawi heb je een leuke wijk Bukit Bogor Raya (vroeger de top van Bogor=Lakeside) .
Zal wel in het begin een onderdak aangeboden krijgen van de baas. Maar als het mij niet zal bevallen, dan heb ik alvast onderzoek kunnen doen naar andere betere locaties.

spacer line  

Dus je bent al lang weg uit de pengkolan ?
Als je veel veldwerk moet doen kan je beter in Bogor of halvergwe Jkt-Bogor wonen.
Er zijn nog leuke kleinschalige perumahan met schappelijke prijzen van ongeveer 0,5 M of iets meer .Voor 1 M zit je redelijk goed.

Vroeger (jaren geleden) heb je de KRL (al opgedoekt) met "eksekutip" klasse.
Heb paar keren gedaan , toen ik nog een hutje "heb" in Lakeside.
Als je in Jak-Ut-JakTim ( Pluit en omgeving ) moet werken en andere bedreigde gebieden , dan zit je beter om een huis in de buurt van de tol Jagorawi te zoeken.
Kan Sentul(City) zijn , Cibubur, Depok etc.

spacer line  

Alleen want vrouw en kinderen zitten in Jepara/Semarang. Maar zal eens googelen op die wijken.

Ahh , orang bujang (vrijgezel) dus.
Dan is een kleine appartement van 40-50m2 (2slpkmr + zitkmr) genoeg .
Naast de Millineum hotel Kebon Sirih(Jak-Pus) heb je een relatief nwe appartement.
Huurprijzen was 2jr geleden vanaf 35 jut per jaar , ongemeubileerd.
Nu mss 50 jt of iets meer ?
Is centraal gelegen .

De app bij Menteng , Kuningan etc zijn een stukje duurder .
Huizen in Centrum kost je toch in de buurt van 80-90 jt per jaar of zelfs meer.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 30-03-2013 13:10 jstar wrote:
Voor hen die van plan zijn Jepara te bezoeken om wat voor reden dan ook. Bezoek ook eens Sun set beach. Mooi strand kom je lekker tot rust.
Helaas hebben ze in Jakarta denk ik niet een mooi strand.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 30-03-2013 17:29 Surya Atmadja wrote:

Ahh , orang bujang (vrijgezel) dus.
Dan is een kleine appartement van 40-50m2 (2slpkmr + zitkmr) genoeg .
Naast de Millineum hotel Kebon Sirih(Jak-Pus) heb je een relatief nwe appartement.
Huurprijzen was 2jr geleden vanaf 35 jut per jaar , ongemeubileerd.
Nu mss 50 jt of iets meer ?
Is centraal gelegen .

De app bij Menteng , Kuningan etc zijn een stukje duurder .
Huizen in Centrum kost je toch in de buurt van 80-90 jt per jaar of zelfs meer.

Sorry maar ik ben opzoek naar een huis, niet een appartement. Ik moet er niet aan denken dat je niet zo maar je huis uit kunt lopen.

Tevens zo'n drukke rijtjes huis straat, is ook niet voormij, al die herrie. Emoticon: Talk to the hand

spacer line  

On 30-03-2013 17:51 Albert wrote:

[quote removed]

Sorry maar ik ben opzoek naar een huis, niet een appartement. Ik moet er niet aan denken dat je niet zo maar je huis uit kunt lopen.

Tevens zo'n drukke rijtjes huis straat, is ook niet voormij, al die herrie. Emoticon: Talk to the hand

Ik denk dat je in Menteng "rijtjes"huizen van de type Rumah Belanda nog kan vinden die in een kleine zijstraatjes liggen.
Met nog veel groen(zeldzaamheid in Jkt) , maar dan moet je een grote dompet met inhoud hebben.Of je moet een expat salaris hebben van op zijn minst 4000 us dolari .(of meer), anders is het zonde van het geld .
Ik woon tot 1968 in Jak-Pus , van'af 1979 konden we (ik en nyonya) nog bij de veranda zitten .
s 'ochtends tot een uur of 11 en s'avonds is het redelijk koel.
Tot ongeveer 2000.Binnen moet je de airco wel aandoen.
Inmiddels is Jakarta een grote bouwput geworden , luchtvervuiling , het laats in 2010 kan je niet eens in de voortuin zitten.

Een huis zoals die in Jepara met een lapje grond zal je "nooit" in Jakarta vinden , mss in de periferie van Jakarta of richting Depok of Tanggerang.
En waarschijnlijk tussen de "natives". Emoticon: Wink

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Of je een fatsoenlijke woning kan vinden voor een schappelijke prijs is sterk afhankelijk van waar je werk zich zal bevinden. Grootste ergernis zal ongetwijfeld het verkeer worden, allicht dat je meer waarde gaat hechten aan een comfortabele auto/suv dan aan een huis Emoticon: Very funny

Vond het in Jepara bij het Palm beach resort goed vertoeven btw Emoticon: Smile Mooi schoon, wit zandstrand Emoticon: Smile

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 31-03-2013 10:17 _Jarno_ wrote:
Of je een fatsoenlijke woning kan vinden voor een schappelijke prijs is sterk afhankelijk van waar je werk zich zal bevinden. Grootste ergernis zal ongetwijfeld het verkeer worden, allicht dat je meer waarde gaat hechten aan een comfortabele auto/suv dan aan een huis Emoticon: Very funny

Vond het in Jepara bij het Palm beach resort goed vertoeven btw Emoticon: Smile Mooi schoon, wit zandstrand Emoticon: Smile
Jazeker, Palm Beach naast Sun set is ook heel mooi. En een mooi groot zwembad.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Zouden je buren dit accepteren.Of is het sial?

pelaut
User
spacer line

Beste Albert, wil toch nog even beamen, en benadrukken, wat Jarno al over het verkeer zei. Dat is denk ik een van de belangrijkste keuzes, de reistijd die je elke dag kwijt wilt zijn tussen wonen en werken. Zelf woon ik in Bogor, heerlijk buiten, grote tuin rond het huis en middenin de natuur zonder last van buren. Ben s'nachts (na 22 of 23.00 uur), terug van bijvoorbeeld shoppen in Artha Gading of Mall Kelapa Gading in 5 kwartier thuis in Bogor. Maar als ik naar het vliegveld wil kan ik rustig 3 uur onderweg zijn. Vorig jaar was er een vrachtwagen gekanteld, plane gemist, duur hotel nabij cengkareng, nieuwe tickets moeten kopen etc. gewoon een gigantisch drama Tegenwoordig blijf ik daarom liever een nachtje in de stad als ik de volgende morgen moet vliegen, overnacht in het Harris hotel, 80 Euro voor 2 personen met ontbijt, schoon, licht en vriendelijk en binnendoor vanuit de MKG(mall kelapa gading) bereikbaar, dan is het < 1 uur naar het vliegveld. Ik bedoel maar te zeggen, voor je iets koopt of huurt, check de werkelijke reistijd naar je werklocatie op verschillende dagen / tijden want de vertragingen zijn, voor iemand die alleen de file op de A4 bij Leiden gewend was, buitensporig en nemen alleen maar toe.

jstar
User
spacer line

Als ik van Kelapa Gading naar het vliegveld ga, kan het ook ťťn of drie uur duren; je kan overal pech hebben. Als je zo'n risico wil vermijden, heb je maar ťťn optie; het airport hotel.

Maar het is inderdaad zo dat dť grote frustratie hier het verkeer en de eeuwige macet en chaos zijn.

In Albert's geval weten we natuurlijk niet waar hij precies zal werken en hoe vaak hij plant naar Jepara te gaan. Beide zullen de uiteindelijke keuze wel bepalen...

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Het zou mooi zin als er een super snelle verbinding bestond (openbaar vervoer) tussen Bogor en Jak.
Misschien als ze opschieten met die monorail, wie weet kan dat een optie zijn.

Ik heb een paar keer in Jakarta gereden, mijn God wat een bende. Dat men daar nog wil(t) (gaan) wonen.

Al die snelwegen welke na waar gaat, moet ik ook nog allemaal bestuderen en welk openbaar vervoer snel is. En hoe lang men erover doet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-04-2013 12:24 jstar wrote: In Albert's geval weten we natuurlijk niet waar hij precies zal werken en hoe vaak hij plant naar Jepara te gaan. Beide zullen de uiteindelijke keuze wel bepalen...
Je kan er ook voor kiezen om niet te gaan werken in Jakarta. Er zijn mensen die naar Indonesia komen om te werken en daarnaast de woonplaats erbij nemen. Je kan ook naar Indonesia komen om te wonen en daarnaast het werk zoeken. Dus is werken nummer 1 of wonen nummer 1? Verschillende uitgangspunten om hier terecht te komen. Bepaalt ook vaak de wijze van leven alhier.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Helaas Y.B hebben we in deze wereld nog centjes nodig en die dwingen mij om daar te gaan werken.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Met de dagelijkse vluchten van KL naar Semarang zou je eventueel ook er voor kunnen kiezen om emplooi te vinden in KL ipv Jakarta. Reistijd scheelt niet alles temeer je in KL wel een redelijk fatsoenlijke infrastructuur hebt en niet een halve dag nodig hebt om bij het vliegveld te komen.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,112 posts - 13,484 topics - 16,231 members - last post @ 20-09-2017 07:27 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,946,546 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com