indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Schultz
User
spacer line

Wie weet iets over kruiden uit Indonesia?Ik ken heel wat verhalen over de succesvolle werking van deze kruiden bij nogal wat ziekten.Wie weet daar meer van?

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

Jantje
User
spacer line

Om welke ziekte gaat het Schultz? Emoticon: Shiny

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Schultz

Ik heb persoonlijk gunstige ervaringen met ‘jamu’. Dit is verkrijgbaar bij de toko’s met het bekende reclamebord van ‘Nyonya Meneer’. Ook zie je soms kaki lima’s vol met flessen van dit goedje. Voor elke kwaal bestaat er wel zo’n bitter drankje; spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Nadat men de kwaal heeft bekend gemaakt mixt de tukang jamu verschillende van die kruidenmengsels door een rauw ei en hiervan moet men een borrelglaasje (het liefst in één teug) leegdrinken. Omdat het spul zo bitter is als gal krijgt het slachtoffer een glaasje mierzoete sap erachteraan om het goedje door te spoelen. Dit moet een aantal dagen achter elkaar herhaald worden tot de klacht verdwenen is. Zoals gezegd, ik heb er veel baat bij gehad.

Jan.

Schultz
User
spacer line

Sayang,Jan en Jantje hartelijk bedankt tot zover.Het gaat niet om en bepalde ziekte,maar zo maar informatie in het algemeen.Je weet maar nooit.Je ziet wel eens advertenties,maar je weet natuurlijk niet of dat wel de goede zijn.In elk geval is merk "nyonyameneer"betrouwbaar.Dank.

Jantje
User
spacer line

Beste Schulz,

Als er sprake is van ernstige verzwakking na een operatie of ziekte, en wanneer een bepaald lichaamsdeel niet meer naar de baas luistert en een eigen leven gaat leiden, is er S.T.M.J.
Susu, Telur, Madu, Jahe. Dit mengsel is in gedroogde vorm, verpakt in zakjes te koop. In Semarang is er een speciale warung die het terplekke vers klaarmaakt. Het moet lauw gedronken worden. Naar verluidt doet het wonderen voor de conditie.
Emoticon: Talk to the hand

spacer line  

In het boek 'De Stille Kracht van de Indonesische Keuken' van Lonny Gerungan staan vrijwel alle ingredienten die in de Indonesische keuken worden gebruiken. En als kruiden en/of specerijen een medicinale werking hebben dan staat die erbij beschreven. Misschien heb je er iets aan. Ik heb het boek ook: isbn 90.4390.186.5
Kijk maar op www.lonnys.info

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Schultz yth.,

Bent j/u nog een 'Indahnesia-aanhanger' of bent j/u een 'afvallige' geworden ..... moet je deze website maar eens lezen, dit naar aanleiding van j/u 'topic-vraag':

Indokruiden

'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 09-01-2007 20:09 AnisJ wrote:
Schultz yth.,

Bent j/u nog een Indahnesia-aanhanger of bent j/u een afvallige geworden ..... moet je deze website maar eens lezen, dit naar aanleiding van j/u topic-vraag:

Indokruiden

Waarde AnisJ,
Wat heeft het ene nou met het andere te maken Emoticon: Confused

............................Informatieve site over de kruiden, kan er nog wat van opsteken Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hier een goed recept voor een hoestdrank [70jroud]
-5 schijven gula dwaja
-10 kruidnagels
-flink stuk verse djahe, in stukjes
-kleine citroen of limoen
-takje tijm en salie
-potje heldere bloemenhoning
-kleine rawit.

smelt de gula djawa o[p heel zacht vuur voeg djahe, tijm en salie toe, eventueel wat water toevoegen.
Roeren, tot de gula djawa is opgelost,kruidnagels erbij, nu de citroen of limoen toevoegen, en de rawit[klein stukje]
Laat het 5 a 10 minuten heel zacht trekken en voeg dan de honing toe.
Nog even doorroeren, af laten koelen, daarna zeven.
Overgieten in brandschone potjes en in de koelkast bewaren, zeker 6maanden houdbaar

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 11-02-2005 07:27 dangdude03 wrote:
Schultz

Ik heb persoonlijk gunstige ervaringen met ‘jamu’. Dit is verkrijgbaar bij de toko’s met het bekende reclamebord van ‘Nyonya Meneer’. Ook zie je soms kaki lima’s vol met flessen van dit goedje. Voor elke kwaal bestaat er wel zo’n bitter drankje; spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn etc. Nadat men de kwaal heeft bekend gemaakt mixt de tukang jamu verschillende van die kruidenmengsels door een rauw ei en hiervan moet men een borrelglaasje (het liefst in één teug) leegdrinken. Omdat het spul zo bitter is als gal krijgt het slachtoffer een glaasje mierzoete sap erachteraan om het goedje door te spoelen. Dit moet een aantal dagen achter elkaar herhaald worden tot de klacht verdwenen is. Zoals gezegd, ik heb er veel baat bij gehad.

Jan.

Jan, geloof je die flauwekul nu echt?

Gracias. Sama sama

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 09-01-2007 23:01 kiwimave wrote:

...
Jan, geloof je die flauwekul nu echt?

Ja Kimi, al eerder op dit forum beschreef ik mijn positieve ervaring met jamu:
Een paar jaar geleden heb ik me ook over laten halen die jamu eens te proberen. Ik had al dagen last van buikpijn, de nummer één kwaal van de doorsnee toerist in Indonesië. Ik dacht: erger dan ik me nu voel kan het niet worden, dus aanvaarde het verdachte bittere drankje met de kleur en geur van de Ciliwung rivier in Jakarta. De tukang jamu had een cocktail uit haar collectie flessen achterop haar fiets gemaakt en dit met een ei gemengd. Ik moest het goedje in één teug leegdrinken en kreeg als troost van de kruidenheks een glas mierzoet limonade drankje om het ergste leed te verzachten. Alhoewel ik deze kuur een aantal dagen zou moeten blijven slikken, had ik de volgende dag zelfs weer trek in mijn ontbijt en waren de misselijkmakende krampen verdwenen. Toeval? Ik denk dat ik het een volgende keer weer probeer

Later heb ik ook een vervelende wasir Emoticon: Blush aandoening ermee verholpen.
Toch, na alle negatieve verhalen hier op het forum ben ik wat voorzichtiger geworden, en zal ik het goedje niet verder propaganderen.

Van jongst af aan ben ik overigens een overtuigend aanhanger van natuurvoeding/natuurgeneeswijze (geen homeopathie) waarbij voeding met een snelle darmpassage van essentieel belang is. Dit in combinatie met het preventieve gebruik van allerdaagse geneeskruiden als brandnetel, weegbree, kamille enz. Maar ook simpele dingen als uien zijn veelal onderschat in hun werking; De volksgeneeskunde hecht grote waarde aan het veelvuldig gebruik van uien omdat deze urinedrijvend zijn, de hartfunctie verbeteren, de hoest dempen, wonden helen en ontsmetten. Biologisch geteelde uien werken sterk antibiotisch, want uien en andere mosterdolie/glycosiden-houdenden kruiden zoals mierikswortel, rammenas, look, oost-indische kers, tijm, en weegbree, doden ziektekiemen of belemmeren vermenigvuldiging. Natuurlijke antibiotica houden de zo noodzakelijke bacteriën en bacillen binnen de darmflora en versterken ze, in plaats van de algemene darmflora te vernietigen, zoals veelvuldig gebeurt bij het gebruik van kunstmatige antibiotica.

Mijn huisarts kent me niet; ik kan me niet herinneren wanneer ik het laatst bij hem op bezoek ben geweest.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat je je huisarts niet kent om die reden is natuurlijk alleen al iets om je gelukkig mee te prijzen. Ik ben er ook zoeen. Nooit ziek. Wil ik graag zo houden in eerste instantie.

Toch heb ik enkele maanden geleden een nare verkoudheid opgelopen, dagenlang liep ik ermee rond. In Nederland ben ik er binnen enkele dagen wel echt vanaf, maar deze was een doorzetter. Wat jamu gehaald op de markt hier. Twee dagen later was het weg, helemaal.

Uiteraard is het zo dat die verkoudheid wellicht toch wel was weggegaan na nog twee dagen, maar ach. Ik voelde me prima erna en ben ook niet ziek geworden van dat mengseltje.

Hier probeer ik inderdaad ook wat meer ' schone' producten te kope. Het is er wel, gewoon zoeken.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 09-01-2007 21:21 4yoke4 wrote:

...

Waarde AnisJ,
Wat heeft het ene nou met het andere te maken Emoticon: Confused

............................Informatieve site over de kruiden, kan er nog wat van opsteken Emoticon: Yes!

Die opmerking geldt óók voor 'Herr Schultz' en niet voor j/u ..... sudah lama tida dengar apa 2 dari dia ........ en nu niet jaloers doen hè ........ Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Kort geleden liet een kennis mij een artikel van 'onzer aller grootste ochten- sensatie- en roddelblad': De Telegraaf lezen .........
er schijnt een nieuwe (oude volgens Zweedse collega artsen) te bestaan, voor mensen die 'last hebben van hun spijsvertering' ..... men injecteert ontlasting van 'donoren' in de (endel-{ Emoticon: Confused }) darm van de 'lijder' en het schijnt te helpen ....... (die Zweedse artsen beweren altijd 'standaard', op die manier te helpen)
Maar volgens mij hoeft je helemaal niet zo ingewikkeld te doen, als je elke dag yoghurt consumeert is dat óók goed voor je 'darmflora' van je eigen 'bacteriekweek' .........

Schultz
User
spacer line

Het zal wel altijd zo moeten zijn,als je een serieuze vraag stel,is er altijd wel één die wil opvallen door interessant te willen doen.
Merapi dank voor je recept,ik was het kwijt,maar ik heb het nu weer terug- dank zij jou!WatAnis nu bedoelt met "die opmerking geldt ook voor "Herr Schultz" ontgaat mij geheel en al.Dat hij geen weet heeft van de heilende werking van kruiden/jamu's is tot daar en toe,maar laat het dan niet zo blijken.Wat dacht je van de vroegere heksen?Dat waren kenners van de kruiden.Zij konden mensen genezen,doordat zij de werking van kruiden kenden.Maar dat mocht en kon niet- dus waren zij des duivels.En waarom dat "Herr"? Emoticon: Confused Emoticon: Cry

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 10-01-2007 14:08 AnisJ wrote:

...

Die opmerking geldt óók voor Herr Schultz en niet voor j/u ..... sudah lama tida dengar apa 2 dari dia ........ en nu niet jaloers doen hè ........ Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

En zie daar, schultz is er weer en waarom zou ik jaloers zijn?

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Aduh die tuan/menir/Herr S. neemt óók alles zo letterlijk let op Schultz ............'letter' -'lijk' ........
"Yoke" number four, laat uw masker eens vallen Emoticon: Nice Emoticon: Nice ........ "je avatar doet mij steeds weer aan dat oude tv-programma 'Wie van de Drie' denken ....... alleen nu in ene 'mono' uitvoering ...... Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Beste AnisJ,
Jouw postings voegen niets maar dan ook niets toe aan de postings die een aantal gebruikers hier posten.
Jouw postings zijn vaak onleesbaar zoals: Aduh die tuan/menir/HerrS. of 'letter'-'lijk'..........
Is het nu niet mogelijk dat u als een normaal mens reageerd?????
Als u met de moderator schrijft dan blijkt dat u wel weet hoe men normaal schrijft.
Ik kan een aantal postings van u ophalen waaruit blijkt dat u wel normaal kan schrijven, waarom schrijft u zo achtelijk???????
Terwijl uw mening heel erg gewaardeerd wordt op het forum omdat u veel weet van Indonesië.
Waarom doet u altijd zo gek????????
Ik ben wel een ouwe lul, maar lees uw postings altijd met veel belangstelling, maar soms is het niet te lezen, terwijl ik soms postings van u lees diet perfect zijn.
Dus waarom die postings met die gekke taal?????
Ja ik ben 59 en dus oud, maar jongeren die nieuw zijn op dit forum begrijpen u helemaal niet.
Waarom AnisJ ???????
Is het een kwestie van interessant doen eens in de 5 dagen?
Of wil je met jouw warige taal vermijden een discussie aan te gaan.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 12-01-2007 16:37 Malam wrote:
Beste AnisJ,
Jouw postings voegen niets maar dan ook niets toe aan de postings die een aantal gebruikers hier posten.
Jouw postings zijn vaak onleesbaar zoals: Aduh die tuan/menir/HerrS. of letter-lijk..........
Is het nu niet mogelijk dat u als een normaal mens reageerd?????
Als u met de moderator schrijft dan blijkt dat u wel weet hoe men normaal schrijft.
Ik kan een aantal postings van u ophalen waaruit blijkt dat u wel normaal kan schrijven, waarom schrijft u zo achtelijk???????
Terwijl uw mening heel erg gewaardeerd wordt op het forum omdat u veel weet van Indonesië.
Waarom doet u altijd zo gek????????
Ik ben wel een ouwe lul, maar lees uw postings altijd met veel belangstelling, maar soms is het niet te lezen, terwijl ik soms postings van u lees diet perfect zijn.
Dus waarom die postings met die gekke taal?????
Ja ik ben 59 en dus oud, maar jongeren die nieuw zijn op dit forum begrijpen u helemaal niet.
Waarom AnisJ ???????
Is het een kwestie van interessant doen eens in de 5 dagen?
Of wil je met jouw warige taal vermijden een discussie aan te gaan.

Ben j/u nu 'gepromoveerd' tot moderator ........ ga je óók statistieken bijhouden hoeveel posting mensen doen ..... je gaat toch niet ook 'stalken' hè ..... dat mag niet !!!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Malam, maakl je niet druk over Anis, heb het vermoeden dat het een bekend figuur is op andere sites, oa Pelita.
Ik herken die stijl

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 12-01-2007 17:19 AnisJ wrote:

...

Ben j/u nu gepromoveerd tot moderator ........ ga je óók statistieken bijhouden hoeveel posting mensen doen ..... je gaat toch niet ook stalken hè ..... dat mag niet !!!

Dit is dus zwaar off topic, het gaat hier over kruiden en Anis jij/U bent soms een kruidje roer me niet, soms duidelijk, soms zo onsamenhangend dat ik er geen touw aan vast kan knopen.
Anis wordt eens manis Emoticon: Smile
Yoke Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 12-01-2007 15:36 AnisJ wrote:
Aduh die tuan/menir/Herr S. neemt óók alles zo letterlijk let op Schultz ............letter -lijk ........
"Yoke" number four, laat uw masker eens vallen Emoticon: Nice Emoticon: Nice ........ "je avatar doet mij steeds weer aan dat oude tv-programma Wie van de Drie denken ....... alleen nu in ene mono uitvoering ...... Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Nee, ik ben niet de moeder van Yerunce Emoticon: Party!
Nee, ik ben niet .................................
Ja, ik ben Yoke

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi Yoke, ik kan er ook geen touw meer aan vast knopen, als iemand onzin uitslaat:niet meer op reageren

Schultz
User
spacer line

Merapi,goed idee.Maar wel doorgaan met de kruiden,van anijs weet ik niets .Misschien wel goed zo?Daun inggu ( wijnruit) is een echte geneeskrachtige kruid.Weet uit ervaring Jambu klutuk helpt perfct tegen diare,maar dat is geen kruid,maar een vruchtboom.
Wie kent deze gewassen?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,995,258 topic views - 222,229 posts - 13,489 topics - 16,269 members - last post @ 24-09-2017 07:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,098,473 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com