indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Bij Pauw & Witteman was vanavond o.a. voormalig Indonesië-correspondente Elske Schouten te gast die de film ‘The Act of Killing' besprak. Deze film handelt over de genocide die er in de jaren 1965 en 1966 is gepleegd. Het bizarre is wel dat enkele ware killers van toen zijn benaderd om hun eigen rol na te spelen.

In die jaren zijn naar een voorzichtige schatting zo’n 1 miljoen communisten zonder vorm van proces vermoord en de daders van deze Indonesische ‘Killing Fields’ lopen niet alleen nog vrij rond, maar ze voelen zich vereerd wanneer er naar hun daden wordt gevraagd. In deze film wordt enthousiast gedemonstreerd hoe men met een stuk ijzerdraad zo’n kwaadaardige communist (ook atheïsten, etnische Chinezen en intellectuelen werden tot de communisten gerekend) gewurgd werd.

Ik vraag me af waarom de oorlogsmisdadigers in Indo als halve helden worden beschouwd en niet vervolgd zoals Cambodja met leden van de Rode Khmer heeft gedaan.

http://www.moviesthatmatter.nl(...)nfo?id=1261&pid=4848

http://www.volkskrant.nl/wca_d(...)-Act-of-Killing.html

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Zolang men hier eigenlijk ontkent dat een dergelijke etnische (?) zuivering heeft plaatsgevonden is het vervolgen van de daders niet mogelijk. Dat is stap 1 dus.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-03-2013 00:35 dangdude03 wrote: Ik vraag me af waarom de oorlogsmisdadigers in Indo als halve helden worden beschouwd en niet vervolgd zoals Cambodja met leden van de Rode Khmer heeft gedaan.
Omdat dit Indonesie is en geen Cambodja. Liever vergeten en niet meer aan denken, niet meer over praten. Men zou malu / embarrased kunnen worden door het oprakelen van dergelijke gebeurtenissen. Zo is de Javaanse mentaliteit nu eenmaal die toonaangevend is in RI.
Als het volk echter vrede heeft met het op deze wijze verwerken van dergelijke gebeurtenissen; ja, wie zijn wij om te roepen dat er een tribunaal moet komen?
Ook het koloniale verleden van Nederland (m.n. de Merdeka-tijd) was voor Indonesie niet echt nodig om dat op te rakelen. Het waren de Nederlanders die daar over begonnen, die een calvinistisch schuldgevoel hadden (naast een publiciteitsgeile advocate). Indonesiers zijn vele malen gemakkelijker in de acceptatie van bepaalde gebeurtenissen; zowel qua historie als natuurrampen.

spacer line  

On 22-03-2013 00:35 dangdude03 wrote:

In die jaren zijn naar een voorzichtige schatting zo’n 1 miljoen communisten zonder vorm van proces vermoord en de daders van deze Indonesische ‘Killing Fields’ lopen niet alleen nog vrij rond, maar ze voelen zich vereerd wanneer er naar hun daden wordt gevraagd. In deze film wordt enthousiast gedemonstreerd hoe men met een stuk ijzerdraad zo’n kwaadaardige communist (ook atheïsten, etnische Chinezen en intellectuelen werden tot de communisten gerekend) gewurgd werd.

Intelectuelen ?
Heb dat nooit geweten, gehoord of gelezen.
Het staat buiten kijf dat het een nationale tragedie was , de zwartste bladzijde in onze geschiedenis.
Waar veel meelopers/opportunisten betrokken raken en waar velen met hun leven moeten bekopen.

Het is niet te vergelijken met de Cambodjaanse killingsfield.

OmSid was toen ook in Jakarta , meegezogen door de stroom van de geschiedenis.
Was actief (bij toeval) als informele lid van de KAPPI-KAMI en formeel lid van de KAPI Djaja en de groep bewapende studenten weerwaarheidsgroep, Resimen Mahadjaja ..

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://dannyreviews.com/h/The_(...)nesian_Killings.html
Wij hebben ook gisteravond gekeken naar P& W waarin een documentaire gezien werd, die op film gemaakt is om in film en straks op de TV getoont word hoe ze de communisten in de jaren 60 de tijd van Suharto hebben uitgevoerd.
The Act of Killing is ditmaal de openingsfilm van het filmfestival.
http://pauwenwitteman.vara.nl/(...)83ade065368c9d261a76
Ze gaan er nu nog met trots vertellen, daar op de TV, wat ze hebben aangericht van miljoen mensen, die zijn verdwenen of gedood.

In Argentinië worden zij nu veroordeeld wegens moorden, in een tijd waar de Gunta verantwoordelijk voor waren.
Het zou Indonesië ook sieren, dat ze die mensen, die daar openlijk hebben gemoord, eens voor een rechter zouden gaan slepen.

Wij worden nu zelfs, voor die moorden aangesproken, het geval van Excuses nabestaanden Rawagede.
http://www.geschiedenis24.nl/n(...)aanden-Rawagede.html
Zou het dan ook eens geen tijd worden, dat men die lieden oppakken en hen daarover aanspreken........ Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Angry Emoticon: Angry
http://www.ncpn.nl/archief/grond/indones1.htm

En vergeet niet de geschiedenis wat ze hebben aangericht in 1998 toen er ook zo massa mensen in hun waan van de dag van alles hebben uitgevreten. Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 22-03-2013 02:29 schreef Yerun:
Zolang men hier eigenlijk ontkent dat een dergelijke etnische (?) zuivering heeft plaatsgevonden is het vervolgen van de daders niet mogelijk. Dat is stap 1 dus.

Hoe kan men dit ontkennen, terwijl het met trots op de TV hebben getoond.
Dan valt het toch onder de noemer, van nationalisme en dat kan je toch niet meer ontkennen, dan is het een affaire in gegaan als een zwarte bladzijde van hun geschiedenis.
Is de intellectuele van die mensen, op zo laag niveau terecht gekomen????? Emoticon: Confused Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Als ze hen eens vertellen, dat ze voor het karretje van de Amerikanen hebben gespannen, dan piepen ze wel anders........... Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 22-03-2013 05:31 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Intelectuelen ?

Dat verbaasde mij ook Surya, maar ik had het hier vandaan:
Toen de regering van president Soekarno in 1965 werd omvergeworpen door het leger, namen Anwar en zijn vrienden deel aan de massamoord op meer dan een miljoen vermeende communisten, etnische Chinezen en intellectuelen
http://www.moviesthatmatter.nl(...)nfo?id=1261&pid=4848
Dan gaat die vergelijking met ‘The Killing Fields’ helemaal op. Daar werd alles en iedereen die maar een bril droeg door de Rode Khmer afgeslacht.

Als ze hen eens vertellen, dat ze voor het karretje van de Amerikanen hebben gespannen, dan piepen ze wel anders.

De Amerikanen zullen er zeker mee te maken hebben gehad. Het was de tijd van Viet Nam oorlog en de angst voor het domino-effect van landen die voor het communisme dreigden te vallen.

Ik vraag me verder nog af of de tegenwoordige Indonesische schooljeugd daar nog iets over leert op de scholen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-03-2013 17:45 dangdude03 wrote: Ik vraag me verder nog af of de tegenwoordige Indonesische schooljeugd daar nog iets over leert op de scholen.
Niente Dangdude03. Nog dezelfde onwaarheid als voorheen. Alleen de leading role van Suharto is verdwenen. Verder interesseert niemand zich voor de waarheid.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Juist, geschiedenis en wat in het verleden is gebeurd is totaal niet interessant.
De geschiedenis van 350 jaar overheersing van Nederland blijft beperkt bij de vrijheid strijd van de procalamtie van Bung Karno

Zelfs mijn Poppy krijgt er nog een natte van.
Dat is in Indonesië blijven hangen.
Dom , dom ,dom.
Nu hebben ze echte vrijheid en ze kunnen er niet mee omgaan.

spacer line  

On 22-03-2013 18:06 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Niente Dangdude03. Nog dezelfde onwaarheid als voorheen. Alleen de leading role van Suharto is verdwenen. Verder interesseert niemand zich voor de waarheid.

Y-B,
de jongeren in Indonesia , en zeker die toegang hebben op internet hebben meer kansen dan mijn generatie.
Van mijn generatie of iets ouders en jonger zijn velen echt kritisch geworden.

De gedachte dat PKI de hoofdschuldige was is tegenwoordig achterhaald .
Eigenlijkal tig jaren achterhaald.
Vele activisten van de KAPPI-KAMI-KAPI Djaja en diverse leden van de laskars hebben hun conclussies ook getrokken.
Velen hadden ook hun carrieres opgebouwd bij de ABRI,
Het is een wayang spel met veel dalangs .

Ooit ontmoette ik iemand in Adam, en vroeg aan hem: Oom wat is waar over de verhalen van Dewan Djendral (de opponent van de Dewan Revolusi).
En hij begon te lachen, en zeide Ik ben ook lid van die Dewan Djendral , m.a.w flauwekul.

Door de verschillende dalangs en wayangspionen die vaak elkaar kennen (dezefde streek, school of politiekegroepen) was het een wir war van lijnen.

Voor de goede orde :
Het was een nationale tragedie , met vele slachtoffers , vaak meelopers of opportunisten.
Die door onwetendheid met hun leven moeten bekopen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Smeerlap

spacer line  

On 22-03-2013 17:45 dangdude03 wrote:

[quote removed]

Dat verbaasde mij ook Surya, maar ik had het hier vandaan:

Het is een bullshit verhaal.
Men (de " rooien" Emoticon: Wink bedoelde kunstenaars, schilders, schrijvers (zoal P.A.T) die aangesloten zijn bij de LEKRA.

Jan, een leuk artikel
http://www.contradictie.nl/196(...)12/051218JomaNL.html
Klein beetje waar , maar veel b.s of halve waarheden

Leuke artikelen komen ook van Joesoef Isak ,uit Amsterdam, en Komite Indonesia.
Ook uit Amsterdam, of van Prof Dr wertheim.

Dat zijn vaak uitgeweken Indonesische journalisten/studenten die niet terug kunnen komen naar Indonesia omdat ze verdacht waren van linkse ideeen.
Vaak studeerden ze of in USSR(Patrice Lumumba universiteit), Peking of Tjekoslowakie

ik kende vroeger een paar ex Tjekostudenten in de jaren 70 in Amsterdam.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

laat maar smeerlap

spacer line  

On 22-03-2013 17:45 dangdude03 wrote:

[quote removed]

De Amerikanen zullen er zeker mee te maken hebben gehad. Het was de tijd van Viet Nam oorlog en de angst voor het domino-effect van landen die voor het communisme dreigden te vallen.

Zeker weten.
Na de ruzie met Nederland werden Indonesische officieren opgeleid of in USA of in de USSR
Na de " ruzie" met de Russen gaat de contacten verbeterd , niet alleen met het US Army ook Navy en Luchtmacht.
Over de banden met de CIA heb ik ooit een boek van een Amerikaan/of Engelsman gelezen (moeilijk lezen omdat het in bhs english is) over de rol van CIA en BIN(Badan Intelijen Negara).
Zeer interessant om te lezen,

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

In het ‘back to the roots’ idee van de LEKRA school toch geen kwaad? Waarom die mensen (zoals mijn favoriete Indo schrijver Toer) als gevaarlijke communisten bestempeld moesten worden is mij een raadsel.

Interessante materie al die lectuur, ik ga me er in verdiepen. Tot nu toe heb ik het voornamelijk met de boeken van Lambert Giebels (SOEKARNO President) gedaan.
Wat die allemaal over de liquidatie van de ‘communisten’ schrijft, dat liegt er niet om.
De twee delen hebben inmiddels hun sporen wel verdiend en daarom vertrouw ik zijn schrijfsels wel.

spacer line  

On 22-03-2013 21:05 dangdude03 wrote:
In het ‘back to the roots’ idee van de LEKRA school toch geen kwaad? Waarom die mensen (zoals mijn favoriete Indo schrijver Toer) als gevaarlijke communisten bestempeld moesten worden is mij een raadsel.

Interessante materie al die lectuur, ik ga me er in verdiepen

Jan, bedankt voor je interesse en constructieve houding.
De coup(poging) was n.m.i een doorgestoken kaart, in de vorm van een schimmige wayangspel , met veel " onbekende dalangs".
Met veel tijdelijke alliantie , het lijkt wel de Bharatayuda, met veel slachtoffers.

Ter informatie, de beroemde wayangspel werd meestal gedirigeerd door 1 dalang , bij de omwenteling zijn het veel dalangsP.A.T was ooit mijn favoriete schrijver geweest tijdens mijn SMP tijd.
Daarna niet meer wegens zijn betrokkenheid met de LEKRA.

Als een jonge puber in Jakarta heb ik de politiekestrijd tussen de " linksen" en de "kontrev=contra revolutionaire" krachten goed gevolgd.
Alles wat vreemd was (niet Oosters-vlgs de kebudayaan=cultuur) werd verbannen.De press vrijheid, kunstuiting die reactionair/westers zijn werden te vuur en te zwaard(soms ook letterlijk) door de PKI en haar massaorganisaties.
Keywords -USDEK,MANIKEBU etc .
Jongeren met lang haar , westers gekleed , jeans , beatles, rolling Stones etc werden " vervolgd".
Ene OmeSid werd een paar keren bijna opgepakt omdat hij anders deed (uiterlijk-kleding etc)., er werd geregeld razzia' s dat de verdorven "bordjuis" van de straat (in jakarta) werd geplukt .
Kaalgeschoren, te strakke broeken ingeknip (vooral de dure LEE/Levis .
Er heerst straattereur.in jakartaanse straten.
PAT werd opgepakt omdat hij als een bekende Indo schrijver(met voorbeeldfunctie) de kant van de LEKRA.
Dat was ook de reden dat hij als TAPOL (klasse B ??) naarBURU werd gestuurd.Alles had jaren geduurd totdat op 1 oktober de straatbeelden van jakarta veranderde.
Ene Omsid werd op 1 oktober 1965 naar school gebracht door de supir , en zag wegversperringen ,in jln thamrin (de rotonde, bij de KOSTRAD hfdkwartier, en stellingen van vreemde troepen(Javaanse Kodams) in zijn schoolplein (ex CAS HBS).
Klasgenoten uit Menteng vertelden dat er behoorlijk geschoten was .
Die dag hadden we geen les.
S' middags hoorden we op de radio dat de GESTOK, Dewan Djendral en andere contrev hadden toegeslagen en een poging om BK te kidnappen.
Gelukkig had de presidentiele lijfwacht en andere progressieve krachten het voorkomen , en overal werd de Dewan Revolusi opgericht.
Daarna hoor je veel sas sus(desas desus-kabar angin) en veel revolutionaire liederen.
Tot dat men in Lubang Buaya complex(van de luchtmacht) de lijken van 6 generals en de jonge 1ste luit , de adjudant van Nasution hadden gevonden, in een sumur(put).
Hun begrafenis ceremonies duurde uren bij de markas van de Landmact , een paar honderd meter van onze school vandaan.

Bijna dezelfde verhaal kan je ook lezen in het boek van Giebels(maar uitgebreider met veel achtergrond info).
Ik kan alleen mijn eigen versie uit eigen waarneming vertellen..

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 23-03-2013 01:42 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Jongeren met lang haar , westers gekleed , jeans , beatles, rolling Stones etc werden " vervolgd".

Over The Beatles gesproken: even een kleine anekdote om het onderwerp wat toegankelijker te maken voor hen die van deze geschiedenis wat minder afweten.

Als groot fan van deze beroemde band heb ik mij toen afgevraagd waarom zij destijds nooit Indonesië hebben aangedaan voor een of meerdere concerten. Maar het antiwesterse systeem van Soekarno liet dat natuurlijk niet toe.

Wel heeft het beroemde kwartet op 3 en 4 juli 1966 de Filippijnen bezocht. Die tour is The Fab Four bijna fataal geworden door misverstanden en een slechte organisatie. Alles wat met het fenomeen The Beatles the maken had in die tijd liep vaak uit op een grote hysterische toestand en de heren waren het eigenlijk al een beetje zat om iedereen vriendelijk te woord te staan na de uitputtende vliegreizen en TV shows, waarna van hen verwacht werd hun repertoire weer af te draaien voor een uitzinnige menigte waardoor zij zichzelf nauwelijks konden horen.

De Filippijnse organisator van de tour had een verzoek voor een etentje met het toenmalige staatshoofd Imelda Marcos slordig in het schema ingelast en toen de manager van het viertal hoorde dat ze binnen een uur werden verwacht lagen muziekanten uit Liverpool nog op een oor in het hotel, bij te komen van hun jetlag. De lunch, waarbij zo’n vierhonderd enthousiaste fans aanwezig zouden zijn, werd door Brian Epstein gecanseld, niet beseffende dat een gezichtsverlies voor de president van dat land grote gevolgen kon hebben.

Om het verhaal samen te vatten kwam het hierop neer: iedereen in het land die de beroemde band aanvankelijk als grote helden had verwelkomt, keerde zich nu (mata gelap) massaal met grote woede tegen hen. De volgende dag stonden er grote koppen in de kranten dat de beroemde westerse band bedankt zou hebben voor het presidentiële verzoek.

De langharige muzikanten kregen geen lijfwachten meer en moesten maar zien hoe ze het land uitkwamen. Ze hebben daarna al peentjes zwetend in doodsangst verkeerd, terwijl een waanzinnige menigte hen op het vliegveld uitjoelden, bekogelden en poogden het vertrek te verhinderen. Volgens de jongens liep bijna iedereen plotseling met vuurwapens op zak en ze moeten gedacht hebben dat hun laatste uur was geslagen. Een roadie liep nog ribbreuken op en nadat het gezelschap hun eigen bagage het vliegtuig had binnengesleept konden ze het land eindelijk verlaten.
Dit incident is de druppel voor de heren geweest. Tijdens de vlucht naar Delhi, waar ze voor een volgende tour werden verwacht, werd besloten om te stoppen met optredens.

Tot zover even deze intermezzo Surya. Excuus. Kon het even niet laten.
Terug naar Indonesië 1965/1966

spacer line  

On 23-03-2013 10:15 dangdude03 wrote:

[quote removed]

Over The Beatles gesproken: even een kleine anekdote om het onderwerp wat toegankelijker te maken voor hen die van deze geschiedenis wat minder afweten.

Als groot fan van deze beroemde band heb ik mij toen afgevraagd waarom zij destijds nooit Indonesië hebben aangedaan voor een of meerdere concerten. Maar het antiwesterse systeem van Soekarno liet dat natuurlijk niet toe.

De ironie was dat BK ook niet echt vies is voor Westerse, hij was tenslotte een Nederlandse Onderdaan met Westerse(Nederlandse) opleiding en vorming.
De Beatles werd pas later ontdekt nadat de Tielman brothers in Hamburg had opgetreden.
De Tielmans komen iit Indonesia (van de zgn Band Bocah=Kinderbandjes)
De voorlopers van de R&B groeps was de Koes Bersaudara en andere groepen zoals Arulan, The Mercys , Bharata' s .
te veel om te noemen.Zie ook de Dara Puspita (meidengroep).

De bordjuis kinderen ( veel anak Menteng-Gambir) hebben al die buitenlandse EP of LP uit buitenland .

Als we (half illegale) feesten organiseren hebben we vaak prive bewakers (leger/politie) die moeten zorgen dat we niet gestoord werden.
Toen was (bijna) alles wat westers is heel erg slecht.
Een echte linkse tereur.
De Koes Bersaudara waren ook een tijdje gestopt in de Glodok gevangenis omdat ze de verderfelijke muziek promoten.

Na de omwenteling kunnen we pas VRIJ de liedjes van Rolling Stones/Beatles grijs draaien, tijdens de waakdienst bij diverse markas .
Zoals Satisfaction, As tears Go By, Mr Moonlight etc .

Dus de " klassenstrijd" tussen the have , the have nots, progressieven en kontrev is al jaren aan de gang.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 23-03-2013 10:51 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

.
De Beatles werd pas later ontdekt nadat de Tielman brothers in Hamburg had opgetreden.

De Beatles en de Tielman Brothers hebben destijds tegelijkertijd in Hamburg opgetreden. Na hun optredens gingen de boy’s vaak kijken bij de Tielman Brothers, die in een andere club speelden. Ze waren zeer onder de indruk van hun spel en performance, waar ze elementen van hebben overgenomen. Dat laatste gold zeker ook voor wijlen gitaarvirtuoos Jimmi Hendrix.

Wat een grimmige sfeer moet dat in Indonesië anno 1965/66 geweest zijn. Naar de verhalen te oordelen vergelijkbaar met de culturele revolutie die op dat moment in China aan de gang was.

( mmm, Mister Moonlight, one of my favourites )

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

In die documentaire wordt er heel zielig gedaan over de kommenisten maar in feite hebben ze het aan zich zelf te danken.Kijk maar wat er is gebeurd in Lopang Buaya wat Sid ook al noemde.

Shalom

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

De aanloop naar de mislukte coup onder leiding van luitenant – kolonel Untung, zat complex in elkaar met veel partijen (drie militaire eenheden, met ieder een eigen codenaam: Pasopati, Bimasakti en Pringgodani). Dit waren afsplitsingen van het leger en er was zelfs een groep vrijwilligers bij.
Alles verliep nogal rommelig – met de ontsnapping van generaal Nasutian – en er werd onnodig veel geweld gebruikt, wat uiteindelijk met het drama van Lopang Buaya eindigde.
Ik zeg complex, omdat het hele gebeuren inderdaad veel op een wayangspel lijkt met diverse dalangs op de achtergrond. Als zelfs Lambert Giebels hier en daar onzeker is over de ware toedracht van het geheel, dan is het voor een buitenstaander als mijzelf soms moeilijk om alles te kunnen bevatten en er over te oordelen.
Achteraf zou Untung verklaard hebben dat hij het als zijn plicht beschouwde de republiek te beschermen tegen machtsbeluste generaals, die zich niets aantrekken van het lot van de soldaten, die staatsgelden verkwisten en die zich ten koste van de vrouwen van het volk vermaken.
Wat er na de mislukte coup in de daarop volgende maanden allemaal aan geweld gebeurde was natuurlijk buiten alle proporties.

spacer line  

On 23-03-2013 21:10 Bokito wrote:
In die documentaire wordt er heel zielig gedaan over de kommenisten maar in feite hebben ze het aan zich zelf te danken .Kijk maar wat er is gebeurd in Lopang Buaya wat Sid ook al noemde.

Bokito, ik ben redelijk allergisch voor de" rooien".
En toch vind ik het een schande en buiten proportioneel dat vele onschuldigen zonder vorm van proces gekielhaald werden.
Onmenselijk en barbaars.

Als laatste jaars SMA leerling in Gambir en later 1te jaars student ( beiden perioden vaak op straat ipv school/collgebanken) heb ik vaak meegeorganiseerd aan de beruchte platgooien van het verkeer in Jak-Pusat en Barat.
Samen met een paar gelijkgestemden , op straffe van .......(?) als je gepakt werd door de politie en de "andere kant"

En later als een onnozele idealist " spontaan" (of was het leuk geweest ?) aan de voorste linnie(in het begin) orde regelen als lid van Resimen mahadjaja.
In het begin , tot dat er geschoten werd en je als geuniformde (sommigen zijn ook bewapend met vergunning=ikke niet)ordelid niet als eerste kan wegduiken.Later denk je , je bent echt gek dat je dat deed.Het beinvloedt je verdere leven en soms carriere (ambtenaar of leger)

Dat geldt voor vele gezinnen, (bron eigen omgeving-schoolgenoten), buren etc.

De poltieke zuivering had ook plaatsgevonden bij de aanhangers van Soekarno , kaderleden van de PNI , GMNI studentenbeweging .
Mijn klasgenoot was een PNI familie.
Vader hoge functie bij de gemeente (?), zuster lid van GMNI ( student bij U.I).
Vader stilletjes vertrokken, zuster stopte met studie.

Het was chaos van de eerste orde , verdwijningen als schering en inslag , ben zelfs een paar keren per ongeluk in een " markas" terechtgekomen (heb toen relatief " vrij" toegang door mijn bepaalde " lidmaatschap' ) .
Zag ik donker bruine vlekken op de vloer en muren).
Voor dezelfde geld zat ik ook daar als slachtoffer omdat ik in de verkeerde groep zit.

De Lubang Buaya affaire werd ook misbruikt voor propaganda doeleinden.
In het begin vertelde men rare dingen die na een paar jaar doorgeprikt werd.
Later , tig jaar later kon de autoptiearts pas zijn verhaal verellen.
Nu weet de hele wereld dat..

Van de 3 tot 5 miljoen geregistreerde PKI leden waren de meesten " onwetende" tani en arbeiders, meegesleurd door hun onwetendheid.

Behalve de kaders die de " klassenstrijd" inleide (zie LANDHERVORMING en de PKI).
Die zijn de ware misdadigers.
Het lijkt wel of idereen tegen iedereen vechte.

spacer line  

Hier op Bali werd recent / paar weken geleden op een strand in de buurt van Ketewel een mensenschedel gevonden. Er werd wat meer en grootschaliger gegraven en er werden ettelijke schedels en botten gevonden. Paniek, commotie! Politie erbij, forensisch laboratorium, etc., etc. want het was mogelijk de plaats van een misdrijf.

Tot er een oude man uit het nabijgelegen dorp kwam en die wist te vertellen dat dat de plek was waar men ca. 50 jaar geleden de “communisten” ( = echte communisten, vermeende communisten maar ook iedereen die niet-Balinees was, waar meerdere personen een schuld bij hadden, etc., etc.) uit hun dorp gestraft had ( = doodgeslagen, doodgeknuppeld, doodgestoken, etc., etc.). Einde onderzoek, want dat was geen misdrijf.

If you have nothing to loose, you can risk everything

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Er zullen nog wel meer schedels onder het zand liggen. Giebels schrijft:

In december 1965 sloeg de furie van Oost-Java over naar Bali. Daar voerden jongeren van de PNI de moordpartijen aan. Door de gelatenheid van de hindoeïstische Balinezen, van wie talrijken het bloedbad dat op hun eiland werd aangericht zagen als een straf van de goden en zich gewillig overgaven aan de nyupat (levensverkorting van de zondaar), was het aantal slachtoffers op dit eiland buitensporig hoog. George Robinson heeft in zijn studie The Dark Side of Paradise berekend dat 5 procent van de Balinese bevolking het leven liet – Sarwo Edhie werd met zijn commando’s naar Bali gestuurd om de wilde moordpartijen in ordelijke banen te lijden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Daar komen we nu precies bij een van de redenen waarom deze bladzijde uit de historie niet wordt opgerakeld.
Bali is ontzettend belangrijk voor 's lands inkomsten uit toerisme. Het beeld van de zachtaardige, vredelievende en vriendelijke Balinees wordt gepromoot naar buiten toe. Het is niet te verkopen dat na een eventueel tribunaal blijkt dat de Balinese bevolking verhoudingsgewijs de meest moordlustige bende vormde in de zgn. communisten-zuivering. Dat zou het toerisme fikse schade aanbrengen. Dus de zaak maar laten rusten. Het zou sowieso onrust teweeg kunnen brengen onder de bevolking maar ook schade aan het vakantie-Bali-beeld dat een buitenstaander heeft van de lokale bevolking.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,701 posts - 13,689 topics - 24,560 members - last post @ 22-09-2019 05:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,497,119 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com