indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

jstar
User
spacer line
 

De afbeeldingen zijn wel interessant. Hij heeft alleen een paar keer de MRT (metro) en Monorail info door elkaar gehaald.

Wel een beetje vervelend zijn die 'Google Translate' vertalingen; het Nederlands wordt dan wel heel krakkemikkig.



Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line
 

Oh en trouwens, het plaatje dat om 14:36 werd geplaatst klopt niet meer. Het zuidelijke stuk zal geheel bovengronds gaan (van Lebak Bulus tot aan Sisingamangaraja). Dan zo ergens rond het secretariaat van de ASEAN zal de route ondergronds verdergaan, met het eerste ondergrondse station bij de rotonde van Senayan.

Tussen Senayan en HI is in principe genoeg ruimte om bovengronds te bouwen (boven waar nu de TransJakarta rijdt). Ik denk echter dat een reden om ondergronds te gaan is dat de monorail dan daar bovengronds (verhoogd) kan rijden. In de laatste plannen zou de monorail de MRT rond dat stuk namelijk volgens mij drie keer kruisen. Daarnaast is er ook natuurlijk nog de kruising met de ringweg.


'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 


On 09-05-2013 15:58 Erwinn wrote:
Ik postte op precies hetzelfde moment als RPeetoom. Deze metro is geen monorail hoor, gewoon een metro net als in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam rijdt. Er is ook een plan voor een monorail (net zo'n ding als in Kuala Lumpur), maar dat staat los van dit plan. Alweer een tijdje geleden heb ik op mijn weblog een artikel geschreven over beide projecten: "Grote OV-projecten Jakarta op punt van beginnen".

In mijn stukje begon ik met railbased!! Doch heb er per ongelijk Monorail bij geplaatst. Bedankt voor de correctie. Monorail txt is verwijderd.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 


On 09-05-2013 16:24 Erwinn wrote:
Oh en trouwens, het plaatje dat om 14:36 werd geplaatst klopt niet meer. Het zuidelijke stuk zal geheel bovengronds gaan (van Lebak Bulus tot aan Sisingamangaraja). Dan zo ergens rond het secretariaat van de ASEAN zal de route ondergronds verdergaan, met het eerste ondergrondse station bij de rotonde van Senayan.

Tussen Senayan en HI is in principe genoeg ruimte om bovengronds te bouwen (boven waar nu de TransJakarta rijdt). Ik denk echter dat een reden om ondergronds te gaan is dat de monorail dan daar bovengronds (verhoogd) kan rijden. In de laatste plannen zou de monorail de MRT rond dat stuk namelijk volgens mij drie keer kruisen. Daarnaast is er ook natuurlijk nog de kruising met de ringweg.
Heb er vergeten bij te plaatsen dat het een plaatje uit 2011 is, bij het plaatje welke ik er na heb geplaatst heb ik het er wel bij geplaatst.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line
 

Na al die informatie over de MRT, hierbij nog even wat over de monorail. Eigenlijk is er niet één plan voor een monorail, maar er lopen er meerdere door elkaar. Er was het plan van de twee lijnen (blauw en groen) waaraan in 2007 werd begonnen. Nu lijken er echter hele andere (en meer) routes op het programma te staan. De trekker van het geheel is staatsbedrijf Adhi Karya, en ook luchthavenbedrijf Angkasa Pura II is erbij betrokken. Het is meer een project van de nationale overheid dan van de overheid van Jakarta.

Op onderstaand plaatje is het (of een) plan te zien. Gouverneur van Jakarta Joko Widodo heeft gisteren in de krant Kompas aangegeven dat hij geen bezwaar heeft tegen deze plannen: "Goed, heel goed. Een monorail van Bekasi via Jakarta naar de luchthaven Soekarno-Hatta, erg goed is dat."

Als je deze plannen zo bekijkt dan bestaat de eerste fase uit een lijn van Cibubur (Zuidoost-Jakarta) via Cawang (Oost-Jakarta) naar Bekasi. Een tweede lijn loopt van Cawang naar Kuningan (Centraal-Jakarta) en een derde van Kuningan naar Palmerah (West-Jakarta). Die derde lijn lijkt redelijk overeen te komen met een deel van het oorspronkelijke plan uit 2007.




'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 

Ik kreeg vandaag te horen dat men waarschijnlijk vlak na de honger periode men gaat beginnen in Jakarta in de lagere gebieden het asfalt te vervangen voor ZOAB (zeer open asfalt beton). Zodat het water sneller de grond in kan.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Zoab heeft een open structuur: Het is niet samengeperst maar bevat kleine gaatjes
Door de open structuur slijt zoab eerder dan dicht asfaltbeton.
Door een hoge luchtvochtigheid gaat het asfalt sneller kapot.
Na ruim tien jaar is het asfalt zo beschadigd dat het moet worden vervangen.

Goed idee Albert, zeker met het formidabele goede onderhoud van de wegen in en rond Jakarta Emoticon: Laugh out loud



Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 

Ja mooi he, levert weer werk gelegenheid op. Emoticon: Yes! Ook voor de garagehouder. Emoticon: I love it


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Hihihihi benarrrrrr



Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Over de Monorail: Er zijn veel problemen bij PT Jakarta Monorail over de financiering. Jokowi was redelijk geduldig maar Ahok heeft een ander temperament. Ze hebben tot september de tijd gekregen een plan in te dienen, anders wil hij (Ahok) het contract opzeggen. Natuurlijk wordt het dan een juridische veldslag en betekent sowieso grote vertraging. 2016 is nu wel heel erg ver weg.

En men heeft het over een LRT (Light Rapid Transit) naar Singaporees model; dit is meer zoals een tram en blijkbaar eenvoudiger aan te leggen. Men kan zich afvragen wat dan het verschil met de TransJakarta Busway nog is als de sporen hierover lopen.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

De 10 september deadline komt steeds dichterbij. En het ziet er niet zo goed uit voor het monorail project.

Blijkbaar kon de PT Jakarta Monorail bij aanvang niet eens de vereiste 5% ophoesten. En ze voorzien waarschijnlijk dat 30% van het totale budget (15 biljoen rupiah, 1 miljard euro), zal worden gefinancierd door de verkoop van gronden e.d. in het bezit van de DKI Jakarta.

Ook eisen ze, om levensvatbaar te zijn, het recht van de grond waarop de monorail gebouwd wordt, inclusief de stations, voor de komende 50 jaar. Ze willen dus de opbrengst van de commerciële lease van de panden en winkels die uitgebaat zullen worden op de gronden van de monorail. Tegen een leaseprijs van 25 miljoen rupiah per meter, zou dit elk jaar 5 biljoen (€320 miljoen) opleveren.

Wordt vervolgd.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 

Lieve; de LRT in Singapore loopt goeddeels ondergronds, althans in de bebouwde gebieden, in de buitenwijken niet, want daar is meer ruimte. Dat lijkt me voor Jakarta e.o. prima haalbaar. Naar dit model word ook de MRT nu gebouwd. Mijn advies zou zijn; leg van hetzelfde soort aan, dus gewoon MRT lijn 1 van Lebak Bulus naar HI (en uiteindelijk Kota) en die Monorail ombouwen tot MRT met grofweg dezelfde route. Bovengronds bouwen kan ook prima met rails, hoeft echt niet alleen met monorail te gaan, toch?



Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Ja, u heeft gelijk; in Singapore is waarschijnlijk meer dan de helft bovengronds. De spraakverwarring is nu even MRT en LRT; de eerste kunnen we het beste een metro op verhoogde bedding of viaduct noemen, de tweede is eigenlijk meer een tram die natuurlijk over de grond rijdt. Beide wel met dubbele sporen (2 rails).

In Singapore is de LRT meer in gebruik voor kleine cirkelvormige trajecten. Dit ziet u hieronder op de kaart (o.a. rechtsboven). En Ahok wil eigenlijk de volledige monorail vervangen door een 'tram'systeem zoals die donkergroene cirkels. U stelt meer een bovengrondse metro (à la Chicago of New York buiten Manhattan) voor, is het niet?

Het is de vraag of dat een transportsysteem een aantal meters boven de grond niet sowieso heel duur is, onafhankelijk van het aantal sporen. En ook heel ingrijpend om aan te leggen; zie maar naar de huidige chaos bij de MRT installaties. Waarschijnlijk daarom denken ze er nu aan de Busway stroken van de TransJakarta te gebruiken. En dan spreek je eigenlijk over een tram natuurlijk; ik weet niet of dat de (geplande) MRT gemakkelijk is aan te leggen op bestaande straatniveaus.

Nu is het eerlijkheidshalve wel zo, dat de kost voor het aanleggen van een monorail blijkbaar een derde (1/3) is van dat voor een metro. Het is ook gemakkelijker aan te leggen in moeilijk bereikbare plaatsen. Maar persoonlijk zie ik ook het nut niet in Jakarta een onderscheid tussen MRT en Monorail te maken; de vervoerscapaciteit en de kruissnelheid van een monorail zullen veel lager liggen en men ziet nu al dat dit in een miljoenenstad als Jakarta problemen zal geven, kijk maar naar de overvolle TransJakarta bussen. Het is alleen interessant voor bepaalde beperkte (toeristische) locaties zoals Ancol en het vliegveld.

Waarschijnlijk namen ze Tokyo als voorbeeld. Dat verklaart veel natuurlijk, helemaal omdat er hier belangrijke Japanse contractors bij zitten. Maar in Tokyo is de monorail eigenlijk vnl. voor een vliegveld waar de capaciteit veel lager kan liggen dan de twee lijnen die Jakarta doorkruisen. Men heeft daar een soortgelijk systeem voor een kunstmatig eiland (de Yurikamome trein naar Odaiba) wat te vergelijken is met Sentosa Island in Singapore. Dus opnieuw een argument uit de praktijk voor beperkter gebruik van een monorail, het is zeker niet geschikt voor horden pendelaars.

Ook is de 'niet-integratie' van de verschillende systemen heel vervelend, vnl. als men over moet stappen. Ze worden in Tokyo o.a. door verschillende maatschappijen uitgebaat; ik zat in een hotel op Odaiba en het was redelijk ambetant altijd maar van systeem te moeten wisselen als men de stad in wilde. In Singapore en Hong Kong gebruikt men één kaart voor alles.

Singapore MRT & LRT:


Tokyo Yurikamome:


Tokyo metro netwerk, dat is pas verwarrend:


Als ze echt willen leren hoe het wél moet is het beter naast Singapore, naar Peking of Hong Kong te kijken.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 

Het kan MRT of LRT heten, het gaat feitelijk over hetzelfde beessie met een andere naam. Voor Jakarta acht ik het belangrijk dat de eerste lijn (Noord-Zuid-lijn van de metro) z.s.m. in gebruik genomen gaat worden, en dat deze ook door word getrokken naar Kota. men zal dan zien dat als men bij Lebak Bulus kan parkeren, dit een positief effect heeft. Ik zou in dat geval namelijk prima daar mijn auto kunnen parkeren en met de metro verder kunnen gaan. De meeste dingen die ik moet doen in Jakarta liggen grofweg aan deze lijn (van Blok M, Bunderan HI tot aan Harmoni.. Mega Kuningan kan feitelijk dan lopend gedaan worden bijvoorbeeld. Maar dat is een cultureel ding.



Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Het grote probleem momenteel is natuurlijk dat de metro en monorail twee volledig gescheiden projecten (en trajecten) zijn.

Men kan niet even het Monorail project als uitbreiding aan het MRT project hangen. Het was indertijd natuurlijk wel verstandiger geweest een all-in MRT project met fasen I, II en III in te voeren. Ook vind ik die eeuwige Noord-Zuid focus niet echt verstandig; momenteel is er zeker evenveel Oost-West verkeer. En dat kan (bij de afwezigheid van de Great Garuda) wél nog toenemen.

Dus zoals het er nu uitziet krijgen we op middellange termijn een MRT. En op lange termijn een LRT. Dit gaat wel ten koste van mensen in o.a. Bekasi en Taman Anggrek die geen Monorail voor hun deur zullen zien verschijnen.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, misschien krijgen we wel een verrassing in september.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 

Ik hoef ook niet per se een monorail in de buurt te hebben. Liever dan langer wachten en een aansluiting met LRT op MRT als je het mij vraagt. Het is toch al 'too little, too late', dus dan kunnen ze het maar beter goed doen. Als ik vervolgens dan ook zonder problemen met mijn e-money (Mandiri) en/of Flazz (BCA) kan betalen, schitterend!



sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line
 


Een positief berichtje in deze tijden van politieke regen.
Een belofte van Jokowi (toen nog gouverneur)

De ceremonie (daar is men goed in Indonesia) luidt het begin
in van de bouw van de grote Seawall (Jakarta)

Nu eens kijken wanneer het klaar is, wat het in totaal heeft gekost
en waar wat centjes zijn blijven plakken aan vingers.

Meer nieuws hierover volgt ongetwijfeld.

http://thejakartaglobe.beritas(...)mony-giant-sea-wall/



Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line
 

Ja, het gaat binnenkort weer beginnen. Ons gezegde is dat als de mangobomen in bloei staan, het regenseizoen weer van start gaat.


Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 

Het is de afgelopen week-10 dagen in ieder geval met regelmaat bloedheet, of het nu Jakarta, Bekasi, Cirebon of Semarang is. Dat het maar eens gaat regenen inderdaad.




You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



51,347,246 topic views - 223,790 posts - 13,516 topics - 16,726 members - last post @ 20-11-2017 17:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,352,824 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com