indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Beste allemaal,

Ik ben nu 24 jaar en heb ongeveer 3 jaar bij een reisbureau gewerkt, in die tijd ben ik 4 keer naar indonesie geweest voor vakantie of werk. Nou heb ik daar mijn vriendin ontmoet ongeveer 1.5 jaar geleden. En nu ik door de slechte resultaten geen nieuw contract heb gekregen ben ik gaan na denken om voor 6 tot 9 maanden naar indonesie te gaan om daar te wonen en werken en mijn relatie te verbeteren. Ik heb een diploma voor administrateur niveau 4 MBO. Maar heb ik ook ervaring in als mederwerker back office en verkoper op de afdeling maleisie geweest. Ik spreek en schrijf vloeiend nederland/engels en ben begonnen met het leren van Bahasa.

Alleen weet ik nog niet hoe dit werk met een visum of een werkvergunning. Voor mijn eerdere verblijven in Indonesie had ik genoeg aan een 30daags visum.

Is er toevallig iemand die al in Indonesie werkt/woont? Of meer informatie heeft over hetgeen dat nodig is voor een langer verblijf in Indonesie?

Ik ontvang graag alle informatie en hulp.

Alvast bedankt, Gr Jefferson

jstar
User
spacer line

Indonesie is geen buitenlander vriendelijk land. Het is niet eenvoudig; je moet onderscheid maken tussen een werk- en een verblijfsvergunning.

Een werkvergunning (IMTA) voor een buitenlander (WNA) wordt aan een bedrijf verleend, niet aan de persoon an sich. Daarvoor moet een bedrijf flink wat moeite doen (een werknemersplan opstellen en dat goed laten keuren etc.). Tevens moet het officieel om een moeilijk op te vullen positie gaan met liefst hogere opleiding (Bachelor wordt wel verwacht). Als je wordt aangeworven, moet het bedrijf je normaal gesproken sponsoren voor een KITAS. Dit is een korte verblijfsvergunning (6 maanden of 1 jaar).

Indien dit allemaal niet lukt, zijn er twee mogelijkheden; Ten eerste met een korte termijn visum wat je om de zoveel tijd verlengt, zo lang mogelijk blijven en dan even het land verlaten om het visum weer te vernieuwen in Singapore of Kuala Lumpur. Wordt zeer veel gedaan, zoek hier op dit forum maar op SosBud. Of je trouwt en je Indonesische vrouw (WNI) sponsort je voor een KITAS. En dan mag je niet werken.

spacer line  

beste jefferson ik heb jouw bericht goed gelezen'als ik in jouw schoenen zal staan zal ik een social visa nemen dat is een 211' dan kan je 6 mnd blijven en al je zaakjes gaan regelen' ik neem aan dat jij ook een huis wild gaan huuren dat alles is te realiseren'
luister ik geef jouw hier bij iemand die jouw zeer zeker kan helpen ,als jij in bali bent
zijn naam is Imade Suadarmaya adres J.l. tukad pule 99 Gg teratel jingga 20
Sesetan Depasar Bali Licencen nr' w16.gr .04.02.549.18 .amail is
demayervisaRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com het zijn 2 broers die dit werk al meer als 15 jaar doen elke dag te berijken op de emigratie in renon 'de bedragen voor een visa zijn modeling overeen te komen .kitas socail visa retird visa etc etc tel nr 0361 7967500 of +6281805463590.
veel succes grtje

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Vreemd Jefferson, je schreef dat je al vier keer in IndonesiŽ bent geweest voor vakantie en werk en dat een 30 dagen visum daar voldoende voor was.
Laat ik voorop stellen dat je illegaal aan het werk bent geweest, de sancties die daar op staan zijn niet mals.
Ik neem aan dat je daar voor het reisbureau wat locaties hebt bezocht en wat besprekingen hebt gehad, dan had je minimaal een business visa moeten hebben.

Zoals jstar al schreef, wil je werken in IndonesiŽ dan kan dat alleen op een werkvergunning.

Op alle andere visa mag je niet werken
Op deze site staat alles wat je wil weten: http://www.expat.or.id/info/docs.html

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Jefferson,

Wat een plannen man. Goed voor je!

Wat ik je zou adviseren is om eerst naar Indo te gaan en te kijken of er wonen ook nog leuk is en dat te doen op een toeristen visum, wat idd voor 30 dagen is, maar dan nog een keer verlengd kan worden met 30 dagen. Je mag daar niet mee werken.

Kijk in die twee maanden rustig rond en netwerk er op los. Het is niet makkelijk om een baan te vinden hier en al helemaal niet voor iemand met jouw achtergrond (MBO en administratie), maar je weet het nooit. Er zijn namelijk genoeg mensen hier die dit ook kunnen doen en als je hier wilt gaan werken, moet het bedrijf waar je voor gaat werken kunnen aantonen waarom ze iemand uit het buitenland nodig hebben boven een Indonesier.

Als die twee maanden nou voorbij zijn zonder resultaat, moet je even het land uit en je kunt dan terugkomen op weer een toeristen visum of een sosial budaya als je een sponsor geregeld hebt. Het toeristen visum weer met dezelfde constructie van na 2 maanden het land uit en een sosial budaya kun je tot 6 maanden verlengen in Indonesie.

Mocht je succesvol zijn met het vinden van een baan, zorg er dan voor dat het bedrijf waarvoor je gaat werken alle papieren goed regelt voor je. Dat betekend dus een KITAS (verblijfsvergunning) en een werkvergunning, inclusief de afdracht van belastingen.

Ikzelf ben ook MBO opgeleid (verpleegkundige) en dacht dat het appeltje eitje zou zijn om hier een baan te vinden. Niet dus. Inmiddels, 5 jaar later, een Masters opleiding afgerond plus heel veel vrijwilligers werk gedaan, heb ik eindelijk een betaalde baan in Indonesie gevonden. Die baan heb ik mede gekregen door die Masters opleiding en omdat ik de taal inmiddels vloeiend spreek. Ik zeg dit niet om je af te schrikken, maar om je bewust te laten worden dat het misschien niet zo makkelijk is als je denkt.

Wat er dus nodig is voor een langer verblijf in Indonesie is een zak geld, geduld en doorzettingsvermogen.

Er staat ook genoeg op dit forum over dit onderwerp vanuit andere invalshoeken, Misschien kan dat je ook nog verder helpen.

Groetjes,

Carola

gerald
User
spacer line

VOA verlengen voor een maand in Surabaya heeft me RP.250.000 gekost...12-11-2013

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

In welke plaats wil je gaan verblijven JeffersonNL?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,457 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,996,876 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com