indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Goed geschreven Malam....je hebt alle waardering.... Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

TX Malam, je hebt aardig antwoorden gegeven op die dingen, waar je toch mee rondloopt hier in dit prachtige, maar totaal andere land!.
Want in hoeverre ligt t aan jezelf, waarom en hoe en wat en waarom.
Dus wat uitgebreid feedback naar jou toe... ik vind dit interessant genoeg...

Je schrijft: "... de daaropvolgende nieuwe telg het levenslicht ziet, dan wordt het oudere kind in het gezin verantwoordelijk voor de kleuter en is alle aandacht weer gericht op de nieuwe boreling".

KLOPT! Heb dat meegemaakt in een gezin waar ik een half jaar bij woonde. Het jonge prinsje van 7 mocht echt alles, zijn oudere broertje (14 jaar) liep met zijn ziel onder zijn arm, echt ziel-ig dus Emoticon: Blush Die gaf ik dus extra aandacht, maar de reacties van de fam, En van hemzelf... daar kan ik een tijd over schrijven, maar hier niet. Samenvattend zeg maar: HEEL VREEMD!!! Ik denk dat dat joch gewoon al helemaal scheefgegroeid was...

"... dan kan ik niet anders concluderen dat pa en ma het geen ruk uitmaakt wat ze uitvreten. "

Ja dat houdt me toch wel bezig. Sielugh yah? Of, diep in mijn hart zeg ik: ongezond ja?

" Dat gebrek aan aandacht zie je ook terug bij veel kinderen, jonge meiden op bijvoorbeeld Facebook schrijven vol trots dat ze narsis zijn.
De juiste betekenis van narcisme ontgaat ze helemaal, het is gewoon een roep om aandacht" .

HAHA, ik ben narsis... klinkt toch prima? Emoticon: I love it Is dat trouwens toch reeds die gengsi ( voor de nieuwelingen hier: prestige - met gebakken lucht, achting, waardering, respect hooghouden voor je omgeving... zoiets) en/of die gaya (maniertjes, stijl van leven, maar ook 'kracht ') ... als ik t zo goed heb vertaald.
Ja je ziet ook teksten en visuals hier op t-shirts van de jeugd, waar totaal de betekenis niet van begrepen wordt (afgezien van de foute spellingen!)... want als het gaat om neuken en vies doen, of darmen uit je verotte lichaan pletten, of bloedspetters en doodskoppen en hellevuur met een tekst die echt nergens op slaat (in het 'Engels' of Duits... Dan is het našpen en chillen en 'cool' zijn het belangrijkste. Verstand op nul. Creativiteit op nul...

Wat denk jij, is die gengsi zo al aan het ontluiken op vroege leeftijd, dat slijt er w.s. gewoon al vroeg in? Om de 'schijn' op te houden, een deel te worden van dat hele oppervlakkige, uiterlijke wereldje. 'Als je haar maar goed zit' (en een Blackberry hebt)?
Waarschijnlijk dus wel al heel vroeg dus, werkt alles in de omgeving al mee tot deze scheefgroei...? Althans... in 'onze' ogen Emoticon: Stupid
En nog wel in de belangrijkste jaren van je leven, waarin je gevormd wordt.
Dan KAN en wil je niet meer eerlijk zijn t.o. de ander, Emoticon: Shut up! moet je je status rechtop houden, geen gezichtsverlies lijden, aardig blijven glimlachen alsof je alles onder controle hebt, Emoticon: Shiny enz.?

".... de enige discipline die ze kennen is de kadaver discipline op school en in de moskee, voor de rest hebben ze geen sturing."

Klopt ook, ik als ervaringsdeskundige heb twee maanden achter in een vierde klasje van de lagere school meegemaakt... wow. Je weet niet wat je meemaakt met zo'n geuniformeerde tante voor de klas!!! Een andere planeet, als je vergelijkt met NL (ben zelf ooit leraar geweest, voor brugklassers: half jaar was genoeg voor mij!!) Emoticon: Eerie

" Jongelingen van een jaar of 21 blijven als gevolg daarvan veelal op het niveau van een 14 jarige hangen".

Ik verbaas me idd vaak, dat ze zo (vaak om mij) giegelen als kleine kinderen, enz...

"
Meiden die nog een redelijke scholing hebben gehad zie je dan ook vaak met wat oudere mannen trouwen, die zoeken 1) een vaderfiguur, 2) geborgenheid.
Dat is vaak bij knapen van een jaar of 22 nog ver zoek, die scholen liever samen met leeftijdsgenoten en het oppimpen van hun motor met als hoogtepunt van de week malam minggu"
Ja klopt helemaal denk ik.
" zoeken 1) een vaderfiguur, 2) geborgenheid..."
..Maar vergeet daarbij ook niet 3). vrijheid volgens mij.

Niet alleen vanwege kapitaal en goederen/woning, maar ook - vooral als het Muslim-deernes betreft... met bule's; ze weten en verlangen diep in hun hart die vrijheid die WIJ wel hebben. Emoticon: Party! Vrijheid van handelen en jezelf zijn, van reizen, enz..!! Weg uit die kleine kampung met die 'toekomst', weg uit die beknottende religie, en adat-istiadat. Weg van de vrijwel grote zekerheid, dat die kerel je straks er gewoon uitschopt, als je niet aan zijn sexuele verlangens voldoet; want dat mag en kan allemaal, en dat zien zij dus ook van dichtbij vele malen gebeuren.. .

En al die kereltjes samen, 'savonds... aan de ene kant wel grappig... maar wat een verschil met NL. Ik had al verkering toen ik 14 was. En met zijn tweetjes hoor, veel gezelliger samen haha. Ik vond het al gauw ontiegelijk saai worden als het vrouwelijk geslacht er niet bij was... Maar HIER?? Die kereltjes samen, lekker gitaartje spelen, soms lekker vals zingen samen als katten, en beppen, en giegelen met elkaar,.... alleen mannetjes... en zo nu en dan de brommer starten, of even daarmee weg knetteren... Maar soms zit er ook wel een juffrouw bij. Emoticon: Red face Heel apart!!! Hoewel, de katjes die in het donker geknepen worden, daar getuigt het percentage AIDs gevallen helaassss wel van, hier in Bandung.
Ik mag die cijfers niet doorgeven, want heb ze ook in vertrouwen gekregen van iemand die bij de overheid werkte... Emoticon: Blush

Your attitude determines your altitude

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Keduadam, je posting is moeilijk om te lezen, soms een beetje onsamenhangend, maar ik begrijp wat je wil zeggen.
Ben het in grote lijnen ook met je eens..

MAAR als je het enkele postings geleden hebt over eerlijkheid, openheid en aandacht, waar moet ik dan het onderstaande wat je schreef in plaatsen?

Heel apart!!! Hoewel, de katjes die in het donker geknepen worden, daar getuigt het percentage AIDs gevallen helaassss wel van, hier in Bandung. Ik mag die cijfers niet doorgeven, want heb ze ook in vertrouwen gekregen van iemand die bij de overheid werkte...

AIDS is geen lolletje, dat is een serieus probleem, 20 jaar geleden werd dat verstopt, het zou een ziekte van homo's zijn.
Inmiddels weten we beter en wat doe jij met je Hollandse hart op je tong, vrijheid blijheid, aandacht en positief blijven denken, zoals je eerder schreef??????

Ik blijf dat (NOG STEEDS) doen. Ik laat niemand hier ruimte in mijn brein huren. Ik ben zelf nog wel de baas van mijn eigen denken, en dat wil ik houden ook (hoewel in veel dingen aanpassen, okay!). Hoe dom ook misschien, zal mij dikke worst wezen. Heb NIETS te verbergen! Ik hou van het leven, zoals het is om me heen. En daar horen vooral kids bij, en jonge deernes van de SMA! PRACHTIG!

Sorry dat ik het zeg, maar ga vooral door met die prachtige jonge deernes en blijf vooral het AIDS probleem verstoppen en meedoen aan de overheid in IndonesiŽ

MAG IK EVEN KOTSEN?

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Malam, je mag rustig kotsen, als dat je oplucht.

Maar een voorbeeld zal ik je geven.

Jouw vrouw, of je vriend, vertrouwt mij iets toe. En ze zegt, op voorwaarde dat het tussen ons blijft.
Ik zeg okay, als je dat wilt.
En ze vertelt me iets, wat schokkend is. En niet eens met keiharde cijfers (sorry dat was misschien verwarrend voor jou, dat je dat opmaakte uit mijn verhaal), maar ze zegt zoiets van 'Het is veel erger als officieel wordt erkend. Het percentage is veel hoger'.

Als ik jouw, ook al dring je nog zo aan, je nieuwsgierigheid niet kan bevredigen, al vraag je er nog zo naar, dat is dan jouw probleem.

Je zit trouwens met meer problemen als je zelf wil toegeven of wil zien.
Dat is nog niet zo erg, maar je bevuilt daarnaast ook nog teveel mensen met je ongebreidelde oordelen en persoonlijke opvattingen, heb ik hier gemerkt.
En owee als iemand het niet met je eens is, ga je door met - wat ik nu gewoon ga noemen - drammen!

Dan zie ik hier beschadigingen bij mensen ontstaan, die helemaal niet nodig zijn. Die mensen ook t.z.t. niet meer terug gaan komen bij dit forum. Dat merk jij misschien niet zo, maar neem dat gerust van me aan.

Ik vraag je vriendelijk om soms even iets meer te dimmen, goede vriend! Jij houdt ook van eerlijkheid - hoewel dat te vaak gewoon GROFHEID is en LIJKT op 'eerlijkheid' - en ik hoop dat je dit dan ook van me aan wil nemen. Voor jou ten goede, maar vooral ook voor de sfeer hier op het forum.

Als er mensen zijn die ontiegelijk open zijn hier, OMWILLE van ook anderen en OMWILLE van het opbouwende, en het verder willen doorvorsen van dingen in dit land - zoals ik een aantal keren deed hiervoor - en mensen op die manier erg 'kwetsbaar' kunnen worden, dan zou ik toch wat voorzichtiger worden met je messcherpe, regelmatig bevoorordeelde aanmerkingen op iemand. En VOORAL op iemands motieven, zoals ik all eerder zei. DAT kan jij, dat kan niemand hier maken! Want door kort door de bocht iemand 'op zijn plaats' te zetten kunnen we ook veel kapot maken. Dat is een keuze. Ook als je dat gewoon 'eerlijk' en 'openhartig' vindt. In plaats van, wat een ander zou vinden: grof, ongepast, misschien bevooroordelend of 'invullend' voor die ander. Emoticon: Blush Of het opbouwend is... ja, natuurlijk in jouw ogen zelfs nu ook. Maar respecteer een andere visie daarop, please?!

Verder, ik blijf het zelfde t.o. jouw persoon, ik mag je net zo graag als tevoren, alleen missen we soms even de plank en mogen we elkaar best een keer daarop wijzen, okay? En ik OOK bij jouw dan, hoop ik... Emoticon: Worship In elk geval bedankt voor je vele goede adviezen, vaak empirisch ontstaan. Prachtig, ik lees graag dingen van je! Hoewel ik het echt niet altijd met je eens ben! Emoticon: Smile

spacer line  

On 14-03-2013 12:54 elsbeth wrote:
.
Het zou wel interessant zijn om te kijken waarom het die (blijkbaar) uitzonderingen wel gelukt is. Waarin zat het verschil? Misschien wil iemand (die zijn partner niet in Nl. heeft ontmoet) daar iets over zeggen. Ik heb een aantal namen in mijn hoofd, maar misschien reageert iemand spontaan.
Ik kan er zelf niet over meepraten, nooit een mixed relatie gehad (en die gaat ook niet meer komen).

Ik kan verschillende namen noemen , maar dan schend ik de privacy van die mensen.
Nog schrijvende leden, ex leden etc
Zakenmensen /guesthousehouders , pensionado' s.Buiten mij zelf en mijn eigen Indon .vrienden die in het buitenland wonen (buiten Nederland).

Het is logisch dat het niet als norm of het representatief is voor ALLE mix-couples geldt.

Mensen met (bijna) dezelfde opleiding, sociaalniveau/asal usul kunnen ook pech hebben en de verkeerde partner nemen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Bpk Keduadam.
N.a.v jou opmerking ergens boven over " empirische" waarnemingen

Persoonlijke ervaringen hoewel die 1000% waar kan zijn kan men niet zo maar als DE NORM voor anderen gelden laat staan opdringen.

Ik heb duidelijk andere ervaringen di ik hier e ook vertelde.
Mijn stelling is , dat Indonesia een land van tegenstellingen is.
Hangt van de " level" waar men verblijft zijn de ervaringen en mate van tevredenheid ook verschillend.
Maar dat hoef ik eigenlijk niet te vertellen, het is LOGISCH, toch ?

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 17-03-2013 02:32 Keduadam wrote:
Malam, je mag rustig kotsen, als dat je oplucht.

Maar een voorbeeld zal ik je geven.

Jouw vrouw, of je vriend, vertrouwt mij iets toe. En ze zegt, op voorwaarde dat het tussen ons blijft.
Ik zeg okay, als je dat wilt.
En ze vertelt me iets, wat schokkend is. En niet eens met keiharde cijfers (sorry dat was misschien verwarrend voor jou, dat je dat opmaakte uit mijn verhaal), maar ze zegt zoiets van 'Het is veel erger als officieel wordt erkend. Het percentage is veel hoger'

Zo dan, en dat schoffelen we dan onder het tapijt, terwijl we zo van openheid en eerlijkheid houden? (eigen woorden)

Als ik jouw, ook al dring je nog zo aan, je nieuwsgierigheid niet kan bevredigen, al vraag je er nog zo naar, dat is dan jouw probleem.

Je zit trouwens met meer problemen als je zelf wil toegeven of wil zien.
Dat is nog niet zo erg, maar je bevuilt daarnaast ook nog teveel mensen met je ongebreidelde oordelen en persoonlijke opvattingen, heb ik hier gemerkt.
En owee als iemand het niet met je eens is, ga je door met - wat ik nu gewoon ga noemen - drammen!

Klopt, daar heb je geen woord verkeerd mee gezegd, ik sta voor wat ik zeg en wat ik zeg kan ik met redelijke bewijzen onderbouwen.

Dan zie ik hier beschadigingen bij mensen ontstaan, die helemaal niet nodig zijn. Die mensen ook t.z.t. niet meer terug gaan komen bij dit forum. Dat merk jij misschien niet zo, maar neem dat gerust van me aan.

Ook dat klopt, alleen zit er een verschil tussen beschadiging en de keiharde waarheid, als mensen dat verschil niet weten, dan is dat niet mijn probleem

Ik vraag je vriendelijk om soms even iets meer te dimmen, goede vriend! Jij houdt ook van eerlijkheid - hoewel dat te vaak gewoon GROFHEID is en LIJKT op 'eerlijkheid' - en ik hoop dat je dit dan ook van me aan wil nemen. Voor jou ten goede, maar vooral ook voor de sfeer hier op het forum.

"Eerlijkheid duurt het langst" zegt het spreekwoord en 'Ieder vogeltje zingt als het gebekt is" dat was het volgende spreekwoord, de volgende is "Zachte heelmeesters stinkende wonden" moet ik verder gaan?
Ik zeg wat ik over de dingen denk, of iemand dat nu leuk vind of niet, KIJK Keduadam, om in jouw te vervallen in je eerdere posting, dat zal mij een worst zijn

Als er mensen zijn die ontiegelijk open zijn hier, OMWILLE van ook anderen en OMWILLE van het opbouwende, en het verder willen doorvorsen van dingen in dit land - zoals ik een aantal keren deed hiervoor - en mensen op die manier erg 'kwetsbaar' kunnen worden, dan zou ik toch wat voorzichtiger worden met je messcherpe, regelmatig bevoorordeelde aanmerkingen op iemand. En VOORAL op iemands motieven, zoals ik all eerder zei. DAT kan jij, dat kan niemand hier maken! Want door kort door de bocht iemand 'op zijn plaats' te zetten kunnen we ook veel kapot maken. Dat is een keuze. Ook als je dat gewoon 'eerlijk' en 'openhartig' vindt. In plaats van, wat een ander zou vinden: grof, ongepast, misschien bevooroordelend of 'invullend' voor die ander. Emoticon: Blush Of het opbouwend is... ja, natuurlijk in jouw ogen zelfs nu ook. Maar respecteer een andere visie daarop, please?!

Ik heb geen bevooroordeelde mening, laat ik daar duidelijk over zijn, ik spreek vanuit een ruime ervaring, ik hou niet van lulverhalen.
Iemand die mij daar op betrapt mag mij daar keihard op aanvallen.[/]

Verder, ik blijf het zelfde t.o. jouw persoon, ik mag je net zo graag als tevoren, alleen missen we soms even de plank en mogen we elkaar best een keer daarop wijzen, okay? En ik OOK bij jouw dan, hoop ik... Emoticon: Worship In elk geval bedankt voor je vele goede adviezen, vaak empirisch ontstaan. Prachtig, ik lees graag dingen van je! Hoewel ik het echt niet altijd met je eens ben! Emoticon: Smile

Keduadam, zo ook blijf ik hetzelfde tegen over jou, ik lees graag jouw positieve postings doorspekt met commentaar over de dingen die ik herken.
Alleen de kwetterende SMU jongedames en de relatie tot het AIDS probleem wat je aanhaalde en gepresenteerd werd als een geheim, schoot mij in het verkeerde keelgat.
Over AIDS kunnen geen geheimen bestaan, iedere jongeling die we daarvoor kunnen behoeden is er ťťn.

elsbeth
User
spacer line

Malam, zeker is er een verschil tussen beschadiging en de waarheid, totaal andere begrippen namelijk.
Wat dichter tegen elkaar schuurt zijn waarheid en invulling. Jij pretendeert hier meer te weten over individuen, maar ontkent dat uit andere bronnen te hebben vernomen. Daarin geloof ik je graag. Dat kan alleen maar betekenen dat jij een andere invulling geeft aan een "geval", dan een ander dat doet. Jouw op deze manier opgebouwde waarheden zijn (net zoals de "waarheden" van mij ) zeer subjectief, het gevaarlijke zit hem erin dat jij dat niet ziet. Staat helemaal los van de waarheden die je op een andere manier hebt opgebouwd, de waarheden die berusten op feiten . Dat zijn voor jou blijkbaar dezelfde waarheden, maar er zit een gevaarlijk gat tussen.
Uit je schat aan ervaringen en observaties (daar doe ik geen mm. aan af) heb je een zeer nuttige generalisatie opgebouwd. Helaas plak je deze generalisatie op ieder individu en reageer je geprikkeld als anderen deze generalisatie op jou plakken (ouwe viespeuk die met een 22- jarig meisje rondloopt of 16 jarig jongetje, zie eerdere postings). Op de vraag waarom het ťťn wel mag en het ander niet, geeft alleen Yerun antwoord.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

En ik hoopte nog op (opbouwende) antwoorden op mijn vragen... Ik ga echt niet in op nietus wellus. Waar t mij om ging eigenlijk. 'Bevrijdende' antwoorden van leermeester (guru) Malam Emoticon: Laugh out loud Het bovenstaande was niet echt bevrijdend, maar meer bedrukkend. Emoticon: Confused

Maar als Malam uitgekotst is, en het ergeren voor hem voorbij is, en

DUS zijn focus vervolgens weer helderderderder wordt... komt dat misschien nog gauw eens goed Emoticon: Party!

TX Elsbeth, idd 'waarheden', en subjectiviteit. Maar boven alles worden dingen m.i. gauw onwaar, waardeloos en zelfs destructief vaak, als ze niet feitelijk zijn (subjectief dus) en ze ook niet zijn met het doel op te bouwen.
Wat voor mooie namen je er ook aan geeft, 'het' schiet zijn doel voorbij...
'Eerlijkheid' is dan geen waarheid, maar wordt leugen. Het betekend gewoon; grofheid, onvolwassenheid, beter weten, vingertje omhoog, paus spelen, aanmatiging,
Afgezien van de invullingen en vooroordelen die dan al gauw kunnen volgen door emoties.

En dat is nu weer mijn mening. Heerlijk off-topic, de laatste dagen hier...
maar dank je wel, moderator voor deze grote goedheid en uitzonderlijk geduld Emoticon: Angry
- maar nu we toch bezig zijn HAHAHA

Ik hoop dat iemand daar wat mee doet. En anders even goede vrienden hoop ik.

pierre
User
spacer line

..

elsbeth
User
spacer line

Op 17-03-2013 17:29 schreef pierre:
..

??

pierre
User
spacer line

Op 17-03-2013 17:57 schreef elsbeth:

[quote verwijderd]

??

Sorry, niets aan de hand... had iets geschreven op een posting wat veel eerder is geplaatst en wat niet door mijn eigen opgestelde censuur kon, het was niet goedgekeurd door de ballotage commissie, ik kon de posting niet meer in zijn geheel verwijderen

elsbeth
User
spacer line

Okť, heb ik ook wel eens. Zie dat ik nog niet gereageerd had op jouw opnenhartige verhaal.
Ontzettend mooi dat het met jou en Elly zo goed gaat. En dat (misschien juist wel daarom) terwijl jullie zo'n moeilijke start hadden met jouw werkeloosheid.
Tja, dan leer je elkaar inderdaad wel kennen.
Houden zo!!
Groet Elsbeth

pierre
User
spacer line

Op 17-03-2013 19:41 schreef elsbeth:
Okť, heb ik ook wel eens. Zie dat ik nog niet gereageerd had op jouw opnenhartige verhaal.
Ontzettend mooi dat het met jou en Elly zo goed gaat. En dat (misschien juist wel daarom) terwijl jullie zon moeilijke start hadden met jouw werkeloosheid.
Tja, dan leer je elkaar inderdaad wel kennen.
Houden zo!!
Groet Elsbeth

Ja, hier hebben wij het ook vaak over. betreffende de "gedwongen" 24/7 periode.
wij zeggen nu dan ook dat het ons dichter bij elkaar heeft gebracht.

Daarbij een groot voordeel hiervan was dat ik alle tijd had om haar te begeleiden naar diverse dingen, zoals gesprekken met de gemeente, haar inburgering, scholen bezoek, als tolk fungeren bij bv dokter tandarts. enz enz. haar de beginsels bij brengen van het winkelen en de boodschappen doen. kortom samen de nederlandse maatschappij voor haar enigzins begrijpbaar te maken.

Nu is haar Nederlands op een dusdanig niveau, dat ze met een gerust hart zelf aan het winkelen slaat en zelf naar de dokter gaat en ook zelf onderhandeld bij de dokter en ze is de taal nu dusdanig machtig dat ze ook weerwoord kan geven bij de dokter. ( geheel in strijd met hetgeen in indonesie gebeurt alwaar ze alles geloven wat een arts o.id zegt)
Maar doordat ze met mij meeging naar bv de dokter zijn haar ogen open gegaan en is ze nu ook van mening dat doktoren niet alles weten en dat ze voor haarzelf op mag komen. ik vind dit een hele goede zaak en ben daardoor ook vreselijk trots op haar.
( maar in meerdere dingen ben ik trots op haar met hetgeen ze tot nu toe allemaal bereikt heeft)

dus mijn WW was aan een kant wel handig..... en nu ik eindelijk een baan heb kunnen vinden is de financiele druk en het behoud van haar VVR ( verblijfsvergunning regulier) ook veilig gesteld.
kortom wij hebben geluk gehad of het geluk was met ons.
Maar goed, we waren er ook samen bij en gelukkig in bezit van een redelijk stel gezonde hersenen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 17-03-2013 12:09 Keduadam wrote:
En ik hoopte nog op (opbouwende) antwoorden op mijn vragen... Ik ga echt niet in op nietus wellus. Waar t mij om ging eigenlijk. 'Bevrijdende' antwoorden van leermeester (guru) Malam Emoticon: Laugh out loud Het bovenstaande was niet echt bevrijdend, maar meer bedrukkend. Emoticon: Confused

Maar als Malam uitgekotst is, en het ergeren voor hem voorbij is, en

DUS zijn focus vervolgens weer helderderderder wordt... komt dat misschien nog gauw eens goed Emoticon: Party!

Ik hoop dat iemand daar wat mee doet. En anders even goede vrienden hoop ik.

Duidelijk geen guru Keduadam, was het maar waar, dan kon ik veel meer rottigheid voorkomen.
Even goede vrienden?
Natuuuuurlijk, dat staat voorop en het is en blijft een open discussie zonder hard feelings van mijn kant.

Ik druk me alleen soms vrij hard uit, ik heb teveel rottigheid gezien, daarom ben ik niet slecht hoor Emoticon: Blush

Dat je mijn antwoord niet bevrijdend vond, ja daar heb ik dan weer een antwoord op waar je zeker niet gecharmeerd van zal zijn.
Ik ben zeker niet iemand die medelanders wil bevrijden, dat geldt overigens niet voor jou hoor Keduadam, ik waardeer jou postings en jouw kijk op zaken.
Laten we maar zeggen dat jouw posting een aanleiding was om een bepaald probleem aan te snijden.

Ik had er beter een nieuwe posting kunnen openen.
Mijn excuus als het leek op een persoonlijke aanval op jou, dat was totaal niet de bedoeling.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

TX Malam, is prima. Mijn beste vrienden zijn recht door zee, noooo problem.

En ik vind dit een zeer waardevol forum! Vooral hier 'in den vreemde', waar je de taal nog lang niet perfekt spreekt, hun humor nog helemaal niet volgt dus, en laat staan je wat dieper met 'hen' kunt communiceren.

Zoals we dat altijd gewend waren in NL. Zelfs in de UK waar ik jaren woonde niet zo lang terug (en waar men - zelfs je beste vrienden - toch vaak wel uitermate vriendelijk is) en lang niet altijd de moed heeft om niet al te politiek Emoticon: Clown correct dingen te behandelen...
Terwijl we (teveel?) geobsedeerd zijn door, wat je daar zo vaak hoort; "Finding the balance". Want dan wordt er niets meer gezegd en alleen vriendelijk geglimlacht...
wat je bijv. bij Sundanezen ook zo vaak bemerkt... Of je echt vooruit komt daarmee... niet altijd Emoticon: Confused

Dat kan ook wat 'vereenzamen', dus dan is herkenning, op zijn Hollandse directheid, best vaak welkom. Zo is voor mij ook de topic 'Indon. Logica' best verhelderend, en een topic wat in behoefte duidelijk voorziet - ook bij vele anderen!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-03-2013 02:16 Keduadam wrote: .....hier 'in den vreemde', waar je de taal nog lang niet perfekt spreekt, hun humor nog helemaal niet volgt dus, en laat staan je wat dieper met 'hen' kunt communiceren.
De humor hier snap ik na 24 jaar nog niet. Doe er ook geen moeite voor want ik vind het mezelf verlagen naar een lager allooi. Men hoeft ook niet alles te snappen. Belangrijkste is acceptatie van wat men niet begrijpt. Anders loop je continu tegen een muur aan te botsen.

Dieper communiceren is mogelijk maar dan moet men wel burgers hebben met enig mondiaal begrip, anders loop je vast in een gesprek gespeend op allerlei vooroordelen en halve waarheden. Hou voor ogen dat je je in een 3e wereld land bevindt met alle na- en voordelen van dien (ook de mindset van de bewoners) en in een cultuur waar schijn ophouden belangrijker is dan realiteit. Dan kom je al aardig ver.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Idd je moet niet teveel 'moeite' doen, en je 'best' doen...?
want dat zijn ook weer duidelijke begrippen uit 'onze' achtergrond Emoticon: Laugh out loud

Relax dus, liever lui dan moe, liever cool dan enthousiast, liever gengsi dan de schijn van helemaal zonder geld of goed, en liever je totemgezicht strak houden (ev. incl. glimlach), dan laten zien dat je t niet begrijpt of dat je verliest...
Onder Javaans/Sundanees motto: Heb alles 'onder controle'... (?) Emoticon: Eerie

Interessant trouwens over die H u m o r ...
Ik zou daar haast een nieuw topic aan willen wijden... is dat de moeite waard?
Ik denk bijv. dat de humor vaak kinderlijker, of zelfs: kinderachtiger als bij ons wordt ervaren??! Maar ook, minder cynisch? Of juist wel? Mannen, vrouwen humor...?
En die Sule hier op de kwelbuis, is dat 'doorbrekende' humor... ik bedoel gedurfder als 'de rest'? Zijn nickname wordt toch niet voor niets verwezen naar Bule's, 'ons soort' (humor, gedurfdheid, vrijheid, enz?!)

Want dat is wel bizar, dit eerste voorbeeld hier genoemd daarover: 24 jaar isnieniks.
Ik zou er ZEKER graag voorbeelden in willen krijgen!!!
Misschien op: 'Indon. Logica'? Ik hoor graag... Emoticon: Party!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Indonesische humor en Nederlandse humor liggen mijlenver uit elkaar.
Kijk ik naar bepaalde programma's op de tv, die in de ogen van IndonesiŽrs heel humoristisch zijn en waar ze helemaal van onderuit gaan dan kan ik daar echt geen natte ogen van krijgen.

Onze humor, moet je een beetje mee uitkijken, vaak begrijpen ze je niet en komt het kwetsend over.
Als voorbeeld:
Mijn buurman/sponsor/huisbaas is een fijne peer, heb ik een fijn contact mee, staat ook altijd klaar om een helpend handje toe te steken.
Hij had ons geholpen een probleem op te lossen, toen we er achteraf over spraken, gaf ik aan dat ik blij was dat het was opgelost, mijn vrouw zei dat het maar goed was dat we een tetangga baik hadden.
Waarop ik lachend zei "Nou ja baik, tetangga lumayan bedoel je"
Ik zag gelijk aan zijn houding dat hij dat serieus nam, die humor begreep hij niet en heb als een raket uit moeten leggen dat ik dat als grap bedoelde.

YB schreef:
Dieper communiceren is mogelijk maar dan moet men wel burgers hebben met enig mondiaal begrip, anders loop je vast in een gesprek gespeend op allerlei vooroordelen en halve waarheden.

Zelfs mondiaal begrip zegt niet altijd alles.
Ik kreeg vorige week een verzoek om medicijnen voor diabetes mee te nemen uit Nederland, want we hebben hier vast wel veel betere medicijnen.
Het betreft hier mijn schoonzus, haar overleden man was een Italiaanse expat, ze heeft over de hele wereld gereisd en gewoond en weet echt wel waar Abraham de mosterd haalt.
Mijn zwager heeft diabetes.

Er zijn veel vormen en gradaties van diabetes, daar is allereerst een goed onderzoek voor nodig om de medicijnen daar op aan te passen en dan nog kan je ook nog de medicijnen enkel op recept krijgen.
Leg dat maar uit Emoticon: Confused

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-03-2013 06:22 Keduadam wrote: Interessant trouwens over die H u m o r ...
Ik zou daar haast een nieuw topic aan willen wijden... is dat de moeite waard?
Ik denk bijv. dat de humor vaak kinderlijker, of zelfs: kinderachtiger als bij ons wordt ervaren??! Maar ook, minder cynisch? Of juist wel?
Duidelijk minder cynisch. Sarcasme is geheel uit den boze. Ik heb daarmee nog voortdurend problemen, zelfs tot echtelijke ruzies toe omdat men sarcasme totaal verkeerd opvat. Cynisme idem dito. Daarentegenover kan men hier gigantisch lachen om leedvermaak, vooral misdeelde mensen moeten het ontgelden. En dat is weer een dermate soort humor die als onpasselijk wordt ervaren in Europa.
Moeilijk: sarcastische of cynische grappen kunnen niet maar schuine grappen, platte humor of lachen om een invalide kan wel. Tja, andersoortige opvattingen omtrent het begrip humor.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-03-2013 10:25 Malam wrote:
Indonesische humor en Nederlandse humor liggen mijlenver uit elkaar.
Kijk ik naar bepaalde programma's op de tv, die in de ogen van IndonesiŽrs heel humoristisch zijn en waar ze helemaal van onderuit gaan dan kan ik daar echt geen natte ogen van krijgen.

Onze humor, moet je een beetje mee uitkijken, vaak begrijpen ze je niet en komt het kwetsend over.
Daarover heb ik wel 1000-en voorbeelden. Je moet telkens achter een grap joke, guyon of bercanda zeggen want anders valt het balletje niet of valt verkeerd (beledigd).
Evenzo kan een Indonesier niet begrijpen dat ik kan schaterlachen om Rayman of van 't Hek (op BVN). Die man is toch maar alleen, praat alleen maar, valt niet over zijn eigen benen, heeft geen rare kleding aan en heeft geen gek gezicht met vooruitstekende tanden of een bimbo-neus.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

In 1980 werd ik voor het eerst geconfronteerd met Indonesische humor. Ik was in Jakarta op een party met enkele pelawak . Daar was ik samen met 2 Indonesische vrienden die in NL waren geboren en opgegroeid maar inmiddels terug in patria. Ook zij konden echter geen traan of lach laten vanwege hun door Nederland gevormde smaak van humor.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB; en achter ieder SMS-je of Ping (via BB) natuurlijk een Emoticon: Smile , zeker bij vragen, want bang om ergens iets fouts te zeggen.... of nog erger, ergens de schuld van krijgen! Ieh, eng!

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Ikzelf begrijp het toch nog totaal niet, want je moet Bahasa zo goed beheersen daarvoor...
dus ik dank jullie voor deze inbreng...

maar vandaag liep er een heel dik en rond vrouwtje aan de overkant van de eetwarungetje waar ik zat, en het jonge personeel bleef erin... dat begreep ik dus wel. Die 'humor' hier.
Althans, ik begreep wat het onderwerp was; het slachtoffer in dit geval.

Dat viel me wel vaker op... heel kinderachtig eigenlijk, best respectloos Emoticon: Blush ... wat primitief (of primair reagerend, hoe zeg je dat) eigenlijk. Ikzelf ben ook regelmatig het 'slachtoffer', heb ik t idee. Mijn blonde haar en blauwe ogen e.d. moeten 'het' doen, denk ik. Giegelen, fluisteren... Emoticon: Yummie!

Tja, hm, alles wat 'vreemd' is voor hen... misschien weten ze met hun houding niet zo'n raad dan. Altijd met elkaar, en tegenover elkaar, uitkijken dat je er niet 'uit' valt... wat zou de ander (mijn vriend' collega) van me vinden... Dus natuurlijk lach je mee... want je bent in alles volgzaam, ook hierin...
Emoticon: Confused Ik zie steeds toch weer (grote) kinderen voor me...

Ik denk dat ze hier in Indonesia meer humor hebben, die het oog streelt? Ik bedoel, het oog moet het doen (vb van YB; alleen maar een 'woordelijke' grappenmaker, werkt niet echt). Wat je ZIET , is de beslissings-factor. Veel meer als in Europa... Denk ik.
Net zoals je ook bij kinderen ziet.

Okay, al met al ben ik ook niet echt gek op cynisme... maar wat YB noemde, dat lachen over ieders (uiterlijk) gebrek is helemaal wrang Emoticon: Devil

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Humor .. dat is een kwestie van aanvoelen wat "lollig" is (voor de ontvangers) en soms snapt een ontvanger niet alles.

Soms lukt het wel en soms lukt het niet.
2 voorbeelden:

Op straat zag ik 2 behoorlijk corpulente personen op een brommer rijden.
Ik zei toen dat heb ik nog nooit gezien dat ze dat in Indonesie hebben geweldig.
Men keek mij verbaasd aan en standaard komt dan die vraag ... Apa ??
Waarop ik heel droog antwoordde .. 2 olifanten op een brommer
Ik geloof dat men 15 minuten heeft geschuddebuikt.

Ander voorbeeld we zaten met zo'n 11 man in een busje onderweg naar een bruiloft
Lange rit dus dan wordt het saai en ga je je vervelen. Iemand had een tijdschrift gevonden en vroeg zich af wat beter was GCM of Hitachi Hele discussie die uitliep op
een hele reeks van opnoemen van merken door iedereen.
Natuurlijk wilde men ook horen wat ik had te zeggen. Dus ik dacht zogenaamd na en antwoordde ... DUREX is het beste merk.
Iedereen keek me aan met grote ogen .... en barstte toen in een schaterbui uit.
Dat ik dat gezegd had moest iedereen op de bruiloft horen en 3 dagen later sprak men er nog over. Tsja zo lollig vond ik het ook weer niet, maar toch schijnbaar wel.

Dan nog een die niet helemaal aankwam.
een van de buren kwam zijn beklag doen dat de hond s'avonds te veel blafte.
Ik antwoordde toen lollig Ik heb hem al naar school had gestuurd om te leren miauwen
maar het lukt echt niet. als blikken konden doden was ik toen dood geweest.
maar de tukang die bij mij aan het werk waren lachten zich rot en vonden het wel lollig
het ligt dus aan de ontvanger (in dit geval de buurman)

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Lachen om anderen, speciaal sloebers is normaal in IndonesiŽ.
Binnen familiekring is het wat anders, dan wordt het meer als een plicht gezien.
Wederom de opmerking, trekt men de voordeur achter zich dicht is ieder sociaal gevoel onmiddellijk vergeten.

IndonesiŽ ten voeten uit, zit men in een rumah makan dan krijgen sloebers die bedelen een paar munten, dat kunnen namelijk alle gasten dat zien.
Een echte sloeber die niet mobiel is en ergens voor een ingang zit van een supermarkt zit vangt veel minder.
Voor de gevers is het natuurlijk wel belangrijk dat anderen het zien Emoticon: Angry

Overigens kwam ik pakweg 8 maanden geleden rond 9 uur een Indomaret binnen waar een begeleider van een blinde (zat buiten braaf te wachten) zijn muntjes in kwam leveren en omzetten in papiergeld.
110.000, daar durft de gewone man niet aan te denken. Emoticon: Confused

Hoeveel mensen hebben we al op Indahnesia gezien die zich geroepen voelden om wat voor weeskinderen te doen.
De stichtigingen zijn mij hier in de loop van de jaren om mijn oren gevlogen, de meesten zijn een stille dood gestorven.

Speciaal op Bali, bovendien het eiland waar het het minst nodig is!!!!!!!!!!!
Vakantiegangers die bloed voor hun hart krijgen, kom is naar het platte land van Java Emoticon: Angry

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,300,976 topic views - 223,704 posts - 13,516 topics - 16,718 members - last post @ 18-11-2017 14:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,260,170 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com