indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Neurd
User
spacer line

In april ga ik een maandje naar Indonesie. Ik ga daar voor het eerst heen en bezoek het land waar mijn oma vandaan komt. De eerste 3 weken reis ik met mijn oma, zusje en vader waarbij zij ons het één en ander gaat laten zien en de laatste week gaat ieder zijn weegs. Mijn zusje en vader vertrekken naar Bali, maar dat trekt mij (nog) niet. Ik ben een maandje in Indonesie om mijn roots te ontdekken en Bali komt op mij over als erg westers en toeristisch.
Nu heb ik er niets op tegen een paar dagen bij het strand te bivakeren, maar doe dat dan liever op Java zelf. Op dit moment twijfel ik nog om 2 redenen:

1. Na 3 weken zitten wij in Kalibaru, dus het is een heel stuk om naar Pangandaran te gaan. Mijn vraag is dan ook wat verstandig is. Van Kalibaru naar Malang, met het vliegtuig naar Yogya en van daaruit weer naar Pangandaran? Of de oversteek naar Bali maken en in Denpasar het vliegtuig naar Yogya? Of juist lekker over de weg richting Cilacap en lekker met een bootje door de mangroven naar Pangandaran (is geen officiele route meer).

2. Het is bekend dat het gevaarlijk kan zijn om in zuid-Java in de zee te zwemmen vanwege de stroming. Nu is dat niet zo heel erg, want zwemmen vind ik niet zo belangrijk. Het lijkt me echter wel erg leuk om een paar dagen te leren surfen. Pangandaran wordt geprezen om zijn schooltjes en dat je daar als beginner goed terecht kunt. Mijn vraag is dan ook: hoe kan het voor beginners veilig zijn om te leren surfen, maar niet veilig genoeg om te zwemmen? Is de zee in Pangandaran rustig genoeg of is het pas onveilig zwemmen als je 100 meter uit de kant bent en kom je met je surfbordje nooit zover?
Met name bij dit veiligheidsaspect zou ik graag advies willen van de mensen die er geweest zijn.

Ik hoop op gefundeerd advies. Alvast bedankt!

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Hoi Neurd,

Over de route van Kalibaru naar Pangandaran kan ik niet zoveel zeggen. Per auto, bus en/of trein gaat het je wel 15 uur duren denk ik, als het niet meer is. Ik ben nooit vanaf Jogja naar Pangandaran gereden, maar vanaf Bandung is het 4 tot 6 uur rijden.

Over Pangandaran zelf weet ik meer. Wat betreft surfen is naar mijn mening Batukaras een betere optie. Dat ligt 40 kilometer verderop vanaf Pangandaran, aan de andere kant van de baai zeg maar. Het is hier een stuk rustiger dan in Pangandaran en de golven zijn er constanter. Terwijl Pangandaran een druk stadje is, is Batukaras meer een rustig surfdorpje.

als je de weg vanaf Pangandaran hebt, dan is het langs de 'Green Canyon' en dan nog een stukje verder. Aangekomen in het dorp is er aan de rechterkant een heuvel en achter die heuvel zijn enkele homestays, bungalows, warungs/café's en één luxe hotel (Java Cove). Een vrij goedkope maar goede optie om te slapen zijn de Bonsai Bungalows (hun website).

Groet, Erwin

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Neurd
User
spacer line

Bedankt Erwinn,

Batu karas heb ik ook al wat van gelezen en is zeker ook een optie. Ik vraag me alleen af of het niet té rustig is. Het massale van Bali trekt me niet, maar Ik ga namelijk in april en wil ook niet de enige zijn daar Emoticon: Smile

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Daar heb je misschien wel gelijk in. In Batukaras heb je vooral een surfgemeenschap van wat locals en vaak wat toeristen die er een of enkele weken blijven. In het weekend komen er wel vaak mensen vanuit Bandung (en ook wel Jogja en Jakarta), en ook zelfs wel grote groepen in touringcars.

Als je een week de tijd hebt zou je het ook nog kunnen combineren. In het weekend in Batukaras, de rest van de dagen in Pangandaran, ofzo. Verder is het zeker de moeite waard om een keer de Green Canyon te bezoeken (zwemmen onder de watervallen). Je kan in Pangandaran en Batukaras makkelijk een scooter huren dus dan zou je ook daarmee van de ene naar de andere plaats kunnen gaan.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

totto
User
spacer line

Neurd,
Als je de datum doorgeeft waarop je ongeveer van Kalibaru naar Pangandaran wil is er misschien een chauffeur die dan terug rijd naar Pangandaran of Yogya.
Stuur maar een mailtje.

Toto Travel.com

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Malang naar Yogya met het vliegtuig kan niet, dan kun je beter naar Surabaya gaan, dat is enkele uurtjes reizen. Nar Bali om naar Yogya te vliegen zal je vanuit Malang een flinke dagtocht zijn.

Yogya - Pangandaran kan met de travel (minibus), maar duurt ook al een flink aantal uren.

Als je het snel wil, vlieg naar Jakarta, slaap een nachtje en pak de volgende ochtend het vliegtuig vanaf Halim (ander vliegveld in Jakarta) naar Pangandaran.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Als aanvulling op het bericht van Yerun; die vlucht van Halim naar Pangandaran gaat via Susi Air. De vlucht is dagelijks om half 8 's ochtends en duurt een uur. De kosten zijn 575.000 rupiah (€45) voor een enkele reis (volgens mij is dat inclusief vervoer per busje van het vliegveld naar Pangandaran of Batukaras). Zie susiair.com.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Beste Neurd, ik ben blij dat ik nog leef. Met hele groep Indonesiers en Bule naar die zee, ik ging net even te ver, maar voelde nog zand onder me. Toen werd ik gigantisch weggezogen, weg van de kust. Kan het nog na vertellen!
Ben niet gauw bang, maar toen was ik dat echt even.

Aan de branding (uitgeput) gekomen, zeiden ze, "ja maar heb je die (twee? schlemielige) rode vlaggen niet gezien? Betekent gevaar". "Ja en er worden vaker mensen Emoticon: Blush weggetrokken, helemaal naar een klein eilandje (naam vergeten, "Putih" of zo?), of je hoort niets meer van ze... Hm.

Nou dat hadden ze ook eerder mogen vertellen, aan een vreemdeling die TEVEEL de mede reizigers, Indonesiers, gidsen dus eigenlijk, vertrouwt.... Emoticon: Smile

Your attitude determines your altitude

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

In Pangandaran bestaat er een legende, over die groene fee, als je groene badkleding draag dan trekt ze je diep de zee in............ Emoticon: Devil Emoticon: Confused

.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
User
spacer line

Loro Kidul, die moet je zeker niet tarten met een groen zwemgewaad.
Maar volgens moet je de hele zuidkust van Java als gevaarlijk om te zwemmen beschouwen.
Er zullen vast delen zijn waar je wel veilig kunt zwemmen, maar dat zijn uitzonderingen.
Ik heb zelf grote moeite gehad om bij Pelabuhanratu de zee weer uit te komen, een hele enge gewaarwording. Ik had een blauw badpak aan..

spacer line  

Elsbeth heeft gelijk, op veel plekken aan de zuidkust van Java is het gevaarlijk om te zwemmen. Veel Indonesiers kunnen helemaal niet zwemmen dus weten niet wat gevaarlijk is of niet. Afgelopen jaar zijn we de zee ingegaan bij Pacitan. Een waanzinnig mooi strand in een baai maar ook hier het advies "niet te ver de zee in". Op dit strand waren trouwens tot mijn verbazing strandwachten. Helaas gingen die bij elke golf heel paniekerig fluiten. En dan met name naar ons. Niet echt relaxed zwemmen dus.

Van Kalibaru naar Pangandaran is een behoorlijk eind. Als je overland gaat moet je zeker twee reisdagen incalculeren. Een stuk vliegen lijkt me veel beter.

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Nou beste Zieleffe, een plaatje van een fee, als ik dat had geweten haha zou ik met deze schone mee zijn gegaan. Ze heeft best mooie ogen Emoticon: Talk to the hand maar ook om beter te leren zwemmen... en zo.
Maar ik denk dat je een geromantiseerde versie gehoord hebt. Ach, maakt niet echt uit, mythes, verhalen, legendes, praatjes.. hier heb je ze (mondeling overgeleverd) in alle soorten en maten...

maar in Pangadaran is wel bekend dat een grote slang woont in de zee, en zelfs mens geworden (en dat nog steeds wordt regelmatig); en een bepaald huis kan je daar opzoeken waar die zich als mens gemanifesteerd heeft.. of zoiets. Misschien is dat trouwens jouw groene fee... en heb je dan (voor in elk geval de helft) gelijk!

Hoewel, een fee is ook weer geen mensch. Kweetut ook niet meer.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Loro Kidul in haar favoriete zwempakje. Misschien wel wat gewaagd voor een Javaanse dame?

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Ja jullie hielpen me weer, TX! Ik weet t nu weer een beetje. Leuke, typisch Javaanse mythe.
De prinses die een slang werd... En vice versa steeds (elk jaar?).
Loro Kidul (of Roro Kidul) met haar slangen-(vis-) uiteinde....
Er is idd. een hotel (naam 'Hotel Kidul' meen ik) in Pangandaran, aan de zeekant, waar je het door mij genoemd kamertje kan bezoeken.

Hieronder gedeeltelijk uit Wiki (sorry ga 't niet vertalen):
"..... in a significant amount of the folklore that surrounds her - is in control of the violent waves of the Indian Ocean from her dwelling place in the heart of the ocean....

"..... the colour of green, is referred to her, which is forbidden to wear along the south-coast of Java...."

(Gefeliciteerd Elsbeth, je deed niets verkeerds. Ik had een rode zwembroek, DAT heeft ze helemaal afgeschrikt?) Emoticon: Devil

"One Sundanese folktale is mentioned about Dewi Kadita, the beautiful princess of the Pajajaran Kingdom, in West Java, who desperately fled to the Southern Sea after being struck by black magic. The black magic was cast by a witch under the order of a jealous rival in the palace, and caused the beautiful princess to suffer disgusting skin disease. She jumped into the violent waves of the Ocean where she finally cured and regain her beauty, and the spirits and demons crowned the girl as the legendary Spirit-Queen of the South Sea."

spacer line  

Wat vreemd is dat de Javanen claimen dat Nji Loro Kidul ook in Miden Java is .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 09-03-2013 15:25 Surya Atmadja wrote:
Wat vreemd is dat de Javanen claimen dat Nji Loro Kidul ook in Miden Java is .
vind je? Volgens mij is het niet voor niets de 'Prinses van de Stille Zuidzee', en die zee ligt ten zuiden van het hele eiland Java.

In groen het strand op gaan kan zelfs leiden tot een 'vriendelijk doch dwingend' verzoek van inwoners dit NIET te doen. Zelf nooit meegemaakt, want ken dit volksverhaal en houd me er netjes aan. Kleine moeite, mijn donkergroene zwembroek is voor in het zwembad. Emoticon: Puh!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Erwinn; tot kort geleden vertrok Susi Air rond een uur of 9-10 vanaf Halim, dat is voor mij prima te doen. Nu het half acht is moet ik vroeg opstaan. Wil binnenkort wel eens zo'n Cessna proberen als ik tijd heb. Retourtje met overnachting erbij dan.

totto
User
spacer line

Yerun,
Als je boven Jakarta vliegt in zo'n Cessna, en een onweersbui over je heen krijgt, waarbij je als je in de auto zou zitten direct aan de kant gaat staan, ben je niet blij.
Daardoor moest hij zelfs bij de landing scheef aanvliegen om op het moment van landen weer recht te komen. Overigens prima toestellen en piloten.

Toto Travel.com

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat hobbelen en doen hoort een beetje bij kleinere toestellen denk ik. Bovendien is scheef landen niet zo heel bijzonder, deed ik eerder deze week ook nog op Semarang, en dat gewoon met een Boeing.. Ligt er aan hoe de wind staat.

Maar met echt noodweer mag ik toch hopen dat ook Cessna's omvliegen...

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

De vliegtuigen en piloten van Susi Air zijn inderdaad prima. Er vliegen ook heel veel piloten uit bijvoorbeeld Australië, de VS en Scandinavië voor Susi Air. Voordat zij in eigen land aan de slag mogen moeten ze veel vlieguren hebben, die ze dan in Indonesië opdoen.

De vroege vluchttijd vanuit Jakarta is denk ik wel voordelig. Zo vroeg in de ochtend komt het toch niet vaak voor dat het erg slecht weer is.

Terugkomend op Neurd; je kunt natuurlijk ook over de weg naar Pangandaran gaan en voor de terugweg het vliegtuig gebruiken. Vanuit Oost-Java zou je misschien twee dagen kunnen nemen om relaxed naar Pangandaran te gaan, en een week later lekker snel naar Jakarta met het vliegtuig.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

erwinn; ja die vroege vluchten hebben zo zijn voordelen, voornamelijk het weer. Vertraging is minder van belang voor kleinere maatschappijen, zij hebben hun vliegtuigen niet in een stampvol schema geduwd over het algemeen.

Over de weg naar Pangandaran vanuit Oost Java in 2 dagen lijkt me nog wat te kort om relaxed te zijn. Drie is beter. Malang - Yogya is 8 tot 10 uur.. dus een dagje bijkomen in Yogya is geen overbodige luxe.. dan kun je daarna in een 1 ruk door naar Pangandaran.. dat is qua uren een stukje minder.

Overigens Lion Air heeft ook veel buitenlandse piloten aangenomen, ik tref ze steeds vaker. Maar dat is offtopic.

spacer line  

On 10-03-2013 11:09 Yerun wrote:

[quote removed]
vind je? Volgens mij is het niet voor niets de 'Prinses van de Stille Zuidzee', en die zee ligt ten zuiden van het hele eiland Java.

Stel eens voor dat Rotterdammers J.Cruijf gaat claimen als een Rotterdammer.

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

geen idee. het Stille Zuidzee verhaal is niet iets typisch West, Midden of Oost Javaans voor zover ik weet, dus ik zie het probleem niet, en dus ook de link met Cruijf niet. Ja, hij speelde op groen gras, en dat vind Nyai Loro Kidul niet leuk wellicht. Emoticon: Puh!

Neurd
User
spacer line

Bedankt voor de reacties. Ik neem het mee in de overwegingen Emoticon: Smile

Het is geen ramp om in 2 dagen van kalibaru naar Pangandaran te gaan. Het gaat er mij juist om om zoveel mogelijk te zien in die korte tijd dat ik er ben. Ik ga in ieder geval dat hele vlieg verhaal nog eens rustig uitzoeken.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.totto: 7 mei wil ik weer in Jakarta zijn, omdat mijn vliegtuig 8 mei vertrekt .

Edit: en ik vertrek rond 27 april vanuit kalibaru richting pangandaran.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Graag gedaan Neurd, hoewel slechts een paar aan jou persoon wat reisadviezen hebben gegeven Emoticon: Confused
Maar je hebt ons ook hierin gediend, dat we ons weer uitstekend hebben vermaakt hier... en nog leerzaam ook!

Ik heb zelf tenminste tot op de laatste reactie (van Yerun) nog echt moeten lachen!
Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Doet me denken aan de leuke - maar nergens op slaande - conclusie op iemands opmerking (die op zijn beurt weer als een tang op een varken sloeg):
" Ja, huh en het gras is ook groen ". Waarna het altijd even stil werd. HAHAHA!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,929,256 topic views - 222,137 posts - 13,485 topics - 16,234 members - last post @ 21-09-2017 06:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,980,266 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com