indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik heb in mailbox bericht gekregen dat Bank Indonesia een nieuwe biljet (?) introduceerde.

1000 rup wordt 1 rupiah baru.
Quote:
Info resmi Bank Indonesia (BI) terkait kebijakan Rupiah Baru Rp.1 setara =
dengan nilai Rp1.000,- (Redenominasi)
Di samping uang rupiah yg beredar saat ini, Pemerintah dan BI =
merencanakan menerbitkan rupiah baru agar mata uang kita lebih =
kompetitif dan lebih dihargai di dunia internasional serta mengurangi =
ekspektasi inflasi. Redenominasi berbeda dengan Sanering.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus heb je straks 2 soorten bankbiljetten.
Is geen sanering.
Scheelt weer in de dikte van je beurs/dompet
Sorry : moet zijn Redenominasi

bisa dicek of makemyday .

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Over die redenominatie hebben hier al een aantal artikelen gestaan in de Java Pos.
Het zou plaats gaan vinden in 2017, en op de biljetten worden dan 3 nullen geschrapt.
Wordt vergeleken met de redenominatie van de Turkse lira begin van deze eeuw.
Maar daar werden meteen 6 nullen gescrapt.
Had je enige tijd twee soorten geld in omloop.
Zal hier dan ook wel get geval zijn.
Is dan erg oppassen bij het ontvangen van wisselgeld.
Maar dat is nog ver weg, we zien wel.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Volgens het huidige plan is het invoeren van de nieuwe rupiah niet zo ver weg als 2017. Tussen 2014 en 2018 zouden er twee rupiah-soorten naast elkaar moeten bestaan:

'Nieuwe rupiah': drie nullen minder (op indearchipel.wordpress.com)

'In de Archipel' | Weblog over Indonesi√ę: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

simpati
User
spacer line

Het zal wel even wennen zijn om niet meer als millionair door het leven te gaan, maar alles went behalve een ....
Groetjes,
Jan

spacer line  

De "huidige" plan is op zijn minst al een paar jaren oud.

RPeetoom
User
spacer line

On 17-02-2013 10:41 Surya Atmadja wrote:

Scheelt weer in de dikte van je beurs/dompet

Hoort deze opmerking niet in het topic "Indonesische logica".

Of ik nou 10 biljetten van Rp 100 of 10 biljetten Rp 100.000 in mijn portemonnee hebt zitten, de dikte blijft het zelfde dacht ik.

spacer line  

Goed opgemerkt Emoticon: Shiny .
Alleen ben je dan verplicht om meer biljetten mee te nemen in verband met eventuele (onbedoelde) prijsstijgingen.
En je krijgt hoe dan ook veel meer wisselgeld terug zo lang de oude biljetten nog in omloop zijn .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Nou RPeetoom, ik heb in mijn portemonnee bijvoorbeeld wel 5 biljetten van 100.000 zitten.
Geef ik er ťťn uit en krijg 3 maal 20.000, 1 maal 10.000 en 8 maal 1000 terug omdat ik 22.000 heb uitgegeven, dan gaat dat in mijn zak.

Van al die biljetten krijgt mijn portemenixie namelijk de omvang van een vet spaarvarken, voelt niet zo lekker aan in mijn achterzak.
Ik zou het wel toe juichen, maar het zal voor veel IndonesiŽrs een behoorlijke impact hebben.

Duizend is ineens ťťn.
Ik had zeker twee jaar nodig om van de gulden naar Euro te wennen, ik bleef maar uitrekenen wat iets in guldens gekost zou hebben Emoticon: Blush
Ik kwam er ook achter dat door de overgang van de gulden naar de Euro het leek of iets goedkoper was.

Daar is ook slim gebruik van gemaakt, een artikel van 2 Gulden werd 1 Euro, dus ik werd voor 0.20 cent genaaid.
Dat gaat dus ook gebeuren in IndonesiŽ.

Ik geef maar een voorbeeld, een angkut kost 2000 nu, dat wordt 2 Rupiah.
Verhogen die mannen het nu naar 2500, dan breekt de pleuris uit.
Gaat het van 2 naar 2.5 Rupiah dan is dat heel wat anders voor mensen die in duizenden hebben gerekend, net als wij met de Euro. Emoticon: Yes!

spacer line  

Kijk , ik reis vanaf 1979 bijna jaarlijks naar mijn kampung.
Dus ik loop zelfs met 2 dompetten. Met een kleine sokje voor uang receh( muntgeld) .
Groot geld en klein geld (onder de 5000 rupiah).

Daarnaast heb je ook die zgn efek sampingan(onbedoelde effecten) , dat goederen en diensten "plotseling" duurder worden.
Zoals bij de invoering van Eurie.

Administratief gezien zal het beter zijn om die nullen af te schaffen.
Economisch gezien is het nog de vraag.
Indonesia kent op zijn minst 2x sanering , X.000 rup werd X rupiah.
Handelaren, rijke mensen met groot geld ( vaak zwart geld) zijn failliet gegaan.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja, mooi en ingewikkeld verhaal, ik begrijp er geen ruk van.
Zoals gewoonlijk van jouw verhalen totaal niet te begrijpen Surya.
000 laten verdwijnen, de impact op Jan met de pet?
Of heeft dat niet jouw aandacht als rijke Nederlander?

Ik begrijp wel dat het jou geen ruk uitmaakt, maar ik zag ook al in een andere topic dat je het jou ook in Nederland geen ene ruk uitmaakt wat er hier in Nederland aan de hand is.
Heb je echt niets in de afgelopen decennia dat je hier woont wat geleerd?
Heb jij wel enige emotie of binding met Nederland Surya??????
Of leef je alleen maar voor ikke ikke?
Heb je na decennia in Nederland nog steeds niet enig gevoel voor solidariteit?????
Teeeeeeeering

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 20-02-2013 16:08 Surya Atmadja wrote:
Alleen ben je dan verplicht om meer biljetten mee te nemen in verband met eventuele (onbedoelde) prijsstijgingen.
En je krijgt hoe dan ook veel meer wisselgeld terug zo lang de oude biljetten nog in omloop zijn .
Je legt het uit zoals de gemiddelde Indonesier het ook uit zou leggen, terwijl daar natuurlijk geen reet van klopt. En daat zit hem het gevaar. Als 250 miljoen mensen denken en doen zoals jij, dan gaat het zeker fout.

Gelukkig zijn het geruchten, belangrijker is de bouw van snelwegen, MRT, een nieuwe haven en uitbreiding van andere infrastructuur als ik zo het nieuws van de afgelopen maanden bekijk. Die nullen schrappen kan prima overigens, want de economie groeit stabiel, inflatie is ook stabiel en dus leid het wegstrepen niet tot vreemde verhalen. Als men dezelfde afbeeldingen en kleurstelling op de biljetten hanteert wordt het zelfs nog makkelijker.

spacer line  

On 21-02-2013 02:35 Yerun wrote:

[quote removed]
Je legt het uit zoals de gemiddelde Indonesier het ook uit zou leggen, terwijl daar natuurlijk geen reet van klopt. En daat zit hem het gevaar. Als 250 miljoen mensen denken en doen zoals jij, dan gaat het zeker fout.

Gelukkig zijn het geruchten, belangrijker is de bouw van snelwegen, MRT, een nieuwe haven en uitbreiding van andere infrastructuur als ik zo het nieuws van de afgelopen maanden bekijk. Die nullen schrappen kan prima overigens, want de economie groeit stabiel, inflatie is ook stabiel en dus leid het wegstrepen niet tot vreemde verhalen. Als men dezelfde afbeeldingen en kleurstelling op de biljetten hanteert wordt het zelfs nog makkelijker.

Indonesia had op zijn minst al 2x sanering gehad (tig jaren geleden) .
Vandaar dat de regering en B.I benadrukte dat deze operatie een rededenominatsi is .Om paniek te vermijden..(". Redenominasi berbeda dengan Sanering. ).

Ondanks dat voelt iedereen dat de prijzen (ietsje) omhoog zullen gaan.
Zie de invoering van de Euro , vroeger werd gezegd dat je als toerist geen valuta verschillen hebt ( overal Euro , dus heb je winst.)
De prijzen zal op dezelfde niveau zijn, alleen je 3000 gld loon(onkostenvergoeding) wordt ongeveer 1400 eurie.
Nou de gevolgen is toch iets anders.

Bank Indonesia schreef: agar mata uang kita lebih =
kompetitif dan lebih dihargai di dunia internasional .(meer competitief en waardering )
Dat zal wel kunnen(?), wij loontrekkenden moeten maar afwachten of het zo is.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 21-02-2013 02:35 Yerun wrote:

[quote removed]
Die nullen schrappen kan prima overigens, want de economie groeit stabiel

Ik hoorde gisteren op het nieuws toch andere berichten: Banen IndonesiŽ op de tocht door verhoging minimumloon
Op zich een goede onwikkeling, maar het heeft ook weer negatieve gevolgen:
http://nos.nl/video/476479-ban(...)ing-minimumloon.html

spacer line  

DD, het is dom om de gouden kip te slachten.

10-15% verhoging (desnoods in ettapes) is nog te behappen.
De potentiele werklozen hebben niks meer , geen WW (mss klein pesangon="oprotpremie" Emoticon: Wink , geen bijstand (zoals in Nederland).
Tel uit je winst, echt kortzichtig.
Een tijdje geleden gingen een paar buitenlandse merken ook richting Vietnam, Bangladesh vertrokken.

RPeetoom
User
spacer line

On 20-02-2013 16:08 Surya Atmadja wrote:

Zelfspot/ zelfreflectie vind ik een groot gemis bij de IndonesiŽr.
Nederlanders hebben er meestal geen moeite mee om na een domme opmerking of handeling te zeggen "wat ben ik toch een muts" of iets in die trant. Of gewoon eens zeggen "ja ik was fout "of "ja dat was stom van mij".

RPeetoom
User
spacer line

On 20-02-2013 16:24 Malam wrote:
Nou RPeetoom, ik heb in mijn portemonnee bijvoorbeeld wel 5 biljetten van 100.000 zitten.
Geef ik er ťťn uit en krijg 3 maal 20.000, 1 maal 10.000 en 8 maal 1000 terug omdat ik 22.000 heb uitgegeven, dan gaat dat in mijn zak.

Van al die biljetten krijgt mijn portemenixie namelijk de omvang van een vet spaarvarken, voelt niet zo lekker aan in mijn achterzak.
Ik zou het wel toe juichen, maar het zal voor veel IndonesiŽrs een behoorlijke impact hebben.

Ik ging er vanuit dat alleen de 3 nullen zouden verdwijnenen maar dat de coupures het zelfde zouden blijven.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

In principe zullen de eerste jaren de biljetten dus hetzelfde blijven, maar zonder de drie nullen. Het grootste biljet is dan dus eerst 100 rupiah. Na de transitieperiode (dus vanaf 2019 volgens de plannen) zullen er nieuwe biljetten komen met niet alleen de nieuwe waarde, maar ook een heel nieuw design. Ik kan me goed voorstellen dat dan de 200 en 500 rupiah worden toegevoegd, bijvoorbeeld.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesi√ę: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 22-02-2013 14:10 RPeetoom wrote:

[quote removed]

Nederlanders hebben er meestal geen moeite mee om na een domme opmerking of handeling te zeggen "wat ben ik toch een muts" of iets in die trant. Of gewoon eens zeggen "ja ik was fout "of "ja dat was stom van mij".

Dat is het verschil tussen het vermogen van IndonesiŽrs en Nederlanders om kritiek te kunnen verwerken of niet.
IndonesiŽrs hebben altijd gelijk, iedere vorm van kritiek zullen ze altijd bestrijden, ze hebben altijd gelijk, hebben ze geen gelijk dan zwijgen ze.
Surya is een sprekend voorbeeld daarvan.

Zelfspot is de Javaan vreemd, immers zelfspot kan alleen maar ontstaan bij mensen die kunnen toegeven dat ze fouten maken.

Javanen maken geen fouten en als ze fouten maken dan geven ze dat niet toe, dan wordt het weg gestopt.
Dan gaat een Javaan ogenblikkelijk over tot niets zeggende verhalen omong kosong

Zie je op dit forum ook vaak, dan zegt zo iemand. "Ik kom van nergens en weet van niks"[

spacer line  

On 22-02-2013 14:10 RPeetoom wrote:

[quote removed]

Jij kan het stom vinden , anderen niet.
Ik vind zelf dat je goed opgelet heb , ben zelfs blij om , zie emoticon Emoticon: Shiny

Verder heb je dit geschreven:
Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 22-02-2013 14:13
" Ik ging er vanuit dat alleen de 3 nullen zouden verdwijnenen maar dat de coupures het zelfde zouden blijven ."

Nou zoals je ziet was het niet zo .
zie quote van B.I " Di samping uang rupiah yg beredar saat ini, Pemerintah dan BI
merencanakan menerbitkan rupiah baru

Naast de bestaande geldsoort zal de regering en B.I een nieuwe biljet/munt uitgeven.
(vrije vertaling)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Surya je hebt gelijk.
Mensen zo als jij kan men alleen maar gelijk geven.
Al is het maar om een strijd tot in de eeuwigheid te vermijden,
Je hebt gelijk, zoals alle Javanen, jullie hebben de wijsheid in pacht, Emoticon: Bye bye
Ook jij Emoticon: Laugh out loud

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,202,192 topic views - 233,614 posts - 13,687 topics - 24,384 members - last post @ 16-09-2019 09:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,267,275 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com