indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

musicmaker
User
spacer line

hallo iedereen, ik ben momenteel in Bandung. In 2014 ben ik van plan om hier terug te keren en een huis te kopen.ik wil graag een Kitas aanvragen. Moet ik dit doen in Bandung of in Jakarta. is het ook mogelijk, omdat ik hersenletsel heb,en het in Nederland altijd heel erg koud heb. een visum te verlengen. wordt dit wel eens toegestaan? En wat betreft het internationaal rijbewijs, ik heb er een van 2013, daar staat geen IndonesiŽ op.

Ik hoop op een reactie.
Groetjes, Ronald

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Topic verhuist naar het juiste subforum.

It's only kinky the first time.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

1. Als Nederlander (dat ben je neem ik aan) kun je geen vastgoed bezitten.
2. KITAS kun je krijgen als je werkt of als je je bij een Indonesische partner (getrouwd dus) voegt.
3. KITAS zijn te verlengen zonder dat je hiervoor het land uit moet. De voorwaarden zijn wel ieder jaar hetzelfde. Je moet dus bij je verlenging werk hebben of getrouwd zijn.

Het maakt hierbij dus niet uit wie of wat je bent, doe je aan de eisen dan krijg je een visum. De regels zijn duidelijk, zoek er geen gat in, want dan kunnen ze je eenvoudig een pootje lichten en/of een poot uitdraaien.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

4. Als je een kitas hebt MOET je een lokaal rijbewijs hebben. Daar heb je wel even tijd voor, meen te weten dat Indonesie een 3 maand omwissel tijd heeft. In de tussentijd kun je jouw internationaal rijbewijs gebruiken. De ANWB had altijd 2 soorten internationale rijbewijzen waar de landen in vermeldt staan. Of dit nog zo is weet ik niet. Bij je internationale rijbewijs moet je altijd je Nederlandse rijbewijs kunnen tonen.

Where there is a will there will be relatives.

musicmaker
User
spacer line

Bedankt voor alle antwoorden. Als je familieleden in Bandung hebt wonen, kun je dan ook geen kitas krijgen. Ik woon op dit moment bij mijn schoonvader. Kan ik via hem een woning kopen. Ik weet dat het nooit mijn eigendom zal woorden.

spacer line  

*Edited by Oyibo*
Je kan niet een KITAS krijgen, behalve als je meelift met je Indonesische vrouw, mits ze daar woont.

silahkan
MODERATOR BREAK

Surya, edit gedaan in jouw reply. Informatie die je geeft is weinig wenselijk, zie voorbeeld in reply Yogya-Bali hieronder. We geven hier mensen de juste informatie. Alle het andere verwijderen we.

Placed by oyibo @ 09-02-2013 16:48

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Die informatie Surya was al gegeven ook in een ander topic, post in ieder geval iets wat zinvol is. Laat het overbodige.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Katvanger helpt ook geen zier. Sooner or later gaan ze er allemaal aan die huizenkopers met hun gekunstelde constructies. Zet het op naam van je schoonvader en schrijf het voorgoed af....dan heb je geen hoofdpijn meer. Het is altijd mogelijk op naam van (schoon)familie te zetten (op je vrouws naam kan niet), maar wel voorgoed afschrijven om geen stroke of ander infarct te krijgen.
2 dagen geleden nog bij een bejaarde medelander die al eens 2 huizen had verloren aan (ex-)echtgenote en de fijne schoonfamilie. Hij probeerde het nu weer maar met de kennis dat het nooit van hem zal zijn. Wel zo slim om niet meer te trouwen en de schoonfamilie een paar eilanden verder laten die toch niets van onroerend goed en bule 's begrijpen. Soms zijn er nog Nederlanders die wakker worden.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Inderdaad, wat Surya hier als advies geeft is verre van wenselijk. Want hiermee breng je iemand in een ongewenste situatie, of althans je kunt daarmee iemand flink mee in de problemen brengen. Zie voorbeeld van YB. Je kunt mensen niet vaak genoeg waarschuwen. Helaas

spacer line  

hallo over kitas gesprokken 'ik ben langer als 15 jaar getrouwd en ik bezit 1 kitas suami ikut istri'' hij is geldig voor de duur van 5 jaar' ik hoef dus niet meer het land uit om te verlengen 'dat doe ik jaarlijks op bali'ik weet dus niet of de persoon getrouwd is'dan zal je dus wel in aan merking komen voor een kitas'over bezit gesprokken wij bezitten enkele hectare aan koffie plantage'en 2 huizen alles staat op naam van mijn vrouw'daar heb ik zelf voor gekozen tevens wat ook op papier staat dat mijn bloed eigen kindere erf genaam zijn ''ik weet dat dit voor de meeste mensen een probllem is, als het gaat om het kopen van een huis of land'ik ddar in tegen heb mij zelf voor genomen als ik weg ga 'wat ik mee neem is alleen mijn koffer en mijn papieren 'voor de rest heb ik er vrede mee' om dat het geen zin heeft om te gaan vechten 'wat bezit betreft' Merdeka

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Hou er rekening mee dat als jouw bloedeigen kinderen Nederlanders zijn? Die ook een probleem hebben. Ik weet natuurlijk niet of jouw kinderen Nederlands zijn. Maar als dat wel het geval is..................................................................................................... PROBLEEM !

Ik weet dat er mensen zijn met "zogenaamde" kennis en andere wijsheden. Die dan ook niet schromen je jalan tikus aan te raden. Neem in dat geval eens kontakt op met Yogya -Bali hier op het forum. Of djava consultants, die hebben hun reclame links boven aan in het scherm, onder de menubalk.En geven je goed advies zonder jalan tikus waar je wel iets aan hebt. Succes ermee.

spacer line  

hellas mijn bloed eigen kinderen zijn hier geboren'en dat laat ik zo verder heb ik nooit geeen problemen gehad omdat ik niet geintrseerst in wildt west verhalen 'mijn ouders komen van hier 'zelf ben ik in holland geboren'mijn kindere hebben allemaal 1 ktp en alles is officiel 'geregeld'niet via orang tikus'dan zijn ze op de verkeerde adres 'het is soms best verward is ik jullie vehalen leest' connetions speelt hier geen rol 'het heeft te maken dat myn vrouw 1 bekende fam heeft en die van mij ook 'en alles draad in goeije Hamonie al jaren ,en dat hou ik voor me zelf ' want vertrouwen kan men niemand 'daar heb ik te veel ervaring mee sorry

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Het heeft niks te maken met goeie connecties. Het heeft te maken met de wet. Je snijdt iets aan, dat roept een vraag op. Gelukkig in jouw geval. Er zijn gevallen die minder gunstig af zijn. En dan, al dan niet denken goed te zitten waarin toch het e.e.a. fout gaat. Onderschat niet hoeveel er dat zijn. Natuurlijk bij leven heb je het probleem niet.

Wees een gelukkig mens Gerry !

Succes

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 11-02-2013 10:37 gerry deuren wrote:
hellas mijn bloed eigen kinderen zijn hier geboren'en dat laat ik zo verder heb ik nooit geeen problemen gehad omdat ik niet geintrseerst in wildt west verhalen 'mijn ouders komen van hier 'zelf ben ik in holland geboren'mijn kindere hebben allemaal 1 ktp en alles is officiel 'geregeld'niet via orang tikus'dan zijn ze op de verkeerde adres 'het is soms best verward is ik jullie vehalen leest' connetions speelt hier geen rol 'het heeft te maken dat myn vrouw 1 bekende fam heeft en die van mij ook 'en alles draad in goeije Hamonie al jaren ,en dat hou ik voor me zelf ' want vertrouwen kan men niemand 'daar heb ik te veel ervaring mee sorry

Wat jij schrijft Gerry is een bevestiging wat een aantal mensen die al wat langer in IndonesiŽ verblijven hier op het forum vaak schrijven.
Zorg dat je zaakjes in orde zijn, niet luisteren naar wild west verhalen, doe alles via de officiŽle weg.
Ga mensen die zogenaamd alles via een alternatieve weg kunnen regelen uit de weg.

Zit je als Nederlander in IndonesiŽ, dan ben je afhankelijk van andere mensen die je moet kunnen vertrouwen.
Heb je een Indonesische partner dan is het wat gemakkelijker, immers als je je eigen vrouw niet meer kan vertrouwen dan is de wereld niet rond meer.

Verblijf je in IndonesiŽ op een Sos Bud visa, dan is het zeker onvermijdelijk om iemand te hebben die je voor 100 % kan vertrouwen en een goede sponsor te hebben.
Het heeft vaak wat tijd nodig om uit te vissen wie je wel en niet kan vertrouwen, ook ik heb in het verleden mijn neus gestoten.
Maar ik heb ook goede ervaringen met mensen waar ik op kan bouwen.

Huis kopen heb ik mij nooit mee opgehouden, mijn van origine Indonesische echtgenote heeft een Nederlands paspoort.
Om op andermans naam voor enkele tienduizenden Euro's een huis te bezitten vind ik te listig, voor veel geld zijn mensen in staat hun eigen moer te verkopen en dat is niet alleen in IndonesiŽ maar overal
Gewoon risicoloos huren, motor staat op naam van mijn huisbaas/sponsor/buurman, eigendomsboek is in mijn bezit, dus hij kan er niets mee.
Niet dat het in zijn gedachte op zou komen, want hij is toevallig zo'n vent waar ik op kan bouwen.

Voor de rest, een goede sponsor die aan alle eisen voldoet.
Melden bij de politie (staat geen sanctie meer op) maar je kan ze beter te vriend houden en je sponsor beschermen.
Braaf bij de Immigratie je verlengingen doen, fatsoenlijk gekleed en niet zoals ik wel eens zie van bule's als een zwerver in korte broek en slippers met je vrouw die een jurkje draagt waar die twee bulten van boven half uitvallen (wordt je niet in dank afgenomen)

Kleed je fatsoenlijk als je de stad in gaat, alle ogen zijn op je gericht als je in een niet toeristisch gebied woont.
Komen ze van de plaatselijke moskee voor een donatie geef gul, die 2 Euro doen geen pijn, integendeel de bevolking om je heen zal dat waarderen, zoiets gaat als een lopend vuurtje.
Pas je aan, het mag misschien schijnheilig lijken, maar je hebt een aantal mogelijkheden om het je zelf moeilijk of gemakkelijk te maken, IndonesiŽ is nu eenmaal een Islamitisch land.

Als ik telefoon tegoed nodig heb, dan ga ik naar de toko vlak bij ons huis, niemand in de winkel (woning erachter) dan kan ik op de toonbank slaan en zeggen "volk", ik kan ook roepen "Assalamualaikum" wat overigens ook Christenen dan vaak roepen.
Vraagt iemand aan je hoe gaat het, dan kan je zeggen "Baik saja" in de omgeving van mijn huis zeg ik steevast " Alhamdulillah baik"
Daar heb ik redelijk wat goodwill mee gekweekt en waarom zou ik niet?

Tegenover ons huis hebben jongelingen een soortement hangplek, een ruimte naast een toko waar ze videospelletjes kunnen spelen en ook tv kunnen kijken.
Daar heb ik in het verleden midden in de nacht met die gasten naar WK voetbal zitten kijken, twee flessen cola en wat zakken chips erbij, schitterend.
Twee maanden geleden hadden we een kennis op bezoek, zijn kleinkinderen kwamen hem achterna, twee knullen van een jaar of 15.
Die werden door die ploeg aan de overkant aangesproken, niet zo netjes.

In de trant van, heeeeee wat ga je doen?
Dat is het huis van een bule, je hebt hier niks te zoeken wegwezen.
Ik ben naar het hek gelopen, om te zeggen dat het goed was, toen waren ze tevreden.
Dat zie ik als goede ervaringen.

Elke keer als ik op het forum weer lees dat iemand wil emigreren naar IndonesiŽ na 5 keer op vakantie te zijn geweest op Bali, of er een vraag wordt gesteld een kennis van mij kan een KTP of Kitas regelen, dan zakt mijn broek af.
Ik loop inmiddels 10 jaar mee op dit forum en elke week weer zulke vragen, elke keer weer dezelfde antwoorden.
Hele verhandelingen over de wet en de regels, terwijl het zo ongelofelijk simpel is.

Wil je je tijd doorbrengen in IndonesiŽ hou je aan de regels.
Wil je emigreren, dan ga je een sloot geld uitgeven, neem dan ook de tijd er eerst minstens een half jaar je licht op te steken.
Geven mensen die hun leven in IndonesiŽ op de rail hebben een goed advies, kom dan niet met "Ja maar".

Altijd weer Indonesische kennissen die wat kunnen regelen, om ziek van te worden.
Ik zie ze komen en gaan, championkwekerij in Bandung, na 18 maanden heel succesvol, maar ze willen hun huiis en bisnis wel verkopen en terug naar Nederland.
Waarom?
Maar ze trachten het wel een andere gelukszoeker uit Nederland in zijn maag te trappen.
Daar doet Malam niet aan mee, gewoon de situatie en realiteit in IndonesiŽ weergeven.
Ik pik het niet van medelanders die jokken en ventileren dat IndonesiŽ het beloofde land is, ook niet van IndonesiŽrs, die alleen maar daar op vakantie gaan en met het wetboek in de hand denken dat IndonesiŽ een rechtvaardig land is.
Rechtvaardigheid is in Nederland al moeilijk te vinden, laat staan in een derde wereldland als IndonesiŽ.

.

spacer line  

Sampai jumpa dan tr kasih banyak
its nice ''to by nice but it's hard to be Simple'!!! Merdeka Merdeka''

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Zo, topic op geschoond. Om Sid, stoppen met zuigen, uitleg daarvoor in klachten moderatie.
En geef je op een nette manier te kennen dat hiermee doorgaan begint met korte vakanties. Genoeg is genoeg en het is afgelopen, echt.

Hier kunnen we weer on topic. Gerry Deuren is duidelijk genoeg geweest.

theo-java
User
spacer line

Gerry Deuren schrijft:
hallo over kitas gesprokken 'ik ben langer als 15 jaar getrouwd en ik bezit 1 kitas suami ikut istri'' hij is geldig voor de duur van 5 jaar' ik hoef dus niet meer het land uit om te verlengen 'dat doe ik jaarlijks op bali'ik weet dus niet of de persoon getrouwd is'dan zal je dus wel in aan merking komen voor een kitas'over bezit gesprokken wij bezitten enkele hectare aan koffie plantage'en 2 huizen alles staat op naam van mijn vrouw'daar heb ik zelf voor gekozen tevens wat ook op papier staat dat mijn bloed eigen kindere erf genaam zijn ''ik weet dat dit voor de meeste mensen een probllem is, als het gaat om het kopen van een huis of land'ik ddar in tegen heb mij zelf voor genomen als ik weg ga 'wat ik mee neem is alleen mijn koffer en mijn papieren 'voor de rest heb ik er vrede mee' om dat het geen zin heeft om te gaan vechten 'wat bezit betreft' Merdeka

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat Gerry Deuren schrijft is een bevestiging van mijn eigen mening als dit soort discusies ter sprake komt.Alle bezit is voor vrouw en kinderen en mocht de tijd komen dat de relatie eindigt dan is het ďkoffers pakken en wegwezenĒ.Zo simpel is het.
Al dat gedoe over geen eigendom kunnen bezitten als buitenlander in Indonesie is allemaal zo betrekkelijk, gevoelsmatig gezien.
Je kan er een levensgroot probleem van maken en je oren laten hangen naar anderen ,want die vertellen je wel dat je straks NIKS hebt als de relatie stuk loopt.
Alsof je in NL geen vaders in stacaravans tegenkomt of eenzaam op een kamertje vergezeld van een koffer met kleren +een dikke alimitatie+bezoek regeling voor de kids.
Zoals Gerrie duidelijk laat blijken...hij leeft NU en heeft totaal geen hoofdpijn over al dat materiele gedoe.Het laatste hemd heeft toch geen zakken.Prima standpunt Gerrie!!
Ik vraag me alleen af wat er gebeurt met alle bezit van je kinderen en je partner als jij komt te overlijden.Bezittingen die door een WNI zijn verkregen tijdens een huwelijk met een buitenlander worden dan toch door de staat ingenomen? Of ben ik verkeerd geinformeerd ?
En wat betreft het ďswami/istriĒ visum ,moet je daarvoor civiel getrouwd zijn of is een ĎagamaĒ huwelijk ook voldoende om deze ďswami/istriĒ visum aan te vragen?
Ik heb al verschillende meningen gehoord hierover ,doch iemand zoals jij met praktijk ervaring is natuurlijk de beste manier om te weten te komen hoe ďde vork in de steel zitĒ
Temeer daar mijn partner en ik dit jaar gaan verhuizen van Bali naar Banyuwangi
Wij hebben een 5 jarig ďagama moslim huwelijkĒ en ik heb een kitas visum
Aangezien jij ook in Oost-Java woont hebben we te maken met hetzelfde emigratie kantoor in Surabaya.
Een andere interpretatie van het ďďswami/istriĒ visum zoals jij het meemaakt zal dan niet snel plaatsvinden.
Want zoals je weet worden de Indonesische voorschriften en wetten op verschillende manieren geinterpreteerd bij vele overheids instanties.

jstar
User
spacer line

Vraag me toch af welke KITAS je nu hebt Theo. Eťn gesponsord door 'het werk' of een 'retirement' gesponsord door een agent?

Want dit zijn eigenlijk de enige twee (K)ITAS naast die gesponsord door de echtgeno(o)t(e). De istri dus. Uit jouw beschrijving lijkt me dat je deze dus gewoon al hebt?!

Ook begrijp ik de 'agama' opmerking niet zo; als je Islamitisch huwt, wordt deze geregistreerd bij de KUA (Kantor Urusan Agama ). Dus kan je dan gewoon een KITAS gesponsord door de echtgenote aanvragen. Bij andere religies is de huwelijksregistratie via de Catatan Sipil natuurlijk, na de betreffende religieuze procedure/plechtigheid.

Over spijt en alles kwijtrijken; als je huwt met een 'prenup', zoals al vaak beschreven, kan je het risico natuurlijk wel minimaliseren. Als het echt fout gaat ben je natuurlijk altijd nog een buitenlander en de rechtspraak is daar ook wel naar. En het is maar de vraag of alle trucjes zoals 'nominee' dan wel werken bij onroerend goed.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Dat die wet omzeilende truken niet werken blijkt in de praktijk wel. Bosjes mensen gingen al voor met onteigende grond en huis en alle volgende ellende als gevolg ervan. Er is genoeg gewaarschuwd.

spacer line  

On 13-02-2013 01:18 jstar wrote:

Ook begrijp ik de 'agama' opmerking niet zo;
als je Islamitisch huwt, wordt deze geregistreerd bij de KUA (Kantor Urusan Agama ). Dus kan je dan gewoon een KITAS gesponsord door de echtgenote aanvragen. Bij andere religies is de huwelijksregistratie via de Catatan Sipil natuurlijk, na de betreffende religieuze procedure/plechtigheid.

Wat je geschreven heb is 100% waar.
Alleen heb je 2 soorten huwelijken , de "kawin siri" route en de officieele route zoals je beschreven hebt.
De kawin siri " route" is volgens de sharia al rechtsgeldig maar juridisch (KHUP=ex BW) niet erkend
Reden vaak buiten KUA en niet ingeschreven bij de Catatan Sipil.

Ik hoop dat ik Jstar goed heb beantwoord.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-02-2013 08:13 gerry deuren wrote:
......wij bezitten enkele hectare aan koffie plantage'en 2 huizen alles staat op naam van mijn vrouw'
Hoewel ik geloof in je goede wil en zienswijze maak je hier toch een juridische fout Gerry. Als je als buitenlander bent gehuwd met een Indonesische mag ook je echtgenote geen onroerend goed meer bezitten. Er wordt aan gewerkt dit te veranderen maar de status quo is nog steeds dat het niet mag. En de invloed van (schoon)familie gaat ook niet helpen op het moment dat dit uitkomt. Er zijn zoveel instanties bij betrokken, dat het onmogelijk is ze allen "tevreden" te houden. Je hoeft er maar 1 te vergeten en je (en je gezin) hangt. Bij erfenis kwesties komt dit sowieso aan het licht en dan is je gezin ook alles kwijt.
Jammer, maar daarbij maak je - ondanks goede wil en zienswijze - toch een cruciale fout. Denk er eens over na.
Heb net een dergelijk geval aan de hand dat alleen maar op te lossen was met een "jalan tikus". Hoe het gaat aflopen, is afwachten. Tot nu toe gaat het goed, maar.........you'll never know.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-02-2013 10:37 gerry deuren wrote:
Ook hierbij heb ik enige vraagtekens. Welke nationaliteit heb je Gerry? Heb je de Nederlandse (ook al zijn je ouders hier geboren), heb je een wettig huwelijk voordat de kids zijn geboren, dan zijn je kinderen in 1e instantie Nederlander, daar kan geen invloedrijke familie of "jalan tikus" om heen. Er is een compleet legale weg dit te voorkomen maar die ga ik hier niet verkondigen.

jstar
User
spacer line

Op 13-02-2013 07:49 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Wat je geschreven heb is 100% waar.
Alleen heb je 2 soorten huwelijken , de "kawin siri" route en de officieele route zoals je beschreven hebt.
De kawin siri " route" is volgens de sharia al rechtsgeldig maar juridisch (KHUP=ex BW) niet erkend
Reden vaak buiten KUA en niet ingeschreven bij de Catatan Sipil.

Ik hoop dat ik Jstar goed heb beantwoord.

Denk het wel SA.

Maar als deze niet ingeschreven is en hij dus eigenlijk volgens de KUA of CatSip NIET getrouwd is, kan hij toch geen KITAS verkrijgen? Toch zeker niet eentje die gesponsord is door de echtgenote. Toch zegt hij dat ie er ťťn heeft....

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 13-02-2013 01:18 jstar wrote:
Vraag me toch af welke KITAS je nu hebt Theo. Eťn gesponsord door 'het werk' of een 'retirement' gesponsord door een agent?

Want dit zijn eigenlijk de enige twee (K)ITAS naast die gesponsord door de echtgeno(o)t(e). De istri dus. Uit jouw beschrijving lijkt me dat je deze dus gewoon al hebt?!

Ook begrijp ik de 'agama' opmerking niet zo; als je Islamitisch huwt, wordt deze geregistreerd bij de KUA (Kantor Urusan Agama ). Dus kan je dan gewoon een KITAS gesponsord door de echtgenote aanvragen. Bij andere religies is de huwelijksregistratie via de Catatan Sipil natuurlijk, na de betreffende religieuze procedure/plechtigheid.
.

Rechtsgeldigheid van een huwelijk via agama heeft ook zo zijn beperkingen.
Ik lees elke keer dat een moslim huwelijk rechtsgeldig zou zijn, dat is dus niet waar.
Ik was met mijn Pop met alle toeters en bellen Islamitisch getrouwd, helemaal volgens de regels, tot het moment dat ik ze enkele jaren erna op bij mij op mijn werkvergunning wilde laten zetten zodat ze van het Sos Bud gebeuren af was.

Toen kwam er een olifant met een grote snuit en die blies het hele verhaaltje uit.
Was niet mogelijk, dus wat rechtsgeldig huwelijk?????
Malam moest met Pop als een raket trouwen in Nederland om ze op zijn werkvergunning mee te krijgen Emoticon: Angry

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Inderdaad Malam, niet rechtsgeldig in. De informatie van hierboven kan dus duidelijk het vierkante archief in. Want wederom is het misinformatie wat er gegeven is. En ik kan me de perikelen nog herinneren op het gemeentehuis in Rotterdam als gevolg daarvan Emoticon: Shut up!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,801 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 02:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,368,820 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com