indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

yonas1980
User
spacer line

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Yonas, 32 jaar en kom van Noord-Holland.

Samen met een vriendin zou ik graag in Ubud een guesthouse willen opstarten binnen 2 jaar en eigenlijk het liefste dit jaar. Zijn er mensen die ons tips kunnen geven op basis van de volgende vragen?

-Wat zijn de prijzen van huizen en stukken land in omgeving ubud, zowel op basis van huur of koop?
-Welk visum hebben we precies nodig?
-Wat voor verzekering moeten we precies afsluiten, want ik heb gelezen dat de basisverzekering niet geldt op Bali?

Mochten jullie nog andere bruikbare tips hebben dan zijn die van harte welkom Emoticon: Smile

Met vriendelijke groet,

Yonas

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Mochten jullie nog andere bruikbare tips hebben dan zijn die van harte welkom
heb er 2 voor je:
- zoek hier op het forum je antwoorden
- begin er niet aan (waarom staat hier ook al veelvuldig geschreven op het forum)

marcel70
User
spacer line

Heb 3 tips
Blijf weg uit Bali en Java en Maduro
Emoticon: I love it

Becik ketitik olo Ketoro

yonas1980
User
spacer line

Ok zie het alweer. Heb nix op deze pagina te zoeken. Leuke reacties allemaal!

yonas1980
User
spacer line

Gelukkig heb ik zo mijn eigen connecties op Bali. Kom er zelf wel achter hoe en wat, maar dacht mss is er iemand hier zo aardig om me alvast tips te geven. Is altijd handiger als het in het Nederlands is.

bulekurus
User
spacer line

Beste Yonas,

Veel inspiratie voor business zal je hier niet vinden, dit is een site voor op vakantie te gaan . Het allerbelangerijkste in Indonesie is CONNECTIE. zonder dat wordt het moeilijk. Als je weet dat er 10000 kamers te veel zijn op Bali zal je een sterk concept moeten hebben om anders te zijn dan al de rest.

groeten

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

he Yonas,

Mooi plan!

tip 1: doe het niet.
tip 2: klik deze waardevolle link

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geďntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Ja joh, gelukkig heb je jouw connecties op Bali nog. Boffen. Maar even serieus dan. Wat heb je nodig?

1. Een hoop geld
2. Die hoop geld om een bedrijf te openen. (foreign investment company PMA genoemd)
3. Je workpermit en resident card. Als je alle kosten reken duizenden euro's per jaar
*er fluisteren mensen dat het goedkoper is, maar dan je betaal geen belasting en heb je geen NPWP, het bewijs dat je belasting voldoet !!!!!!!
4 Een concept wat er nog niet is. ( Weinig kans want je bedenkt niks nieuws Balinezen zijn creatiever dan jij en zijn native.)
5.Kopen kun je niks als niet Indonesier. Er zijn wel bosjes, lokalen maar ook medelanders die je wel "helpen". (Doorgaans snel van je geld af)
6.Zonder workpermit en resident is het niet mogelijk een bankrekening te openen of iets officieel huren. Of kunnen kopen, roerende zaken.
7. Ziektekosten? Lokaal? 300.000 of iets meer rupiah per maand zit je naast de lokalen bij fietsenmakers en de totempaal. Internationale verzekeringen zijn DUUR !

Indonesie is een derdewereldland in alle opzichten. En geen migratie land.
Let goed op wat je doet, zelfs met een workpermit. Als je die al krijgt. Doe precies wat er omschreven staat op het permit, bedrijf en plaats. Als Immigratie je aantreft op een andere plek ben je snel uit Indonesie, flinke boete en een registratie dat je er niet meer inkomt. En....ze zijn streng !

Ehm? Nog meer vragen? Emoticon: Laugh out loud

Where there is a will there will be relatives.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 28-01-2013 17:20 yonas1980 wrote:
Ok zie het alweer. Heb nix op deze pagina te zoeken. Leuke reacties allemaal!

Goed zo.
Volg je eigen ervaring, laat je niet afschrikken door al die stommelingen hier, je wil het en het gaat lukken.
Er liggen zoveel mogelijkheden in Indonesië, werkelijk een land van ongekende mogelijkheden, laat je niet afschrikken, honderdduizenden bleekgezichten zijn al geslaagd, waarom jij niet.
Bali is werkelijk geweldig, stukje grond heb je zo te pakken, geen probleem.
Met de juiste personen heb je ook binnen een mum van tijd een vergunning.
Nog sterker je kan al beginnen met bouwen voordat je vergunning er is.

Laat je niet van de wijs brengen hier, negatieve jojo's
Volg je droom, het gaat je lukken want je hebt een gat in de markt Emoticon: Yes!

yonas1980
User
spacer line

Anorak en Malam, dank jullie wel voor jullie welgemeende serieuze reacties. Ik realiseer me heel goed dat dit niet makkelijk zal worden. Ben nu 33, woon nog thuis en werk als grondsteward bij de KLM op Schiphol via een uitzendburo, krijg weinig uren en het is heel moeilijk om door te groeien. Heb hiervoor in de produktie gewerkt en daar was het hetzelfde verhaal. Ben al 7x op Bali geweest en durf de uitdaging wel aan, want heb het gevoel dat ik toch nix te verliezen heb, omdat ik hier in NL al jaren de toekomst somber tegemoet zie.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 28-01-2013 17:24 yonas1980 wrote:
Gelukkig heb ik zo mijn eigen connecties op Bali. Kom er zelf wel achter hoe en wat, maar dacht mss is er iemand hier zo aardig om me alvast tips te geven. Is altijd handiger als het in het Nederlands is.
een PMA moet 250.000.000 rupiah in, nu iets minder als 20.000 euro overigens. Je moet daarna minimaal een x-aantal mensen (15+ voor de meeste sectoren geloof ik) in dienst hebben voordat jij het recht kunt aanvragen (je krijgt hier niets) om ook te mogen werken in dit land. Dat kost uiteraard veel geld via de legale weg, de vriendjes-weg zal vast goedkoper kunnen, maar als je tegen de lamp loopt zul je zien dat die vriendjes allemaal fictief of tijdelijk (tot je portemonnee leeg is) waren.

Ook bulekurus haalt een goed punt aan; een enorm overschot aan kamers. En denk maar niet dat jij die ene unieke homestay kunt opzetten. Bali, en voornamelijk Ubud zit er stampvol mee inmiddels. Wat dat betreft ben je 10-15 jaar te laat vertrokken. Even grond pachten zal ook wel vies tegenvallen voor de nieuwkomer. Contracten van 30 jaar vooraf betalen. Het gaat dan om 'iets' meer geld als wat je in je PMA moet parkeren.

Zo nu heb je wat tips. Heel veel succes toegewenst! Emoticon: Party!

spacer line  

Indonesie is voor buitenlanders geen makkelijk land om iets voor zichzelf te beginnen, maar het is desalniettemin mogelijk.

Grootste struikelblok is vaak het feit dat je als buitenlander geen onroerend goed kunt bezitten en in dat geval afhankelijk bent van een tussenpersoon / nominee. Maar, ook dat is op te lossen bijv. door een lange termijn huur-overeenkomst of pacht-overeenkomst.

Het aanvragen van een werk- en verblijfsvergunning is een extra complicerende factor.

Zorg voor een goede beheersing van de Indonesische taal, in woord en geschrift, zodat je veel dingen zelf kunt doen / regelen en om te voorkomen dat je een “kat in de zak” koopt / huurt / pacht.

Vergunningen trajecten zijn in Indonesie “ondoorzichtig” en bijv. vaak niet on-line te vinden of te doen. E.e.a. betekent dat je veel en vaak bij allerlei instanties langs moet komen om een formulier in te dienen, iets te laten afstempelen, etc., etc.

Zorg voor voldoende eigen kapitaal. Buitenlanders die een eigen zaak willen beginnen worden niet echt met open armen bij de Indonesische banken opgewacht voor een krediet-verstrekking.

Verder zijn gewoon de meeste voorwaarden van toepassing die je kunt vinden in allerlei boeken over het opstarten van een eigen (klein) bedrijf: Bedrijfsplan opstellen, begroting opstellen, je markt(en) kennen, een marketing plan opstellen, etc., etc.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

beste yonas je krijgt opdeze forum niet wat jij hebben moet' je kan het better hebben van je eigen connectie ,ik neem aan dat jij niet van gisteren bent' maar je zal toch stappen moeten onder nemen'het leven op bali is echt niet zo makelijk als de meeste mensen denken.als je hier al langer zit .dan weet je wat er te koop is'het is hier ''De ene zijn Brood is de ander zijn Dood''take it ore leave it'' ik zeg al;tijdt maar zo ''wie niet waagt'wie niet niet windt!!!! veel succes Merdeka''

jstar
User
spacer line

Als je vriendin Indonesische is, zou het eventueel op haar naam kunnen zonder de complexe (en vooral: dure) firma structuur. Maar als het misloopt ben je ook alles kwijt.

Je kan NIET zomaar in Indonesië werken. En je kan als buitenlander geen land bezitten. Waarom denken de mensen nog steeds dat dit allemaal zo makkelijk is?

Als je vriendin geen Indonesisch paspoort heeft; vergeet het en kijk naar Maleisië of Thailand.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Yonas,

Toen ik een jaar geleden hier in Indonesia aankwam, dacht ik net als jou: "ik zal hier eens snel iets opstarten, lekker makkelijk". Maar zo werkt het nu eenmaal niet.
Ik heb op dit forum al enorm veel informatie gevonden en ook heel veel bruikbare tips gekregen van personen die al iets langer hier zijn dan ikzelf.

Luister naar de ervaringsdeskundigen hier op het forum!

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Ik denk dat er op het internet niet veel bruikbaars te vinden is voor wat Yonas wil. Op dit forum staat gelukkig nog vrij veel. Ook medelanders die een gat in de markt zoeken. Of die even "iets" willen overnemen. Dagdromen van de eerste orde. Let wel, de bedragen waar je over spreekt kun je zelfs in Nederland iets opbouwen. Daarvoor hoef je niet in RI te zijn. En vangnetten zijn er niet in RI. Yona heeft nog niet in de gaten dat de Indonesier vele malen meer creatief is om geld te maken. Dus even iets verzinnen is er niet bij. Om met de Nederlandse gedachte even RI in te gaan is futiel. RI is een derdewereldland, survival of the fittest en dat kan als keihard ervaren worden als je niet beter weet. Nog los van de bosjes die berooid huiswaarts gingen. Terug naar patria. Een ervaring rijker en een illusie armer.

AEB heeft best gelijk, er zijn wel kansen. Maar bereidt je voor op een tijd die zeker niet makkelijk is. Stempeltje hier, papiertje daar. Stempel ontbreekt nog een keer terug. En dan er even aan wennen dat alles 14 keer zolang duurt als in Nederland. Weinigen kunnen er tegen. Er staat net een topic van Simpati, hij geeft er de brui aan. 10 jaar in RI. Er zijn er niet veel die het hun leven lang volhouden, maar succes.

spacer line  

On 29-01-2013 01:14 Yerun wrote:

[quote removed]
een PMA moet 250.000.000 rupiah in , nu iets minder als 20.000 euro overigens. Je moet daarna minimaal een x-aantal mensen (15+ voor de meeste sectoren geloof ik) in dienst hebben voordat jij het recht kunt aanvragen (je krijgt hier niets) om ook te mogen werken in dit land.

Zo weinig ?
Het lijkt bijna op een kleine PT .( Indonesische BV)
En is het gestorte kapitaal die vast zit of anders ?
Zelfs een "kleine" PT van 2M hoorde ik vorig jaar dat het te klein was om zekere bewegingsvrijheid te hebben.

bisa dicek of makemyday .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Er wordt altijd met "bepaalde minimum" bedragen getoverd aangaande PT/PMA oprichten. Ik wil hierbij opmerken dat de praktijk als volgt werkt;

Men komt met een (goed) bedrijfsplan. Volledig uitgewerkt.
Wordt dit als "levensvatbaar" gezien door de instanties dan kun je beginnen! Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 29-01-2013 08:22 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Zo weinig ?
Het lijkt bijna op een kleine PT .( Indonesische BV)
En is het gestorte kapitaal die vast zit of anders ?
Zelfs een "kleine" PT van 2M hoorde ik vorig jaar dat het te klein was om zekere bewegingsvrijheid te hebben.

Onderaan de streep van je "bedrijfsplan" komt een te investeren bedrag X naar voren, als men aan kan tonen dit bedrag ook daadwereklijk te hebben/over te beschikken dan kan men van start! (ongeacht het bedrag) Let op! Ik spreek hier over de "praktijk" Emoticon: Cooool

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 29-01-2013 08:22 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Mijn ervaring is anders Om Sid! Met 2 miljard (circa 165.000 euro) is men geen "kleine" en gaan er heel wat deuren open!

spacer line  

Voor het doel dat men toen wilde werd geadviseerd om meer dan 2M te investeren als bedrijfskapitaal.
Toevallig aanwezig bij een gesprekje met de notaris.
Wat het geworden is weet ik niet.

Uiteraard vraag ik of het echt gestort kapitaal ( vast ) is of niet. Inmiddels uitgezocht.
Op mijn boekenplank heb ik een boekje en CD om een bedrijf te starten , vorig jaar gekocht.
Ook infoboekjes van BKPM .

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Nou aan de slag om Sid. Ik wilde het bulegembel niet vertellen maar jou wel Emoticon: Wink het gat in de markt is .......... Boerkini's. Hoppetee CD er in en gaan met banaan! Emoticon: Puh!

bulekurus
User
spacer line

In Indonesie moet je niet werken maar genieten, ga ik ook Emoticon: I love it doen !

spacer line  

On 29-01-2013 10:44 bulekurus wrote:
In Indonesie moet je niet werken maar genieten, ga ik ook Emoticon: I love it doen !

Das kloft.
Ik ben van plan om mijn toekomstige AOW/pensioenTJE te verbrassen.
Heb in mijn wakker krant (Telegraaf) gelezen dat de regering de ouderen met een beetje geld wilde kaal scheren.

Ik wil de overheid niet als ongewenste erfgenaam maken Emoticon: Wink
Verbrassen die hap . Emoticon: Shiny

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 29-01-2013 09:31 schreef Surya Atmadja:

Op mijn boekenplank heb ik een boekje en CD om een bedrijf te starten , vorig jaar gekocht .
Ook infoboekjes van BKPM .

Het is een box waarin 3 boekjes zitten, deze zijn gratis af te halen bij de Ambasade in Den Haag (tenminste enkele jaren geleden) Emoticon: Yes! Emoticon: Wink

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,329,860 topic views - 233,661 posts - 13,688 topics - 24,498 members - last post @ 20-09-2019 15:46 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,433,345 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com