indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Hallo allen,

Hier ben ik weer met een vraagje. Heb gebeld en gemaild naar de ambassade maar krijg niet echt antwoord.

Om een Shengenvisum aan te vragen voor mijn echtgenote zou ze een sponsor moeten hebben in belgie. Deze is niet beschikbaar.
Ik zou dus zelf haar sponsor willen zijn.
Officieel woon ik nog steeds in belgie, maar heb hier kitas.
Om sponsor te zijn zou ik werk moeten hebben, dat heb ik dus niet. Wel kan ik bewijzen via bankafschriften dat er genoeg geld op mijn rekening staat om 3 weken verlof te betalen. Mijn echtgenote heeft werk hier en een eigen zaak. Tevens hebben we ons eigen huis en nog een winkeltje dat ze verhuurt.
Het enige probleem is dat ik geen inkomen heb of een formulier 3bis, aangezien ik bijna een jaar niet meer in belgie ben geweest.
Kan ik met mijn bankafschriften garant staan? Of is het verloren moeite om naar Jakarta te gaan?
Heeft iemand advies? Iemand dezelfde situatie al meegemaakt?

Bedankt.

Frank

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

Geen mogelijkheid om ouders of zo als sponsor te laten optreden?

Je moet aannemelijk maken dat ze terug keert. Weet niet meer hoeveel er nu ook alweer op een bankrekening zou moeten staan, misschien weet iemand anders dit; ik herinner iets in de trend van een paar duizend Euro. EDIT: heb onderstaande info teruggevonden.

Als je problemen verwacht kan je haar ook laten gaan als ongesponsorde 'toerist', Frank. Dit heb ik vroeger ook eens gedaan, had geen zin om alles te regelen en dat was veel eenvoudiger. Geen enkel probleem maar ze heeft een goedbetaalde job bij een groot bedrijf; dat helpt wel. Waarschijnlijk zal het lukken als ze maar alles kan aantonen (dat ze vast werk heeft, haar bankrekeninguitreksels, eigendomakte huis, enz.). Gewoon alles wat er maar invloed op kan hebben, meenemen.

Vergeet de verzekering niet.

*Either personal financial means e.g.: employment contract + vacation leave letter (+ last 3 pay slips OR last 3 bank statements to proof his/her monthly salary), tax return, fixed deposits, travellers cheques, credit cards, proof of enrolment at Trade register, etc. Ö In some individual cases, proof of personal financial means is required.
*Or guarantorís financial means: Pledge of financial support, also called annex 3 bis. Through pledge of financial support, a Belgian national, or a foreign national resident in Belgium , acts as a guarantor for your period of residence, your return journey and your medical costs. The guarantor should ask for the pledge of financial support at the municipality (commune/gemeente) of his/her residence. When the pledge of financial support has been authenticated by the municipal authorities, the original document must be submitted to the Consulate General, within six months of the authentication, together with:
A.a copy of the guarantorís last three pay slips or any other (official) document proving his/her solvency. In the case of a family visit, the guarantor must earn at least 800 Ä net per month +150 Ä for each of the guarantorís current dependents and/or 150 Ä for each person invited. In the case of a visit to friends, the guarantor must earn at least 1,000 Ä net per month + 150 Ä for each of the guarantorís current dependents and/or +200 Ä for each person invited.
B.A copy of a document proving that the guarantor is of Belgian nationality (identity card) or has authorization to stay in Belgium indefinitely (residence permit)
Given that the number of current dependents is a factor in determining the solvency of the guarantor, submit proof of the make-up of the guarantorís family together with evidence of any family benefits received.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Nee, mijn moeder kan momenteel geen sponsor zijn. En ik wil haar ook een beetje verrassen door te komen zonder ze het weet. Ze heeft gebroken schouder, dus met dit weer in belgie haar buiten sturen voor alles te regelen, dat wil ik niet.

Ja, ik zou willen proberen te bewijzen dmv zaak, dat ze/wij terug komen. En de nodige euro op de rekening dat lukt ook wel.
Als het niet lukt, dan probeer ik ongesponserde toerist de volgende keer. Of laat toch mijn moeder sponsor zijn. Hoewel deze dan nog 2 jaar voor mijn echtgenote verantwoordelijk is in het Shengenvisum-gebied.

We zullen het maar proberen 😃 ook de uitleg om mijn huwelijk in te schrijven zou ik willen gebruiken. Heb de nodige papieren klaar, maar vrees er wat voor

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Je kunt je eigen verklaring van inkomen gewoon invullen, ook al woon je in het buitenland, dat maakt niks uit kennelijk. Zo werkte het bij mij 3 jaar geleden in iedergeval. Dus ik zou zeggen informeer even. Ook als je in het buitenland woont kun je het inkomens formulier gewoon invullen. Dat was gewoon op de Ambassade.

En topic titel aangepast, het is een "Schengen" visum.

It's only kinky the first time.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Nsenada schreef

Mijn echtgenote heeft werk hier en een eigen zaak. Tevens hebben we ons eigen huis en nog een winkeltje dat ze verhuurt.

Ik ben niet echt op de hoogte hoe het werkt Nsenada, maar ik kan me niet voorstellen dat jou echtgenote geen toeristenvisum zou krijgen, gezien wat je schreef.
Jou echtgenote kan aantonen dat ze werk en bezittingen heeft.
Dat geeft voldoende garantie dat ze na enkele weken terug naar IndonesiŽ gaat.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik heb geen inkomen :-) Alleen wat geld op de spaarrekening.

Ik hoop dat je gelijk hebt Malam.

Dank voor de reactie

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Inderdaad, Malam geeft een optie. Jouw vermogen kun je gewoon opvoeren, zelfs als je geen werk hebt. Ik zie het probleem nog steeds niet om je zelf garant te stellen.

spacer line  

On 26-01-2013 10:54 nsenada wrote:
Ik heb geen inkomen :-) Alleen wat geld op de spaarrekening.

Ik hoop dat je gelijk hebt Malam.

Dank voor de reactie

Meestal is het ook kwestie van formaliteit(in Nederland).
Ik moest "borg"staan voor mijn broer/gezin met toen 2x gezinsinkomen als de onze , vrouw eigen zaak , man directeur bij een staatsbank.
Terwijl ze alleen langs willen komen voor 1 week (als toerist) , tijdens hun Europa rondreis.
Ik moet toen met de billen bloot (figuurlijk).
Onze inkomsten etc moeten we opgeven voor de Nederlandse ambassade in Jkt .

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat dit helemaal los van elkaar staat Nsenada, jij hebt geen visum nodig.

Jou echtgenote vraagt een toeristenvisum aan, ze heeft voldoende middelen, daar sta jij helemaal buiten lijkt mij.

De immigratiedienst wil alleen maar voldoende garantie hebben dat iemand weer terug gaat, dat lijkt mij in het geval van jouw echtgenote duidelijk zat.

Daar komt nog bij dat ik had begrepen dat de Belgische immigratiedienst een stuk soepeler is als de Nederlandse.

Succes

spacer line  

Nsenada schreef:
Om een Shengenvisum aan te vragen voor mijn echtgenote zou ze een sponsor moeten hebben in belgie. Deze is niet beschikbaar.

De regels voor Schengenlanden zijn dezelfde.
Wel is Belgie minder streng (?) dan Nederland.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Maar het visum voor belgie wordt wel geregeld door de Nederlandse ambassade.

Maar als ik het van jullie hoor lijkt het me makkelijker om voor het toeristenvisum te gaan. Dan moet ik geen moeilijke vragen beantwoorden ivm 3bis en hoe ik hier rondkom.

Hartelijk bedankt! Ik laat volgende week weten hoe het afgelopen is.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Malam, ik weet uit ervaring dat Belgie dezelfde regels hanteert dan de Nederlandse. Er zijn landen waar de Belgische Ambassade ook Schengen visa's voor Nederland afhandelt

De Belgische Immigratiedienst is niet soepeler. Ze hanteert wel de Europese wet.beter dan Nederland, zie Langman arrest. En inderdaad, de regels van Schengen zijn dezelfde.

spacer line  

On 26-01-2013 11:25 nsenada wrote:
Maar het visum voor belgie wordt wel geregeld door de Nederlandse ambassade.

Maar als ik het van jullie hoor lijkt het me makkelijker om voor het toeristenvisum te gaan. Dan moet ik geen moeilijke vragen beantwoorden ivm 3bis en hoe ik hier rondkom.

Hartelijk bedankt! Ik laat volgende week weten hoe het afgelopen is.

Moment ,
heb je hier over een soort MVV constructie , met het doel in Belgie te wonen OF heb je hier over een toeristenvisum ?

Die poes pas/problemen , lastige vragen bij toeristen visum is normaal .
Dat is als de buitenlander/se bij een particulier komt, dan moet men een sponsor hebben.
Zie mijn voorbeeld.

Met toeristen visum moet je 2 soorten onderscheiden:
1.mensen met verplichte sponsor( vaak toekomstige echtgenoot) , dus met "gevaar vestiging"
2.mensen die met verzorgde reis via travel agent langs Nederland komen.
Die hebben meestal geen sponsor , hun aanwezigheid is van korte duur.
Rondreis Europa (naar Lourdes, Rome via Amsterdam-Parijs) .
Ze zijn rijk genoeg en hebben geen sponsor nodig .
Wel moeten ze waarschijnlijk bewijs geven (inkomen, huis, schoolgaande kinderen etc) .

Deze 2de constructie wordt ook soms gebruik om Nederland te verkennen door potentiele migranten .
Mijn vrijblijvend "advies" ( eigen verantwoordelijkheid) zoekt een verzorgde reis via reisburo naar Belgie ( vaak in combinatie met Lourdes bezoek) .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik baseerde mijn opmerking op het bestaan van de BelgiŽ route bij gezinshereniging, ik weet niet of dit nog zo is.

Ik las inmiddels wel een artikel waaruit blijkt dat de Belgische DVZ behoorlijk streng is geworden.
Misschien heeft Nsenada iets aan dit artikel, als ik dit namelijk lees kan zijn echtgenote met voldoende eigen middelen beter zelfstandig een toeristenvisum aanvragen.

http://www.lawassisthoofddorp.(...)-ellende-Belgie.aspx

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Wij hebben het hier enorm naar onze zin, dus helemaal geen constructie om in belgie te gaan wonen.
Het ging erover dat ik geen maandelijkse inkomsten heb en geen formulier 3bis heb.
Dus ja, een toeristenvisum. Maar ik wou eerst proberen om haar sponsor te zijn, omdat ik haar man ben. Nu lijkt het me simpeler als ze zelf voor haar visum zorgt.
Ook ben ik niet rijk, wil ik geen rondreis in Europa maken. Ons ma zou het tof vinden als ik ze bezoek met een bus vol mensen. Maar, misschien als alles niet lukt, dan is de rondreis een goede tip. De echtgenote, als goed katholiek, zou Lourdes voor geen geld willen missen.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Malam, stond recent ook in de krant dat gezinshereniging in belgie vele moeilijker is geworden. Gisteren was er nog te lezen dat er, naast schijnhuwelijken, nu ook schijnkinderen bestaan.
In ieder geval, ik hoop dat ze haar visum krijgt en dat we kunnen gaan.
Mijn vrouw zou eens graag sneeuw zien :-) Ik loop toch liever een heel jaar in short en mijn Flip-flops rond.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik hoop dat het lukt Nsenada.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

'een eigen zaak' klinkt vaak leuk, maar een eigen zaak zonder papieren is geen eigen zaak, maar een hobby-project. Je zult papieren moeten kunnen overleggen, en voor de gemiddelde eigen zaak zijn deze er niet, want het gaat dan om een klein winkeltje, verkoop beltegoed, internet-cafetje.

Een eigen zaak is een BV op naam hebben staan met daarbij kopietjes bankafschriften waar pegels op staan. Dat werkte voor mijn vrouw prima, en dat mijn vader sponsor was? Ach, dat is leuk voor erbij.. maar was geen noodzaak bleek achteraf. Maar goed, ik had dus 2 paarden om op te wedden.

Dit dus wel met het feit in het achterhoofd dat ik de vrouw van Frank niet ken en ik niet weet wat voor 'eigen zaak' ze heeft.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Yerun, het is de 'waterbuisness', zoals er wel 100.000 zijn, maar iets beter dan de concurrentie :-) en dan verder inderdaad het verkopen van nog wat andere dingen. Rijk zullen we er zeker niet van worden. Maar sinds ik hier ben draaien de zaken toch beter dan voorheen. En we kunnen wel papieren laten zien aan de ambassade wat de boel allemaal gekost heeft.
Ik zie volgende week wel hoe het loopt. Het zal wel in orde komen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

iets beter, tja, daar heeft een ambassade weinig aan, dat is niet hun zaak. En bonnetjes van geld dat uitgegeven is? Lijkt me niet dat dat positief is, want dat geld is immers al uitgegeven? Je 'bewijs' is eigenlijk geen bewijs. Je zult toch met 'hardere' dingen moeten komen in dat geval.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Een PT met de laatste 3 maand bankafschriften, opdrachten, fakturering, enz.

Beter is nog een bedrijfspresentatie te maken, dat is gangbaar zelfs voor Nederlandse bedrijven die zaken doen in RI. Zeker als die opdrachten aannemen in RI en personeel aannemen en een visum nodig hebben. Ik ben al door die procedure geweest en om personeel uitgezonden naar Nederland voor training. Visa procedure daarvoor gedaan.

Omslachtig, ik weet het, maar wel beslissend of je iets kunt. Moet zeggen dat de ambassade in RI daar netjes mee omgaat. Laat ik loket personeel buiten beschouwing.

Where there is a will there will be relatives.

Harry1978
User
spacer line

Ik verbaas me er in hoge mate altijd over, waarom het voor Indonesiers zo moeilijk moet zijn om een visum te krijgen. Zeker als het gaat voor een visum voor Nederland en BelgiŽ (zeg maar Zuid- Brabant).
Ik zie het gevaar van een grote immigratie van indonesiers niet en bovendien zouden we wat vriendelijker kunnen zijn voor een ex-kolonie met een niet al te gelukkige geschiedenis. Dat zou de banden nu ook kunnen verbeteren. Dat onzinnig, inhumane, moeilijke gedoe heeft er voor gezorgd dat het mij niet lukte mijn geliefde naar Nederland te halen. Dat heeft een grote invloed om mijn leven gehad.
Voor indonesiers zou het criterium simpel moeten zijn; aantonen dat je geen crimineel verleden hebt en een verzekering.Bij de grens in Nederland gewoon verder aanmelden, registratie voor de politie maken en dan welkom in Nederland/BelgiŽ

nibiru
User
User icon of nibiru
spacer line

Ik weet niet of dit topic nog gelezen word door hen die dit gestart hebben of dit nog lezen maar ik las dit net op www.totally-indonesia.com

Voor mij komt het nieuws precise op tijd want ik wil een visa aanvragen voor een Indonesier die met mij meereist.

Zal ik het aanvragen voor of na de van kracht wording ?
Ik denk zelf dat het niet veel uit zal maken maar je weet nooit.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is voor mij intussen vijf jaar geleden dat ik iemand heb uitgenodigd in Nederland. Volgens mij is er het ee veranderd.
Op dit moment ontbreekt het mij de tijd om alles (goed) uit te zoeken dus ik hoop dat iemand hier die dit recent heeft gedaan even snel kan helpen. Hieronder hoe ik denk dat het moet en met eventuele bijbehorende vragen. De vorige keer was ik er zelf bij, maar dat gaat nu even niet.

Voor de aanvrager:

1. Paspoort
2. Aanvraagformulier downloaden en invullen
3. Andere documenten?
4. Digitaal afspraak maken.
5. Visumkosten kunnen contant ter plaatse betaald worden? Of moet/kan dit overgemaakt worden?
6. Optie op ticket nemen; welke maatschappijen doen dat op dit moment. Garuda? MAS? Andere maatschappijen?
7. Verzekering afsluiten: moet dit vooraf? Vroeger moest dit bij het ophalen van het visum overlegd worden. Heb gehoord dat dit nu vooraf moet. En wat dan als de aanvraag wordt afgewezen?

Voor mij (verblijfgever/garantsteller)

8. Werkgeversverklaring(?)
9. Arbeidscontract
10. Loonspecificaties (van de afgelopen 3 maanden?)
11. Garantverklaring (via IND of de gemeente?) invullen
12. Met garantverklaring naar het gemeentehuis
13. Uitnodigingsbrief opstellen (volgens mij is dit niet nodig maar ik doe dit altijd wel, vind ik netter staan)
14. Alles scannen en opsturen naar aanvrager. Ook eventueel rechtstreeks digitaal naar de ambassade sturen?
15. Nog aanvullende zaken? Vergeet ik nog iets
16. Doís en dontís?
17. Hoe lang vanaf de daadwerkelijke visumaanvraag duurt het voordat de sticker in het paspoort gezet kan worden?

Terima kasih Emoticon: Smile

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Teeeeering, alsof je een emmer leeg gooit.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,801 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 02:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,369,121 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com