indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

BlogBlot
User
spacer line

Tienduizenden ontvluchten overstromingen Jakarta
Gepubliceerd op 18 januari 2013 03:30
Moessonregens en een stijgend waterpeil in de rivieren hebben ertoe geleid dat duizenden mensen in de Indonesische hoofdstad Jakarta hun huizen zijn ontvlucht. Volgens de nooddiensten zijn ruim tienduizend mensen opgevangen in tijdelijke kampen, nadat op sommige plekken het waterpeil was gestegen tot een hoogte van drie meter.
Lees verder , klik op de titel

jstar
User
spacer line

Ja, het was goed prijs deze keer. Leek op 2007.

Dit was gisteren; op ca. 2 km van ons huis. Op de foto's is het water een 70 cm lager dan het hoogst behaalde niveau.

Gelukkig zitten wij flink wat hoger dus we hebben geen last in onze buurt. Velen moesten slapen bij de kerk of moskee, echt een ramp als je de schade bekijkt.

Je ziet dat de mannen met de karren en paard & wagen goede zaken doen. Ze helpen met het ophalen van huisraad, inhoud diepvriezer, brommers, e.d.

Gelukkig trekt het meeste nu wel weg. Maar wel veel slangen in de huizen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Tja, geen natuurramp maar een door mensen veroorzaakte milieuramp. Jakarta zit te vol met ongeletterd klootjesvolk en weinig scrupules kennende OKB . Beide groepen zijn qua stijl even kampungan . Mentaliteit vanuit de Middeleeuwen; dus ook Middeleeuwse toestanden in 2013 (of 1434 volgens de islamitische kalender).

jstar
User
spacer line

Veel menselijk leed natuurlijk. Wel erg om te zien. De Nederlanders hadden beter de zaak eerder van dit moeras naar Bandung verhuisd, zoals ze van plan waren. Maar ja.

En altijd weer die incompetentie van lokale overheden e.d. En als je (zoals voor kort ook in België trouwens), voor wat geld het toestaat in overstromings- en afvloeiingsgebieden te laten bouwen, krijg je dit soort toestanden. Elke vijf jaar is het prijs.

Vraag me af wat Jokowi gaat doen; die man heeft toch een paar gigantische problemen op zijn bord liggen. Maar ja, die gouverneurs krijgen een salaris van meer dan 400 miljoen (per maand), daar mag wel wat tegenover staan.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Leed? Ach wat erg.. of niet?

Wat mij steeds opvalt is die onnoemelijke hoeveelheid afval die tussen de modder zit. Ooh nee, dat valt me niet meer op, is namelijk altijd en overal zo. Men flikkert hun afval over het muurtje en is er vanaf, niet wetende dat moeder natuur er anders over denkt en de zooi gewoon eens in de 5 jaar weer terugbrengt waar het vandaan komt.

En dan is het janken geblazen en krijgen de leiders op hun flikker.. Makkelijk praten, maar Jokowi komt net vers uit Solo, hij is nog wel het minst verantwoordelijk voor de bende die Jakarta is als je het zo bekijkt.

Het is alleen lastig dat ik gisteren eigenlijk een kennis moest afzetten bij Monas. Die heb ik vandaag naar Bekasi gebracht, ging ook prima, want moet toch op de trein richting oosten. En de sushi bei Sushi Tei smaakt volgende week ook nog wel. Luxe probleem dus, en dat terwijl ik netjes belasting betaal, i.t.t. die Ciliwung-bewoners.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

salaris van 400 miljoen? Nou, het salaris is (gezamenlijk gouverneur/vice-govuerneur) nog geen 700 euro, alleen de toeslagen zijn flink hoger:
"Di DKI Jakarta, tunjangan operasional seorang gubernur dan wagub dianggarkan sebesar Rp17,6 miliar untuk tahun 2012," jelasnya. Alokasi tersebut, tambah dia, masuk dalam jenis belanja tidak langsung. Dimana pemanfaatan anggaran ini tidak langsung bersentuhan dengan masyarakat, atau tidak diperoleh masyarakat.

en 17,6 miljard rupiah lijkt veel, maar dat is slechts dik 1800 rupiah, 14 eurocent) per (officiele) inwoner per jaar.. lijkt me niets te veel als je het mij vraagt.

http://jakarta.okezone.com/rea(...)gubernur-dki-jakarta
http://id.wikipedia.org/wiki/D(...)usus_Ibukota_Jakarta

jstar
User
spacer line

Op 19-01-2013 08:20 schreef Yerun:
salaris van 400 miljoen? Nou, het salaris is (gezamenlijk gouverneur/vice-govuerneur) nog geen 700 euro, alleen de toeslagen zijn flink hoger:

en 17,6 miljard rupiah lijkt veel, maar dat is slechts dik 1800 rupiah, 14 eurocent) per (officiele) inwoner per jaar.. lijkt me niets te veel als je het mij vraagt.

http://jakarta.okezone.com/rea(...)gubernur-dki-jakarta
http://id.wikipedia.org/wiki/D(...)usus_Ibukota_Jakarta

Nee hoor Jeroen, het is zelfs nog veel meer. Die toeslagen moet je wel bij die basis van 700 Euro optellen natuurlijk, is gewoon waar ze recht op hebben. Hoe je het ook uitlegt, het zijn monsterlijke bedragen. Een Jokowi verdient (ok, vergeet het woord salaris* dan maar) gewoon een 1,2 miljard per maand! Dat is meer dan 90.000 Euro.

*Salaris = 1) Arbeidsinkomen 2) Arbeidsloon 3) Beloning 4) Bestaansmiddelen 5) Bezoldigen 6) Bezoldiging 7) Bestaansmiddel 8) Cao-loon 9) Een cao-loon 10) Gage 11) Honorarium 12) Inkomen 13) Jeugdloon 14) Loon dat men verdient 15) Loon 16) Maandloon 17) Soldij 18) Traktement 19) Vaste beloning 20) Verdienste 21) Werkgeld 22) Werkloon 23) Wedde

Kom op zeg, in een ontwikkelingsland met zoveel armen en problemen! En zelfs de Amerikaanse of Franse presidenten (die toch wel wat meer verantwoordelijkheden hebben) verdienen niet zoveel. De Amerikaanse president heeft $400.000 per jaar en nog eens $50.000 onkosten. Dus dat is $37.500 per maand. Of een Messi Emoticon: Yes!

Kijk maar eens hier:

A study by the Indonesian Forum for Budget Transparency (FITRA) has found that East Java Governor Soekarwo is the highest-paid local government official for 2012, receiving a breath-taking Rp 642.36 million (US$66,655) per month .

The budget watchdog group said that trailing Soekarwo were two governors in Java; West Java Governor Ahmad Heryawan with a take-home pay of Rp 603.42 million per month and Central Java Governor Bibit Waluyo at Rp 438.09 million.

Awang Faroek Ishak, the governor of resource-rich East Kalimantan, came fourth with Rp 344.08 million, while North Sumatra Governor Gatot Pujo Nugroho is in fifth with Rp 327.25 million per month.

FITRA researcher M. Maulana said that Jakarta Governor Joko “Jokowi” Widodo, who gets a princely Rp 1.2 billion per month , was not eligible for the list given Jakarta’s distinctive administrative status.

The five governors on average earned Rp 5.65 billion per year from the state budget this year. According to World Bank data, Indonesia’s gross domestic product (GDP) per capita stood at US$3,494 or Rp 33.67 million last year.

Maulana said that the salary figures were indicative of local economic progress.

According to Government Regulation (PP) No. 59/2000 and Presidential Decree No. 68/2001, every governor receives a fixed monthly salary of Rp 8.4 million.

However, the governors can take home such whopping amounts due to incentives and operational allowances. Government Regulation No. 109/2000 stipulates that operational allowances are paid based on local revenues (PAD).

One method of calculation is that a governor, whose region has revenues of more than Rp 500 billion, is entitled to an operational allowance of Rp 1.25 billion or 0.15 percent of the regional income.

Uchok Sky Khadafi, the coordinator of FITRA, said that similar arrangements were applied in the calculation of other allowances.

Another rule, Government Regulation No. 69/2010 stipulates that any region that takes in more than Rp 7.5 trillion in tax and levies should award its local leader 10 times their monthly salaries and benefits.

“Local leaders don’t deserve this level of payment. They have not provided better services for the public,” Uchok said. He singled out Soekarwo as a local leader who had fallen short of meeting his obligations.

“Just take a look at Soekarwo who is still unable to handle the Lapindo mudflow,” he said, referring to the massive mudflow in Sidoarjo, East Java, that was allegedly triggered by drilling activities of the oil and gas company PT Lapindo Brantas.

Uchok suggested the government oblige local leaders to spend money from their allowances on health and education programs.

“We suggest the government amend the regulations. The governor should meet the basic needs of the people and only take their cut if there’s anything left,” he said.

The FITRA study also found that the administrations spent the largest proportion of their budgets on running their bureaucracies.

It reveals that a staggering 302 of 524 cities and regencies across the country spend more than half of their budgets on civil servants’ salaries. Eleven local administrations allocated 70 percent of their budgets for civil servants’ pay.

http://www.thejakartapost.com/(...)s-pay-governors.html

Blij Malam? Klopt het?

spacer line  

On 19-01-2013 07:34 jstar wrote:
Veel menselijk leed natuurlijk. Wel erg om te zien. De Nederlanders hadden beter de zaak eerder van dit moeras naar Bandung verhuisd, zoals ze van plan waren. Maar ja.
.

Er zijn bepaalde gebieden in Batavia en ommelanden die van oorsprong ongunstig zijn om te bouwen , zoals de huidige Noord Jakarta , de moerassen gebied( zoals Kemayoran), drooggelegd door Chinezen..
Daarom ging Chastelein( de "heer" van Depok) een droge gebied ontwikkelen die Weltevreden heette , nu als Gambir genoemd. waar goed toeven is.

Door incompetentie, en mss Emoticon: Wink KKN had men in de loop van tientallen jaren verkeerd gebouwd.
Dus kan Jokowi voorlopig niks doen.
Wel zal er (hoop ik) echte afdoende maatregelen genomen worden omdat de Istana ook nu de banjir had moeten meemaken.
En tijdens een bezoek van een bevriende staatshoofd.
Malu toch Emoticon: Wink .

Salaris.
Namun, selain gaji seorang Gubernur dan Wagub berhak mendapatkan tunjangan jabatan sebagaimana diatur Keputusan Presiden Nomor 168 Tahun 2000 tentang Sehingga, jika diakumulasi total pendapatan setiap bulan bagi gubernur sebesar Rp8.400.000 dan bagi wagub Rp6.720.000.

Zo weinig, zelfs een werkloze uitkeringsgerechtigde in Holland kreeg veel meer.
Of een Lansia-er met AOW .

Uiteraard heeft de Gouverneur en Vice Gouv. naast zijn eigen toelagen bepaalde budget , dienst auto/chauffeur etc.
Ook andere faciliteiten etc.
Ook heeft hij bepaalde budget om zijn DKI te kunnen besturen, en aangezien Jkarta een megapolitan is zal de budget ook groot zijn .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

sorry jstar; je leest links (niet lings) en rechts wat en gooit het door elkaar. die 17,6 miljard komt aardig overeen met die 1,25 miljard per maand aan totale kosten waar jij mee aan komt zetten. Maar hier zittn dus wel alle onkosten voor de directe omgeving van de gouverneur al in. Ik denk niet dat een US president aan 50.000 dollar toelage genoeg heeft om het witte huis te onderhouden, zelfs al zou het per week zijn. Dat is geen vergelijking dus.

En die 1,25 miljard per maand is dus 0,15% van de totale 'omzet' van DKI Jakarta.. dus wederom een schijntje, precies als die dik 1800 rupiah per jaar per officiele inwoner die ik eerder noemen. Het zijn geen belachelijke bedragen, behalve dat ze belachelijk laag zijn en dus prima voor iemand die 9,6 miljoen officiele en nog eens miljoenen onofficiele inwoners moet 'beheren'.

Kortom snap ik dus niet waar je je precies tegen af zet, wellicht klinkt 17,6 miljard als een groot getal en schrik je daar van, maar dat is in rupiah's en dus nergens voor nodig, want omgerekend nog geen 1,5 miljoen euro per jaar om baas van Jakarta te mogen spelen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-01-2013 08:14 Yerun wrote:
Wat mij steeds opvalt is die onnoemelijke hoeveelheid afval die tussen de modder zit. Ooh nee, dat valt me niet meer op, is namelijk altijd en overal zo. Men flikkert hun afval over het muurtje en is er vanaf, niet wetende dat moeder natuur er anders over denkt en de zooi gewoon eens in de 5 jaar weer terugbrengt waar het vandaan komt.
Het is inderdaad verschrikkelijk wat je in de kali (en op veel andere plekken) aan rotzooi ziet. Ik ben niet goed op de hoogte van het vuilophaalsysteem in Jakarta. Is dat regelmatig? En hoe? Zijn er ook plekken zoals wij dat een mileustraat zouden noemen (ik zie altijd overal matrassen liggen...)
Er wordt toeristen altijd gevraagd om bijvoorbeeld toiletpapier niet door te spoelen (bij mij is dat inmiddels zo normaal geworden dat ik het thuis ook niet doe). Waarschijnlijk omdat de rioolbuizen niet zo'n grote diameter hebben als hier?
Maar inderdaad het meest stuitend is nog dat mensen zelf niet begrijpen dat alles daardoor verstopt raakt en/of niet verteerd. En hoe gaat het met bijvoorbeeld afgewerkte olie uit de bengkel of afvalolie van de kaki lima/warung?

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

jstar
User
spacer line

In Jakarta wordt de vuinisophaling door de Pak RT (vaak i.s.m. Security) geregeld. Dit zijn mannen die met een kaki lima de gemetselde bakken voor een huis (dagelijks) leeghalen. Je betaalt maandelijks een vaste bijdrage. Ze komen wel vaak alleen als ze zin hebben. Maar het is natuurlijk ook wel zwaar werk, de kar wordt te voet naar de vuilnisbelt gereden. Je moet ze meer betalen als je uitzonderlijk afval hebt. Er wordt ook nog veel op straat verbrand (buiten de bebouwde kom, op 150 meter afstand van het dichtsbijzijnde huis - regel hier).

Omdat het afval gewoon in die gemetselde bakken wordt gekiept is dit natuurlijk een ideale voedingsbron voor katten en ratten. Weinig straathonden wel (redelijk logisch).

Er zijn ook plaatsen (vuilnisbelten, niet echt containerparken) waar je direct zelf je vuil kan storten. Door de grote armoede is er, een beetje zoals India, weinig echt afval. Veel wordt wel gerecycleerd. Natuurlijk blijft het plastic zakjes gebeuren (je krijgt ze nog steeds gratis) wel een groot probleem (i.t.t. India).

Het huis zit boven een sceptische put, geen openbaar riool, voor de toiletten. Vandaar vnl. de vraag om geen WC papier erin te gooien (verteren). Je moet ook uitkijken dat je de werkzame bacteriën niet doodt met chloor of zo, maar het bacterievriendelijke schoonmaakmiddel is zeer duur dus dat koopt niemand.

De andere afvoeren, komen allemaal uit op het buitenriool, voor de huizen, parallel aan de straat (je ruikt dus de head&shoulders van de buurman). Etensresten verdwijnen ook vaak via die afvoer (ik gooi alles in de wc). Op de meeste plaatsen zijn die afvoeren gewoon open. Je ziet ook die betonnen platen er vaak opliggen. Samen met de hoge temperaturen is dit alles ideaal voor ratten en kakkerlakken natuurlijk. Ik heb er ca. 60 gedood toen die uit het riool kropen om te ontsnappen aan het water.

Met die overstroming drijft natuurlijk alles voorbij, ook de inhoud van de vuilnisbakken en de kattenstront.

Op die goeverneur terugkomend: Ik geloof toch echt eerder een FITRA onderzoek dat het duidelijk over salary, allowances en benefits heeft, dan bronnen die (wijselijk) alleen de 8,4 miljoen vermelden en de rest mooi inkleden als voordelen van operationele aard. En niemand weet waar het voor gebruikt wordt. Volksverlakkerij is dat, in een land waar de bevolking het hard nodig heeft. Tja, dit wordt een welles-nietes discussie...

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-01-2013 17:27 jstar wrote:
Omdat het afval gewoon in die gemetselde bakken wordt gekiept is dit natuurlijk een ideale voedingsbron voor katten en ratten....

....Er zijn ook plaatsen (vuilnisbelten, niet echt containerparken) waar je direct zelf je vuil kan storten. Door de grote armoede is er, een beetje zoals India, weinig echt afval. Veel wordt wel gerecycleerd. Natuurlijk blijft het plastic zakjes gebeuren (je krijgt ze nog steeds gratis) wel een groot probleem (i.t.t. India).

Het huis zit boven een sceptische put, geen openbaar riool, voor de toiletten. Vandaar vnl. de vraag om geen WC papier erin te gooien (verteren). Je moet ook uitkijken dat je de werkzame bacteriën niet doodt met chloor of zo, maar het bacterievriendelijke schoonmaakmiddel is zeer duur dus dat koopt niemand.
Dus het afval gaat in gemetselde bakken die de ophaaldienst er dan weer uit moet scheppen?
Met veel wordt er gerecycled bedoel je de verschrikkelijke plaatjte van de kinderen die door de vuilnisbelt ploeteren?
Ik weet niet wat je met "het" huis bedoelt maar de meeste huizen hebben toch geen sceptische put? Misschien wel een put maar sceptisch toch zeker niet.

elsbeth
User
spacer line

Ik neem aan dat jstar in deze context niet een s c eptische, maar septische put bedoelt. En dan waarschijnlijk nog anti -septisch, hoewel de praktijk misschien meer septisch zal zijn.

jstar
User
spacer line

Ja, alles gaat er los in. ik ben waarschijnlijk de enige die de plastic (hmm) zakjes gebruikt voor het afval. Ze gebruiken een schep met de steel aan de verkeerde kant (in 90° hoek) om op de kar te scheppen.

Recyclage is niet alleen de kinderen op de vuilnisbelt, ook de mannetjes van 70+ die met een geweven (zoals jute, maar dan kunststof) zak rondlopen en petflessen verzamelen. En kaki lima's met hout. En er komt elke dag iemand om 6 (ja zes) uur roepend voorbij die een opkoper is van materialen, vnl. metalen. Vanuit de stad/provincie lopen mensen in oranje overalls rond om de straten te kuisen. Ze lijken wat op die gevangenen in Amerikaanse films, ook hier veel ouderen.

Er is een septische (ja sorry, lastig typen op een BlackBerry) put met overloop (van gezuiverd water) onder elk huis in de stad. Deze werkt gewoon op zwaartekracht zoals onze oude beerputten (nog veel in België)). Dus niet met compartimenten. De septische put kan ook worden leeggetrokken maar dat gebeurt niet veel.

Velen hebben ook (nog alleen) een waterput trouwens. Lekker, op 10 meter diepte onder de overloop van de septische put. Bah. Doordat er geen watertorens zijn, is de waterdruk laag. Iedereen heeft dus een watertank op het dak (die oranje of blauwe die je overal ziet). Velen hebben een 'zwembad' onder de garage als tijdelijke opslag waarvan het water met een sterke pomp naar de waertank op het dak wordt gepompt.

Bijna niemand investeert trouwens in duurzaam bouwen, energiemaatregelen (wel in spaarlampen) of zonne-energie (panelen) en zo. Het is allemaal korte termijn en een payback van meer dan 5 jaar interesseert ze niet. De huizen zijn wel mooi maar de kwaliteit is abominabel; waarom degelijk en duur als je het toch na 10 jaar weer renoveert (lees: bijna volledig afbreekt en weer opnieuw opbouwt)? Heb een solar systeem laten installeren en ben er wel tevreden over, de tank is 150 liter op meestal 75 graden. Ook moet je alle systemen ontdubbelen, dan heb je een backup als er iets gebeurt (zoals overstroming of aardbeving).

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja natuurlijk een septische put. Ik schreef het ook verkeerd. (hoewel je er ook sceptisch over kunt zijn). Wel een leuke woordspeling idd.

spacer line  

On 19-01-2013 17:27 jstar wrote:

Omdat het afval gewoon in die gemetselde bakken wordt gekiept is dit natuurlijk een ideale voedingsbron voor katten en ratten. Weinig straathonden wel (redelijk logisch).

Er zijn ook plaatsen (vuilnisbelten, niet echt containerparken) waar je direct zelf je vuil kan storten. Door de grote armoede is er, een beetje zoals India, weinig echt afval. Veel wordt wel gerecycleerd. Natuurlijk blijft het plastic zakjes gebeuren (je krijgt ze nog steeds gratis) wel een groot probleem (i.t.t. India).

.

Afvalverwerking in ()Jakarta is globaal verdeeld in officiele en onofficiele verwerking.
Dat hangt ook af van de wijk en bewoners.

In "onze" buurt Gambir en Menteng werd voor zover ik weet vroeger gedaan door de DPU ( Djawatan Perkerjaan Umum ). Dus een overheidinstantie.
Hoe die dienst nu heet weet ik niet.
In buiten gebieden( ver dan de centrum) werd het vaak door de bevolking zelf gedaan ( samen en onder "leiding"van Pak RW of RT) , bij wijken waar de gemeentelijke reinigingsdienst niet komen .
Zie verhaal van Jstar .

De betonnen afvalplek(soms in de hoek van de priveerf of bij de straat ( Zelfs de rijke buurt Menteng, Kebayoran Baru en andere nieuwe wijken) hebben ook zulke betonnenbakje

Die worden "geleegd" op bepaalde dagen , en tussen de vaste ophaaldagen komen vaak "parttimers afvalophalers " er in neuzen zoeken naar afvalresten van hun gading.

De luxe resortachtige perumahan hebben hun eigen kosten, de zgn maintenance kosten .

Illegale bewoners:
Volgens de wet mag 100 meter links en recht naast de rivieren niet bewoond worden.
Door urbanisatie heb je veel illegale bewoning, zelfs tot aan de rand van de rivieren.
Die illegale bewoners( wonen inmiddels tig jaren) gaan hun afval spontaan in de rivier/kali gooien.Na jaren zijn de rivieren versmald en vol met afval , werd ook niet opgediept .
In combinatie met kale plekken in de bergen van Bogor/Sukabumi gaat de regenwater rechtstreeks naar de baai van Jakarta .
DE mangrove bossen van Jakarta wordt inmiddels al vol gebouwd.
Vandaar dat bij grote/hevige regenval in de bergen krijg Jakarta grote banjir.

Septic tanks ,
(bijna) alle grote huizen in Gambir/Menteng (Rumah Belanda) hebben hun eigen septic tanks die op bepaalde tijden geleegd kunnen worden.
En niet aangesloten bij de gemeentelijke openbare riool zoals in Amsterdam .

Opmerking : voordat ik komentaar krijg Emoticon: Wink omdat ik in Ollanda woon is mij posting gebaseerd op mijn eigen ervaring ( ouderlijke huis tot 2010) en onze familie en vriendenkring in jakarta .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Die illegale bewoners zijn dus verboden maar zijn er wel heel erg veel. Die betonnen bakken staan hier niet? (om zo duidelijk te maken dat ze illegaal zijn?)

Dus de volgegooide kali zijn de boosdoeners begrijp ik. En het afwateringsysteem? Grondwaterpeilregulering? Hoe is dat geregeld?

spacer line  

On 19-01-2013 21:56 Anne Mieke wrote:
Die illegale bewoners zijn dus verboden maar zijn er wel heel erg veel. Die betonnen bakken staan hier niet? (om zo duidelijk te maken dat ze illegaal zijn?)

Dus de volgegooide kali zijn de boosdoeners begrijp ik. En het afwateringsysteem? Grondwaterpeilregulering? Hoe is dat geregeld?

Inmiddels zijn het al bij honderdduizenden( als het niet meer is).
DKI had zelf geprobeerd om bepaalde groepen te laten herhuisvesten, in gesubsidieerde goedkope rusun(rumah susun -flats) en of transmigratie naar Sumatra en Kalimantan. De meesten willen niet of komen er nieuwe "aanwas" ( nwe illegalen uit de provincies).

Voorbeeld , onze PRT ging trouwen met een chauffeur, en ging in ontslag om voor kind/man te zorgen.
Ze woonde in zo'n huisje naast(boven) een kleine afwaterings kanaal .
Dus bij een grote banjir werd haar "huis"meegesleurd met inhoud en al ( inclusief haar baby) .
Dat heb ik niet meegemaakt , want ik "studeerde"toen nog .

De water regulering zijn duidelijk beschreven in diverse peraturan , maar werd niet gehandhaafd .Ook te veel overtreders .
Afwateringssysteem zijn ontoereikend ! en vaak heeft men achterstand ( tidak ada uang/budget) .

De Jakartanen zijn echt kwaad op die(machteloze/arme) illegalen.
De proces was al een tijdje aan de gang , sinds de booming bisnis van Jakarta , de uitbreiding van Jakarta.
Die heeft miljoenen arbeiders nodig voor de fabrieken, bouwvakkers .
Vlak na het aantreden van Soeharto ( Bapak Pembangunan) .
Die problemen kan men niet zo maar veranderen .
In ieder geval heeft Fauzie Bowo (de vorige couverneur) en Jokowi (de nieuwe) een begin gemaakt.
De hoop is dat men nu echt zaken kan doen.
Het kost miljarden dollar .
Hoop dat de Londho de zaak kan helpen, ze zijn hoe dan ook goed in waterwerken .
Denk ook aan het feit dat men teveel BETON hebben, met weinig afvoerkanalen( vaak nog erfenis uit de tijd van Nederlands Indie* ) en open gebieden waar regenwater in de grond kan komen.

*VOC had Batavia gebouwd met diverse grachten, en de Banjir Kanaal Oost en West .
En dan te bedenken dat men 50 jr geleden nog kan zwemmen in de kali Ciliwung .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AM: vuil ophalen? Tja.. als je geen belasting betaald moet je ook niet verwachten dat je straatje geveegd wordt denk ik altijd maar. Er is een rudimentair iets dat vuilnis ophaald, maar het meeste wordt opgeruimd door 'plukkers' (pemulung) die ieder hun eigen soort afval eruit vissen om te recyclen (wit plastic, blikjes, papier, en zo).

In betere woonwijken is vast een lokaal ophaalsysteem, maar uiteindelijk komt alles wat niet in rivieren of achter huizen ligt terecht op de grote vuinisbelt in Bantar Gebang in Bekasi. En als je ze zie wat daar dagelijks binnen komt, dan is het niet verbazingwekkend dat er zulke overstromingen zijn, omdat dit nooit van 9.6 miljoen legale en vele miljoenen illegale inwoners kan zijn.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het wordt heel kort dag voor Jakarta als je dit bericht van Deltares uit 2010 leest.
Er zijn al diverse rapporten verschenen en aanbevelingen gedaan, in 1973 zijn de kanalen en rivieren voor het laatst schoongemaakt.
Alle experts komen tot dezelfde conclusie, schoonmaak van rivieren en kanalen zou de overstromingen al voor 70 tot 80 % beperken, maar ze verdommen het gewoon.
Er zijn kanalen die 2 meter diep horen te zijn, maar door afval nu nog maar 30 cm diep zijn.
Onvoorstelbaar, ik zag op de tv de president van de naar inwonersaantal op 3 na grootste land van de wereld met opgerolde broekspijpen zijn ambtswoning verlaten.
Deze president kan onze minister president een handje geven, ik deel ook hem in bij de categorie flapdrollen zonder ruggengraat die problemen in een land niet voortvarend aan kunnen pakken.

Over vijftien jaar staat Jakarta onder water
"Indonesië kampt met dezelfde problemen als wij: het is dichtbevolkt, de bodem daalt en de zeespiegel stijgt. Alleen zijn de problemen in Indonesië vele malen groter. De bodem van Jakarta daalt zo hard, dat het in 2025 onder water staat. Er is nog vijftien jaar om een ramp te voorkomen."

In februari 2007 kostte een overstroming van Jakarta na een periode met zware regenval aan meer dan 50 mensen het leven. De schade bedroeg bijna $ 1 miljard. Belangrijkste oorzaak van de overstroming: de verstoppingen van de vele waterwegen in de stad met huishoudelijk afval en sediment. Door Jakarta lopen dertien rivieren en een stelsel van kanalen. Uit onderzoek is gebleken dat 70-80% van de overstroming van 2007 voorkomen had kunnen worden als deze waterlopen bijtijds waren schoongemaakt.

De dreiging van een overstroming komt voor Jakarta niet alleen van de rivieren maar ook van zee. Die dreiging wordt steeds groter doordat grote delen van de bodem van de stad, als gevolg van de onttrekking van grondwater, dalen met gemiddeld 8 cm per jaar. Dit geldt niet alleen voor de bodem achter de dijken, maar ook voor de toch al zwakke dijken zelf. Het grote overstromingsrisico van Jakarta, waarvan de helft van de bevolking van 9 miljoen mensen onder zeeniveau leeft, wordt hierdoor nog groter, tenzij bijtijds maatregelen worden getroffen.

In de nacht van 3 op 4 juni 2008 stroomde het water van de Javazee Jakarta in. Het water bereikte zeer hoge waterstanden. Toch was er geen sprake van een ramp: de autoriteiten hadden maatregelen genomen. Deltares had de waterstanden immers voorspeld. In zijn baan om de aarde bereikt de maan iedere 18,6 jaar een positie het dichtst bij de aarde. Dan is de aantrekkingskracht op het zeewater het grootst en worden de hoogste waterstanden bereikt. De nacht van 3 op 4 juni 2008 was zo’n moment. De komende jaren zal de invloed van de maan op de hoogte van de waterstanden afnemen om daarna weer toe te nemen. Als geen ingrijpende maatregelen worden genomen, zal de bodem van de stad inclusief de dijken over 18 jaar 1,5 meter lager liggen dan nu. De hoge waterstanden zullen waarschijnlijk al enkele jaren eerder dramatische gevolgen hebben.

Jakarta heeft dus te maken met een combinatie van slecht onderhoud van het watersysteem, sterke bodemdaling door menselijk handelen en wisselende waterstanden onder invloed van de cyclus van de maan. De invloed van zeespiegelstijging als gevolg van klimaatverandering komt daar nog eens bij. Indonesië heeft vijftien jaar de tijd om de hoogwaterbescherming van de stad te versterken en zo te voorkomen dat een groot deel van de stad over vijftien jaar onder water komt te staan.

spacer line  

Komt tijd komt raad .
Inshaallah , zal het t.z.t geregeld worden .
Zie oude topic
http://forum.indahnesia.com/to(...)stroming_jakarta.php

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Juist een topic van precies 6 jaar terug.
En er is nog geen reet aan het probleem gedaan.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Tja....wat wil je eraan doen in een door en door verrotte corrupte land die geen zier

om de mensen geven....maar blijven graaien dan hun broekzakken uitpuilen, toch?

De bevolking blijft tot aan hun dood élk jaar zwemmen in die vieze stinkende drab....

Malam......de regering wacht gewoon af....mocht Jakarta in één keer wegvagen dat is het
probleem van 17 miljoen inwoners opgelost toch??? Ik vermoed dat zij op deze manier denken... Emoticon: Eerie Emoticon: Eerie Emoticon: Angry

spacer line  

Shocking news .
Een Roll Royce Phantom van Rp 10 M is gestrand bij de Bunderan H.I

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zoals ik al eerder zei:
........een door mensen veroorzaakte milieuramp. Jakarta zit te vol met ongeletterd klootjesvolk en weinig scrupules kennende OKB . Beide groepen zijn qua stijl even kampungan.
Ik was nog vergeten hardleers, ontkennen en een derde de schuld geven. De Javaanse wijze van problemen oplossen --> gewoon negeren, afschuiven en dan lost het zich - Insya' Allah Emoticon: Worship - vanzelf wel op.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,889,266 topic views - 222,103 posts - 13,484 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 20:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,933,361 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com