indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

bulekurus
User
spacer line

Op het einde van het jaar emigreer ik naar Indonesie, ben van plan om alles te verkopen zodat ik minder last heb om alles te regelen. Het geld die vrijkomt wil ik investeren in Indonesie. Nu mijn vraag is : Moet ik het geld op een rekening in Belgie laten staan of in Singapore of in Indonesie ? En hoe geraakt het daar ? zonder niet al te veel transactiekosten te betalen. Hoe is de inflatie van het geld als ook het rendement in Indonesie ? Zijn er mensen hier die op de beurs van Jakarta spelen ? Alle commentaren welkom ! Bull shit en afdwalende insinuaties gelieve voor uzelf te houden

spacer line  

Ik zou niet in Indonesia parkeren.
De rente is niet hoog genoeg om de inflatie te compenseren.
En dan moet je nog inkomsten belasting doen .

Het overmaken via de bank is de beste, kost wel geld en je moet het opgeven aan de bekastingdienst/vergunningen .
Je kan dat ontlopen als het onder bepaalde bedrag is , in gedeelten meenemen.
Als je in 1x meeneemt moet je het opgeven bij de douane op Schiphol/Belgie en douane in Jakarta .
De Bank Indonesia heeft ook bepaalde regels ter voorkoming van money laundry.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

In de praktijk zult u het meeste baat hebben door zowel een Euro-rekening, een US $ rekening (hetzij in Belgie danwel in RI) en een IDR rekening (in RI) aan te houden. Het geld dat u langere tijd niet nodig hebt, kunt u op deposito zetten en bij interessante koersverschillen hevelt u geld van de ene naar de andere rekening over.

Bij het overboeken van bedragen meer dan (geloof dat het momenteel 500 miljoen is) begint Bank Indonesia interesse te tonen en moeten aanvullende documenten en verklaringen ingevuld worden.

Transactiekosten hangen o.m. van uw bank in Belgie af. Ter illustratie: Ik betaal voor een int. overschrijving tot Euro 15,000,- van mijn ING rekening in NL naar Indonesie een bedrag van Euro 9,50 en betaal aan mijn bank hier in RI een bedrag van Rp. 50,000,- als vergoeding voor de binnekomende int. overschrijving. Al met al dus geen grote bedragen.

Nooit (meer) contant geld (dan toegestaan) meenemen en niet opgeven. Geeft erg veel gedoe op de luchthaven.

De beurs van Jakarta is niet anders dan de beurzen in Europa en ook hier kun je eenvoudig via makelaars / tussenpersonen / uw bank in aandelen handelen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Indien je in Belgie woont dan weet ik nog wel een leuk adresje om je geld om te zetten in gouden munten. Krugerrands bevatten precies 1 oz aan goud en zijn momenteel bijna 1300 euro per munt. Of het waardevast is kan alleen de toekomst uitwijzen maar ik vind het persoonlijk een heel goede spreiding. Heb ze zelf al jaren en het is de ideale manier om wat achter de hand te houden. Makkelijk vervoeren ook naar het buitenland en wereldwijd geaccepteerd.

From Dayeuhkolot with love

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 15-01-2013 11:53 Amed East Bali wrote:
In de praktijk zult u het meeste baat hebben door zowel een Euro-rekening, een US $ rekening (hetzij in Belgie danwel in RI) en een IDR rekening (in RI) aan te houden. Het geld dat u langere tijd niet nodig hebt, kunt u op deposito zetten en bij interessante koersverschillen hevelt u geld van de ene naar de andere rekening over.

Bij het overboeken van bedragen meer dan (geloof dat het momenteel 500 miljoen is) begint Bank Indonesia interesse te tonen en moeten aanvullende documenten en verklaringen ingevuld worden.

Transactiekosten hangen o.m. van uw bank in Belgie af. Ter illustratie: Ik betaal voor een int. overschrijving tot Euro 15,000,- van mijn ING rekening in NL naar Indonesie een bedrag van Euro 9,50 en betaal aan mijn bank hier in RI een bedrag van Rp. 50,000,- als vergoeding voor de binnekomende int. overschrijving. Al met al dus geen grote bedragen.

Nooit (meer) contant geld (dan toegestaan) meenemen en niet opgeven. Geeft erg veel gedoe op de luchthaven.

De beurs van Jakarta is niet anders dan de beurzen in Europa en ook hier kun je eenvoudig via makelaars / tussenpersonen / uw bank in aandelen handelen.

Schitterend advies, niets aan toe te voegen, ik heb wat dom dom adviezen gelezen, gooi maar op de vuilnishoop.

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

On 15-01-2013 11:15 bulekurus wrote:
Zijn er mensen hier die op de beurs van Jakarta spelen ?

Als je een internet verbinding hebt in Indo kun je ook op andere beurzen handelen...eehh..spelen.

Bijvoorbeeld de S&P500 of Forex, zijn vele malen volatieler dan de IDX.

lees voor gebruik wel de bijsluiter

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

spacer line  

in het verleden heb ik veel heen en weer gereist van holland naar jarkarta of surabaya of bali.iedereen weet dat je tot een bepaalt bedrag kan mee nemen .ik hou het onder de 10 scheelt een hoop belasting ,liever geen belasting .hellemaal niks via bank instantsies over maaken scheelt heel erg veel gewoon cash meenem 'heb er leuke ervaring mee aan gedaan' dus alls je met twee man 'bent dat tikt aan 'het is maar op wat voor 1 iede je zelf op komt' je kan zelf's een afspraak. als jij fam hebt die meschien ook over komen in het zelfde jaar'

spacer line  

On 16-01-2013 08:16 gerry deuren wrote:
in het verleden heb ik veel heen en weer gereist van holland naar jarkarta of surabaya of bali

Het zal wel een paar jaar duren voordat de opbrengst van je kapitale villa in Wassenaar of het Gooi meegenomen kan worden . Emoticon: Shiny

spacer line  

dat huis stond in bussem heb ik al 8 jaar geleden verkocht 'en voor de rest ''keep on smiling''holland ''ik wil daar geen wint eijere meer legen 'indonesia is mijn Roots en daar ben ik trots op ''Merdeka 'Dengan Hormat

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik denk dat het stilaan tijd wordt om een ING-rekening te openen! Zelfs voor kleine bedragen(onder 5.000 euro) betaal ik iets meer dan 30 euro/keer ik geld naar Mandiri laat overschrijven. :-( Met KBC

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

Ik betaal met BNP Fortis niet meer dan 10 Euro per transactie. Mandiri geeft een betere koers dan BCA trouwens (dat is in het totaalplaatje eigenlijk nog belangrijker dan transactiekosten bij grotere bedragen natuurlijk).

Wat verstandig is: een Euro rekening openen bij Mandiri. Geld overmaken, dus wordt niet geconverteerd naar IDR. En nu staan de Euro's op de Indonesische rekening en kan je gaan onderhandelen. Je krijgt een veel betere koers dan de officiële, als je gewoon in je bankkantoor langsgaat en je vraagt wat de beste rate is. Het is echt onderhandelbaar!!

De termijn deposito's zijn dus zeker wel interessant hier*. Momenteel kan je ca. 7% voor één jaar krijgen; officieel is het 5,5% for de grotere commerciële banken (Umum) en ik denk 7.5% of zo voor de kleine plaatselijke (BPR). Dit verandert constant. En (afhankelijk van type bank) is een maximum bedrag verzekerd door de overheid (LPS). Dit is vergelijkbaar met de 50.000 Euro verzekering van de overheid in België. Maar wel uitkijken welke bank (Umum, BPR, ...) want niet alle types hebben die dekking (vandaar dus de verschillen in rente opbrengst). De inflatie is momenteel 4,3% hier.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Bulekurus: In Indonesië hebben ze trouwens geen BIC/IBAN maar SWIFT, dat is vergelijkbaar dus geen probleem met online bankieren e.d.

*Een voorbeeld uit het leven gegrepen (ahum):
Een opbrengst van 7% op jaarbasis op een deposito bij een BPR van 1 miljard (ca. 80.000 Euro), heeft een netto maandelijkse opbrengst van iets meer dan 4,66 miljoen rupiah (1.000.000.000x0,07/12x0,8) oftewel 56 miljoen per jaar. Dat is dus 4.395 Euro op jaarbasis na kosten en belastingen.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Goed idee van de euro rekening bij Mandiri, wist niet dat dat bestond? ik zal de echtgenote eens laten informeren.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

Bij BCA hebben ze alleen £ en $, geen €

spacer line  

On 17-01-2013 03:36 jstar wrote:

*Een voorbeeld uit het leven gegrepen (ahum):
Een opbrengst van 7% op jaarbasis op een deposito bij een BPR van 1 miljard (ca. 80.000 Euro), heeft een netto maandelijkse opbrengst van iets meer dan 4,66 miljoen rupiah (1.000.000.000x0,07/12x0,8) oftewel 56 miljoen per jaar. Dat is dus 4.395 Euro op jaarbasis na kosten en belastingen.

Ahum, ahum , ahum. Emoticon: Wink
Jakarta , here we come .

Wat euro krismon ?? , "in den Oosten" is je pecunia meer waard ". Emoticon: Party!

In Holland heb je geen personeel , moet je zelf afwassen, inkopen doen (Lidl of Aldi ) , in de winter is koud of nat en winderig.
Wordt je ook winderig van, masuk angin .
Ze hebben geen Mall, alleen W.C

spacer line  

On 17-01-2013 03:55 jstar wrote:

Volgens mij vergist u zich: Je kunt bij BCA een IDR-, een US$ of een Euro rekening aanhouden. Juist een GBP / £ -rekening ben ik nog niet bij hen tegengekomen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Wat AEB zegt dus inderdaad. Spreiding. In Singapore je geld parkeren is niet echt handig als je in Indonesie woont trouwens. Mocht er iets ingevuld moeten worden, moet je ervoor naar Singapore..
On 17-01-2013 03:55 jstar wrote:
Hier hebben ze bij de BCA wel euro, en ook Chinese Yuan trouwens.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Die klopt, maar de inflatie is dus meer dan 2/3 van de netto rente-opbrengst van 5,6% (na belastingen, voor kosten), dus na 1 jaar schiet je er op 80.000 euro nog geen 1500 euro mee op, en dat bij een BPR, waarvoor de voorwaarden veel minder bescherming bieden dan een 'gewone' bank.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Mijn centen (en die van het bedrijf) staan op gewone lopende rekeningen, die hier ook eigenlijk spaarrekeningen zijn (tabungan), hierover krijg ik een fooi aan rente, maar ik hoef er geen geld voor weg te zetten en hoef er niets speciaals voor te doen. Is wel prima dus zo.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Allemaal dus weer van die droomverhalen, puntje bij paaltje komen er twee man op de proppen met het juiste verhaal en dan blijkt de ballon volledig doorgeprikt hé jstar?
Zoals gewoonlijk geef je dan geen antwoord meer Emoticon: Angry

jstar
User
spacer line

Goh Malam; heb je weer schuim in de mondhoeken en bloeddoorlopen ogen? Vervelend hè, die jaloezie en afgunst. En je bent niet eens voorzichtig of waarschuwend; je geniet er gewoon van mensen die wel succesvol zijn te zien mislukken.

Iedereen moet rekening houden met inflatie, daarom vermeldde ik het ook (alhoewel het eerder niet ter sprake kwam, de vraag was: hoeveel is het rendement in Indonesië.). Dat is standaard bij een financieel beleggingsplan. Als je trouwens een spaarrekening met de hoogste rentes in de BENELUX neemt zie je 2,6% (1,4 basis +1,2 getrouwheid) bij een instelling met gewoon geen reputatie voor tenminste één jaar vast. En met een inflatie van 2,2% hou je dan nog veel minder over.

Dus het punt blijft; de mogelijke inkomsten op korte termijn rekeningen zijn hier gewoon hoger dan in de meeste Europese landen. En hebben een zeer laag risico. Maar mij best hoor Malam; als je die paar pensioencentjes van je gewoon op een spaarrekening wil zetten in NL of in een sok onder je matras, ga je gang. Oh ja, vergat; je hebt helemaal geen KITAS dus je kan niet eens een rekening openen bij een Indonesische bank. TJA, WAT IS NU HET JUISTE VERHAAL?

Dus aan Bulekurus en Nsenada: shop around . Ga bij Mandiri en BCA langs (Umum) en bezoek een paar BPR's in je streek. En laat je niet afleiden door personen die geen benul hebben (er zitten hier echt wel een paar niet-rotte appels in de mand).

Er is trouwens wel degelijk GEEN Euro rekening mogelijk bij BCA. Ik doe de helft van mijn bankzaken daar en heb het een aantal maal nagevraagd.

bulekurus
User
spacer line

Dus dit wil zeggen als ik 400,000 euro in Indonesie op de bank zet dat ik zeker 20,000euro aan interesten krijg ? infatie niet meegerekend ?

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. bulekurus:

Ja, daar komt het wel op neer. Is enigzins afhankelijk van het aktuele deposito 1m/3m/6m/9m12m rente tarief, hoe lang je e.e.a. vastzet, bij welke bank, etc., etc.

En als u bereid bent iets meer risico te nemen, kunt u uw geld ook op deposito zetten bij een zgn. BPR bank, die momenteel bruto 13% ( !! ) rente uitkeert. Dan levert die Euro 400K op de bank je Euro 52K aan rente op.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

let er op dat LPS (Lembaga Pinjam Simpan) een zogenaamde 'redelijke rente' (bunga wajar) heeft, die per 31 december 2012 op 6 % is vastgesteld voor rupiah-rekeningen. Ligt je rente hoger, dan valt het geld op deze regeling NIET onder het garantie-fonds voor banken! Voor Kredietbanken (BPR) is deze rente 8,5% trouwens, dus je rupiah's op een rekening waar je 13% is NIET gedekt in geval de bank omvalt.

Bovendien is dit garantiefonds tot maximaal 2 miljard rupiah per rekening/per bank. Niet dat ik zoveel in de melk te brokkelen heb, maar zag dit toevallig bij Mandiri hangen eerder vandaag.

Website LPS met info over 'bunga wajar' (links onder menu kijken of even juiste datum selecteren, hier pakt ie standaard Februari 2012)

PS. Voor valas is deze bunga wajar 1.25 %

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 05-02-2013 19:38 bulekurus wrote:
Dus dit wil zeggen als ik 400,000 euro in Indonesie op de bank zet dat ik zeker 20,000euro aan interesten krijg ? infatie niet meegerekend ?
niets is zeker tot je de rente hebt ontvangen. Rentes kunnen verhoogd en verlaagd worden naar gelieven van de bank zelf. Maar in redelijkheid kun je er vanuit gaan dat je ongeveer dat bedrag zult ontvangen, dat is dan wel in delen van 12, want de meeste banken hier (of allemaal?) keren rentes op (spaar)rekeningen maandelijks uit. Deposito-rentes kun je vaak zelf bepalen wanneer je die uitgekeerd wil hebben en hoe (naar rekening of herinvesteren).

spacer line  

Als het mogelijk is zou ik gaan spreiden , Indonesische bankrekening en onroerend goed .
Bij onr.goed( mits je het kan doen) heb je soms 50% rendement binnen 1 jaar .
Dat kan mensen die daar wonen en ook doen mss vertellen .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,169,969 topic views - 233,608 posts - 13,687 topics - 24,372 members - last post @ 15-09-2019 17:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,240,412 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com