indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

De verjaartermijn in IndonesiŽ is redelijk lang voor dit soort zaken; dertig jaar. Indien men dus door frauduleuze handelingen een rechtmatige erfenis is ontzegd, kan men een rechtsvordering indienen, ook al dateren de feiten uit 1995/2011 (of 2009 in het eerste geval).

Natuurlijk dient u goed te beseffen wat zoiets inhoudt; het is niet eenvoudig vanuit een ander continent een rechtszaak aan te spannen. U zult tijd (ťn geld!) moeten investeren in een dergelijke zaak. Het is dus belangrijk zichzelf los te koppelen van het emotionele aspect en zich af te vragen of het allemaal de moeite waard is.

Kinderen en echtgeno(o)t(e) van de erflater vallen in klasse 1, broers/zussen en ouders in klasse 2. U bent dus de eerste erfgename. Nationaliteit heeft geen belang. Alhoewel er wel een executeur en een boedelbeschrijving dienen te zijn, is het de vraag of dit allemaal eenvoudig terug te vinden is. Testamenten worden maandelijks geregistreerd (doorgegeven door het notariskorps). Als er geen testamenten zijn, is het Indonesische versterferfrecht (versterfrecht is een oude term) van toepassing; dit is geen Islamitisch en geen Adat recht maar in feite gebaseerd op Nederlands recht, laat u dus niet van de wijs brengen (onder het mom van Hier is alles anders)! Dat gezegd hebbende, zijn er afhankelijk van de locatie, vaak wel locale tradities en nemen rechtbanken dit soms wel in overweging.

Dus wat u kunt doen? Een (Indonesische) advocaat in de arm nemen.

Pasal 834
Ahli waris berhak mengajukan gugatan untuk memperoleh warisannya terhadap semua orang yang memegang besit atas seluruh atau sebagian warisan itu dengan alas hak ataupun tanpa alas hak, demikian pula terhadap mereka yang dengan licik telah menghentikan besitnya. Dia boleh mengajukan gugatan itu untuk seluruh warisan bila ia adalah satu-satunya ahli waris, atau hanya untuk sebagian bila ada ahli waris lain. Gugatan itu bertujuan untuk menuntut supaya diserahkan apa saja yang dengan alas hak apa pun ada dalam warisan itu, beserta segala penghasilan, pendapatan dan ganti rugi, menurut peraturan-peraturan yang termaktub dalam Bab III buku ini mengenai penuntutan kembali hak milik

Pasal 835
Tuntutan itu menjadi lewat waktu dengan Iewatnya waktu tiga puluh tahun, terhitung dan hari terbukanya warisan itu.

Nog even terugkomend op blacklisting van dhr. RL; ik ben het eens met dhr. Malam dat het 'ik kom IndonesiŽ niet meer in door toedoen van mijn broer' verhaal zeer onwaarschijnlijk is. Als men op een zwarte lijst terecht komt, wordt men hiervan op de hoogte gesteld en is dit gebruikelijk voor een termijn van zes maanden tot een jaar. Men kan bij DirJemIm een aanvraag (laten) indienen om zich van de lijst te laten verwijderen. Nŗ 2009 kan men dit met een narcotica gerelateerde overtreding trouwens vergeten; dan is het permanent (de boeken toe).

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Een puntje Lieve .. je zegt nationaliteit doet er niet toe.
Ook niet als de dochter (inmiddels) een andere nationaliteit heeft
Ze kan dan wellicht wel erven maar bezit hebben/houden is toch
niet een vanzelfsprekendheid
Ik dacht dat ze dan binnen een jaar het moet verkopen of overdragen
als (niet-WNI) buitenlander

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Jawel mijnheer Sabar. Maar; ze kan wel gewoon erven, ondanks de verplichting binnen een jaar weer te verkopen. Dus eigenlijk is er ten gronde geen probleem.

Misschien nog iets dat interessant kan zijn; het erven van onroerend goed door een buitenlander mag, tenzij er een testament is. Dan is de erfenis onwettig. Dit heeft de wetgever ingebouwd om te vermijden dat men zo de wet op buitenlands bezit omzeilt.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ok dan heb ik het toch goed begrepen, erven kan (zoals ik ook zei)
maar binnen een jaar dient het verkocht of overgedragen te worden
door een buitenlander (bezit houden kan niet)

Dat laatste wist ik nog niet dus dank je weer iets erbij geleerd.
Je bent een wandelende encyclopedie Emoticon: Worship

spacer line  

On 24-03-2014 09:51 sabar2 wrote:

Ok dan heb ik het toch goed begrepen, erven kan (zoals ik ook zei)
maar binnen een jaar dient het verkocht of overgedragen te worden
door een buitenlander (bezit houden kan niet)

Deze gegevens zijn te lezen in U.U. P Agraria ( ex Agrarische Wet), U.U. Perkawinan(Campuran) 1974 , U.U Waris (let op Hukum Islam kan anders zijn dan K.H.U.Perdata ) en eventuele jurisprudentie .

Zie ook oude posting van Sidia en S.A
KHU.Perdata is een voortzetting van de Oude BW ( Nederlandse BW ) aangevuld met nieuwe aanpassingen.
In principe kan je zeggen dat de Indonesische wetten bijna dezelfde is met de Nederlandse (nieuwe) B.W

Vraag Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Retno
Als de erflater behoorlijk gefortuneerd waren , dan kan het de moeite waard zijn om te procederen.
Wel de goede advocaat nemen , en alles duidelijk vastleggen hoe de condities moet zijn , qua kosten aspect en tijd .

bisa dicek of makemyday .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Een onbeantwoord iets nog, gewoon een weetje voor mezelf,ook voor anderen
uiteraard.

Hoe zit het met onterven in Indonesie is dat mogelijk ??
(het gebeurt in de praktijk, maar is het legaal)

spacer line  

On 24-03-2014 13:12 sabar2 wrote:

Een onbeantwoord iets nog, gewoon een weetje voor mezelf,ook voor anderen
uiteraard.

Hoe zit het met onterven in Indonesie is dat mogelijk ??
(het gebeurt in de praktijk, maar is het legaal)

Het kan , maar toch moet men rekening houden met de legitieme portie.
Moet hij/zij aanvechten bij de rechtbank.

Dit is wat de K.H.U.Perdata /Hukum Waris betreft.
Wat Hukum Waris Islam betreft kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, moet even na lezen.
Ya ze hebben bepaalde formule , is behoorlijk ingewikkeld.
Van daar dat de meeste Indonesiers de KHUPerdata kiezen.
Ik ook Emoticon: Shiny

Doordat ik getrouwd ben met een Londho in 1979 val ik in de UU Perkawinan Campuran 1974 en ook kan ik de Hukum Waris Islam kiezen.

Mijn erfenis (ouders gestorven >12 jaar geleden) is ook volgens de wet afgehandeld (ook Nederlandse) .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Retno,
voor zo ver ik weet is de erfenis vrij van successierechten in Nederland .
In Indonesia ook .
De erflaatster en erfenis is in buitenland .
Zie Nederlandse belasting site
Wel moet men administratie/notaris kosten betalen(niet veel) voor de zgn Bea Balik Nama .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

De Legitieme Portie, waar ze altijd recht op hebben, is afhankelijk van het aantal kinderen. Bij ťťn is het wettelijk deel de helft, bij twee kinderen is het twee-derde, dan drie-kwart, enzovoorts.

Er is trouwens een consequente lijn; als een kind is overleden, krijgen de kleinkinderen van hem/haar dit deel.

spacer line  

On 24-03-2014 09:10 Lieve wrote:

Nog even terugkomend op blacklisting van dhr. RL; ik ben het eens met dhr. Malam dat het 'ik kom IndonesiŽ niet meer in door toedoen van mijn broer' verhaal zeer onwaarschijnlijk is.
Als men op een zwarte lijst terecht komt, wordt men hiervan op de hoogte gesteld en is dit gebruikelijk voor een termijn van zes maanden tot een jaar. Men kan bij DirJemIm een aanvraag (laten) indienen om zich van de lijst te laten verwijderen. Nŗ 2009 kan men dit met een narcotica gerelateerde overtreding trouwens vergeten; dan is het permanent (de boeken toe).

Klopt .
De probleem is dat sommige mensen niet weten dat ze in een DPO (Daftar Pencarian Orang) vermeld zijn .
De redenen kan verschillen zijn , zakelijke ruzie, zwartmakerij , onbetaalde schulden/rekeningen .
Bij buitenlanders is het moeilijker , dan moet hij echt gezocht zijn .
En dan kom hij/zij in de lijst van Pencekalan.

Kinderen/vrouw onverzorgd achter laten zie praktijk voorbeelden zoals verteld door een vaste lezer of schrijver in Indahnesia, of de "hengkang"verhalen in indonesische kranten.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ok bedankt Lieve Surya ik zie het soms gebeuren en dan worden er altijd wel
redenen genoemd maar ik vroeg me alleen af of het ook legaal kon.
Het kan dus eigenlijk nagenoeg gelijk als in NL met behoud van het kindsdeel.
(dat kindsdeel kan in de praktijk weleens weggestreept worden tegen onderlinge
schulden heb ik in de praktijk geconstateerd, dus dan hou je soms weinig over)

spacer line  

On 08-01-2013 16:33 Robert L wrote:
Mijn moeder is 3,5 jaar geleden overleden zonder mijn medeweten.Mijn broer heeft het al die tijd verzwegen.Hij heeft in de tussentijd de huizen/onroerend goed van mijn moeder verkocht en het geld in zijn eigen zak gestoken.En ook het geld op mijn moeders bankrekening heeft hij toegeeigend.Mijn moeder had geen testament.Kan dit zomaar gebeuren in Indonesia?!! Mijn broer heeft de Nederlandse nationaliteit en is getrouwd met een Indonesische.Hij beroept zich op het Indonesische versterfrecht.En zegt dat de Nederlandse rechtsmacht niks te zeggen heeft over deze kwestie.Ben bezig hem in Nederland voor de rechter te dagen.Wie heeft soortgelijkige ervaring of advies

spacer line  

Halo Robert,

Heb zojuist de hele topic gelezen was toevallig hierop beland, zelf ben ik bezig voor de erfenis van een vermoorde Nederlander in Bali. Ben destijds gevraagd voor de programma vermoord in het butenland van JOhn vd Heuvel als vertaler. ik raakte automatische verwikkeld in een zeer ingewikkelde proces voor het verkrijgen van de erfenis als buitenlander (nederlander). Voor de erfenis van betreffende persoon (zie uitzending gemist Vermoord in het buitenland RTL 4 in Batu Indonesia.
Ik heb voor deze persoon alles goed geregeld.In 2010 zijn 2 hele dure nederlandse advocaten gestuurd naar Indonesia met Nul op Request. ik zie dat jouw zaak zich afspeeld in 2013...De zaak in Batu liep al in 2010.
Ik ben geen advocaat maar heeft deze wegen toch bewandeld ondanks dreigementen en intimidaties..Ik hoop dat je het inmiddels heeft afgehandelde mocht dit niet zo zijn kan je altijd kontakt met me opnemen via hans_ambonRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com dit geld natuurlijk ook voor andere bezoekers van deze forum. Ik ben inzetbaar voor allerlei zaken in Indonesia.

Groetjes

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

62,468,896 topic views - 228,708 posts - 13,635 topics - 19,566 members - last post @ 17-10-2018 14:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

106,733,635 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com