indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Ik verbaas me eigenlijk dat ik niets lees over al die goddelijke vruchten in Indonesia!
Voor mij is deze heerlijke diversiteit (ook de vruchtensappen die je hier zo voordelig koopt; van Es Jeruk tot Sursak of Jus Papaya) alleen op zich al een reden om hier in Indonesia te gaan vertoeven, liefst voor altijd...

Ik heb in NL, in de UK waar ik drie jaar woonde en in Indonesia fotoboeken - met beschrijvingen over al die tropische vruchten - gezocht, maar zonder echt

Okay, waar ik nu hier tegenaanloop bijvoorbeeld, is deze vraag. Ik zoek de naam van - een voor mijn smaak, onder de zon, de meest heerlijke - vrucht. Volgens mij lijkt deze van buiten op de lenkeng (een rond, gelig vruchtje van ruim een cm. doorsnee, met zwarte pit binnen en wit vruchtvlees, de smaak lijkt wat op die van lychee).
Maar de smaak lijkt op die van manggis (NL: manggistan), maar eigenlijk iets lekkerder, en je hebt ook niet die bittere stukjes daartussen (die voor vervelende verassingen zorgen tijdens het eten en wegdromen met je ogen dicht). Het zalig genotteren hoeft niet gestoord te worden door grote waakzaamheid, en ondanks dat toch nog 'verrast' te worden door zo'n bitter (gelig vaak ipv wit) partje.

Overigens, in mijn Spectrum Encyclopedie van 26 delen, staat iets opmerkelijks beschreven (voor een wetenschappelijke, neutrale infobron!), als cursiefje bij een tekening van de manggistan: 'de smaak mag misschien beschouwd worden als de lekkerste ter wereld', Emoticon: Yummie! of zoiets. Het is wel 20 jaar geleden dat ik dat las, maar zo ongeveer werd dat beschreven, wow!

Wel, er bestaat een vrucht, waar ik de naam van zoek, die deze manggis zelfs nog overtreft. De witgele partjes smelten op je tong, de smaak is onbeschrijfelijk!!!
WIE o wie weet wat? Emoticon: Worship

Your attitude determines your altitude

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

'.... gezocht, maar zonder echt.... '; RESULTAAT moest daar achter staan.

Heb trouwens ook tijdenlang gezocht naar een zelfde soort 'survival'-boekje, een naslagwerkje, liefst wat kleinig, maar met foto's en heel informatief over de flora en/of fauna in de tropen (ihb Indonesia)! Tijdens mijn tochten zou ik best eens willen weten hoe die kolossale blauwe vlinder heet, die voorbijwappert!!! Of welk soort (van de wel 200 soorten!) palm ik voor me zie, en wat voor vrucht hij draagt, ev. waar hij verder voor wordt gebruikt door de bevolking of industrie (schoenen, kleren? huizenbouw?).... dat soort boek dus Emoticon: Stupid Als iemand IETS weet, ik hou me aanbevolen!! Iya, makassi deh.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Mogelijk zocht je deze vrucht Keduadam. De naam is longan en heeft het formaat van een druif. Zelf vind ik het wel smakelijk. Hij behoort geloof ik tot de lychee soorten en smaakt ook zo. De stugge schil laat zich makkelijk lospellen, waardoor er transparant vruchtvlees met een zwart pitje overblijft.

spacer line  

http://su.wikipedia.org/wiki/Dukuh ?
In het Sundanees , dus zal Bpk Ke2dam wel kunnen lezen.

bisa dicek of makemyday .

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

TX Dangdude, maar die longan (Chinese naam?) is denk ik de Lengkeng (Indonesische naam?) die ik noemde, en hier nu zit te eten. Die vergissing vanmiddag op de markt (ik hoopte op die genoemde favoriete vrucht) is toch wel lekker. En met die zwarte pitten hou ik nu een spuugwedstrijd, op het ratje wat steeds heen en weer loopt voor mijn kamer.
Zelfs met behulp van die super- iPad app 'Action Movie' wat ik net daunloodde, moet die rat allang daud zijn.

Hey Pak Surya, je mag weer door, subliem van jou!!! Ja DAT is m... zonder pit, oef, supervrucht! En ik weet t weer, met het schillen krijg je een enorm lijmerig en plakkerig gevoel aan je vingers. En ALLE partjes kan je eten, dat is met de manggis niet zo!
'Dukuh' hier in Indonesia inderdaad...
Leuk hoor, in het Sundanees Emoticon: Blush ...Yes, I know a little Sundanese (the one who ownes a rumah maken sate : ) ngeunah!

Maar hier toch de NL versie voor de simpele zielen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Langsat

Blijkbaar heet hij dus ook Langsat, of Langkah? maar dat is maar waar je bent denk ik.
Ga meteen informeren of de muson daarvoor al is. Hier ga ik voor Emoticon: Yummie! ! Terimah kasih!!!!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Bpk Keduadam zal het zeker kunnen lezen Om.
Voor het geval je het niet weet er staan namelijk maar 2 zinnen in Sundanees, de rest gewoon in het Bahasa Indonesia, dus niet interessant doen alstublieft.

De foto van de vrucht van Dangdut is geen dukuh, maar lengkeng Emoticon: Wink

Vreet me te pletter aan die dingen, zonder Sundanese taal of wikipedia, gewoon lekker en het kost geen ruk.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Langsats in Malaya generally bear twice a year-in June and July and again in December and January or even until February. In India, the fruits ripen from April to September but in the Philippines the season is short and most of the fruits are off the market in less than one month.

Proberen om in Kuala Lumpur (daar heb ik ze nl. ontdekt!) mijn SosBud in het Langsat musim te halen... Emoticon: Yes!

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Nee beste Malam, GEEN lengkeng dus Emoticon: Shiny

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Ik ben bijna klaar met het spugen van die pitten van de Lengkeng (de Dukuh, of Lngsat/ Langkah heeft geen pit), en op de verpakking staat (in de Foodmart gekocht):

Rp/kg 36.900 Total pric 10405 Net Weight 0.282; barcode a2411330"104050 LENGKENG BANGKOK SU

Lus je nog peultjes? Eet jij die Lengkengs maar, ik ga voor die andere, heerlijkste vrucht die er is; naam en info zie boven! Emoticon: Laugh out loud

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Hoera, de DUKUH is weer gesignaleerd op Java! Gelukkig is de (korte!) dukuh-musim weer begonnen voor die - voor mij - favoriete vrucht. Naast de MANGGIS , ook al jaren op mijn TATARATAAA... Nummer Één 'Ranglijst van WereldVruchten'.
Dan schaam je je toch dat NL alleen de appel en de peer heeft, maar ja, koud hè en geen zon. Nee dan 'Paradiso, met je palmenstrand', Cimeroni2, en Ramona... Emoticon: Blush en de hele santekraam, is hier dan toch beter vertoeven voor de (intelligente) mens, dier en vrucht (of: fruit, in NL).

En nu ook de SAWO (net ontdekt weer na zo'n 50 jaar weggeweest!!! wow een echte tempo doeloe smaak HAHA). Ik herinnerde mij de geur en de smaak nog precies (persis)!! Ik wist nog wáár ik ze at een halve eeuw geleden! Wat een paradijselijke smaken!!! en geuren. Emoticon: Party!
Ik wordt daar bijna geil van, mmmuah!
Dus die 'Adam'-ervaring mss, en hoewel iedereen het over een 'appel' heeft, staat dat nergens in Genesis3; wel een 'vrucht', symbolisch of niet. Emoticon: Yes!

De vergelijkbare LENGKENG is ook lekker en allang verkrijgbaar (mss wel het hele jaar door?) maar de DUKUH vind ik net ff lekkerder, hoewel is nu nog wat zurig; dus voor de Indonesiër wat minder.
En hoewel ze niet aan een tros zaten (??) en ook minder lekker waren als in Kuala Lumpur een jaar geleden, is dit echt smikkelen! Aduuuuuh.

Dan neem ik die bittere partjes (net als bij de Manggis) er maar op de koop toe...
Als ik weer per ongeluk even misbijt, denk ik maar; is vast 'goed' (niet: gezond), want obat is ook bitter. Emoticon: Laugh out loud
Dus niet dat ik nu extra veel bittere partjes ga eten, dat ook weer niet.

(de dukuh heeft vier, vijf of zes partjes... net als de manggis. Met in elk partje vaak een pitje. De grote dukuhs laat ik liggen op de pasar; de kleintjes hebben die grote pitten niet en zijn vaak beter... Alhoewel aan de tros - zoals in KUL - heb je geen keuze... maar die zijn lekkerder; mss toch iets ander soort, wie zal t zeggen? Ik vraag het de volgende keer; ik wil ze minta aan de tros! ... De lengkeng heeft een pit, net als de rambutan (en lychee?)- waar ik ook met smart op zit te wachten!). En vooral de rambutan uit Sumatra. Misschien pas in maart of zo. WIE weet dat??...)

Hoewel ik al 20 jaren geen obat (en helemaal geen onnodige 'vitamine preparaten' ) meer slik - of drink, voor Indonesische begrippen... (ook vanwege de bijwerkingen en grote vragen die ik heb over het effect - vaak fifty-fifty - en alle axioma's die de 'wetenschap' vaak hanteert). Trouwens de gezondste 'obat' is hier al dat overdadig aanwezige en gevarieerde fruit. Ik hoop dat de overheden eens meer hun verantwoordelijkheid voelen om kennis over en noodzaak van fruit (vruchten te) eten te stimuleren op alle scholen... want als ik zie wat hier aan die chemische rommel wordt gevreten, daar is Frankrijk niets bij.
En iedereen is ziek steeds, om me heen! Als de kleinste scheet even dwarszit, hup (dure) obat vreten!

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

De zuurzak of guanábana (Annona muricata) is een plant uit de familie Annonaceae. Het is een kleine, groenblijvende, diep vertakte, tot 10 m hoge boom met roestkleurig behaarde jonge takken. De ovaalvormige, gaafrandige bladeren staan uitgespreid en zijn tot 7 x 20 cm groot en hebben een 1 cm grote bladsteel. Van boven zijn de bladeren donkergroen en glanzend en van onderen lichter groen en dof.

De bladeren van de zuurzak worden traditioneel gebruikt als medicijn tegen hoge bloeddruk. Een studie uit 2011 op muizen heeft aangetoond dat extracten van deze vrucht een zeer gunstig effect hebben als therapie tegen borstkanker Anderzijds is er een verband aangetoond met het voorkomen van atypische vorm van de ziekte van Parkinson en het nuttigen van de zuurzak vrucht. Dit zou verklaard kunnen worden door de aanwezigheid van annonacine in zuurzak wat een zeer sterke complex 1 remmer is van de mitochondriën.

In West-Sumatra Indonesië en Maleisië wordt de zuurzak ook wel Durian Balando of Durian Belanda ("Nederlandse Doerian" Emoticon: Wink genoemd, waarschijnlijk omdat de Nederlanders de zoete zuurzak wel lekker vonden (in tegenstelling tot de "stinkende" echte doerian). In Oost-Indonesië vindt men de benaming Nangka Belanda, hier wordt vaak als reden opgegeven dat de vrucht zo heet omdat het vruchtvlees wit is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurzak

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Moet je van houden Dangdude, niet echt mijn smaak, maar voor mijn echtgenote pure verwennerij.
Voor de rest kunnen we hier allerlei verse sapjes van diverse vruchten kopen voor een habbekrats, lekker hoor en gezond.
Wij vragen altijd wel duidelijk zonder suiker, ze pletteren te pas en te onpas overal suiker bij en dat verpest volgens ons de smaak.

Overigens kelapa muda, zo uit de bomen in onze tuin gerukt, even koelen topje eraf jam jam, wat een versnapering.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Ik ken deze vrucht niet Malam. Wel van gehoord. De vrucht zou erg gezond zijn en er wordt van beweerd dat het sap beter tegen kanker zou werken dan een chemokuur. Maar wetenschappelijk is het nog niet 100% aangetoond. In België is import van deze vrucht en plantdelen verboden zelfs, dus dat geeft al aan dat de gunstige eigenschappen van de plant nogal bestreden worden.

Wat een luxe zeg een kelapa muda uit eigen tuin!

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Ik ken de zuurzak (sirsak) ook. Zowel in Indonesie als in Costa Rica gegeten. Ik vind het één van de lekkerste vruchten.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Dangdude, ja geweldig, hé, daar zijn we ons terdege van bewust.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Jan, Poppy ook.
Op dit moment zijn er weer volop rambutan, daar kan ik weer geen genoeg van krijgen Emoticon: Yummie!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Overigens kelapa muda, zo uit de bomen in onze tuin gerukt, even koelen topje eraf jam jam, wat een versnapering.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Malam
Niet teveel van drinken hoor,krijg je slappe knieën van. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Shalom

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hahaha beter mijn knieën slap als wat anders Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

elsbeth
User
spacer line

O heerlijk, rambutan.
Salak (snakefruit), is die al voorbij gekomen?

http://plzcdn.com/resize/500-5(...)ZWUgb3Blbi5qcGc=.jpg

Vond ik matig lekker, geef mij maar een goede mango.
Alleen al daarom sleep ik altijd mijn Zwitserse zakmes aan mijn riem bij me.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Durian!!!! Emoticon: Yummie!

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hahaha durian, ik lust het wel, maar is niet bepaald mijn favoriet Emoticon: Blush
Ik heb wel geleerd de goede er uit te pikken, knijpen, ruiken, openmaken en afdingen Emoticon: Yes!

Zijn ze hier in voldoende hoeveelheden, regelmatig toeslaan, ondanks dat het niet mijn favoriete vrucht is.
Ik stijg dan regelrecht een aantal treden op de ladder bij Pop, dan kan ik gewoon enkele dagen geen kwaad doen Emoticon: Yummie! Emoticon: Laugh out loud

zieleffe
User
spacer line

Malam niet doen durian gist in je buik doe je daar een fles bier er bij dan kan je ontploffen.....
Het gaat vergassen, samen is dat enorm groot lucht verontreiniging, dat je dan niemand in je buurt moet hebben, arme poppie...... Emoticon: Devil

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Durian kan je misschien wel de koning der fruitsoorten van Indonesië noemen. Meestal vindt men deze vrucht heel bijzonder en lekker, of juist niet. De penetrante geur speelt vaak een hoofdrol in het laatste geval.

Ik moet bij durian altijd aan een gids denken uit Bukit Lawang, Noord Sumatra. Deze jongeman rookte graag een ganya sigaret op het terras van mijn bungalow in de avonduurtjes. Tijdens een van onze gesprekken viel hij opeens stil omdat hij in de beboste donkere omgeving een ‘plof’ had gehoord. Hij rende daarop meteen in die richting en kwam al vrij snel weer met een brede grijns op zijn gezicht terug en een forse durian in zijn handen. Het volgende moment toverde hij flitsend ergens een klewang vandaan en kliefde de stekelige vrucht met een vakkundige haal open. ‘Good for potention miestèr Jan!’ , zei hij en daarna vertelde hij – al etend van het romige vuilwitte vruchtvlees – over zijn manier van stappen. Tot wel zeven stuks durians zou hij eerst eten voordat hij een avondje achter de vrouwtjes aanging. Maar hij dronk er nooit alcohol bij, omdat dit zou vloeken met de vrucht. Hij had wel eens gehoord dat dit zelfs gevaarlijk zou kunnen zijn.
Ik kreeg ook een paar van de eivormige vruchtdelen van hem en deze smaakten me bijzonder goed. Mijn gids lachte weer zijn tanden bloot en herhaalde : ‘Good for potention miestèr Jan!’

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-01-2014 21:26 dangdude03 wrote:
Maar hij dronk er nooit alcohol bij, omdat dit zou vloeken met de vrucht. Hij had wel eens gehoord dat dit zelfs gevaarlijk zou kunnen zijn.
Ik kreeg ook een paar van de eivormige vruchtdelen van hem en deze smaakten me bijzonder goed.
Er schijnen mensen te zijn die inderdaad levensgevaarlijke reacties produceren als ze durian en alcohol tegelijk eten/drinken. Ik heb ook iemand op Sumatera gekend die daardoor in het ziekenhuis terecht is gekomen. Aan de andere kant wordt durian ook wel vaak vermengd (ook op Sumatera) met tuak. Ik heb dat zelf ook wel eens geprobeerd. Maar gewoon een durian zo uit het vuistje (nou ja een halve dan... Emoticon: Smile ) is toch wel het lekkerst.
In Nederland maak ik er tegenwoordig ook toetjes mee.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Zag deze enkele weken geleden op mijn wandeling hier in de buurt.
Is in de (super)markt te koop als "dragonfruit", de indonesische of javaanse naam ken ik niet. Is van chinese oorsprong, dacht ik.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-01-2014 02:55 jupje wrote:
Zag deze enkele weken geleden op mijn wandeling hier in de buurt.
Is in de (super)markt te koop als "dragonfruit", de indonesische of javaanse naam ken ik niet. Is van chinese oorsprong, dacht ik.

[url=DSC02445]Click to see original image[/url]
Deze worden in Indonesia "buah naga" genoemd (gewoon de letterlijke vertaling van het een of het ander dus). Ik vind ze er meer spannend en exotisch uitzien dan echt lekker.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,876,818 topic views - 238,278 posts - 13,717 topics - 29,558 members - last post @ 04-04-2020 22:36 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,905,530 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com