indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Op National Geographic Wild is onlangs (wordt herhaald 20 januari) een documentaire vertoond van Richard Terry in de serie 'Man v Monsters' met de titel 'Winged assassin' over de Orang Bati op Ceram.
Deze documentaire is zo fake als wat.
Terry doet alsof hij vanuit een niet met name genoemde kustkampong als een ouderwetse ontdekkingsreiziger de jungle intrekt en speurt naar de Orang Bati die volgens hem een onbekend gevleugeld monster is, waarschijnlijk een reusachtige vleermuis, die in alle kustdorpen van Ceram angst en terreur zaait en kinderen ontvoert..
Dit verhaal is op veel websites te vinden en is in de wereld gebracht door een boek van Dr. Karl Shuker (The beasts that hide from man) waarin hij een getuige opvoert, ene Hughes Tyson die in 1987 in Uraur op west-Ceram werkte en zegt het daar van de bewoners gehoord te hebben.
Dit vliegende monster zou zich schuil houden in mount Kairatu. Volgens mij heeft hij het verkeerd begrepen en kent niemand op Ceram deze Batman, maar wordt met Orang Bati de stam bedoeld die in Oost-Ceram woont en waarvan ook beweerd werd dat ze konden vliegen en kinderen ontvoerden. Niet om op te eten, zoalsTyson zegt, maar om de bevolking op peil te houden trouwens.
In de documentaire bezoekt en filmt Terry een grot met vleermuizen en maakt een volgens hem levensgevaarlijke tocht over de Salawairivier en klimt in een boom om op een platform de lucht af te speuren naar de orang bati.
Kortom, alle dingen die honderden toeristen doen die op Ceram Sawai bezoeken en dat is inderdaad de kampong waar hij verblijft, waarbij hij wel zorgt dat die toeristen niet in beeld komen. Het is wel lachen: hij bevaart de Salawairivier in een piepkleine houten kano, de enige manier volgens hem, terwijl je op youtube de gemotoriseerde longboats ziet langsscheuren.
Toppunt is het slot, waarin hij een net bevestigt boven in een boom, om een orang bati te vangen en er plots een vreemde kreet klinkt, waarna hij wijst op voor dit geluid vluchtende apen. Op Ceram zijn geen apen voorzover ik weet, dus dit is duidelijk ergens anders gefilmd. In dit net vangt hij een kalong, vliegende hond, die volgend hem dan de bron van de verhalen is.
Wat ik nu wil weten is dit: in deze 'documentaire' interviewt hij 'ooggetuigen' uit Sawai, o.a. een plaatselijke arts, die volgens hem bevestigen dat ze het verhaal van de orang bati als gevleugeld monster kennen.
Nu wil ik weten of er inderdaad, naast het verhaal van de Orang Bati als stam, lokaal ůůk nog een verhaal over Orang Bati als vleermuisman daar de ronde doet. Ik heb dit van niemand bevestigd gekregen en ik denk dat hij de boel belazert, (of dat de bwoners hťm voor de gek hielden, wat hij wel verdient) maar voor alle zekerheid: kent iemand uit Ceram dit verhaal van de vleermuisman? Of heeft iemand hier op Ceram of daaromheen ooit over horen praten?

cathy
User
spacer line

Dag Jaap,

Dat is nou erg jammer dat ik dit nu pas lees. Wij komen net terug uit Ceram en wij zijn ook een aantal dagen op Sawai bij Ali geweest. Hadden wij dit verhaal geweten dan hadden wij zeker navraag gedaan. Klopt er zitten op Ceram geen apen dat hebben wij na gevraagd. Maar als jij net als wij vele malen in Indonesie hebt vertoefd dan hoef je maar een verhaal los te laten en als een inktvlek wordt dat verspreid. Iedereen gaat dat ook geloven, ze geloven ook alles. Een voorbeeld: wij staan onder een waterval en mijn man gaat het lege flesje vullen met water. De vraag van die mannen die ons naar die waterval brachten: wordt je hier erg sterk van? Ons antwoord was heel eenvoudig. Nou moet ik wel bekennen in dat gebied kennen ze geen toeristen en wij waren ook de eerste toeristen die ze ontmoetten. Mensen van de omliggende eilanden wisten niet eens van het bestaan van deze waterval!
Volgend jaar gaan wij terug naar het mooie seram en wij gaan nog meer op ontdekkingstocht maar hoogstwaarschijnlijk voor een langere tijd.

spacer line  

Je kan google Indonesia raadplegen.

Mitos orang Bati.
Mahluk hewan = Kort samengevat een wezen ,een vliegende dier die kleine kinderen ontvoeren .

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
User
spacer line

Dat "alles geloven" is volgens mij redelijk universeel. Volgens mij hebben er in Nederland bijv. heel wat mensen flesjes ingestraald water gekocht vanwege de geneeskundige krachten van Jomanda. In Amerika denken veel republikeinen (inc. een aantal oud-senatoren) dat de aanslag op de basisschool is veroorzaakt doordat op veel scholen de "prayers" zijn afgeschaft en teveel mensen in zonde leven.
Ik heb overigens het filmpje even bekeken en de apencheck gedaan. Er wordt inderdaad op google aangegeven dat er op heel de Molukken geen apen voorkomen.
In het filmpje wel degelijk apen te zien. Heel vreemd, ik kan me voorstellen dat je daar je vraagtekens bij plaatst, Jaap.

spacer line  

Bedankt voor de tip Surya, maar dit bevestigt alleen wat ik al vermoedde: alle Indonesische sites die naar de Orang Bati verwijzen als een gevleugeld wezen citeren letterlijk die enige bron, Hughes Tyson en hebben dit overgenomen van alle Engelse sites die dit ook weer allemaal van elkaar overnemen.
Iemand heeft als eigen verzinsel toegevoegd dat missionarissen in de 15e eeuw hier al melding van maakten en dat Tyson eerst sceptisch was tot hij er zelf een ontmoette (niet in het boek van Shuker terug te vinden) en dat wordt nu ook overal overgenomen; ook op sommige Indonesische sites.
De enige Indonesische sites die over de Orang Bati schrijven zonder uit dat boek van Shuker te citeren (inclusief een wetenschappelijk proefschrift dat ik vond) zeggen wat ik al beweerde: de Orang Bati zijn een stam in het oosten van Ceram waar magische krachten aan worden toegeschreven zoals kunnen vliegen.
Ik geef Elsbeth gelijk dat 'alles geloven 'universeel is, alleen al gezien de verspreiding van de mythe van de Orang Bati als batman hier in het westen.
Maar mythisch en magisch denken is op Ceram nog alom aanwezig en tastbaar in de atmosfeer.
De grap is wel dat over de hele wereld blijkbaar een mythe de ronde doet over Ceram die ze op Ceram niet kennen en dat op Ceram een mythe de ronde doet die op de rest van de wereld onbekend is.
En allebei over Orang Bati.

spacer line  

On 16-12-2012 13:52 Jaap van den Born wrote:

Maar mythisch en magisch denken is op Ceram nog alom aanwezig en tastbaar in de atmosfeer.
De grap is wel dat over de hele wereld blijkbaar een mythe de ronde doet over Ceram die ze op Ceram niet kennen en dat op Ceram een mythe de ronde doet die op de rest van de wereld onbekend is.
En allebei over Orang Bati.

Ik denk dat je het breder moet zien.
Hangt ook af wie je gesprekpartner (i.h.b de lokale bevolking).
Men ken daar de mythische wezen en de Orang Bati zelf.

Indonesia kent vele mythos/legendes die voor Westerlingen soms onbegrijpelijk en onbewijsbaar zijn .
Zoals de Orang Pendek in Sumatra.
Of de Orang Pendek in Flores (wel bewijsbaar).
De "zwarte panter" in Oost Java.
Of de Koningstijgers van West Java ( Maung Siliwangi) .

Over de legende/mythe van West Java.
Toen de Hindu koninkrijk Pajajaran ophield te bestaandoor de verloren oorlog tegen de Bantam=Moslim sultanat gingen de koning en zijn gevolg nga-hyang ( verdwenen).

Ze leven verder als verborgen volk die af en toe manifesteerde aan hun nakomelingen of mensen die gevoelig zijn ( heldervoelend en zien).
Daarom heet West Java ParaHyangan, land van de" verdwenen"Goden.

En eerlijk gezegd geloof ik dat ook , heb zelf meegemaakt en zelfs mijn Nederlandse vrouw had verschillende ervaringen.(waarnemingen).

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Mythisch en magisch denken is op Ceram volop aanwezig, zei ik , maar dat geldt natuurlijk inderdaad ook voor de rest van IndonesiŽ. Bewijsbaar en onbewijsbaar loopt doorelkaar heen, aan sommige zaken kan best een feit ten grondslag liggen, andere dingen worden verteld om lekker te huiveren en in die atmosfeer kunnen daarvoor gevoelige mensen ervaringen hebben die niet te verklaren zijn. Misschien moeten we die ook niet willen verklaren.
Achter een verhaal over een vliegend monster kan een onbekend dier schuilgaan, maar als het verhaal over het verhaal van een vliegend monster niet eens waar is, moet dat ook serieus onderzocht en niet zoals die Richard Terry doet, met bedrog gebruikt worden voor een commercieel filmpje om geld te verdienen, dat is gewoon oplichterij.
De sfeer in IndonesiŽ, met al die prachtige verhalen staat meer open voor legenden en mythen en de ervaringen waarover je spreekt dan hier in het 'nuchtere' westen, al bewijst het op internet rondzingend verhaal over de Orang Bati en andere zaken dat er wel naar gehunkerd wordt. De Nederlandse onderwijzer Pier Rimba Haan die op Ambon werkte zei daar eens over 'Als je geen telefoon hebt kun je niet opgebeld worden'.

robertino
User
spacer line

In Nederland wonen ook veel molukkers die uit Ceram komen, je kan bijvoorbeeld navragen op de molukse startpagina, of ga naar de site van mijn mooi molukken http://mmmaluku.ning.com/

spacer line  

Dat is grappig, ik had dat al geprobeerd maar alle links weigerden, maar deze deed het wel. Ik vond daar een facebookgroep van Ceramezen en heb me daar gemeld. Nu zit ik op mijn hoofd te krabben hoe ik dat aan moet pakken, want mijn verhaal is wat lang voor facebook.
En iedereen spreekt maleis.
Ik voel me net een onbekende die ongevraagd een familiefeest binnenstapt. Ik zal me eerst maar netjes voorstellen, dan merk ik vanzelf wie Nederlands spreekt.

lahatolo
User
spacer line

Grappig deze topic!

Ik heb de documentaire ook gezien van Richard Terry man vs monsters. En ik was niet onder de indruk daarvan. Want ik ken de verhaal van de Orang Bati wel. Ik ben namelijk Moluks en mijn opa is een echte Ceramees die opgegroeid is met de oude Ceramese Alifuru culture. Mijn opa en zijn familie spraken dan ook de oude oorspronkelijke Ceramese taal. Die ze geleerd hebben van hun ouders op mysterieuze bergen en in oerwouden van Ceram. Op Ceram zijn veel mysterieuze dingen die onverklaarbaar zijn. Mijn familie op Ceram vertellen ook de verhaal over de Orang Batik (orang bati). Maar die verhalen zijn totaal anders dan die van Richard Terry.
Richard Terry sprak niet met de inheemse Alifuru mensen die nog steeds in de jungle leven. Deze inheemse mensen weten nog veel meer over de mysterieuze Orang Batik.

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Op 18-12-2012 09:33 schreef robertino:
In Nederland wonen ook veel molukkers die uit Ceram komen, je kan bijvoorbeeld navragen op de molukse startpagina, of ga naar de site van mijn mooi molukken http://mmmaluku.ning.com/

Weer een van die 'slimme' websites, die je
1. niet vrijblijvend kan bekijken zonder in te schrijven, en als je dat dan gehoorzaam doet,
2. werkt dat ook niet echt, want men vraagt de naam van de site en dat is m.i. onmogelijk te beantwoorden,mwant m.i. het enige goede antwoord lijkt mij mmmaluku.ning.com en dat lukt dan niet, heb goed het aantal 'm'- en geteld... drie dus...
3. WAAROM trouwens zo'n vraag er aan toegevoegd? Om mensen weg te jagen, die het na drie keer proberen, NOOIT meer Emoticon: Yes! terugkomen!? Of gewoon vervelend te willen zijn? Of interessantdoenerij?

Ach, het zal wel aan 'die ander' liggen natuurlijk, aan mij dus.
Misschien moest ik wel mijn mooi maluku (kapitaalletter gevoelig?) invullen. Of www ervoor, of htttp// of zomaar iets leuks invullen Emoticon: Bye bye Emoticon: Yawn
Beta seng tahu, saya tidak tahu, ik niet weten ya?

Your attitude determines your altitude

GALUH
User
spacer line

Hallo Cathy of anderen,

We gaan voor de 1ste keer naar Ceram volgend jaar mei 2014.
Mijn vraag is waar ligt die waterval? Emoticon: Party!

cathy
User
spacer line

Galuh
Eventjes mijn geheugen opfrissen. wat bedoel je met ''waar ligt die waterval''.
Wij zijn vorig jaar naar Ceram geweest, hebben echt genoten daar en in november gaan wij weer voor een maand naar de Molukken, met name Ceram, de oostkust. Eerst weer terug naar Piru naar die prachtige eilandjes waar wij bij families hebben gelogeerd. Nemen dus weer van alles en nog wat mee voor hen en dan helemaal de oostkust op. Als wij wat tijd over hebben dan proberen wij de keileilanden te bezoeken.
groet
cm

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Cathy
On 16-12-2012 10:18 cathy wrote:
..........Maar als jij net als wij vele malen in Indonesie hebt vertoefd dan hoef je maar een verhaal los te laten en als een inktvlek wordt dat verspreid. Iedereen gaat dat ook geloven, ze geloven ook alles. Een voorbeeld: wij staan onder een waterval en mijn man gaat het lege flesje vullen met water. De vraag van die mannen die ons naar die waterval brachten: wordt je hier erg sterk van? Ons antwoord was heel eenvoudig. Nou moet ik wel bekennen in dat gebied kennen ze geen toeristen en wij waren ook de eerste toeristen die ze ontmoetten. Mensen van de omliggende eilanden wisten niet eens van het bestaan van deze waterval!
................
ik denk dat ie dit stuk bedoelt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

cathy
User
spacer line

AM
Toen ik het stuk plaatste en wegzond wist ik meteen wat hij bedoelde. Maar dank voor jouw zeer goede ''geheugen'' en ''zoektocht''.

In het westen van Ceram ligt het eiland Boano daar linksonder ligt het eiland Kelang met allemaal piepkleine eilandjes erom heen. Op een van die kleine eilandjes is een waterval. Sorry de naam van dat eiland weet ik echt niet.
Je kunt daar alleen heen met een boot van de eilandbewoners. Wij hebben toen bij een familie overnacht die ons daar de omgeving hebben laten zien, prive mag ik het wel noemen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Iemand een recent telefoonnummer en naam van een chauffeur op Seram (Masohi)? Mijn eigen contacten van een paar jaar geleden zijn niet meer, wat ik heb gekregen is ook uit de lucht en na een paar uur aan zo ongeveer iedereen vragen heb ik nog niks.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

NB: als iemand een naam/tel nr heeft mag dit ook gestuurd worden naar +6281284773377 als het niet teveel moeite is.
Het internet hier ziet eruit alsof het elke moment wil gaan liggen Emoticon: Confused

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Gevonden een charter voor Rp 500.000. Eerder op de dag zag het er slecht uit met " hard-fietsen-snel-thuis-prijzen van 1 en 1,2 miljoen (!!!) voor een rit van ongeveer 4 uur enkele reis.
Maar goed morgenochtend verkas ik naar Sawai voor een goeie prijs.
Het geheim? het zou wel eens kunnen zijn dat ik met pak sopir alleen maar ge-smst heb. Hij weet dus (misschien/waarschijnlijk) niet dat ik een orang Belanda ben. Zo zie je maar hoe toeristen soms gefopt worden.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Mythes,magie, overleveringen het is er in Indonesia in overvloed.
Het is ook leuk voor de business/toeristen er is meer op de wereld
als Loch Ness Emoticon: Laugh out loud

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,676,338 topic views - 227,295 posts - 13,610 topics - 18,986 members - last post @ 20-07-2018 03:48 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,849,633 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com