indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
spacer line  

Ik had het net met mijn moeder over trouwen. Graag zou ik gewoon puur hollands met mijn vriend willen trouwen. Dus gewoon normale plechtigheid met een leuk feest, zonder dat balinese gebeuren en in een mooie nl witte jurk!!
Mijn vriend vindt wel goed, want hij volgt me overal en met alles zegtie..

Nu is mijn vraag... Is dit wel mogelijk in Indonesie (bali)?
Mijn moeder zei dat we anders maar in nl moesten trouwens, maar ik heb weleens gehoord dat dat niet kan ofzo?

In ieder geval bedankt voor alle info!

Groetjes Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Er is een site op dit gebied...mixedcouples of zoiets.Zoek anders even verder op deze paginas...er zit vast wel ergens een topic over trouwen bij.

maurits
User
User icon of maurits
spacer line

Jawel kan hoor Marianne! Bijna ieder hotel heeft zo'n wedding package.

Veel stellen die ik heb zien trouwen op Bali, hadden geen Balinese plechtigheid... Vaak vind ik dat ook ietwat nep omdat toeristen soms net doen of ze heus balinees zijn daarom word er ook wel vaak raar van opgekeken...

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

spacer line  

Oh oeps! ben iets vergeten..... Mijn vriend IS balinees... vandaar deze vraag! beetje dom van me..

kupukupu
User
spacer line

Geen probleem trouwen in Nederland, ik ben met mijn Indonesische man ook in Nederland getrouwd.
Het is handig als je dat wil, van te voren contact op te nemen met de ambtenaar van de burgelijke stand over legalisatie van de papieren die je vriend nodig heeft. Daarnaast heb je ook toestemming nodig van de vreemdelingenpolitie, een m46-formulier.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 07-02-2005 10:36 kupukupu wrote:
Geen probleem trouwen in Nederland, ik ben met mijn Indonesische man ook in Nederland getrouwd.
Het is handig als je dat wil, van te voren contact op te nemen met de ambtenaar van de burgelijke stand over legalisatie van de papieren die je vriend nodig heeft. Daarnaast heb je ook toestemming nodig van de vreemdelingenpolitie, een m46-formulier.

Je vergeet erbij te vermelden dat alle benodigde papieren vertaald dienen te worden in het NL danwel Eng. En die vertaling moet door oficiel bureau gebeuren (erkent) die kosten kunnne wel oplopen tot 700 Euro.

Maar trouwen op Bali als dat mogelijk is, is toch veel leuker.
Suc6.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

spacer line  

Ja trouwen op Bali lijkt me wel wat ja! Emoticon: Smile

kupukupu
User
spacer line

On 07-02-2005 11:24 Albert wrote:
[...]

Je vergeet erbij te vermelden dat alle benodigde papieren vertaald dienen te worden in het NL danwel Eng. En die vertaling moet door oficiel bureau gebeuren (erkent) die kosten kunnne wel oplopen tot 700 Euro.

700 Euro? Emoticon: Stupid Tja, 5 jaar geleden was ik 120 guldens kwijt, zou het echt zo veel duurder geworden zijn? En juist de ambtenaar van de burgelijke stand kan je precies vertellen wat je nodig hebt, en heeft up-to-date info.
Trouwen op Bali is natuurlijk leuker, moet je wel bereidt zijn zijn geloof aan te nemen. Enne....wat is de invloed van zijn familie, met betrekking tot de ceremonie.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wij hebben vorig jaar in September ons huwelijk laten legaliseren, de hele procedure staat beschreven op: http://www.parpulo.com/indonesie/trouwen.htm
Wij waren voor de legalistatie iets minder als IDR 6 miljoen kwijt, die kosten zijn zo hoog omdat we beiden eerder zijn gehuwd en daardoor veel meer documenten hadden om te vertalen en legaliseren.
Betreft het een eerste huwelijk is de hele procedure voor ongeveer IDR2 miljoen klaar, hier in Indonesie.
Nu is het wachten op de verwerking door de Nederlandse instanties die na bijna 3 maanden op een uitzondering na nog niet eens de moeite nemen om de ontvangst van de documenten te bevestigen per mail of een simpele brief., terwijl alles aangetekend is verstuurd in Nederland door een goede vriend.
Wil iemand graag meer weten en vind het onderwerp minder geschikt voor het forum stuur even een mail.
Groetjes,
Tuti & Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 07-02-2005 12:12 kupukupu wrote:
[...]

700 Euro? Emoticon: Stupid Tja, 5 jaar geleden was ik 120 guldens kwijt, zou het echt zo veel duurder geworden zijn? En juist de ambtenaar van de burgelijke stand kan je precies vertellen wat je nodig hebt, en heeft up-to-date info.
Trouwen op Bali is natuurlijk leuker, moet je wel bereidt zijn zijn geloof aan te nemen. Enne....wat is de invloed van zijn familie, met betrekking tot de ceremonie.

Waarschijnljk omdat wij de papieren hebben laten vertalen via de Nederlandse Ambassade. Of een bureau aangewezen door de NL Ambassade. Zij is eerder getrouwd geweest, dus dat maakt het ook duurder. Meer papieren te overleggen/vertalen.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wij hebben de vertaling en legalisatie laten verzorgen door de consul in Kuta en waren tevreden en heel belangrijk geen jam karet, alles volgens afspraak zoals het zich hoort.
Over de hoogte van de tarieven valt te discuseren maar die maakt de consul niet zelf maar krijgt die van het ministerie Buitenlandse Zaken vanuit Nederland, die tarieven zijn na wat speurwerk ook terug te vinden op hun website op http://www.minbuza.nl/
Tuti & Jan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Marianne,

Over trouwen
http://www.mixed-couples.nl/in(...)temid=26&?board=27.0

Voor documenten vertalen en legaliseren
http://www.mixed-couples.nl/in(...)temid=26&?board=40.0

Als jullie tzt ook in Nederland willen gaan wonen dan moet het huwelijk (maakt niet uit in het buitenland of in Nederland) worden goedgekeurd door de IND.

groeten
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Niek B.
User
spacer line

Wij hebben dezelfde positieve ervaring met het consulaat in Kuta. In eerste instantie bij aanvraag van het toeristenvisum (binnen 2 weken geregeld) en een klein jaar later bij afgifte MVV, de vertaling(en) en legalisatie van het huwelijk (2004). De procedure(s) ging volgens de afgegeven levertijd.

spacer line  

Het klinkt misschien egoistisch, maar ik ben niet bereid zijn geloof aan te nemen. Ik ga niet aan iets mee doen, waar ik absoluut niet in geloof.. dat vind ik pas egoistisch! Zo moet je geboren zijn en niet gemaakt zijn.. En dat heb ik mijn vriend ook verteld.. Hij zei dat ie mij in alles volgt. Ben benieuwd. Zijn familie is sowieso al een mix van alles en nog wat dus ik denk dat dit geen probleem moet geven. Moslims, hindoes en christelijke in zijn familie..
Maar goed ik zal het er nog is goed over hebben! als dit een probleem geeft zit er sowieso iets niet goed denk ik... (zit het wel!!) hehe Emoticon: Shiny

Jantje
User
spacer line

Beste vrienden,

Ik ben in 2003 getrouwd met mijn Indonesische echtgenote. Het huwelijk is in Indonesië voltrokken. De hele waslijst is afgewerkt: Agama, legalisatie, Catatan Sipil, vertalingen van aktes, trouwboekjes etc. Wij zijn vanplan in Indonesië te blijven wonen, maar je weet maar nooit… Er rest nog een ding,nl. registratie in het bevolkingsregister in Den Haag en goedkeuring door IND. (Schijnt toch belangrijk te zijn) Moet ik hiervoor zelf naar Den Haag of kan ik alles opsturen? Kan dat via een bemiddelaar?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Jantje,
Ik zit met precies hetzelfde probleem, de registratie in het bevolkingsregister schijnt 6 maanden in beslag te nemen na ontvangs documenten, al die tijd ben je de originele aktes kwijt wat natuurlijk wel lastig is.
Een goede vriend van mij komt gauw genoeg naar Indonesie voor voorlopig 6 maanden, als die terug gaat naar Nederland kan die misschien persoonlijk naar Den Haag gaan als hij van te voren is gemachtigd.
Ik heb eerder deze vraag ook al eens op het forum gesteld en geen reactie op gekregen.
Terug gaan naar Nederland om dit te regelen zie ik niet zitten.
Kijk zelf ook eens op deze link: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=25615
Groetjes,
Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 07-02-2005 20:49 Mariannegls wrote:
Het klinkt misschien egoistisch, maar ik ben niet bereid zijn geloof aan te nemen. Ik ga niet aan iets mee doen, waar ik absoluut niet in geloof.. dat vind ik pas egoistisch! Zo moet je geboren zijn en niet gemaakt zijn.. En dat heb ik mijn vriend ook verteld.. Hij zei dat ie mij in alles volgt. Ben benieuwd. Zijn familie is sowieso al een mix van alles en nog wat dus ik denk dat dit geen probleem moet geven. Moslims, hindoes en christelijke in zijn familie..
Maar goed ik zal het er nog is goed over hebben! als dit een probleem geeft zit er sowieso iets niet goed denk ik... (zit het wel!!) hehe Emoticon: Shiny

Vrijheid in je eigen geloof egoistisch? Mijn vrouw is Moslim ik niet, simple. We zijn in NL getrouwd want zo als je weet 2 verschillende geloven kan niet. Ik hoop voor je dat er een oplossing is op Bali. anders ga je toch trouwen op Timor? Dichterbij dan NL.

spacer line  

Hij mag van mij bij zijn geloof blijven hoor.. daar heb ik absoluut geen problemen mee. Wordt alleen met een eventuele trouwerij erg lastig! We hebben het er over gehad en hij volgt me met alles...
Nu ben ik in Nederland ook al niet gelovig, maar je moet nou eenmaal een christelijke of hindoe bruiloft! Het is nog niet zo ver.. dus we gaan maar is druk verzinnen hoe we dit gaan oplossen!
Ik vroeg ook aan hem of dit geen problemen geeft met zijn familie. Maar hij zei dat ze niet boos worden hierom. Geloof dat ik het wel getroffen heb!

Albert:
Jullie hebben dus gewoon een christelijke bruiloft in Nederland gehad? Misschien dat we ook wel in Nederland trouwen.. Maar dat zien we dan wel.. Bali lijkt me alleen wel leuker! Zijn familie kan ik ook niet allemaal naar nl halen dan Emoticon: Nooo

kupukupu
User
spacer line

Waarom egoïstisch. Liefde is voor mij respect voor elkaar, maar niet elkaars idëeen/religie klakkeloos overnemen. Ik ken velen die voor de vorm een ander geloof (vaak islam) hebben aangenomen, vind ik nogal hypocriet. Wanneer je er echt in gelooft en op basis daarvan moslim, hindoe of whatever wil worden heb ik geen moeite mee, alhoewel ik maar zelden begrijp hoe je na de ontmoeting met je man/vrouw in eens zomaar van je eigen geloof/niet-geloof kan vallen. Opvallend vind ik dat de indonesische partners maar zelden van geloof veranderen.

Waar je wilt trouwen lijkt mij ook een beetje afhangen van waar juliie je in de toekomst willen vestigen. Tja, trouwen met een buitenlandse partner brengt net even iets meer bureaucratie en kopzorgen met zich mee.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Marianne,
Er al eens aan gedacht dat uit een huwelijk vaak ook kinderen komen, er al eens over nagedacht wat daar mee te doen???
Voor kinderen is het niet echt bevordelijk dat ze van Mamma en Pappa allebei een ander verhaal te horen krijgen, een Moslim en een Christen geloven allebei in het hiernamaals, met een Hindoe ligt dat toch weer heel anders.
En waar wil je gaan wonen, in Nederland is het geen probleem om niet aangesloten te zijn bij een of ander geloof, in Indonesie ligt dat toch echt gevoeliger en snappen de mensen dat echt niet.
Tuti & Jan

spacer line  

Tuurlijk denk ik daar aan. Ik doe niet anders.
Zoals ik net al zei ik ben niet echt gelovig. Dus er is maar 1 geloof, maar daar ben ik niet van plan aan mee te doen, omdat ik daar dus niet in geloof!
Ik ben sowieso niet van plan in Indonesie te gaan wonen. Ik heb daar totaal geen toekomst. Zonder baan kom je niet ver.
Mijn vriend heeft al gezegd dat ie alles puur hollands wil. Dus ik zie jouw probleem niet?
Wie zegt trouwens dat alle indonesische mensen hetzelfde zijn? Wie zegt dat mijn vriend's familie onwijs gelovig is? Ik niet hoor...
Je hebt overal gelovige en minder gelovige.. Dus ik zie absoluut het probleem niet..
Mijn kinderen zullen van mij geen christelijke verhalen gaan horen. Als zij gelovig willen worden dan is dat hun eigen keus. Ik vind het allemaal maar onzin. Tegenwoordig is geloof alleen maar oorlog.. Maar dat zien die stommerds niet! Mij is altijd geleerd dat het vrede is, maar daar zie je nu niks meer van...
Als mijn vriend eenmaal in Nederland komt wonen komt er toch weinig van zijn geloof terecht. Ik heb hier nog nooit tempels e.d gezien.. Nou heb ik nooit iets van zijn geloof gezien. In de tijd dat ik hem ken istie naar mijn weten nog nooit naar een ceremonie geweest. Dus dat zal allemaal wel meevallen...

1 ding wil ik wel even kwijt... Je mag dan wel in Indonesie te wonen, maar je hoeft niet iedereen de les te lezen en te doen alsof je alles weet. Want ze weten zelf nog niet eens hoe alles werkt!

Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

kupukupu
User
spacer line

On 08-02-2005 11:37 Mariannegls wrote:

1 ding wil ik wel even kwijt... Je mag dan wel in Indonesie te wonen, maar je hoeft niet iedereen de les te lezen en te doen alsof je alles weet. Want ze weten zelf nog niet eens hoe alles werkt!

Jan, gaf je mijns inzien alleen een overweging mee. Als je een vraag stelt en je krijgt daar reacties op, schiet dan niet meteen in de verdediging als er reacties komen die niet jou straatje passen.

Mijn christelijke schoonfamilie heeft ook altijd geaccepteerd dat ik niet in de kerk kwam. Maar toen wij in Indonesië woonde was de druk van de dorpsbewoners op hen wel héél groot om mij de kerk in te krijgen.
Is je vriend al eens in Nederland geweest? Heeft hij wel een toekomst hier dan? Is het niet wat makkelijk om te denken dat zijn geloof hier geen rol zal spelen, zij nml. wel degelijk balinese bijeenkomsten en als je goed zoekt vast ook wel tempels.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze vragen nu makkelijk kan stellen, in het begin van onze relatie heb ik ook gewoon gedaan wat mijn gevoel mij ingaf, maar als ik het over mocht doen, zou ik me beter voor bereiden. (overdoen met dezelfde man hóór!!!)

kupukupu
User
spacer line

On 08-02-2005 11:37 Mariannegls wrote:

Jan, gaf je mijns inzien alleen een overweging mee. Als je een vraag stelt en je krijgt daar reacties op, schiet dan niet meteen in de verdediging als er reacties komen die niet jou straatje passen.

Mijn christelijke schoonfamilie heeft ook altijd geaccepteerd dat ik niet in de kerk kwam. Maar toen wij in Indonesië woonde was de druk van de dorpsbewoners op hen wel héél groot om mij de kerk in te krijgen.
Is je vriend al eens in Nederland geweest? Heeft hij wel een toekomst hier dan? Is het niet wat makkelijk om te denken dat zijn geloof hier geen rol zal spelen, zij nml. wel degelijk balinese bijeenkomsten en als je goed zoekt vast ook wel tempels.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze vragen nu makkelijk kan stellen, in het begin van onze relatie heb ik ook gewoon gedaan wat mijn gevoel mij ingaf, maar als ik het over mocht doen, zou ik me beter voor bereiden. (overdoen met dezelfde man hóór!!!)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Marianne,
Mijn opmerkingen zijn gewoon positief bedoeld. en echt niet bedoeld om jou de les te lezen.
Er worden hier zo vaak topics geplaats waar niet iedereen datgene leest wat hij graag zou lezen, probeer respect te houden voor iemand anders mening en dan zul je merken dat je vaak waardevolle info kunt halen op dit forum.
Groetjes,
Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Sorry foutje 2x geplaatst.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

72,361,987 topic views - 232,755 posts - 13,677 topics - 22,546 members - last post @ 20-06-2019 08:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,660,735 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com