indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik ben nieuw hier. k ben zelf een 55plusser en mijn vrouw en ik lopen met plannen rond om terug te gaan naar Indonesia. Mijn vrouw is Indonesisch en ik ben een indo (beiden Ned. paspoort). Ik ben zeker al zo'n 15x naar Indonesia geweest, de laatste keer zelfs voor 1 maand en verbleef daar in de kampung/desa in de bergen. Ik weet nu inmiddels genoeg over het leven in Indonesia en besef ook dat het echt niet makkelijk is. Het is daar erg zwaar, want bijna niemand heeft daar een ziektekostenverzekering etc. Het is een strijd om te overwinnen cq te overleven. Maar toch wil ik er voor kiezen om de laatste jaren (hopelijk nog erg lang) van mijn leven daar te leven. Het liefst in Midden Java. De familie van mijn mijn vrouw woont in Bandung en Jakarta, maar ik kies toch voor Midden Java, want Jakarta is mij te hectisch. Ik weet dat in Indonesia alles met geld mogelijk is. Zo ook een KTP etc. Wij kunnen bij de familie wonen, maar die kunnen zelf al moeilijk het hoofd boven water houden. Maar..........ze zeggen ook altijd: Oh gampang (makkelijk) om hier te verblijven bla bla bla. Tja ik zet er wel mijn vraagtekens achter. Ja "gampang" maar ondertussen! Alles draait om geld, uang en duit ! Als Indo bule heb ik wel het voordeel dat ik de bahasa Indonesia spreek en schrijf,.
Ik ben toch wel benieuwd naar jullie reacties over mijn/ons voornemen om ons in Indonesia te gaan vestigen. Ik heb nog niet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Ben zelfs werkloos, maar we hebben genoeg gespaard. Voor mij hoeft al die luxe niet (meer), ik heb mij de laatste keer ook 1 maand lang met koud regenwater gedouched en gewassen . Het was wel een keertje dat ik doorregend thuis kwam en werd er voor mij warm water gemaakt (op hout gekookt) om tech wel lekker te douchen met een gayung.. Wel genieten hoor Emoticon: Nice Ik heb daar elke dag rijst/tahu/tempe/kip gegeten en uiteraard veel sambal. Ook hier in Nederland eet ik elke dag rijst, soms 2x per dag.
Ja ik ben mij ervan bewust dat het zeer zeker niet makkelijk zal worden om daar op te gaan in de Indonesische gemeenschap; ik ben en blijf dan toch altijd een blanke Indo en zo zie ik er ook uit. Tis altijd wel grappig als ik in Indonesia ben en men hoort dat ik de bah. Indonesia spreek, altijd leuk die reacties. Aksent Jawa en aksent Betawi. Maar hoe dan ook, het is mijn droom om mij/ons daar te vestigen, en of ik/wij dit kunnen waarmaken tja dat is vraag 2.
Wel beste mensen, ik hoop toch wel wat positieve en bruikbare informatie etc te mogen ontvangen. Dit met name m.b.t. KTP etc. bedankt alvast .....terima kasih !

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Mogelijk ik ken iemand uit de fam kring die werkt op de imigratie

je moet in het begin wel 2/3 keer singapore maar dat word allemaal geregeld

Bogor / bogor puncak heeft zij als regio

Maar er zijn meer forum bezoekers die je dat wel een beetje uitkunnen leggen

Tja ziek worden kost wat meer (locale medicijnen zijn goedkoop naar de dokter met een KTP in de hand ook een schijntje)

Maar verplicht verzekerd kost ook ! alles is minder als je niet ziek word

Is het je tijd ga je toch Emoticon: Bye bye

Redelijk leuk wonen buiten bogor zeg Ciawi / cisarua / Cipanas gaat je zon 600 euro per jaar kosten

Stroom 10 euro permaand (als je een boiler neemt)

(in Bogor wonen kost iets meer)

Je hebt een aan loop nodig voor spulletjes en vrienden maken

Tijden zijn echt veranderd !! mensen staan open voor een vreemde eend in de bijt als je maar niet gaat lopen klagen seik.. en gewoon je gedraagt / aanpast zo als we betaamd te doen zie ik geen problemen

Ga je in op medelij ben je gauw het haasje ben je te gierig om per week een kom rijst en een eurootje aan de moskee te geven blijf dan in nederland

kleine dingen die het doen en je zelf zijn.

KTP ja kost geld niet zoveel meer als voorheen want alles gaat per comp dus de fraude is er wat af

Onder de tafel zekers !!

Iemand die het met 4 euro per dag moet doen, gaat een rijke buitenlander (in zijn Ogen) echt geen discount geven

Maar als je iemand kent en bij je hebt Emoticon: Cooool en die kent de prijzen wel zo een beetje valt dat reuze mee Emoticon: I love it

Nu mede forum gangers nu U Emoticon: Yes!

Ps borreltje kan je bij ons in het cafe krijgen Emoticon: Wink

roosjenRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

spacer line  

Hallo Harlys, dank je voor je nuttige informatie. Zoals gezegd heeft mijn vrouw haar familie in Jakarta/Bandung wonen. Volgens en wat betreft de KTP: Yah gampang aja, pertama dapat KTP tembak en na 3 maanden is deze om te zetten in KTP electronic. Kalau voor mij KTP/KK paling 1,5 juta ! Volgend jaar eind maart2013 gaan wij voor 3 weken naar Indonesia, dus kunnen wij zeker daar nog meer informatie inwinnen over KK/KTP en verblijf. Wat betreft het wonen daar zijn wij aardig op de hoogte.
Het liefst willen wij in Midden Java gaan wonen omdat er daar veel RK/protestantse kerken zijn en de mensen zijn daar gemoedelijk, perhatian en minder gehaast als in Jakarta. Eerlijk gezegd vind ik Jakarta gewoon een rotstad ! of je moet in Bekasi of Tangerang gaan wonen. Ben daar ook geweest en was stukken minder hectisch dan in Jakarta zelf. Wij kiezen wel voor gezonde lucht en niet dan van Jakarta waar het altijd smerig heet is. Ik zie in je reply een hotmail adres van je. mag ik daar naar toe reageren en zo met elkaar contact houden? Ik hoop dat je echt nog meer nuttige tips heb. Ya ya ik weet in Indonesia semua bisa melalui jalan sogok ! Mijn familie zegt wel dat het voor mij moeilijker is want ik ben een blanke indo, maar mijn vrouw niet hoor. Tapi saya yakin dan percaya kalau Tuhan akan buka jalan sesuai dengan rencanyaNya. Amin
Please keep me posted and informed. thanks

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Ja hoor mail maar Emoticon: Wink

Trouwens ben ook blank niks mis mee alleen als je iets wil kopen moet je oppassen Emoticon: Yes!

roosjenRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

spacer line  

Het is in Indonesie van belang dat je de juiste mensen kent. En als buitenlander (daar is een mooi woord voor maar dat mag ik niet gebruiken) wordt je altijd anders behandeld. Het maakt dan niet uit of je Bahasa spreekt. Zoals je weet wordt op midden Java Javaans gesproken (niet te vergelijken met Indonesisch) dus als je je onder de lokals begeeft zal je, als je alleen Bahasa spreekt, nog steeds niet kunnen volgen wat er wordt gezegd. Javaans kent verschillende niveaus en als je het goed wilt doen zal je op zijn minst 2 of 3 niveaus moeten beheersen. Als je je gaat vestigen in een kleine gemeenschap zal je altijd een buitenbeentje blijven. Ook zullen er regelmatig mensen voorbij komen die gaan zeuren over geld ("lenen" en nooit meer terugbetalen). Ook zullen er mensen langskomen die echt hulp nodig hebben. Zo waren in het plaatsje waar mijn vrouw vandaan komt 2 meisjes ziek en moesten medicijnen hebben. Ouders hadden het geld niet en klopten overal aan. De meeste mensen hebben geholpen maar helaas zijn de meisjes toch gestorven (ze moesten de medicijnen langere tijd gebruiken en op een gegeven moment was het geld op). Je zal begrijpen dat er in dit soort situaties met name naar rijke en buitenlandse mensen wordt gekeken (omdat men denkt dat die altijd een heleboel geld hebben) en dat iedereen verwacht dat je meer geeft dan de anderen. En ja wat doe je dan? Geef je (veel) geld of hou je je portemonnee dicht? Als je veel geld geeft zullen er vele verzoeken voor hulp volgen; als je weinig of geen geld geeft zal men zeggen dat je een hard iemand bent; gierig en egoistisch.
Ik ken mensen die ook weer terug willen naar Indonesie (en al enkele maanden hebben geoefend) maar er nog steeds niet van overtuigd zijn dat dit is wat ze willen. Vrouw komt uit Indonesie, man spreekt vloeiend Javaans op meerdere niveaus. Ze willen ook graag tussen de lokals wonen. Ook ken ik anderen die zijn teruggegaan (Nederlandse man, Indonesische vrouw en 2 kinderen). Het gaat hen goed. Ze wonen in een mooi groot huis (in een rijkere buurt) in de plaats waar zij als kind heeft gewoond. Wel met bewaking want anders worden ze teveel lastig gevallen door mensen die geld willen "lenen". In een kleine gemeenschap zal het je dus nooit lukken om niet op te vallen. In kleine gemeenschappen wordt veel geroddeld en let men voortdurend op elkaar (sociale controle is heel groot). Maar dit is een kleine dorpjes in Nederland niet anders. Ook zijn er allerlei hechte banden tussen mensen of juist mensen cq families die absoluut niet met elkaar spreken. Ook worden er regelmatig gezamenlijke activiteiten ondernomen (aanleggen van een weg bijv.). In dit soort situaties helpt iedereen en dat zal ook van jullie worden verwacht. Als buitenlander zal je extra moeten storten. Dat iedereen elkaar helpt is fijn maar betekent ook dat je je hier niet aan kan onttrekken (en in Nederland zijn mensen dat over het algemeen niet gewend). In de grote steden en rijkere buurten is dit anders; daar is men veel meer gewend aan buitenlanders en zullen ze je veel eerder met rust laten.
Indonesie is een prachtig en fascinerend land en als toerist erg fijn om te verblijven. Als toerist zie en hoor je al dit soort dingen niet en dat is wel zo prettig. Zeker niet als je in de grote steden blijft. Om er voorgoed te gaan wonen is een ander verhaal en is het in de grote steden juist gemakkelijker dan in de kleine gemeenschappen.
Trouwens, volgens mij kan je als 55 plusser een visum voor langere tijd krijgen.

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

spacer line  

hallo ik zal hierbij ook graag mijn mening willen geven! ik ben sedert midden 1997 vetrokken voor goed naar mijn vaders vader land''en ik heb er geen spijt van.en ik heb ook letterlijk en figuurlijk alles verkocht''het leven hier in indonesie is heerlijk en aangenaamd''wij woonen in de 'desa'tussen orang petani''onder jember .mijn vrouw is 1 echte javaanse,en koken als 1 van de beste'wij bezitten 1 eigen woning op 5 are grond en bezitten 1 koffie plantage wat ik als ervenis heb gekregen van fam',onze woning heb ik laten bouwen en de kosten toen was heel goed koop''nu ben ik meer als het dubbele kwijt.aan electra ben ik gemiddeld per mnd 15 euro kwijt 'dan mijn tel phone koste 7 euro ,de mensen hier in ons dorp zijn heel vriedelijk en social behulp zaam'iedereen kent iedereen''in het begin was het best moelijk''maar aangezien mijn vrouw hier in dit dorp is geboren'en haar fam ook dorps hoofd is''kepala dusun' en fam bij de politie 'was het voor mij duidelijk' het gaf mij wel voordelen' maar het kosten wel tijdt''wat huids kleur betreft ''heb ik 1 bruine huids kleur'de voordeel van de twijvel,maar toch blijf ik altijdt op mijn hoede,het is altijdt goed als er 1 ceremonie is of slametan om er bij te zijn en te helpen'1 keer in de mnd geef ik wat voor de masjid en 1 zak rijst' om eerlijk te zijn , ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad die geld wilde lenen''dan zijn ze bij mij op 1 verkeerd adres'alles in het leven heeft voordelen en naa delen''de mensen hier in mijn dorp kijken niet wat geloof betreft of je nu een cristen bent of katholik is hier echt geen probleem .kijk rustig de kat uit zijn boom'en wat papieren betreft zit je hier op het forum goed' de 1 weet nog meer als de ander'ik weet wel het 1 en ander wat emigratie betreft'omdat fam daar werkt''geeft het wel voordelen, maar ik zie er liever van af''ik wens jullie heel veel succes sampai jumpai '
Dengan hormat G.D, orang petani'

jstar
User
spacer line

Maar klopt het inderdaad wat SA in de andere post vertelde: jullie zijn echt van plan een KTP voor de vrouw (ex WNI met Nederlandse nationaliteit) te regelen? En die zou je dan sponsoren? Wat een risico!

spacer line  

On 30-11-2012 03:38 gerry deuren wrote:
hallo ik zal hierbij ook graag mijn mening willen geven! ik ben sedert midden 1997 vetrokken voor goed naar mijn vaders vader land''en ik heb er geen spijt van.en ik heb ook letterlijk en figuurlijk alles verkocht''het leven hier in indonesie is heerlijk en aangenaamd''wij woonen in de 'desa'tussen orang petani'' onder jember . mijn vrouw is 1 echte javaanse,en koken als 1 van de beste'wij bezitten 1 eigen woning op 5 are grond en bezitten 1 koffie plantage wat ik als ervenis heb gekregen van fam',onze woning heb ik laten bouwen en de kosten toen was heel goed koop''nu ben ik meer als het dubbele kwijt.aan electra ben ik gemiddeld per mnd 15 euro kwijt 'dan mijn tel phone koste 7 euro ,de mensen hier in ons dorp zijn heel vriedelijk en social behulp zaam'iedereen kent iedereen''in het begin was het best moelijk''maar aangezien mijn vrouw hier in dit dorp is geboren'en haar fam ook dorps hoofd is''kepala dusun' en fam bij de politie 'was het voor mij duidelijk' het gaf mij wel voordelen' maar het kosten wel tijdt''wat huids kleur betreft ''heb ik 1 bruine huids kleur'de voordeel van de twijvel, maar toch blijf ik altijdt op mijn hoede,het is altijdt goed als er 1 ceremonie is of slametan om er bij te zijn en te helpen'1 keer in de mnd geef ik wat voor de masjid en 1 zak rijst' om eerlijk te zijn , ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad die geld wilde lenen''dan zijn ze bij mij op 1 verkeerd adres'alles in het leven heeft voordelen en naa delen''de mensen hier in mijn dorp kijken niet wat geloof betreft of je nu een cristen bent of katholik is hier echt geen probleem .kijk rustig de kat uit zijn boom'en wat papieren betreft zit je hier op het forum goed' de 1 weet nog meer als de ander'ik weet wel het 1 en ander wat emigratie betreft'omdat fam daar werkt''geeft het wel voordelen, maar ik zie er liever van af''ik wens jullie heel veel succes sampai jumpai '
Dengan hormat G.D, orang petani'

Gerry, ik ben blij dat je draai hebt gevonden, en ook dat je geaccepteerd wordt.
Je heb op zijn minst 2 of 3 eigenschappen die sommige orang bule en in het bijzonder sommige Orang Belanda niet hebben.

1.relatief bruine huidskleur
2.je wilt aanpassen
3. je woon en leeft tussen Ex dorpsgenoten ? van je vrouw .
Ik ken verschillende verhalen zoals de jouwe , en ze leven lang en gelukkig .

En nog vele andere eigenschappen zoals bereidt zijn om niet als een londho te gedragen en leven ( sommigen zetten zich zelf buiten de samenleving) .

Dus gefeliciteerd , en haal dat verhaal onder jember uit je verhaal .
Low profile !!!
Eerlijk gezegd jij bent echt een ervaringsdeskundige/overlever die de geschreven en ongeschreven regels daar goed begrepen heeft en ook toepast.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 30-11-2012 07:17 jstar wrote:
Maar klopt het inderdaad wat SA in de andere post vertelde: jullie zijn echt van plan een KTP voor de vrouw (ex WNI met Nederlandse nationaliteit) te regelen? En die zou je dan sponsoren? Wat een risico!

staat op 3 verschillende posting.
De grootste risico is zijn huidskleur , en te veel mensen die ervan weten .
Vanaf familie/vrienden , de Kepala Keluarga ,Kepala RT /RW .
En je moet waarschijnlijk ook werken met vervalste papieren .
Vandaar die paling( hoogstens) 1.500.000 rupiah onkosten i.p.v 20.000 of 30.000.
Surat Aspal (Asli maar Palsu) of tembakan heeft ook zijn prijs.

spacer line  

Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Mijn vrouw heeft net nog met haar zus in Jakarta gebeld en wederom over een KTP (tembak) gehad. schijn toch nog susah te zijn. Daarom kita pusing als je zo verschillende meningen hoort. laatst hadden wij hier een groepje Indonesische jongens ontmoet die op een cruise schip werken. Toen wij over KTP vroeger, allemaal het zelfde antwoord: gampang pak, asalnya ada uang. In de eerste instantie denken wij naar Bekasi of Tanggerang te gaan, en daar bij familie te wonen (geen geld bedelaars zoals de andere helft van de familie !!!) Ja van dat gebedel wordt je echt gek.Maar okey Emoticon: Puh! Wij proberen in Bekasi het een en ander te regelen. Maar het liefst wil ik daarna verkassen naar Yogya. Mijn moeder was Javaanse. Toen ik laatst 1 maand in Java was toen kwam al het Javaans langzaam weer naar boven. SA, Gerry en Villa.....echt fijn jullie reacties. Ik weet hier op deze blog moet je erg voorzichtig zijn met wat je zegt. Ik hoop op nog meer nuttige informatie. Inderdaad ben ik echt een indo bule, maar in Indonesia geeft geld ook macht. vooral de politie in Bali yang seperti ular. als je ze een kip geeft (sogok) dan kan je weer doorrijden met je motor.........hehehehehehehehe
Maar dank God, niet iedere Indonesier is het zelfde. nou ik hoor wel weer.
salam hormat kembalu buat Gerry en natuurlijk voor allemaal

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Indobule,

Er zijn kort gezegd twee mogelijkheden voor je, omdat jullie beiden de Nederlandse nationaliteit hebben.

1) Visa Sosbud, na 180 dagen het land verlaten en opnieuw een een visa aanvragen in Singapore of Kuala Lumpur.

2) Visa Lansia (ouderen visum) dan heb je die ellende niet, kost het eerste jaar best behoorlijk wat, de jaren erna is het redelijk te doen, dit is de beste oplossing voor jullie.

De rest is niet volgens de regels of illegaal, hoe je het maar wil noemen, loop je tegen de lamp dan ben je zuur.

jstar
User
spacer line

3) KITAP (5 jaar) voor de vrouw zodra die UU 6/2011 er door komt

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik neem aan dat UU 6/2011 een nieuwe wet zou moeten worden jstar, hoe luidt die?
Vooralsnog zo lang een eventuele nieuwe wet er niet door is, blijft 1) en 2) de enige mogelijkheden.

spacer line  

ja Malam aku juga penasaran wat die wet inhoud. Ik heb al op google gekeken maar daar vind ik niks. tja ....om illegaal te verblijcen en daardoor op een dag tegen de lamp te lopen ja dan zijn de rapen gaar. Tis daar direct in de gevangenis. Aku bener2 bingung ! Het liefst stap ik nu zo in het vliegtuig en dan maar kijken waar het schip strand. Eerlijk gezegd loop ik nu met te veel impulsieve gedachten rond. Dit ook vanwege mijn gezondheid. Kan erg moeilijk tegen de kou. Heb altijd koude handen en voeten, waarbij de kou en pijn aan mijn handen naar mijn arm trekt. Zelfs de dokter zegt: Naar een warm land toe! tja makkelijker gezegd dan gedaan. Het doen is geen probleem, maar daarna :p En KTP tembak en na 3 maanden omzetten in een KTP electronic?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 30-11-2012 03:38 schreef gerry deuren:
hallo ik zal hierbij ook graag mijn mening willen geven! ik ben sedert midden 1997 vetrokken voor goed naar mijn vaders vader landen ik heb er geen spijt van.en ik heb ook letterlijk en figuurlijk alles verkochthet leven hier in indonesie is heerlijk en aangenaamdwij woonen in de desatussen orang petanionder jember .mijn vrouw is 1 echte javaanse,en koken als 1 van de bestewij bezitten 1 eigen woning op 5 are grond en bezitten 1 koffie plantage wat ik als ervenis heb gekregen van fam,onze woning heb ik laten bouwen en de kosten toen was heel goed koopnu ben ik meer als het dubbele kwijt.aan electra ben ik gemiddeld per mnd 15 euro kwijt dan mijn tel phone koste 7 euro ,de mensen hier in ons dorp zijn heel vriedelijk en social behulp zaamiedereen kent iedereenin het begin was het best moelijk maar aangezien mijn vrouw hier in dit dorp is geborenen haar fam ook dorps hoofd iskepala dusun en fam bij de politie was het voor mij duidelijk het gaf mij wel voordelen maar het kosten wel tijdtwat huids kleur betreft heb ik 1 bruine huids kleurde voordeel van de twijvel,maar toch blijf ik altijdt op mijn hoede,het is altijdt goed als er 1 ceremonie is of slametan om er bij te zijn en te helpen1 keer in de mnd geef ik wat voor de masjid en 1 zak rijst om eerlijk te zijn , ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad die geld wilde lenendan zijn ze bij mij op 1 verkeerd adresalles in het leven heeft voordelen en naa delende mensen hier in mijn dorp kijken niet wat geloof betreft of je nu een cristen bent of katholik is hier echt geen probleem .kijk rustig de kat uit zijn boomen wat papieren betreft zit je hier op het forum goed de 1 weet nog meer als de anderik weet wel het 1 en ander wat emigratie betreftomdat fam daar werktgeeft het wel voordelen, maar ik zie er liever van afik wens jullie heel veel succes sampai jumpai
Dengan hormat G.D, orang petani

Op 30-11-2012 09:08 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

staat op 3 verschillende posting.
De grootste risico is zijn huidskleur , en te veel mensen die ervan weten .
Vanaf familie/vrienden , de Kepala Keluarga ,Kepala RT /RW .
En je moet waarschijnlijk ook werken met vervalste papieren .
Vandaar die paling( hoogstens) 1.500.000 rupiah onkosten i.p.v 20.000 of 30.000.
Surat Aspal (Asli maar Palsu) of tembakan heeft ook zijn prijs.

Nou dan doe ik er ook nog een schepje er boven op, want eigenlijk wilde ik niet reageren.
Het lijkt zo mooi voor hen, die aan de buitenkant gezien kunnen worden, als IndonesiŽr.
Daarop wilde ik op reageren!!!
Het is belachelijk om je huid als middel te gebruiken dat je daar kan wonen.
Puur discriminatie is het, niets meer en minder!!!!!
Wij hebben geleerd van af vroeger, om te gaan met andere soort mensen van welk kleur, afkomst en geaardheid.
Op den duur word je daar donkerde van kleur.
Maar als dat de leidraad is om geaccepteerd te worden, dan is het, in en intriest te noemen.
Als blanke in een dorp word je wel nagestaard, want de mensen daar, zijn niet gewend om met buitenlanders om te gaan.
Het moet mij van het hart, dat de mensen proberen wel vriendelijk te zijn, maar ze hebben een grote afstandsnorm.
Al de verhalen dat het zo goed is, kan alleen voor hen betekenen, die daar geboren zijn, of heel dicht bij hun afkomst zitten.

Wat ik hier niemand heb zien schrijven als je een GSM simkaart in je handphone( telefoon ) plaats, is het eerste wat je krijgt een SMS, een schooiers bericht of je geld wilt storten naar een zielig geval.
Kijk wat de doorsnee mens doet en in zijn gene heeft zitten, is een sympathie of en antipathie voor je mede mens en dat kan daar aan liggen, dat je zelf moeite heb om je eigen aan te passen, of het kan zijn, dat de mensen in je omgeving ,geen rekening houd, met of wat dan ook.

Blanke mensen moeten altijd rekening met hun houden en hoe lang kan je dat volhouden.
Ja als je verstand op nul zet en blik op oneindig, ja dan pas kan het, maar gezien je emoties en wat je al zo zelf mee draag, is het toch een toneel spel die je daar opvoert.
Je kunt daar nooit je zelf zijn en dat is bepalend wat je aan geaardheid meebrengt.
En dat bepaald ook, of je eigen daar kan handhaven........... Emoticon: Very funny Emoticon: Emoticon: Shut up!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 30-11-2012 12:08 indobule55+ wrote:
ja Malam aku juga penasaran wat die wet inhoud. Ik heb al op google gekeken maar daar vind ik niks. tja ....om illegaal te verblijcen en daardoor op een dag tegen de lamp te lopen ja dan zijn de rapen gaar. Tis daar direct in de gevangenis. Aku bener2 bingung ! Het liefst stap ik nu zo in het vliegtuig en dan maar kijken waar het schip strand. Eerlijk gezegd loop ik nu met te veel impulsieve gedachten rond. Dit ook vanwege mijn gezondheid. Kan erg moeilijk tegen de kou. Heb altijd koude handen en voeten, waarbij de kou en pijn aan mijn handen naar mijn arm trekt. Zelfs de dokter zegt: Naar een warm land toe! tja makkelijker gezegd dan gedaan. Het doen is geen probleem, maar daarna :p En KTP tembak en na 3 maanden omzetten in een KTP electronic?

Ik begrijp wat je wil zeggen, maar wees niet te impulsief, regel het goed en permanent, de enige mogelijkheid op dit moment is een visa lansia.
Je zou op een Sos Bud visa naar hier kunnen komen, dan heb je 6 maanden de tijd om uit te zoeken/regelen een visa lansia, weliswaar moet je daar dan voor naar Singapore of Kuala lumpur reizen maar het zij zo.

Hier te plaatse kan je op het immigratie kantoor goede informatie krijgen, dan weet je precies wat je nodig hebt.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde IndonesiŽr er totaal geen kaas van gegeten heeft wat er voor komt kijken om als buitenlander hier te verblijven.
Ze geven hun rijstmolen maar een douw en denken nog steeds als je hier en daar wat flappen onder tafel schuift alles mogelijk is.

Dat is misschien in sommige gevallen wel zo, maar het blijft illegaal, pakken ze je dan is je leed niet te overzien, dat moet je niet willen, pak het goed aan.
Ik zit hier inmiddels haast 5 jaar, op een Sos Bud visum, met alle ellende, ik wil geen visa lansia, mijn intentie is namelijk niet om mij hier definitief te vestigen.
Dat ligt bij jullie anders.
Succes.

spacer line  

On 30-11-2012 12:08 indobule55+ wrote:
ja Malam aku juga penasaran wat die wet inhoud.

De wet is duidelijk beschreven , alleen schijnt het nog niet di-implementasi-kan .
Gewoon de keyword intikken bij de wijze Google of Google Indonesia.
Voor jou als je legaal (volgens de regels ) wil doen is het niet mogelijk.
Dus moet je de jalan alternatip of jalan tikus nemen, met gevaar dat je verschillende tikus kan tegenkomen.

De geijkte manier is de SosBud visa , dat hadden vele mensen gebruikt .
Maximaal 6 maanden , en het schijnt dat men zelfs jaren kan verblijven.
Dat werd ook al jaren beschreven bij de expat .or.id Daar kan je ook info zoeken.

Ik moet toch glimlachen om dat woord KTP tembak-an hier te mogen lezen.
Visa Lanjut Usia is ook streng qua voorwaarden.
In IB geval mss niet mogelijk, uiteraard afhankelijk van zijn inkomen in Nederland.
En dat is ............. ?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Op expat .or.id kan je redelijke informatie vinden, precies volgens de regels.
Daar gaat de Immigratie hier een stuk soepeler mee om, als je volgend jaar hier 3 maanden bent, ga naar het dicht bijzijnde immigratiekantoor in de buurt waar je je wil vestigen en laat je daar voorlichten wat je precies nog hebt en wat de eisen zijn.

spacer line  

On 30-11-2012 13:25 indobule55+ wrote:
Hi Suriya, makasih atas replynya. Ya kebetulan aku disini lagi nganggur, tapi punya tabungan di bank. ngomong2 Surya tinggal di mana, di Belanda atau di Indonesia?

Psssst , niet verder vertellen Emoticon: Wink , ik woon al meer dan 40 jr in Amstelerdam, Negara Kincir Angin.
Je moet de Undang Undang Keimigrasian no 6 2011 intikken.
Daar staat beschreven dat zelfs een ex WNI ook WNI kan worden .
Of in de praktijk soepel gaat is lain cerita( een andere verhaal)
De WNA man kan daarna gonceng bij zijn inmiddels WNI geworden vrouw.
Je moet goed gaan informeren , er zijn een paar leden die echt ervaringsdeskundigen zijn , met low profile , die ook getrouwd zijn met een WNI.
Alleen is het de vraag of ze de geheimen van de smid hier(o) in Indahnesia uitgebreid gaat vertellen.

De beste route is dat je vrouw eerst proberen een KITAS te krijgen .
Begin maar met de sosbud ( 6 maanden) .
Ik zelf heb geen ervaring , ben nl Indonesier. Emoticon: Nice

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Toch zit je met je KTP en als je niet de juiste mensen kent en denkt regelen we effe

want het zit zo en zo en dat is daar en daar en

This allemaal goed bedoeld stap maar in de kooi !

Als je berooid bent op allerlei manieren

Zwaai ik je wel uit Emoticon: Bye bye

Zorg eerst voor kontacten die de weg weten en hebben bewandeld en spreek daar mee Emoticon: Cooool

Ik noem een voorbeeld wil je bij malam in de buurt wonen neem malam mee !!

fatima
User
spacer line

Op 30-11-2012 07:17 schreef jstar:

Ja dat is het zeker , en niemand die de (ware) kosten van Kitas lansia = 6 juta per jaar
en KITAP is 5 x 6 juta = 30 juta voor 5 jaar ,hier tot nu dan ,wilde vermelden...
Let wel deze kosten gemaakt met een agent-bureau zijn legaal!
Zonder sponsor =vergeet het maar . Emoticon: Yes!

Zet de gaskraan maar open als je het via Jalan Tikus wil regelen .

Let it be

fatima
User
spacer line

Op 30-11-2012 12:08 schreef indobule55+:

k begrijp U ,maar wilt u niet alles veel te snel ? Met 55 jaar kan met de nadruk op kan je een visa lansia kopen ,5 jaar achterelkaar, en dan na een nieuwe procedure ,waar men doorgaans weer door de mangel gaat een KITAP voor 5 jaar inj 1 procedure.
En niets betalen onder de tafel oid, gewoon betalen voor wat je wil hebben.
Zo krijg je geen moeilijkheden en het is legaal. Indonesie is geen land voor emigratie en zeker geen land waar immigratie met zich spotten laat. Een gewaarschuwd mens....
Deportatie komt nog iedere dag voor..en daar helpt alle geld van de wereld niet meer.

Let it be

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Op 30-11-2012 18:29 schreef fatima:

[quote verwijderd]

Ja dat is het zeker , en niemand die de (ware) kosten van Kitas lansia = 6 juta per jaar
en KITAP is 5 x 6 juta = 30 juta voor 5 jaar ,hier tot nu dan ,wilde vermelden...
Let wel deze kosten gemaakt met een agent-bureau zijn legaal!
Zonder sponsor =vergeet het maar . Emoticon: Yes!

Zet de gaskraan maar open als je het via Jalan Tikus wil regelen .

Kan voor 4 juta hoor !! 6 is wel wat hoog wie dat voor je legaal regelt licht dan zeer zeker op

of het moet de eerse verlenging zijn keer en dan zeer zeker 4 x 4 juta Emoticon: Bye bye

Is dus max 22 juta Emoticon: I love it

Je mag in het midden gaat zitten maar 5 juta is de top !

harlys
User
User icon of harlys
spacer line

Op 30-11-2012 18:56 schreef fatima:

[quote verwijderd]

k begrijp U ,maar wilt u niet alles veel te snel ? Met 55 jaar kan met de nadruk op kan je een visa lansia kopen ,5 jaar achterelkaar, en dan na een nieuwe procedure ,waar men doorgaans weer door de mangel gaat een KITAP voor 5 jaar inj 1 procedure.
En niets betalen onder de tafel oid, gewoon betalen voor wat je wil hebben.
Zo krijg je geen moeilijkheden en het is legaal. Indonesie is geen land voor emigratie en zeker geen land waar immigratie met zich spotten laat. Een gewaarschuwd mens....
Deportatie komt nog iedere dag voor..en daar helpt alle geld van de wereld niet meer.
Emoticon: Confused

spacer line  

On 30-11-2012 20:32 harlys wrote:

[quote removed]

Als je aan alle voorwaarden kan voldoen , hoef je alleen de "kostprijs" kosten betalen .Of mss iets meer .
Zoals KTP maken kost onder de 20.000 rup.
De officiele tarieven zijn gewoon op te vragen .
Zijn jou papieren incompleet dan komen extra kosten erbij , zoals in het voorbeeld tot (paling) 1.500.000 rupiah .
Daarom heet het KTP tembakan .
Want er moet veel schakels ( ambtenaren, calo etc) die ook hun deel moeten krijgen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,761,485 topic views - 235,533 posts - 13,701 topics - 26,449 members - last post @ 16-12-2019 14:51 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,880,370 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com