indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

totto
User
spacer line

Voor wie het interesseert; "Indo's in de knel ".
Onder die titel brengt omroep Max vandaag om 17.35 u op ned.2 een programma over Indische nederlanders in Surabaya. Ze hadden geen Nederlands paspoort en konden dus niet weg. Nu vormen ze een vergeten groep die nergens bij hoort.

Toto Travel.com

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik heb de uitzending nog niet gezienTotto..en .ergens begrijp ik dat niet....ze zijn Nederlanders maar hebben voor Indonesi gekozen toch?? Indonesi erkent ze niet.......en Nederland uiteraard ook niet gezien zij de Nederlandse paspoort hebben ingeruild ????
Ik heb nit kunnen begrijpen waarom zij achter zijn gebleven....Mijn ouders hebben het geprobeerd , maar....de ht naar de Nederlanders was enorm, mijn vader werd ontslagen en kon nrgens aan werk komen enz.enz. ...ik ben rg dankbaar dat hij met ons allen als laatse Spijtoptanten naar Nederland zijn gekomen en ik ben nog steeds blij dat ik hier zit.....anders zaten wij ook in kampongs of hebben we een armoedige bestaan gehad. Gelukkig is het niet zover gekomen gezien mijn vader een verstandig besluit heeft genomen. Dit schrijf ik in een opwelling.....misschien sla ik de plank volkomen mis hoor..... Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!

totto
User
spacer line

Kembang,
Ik weet hier te weinig van om er een mening over te hebben. het ging mij er alleen om, om de mensen die niet wisten van de uitzending hierop opmerkzaam te maken.
Ik moet wel zeggen dat naar aanleiding van de uitzending duidelijk kan zijn dat niet iedereen die keuze had zoals jou familie. Maar nogmaals ik weet hier zelf te weinig vanaf.

Toto Travel.com

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik heb de uitzending gemist......jammer! Alleen even gelezen op YouTube....

Ik heb begrepen dat deze mensen gn documenten meer hebben.....door de Bersiap tijd schijnt dat de documenten zijn verdwenen????

Het is inderdaad triest dat juist deze groep tussen de wal en schip zijn beland....maar dan ng waarom er z laat aan de bel is getrokken?? Waarom niet direct nadat de laatste Hollanders zijn vertrokken....??
Enfin.....ik zal ze steunen en hopende dat het geld die hier wordt verzameld ook voor hun worden bestemd en NIET in verkeerde zakken terecht komen......zoals je ht vaak hoort en leest.... Emoticon: Emoticon:

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Kembang de uitzending is al geweest maar je kunt het terug zien op uitzending gemist.
Het is erg triest om te moeten zien hoe die mensen daar moeten leven.
Omroep Max laat het leven van een paar mensen zien die in erge armoede moeten leven, ze vertellen waarom zij niet naar Nederland konden gaan.

http://www.uitzendinggemist.nl(...)afleveringen/1307906

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Bedankt Yoke....de tranen stroomde over mijn wangen.....maar toch.....hoe is het zover gekomen.....toen ze nog jong waren hebben ze nooit aan de noodklok gehangen hoewel zij hier in Nederland nog familieleden hebben.....

Helaas.... de bekende verhaal van de Hollandse militair die naar de Oost werden gestuurd en gewoon bigamie heeft gepleegd.....en hier domweg opnieuw een gezin hebben gesticht en zijn eigen vrouw en kinderen lieten verrekken in Indonesi.....
Goodbye Nonja Manis.... is gezongen door vele Indo's en helaas maar l te waar, toch?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vergeet ook niet de ellende die de oorlog met zich had meegebracht. Verscheidene vrouwen kregen overlijdensberichten m.b.t. hun echtgenoot en huwden opnieuw. Echter na de oorlog of na de bersiaptijd dook manlief weer op, bleek dus nog in leven te zijn. Dus bigamie....en de kinderen dus ook in de knel.
Dan degenen die niet officieel waren erkend, door nalatigheid of om andere reden. Vader overleden en dus geen mogelijkheid kind nog te erkennen. Zo kreeg je in 1 gezin broers en zussen die wel en die niet de Nederlandse nationaliteit bezaten.
Ook geboorte- of nationaliteitspapieren c.q bewijzen die waren verdwenen door oorlog. Soms zelfs door gewone verhuizing of overstromingen/banjirs (daarvan ken ik er persoonlijk wel enkelen).
En nog vele andere wantoestanden door de oorlog verkregen.
Dan nog eens daarbij gevoegd het (onofficile) ontmoedigingsbeleid van de toenmalige (tegenwoordig ook trouwens) van de Nederlandse overheid.

Indoboy20
User
spacer line

Waaa heb net gekeken, zo triest. Waarom worden hier geen kamervragen over gesteld?? Miljarden gaan naar Europa maar een paar ton voor deze mensen is te veel?

Man heb tranen met tuiten gehuild met die man die door ondervoeding niet eens maar kon lopen.

Ik ga zeker voor de kerstgedachte wat overmaken, zouden meer Indo's hier moeten doen die ff een traantje wegpinken en dan weer doorgaan met hun luxueuze leventje! Ik ben van een hele andere generatie en in mijn twintige jaren maar dit doet mij zeker wat.

Nederlandse regering moet zich schamen, evenals de Indonesische en wij als Indo's die geen poot uit steken om deze mensen te helpen.

Shame on you Emoticon: Eerie

Even nog in de herhaling. Giro 4567 Ten name van: Max Maakt Mogelijk Zoetermeer, onder vermelding van Surabaya.

Of hier https://www.maxmaaktmogelijk.n(...)onatie/word-donateur

Kies dan voor vergeten ouderen in Indonesi en dan Eenmalig.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja daar kan je zien wat er met geld is gedaan.
Goede manier om hier je geld aan te besteden.
Wat er ook eigenlijk gedaan zou moeten worden, meer vrijwilligers die daar wonen in Soerabaja, of daar dichtbij, te helpen een opvang huis te bouwen.
Het is in en intriest dat je ziet, hoe die mensen in de steek gelaten worden, ook door familie.
Daar kunnen wij hier wel een discussie aan vangen, maar dat heeft geen zin, omdat wij weten wat daar allemaal gebeurd.
En er heeft al heel veel discussies opgeleverd, hoe schandalig het is.
Moet je kijken op Peneleh begraaf plaatst die door mij, bij minister van buitenlandse zaken
al vaker is aangeschreven over die toestanden daar.
Nederland heeft alleen geld over, voor de schandalen die ze aan gedaan hebben in die tijd, dat ze nog dachten een koloniaal te blijven behouden........
Rawagede was ook zo iets, als je daarmee je slechte dingen mee afkoop.
Dat geld hadden ze beter kunnen besteden aan een tehuis voor iedereen die te maken had met Nederland tussen 1945/48............. Emoticon: So funny Emoticon: Cry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Indoboy....ik denk dat de mste Indo's hier in Nederland het NIET hebben geweten!!!
Ik heb dat k nooit geweten...

Andere kant van het verhaal van die 81 jarige man is minus 60 jaar ( oorlog afgelopen) was hij 21 jaar oud of 50 jaar geleden 31 jaar oud....waarom heeft hij zlf er nooit wat aangedaan???
Ze konden zich beroepen dat door de oorlog alle officiele papieren zijn vernietigd en dan een Indonesische paspoort aanvragen.....dn konden ze misschien alsnog naar Nederland gaan , toch??? Dat ze nu oud met lichamelijke kwalen zitten en dat het n pas na al die jren boven water is gekomen???....En dank zij een echtpaar die hun lot hebben aangetrokken..... vind ik ongelofelijk triest....

Ik heb direct nadat ik die documentaire gezien had geld overgemaakt....ik hoop dat vele het doen om deze mensen het dragelijke lijden wat te verzachten!! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Om Ziel....het is niet alln Nederland die er schuld aan heeft maar vergeet de Indonesische kant ook niet h?? Ze hebben vanwege de Merdeka een bloedhekel gehad wat lles met Hollanders te maken heeft gehad. En als je mijn stukje hierboven hebt gelezen snap ik die mensen k niet wat zij dan in al die tussen liggende jaren hebben gedaan??? Emoticon: Emoticon:

spacer line  

On 24-11-2012 18:35 Kembang wrote:
Indoboy....ik denk dat de mste Indo's hier in Nederland het NIET hebben geweten!!!
Ik heb dat k nooit geweten...

Kijk even naar Stichting HALIN
http://www.stichtinghalin.nl/Img/Hafo.pdf

Kijk ook bij Indisch4ever, Indonesia actieforum en andere site's.
Diverse INdische artiesten etc hebben hun bijdrage geregeld.
Ricky Risolles , Tante Lien e.v.a

http://www.youtube.com/watch?v=xWn-0SSqXKs

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Om Ziel....het is niet alln Nederland die er schuld aan heeft maar vergeet de Indonesische kant ook niet h?? Ze hebben vanwege de Merdeka een bloedhekel gehad wat lles met Hollanders te maken heeft gehad. En als je mijn stukje hierboven hebt gelezen snap ik die mensen k niet wat zij dan in al die tussen liggende jaren hebben gedaan??? Emoticon: Emoticon:

Het is toch algemeen bekend dat Nederland aan zijn eigen onderdanen geen moer geld voor over heeft.
Als ze in een goed blaadje komen in het buitenland, Ontwikkelingssamenwerking, dan gaan ze trots als ze zijn er op af, om bejubeld te worden, hoe goed ze wel niet zijn........ Emoticon: Nooo Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

On 24-11-2012 18:35 Kembang wrote:
Ze hebben vanwege de Merdeka een bloedhekel gehad wat lles met Hollanders te maken heeft gehad.

En als je mijn stukje hierboven hebt gelezen snap ik die mensen k niet wat zij dan in al die tussen liggende jaren hebben gedaan??? Emoticon: Emoticon:

Vanwege de Merdeka ?
Nou dat noem ik Indianen verhalen want vanaf de RTC 1949 was er nieuwe migratiestroom gewees van Holland naar Indonesia.
Zelfs toen woonden ongeveer 30.000 Indische Nederlanders die de "warga negaraschap"hadden gekozen.
Ze leven redelijk goed tot de Zwarte Sinterklaas in 1957.
Bijna 80% van de 30.000 naast de nieuwe migranten ("groep na 1949) waren alsnog vertrokken als migrant naar Holland.
De rest(ongeveer 6000) waren in Indonesia gebleven , te oud , te ziek of omdat ze geen familie/opvang hebben in Holland . Een klein goep .
Of omdat ze nooit erkend waren door de Nederlandse vaders , dus ook door de regering .(AANVULLING: de Nederlandse regering) , vandaar dat ze geweigerd werden) Die groep bestaat ook , en vele malen groter dan de erkenden.
Van die 6000 mensen die niet aan de bak kunnen werd door HALIN geholpen.
Het is natuurlijk triest , want men vergeet hun bestaan.
Het is goed dat deIndische gemeenschap iets doet voor die vergeten groep.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Nou Om Sid...als ik deze filmpjes hebt gekeken ben ik nu heleml dankbaar dat mijn familie als laaste Spijtoptanten met de Sibajak ( ook zijn laatste zee-vaart) naar Nederland zijn gekomen....

Wat ik niet begrijp, als zij Indonesische onderdanen zijn geworden hebben deze groep toch k documenten c.q. paspoorten gekregen??? Of was het na de val vanm Soekarno van de baan??

Ik schreef over Merdeka....waardoor de meeste Indische bevolking de Hollanders haten.... maar ik heb niet van de migratiestroom geweten. Om hl eerlijk te zijn weet ik eigenlijk weinig over IR...wl de gewone verhalen als oorlog, bersiap, spijtoptanten enz.enz.., maar ik heb er nooit cht in verdiept.... Emoticon: Blush Emoticon: Blush
Vandaar mijn vraagtekens over het n ander als het opeens te voorschijnt komt....

spacer line  

On 25-11-2012 12:03 Kembang wrote:

Nou Om Sid...als ik deze filmpjes hebt gekeken ben ik nu heleml dankbaar dat mijn familie als laaste Spijtoptanten met de Sibajak ( ook zijn laatste zee-vaart) naar Nederland zijn gekomen....

Als je naar je zelf kijkt , dan hebben jullie zeer waarschijnlijk goed gehad.
In principe hebben alleen de Nederlanders/Indische Nederlanders die het (redelijk) goed hebben de warga negara schap gekozen .
Ze kunnen opnieuw beginnen , alleen de politiek van Nederland had hun goede toekomst verknald( Luns-West Irian).

De anderen ( +/- 300.000) voelen zich Nederlanders of kunnen door allerlei redenen niet aarden , en waren subiet vertrokken vanaf 1945 t/m 1949.Voor de RTC overdracht .
In totaal 6 migratiegolven tot laat in de jaren 70( dus inclusief de "sijtoptanten" Emoticon: Wink .

PS : tijdens mijn froebelschool en lagere school zit ik met Nederlandse/Indische kinderen .
Alleen de "lichtgekleurden" waren snel vertrokken na 1957.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik heb ook op een Nederlands/ Indischeschool gezeten tot in de 2e klas, ik was 7 1/2 jaar oud toen ik met verbijstering ( okt/ nov. 1958) ineens op een boot zat en alles moest achterlaten....
Mijn vader heeft dan ook nit meer over Indonesi gehad en ook wat betreft de oorlog, daarom weet ik er ook zo weinig van af n het verbod om Maleis te spreken. Ik vond het ook hl erg dat ik in 2006 voor het rst mijn geboorteland weer zag ( na 48 jaar) en het Maleis niet meer kende en ons "eigen" mensen niet kon verstaan, dat deed best pijn!! Mijn gevoel zegt dan ook dat mijn vader hl wat heeft meegemaakt maar heeft helaas zijn geheim meegenomen in zijn graf.
Dus als het over IR gaat hou ik mij dan ook gedeist....en laat anderen spreken die daar wonen f veel hebben gehoord van hun ouders....en ook meer verstand over hebben, toch?

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

http://www.helpindischeninind.(...)p_Max_Stichting.blog

Klik op bovenstaande link voor wat meer informatie over het project in Surabaya

http://www.helpindischeninind.com/gallery/

Bekijk ook eens hun foto album

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

zelf kom ik uit 1 groot gezin van 7 kinderen 3 jongens en 4 meisjes,als joggie kan ik me zelf nog goed herineren''op school was ik de enigste ''pinda'' zo noemde ze mij vroeger, zelf kon ik moelijk maa gaan op school''en had dan ook weinig vrienden waar ik mee kon spelen,het was voor mij altijdt vechten om te over leven,wat best moeilijk was toen die tijdt,ik werd ook vaak gediscrimneerd'mijn vader was 1 ex kniller en hij vertelde ons veel van de oorlog'waar ik weinig of niets van begreep'zelf kwam onze vader uit een heel groot gezin van 10 kindere'bij ons thuis werd zeker behasa ''indonesia gesprokken''waar ik wel profeit van heb''hollandse vrienden mocht ik niet hebben ''ik kan mij nog goed herineren dat ik thuis kwam van school''en ik had gevochten''met 1 blanda''huilen mocht ik niet van mijn vader''ik moest mij niet laten kiste.en hij stuurde mij weer terug om de zaak af te maken'want verliesen van ''blanda''was er niet bij'bestaat niet''dit soort dingen zijn mij altijdt goed bij gebleven met de jaren ik schaam er niet voor om te zeggen''aku benci orang blanda'' ik schaam juist wel om ''hollander te zijn''de REGERING HEEFT VEEL BELOOFT''EN BELOFTE MNAAKT SCHULD'' veel indoos in Indoneschie zijn daar slacht oofer van geworden van die ''Kut regering in Denhaag.Merdeka Merdeka' het wordt tijdt dat de Indo's die in holland zijn 1 Vuist maken om actie te gaan voeren des nood met geweld' ik zal dan zeker van de partij zijn om mijn broeders te helpen, ik hoop ook hierbij dat er veel geld wordt over gemaakt voor de fam leden die hier zijn gebleven.en die het echt hard nodig hebben, TRIMA KASIH BANYAK''

spacer line  

?????????????????????????????

U bedoelt ?

songo
User
spacer line

De heer Deuren is volslagen de weg kwijt ben ik bang voor. Dat u met gevoelens/wroeging vanuit het verleden zit kan ik begrijpen.
Maar u lijkt vol met frustraties te zitten . U mag ze hier best uiten, maar ik denk dat niemand hier op zit te wachten!

tujuan sama jalan yang lain aja

marcel70
User
spacer line

On 26-11-2012 13:54 songo wrote:
De heer Deuren is volslagen de weg kwijt ben ik bang voor. Dat u met gevoelens/wroeging vanuit het verleden zit kan ik begrijpen.
Maar u lijkt vol met frustraties te zitten . U mag ze hier best uiten, maar ik denk dat niemand hier op zit te wachten!

LIjkt mij ook,aan de andere kant is het wel te begrijpen ook.,de fout zat al in de opvoeiding.
En Gerry hier wordt er ook bijna elke dag bule of londoih tegen me gezegd.

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
User
spacer line

On 26-11-2012 12:00 gerry deuren wrote:
zelf kom ik uit 1 groot gezin van 7 kinderen 3 jongens en 4 meisjes,als joggie kan ik me zelf nog goed herineren''op school was ik de enigste ''pinda'' zo noemde ze mij vroeger, zelf kon ik moelijk maa gaan op school''en had dan ook weinig vrienden waar ik mee kon spelen,het was voor mij altijdt vechten om te over leven,wat best moeilijk was toen die tijdt,ik werd ook vaak gediscrimneerd'mijn vader was 1 ex kniller en hij vertelde ons veel van de oorlog'waar ik weinig of niets van begreep'zelf kwam onze vader uit een heel groot gezin van 10 kindere'bij ons thuis werd zeker behasa ''indonesia gesprokken''waar ik wel profeit van heb''hollandse vrienden mocht ik niet hebben ''ik kan mij nog goed herineren dat ik thuis kwam van school''en ik had gevochten''met 1 blanda''huilen mocht ik niet van mijn vader''ik moest mij niet laten kiste.en hij stuurde mij weer terug om de zaak af te maken'want verliesen van ''blanda''was er niet bij'bestaat niet''dit soort dingen zijn mij altijdt goed bij gebleven met de jaren ik schaam er niet voor om te zeggen''aku benci orang blanda'' ik schaam juist wel om ''hollander te zijn''de REGERING HEEFT VEEL BELOOFT''EN BELOFTE MNAAKT SCHULD'' veel indoos in Indoneschie zijn daar slacht oofer van geworden van die ''Kut regering in Denhaag.Merdeka Merdeka' het wordt tijdt dat de Indo's die in holland zijn 1 Vuist maken om actie te gaan voeren des nood met geweld' ik zal dan zeker van de partij zijn om mijn broeders te helpen, ik hoop ook hierbij dat er veel geld wordt over gemaakt voor de fam leden die hier zijn gebleven.en die het echt hard nodig hebben, TRIMA KASIH BANYAK''

Ik ken genoeg Indos in Nederland en Indonesie die een succes van hun leven hebben gemaakt.

Becik ketitik olo Ketoro

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-11-2012 12:22 Surya Atmadja wrote:
?????????????????????????????

U bedoelt ?

Hier ga ik dus helemaal in mee.

???????????????? u bedoelt?

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Merdeka' het wordt tijdt dat de Indo's die in holland zijn 1 Vuist maken om actie te gaan voeren des nood met geweld' ik zal dan zeker van de partij zijn om mijn broeders te helpen, ik hoop ook hierbij dat er veel geld wordt over gemaakt voor de fam leden die hier zijn gebleven.en die het echt hard nodig hebben, TRIMA KASIH BANYAK''

IK snap niet wat hij hiermee bedoelt, volgens mij slaat Gerry de plank even mis.....
Klopt dat????

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Gerry heeft in het verleden al veel planken mis geslagen Emoticon: Yes! Emoticon: Laugh out loud
Het begint er op te lijken dat Gerry qua taalgebruik en de dingen die hij uit kotst een jochie van 6 jaar is. Emoticon: Blush

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,410,888 topic views - 233,376 posts - 13,684 topics - 23,819 members - last post @ 23-08-2019 19:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,285,306 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com