indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Hatshiko
User
spacer line

Hallo allemaal,
ik moet voor school een land kiezen voor een opdracht.
nu vind ik indonesiŽ een heel mooi land, maar op internet kan ik niet veel vinden over het gebruik van de bloemen.
wie kan me bijvoorbeeld vertellen wat de gebruiken zijn bij overleden personen of bij huwelijken ..
alvast bedankt!
Groetjes Hilde

elsbeth
User
spacer line

Hilde, misschien kun je iets duidelijker zijn over:
het schooltype
de klas
de opdracht
Misschien kunnen we je dan gerichter helpen.

Groet Elsbeth

spacer line  

Er zal wel een boekje of artikel in het Indonesisch ( of mss Engels) bestaan over de functie van bloemen in de Indonesische cultuur .
Elke streek- Sunda-Javaans , Bali heeft hun eigen kenmerken .
Wordt wel een kleine zoekwerk.

Kantil-Midden Javavoor trouwerij en begrafenis.Heb (nog )niet gezien.
Sedap Malam Polyanthe stuberose Oost Java
Cempaka (wit-geel) Michelea champaca (Atjeh) voor de geur (?)
Kenanga (Cananga Odorata) voor de geur (?) Noord Sumatra
Anggrek , veel gebruikt
Kemboja ( kleur wit-paars) bij begrafenis en begraafplaatsen.
Bunga mawar ( Roos) .
Vaak gebruikt bij feesten/ geboorte-overlijden( als strooi goed) .
Melati- Wit
Pandan bladeren voor de geur en aanvulling voor een bloemstuk.

Weet niet welke Europese/Nederlandse bloemen nu ook gebruikt worden in Indonesia.

bisa dicek of makemyday .

Hatshiko
User
spacer line

Ik doe de opleiding bloem en design.. En voor mn examen moet ik 5 onderdelen maken waaronder bruidswerk en rouwwerk.
Hoop dat het zo iets duidelijker is.
Naar het boekje zal ik eens opzoek gaan .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Zoek verder op internet Hatshiko, zoals je ziet heeft meneer Surya informatie, maar daar begrijp ik ondanks dat ik hier al 5 jaar woon geen ruk van, die meneer wil alleen maar interessant doen.
Er is zat op internet te vinden, gebruik Google vertalen.
Succes.

spacer line  

Je hebt een erg leuk maar misschien ook best lastig onderwerp gekozen. Bloemen hebben inderdaad allerlei betekenissen in Indonesie. Ik weet er helaas niet veel van. Ik weet verder ook dat er (op Java) speciale bloemen zijn die gebruikt worden bij het bezoeken van het graf en dat er zelfs special planten worden gezet rondom begraafplaatsen (en die planten mogen dus nergens anders worden gepland). Ook zal de betekenis van bloemen per eiland verschillen.

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

spacer line  

On 22-11-2012 14:36 Malam wrote:
Zoek verder op internet Hatshiko, zoals je ziet heeft meneer Surya informatie, maar daar begrijp ik ondanks dat ik hier al 5 jaar woon geen ruk van, die meneer wil alleen maar interessant doen. Er is zat op internet te vinden, gebruik Google vertalen.
Succes.

He did it again.
Jammer dan zijn bijdrage vaak alleen maar kinnesine is tegen over andere leden.
Let maar niet op die oude brompot .
Ondanks dat hij volgens eigen opgave al 5 jaren daar "permanent "woont (?) weet hij geen ruk af ( sorry ) over de adat istiadat van de Indonesiers.
In mijn hele leven heb ik honderden typisch Indonesische( Sundanees en of Javaans ) of zelfs Chinese /Christen bloemstukken gezien , bij mijn eigen huis(ouders) , familie en vrienden.In Jakarta, diverse steden van West Java midden-oost java , Sumatra ( Bali niet, vreemd maar dat is gewoon zo ) ,

Let op de invloeden van Javaans of Sundanese bloemstukken. Dat kan je ook als extra informatie geven bij je werkstuk vermelden..
De schikking van de bloemen, soort en kleur is ook beinvloedt door geloof ( dus niet alleen Moslim) en soms streekgebonden .

Hatshiko,
probeer via internet een foto van een begrafenis (Moslim-Javaans-Sundanees) te downloaden.
Ook tijdens de geboorte , tijdens de 1ste selamatan ( dat de baby na 6 maanden de aarde met zijn voeten mag aanraken ) , en bij huwelijken.
De Balinese zal mss anders zijn .
Kijk ook of ze de teratai bloemen ( wit-waterlellie ?) gebruiken .

Kijk naar "hiasan bunga" untuk perkawinan (huwelijk) , untuk kelahiran ( geboorte) , untuk kematian = overlijden.( heb de juiste woord niet snel kunnen vinden).

Tegenwoordig gebruiken de Indonesiers en ethnisch Chinees vaak Europese setting .
Als je typisch Indonesisch wil hebben dan moet je het linken met de adat (gewoonte).

spacer line  

On 22-11-2012 17:47 Villa Ditya wrote:
Je hebt een erg leuk maar misschien ook best lastig onderwerp gekozen. Bloemen hebben inderdaad allerlei betekenissen in Indonesie. Ik weet er helaas niet veel van. Ik weet verder ook dat er (op Java) speciale bloemen zijn die gebruikt worden bij het bezoeken van het graf (BUNGA MAWAR -ROOD-WITSAWER, KENANGA ( groen) voor sawer , PANDAN blad voor sawer )en dat er zelfs special planten worden gezet rondom begraafplaatsen (en die planten mogen dus nergens anders worden gepland)
(KLOPT , veel Indonesiers doen het niet , maar ik Jakarta en ergens zag ik soms die boom wel).
(POHON KEMBOJA, frangipangi met witte en paarse bloemen) Ook zal de betekenis van bloemen per eiland verschillen.

Heb ik al vermeld in mijn posting.
Indonesische site , kan je laten vertalen via google
http://tokobungahias.com/pandu(...)ian-bunga-duka-cita/ (bij overlijden).

spacer line  

Ik ken via-via iemand die traditionele Javaanse bruiloften organiseert. Ze heeft een website en het adres is shintabella.com. Misschien herken je de bloemen op de foto's. Rechts op de pagina staan links naar foto's. Succes!

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

made.
User
spacer line

fransje brinkgreve heeft veel geschreven over het bloemgebruik op Bali.

spacer line  

ada yang tau kursus bahasa belanda d amersfoort?..... tolong d bantu ya

songo
User
spacer line

Kursus bahasa belanda adalah di Volks Universiteit di kota Amersfoort.

http://www5.volksuniversiteit.(...)ups=VU&categories=25

tujuan sama jalan yang lain aja

songo
User
spacer line

Kursus bahasa belanda adalah di Vrije Universiteit di kota Amersfoort.

http://www5.volksuniversiteit.(...)ups=VU&categories=25

tujuan sama jalan yang lain aja

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,424 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,811,831 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com