indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

PetraS
User
spacer line

Ik ben voor mijn pleegdochter aan het regelen dat ze in februari 3 weken naar Nederland kan komen.
Ik ben via een link in een ander topic gelukkig een hoop wijzer over wat ik moet regelen. Alleen de vraag; ze hebben het er over "minderjarige" en ik ben niet zeker welke leeftijd ze hiermee als grens hebben; 18 op 21.
Dame in kwestie is namelijk 20 en de gevraagde documenten voor een minderjarige kan ik helaas niet leveren.

Wat is minderjarig? Beneden de 18 of 21?

(google heeft het er ook weer over dat dit per land verschilt namelijk).

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Petra wie heeft het over een minderjarige?
Ik neem aan dat je pleegdochter inmiddels een paspoort heeft?
De aanvraag van het paspoort maakt al duidelijk of ze voor de Indonesische wet minder of meerderjarig is lijkt mij.
Minderjarig toestemming ouders vereist, meerderjarig niet.

jstar
User
spacer line

Voor Schengen is minderjarig trouwens onder de 18, dus geen probleem.

spacer line  

Minderjarig en meerderjarig( dewasa) gaat om handelings bekwaamheid.
Meerderjarig , dus handelings bekwaam ( overeenkomst , zelf beslissingen maken) kan ook op de 18de ( Er is wel een discussie geweest) .

Een vrouw van 16 die al getrouwd is kan ook reizen , alleen moet ze nu rekening houden met haar man .
Bij de man is het 19 jr(?) .
Konkreet kan is een jonge echtpaar van 19-16 ook al volwassen en handelingsbekwaam.

Dirnana batas umur dewasa menurut ketentuan dalam Kitab Undang- Undang Hukum Perdata (KUHPerdata) adalah 21 tahun, dan menurut Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974 Tentang Perkawinan adalah ditentukan bahwa batas usi a dewasa adalah 18 tahun. Dengan diberlakukannya Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974,

Volgen KHUP ( de burgerlijk wetboek) is het 21 jaar.

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Weer zo'n antwoord waar iemand niets mee kan Surya.
Kan die dame met haar 20 jaar nu wel of niet naar Nederland komen, is ze volwassen of niet, dat was de vraag.
Als je het antwoord niet weet ga dan niet allerlei gekke dingen verzinnen.
Kan het of kan het niet?????????

paulb.
User
spacer line

Onder de Nederlandse wetgeving wordt een persoon meerderjarig zodra de leeftijd van 18 jaar bereikt wordt.
Ook personen, jonger dan 18 jaar, kunnen meerderjarig zijn en wel met ingang van de dag dat ze in het huwelijk treden.
Voor toelating tot Nederland is voor de hand liggend dat de NL-wetgeving van belang is en zijn allerhande Indonesische wetteksten, hoe fraai ze ook mogen klinken, niet terzake doende.

spacer line  

On 22-11-2012 17:55 paulb. wrote:
Onder de Nederlandse wetgeving wordt een persoon meerderjarig zodra de leeftijd van 18 jaar bereikt wordt.
Ook personen, jonger dan 18 jaar, kunnen meerderjarig zijn en wel met ingang van de dag dat ze in het huwelijk treden.

Voor toelating tot Nederland is voor de hand liggend dat de NL-wetgeving van belang is en zijn allerhande Indonesische wetteksten, hoe fraai ze ook mogen klinken, niet terzake doende.

Dezelfde basis als de Indonesische , daarom heet onze KHUP ook ex BW.

Voordat men toegelaten kan zijn in Nederland (Shiphol) , moet de reiziger/ster eerst zorgen voor een eigen reisdokument(paspoort ) te hebben en een visa voor Nederland.
Die paspoort kan men aanvragen bij de Indon.Immigratie als er toestemming werd gegeven door de wettelijke vertegenwoordiger .Onder de 21jr is men volgens de wet nog niet dewasa(meerderjarig)
Dus het is relevant bij de aanvraag van Indonesische paspoort bij de immigratie,

Heb je een paspoort, tiket en visa dan zal immgatie die persoon wel toe laten.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Malam,

Sommige van jouw topics of reacties op topics getuigen van veel inzicht in het Indonesische leven en van de nodige levenservaring. Maar waarom je toch iedere keer weer Om Sid onderuit probeert te halen roept bij mij vraagtekens op. Temeer omdat je zelf op de vragen van Petra geen antwoord geeft of weet.
Zelf kan ik Petra niet helpen, maar jij, die toch al jaren in Sukabumi woont, je zaakjes daar waarschijnlijk goed geregeld hebt, moet toch wel informatie voor haar kunnen inwinnen. Je spreekt de taal, je bent ingeburgerd, dus loop even naar het gemeentehuis en stel de vraag. Daarmee kun je Petra helpen. En als jouw informatie correct is en indruist tegen hetgeen dat Om Sid plaatst, kom dan met een reactie naar Om Sid.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

paulb.
User
spacer line

[quote] Op 22-11-2012 18:13 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Dezelfde basis als de Indonesische , daarom heet onze KHUP ook ex BW.

Voordat men toegelaten kan zijn in Nederland (Shiphol) , moet de reiziger/ster eerst zorgen voor een eigen reisdokument(paspoort ) te hebben en een visa voor Nederland.
Die paspoort kan men aanvragen bij de Indon.Immigratie als er toestemming werd gegeven door de wettelijke vertegenwoordiger .Onder de 21jr is men volgens de wet nog niet dewasa(meerderjarig)
Dus het is relevant bij de aanvraag van Indonesische paspoort bij de immigratie,

Heb je een paspoort, tiket en visa dan zal immgatie die persoon wel toe laten. [/quote

Waarom hutseklutst u toch steeds van alles door mekaar- het wordt daardoor toch zo een warboel, geen touw aan vast te knopen voor mensen die juist het forum bezoeken om zinnige informatie te krijgen.
Beknoptheid is nog steeds een groot goed.

spacer line  

[quote] On 22-11-2012 19:02 paulb. wrote:
[quote] Op 22-11-2012 18:13 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Beknoptheid is nog steeds een groot goed. [/quote]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Je hebt gelijk.
Jou antwoord over de vraag is ?

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Om Sid,

Dat is hetgeen wat ik bedoel in mijn laatste posting hier. Ik heb de wijsheid niet in pacht en daarom kan ik Petra niet adviseren. Ik hou me dus buiten de discussie. Laten anderen, die daarover ook niets te zeggen hebben of zeggen kunnen, niet reageren. Maar er is op dit forum vaak sprake van een rode lap en een dolle stier. Als ik Petra zou moeten adviseren dan zou ik zeggen: "Stel je vraag aan de Indonesiche Ambassade alhier."

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

spacer line  

On 22-11-2012 19:26 BintangJan wrote: [BRStel je vraag aan de Indonesiche Ambassade alhier."

Zou ik ook zeggen.
Of beter bij de Imigrasi in Jkt ?
Ze hebben regels onder de 18 ( t/m 17 jaar) werd gezien als een anak .
M.a.w vanaf 18 werd je gezien als dewasa .
Aan de andere kant ben je pas dewasa ( hebt je geen toestemming nodig van je ouders zoals bij het trouwen) .
Dus de wet ( dewasa /onafhankelijk ) zegt alleen dewasa /onafhankelijk met 21 jaar MITS je getrouwd ben.

paulb.
User
spacer line

Op 22-11-2012 19:20 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Je hebt gelijk.
Jou antwoord over de vraag is ?

De vraag luidde: Wat is minderjarig? Beneden de 18 of 21?
Het antwoord dat ik gaf en hier herhaal:"Onder de Nederlandse wetgeving wordt een persoon meerderjarig zodra de leeftijd van 18 jaar bereikt wordt.
Voor toelating tot Nederland is voor de hand liggend dat de NL-wetgeving van belang is en zijn allerhande Indonesische wetteksten, hoe fraai ze ook mogen klinken, niet terzake doende."

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Niemand kan PetraS helpen omdat zij nog niet heeft laten weten waar die minderjarigheid van toepassing is. Dat kan Nederland of Indonesie zijn, maar maatschappijen hebben vaak ook eigen regels over niet-volwassenen die alleen vliegen (al is 20 jaar voor maatschappijen toch wel echt volwassen)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Juist.
En ik had dan ook de vraag aan PetraS gesteld wat ze precies bedoelde.
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Jan, koude kunst om informatie in te winnen, ik hoef er zelfs de deur niet voor uit.
Maar ik moet wel weten waar het probleem zit.
In afwachting van het antwoord van PetraS verschijnen dan zoals PaulB het noemt hutsekluts verhalen, mensen die niet weten hoe het hier werkt en dan ook nog een in het Indonesisch een wetsartikel om de oren krijgen zien door de bomen het bos niet meer.

En ja Jan ik heb mijn zaakjes hier goed geregeld, tot in de puntjes mag ik wel zeggen, door schade en schande wijs geworden, één onachtzaamheid kan je hier namelijk volop in het mes doen lopen.(is mij overkomen met melden bij de politie)
Ik gun dat andere mensen niet Jan, geef mensen een kort en goed advies, volledig in overeenstemming met de regels hier.
Dit antwoord hebben mensen niets aan Jan.

Dirnana batas umur dewasa menurut ketentuan dalam Kitab Undang- Undang Hukum Perdata (KUHPerdata) adalah 21 tahun, dan menurut Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974 Tentang Perkawinan adalah ditentukan bahwa batas usi a dewasa adalah 18 tahun. Dengan diberlakukannya Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1974,

spacer line  

On 23-11-2012 01:29 Yerun wrote:
Niemand kan PetraS helpen omdat zij nog niet heeft laten weten waar die minderjarigheid van toepassing is. Dat kan Nederland of Indonesie zijn, maar maatschappijen hebben vaak ook eigen regels over niet-volwassenen die alleen vliegen (al is 20 jaar voor maatschappijen toch wel echt volwassen)

Eksatemoa.
Petra had niet zo duidelijk geformuleerd , heeft ze over Nederlandse toelatingsbeleid en over Nederlandse rechsysteem, of over Indonesische kant.

Ik ga van uit dat ze over de Indonesische gaat.
Voor Indonesische imigratie is een persoon t/m 17 tahun een anak .
Vroeger ( t/m een paar jaar geleden) kan een anak(kind) meeliften bij de paspoort van de ouders .In Nederland heb je ook zo'n regeling geweest .
Na 17 jaar moet een Indonesier toen al een eigen paspoort ( heb ik ervaren met mijn eigen zoon) .
Bij de aanvraag van paspoort in Indonesia moet men ook bepaalde documenten overleggen , o.a de surat K.K ( kartu keluarga).
Dan zal men ook vertellen of de toestemming/medewerking of medeweten van de Kepala Keluarga nodig hebben.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. paulb.
Jou antwoord is bijna dezelfde als mijn antwoord .
Je verteld alleen de Nederlandse zijde , ik verteld de indonesische.(Verschil is 21 jaar ( zie wet tekst) .

"Onder de Nederlandse wetgeving wordt een persoon meerderjarig zodra de leeftijd van 18 jaar bereikt wordt.
Ook personen, jonger dan 18 jaar, kunnen meerderjarig zijn en wel met ingang van de dag dat ze in het huwelijk treden."

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ben echt trots op je Surya, dit is een duidelijk antwoord, daar zal PetraS ongetwijfeld iets mee kunnen.

Helaas horen we niets meer, ik ben een argwanend mens, ik denk dat PetraS in een gulle bui haar pleegdochter naar Nederland wilde laten komen, ze schrok van een retourticket van nog geen 800 Euro Emoticon: Confused
Kosten paspoort maken en alle formaliteiten die in Jakarta moeten gebeuren(reizen Yogya-Jkt) en dat ze de handdoek heeft gegooid.
Een spontane oprisping zonder de hele procedure en kosten te weten, anders kan ik het zwijgen van PetraS niet uitleggen.

Het is te hopen dat ze haar pleegdochter niet lekker heeft gemaakt en zich nu terugtrekt Emoticon: Angry

PetraS
User
spacer line

Bedankt voor de vele reacties en excuus voor de verwarring die ontstaan is over de aard van de vraag!

Paspoort heeft ze en is is al vaker ruim een jaar bij mij geweest, maar dit is toen via een andere stichting geweest dus ik weet niet hoe dit dat toen allemaal geregeld hebben (voor de volledigheid; ze is via AFS een uitwisselingsstudent geweest voor ruim een jaar en heeft toen bij mij gewoond).
Omdat ik toen geheel niks te maken had met het papierwerk om haar hierheen te krijgen heb ik geen idee wat hun gegaan hebben of hoe dat geregeld is geweest.
Ik heb van AFS ook geen reactie gehad en zoek het wel gewoon zelf uit; vandaar mijn vraag hier.

Ik vraag het omdat ik op deze link (uit een ander topic) http://indonesie.nlambassade.o(...)igde-documenten.html dit volgende las;

LET OP:
Indien de aanvrager minderjarig is:

1.originele geboorteakte van het reizende kind + kopie
2.originele huwelijksakte van de ouders + kopie
3.originele toestemming van niet reizende ouder, gelegaliseerd door Catatan Sipil of notaris + kopie
4.kopie paspoort van de niet reizende ouder
indien één of beide ouders overleden: originele overlijdensakte + kopie
indien voogdij bij één ouder ligt: originele rechtbankuitspraak + kopie

Noot: Bij het uitreizen zullen waarschijnlijk de Indonesische autoriteiten niet om documenten vragen, maar bij de toegang tot Schengen kan wel om de toestemming gevraagd worden.

Als zij minderjarig is dan moeten er dus allemaal extra papieren geregeld worden. Haar vader is onlangs overleden en haar moeder woont in een heel andere regio(moeder in Borneo en zij zelf in Yogja) dus dat kan nog een probleem gaan geven om de benodigde documenten (op tijd) te regelen.
Vandaar mijn vraag of ze wel of niet minderjarig is met haar 20 jaar.
Ik begrijp uit de reacties dat ze zowel onder Nederlandse wet als die van Indonesie dus meerjarig zal zijn en deze papieren niet nodig zijn voor het aanvragen van haar visum.
Dank!

Malam; ik vind je laatste reactie niet zo tof aangezien dit in zijn geheel niet van toepassing is. Je trekt te snel en verkeerde conclussies. Mijn zwijgen heeft te maken met het feit dat ik voor mijn werk weg was en geen tijd en gelegenheid had om hier online te komen.
Vind de conclussie die je zo snel denkt te kunnen trekken nogal grof.
Uiteraard heb ik voor ik haar iets beloofde gekeken wat een ticket ongeveer doet. Aangezien ik zelf al een paar keer naar Indonesie ben geweest ligt dit geheel in de verwachting en is mijn vraag in het andere topic gewoon een om te kijken of het goedkoper kan. That's all.
Even nadenken voor je iemand zulke verwijten maakt zonder enige grond.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,728 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,844,836 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com