indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

wdoelmalik
User
spacer line

Geachte forum'ers, wie kan mij tips/info's geven wat betreft: wat het kost p/p dg,om een motorfiets cq bromfiets te huren in de steden op midden jawa. En wat voor papieren heb je allemaal nodigt? Mag je ook zonder enige rijbewijs daar een motorfiets huren? Of is een internationaal rijbewijs (anwb) al genoeg? Ik ben namelijk van plan (1 maand) om heel midden jawa te crossen(touren) met de motorfiets met een groep vrienden. Wie heeft zo'n avontuur meegemaakt ? Graag alle bruikbare tip's/info's zijn van belang,om een goede voorbereiding te maken. Alvast hartelijk bedankt.Salam, masWillem.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Allereerste en belangrijkste vraag heb je een motor rijbewijs????????

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Je zal hier niet worden gevraagd naar een rijbewijs, dat is immers niet in het belang van de verhuurder. De enige vraag die je je moet stellen is diegene die malam al stelt.

ojla240
User
User icon of ojla240
spacer line

Een geldig motorrijbewijs + internationaal rijbewijs (anwb) zijn de belangrijkste dokumenten.

Prijshuur van een motor/scooter zal tussen 40.000 en 90.000 roepia per dag zijn. Ligt aan de plaats en onderhandeling van jezelf/jullie.

spacer line  

hallo 'mijn vraag is ook eigelijk'waar wil jij 1 motor huuren'' als het in jawa is dan reken maar dat bedrag duurder is dan bali'om dat er weinig toeristen zijn op jawa'op bali is het mogelijk voor een bedrag voor 1 miljoen per maand ongeveer 85 euro perdag is mogelijk voor 50.000 perdag'zorg wel dat je de ''stnk meekrijgt''of fotocopi van''stnk'als je een gwoon rijbewijs hebt uit holland kan het geen kwaad'ik doe het al meer als 10 jaar''zorg altijdt dat je je papieren bij je hebt'want je bent een bule''en laat je niks wijs maken door de politie''belanrijk is ''stnk''van de motor'en jouw rijbewijs'of rijbewijs ''van de anwb''tevens wat ook eventueel belanrijk is..vraag een 1 fotocopi''ktp ''van de eigenaar 'waar jij het van huurt''met tel nr eventueel'je weet maar nooit'veel plezier bij het vinden van een goeie motor en gaan ''succes

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

je een gwoon rijbewijs hebt uit holland kan het geen kwaad'
Wel een motorrijbewijs dan toch, want zonder de benodigde papieren rijd je onverzekerd rond. Ongelukken zijn dan geheel voor eigen rekening. Lijkt me niet echt prettig rondrijden, zeker niet als nieuwkomer in het verkeer wat je gemiddeld op Java treft.

Ikzelf heb ook altijd rondgereden zonder motorrijbewijs, maar de consequenties waren me wel vanaf het begin duidelijk. Als dat niet zo is, dan kun je bij een ongeluk(je) voor een erg onaangename verrassing komen te staan.

spacer line  

ja ik geef je geen ongelijk'yerun' maar je weet zelf hoe het gaat''bij het aanhouden wordt er altijdt na de betrefte papieren gevraagt'en meer als 50% van de politie is blind' dus je kunt gewoon door rijden'buiten dat 'al zal je wel je motor rijbewijs hebben en je krijgt 1 ongeluk'buiten jouw schuld''geloof mij maar ''je zal toch moeten betalen''orang bule'' kasa''maar voor zichtig heid is wel geboden''en hou er rekening mee''motor rijden in indonesia is ten aler tijden gevaarlijk''1 indonesier die kijkt niet naar links of rechts 'ze zijn allemaal blind 'en rijden als 1 kip zonder kop''of zonder helm''met heel de fam achter op' hati hati''''''pelan pelan'

spacer line  

Mijn ervaring is dat het verkeer in het gebied waar ik met enige regelmaat kom (tussen Yogyakarta en Solo) de laatste jaren is verbeterd. Een jaar of 5 geleden reed vrijwel niemand met helm en was het overal een grote chaos en gebeurden er regelmatig grote ongelukken. De laatste jaren is dat anders. Een goede helm is verplicht en er wordt regelmatig gecontroleerd op rijbewijs etc. De doorgaande weg van Solo naar Yogyakarta heeft sinds een aantal jaren een verhoogde middenberm en is deze weg goed geasfalteerd en uitgebreid naar 4 banen. Wel is het nog steeds heel normaal om met z'n vieren op een brommer te zitten. Vader voor, kind in het midden en moeder achterop. De allerkleinsten hangen op het stuur. Levensgevaarlijk. Ook rijdt er af en toe een verdwaalde becak op de vluchtstrook of rijd men op de vluchtstrook tegen het verkeer in (oversteken is zo lastig). Over het algemeen rijdt men maximaal 60 a 70 kilometer per uur op de grote wegen.
Auto's waren vroeger allemaal uitgerust met een zgn. koeienvanger. Was handig als je een frontale botsing kreeg. Tegenwoordig is dat allemaal verdwenen en proberen de meesten liever de boel heel te houden. De auto's zijn de laatste jaren ook veel nieuwer en mooier dan een aantal jaren geleden (in Indonesie geen crises; de economie draait goed). Men rijd nog steeds wel "scherp". Gelukkig wordt er weinig meer getoeterd en is men een stuk relaxter achter het stuur (en laat men zelfs van tijd-tot-tijd ruimte aan elkaar).
In de dorpjes is dat anders: daar zie de kinderen van 12-14 jaar nog steeds op een brommer van 125cc zonder helm rijden. (zonder rijbewijs). Deze wagen zich gelukkig niet op de grotere wegen.
Auto- en motorrijden in Indonesie is niet te vergelijken met hier in Nederland. Elke meter asfalt wordt gebruikt en strepen e.d. houdt men zich over het algemeen niet aan. Met name in de steden is het verkeer chaotisch en heel druk.

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Over een internationaal rijbewijs doen ze regelmatig ook moeilijk. Je kan voor een paar cent een lokaal rijbewijs halen, een SIM. Ben je van alle gezeur af en kost maar een paar cent. Ook als toerist is het mogelijk. En ik zou zeggen, kijk goed uit. Ook als je iets niet hebt gedaan tijdens een verkeersincident(tje) ben je het haasje. En een partij die naar het ziekenhuis moet kun je cash afrekenen. Maar dan is het rijbewijs in iedergeval geen discussie meer.

Verkeer in RI is "eradic" niet berekenbaar dus. Waar je denkt dat je voorrang hebt vliegen ze uit zijstraten en tegen het verkeer in tuffen, snijden enz enz is hier gewoon. Ga er vanuit dat niemand kijkt ! Deel nemen aan het verkeer doet een Indonesier net als alles, gezins leven en telefoon, het sociaal verkeer gaat gewoon door tijdens het rijden. Mischien handig te weten.

Where there is a will there will be relatives.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Als je aan het verkeer mee doet, vind ik net een Russische Roulette.....je speelt

ťcht met je leven...of je rijdt met doodsverachting rond, bbbrrrrr Emoticon: Nooo

In de jaren van 1950 tot 1958 ( toen ik nog in Surabaya woonde ) waren de straten nog rustig...maar nu??? Vreselijk en afschuwelijk vanwege de stank van brommers en de tuk-tuks. Op mijn vroegere ouderlijk huisadres zou ik absoluut niet meer willen wonen!!

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Nou nou Kembang dat valt ook wel mee. Alleen wel goed uit kijken en 5 keer zo defensief rijden als in Nederland is het motto. Dan gaat het prima.

Where there is a will there will be relatives.

sjefke
User
spacer line

anorak internationaal rijbewijs is een geldig document !!
dat is geldig je moet er zelfs een hebben als vakantie ganger
heb vaak een brom/motor gehuurd . de verhuurder zal het een worst zijn
zo verkopen ze je er ook graag een verzekering!! bij levert weer extra roepias op
alleen de verzekering is niet voor ongevallen !! maar voor diefstal blijkt achteraf
dus kijk uit wat doet . want net als je al zegt je bent altijd het haasje!!! bij een ongeluk ,
heb het zelf nooit mee gemaakt . maar genoeg gezien .
gewoon hati hati dan komt het wel goed !!!

spacer line  

Ik kan me herinneren dat een kennis van me eens heeft gezegd dat een aantal leden van de BMW motorclub ook van plan waren een motor toertocht over Java te gaan maken. Of ze dit ooit hebben gedaan weet ik niet. Misschien is het een idee om eens met hen contact op te nemen?

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

fatima
User
spacer line

Ajb zeg , is deze ongein niet voldoende ?? lees wanneer er zo'n "cluppie"komt , alles maar dan echt alles plat ligt. NO THANKS

Let it be

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 19-11-2012 11:34 gerry deuren wrote:
ja ik geef je geen ongelijk'yerun' maar je weet zelf hoe het gaat''bij het aanhouden wordt er altijdt na de betrefte papieren gevraagt'en meer als 50% van de politie is blind' dus je kunt gewoon door rijden'buiten dat 'al zal je wel je motor rijbewijs hebben en je krijgt 1 ongeluk'buiten jouw schuld''geloof mij maar ''je zal toch moeten betalen''orang bule'' kasa''maar voor zichtig heid is wel geboden''en hou er rekening mee''motor rijden in indonesia is ten aler tijden gevaarlijk''1 indonesier die kijkt niet naar links of rechts 'ze zijn allemaal blind 'en rijden als 1 kip zonder kop''of zonder helm''met heel de fam achter op' hati hati''''''pelan pelan'

De vragensteller laat zich niet meer horen, dat is niet de eerste keer als het over dit soort dingen gaat.
Voor het rijden van een motor/scooter in IndonesiŽ MOET men een Nederlands motorrijbewijs hebben en een International rijbewijs erbij van de ANWB , die krengen zijn namelijk 125 cc.
Kom niet met flauwekul aan dat de politie blind is of dat je ze met wat centen het bos in kan sturen of hoeveel percentage kans er is dat ze je aanhouden, het mag dan wel zo zijn, maar daar hebben mensen niets aan die legaal en goed verzekerd willen rijden.
Zet mensen niet op het verkeerde been, waar het namelijk omgaat is, als je een ongeluk krijgt met slachtoffers en je moet je voor de rechter verantwoorden.
Zonder geldig rijbewijs ben je dan aan de leeuwen overgeleverd en bovendien betaald de verzekering geen ruk uit.
Geef mensen de juiste informatie , doen ze het dan alsnog, dan is het hun eigen verantwoording.

Enkele jaren geleden een Engelsman in dit bergdorpje, die maakte een klapper met de auto, had wel zijn Engels rijbewijs, maar geen internationaal, het heeft de man een kapitaal gekost.
Alles gaat hier soepel zonder noemenswaardige problemen een vervelende politie agent kan je inderdaad met een paar centen het bos insturen, tot je voor de rechter staat, dan sta je daar dus gewoon zonder geldig rijbewijs.
Dan gaat de kassa rinkelen, slachtoffer vraagt ziekenhuiskosten plus smartegeld, politie vraagt geld om een eerlijk rapport te maken, de advocaat past ogenblikkelijk zijn tarieven aan, dan sta je nog niet eens voor de rechter.
Paspoort wordt afgenomen in afwachting van de rechtszaak het voertuig wordt in beslag genomen, gederfde inkomsten in Nederland, extra verblijf in IndonesiŽ met alle kosten vandien.
Iets verder kijken als de neus lang is, voordat je op of in een voertuig stapt, zonder geldig rijbewijs.
De mensen die er nonchalant over doen betalen de ellende niet voor je, als het fout gaat.

spacer line  

On 20-11-2012 02:11 Malam wrote:

[quote removed]

Kom niet met flauwekul aan dat de politie blind is of dat je ze met wat centen het bos in kan sturen of hoeveel percentage kans er is dat ze je aanhouden, het mag dan wel zo zijn, maar daar hebben mensen niets aan die legaal en goed verzekerd willen rijden.
Zet mensen niet op het verkeerde been, waar het namelijk omgaat is, als je een ongeluk krijgt met slachtoffers en je moet je voor de rechter verantwoorden.
Zonder geldig rijbewijs ben je dan aan de leeuwen overgeleverd en bovendien betaald de verzekering geen ruk uit.
Geef mensen de juiste informatie , doen ze het dan alsnog, dan is het hun eigen verantwoording.

Heb niks toe te voegen.
Geeft de mensen de juiste (legale) informatie.
En geen desinformatie.

Dat er korte/makkelijke maar vaak illegale wegen zijn (jalan tikus) is bekend , maar niet aan te bevelen.
Dat geldt voor andere zaken.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 18-11-2012 20:23 ojla240 wrote:
Een geldig motorrijbewijs + internationaal rijbewijs (anwb) zijn de belangrijkste dokumenten.

Prijshuur van een motor/scooter zal tussen 40.000 en 90.000 roepia per dag zijn. Ligt aan de plaats en onderhandeling van jezelf/jullie.

In Jakarta bij de PIM I ( Pondok Indah Mall) heb je een Harley dealer.
Ben wezen kijken (nieuwsgierig) , er staat een bloedmooie kleine fatboy( veel te groot en te zwaar voor mij =250 kg schoon aan de haak) .Heb niet eens een C rijbewijs .
Kost wel kapitaal om het voor 1 dagje te huren

spacer line  

ik heb nooit 1 C rijbewijs gehad''heb ik 5 jaar geleden gekocht'ik heb ze alle bij gekocht voor 1 prikje''was in de aanbieding.ik betaal 250.000 betaal ik per jaar voor ''perpanjang. en binnen 1 uur staa ik weer buiten''het is altijdt leuk'als je fam hebt die bij de ''politie werkt' als ik het niet doe''dan doet 1 ander het wel''het is gewoon 1 corupte tering zooitje' er zijn altijdt mensen die er van ''profiteren''zonder iets te leren' sorry jongen''ik weet dat ik veel kritiek ....................verwacht

spacer line  

On 20-11-2012 10:46 gerry deuren wrote:
ik heb nooit 1 C rijbewijs gehad''heb ik 5 jaar geleden gekocht'ik heb ze alle bij gekocht voor 1 prikje''was in de aanbieding.ik betaal 250.000 betaal ik per jaar voor ''perpanjang. en binnen 1 uur staa ik weer buiten''het is altijdt leuk'als je fam hebt die bij de ''politie werkt' als ik het niet doe''dan doet 1 ander het wel''het is gewoon 1 corupte tering zooitje' er zijn altijdt mensen die er van ''profiteren''zonder iets te leren' sorry jongen''ik weet dat ik veel kritiek ....................verwacht

Je doet lekker aan mee , dus al gecorrumpeerd.
Uiteraard is het jou zaak en keuze.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 20-11-2012 10:46 gerry deuren wrote:

Geweldig,goed gedaan.
Maar niet van toepassing op iemand die hier een vraag stelt om legaal met motorrijbewijs iets te gaan doen, dus dan ook niet antwoorden, tenzij je iets zinnigs hebt te vertellen.
Legaal en zonder dat iemand in de problemen kan komen, dus zonder flauwekul verhalen, laatste keer Gerry, je zet mensen op het verkeerde been, dat moet je niet doen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,255,690 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,078 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,949,989 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com