indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hoi,

Ik ben Joris Maas, in 1975 geadopteerd in Kindertehuis Fanny (?) te Semarang. Ik ben momenteel op zoek naar meer informatie over de eerste 8 a 9 maanden in het kindertehuis (een naam die daaraan gelinkt is, is Oom Gan , of Gan Koen San).

Ben je zelf ook uit Semarang geadopteerd of ken je de tehuizen daar toevallig uit de periode 1974/1975 dan zou ik graag met je in contact willen komen. Ik weet zelf niet waar ik die informatie vandaan zou moeten halen, maar volgens een oud lid van adoptievereniging voor geadopteerde indonesiers Asalsaya (www.asalsaya.nl) bestaat dit kindertehuis niet meer. Het schijnt dat alle dossiers van dit tehuis (Fanny voor zover ik weet) enkele jaren naar een zolder van een schooltje in de buurt zijn verplaatst. Ik begreep dat de contactpersoon van dit tehuis (Oom Gan , of Gan Koen San) al enkele jaren overleden is , evenals zijn vrouw. Van die jongen begreep ik ook dat zijn vrouw ook niets meer met dat tehuis te maken wilde hebben (en ik heb ook het idee dat door deze instelling erg veel belangrijke informatie voor geadopteerden uit dat tehuis hiermee verloren is gegaan, wat voor diegenen die hun biologische ouders/ familie ooit hopen te vinden niet bevorderlijk is).

Enkele andere namen van nederlanders die bij mijn adoptie betrokken waren, maar waar ik niet weet waar zij wonen en of zij nog leven:

Fam J. van der Noord uit Veldhoven of Waalre.
Ir. Jan Roos uit Waalre ( bij Eindhoven) zal nu 65 zijn
Jeltje de Jong uit Aalsmeer

Indien jullie iets weten, mail mij dan svp naar jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com of jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com

Nadere gegevens kun je vinden op www.asalsaya.nl waar ik momenteel penningmeester van ben. Asalsaya is de nederlandse vereniging voor geadopteerde indonesiers in nederland (daar zijn er ongeveer zo'n 3000 van in nederland waarvan de jongste om en nabij de 23 jaar is).

Ik hoop dat er hier iemand op deze site is die iets weet toevallig, indien u iets heeft, mail dit aub door naar mijn email.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Joris Maas
Emoticon: Shiny

Jantje
User
spacer line

Joris,

Enig idee van adres of welk district?

spacer line  

Tja, die informatie heb ik dus helaas niet (heb ik ook niet in adoptie papieren kunnen vinden). Ik zal nog wel even navraag doen en voor de zekerheid opnieuw zoeken.

Het tehuis bestaat dus nu niet meer, en de mensen die het beheerden (dossiers e.d.) zijn overleden. Maar misschien zijn er andere geadopteerden die dit wel weten (en dit toevallig lezen) die meer aanwijzingen kunnen posten....

Ik kom er nog op terug ....

Gr. Joris

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Joris, kijk eens op de volgende site of vraag het eens na bij de makers daarvan:
http://www.semarang.nl/

Joris, vertel eens wat meer over die oom Gan Koen San. Wat weet je daarvan??
Ik vind namelijk iets zeer opvallends wanneer ik deze naam inklop in Google. in het resultaat staat deze link: http://www.winata.de/gan/gan5.htm
Wanneer je naar deze webpage gaat, vind je de naam dus terug. De familie Gan die hier beschreven staat is dus vanuit China naar midden Java verhuisd. Tot mijn stomme verbazing ken ik de vrouw die deze website heeft opgezet. Ik wist dus helemaal niet dat zij dit was. Zij is familie van een vriend van me. Grappig toch?
Er is dus hoop voor je: weer eens blijkt dat de wereld kleiner is dan we denken! Emoticon: Wink
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Joris,
Heb je mijn reaktie nu al gelezen en zoja, ben je al wat verder???

Begin de details te vergeten

spacer line  

Hey Johan,

Ja, ik heb je reactie gelezen, ik vraag me echter af of het dezelfde persoon is (ik kan nl niets vinden in relatie met het tehuis waar hij aan gekoppeld is....). Maar aan de andere kant, het lijkt me niet een heel erg voorkomende naam (alleen, hoe kom je erachter dat hij dat ook is,...in die tijd had je natuurlijk niet zoveel internet e.d.).

Onder de zoektitel" Gan Koen San + Semarang + kindertehuis" of een andere samenstelling vind ik helaas niets (misschien dat Gan Koen San nog op andere manieren geschreven wordt of zo? Ik weet niet hoe de chinese schrijfwijzen verder zijn...).

Wie weet er verder nog goede sites waar ik administratie kantoren of instanties in Semarang kan vinden waar je nog informatie van 1975 kunt opvragen? Ik kom via internet niet veel verder, binnenkort wil ik kijken of de Ambassade van Indonesie nog iets kan betekenen (hopelijk).

spacer line  

Voor diegenen die nog iets aan deze info hebben:

Het kindertehuis heette Kegiatan Kesedjahteraan Kanak Fanny (K-3F) Djl.Dargo 9 Telp.21606 -Semarang) en werd gerund door Gan Koen San (Oom Gan) en Greet (tante Greet). Gan Koen San was voorzitter van de in Semarang gevestigde Stichting "BADAN SOSIAL KRISTEN AGAPE" en woonde destijds aan het adres : Dargo 9. De Secretaris was Dhr. Jahja Andi Harjanto , wonende te Semarang (Jalan Hawa IV/27). Destijds was er ook een maatschappelijk werkster bij betrokken (Mejuffrouw Berendina de Boer, destijds wonende te Semarang aan de Jalan Dokter Cipto 132).

Ik zou verder willen weten of er nog gegevens bekend zijn van mijn biologische ouders bekend zijn bij jullie (of misschien is er iemand die toevallig bij het consulaat in Surabaya of Jakarta contacten heeft). Helaas heb ik daar geen info over, maar mijn naam die gegeven is luidt: Suprapto (mijn vader heette Tjokrowinoto (destijds 49 j.) en mijn moeder Sakinem (destijds 20j.)

De akte is destijds opgesteld door notaris Tan A Sioe te Semarang.

In tegenstelling tot de openingpost heb ik ongeveer 4 maanden in gewoond/geleefd (tot 8 september 1975 in Indonesie volgens mijn Indonesische paspoort).

Ik heb dinsdag 15 febr.2005 reeds met de Ambassade Jakarta gebeld (Tel.0062-21-5248200 / jak-caRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.minbuza.nl) en ook deze gegevens doorgestuurd. Ik verwacht helaas weinig concrete antwoorden van hun (iig mbt de gegevens van het kindertehuis).

Indien iemand meer info heeft, neem dan ff contact op svp

Groetjes,

Joris Maas
Tel. +31-620579405 Email: jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

Jantje
User
spacer line

Joris,
Stel dit verzoek op in bahasa Indonesia.Dan kan ik het uitprinten en dan aan een aantal personen geven. Omschrijf duidelijk wat de informatie is die je zoekt. Dan spring ik op de fiets om daar eens poolshoogte te nemen. Emoticon: Smile

Jantje
User
spacer line

On 15-02-2005 13:15 Fotograaf2004 wrote:
Stichting "BADAN SOSIAL KRISTEN AGAPE"

Is deze Stichting nog aan een of ander kerkgenootschap verbonden?
De adressen die je noemt zal ik in ieder geval bezoeken.

spacer line  

Ik ken zelf geen Bahasa Indonesia (of tolken) helaas,...daarvoor zal ik eerst dan even achter aan moeten gaan. Ik wil in eerste instantie meer informatie hebben welke instanties nu over de informatie beschikken zoals die destijds in 1975 is opgesteld tijdens mijn adoptie. Ik weet niet of deze stichting aan een of ander kerkgenootschap is verbonden (ik kom er ook niet echt makkelijk achter omdat er vrijwel geen verder info is, alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat er niemand is die hier meer info over heeft....).

Jantje, ben je momenteel zelf in indonesie (Semarang in dit geval?)....indien dit zo is en je wilt gaan kijken op gegeven adressen dan ben ik je zeer dankbaar! Mocht je ook een vaste telefoon in indonesie hebben, dan ken ik je wellicht een keer bellen (dit kost mij maar 8 cent/min. dus dat zal voor mij geen problemen opleveren). Mail mij anders hierover naar jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

Alvast bedankt!

Groetjes,

Joris Maas - jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

spacer line  

De volgende tekst heb ik ook op andere forums geplaatst (oproeptekstje op o.a. www.adoptietrefpunt.nl)

Geachte lezer,

Ik ben Joris Maas, geboren op 19 mei 1975 in Semarang - Java Indonesia en wil graag meer te weten komen over mijn biologische ouders tot zover dat nog achterhaald kan worden. Ik heb momenteel verschillende adoptie papieren, maar zou toch graag willen weten welke papieren er in Indonesie bij officiele instanties nog bekend zijn.

Ik heb een uittreksel van de geboorte akte in bezit (opgemaakt op 29 juni 1994 door R. van der Wel). Ook heb ik nog een indonesisch paspoort met paspoort nummer W084768, reg no.: Sem.1A/1586 (via de akte van notaris Tan A Sioe te Semarang op naam gesteld van Marinus Johannes Maas. Dit paspoort is verlopen op 16 Augustus 1977. Mijn roepnaam destijds was Suprapto.

Ik zou verder willen weten of er nog gegevens bekend zijn van mijn biologische ouders, helaas heb ik daar geen info over, maar mijn naam die gegeven is luidt: Suprapto (mijn vader heette Tjokrowinoto (destijds 49 j.) en mijn moeder Sakinem (destijds 20j.)

Het kindertehuis heette Kegiatan Kesedjahteraan Kanak Fanny (K-3F), adres: Djl.Dargo 9 Telp.21606 te Semarang) en werd gerund door Gan Koen San (Oom Gan) en Greet (tante Greet). Gan Koen San was voorzitter van de in Semarang gevestigde Stichting "BADAN SOSIAL KRISTEN AGAPE" en woonde destijds aan het adres : Dargo 9.

De Secretaris was Dhr. Jahja Andi Harjanto , wonende te Semarang (Jalan Hawa IV/27). Destijds was er ook een maatschappelijk werkster bij betrokken (Mejuffrouw Berendina de Boer, destijds wonende te Semarang aan de Jalan Dokter Cipto 132).

De papieren die ik momenteel in bezit heb zijn:

1. Een Tutunan/ Akte , tg. 7 augustus 1975 No. 30. / Pengambilan Anak (Kantor Tan A Sioe , Notaris di SEMARANG). Ik kan over dit kantoor niets meer vinden (ik weet niet of jullie weten of dit nog bestaat en zo ja wat daarvan het adres/telefoonnummer is , ik kan het hier in nederland niet vinden helaas).

2. Een Health Certificate van Dr. Daniel Nugroho (Jl. Pandanaran 57 te Semarang)

3. Een geboorte akte (duplicaat opgemaakt op 29 juni 1994 door consul R. van der Wel

4. Een brief van Kindertehuis "Kegiatan Kesedjahteraan Kanak Fanny waarin vermeld staat dat mijn biologische moeder niet wettig getrouwd is (Sakinem) en dat mijn biologische vader (dhr.Tjokrowinoto) vergezeld was met ene Sumali.

Ondanks dat deze gegevens van 1975 dateren, hoop ik dat er iemand is die met deze gegevens iets meer informatie en/of documenten weet.

Met vriendelijke groet,

JORIS MAAS
(jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com / jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com

marinka
User
spacer line

Hallo joris,

hoop dat je wat wijzer bent geworden,ik ben nog aan het zoeken.
ik zag in een reactie op jou van johanN de naam winata (vast veel gebruikt).
kan je mij daar meer over vertellen?

gr marinka

jankunst
User
spacer line

Hoi Joris.

Ik ken die familie "Oom Gan en tante Greet ook en weet er wel iets van.

Groet

Jan

spacer line  

Bedankt voor de reacties!

Ik ben helaas niet veel verder gekomen en heb het de laatste jaren laten rusten voor wat het is. Wellicht dat ik er later verder mee ga aangezien het wel meespeelt.

Hoi Marinka, ik ben al een tijd niet aan meer aan het zoeken geweest doordat ik niet veel wijzer werd naar info. Ik hoop dat jij wel al verder bent gekomen. Ik ken de naam Winata niet echt en heb die naam ook niet in mijn papieren staan voor zover ik weet.

Ik weet wel dat het extreem moeilijk is om informatie te vinden waarmee je echt aan de slag kunt gaan als er niet echt aanknopingspunten zijn die direct naar de biologische familie kunnen leiden.

Groet,

Joris Maas

cvdn75
User
spacer line

Hoi Joris,

Inmiddels heb ik je al toegevoegd aan FB en Hyves. Daarnaast heb ik mail gestuurd naar je hotmail,- en yahoo-mail. Ik hoop binnenkort iets van je te horen.

Groeten,

Christiaan van der Noord

Javagirl
User
spacer line

Hoi Christiaan,
Weet jij toevallig meer over oom Gan?
Ik ben namelijk ook via hem geadopteerd vanuit Semarang in 1978 uit een ander kindertehuis: Panti Asuhan Kristen Eunike.
Het enige wat ik over die man weet is dat hij heel veel kinderen heeft laten adopteren en dat hij en zijn vrouw een vrij aparte denkwijze hadden!

Groet,
Mathanja

Awentia
User
spacer line

Hoi Allemaal,

Heb wel info gevonden over wat jullie zoeken en heb het Jorrit ook gemaild, maar voor de mensen die het zoeken, heb ik me even geregistreed om jullie misschien ook te helpen:

Doordat er een kantoor gebouwd moest worden is het adoptietehuis verhuisd. Vanwege dat Oom Gan een beroerte heeft gehad en het niet meer aankon, heeft zijn vrouw ervoor gezorgd dat alle documenten in een blindenschool dichtbij het nieuwe weeshuis is gebracht.Hier de adressen en wens ieder veel succes met hun zoektocht Emoticon: Very funny

Het huidige adres is (2003):
JL. Komp. Puri Anjasmoro K-7
Semarang 50144
Telefoon 024 - 7606852
Directrice: Mw. Retno Hartati

De naam en adresgegevens van de archivaris die alle dossiers van de kinderen beheert:
Dhr. Herman Kustiadi
Jl. Dr. Cipto 124
Semarang 50125
Tel 024 - 3545588
Fax 024 - 3519764
Email: kustiadiRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.indosat.net.id

dsMirjam
User
spacer line

Dag Awentia,

Bedankt voor je informatie! Misschien een domme vraag, maar hoe kan de archivaris het beste benaderd worden? Een email in 't engels - zou dat kunnen werken?

Heeft iemand al eens contact gezocht met deze meneer...?!

Groeten,
Mirjam

Javagirl
User
spacer line

Hallo Mirjam,

Ik zal vanavond eens een bericht sturen in het Engels. Als ik in het Indonesisch antwoord krijg, dan zal ik (en jij misschien ook) iemand moeten vinden die Bahasa spreekt.
Ik ben zelf ook al jaren op zoek maar het loopt elke keer vast!

Groetjes,
Mathanja

dsMirjam
User
spacer line

Dag Mathanja,

Thanks! Ik ben benieuwd. Het moet geen probleem zijn om eventueel iemand te vinden die Bahasa spreekt. Ik heb wel eens eerder een tolk nodig gehad.
Balen dat je iedere keer vast loopt. Ik ben nooit gaan zoeken, heb er nooit behoefte aan gehad, maar als ik er nu niet aan begin, dan hoeft het niet meer. Dus voorzichtig aan ben ik aan het verkennen...

Groeten,
Mirjam

lonkie
User
spacer line

Hoi Joris,

Ik ken Oom Herman (oftewel Herman Kustiadi). Hij was secretaris van de school Dria Adi waar ik een jaar vrijwilligerswerk heb gedaan. Hij woont inderdaad aan de Jl. Dr. Cipto. Ik heb gehoord dat hij een beroerte heeft gehad en halfzijdig verlamd is. Zijn vrouw is Elly. Beiden spreken en schrijven/lezen nederlands, dus je hoeft niet zoveel moeite te doen om bahasa te organiseren. Hoewel ik niet zeker weet in welke toestand Oom Herman nu verkeert. Ze hadden ook kinderen, dus die weten misschien wel weer dingen van hun vader (tante Elly heb je meer kans op denk ik). Ze zijn van Chinees/Indonesische afkomst en zaten wel verbonden aan een kerk en stichting Yayasan Dria Adi. Het kindertehuis bestaat nog in een andere vorm/naam (of ze moeten er meerdere hebben dat weet ik niet). Het heet Tanah Putih (wit zand). Het adres weet ik zo niet, maar het ligt aan de doorgaande weg als je vanuit Semarang richting Ambarawa gaat aan de linkerkant (ik kwam er altijd langs als ik op weg was naar Yogyakarta). Een vriendin van mij heeft stage gelopen in dit tehuis, helaas is die vriendin overleden, dus ik kan haar niks vragen. De vrouw die het runde is overleden, was al over de 80 en volgens mij heette zij Gan Coen San (weet niet precies hoe je het schrijft) of wellicht was ze dus de weduwe van die man (of was het geen man die het runde, maar een vrouw). Ik ken een man Jan vd Krabbe die kwam uit Berlicum of Heeswijk-Dinther ben ik even kwijt welke van de twee, die ook een dochter uit dat tehuis heeft geadopteerd (zij was blind) en hij is voorzitter (inmiddels waarschijnlijk was voorzitter want hij is ook al op leeftijd) van een nederlandse stichting die de blindenschool Dria Adi financieel ondersteunt en dus 'zaken deed' met Oom Herman.
Misschien dat je hier al erg mee vooruit kunt, anders kan ik de weduwnaar van mijn vriendin nog wel eens vragen of hij meer weet over dat kindertehuis (maar ik heb eigenlijk geen contact meer met hem). Ik kan ook nog wel wat telefoonnummers en adressen (zoals van Dria Adi) achterhalen denk ik als ik mijn oude agenda's erop nasla. En behalve een secretaris was er natuurlijk ook een voorzitter e.d. op die school, dus misschien dat ik dat wel terug kan vinden in mijn dagboek etc. Maar wellicht kun je hier al een stuk mee vooruit.
Succes!

dsMirjam
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Javagirl - hé Mathanja, ik zie nou pas dat jij en ik uit hetzelfde tehuis geadopteerd zijn...

Groetjes,
Mirjam

Javagirl
User
spacer line

Hoi Mirjam,
Dat is wel toevallig ja.
Ben jij ook via oom Gan naar Nederland gekomen?
Ik had trouwens laatst geprobeerd een mail te sturen, maar ik kreeg een melding dat de server vol is. Daarna heb ik het niet meer geprobeerd.

Groetjes,
Mathanja

dsMirjam
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Javagirl - Ja, ik ben ook via oom Gan geadopteerd, in 1977... Je kunt mailen naar mjmuisRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com

wieneke
User
spacer line

Ik ben ook via Oom Gan Koen San geadopteerd. Mijn broers hebben eergisteren, 13 augustus 2011, tijdens hun Java-reis mijn weeshuis bezocht. Ik heb op Facebook een pagina aangemaakt over het weeshuis. Als je zoekt op "Panti Asuhan Kristen Eunike" dan kom je op deze pagina. Ik heb er nu eigen foto's van 1976, 2003 en 2011 opgezet. Wellicht willen jullie ook foto's op deze pagina plaatsen en delen zodat we kunnen zien of we op elkaars foto staan. Dat zou heel toevallig zijn, maar wel mogelijk.

Ik zal ook eens op zoek gaan naar foto's van dhr. Gan Koen San en tante Ruth Redjeki Rahardjo (directrice van het weeshuis in 1976). Die zal ik er ook op zetten.

De directrice mw. Retno Hartati, die ik ik 2003 heb ontmoet, is helaas in 2010 overleden. De huidige directrice zit er nu vanaf maart jl.

Voor contact:
Wieneke Paulssen (mijn originele indonesische naam is: Anis Pudji Rahayu)
wpaulssenRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,103 posts - 13,484 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 20:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,937,874 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com