indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo allemaal,

Vanaf februari 2013 ga ik zes maanden een traineeship volgen in Jakarta. Ik krijg hiervoor in eerste instatie een sponsorbrief van de organisatie waar ik ga werken waarmee ik een visum kan krijgen voor 60 dagen, dit visum moet ik dan elke maand laten verlengen. Ik las dat dit voor maximaal zes maanden kan.

Maar ik kom natuurlijk niet precies aan op de dag dat mijn traineeship begint, en vertrek niet precies op de dag dat mijn traineeship eindigt. Ik denk dat ik vanaf eind januari tot begin/halverwege augustus in IndonesiŽ wil verblijven, indien mogelijk.

Weet iemand hoe ik dit probleem zou kunnen aanpakken?

Groet,

Freya

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

een traineeship is officieel werk, dus met het visum dat het bedrijf je wil geven (sosial budaya) kom je er niet. Officieel moet je een (tijdelijke) verblijfsvergunning en werkvergunning hebben vanaf de eerste dag dat je aan je traineeship begint. Dat probleem kan alleen opgelost worden door het bedrijf dat een heel traject moet doorlopen om jou aan het werk te mogen zetten. Let wel; gewoon aanwezig zijn op een kantoor (o.i.d.) bijvoorbeeld kan al gezien worden als werken.

De straffen zijn ook niet mals als je gepakt wordt. Het bedrijf kan een boete krijgen, maar jij kan, bij veroordeling, tot 15 jaar cel/uitzetting/een geldboete toebedeeld krijgen. Ook niet echt fijn.

Vraag je bedrijf daarom netjes een werkgeverunning te regelen, nu is daar nog tijd genoeg voor namelijk. Het proces duurt een week of drie tot vier als het goed gedaan wordt en alle benodigde papieren aangevraagd worden.

Je kunt dan teven vragen de vergunning iets langer door te laten lopen, bijvoorbeeld tot het einde van de maand (of volgende maand) zodat je nog even vakantie kunt houden ook.

spacer line  

Ojee, valt het ook onder werk als het onbetaald is?

Het gaat om een traineeship bij de EU delegatie in Jakarta, ik ging er eigenlijk vanuit dat zij wel zouden weten wat voor soort visum er nodig zou zijn.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Onbetaald of niet daar wordt niet naar gekeken, dat gaat ze kortgezegd niets aan. Ja, van een EU delegatie zou je toch mogen verwachten dat ze wel weten hoe het moet, maar een werkvergunning kost flink meer tijd en geld geld dan een eenvoudig visum. Wellicht dat het daarmee te maken heeft.

spacer line  

Haha, als het me 15 jaar cel scheelt, dan betaal ik het zelf wel... ;-)

Ik zal maar even contact opnemen met de ambassade. Bedankt voor je reacties iig!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik weet niet of het diplomatiek is? Mogelijk dat daarvoor uitzonderingen gelden, maar navragen kan geen kwaad in dat geval. Voor 'normale' personen die willen werken zijn mij de regels in ieder geval erg goed bekend (heb zelf vorige week nog mijn werkvergunning laten regelen namelijk).

spacer line  

Ze zijn wel streng met het verstrekken van werkvisa zeker? Ook niet geheel onterecht natuurlijk...

Mocht mijn traineeship wel worden gezien als een soort studieactiviteit/stage en mocht een sosial budaya daarvoor genoeg zijn, weet jij dan of die 'maximaal tot zes maanden verlenging' opnieuw begint te lopen, als ik een weekje naar bijvoobeeld Singapore ga?

krukcor
User
User icon of krukcor
spacer line

Check even bij: www.accessindonesia.nl/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ja, een sosial budaya kun je nadat deze op is weer een nieuwe halen, je moet hiervoor wel eventjes het land uit. Het maakt hierbij niet uit hoe lang, zelfde dag terug kan zelfs.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Aanvulling: na de 180 dagen Sosial Budaya, kan je het land uit en gelijk weer terug op een VOA van 30 dagen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

65,338,756 topic views - 229,479 posts - 13,648 topics - 19,984 members - last post @ 19-12-2018 15:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

110,250,877 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com