indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Trui80
User
spacer line

Hallo allemaal,

Midden maart gaan mijn broer en ik voor 2 weken naar Java en Sumatra. We komen op zondag aan en vertrekken 2 weken later op vrijdag weer, dus 12/13 dagen om de eilanden te bezoeken.

Hebben jullie tips? Wat zijn de "must-sees" op Java en Sumatra? Kunnen we 1 week op het ene eiland doorbrengen en de andere week op het andere eiland? Of moeten we die tijd anders verdelen?

Ik hoor graag van jullie!

Bedankt alvast!

Ps. ik heb deze vraag ook gepost op het forum bij Sumatra, als dit niet de bedoeling is hoor ik dit graag!

spacer line  

Waar land je, en vanwaar vertrekken?
En 2 weken dat kan maar is stressen.
Alleen maar reizen, en als je dat zelf vervoer wil/moet regelen blijft er weinig vakantie gevoel over.
Peter

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Trui80
User
spacer line

We vertrekken vanaf Schiphol en komen de volgende dag 's ochtends aan in Jakarta. Ik besef me dat twee weken kort is, vandaar ook mijn vraag naar de must-see's.

spacer line  

On 29-10-2012 13:17 Trui80 wrote:
We vertrekken vanaf Schiphol en komen de volgende dag 's ochtends aan in Jakarta. Ik besef me dat twee weken kort is, vandaar ook mijn vraag naar de must-see's.

Vertrekken dan bedoel ik : vanwaar uit Indonesië ! Zal dus ook Jakarta zijn.

Must-see`s : Waar gaat jullie interesse naar uit ?
Je zal toch best wel een idee hebben wat je "moet " zien.

Als het geen eenmalige reis bestemming is dan nu concentreren op één doel, ander jaar ander eiland.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

elsbeth
User
spacer line

Dat klinkt inderdaad als een retourtje Jakarta, zoals Peter ook al suggereerde.
Als ik het goed lees heb je per saldo 11 dagen om te vullen. Van maandag t/m de donderdag erop. Vrijdag vertrek je imers weer. Dus is er geen sprake van 1 week Sumatra en 1 week Java. Omdat je je ook nog moet verplaatsen tussendoor, is er heel weinig tijd over. Ik zou absoluut voor 1 eiland kiezen, in dit geval Java.
Maar waar houd je van? Wat verwacht/hoop je te zien, wil je strand of juist cultuur?
Wat voor de één hoogtepunten zijn, interesseert de ander niks. Dus laten even weten waar je zelf aan denkt.

AnitaT
User
User icon of AnitaT
spacer line

Persoonlijk zou ik, als ik zo kort de tijd had, ervoor kiezen om een van de twee eilanden te bezoeken. Zoals Peter en Elsbeth al aangaven hangt het van jullie interesses af om een route samen te stellen met jullie must-see's.

groetjes
Anita

Eelco78
User
User icon of Eelco78
spacer line

Ook ik ben het met Peter en Elsbeth eens.
Voor een goede beleving is het beter om je tijd te verdelen voor één eiland.

Als je voor Java zou kiezen dan is de stad Yogyakarta met in de nabijheid van de Borobodur en Prambanan een goede keuze (als je van cultuur houdt)

De Bromo vulkaan met zonsopkomst en het gebied rondom is ook prachtig als ook de vulkaan Kawah Ijen met de zwaveldragers en een mooi blauw kratermeer is de moeite waard.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

elsbeth
User
spacer line

Jouw programma voor Sumatera zag er ook niet verkeerd uit, Eelco.
Kan ook natuurlijk, maar niet allebei. gezien het vlege op Jakarta lijkt Java wat logischer.
Ik zou dan kiezen voor West Java tot en met Yogya, of Yogya tot en met Oost Java.
Hangt er ook een beetje vanaf of Trui al eerder in de tropen is geweest en wat voor soort reiziger ze is.

Eelco78
User
User icon of Eelco78
spacer line

Logistiek gezien wel maar ik denk dat je in algemene zin kunt zeggen dat mensen die voor Sumatra gaan met name voor de natuur gaan en Java met name voor de cultuur.

Al heeft Java natuurlijk ook hele mooie natuurparken (Baluran, Als Purwo, Ujong Kulon etc).

Inderdaad,
het reisprogramma is ook weer afhankelijk van de keuze (budget) van vervoer.
Openbaar vervoer of auto huren.
Java is wat dat betreft makkelijker met ook nog betere infrastructuur.

elsbeth
User
spacer line

Nog beter?? Emoticon: Smile

Eelco78
User
User icon of Eelco78
spacer line

Mensen in Jakarta denken daar vast anders over Emoticon: Wink

Maar Java is wat makkelijker te bereizen dan Sumatra want de doorsnee reisbestemmingen op Java hebben kortere reistijden.
Vooral de trein is een goede optie om zelfstandig te reizen.

Trui80
User
spacer line

Dank voor jullie reacties. Wat gaan in dit geval niet voor een strand vakantie. We houden van cultuur en natuur. Maar voor de afwisseling ook een drukke stad als bijvoorbeeld Jakarta.

Wat we sowieso willen zien/doen:

Borobodur
Mooie Tempels
Jungle (olifanten / oerang oetangs)
Bromo vulkaan
Theeplantage
Bezoek lokale bevolking indien mogelijk
Grote stad

Wat zouden we het beste als vervoer kunnen gebruiken? Een huurauto of openbaar vervoer?

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Trui,

Er zijn veel mogelijkheden. In 2 weken tijd kun je toch behoorlijk wat doen als je uitsluitend op Java blijft.

Jakarta.
Jakarta is een drukke stad. In het centrum, vlakbij bij de Monas, Monument Nasional, ligt de toeristenwijk.
Een drukke levendige buurt met veel hotels en restaurantjes. Van hieruit kun je het oude Jakarta (Batavia) bezoeken. De Kota, de Sunda Kelapa (de haven). Wij verbleven in het Patra Jakarta Hotel (± €25,00 incl. ontbijt).

Jakarta – Cisarua.
Cisarua is een druk stadje met een levendige markt. Langs de weg naar de Puncak Pass vindt je veel hotelletjes tegen een betaalbare prijs. Vanuit Cisarua is het eenvoudig Bogor (Buitenzorg) te bezoeken. In de Koninklijke Tuinen (Kebon Raya) vindt je het paleis van de voormalige Gouverneur Generaal. Ook vindt je in de tuinen diverse soorten bomen, struiken e.d. Zeer de moeite waard te bezoeken.
Vanuit Cisarua is het makkelijk om de uitgestrekte theetuinen op de Puncak Pass te bezoeken. Doe dat in de vroege ochtend. Dan worden de theeblaadjes met de hand geplukt en zie je de grote zonnehoeden van de pluksters boven de theestruiken uitsteken. Voor een sigaretje willen ze graag op de foto.
Hotel: Cisarua Indah Resort Argaloka plusminus 8 euro per kamer.
Restaurantjes zijn er voldoende.

Cisarua – Lembang.
Neem de bus van Cisarua naar Lembang. Je rijdt tot Bandung en moet daar overstappen. Je kunt overwegen in Bandung te overnachten, maar ook Bandung is een verschrikkelijk grote en drukke stad. Lembang ligt iets ten noorden van Bandung en is een stuk rustiger. Vanuit Lembang kun je de machtige vulkaan Tangkuban Prahu bezoeken. Vergeet Ciater niet. Dit stadje is bekend om zijn heet waterbronnen en beken. Voor een paar rupia´s bezoek je het “pretpark”, waar je heerlijk kunt zwemmen in het warme vulkanische water. Vlakbij zijn de theetuinen van het bekendste Nederlandse theeplantersgeslacht Boscha. Een bezoek aan de fabriek is de moeite waard.
Er zijn een aantal redelijk goede hotels. GrandHotel Lembang ± €25,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt.

Lembang – Pangandaran
Regel in Lembang vervoer naar Pangandaran. Het is een fikse rit naar dit gezellige strandplaatsje. Vraag de chauffeur te stoppen bij Kampung Naga. Dit is een traditioneel Soendanees dorp, waar de tijd heeft stil gestaan.
Het ligt in de prachtige natuur ingeklemd tussen sawah´s.

Pangandaran is een levendige badplaats aan de Indische Oceaan. Er zijn veel hotels en restaurants.
De zee is heerlijk warm. `s Morgens zijn de vissers bezig met hun lange sleepnetten. Bezoek het Nationale park Penanjung. Hier tref je apen, herten, stekelvarkens, schorpioenen, slangen. Neem een gids en wandel met hem door de jungle. Bezoek ook op een doordeweekse dag de Green Canon. Je vaart met een prauw de rivier op en eindigt in een door jungle overwoekerde kloof, waar je heerlijk kunt zwemmen. Als je geluk hebt zie je apen, neushoornvogels en prachtige vlinders.
Hotel Sandaan II ± €18,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt.
Een aanrader om te eten is Ali`s Restaurant op de boulevard. Ali is een voortreffelijke kok en entertainer. Vraag hem om voor je te zingen. Je zult je ogen uitkijken.

Pangandaran – Yogyakarta.
Regel in Pangandaran de bus naar Yogya. In het stadje vindt je diverse reisbureaus, die je de tocht aanbieden. Neem de tocht waar je het eerste deel met de pont naar Cilacap vaart. Je zit ± 5 uur op de boot en vaart door de uitgestrekte mangrovebossen en getijderivieren. Onderweg zie je apen, vogels en leg je aan bij kleine, op palen gebouwde dorpjes. De bewoners zullen je enthousiast begroeten. Koop onderweg bij een aanlegplaats lekkernijen.
De bus wacht je in Cilacap op en brengt je in een paar uur naar Yogyakarta. Je bent bijna een hele dag onderweg. Laat je afzetten in de Jalan Prawirotaman. Hier vindt je de toeristenwijk met zijn vele hotels en restaurantjes. Je zit vlak bij de mooie binnenstad.
Vanuit Yogya bezoek je de Borobodur. Doe dit in de vroege ochtend. De lucht is dan nog koel en helder en de vele verkopers en marktkraampjes bij de Borobodur zijn nog niet aanwezig. Combineer de Borobodur met een bezoek aan de Prambanan tempels.
Bezoek ook de kraton en het waterpaleis. Laat je in een becak rondrijden. Kost een drol en drie knikkers en je hoeft niet door de drukke stad te slenteren. Kijk je ogen uit op de vogeltjesmarkt. Ze verkopen hier letterlijk alles wat vliegt, kruipt, loopt, etc.
Overdag is de Jalan Malioboro een drukke winkelstraat, die ´s avonds verandert in één groot restaurant. Er verschijnen tientallen eetkraampjes en kaki lima´s, waar je heerlijk voor weinig kunt eten.
Duta Guesthouse ± €20,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt.

Yogyakarta – Malang.
Via de stad Solo rijdt je in ongeveer 6 uur naar Malang. Malang is een drukke stad van waaruit je het Tenggermassief bezoekt. Hier tref je in een onwaarschijnlijk maanlandschap de aktieve vulkanen Bromo, die constant rook uitbraakt en de Semeru, die als een oude opa om de 8 minuten een rookpluim uitblaast.
Je kunt ook overwegen in Sukapura (Hotel Bromo Raya) te overnachten. Je zit dan dichterbij het Tenggermassief en hoeft dan niet zo vroeg op om de zonsopgang boven het massief te zien. Als je vanuit Malang de Bromo wilt bezoeken moet je ongeveer rond half één ´s nachts op. Vanuit Sukapura kun je om ± 4 uur op staan.
Regel je bezoek zodanig dat je vanaf de Bromo direct door kunt naar je volgende bestemming in Kalibaru.

Bromo – Kalibaru

Veel toeristen reizen om de noord, via Probolingo, naar Bali. Om de zuid, via Kalibaru is veel mooier. Je komt dan door de hoge bergen van het oostelijke gedeelte van Java. Hier hebben veel Nederlandse planters hun plantages gehad.
Een aanrader in Kalibaru is Hotel Rumah Kita. ± €30,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt. Blijf een paar dagen, want de omgeving is meer dan de moeite waard. Diverse plantages, rijstvelden, jungle (waar naar men zegt de Javaanse tijger nog voorkomt), vulkanen, nationale parken, Kawa Ijen enz.

Tegenwoordig is er een vliegveldje in Banyuwangi. Misschien kun je vandaar uit terug vliegen naar Jakarta.

N.b. wij deden deze trip ca. 4 jaar geleden. De prijzen zullen dus wel anders zijn.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Trui80
User
spacer line

BintangJan,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. We zullen zeker een aantal van je tips opvolgen!

spacer line  

Beste Trui,

Op onze site kan je een overzicht vinden van wat er allemaal te doen en te zien is op Midden Java. Ik denk, zoals al eerder is aangegeven, dat twee weken te kort is om 2 eilanden te bezoeken. Ik zou je inderdaad adviseren alleen Java te doen; daar staan bezienswaardigheden als de Borobudur en de Prambanan. Dit zijn in mijn ogen de echte must-sees. Kijk even naar mijn profiel om onze website te vinden. Op de tab "uitstapjes" staat een overzicht waarbij ook de afstanden staan aangegeven.

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

AnitaT
User
User icon of AnitaT
spacer line

Op 29-10-2012 17:56 schreef BintangJan:
Trui,

Pangandaran is een levendige badplaats aan de Indische Oceaan. Er zijn veel hotels en restaurants.
De zee is heerlijk warm. `s Morgens zijn de vissers bezig met hun lange sleepnetten. Bezoek het Nationale park Penanjung. Hier tref je apen, herten, stekelvarkens, schorpioenen, slangen. Neem een gids en wandel met hem door de jungle. Bezoek ook op een doordeweekse dag de Green Canon. Je vaart met een prauw de rivier op en eindigt in een door jungle overwoekerde kloof, waar je heerlijk kunt zwemmen. Als je geluk hebt zie je apen, neushoornvogels en prachtige vlinders.
Hotel Sandaan II ± €18,00 per nacht voor 2 personen incl. ontbijt.
Een aanrader om te eten is Ali`s Restaurant op de boulevard. Ali is een voortreffelijke kok en entertainer. Vraag hem om voor je te zingen. Je zult je ogen uitkijken.

Ook een bezoek aan Spring Valley of een becak tocht door de kampongs is zeer de moeite waard in Pangandaran.
Mochten jullie interesse hebben om tijdens jullie verblijf in Pangandaran een sociaal project te bezoeken, dan e-mail me maar voor meer informatie.
Groetjes,
Anita

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,169,969 topic views - 233,612 posts - 13,687 topics - 24,375 members - last post @ 15-09-2019 20:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,244,565 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com