indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
JoopLisa
User
spacer line

Wij hebben een familie "geadopteerd" op Bali, wij willen helpen met de bouw van een huis, en een rente vrije lening verstrekken. Echter moet er naar draagkracht worden terug betaald, met huis en grond als onderpand Al eerder hebben wij een lening verstrekt en dat is keurig terug betaald. Het gaat nu om een groter bedrag. Is er in nederlands/indonesische notaris die mij kan adviseren?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Een Nederlandse notaris zul je weinig aan hebben, daar het gebeuren zich in Indonesie afspeelt. Ik ben ook geen notaris, maar kan denk ik wel een kleine duit in het zakje doen.

Een Indonesisch onderpand... hoe wil je dat ooit opeisen als een lening toch niet afbetaald wordt? Wettelijk gezien maak je mischien kans, maar om je recht te halen zul je wellicht meer kwijt zijn dan het huis waard is.

Dergelijke dingen kun je beter op goed vertrouwen doen, al dan niet met wat papierwerk om wat angst aan te jagen, maar een verdere betekenis heeft het in mijn ogen niet. 'Een handtekening is in Indonesie niets waard', en daar blijf ik bij.

spacer line  

Als u huis en grond als onderpand verlangd voor een lening, heet e.e.a. al gauw een hypotheek. Een hypotheek is niet iets dat onbekend is hier in Indonesie. Da's een standaard constructie die IEDERE notaris u kan voorstellen, uitwerken en vastleggen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Ik ga er even vanuit dat jullie de Nederlandse nationaliteit hebben. Een Nederlander mag in Indonesie geen bezit hebben dus als het mis loopt hebben jullie niets aan een huis cq stuk grond. Je moet dus geld lenen in goed vertrouwen zoals Yerun al aangaf. Dat is een afweging die alleen jullie kunnen maken. Ik ken een notaris op Java die ook Nederlands spreekt dus als je wilt kan ik zijn tel. nummer doorgeven

Villa Ditya - luxe prive vakantievilla vlakbij Yogyakarta. Kijk voor meer info op www.villaditya.nl

JoopLisa
User
spacer line

Wat een snelle reacties, geweldig hartelijk dank graag het e-mail adres van de Nederlands sprekende notaris op jJava. Is het mogelijk een constructie te bedenken wanneer het fout loopt en de lening niet wordt terugbetaald het huis openbaar wordt verkocht? Eigenlijk een hypotheek met een private lening, of wordt het en lijdensweg met advocaten etc. Ik heb het volle vertrouwen in de familie, wat mij een beetje aan het denken zet, (en vandaar ook deze actie) dat hun familie de zaak kunnen gaan beïnvloeden, en daar zou ik moeite mee hebben

spacer line  

mijn vraag is eigelijk''waar precies in bali wild men 1 huis gaan bouwen''en aan wat voor een bedrag 'hadden jullie zelf gedacht''om te lenen''wat er ook duidelijk is geschreven en geadviceerd is'dat toch een staartje aan zit''want alles je de weg niet weet'wat er presies gedaan moet worden''wat papieren betreft''dan zal ik er echt zeker niet aan beginen''het klinkt raar maar er zijn hier zat mensen die er slechte ervaringen er mee hebben op gedaan''en dan ook nog ''hoe je het ook maar went of keert''het geleende bedrag wat uit gekeert is ''ziet men nooit meer terug''als ik dit soort topigs lees''dan slaan bij mij de stopen al door het ''lind;'''''corban''

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Het klinkt misschien sympathiek maar mijn mening is niet aan beginnen.

Shalom

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

JoopLisa
Als je graag met geld wilt smijten, dan ga u gang.
Indonesië is, wat geld betreft, een heel gevaarlijk land.
Maar u hebt al ervaren, dat het goed is gegaan.
Na die ervaring, zou ik toch uitkijken.
Maar lees u eigen in, op verschillende topic hier.
Er zijn velen die een andere ervaringen hebben opgedaan.
Wij horen graag van u later, hoe het was afgelopen.
Want meestal willen de mensen, een bevestiging op hun eigen meningen.
Het is zo jammer, dat je dan nooit iets meer van hen hoor……… Emoticon: Shut up! Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
User
spacer line

Ik heb voor mijzelf de stelregel dat ik iemand geen groter bedrag leen dan het bedrag waarvan ik inschat dat het terugbetaald KAN worden. Denk ik dat het bedrag redelijkerwijs niet terugbetaald kan worden, dan kies ik voor geven of gewoon niets doen. Een combinatie kan natuurlijk ook.
Maar ik neem aan dat je gekeken hebt naar de draagkracht van de familie.
Heb je berekend hoelang de familie erover gaat doen om het bedrag terug te betalen?
Als dat heel erg lang is, dan weet je vantevoren dat het mis gaat.
Als het over de bouw van een huis hebt, zal het om aardige bedragen gaan.

spacer line  

On 20-10-2012 12:53 Amed East Bali wrote:
Als u huis en grond als onderpand verlangd voor een lening, heet e.e.a. al gauw een hypotheek. Een hypotheek is niet iets dat onbekend is hier in Indonesie. Da's een standaard constructie die IEDERE notaris u kan voorstellen, uitwerken en vastleggen.

Een overeenkomst tussen 2 partijen kan men bij iedere notaris sluiten, houd wel rekening mee dat het in zijn /haar "wijk"/werkgebied moet zijn .
Ook kan de buitenlandse schuldeiser het verpande object laten veilen , conform de voorwaarden.
Het is ook niet de bedoeling dat de buitenlandse schuldeiser om het pand in bezit te hebben.

Zorg ook een gelijksluidende Engelse vertaling van de gesloten overeenkomst.
Salam dari Negeri Kincir Angin.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Er zijn (helaas) voldoende verhalen over Balinese families die van hun buitenlandse “vrienden” geld konden lenen. Eerst een klein bedragje, dat natuurlijk keurig terugbetaald werd, zonder vertraging of andere problemen. Zo wordt de “vriendschapsband” sterker en stijgt het vertrouwen in elkaar. Daarna wordt het tijd voor een grotere lening, t.b.v. de aanschaf van een auto of om een huis te bouwen / te kopen . Tsja, en die wordt dan niet terugbetaald want wat kan de buitenlander nu helemaal doen. Niets.

En de “vriendschap” ??? Die is voorbij maar dat zal de Balinezen een worst zijn, de buit is immers binnen.

Er zijn ZAT mogelijkheden voor Balinezen (en Indonesiers in het algemeen) om via de reguliere wegen geld te lenen, bij een bank of andere volkskredietinstelling, tegen acceptabele rentetarieven en looptijden. Als een Balinees dus bij een bank geen geld kan lenen (lees: Hij / zij voldoet niet aan de voorwaarden of het risico is gewoon te groot) dan moet je als buitenlander niet het idee hebben dat als jij hen geld leent, het allemaal wel goed zal komen.

De mentaliteit op dit eiland m.b.t. nakomen van financiele afspraken ( groot of klein) is (op zijn zachst gezegd) “apart” te noemen. Waarom denkt u dat bijv. het leveren van produkten en diensten alleen op basis van “cash before delivery” gedaan wordt? Simpelweg omdat een factuur die gestuurd wordt nadat de levering heeft plaatsgevonden NOOIT betaald zal worden.

En een executieverkoop van het onderpand bij het niet-nakomen van de betalingsafspraken? Vergeet het maar. Waar een Indonesische bank of notariskantoor nog op de hulp van politie of andere diensten kan rekenen bij bijv. executie-ontruiming of verkoop, sta je er als buitenlander helemaal alleen voor (en krijg je niets voor elkaar).

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik zat al op dit antwoord van Amed te wachten, ik wilde in eerste instantie niet reageren, ik heb negatieve ervaringen met geld en Indonesiërs, maar dan komt het gelijk weer zo negatief over.

Wat Amed schrijft, "mogelijkheden zat om geld te lenen, mits iemand aan de voorwaarden voldoet "
Waarom JoopLisa, zouden jullie dan als particuliere geldschieter dit risico lopen.
Er zijn natuurlijk allerlei redenen te bedenken waarom de familie de hulp van JoopLisa hebben gevraagd, maar dat blijft bij gissen, aangezien JoopLisa zelf de achtergronden niet vermelden, dat is jammer want ik denk dat dit het één en ander duidelijker zou maken.

Als bleekgezicht loop je zeer regelmatig tegen kennissen, buren en familie op die geld willen lenen.
Allereerst draag ik hier uit dat ik me maar net kan redden, om dat soort dingen van mijn lijf af te houden, helaas helpt het niet echt.

Zoals Elsbeth het al aangaf, als ik iemand helpende hand toe steek, dan geef ik het.
Het gaat dan niet om grote bedragen, ik werd een week of 4 geleden gevraagd door een kennis, waarvan ik weet dat hij iedere Ruphia driemaal om moet keren om rond te komen of ik hem 500.000 kon lenen.
Hij moest zijn jaarcontract van zijn huis betalen en dat kwam hij tekort, huis is overigens een grote naam voor die armoedige bedoening.
Ik heb hem terug gesmst dat hij dat geld kon krijgen en niet lenen, toen ik de volgende dag bij hem kwam zag ik wel dat hij een Blackberry had(enkele weken er voor nog een eenvoudige Nokia), dan vraag ik me toch af waar zijn prioriteiten liggen Emoticon: Confused

Jaren geleden stond de depositorente hier op ongekende hoogte, aangezien ik zelf geen bankrekening kon openen, hebben we dat bij Bank Mandiri op naam gedaan van iemand waarvan we dachten dat hij was te vertrouwen.
De achterliggende gedachte was, mocht ik in een jaar wat minder geld hebben, dat het dan een appeltje voor de dorst was om dan als we naar Indonesië zouden willen niet op een paar centen te hoefden kijken.
Twee jaar erna wilde ik wat opnemen, helaas geen cent, meneer had hypotheekschuld en dat had hij opgelost om al een jaar ervoor de rekening leeg te halen.
Overigens vermoeden we dat hij gelijk zijn huis heeft afgelost, het bedrag was dermate groot dat het onmogelijk alleen bestemd kon zijn voor zijn hypotheekschuld, want dan had de bank het allang in beslag genomen, we weten het niet, we hadden het nakijken.
Emoticon: Bye bye Centjes

JoopLisa, kijk uit wat jullie doen.

joost
User
spacer line

Zeker kunnen de mensen door hun familie beinvloed worden.En dat gebeurt ook
Wat Amed East Bali zegt ben ik helemaal eens. Eerst een klein bedrag om het vertrouwen te winnen en dat een groter bedrag wat niet terugbetaald zal worden.
Genoeg om me heen gezien. Ook bij Indonesiers onderling zie ik dit. Halen ze er een Tentara.... bij om druk te zetten om te terug te betalen. Overigens niet kosteloos deze hulp.
Dus ik zou me toch even bedenken. Zeg dat je op dit moment niet kunt helpen.
Wacht hun reaktie af en zie of het nog vrienden zijn.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ja, voorwaarden. Als een Indonesier dat leest krijgt ie jeuk aan z'n ballen of aan d'r doos, want voorwaarden zijn er om niet aan te voldoen terwijl je toch de papieren hebt om eraan te voldoen.

Op kantoor hier wilde iemand graag een huis kopen. Haar Indonesische man is recentelijk uit de Oekraine teruggekeerd met niet al te veel geld (tja, een Indonesische man tussen lange blanke vrouwen), en is nu werkloos (tja, een Indonesische man, hij heeft al overzees gewerkt, hij zou geld moeten krijgen de rest van zijn leven!). Zij heeft een 2x zo groot salaris nodig, plus overwerk op iedere zondag en een extra bonus. Of wij als bedrijf even de nep-salarisstrookjes, en nep-referenties aan willen leveren.

Tja, erin mee gaan is leuk, voor mij dan want die wordt binnen een paar maanden uit haar huis gezet omdat ze het niet kan betalen, precies zoals ik al zei. Nee, dat was natuurlijk niet waar.. maar goed, via het bedrijf krijgt ze geen nep-referenties en zo. Die maakt ze zelf maar dan is het fraude van haar kant en niet de onze en kan ze wieberen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Malam; over prioriteiten stel ik hier geen vragen meer. Met grote regelmaat zakt daarvan mijn broek dan af, en dat is geen fraai gezicht. Emoticon: Puh!

In het wooncomplex met wat kleinere huisjes, 2 slaapkamers ad 8 tot 10 miljoen huur per jaar, is recenteijk iemand uit z'n huis getieft omdat de nieuwe Toyota Fortuner afbetaald moest worden. Misschien wist ie niet dat na de DP (down payment) er nog tot 3 jaar lang iedere maand betaald moet worden.

Hij had natuurlijk een 2x zo goedkope Kijang kunnen nemen of een 3x zo goedkope Avanza, of zelfs een motor wellicht (al weet ik niet waar hij werkt).. maar deze gast had z'n prioriteit dus bij het verlengstuk van z'n lul liggen.. tja.. de auto zal binnenkort ook wel opgehaald worden.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Tja Yerun, dan kom ik toch weer terug op het feit dat Europeanen van oudsher in de zomer moesten zorgen voor de wintervoorraad, dus vooruit kijken, dat is in de tropen minder nodig.

Een ondoordacht een beslissing nemen of aankoop doen, er niet bij stilstaan hoe aan je verplichtingen te voldoen bij eventuele tegenslag in de toekomst, is hier schering en inslag.

Wat wel verbazingwekkend is, dat de Chinezen wel verder denken als hun neus lang is, ondanks dat ze al generaties lang in Indonesië wonen. Emoticon: Confused

JoopLisa
User
spacer line

Geachte mevrouw Elsbeth en heer/mevrouw Surya Atmadja hartelijk dank voor Uw advies, Ik had niet gedacht dat er zoveel ellende over me heen zou komen met de nodige schuttingtaal, jammer dat ik Uw e-mail adres niet kan vinden voor een paar aanvullende vragen, vriendelijke groeten

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Meneer JoopLisa, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat u alleen wil horen wat gunstig is voor uw voorgenomen plannen met deze Balinese familie.
Als laatste advies zou ik u mee willen geven, lees goed wat Amed East Bali schrijft (zonder schuttingtaal).
Deze man woont al een eeuwigheid op Bali en heeft daar een resort, als er één op de hoogte is van de gang van zaken op Bali, dan is hij het wel.

Surya schreef:
Een overeenkomst tussen 2 partijen kan men bij iedere notaris sluiten, houd wel rekening mee dat het in zijn /haar "wijk"/werkgebied moet zijn .
Ook kan de buitenlandse schuldeiser het verpande object laten veilen , conform de voorwaarden.

Mocht u het advies van Surya volgen, lees dan toch ook nog eerst even terug wat Amed schreef, voor Surya is het namelijk een stuk gemakkelijker zijn recht te halen als zoiets misgaat, hij is namelijk Indonesiër, dat is net even iets anders.
Amed kan als Nederlander de opstelling van Balinezen en wat er kan gebeuren t.o.v. buitenlanders in een geschil beter inschatten.

Ik wens u in ieder geval veel succes.

elsbeth
User
spacer line

Beste Jooplisa,

Als je nou de posting van Yerun (da's de enige die hier schuttingtaal bezigt, waar ik ook niet echt vrolijk van word) even buiten beschouwing laat (of je probeert zelfs in die posting de schuttingtaal even weg te denken) kijk dan even goed naar de inhoud van alle andere postings. Wat Malam zegt: Surya is Indonesier, dat ligt al heel anders. En ik woon niet in Indonesie, maar gebruik alleen mijn gezonde verstand. Ja, ik heb ook wel eens één en ander meegemaakt wat dit betreft, maar de heren die je hier hoort spreken uit veel meer ervaring, al dan niet van henzelf of van velen om hen heen.
Neem de adviezen ter harte!

elsbeth
User
spacer line

Nogmaals: voor de aanvullende vragen moet je echt absoluut niet bij mij zijn, maar bij de heren die hier al jaren wonen, m.n. AmedBali-Malam-Gerry/

JoopLisa
User
spacer line

jullie hebben helemaal gelijk ik zal het ter harte nemen

Luo Ni
User
User icon of Luo Ni
spacer line

To whom is my concern ;

Onaangenaam verrast dat het A.B.N door de achterdeur verdwijnt.
Deze woordspelingen waren jaren geleden ongebruikelijk in Eindhoven , of niet Jeroen ?

Laat dit forem niet bedoezelen waardoor foremlezers,members een minder sociale en informatieve indruk krijgen en het ,,hazenpad,, kiezen.
Gelukkig is bovenstaande niet van toepassing op het merendeel van de foremleden.
Met vriendelijke groet
Luo Ni / Qingdao/ China Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Zhuīsuí nǐ de mèngxiǎng ...... Follow Your Dreams

spacer line  

On 21-10-2012 06:23 JoopLisa wrote:
Geachte mevrouw Elsbeth en heer/mevrouw Surya Atmadja hartelijk dank voor Uw advies, Ik had niet gedacht dat er zoveel ellende over me heen zou komen met de nodige schuttingtaal, jammer dat ik Uw e-mail adres niet kan vinden voor een paar aanvullende vragen, vriendelijke groeten

Het is waar dat ik Indonesier ben , en ondanks dat ik tig jaren in Nld woon is Indonesia of Jakarta a.h.w een thuiswedstrijd voor mij.

Wat Amed schreef is gedeeltelijk waar.
Het lenen van vrienden en familie is gewoon gebaseerd op dat je van hun weinig of bijna geen hoge rente moet betalen.
En er is een zekere vertrouwens relatie.

Aan de andere kant werd vaak gezegd dat je geen zaken doen moet doen met vrienden en of familie. Is ook waar .

Dat een paar leden hier hun negatieve ervaringen vertellen ( die ook waar zijn ) en gelijk het door trekt tot andere Indonesiers is hun eigen keuze.

Wat dachten jullie waarom de Indonesische Chinezen , de Padangers en andere Indonesische handelaren succesvol kunnen zijn ?
Ze zijn succesvol omdat ze vaak goed samen werken , vaak op basis van vertrouwen .
Dat er rotte appels zijn is ook waar .

Ik heb ooit een processtukken gelezen over een ruzie tussen een nominee (Balinees) en een Nederlander .
De zaak werd door de nominee getraineerd tot de Hoge Raad terwijl de nominee 2 x door lagere rechters in ongelijk werd gesteld.

De Nederlander had gewonnen tot de hoge rechter , mijn inziens omdat de nominee niet volgens de spel regels doet.
Bijeen andere zaak waar ik ook mee moet "kijken" is voorlopig in de ijskast gezet omdat de Nederlandse eigenaar een beetje onzeker is .
Het gaat om een redelijk groot bedrag.

(Het is ook mogelijk om debt collectors , "incasso jongens" in te huren.)

bisa dicek of makemyday .

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik heb de berichten niet allemaal gelezen, wél van Amed...

Ik ken een bevriend echtpaar op Bali die het ook hebben gedaan.....wát een spijt hebben ze gehad zeg!! Ze werden vóór hun ogen beflikkert...gelukkig zijn hun ogen op tijd open gegaan na héél wat honderden euro's eraan te hebben gespendeerd.... Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Mijn advies..... ná het verhaal en de bewijzen c.q. foto's te hebben gezien en aangehoord om het NIET te doen.... Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo
Maar ja.....als je de Barmhartige Samaritaan wilt uithangen moet je het zeker niet laten... Emoticon: Party!

elsbeth
User
spacer line

Luon Ni, ik ben het helemaal met je eens wat betreft het taalgebruik, belachelijk gewoon. Het hoeft van mij echt niet allemaal "met mes en vork", maar grof zijn om het grof zijn, lijkt me onzin. En dat van de moderator. Een middel om zijn woorden kracht bij te zetten???

Surya, dat de groepen die jij nu noemt succesvolle handelaars (kunnen) zijn, heeft toch niet zoveel te maken met een Balinese familie? We hebben het hier toch niet over zaken doen?
Voor mij blijven de volgende vragen relevant:
wat is het te lenen bedrag?
wat is het inkomen van de Balinees?
in hoeveel maanden kan hij het bedrag redelijkerwijs terugbetalen?
Is dat pak em beet in een maand of 5, dan is het OF een bemiddelde Balinees OF niet een exorbitant hoog bedrag.
Heb je vantevoren berekend dat het heel lang gaat duren voordat het terugbetaald kan worden, dan moet je het in mijn ogen of schenken (als je zoveel middelen hebt) of nee zeggen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

74,203,043 topic views - 233,316 posts - 13,683 topics - 23,647 members - last post @ 17-08-2019 11:50 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,096,568 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com