indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Naast visum, ticket perikelen , het pingelen( tawaren) van souveniers kennen we ook de vraag hoe veilig het is om langs de straat bij de zogenaamde kaki lima (K5) te eten.

Over de smaak kan men snel met elkaar eens zijn .
Het is authentiek 100% "Indonesisch" , uiteraard moet men rekening houden wie de kok (tukang masak is).
Een Rumah MaKan Padang is afkomstig uit West Sumara , maar daar heb je verschillende streken.
En in de echte platteland regio wordt karbouwen vlees gebruikt i.p.v de haas van een runder.
En heel erg heet , het brandt je kont uit.

Ook zijn de prijzen bij de K5 echt demokratisch, een portie lotek of gado2 kan je al krijgen vanaf 8000 rupiah en dat in de pasar in (West Jakarta).
Op Centrum ( Jalan Sabang-Wahid Hasyim) zijn ze meestal iets duurder , mss 15.000 rupiah , in de hotel kost het 65.000 rup exclusief fooi en dan is het nog niet eens lekker.

Voor mensen die vaak daar komen zal het eten van de straatkant niet echt gevaarlijk , je hebt inmiddels weerstand kunnen opbouwen.
Zelfs Indonesiers die in het buitenland wonen en daar vaak komen kunnen ook pech hebben.
Laat staan een toerist die voor het eerst daar komt.
Geen risico nemen.
Ik zelf ben daar geboren en getogen, heb wel eens vroeger bij zo'n K5 standje gegeten, meestal dichtbij je eigen school ( water is schoon) daar vaak komen.
Tegenwoordig ga ik nooit meer langs de straat eten, hoogstens koffie drinken als het moet en had ooit 1x in 2009 ergens in de buurt van Bukittinggi bij een eenvoudige R.M gegeten.
Bleek dat het vlees van de karbouw is.

Heb ooit 1x in 2009 gezondigd door kupat tahu(Sundanese lekkernij) gegeten, ging tot 2x toe aan het spuiten geweest bij Bandung Indah Plaza.
En daarna met hoge koorts naar logeeradres , doodziek 5 dagen lang en nazieken voor ongeveer een week.
Voordeel was dat ik 5 kilo afgevallen ben maar een deel van de reis moet missen.

Soms ben ik jaloers als mijn landgenoten in Holland allerlei gerechten kunnen eten , terwijl ik vaak naar een restaurant moet gaan.
Het is duur en vaak niet authentiek .

bisa dicek of makemyday .

senior
User
User icon of senior
spacer line

Om Sid...soms zit het mee en soms zit het tegen....Blijkbaar zit het voor u tegen. Als ik in Azie verblijf voor 3 of 4 maanden eet ik hooguit 2 of 3 keer in bv het hotel restaurant. Voor de rest ben ik te vinden in de kraampjes langs de straat, tussen de uitlaat walmen en de walmen van bv het houtskool op een wankele plastic krukje of stoel.. Dit geldt zowel voor Indonesie als ook voor Thailand, Vietnam etc. Veel lekkerder en blijkbaar heb ik een maag van beton> vrijwel nooit ergens last van.

hati hati, pelan pelan

elsbeth
User
spacer line

Het eten bij een kaki lima is in mijn ogen op zich niet onhygienisch.
Wat vooral onhygienisch is, is het teilje waar de bordjes in afgewassen worden en dan ook nog de vieze doekjes waard e natte bordjes mee afgedroogd worden. Daar schuilt hem het gevaar.
Ik eet rustig op de straat een saté, als ik maar zie dat hij goed doorbakken is.
Nasi Padang eet ik overal, maar bij voorkeur bij de iets grotere ketens waarvan je weet dat de omloop goed is. Ik eet eigenlijk overal wel. Er zijn een paar dingen die ik nooit eet/drink: ijsblokjes in mijn drinken, sla, reeds geschild fruit, tenzij ik zie dat het met handschoenen aan gedaan is. Volgens mij is dat het al. Het eten in het toeristententen vind ik meestal niet veel aan. Tja, de een heeft nou eenmaal een sterkere maag dan de ander. Ik ben echt nooit ziek, ook niet in de tropen. Toevallig vorige week blijkbaar iets verkeerds gegeten. Acute maagpijn, ik kon echt bijna niet meer praten, van het ene op het andere moment.
Alles eruit gekotst, 2 rennies en na 20 minuten was alles voorbij. Mijn kinderen hadden mij nog nooit ziek gezien en schrokken zich helemaal kapot (mijn man was in het buitenland).
Ontzettend vervelend inderdaad als je niet zo'n sterke maag hebt.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Als ik in Indonesië ben eet ik ook regelmatig bij een K5. Saté en bakso zijn dan mijn favorieten. Nog nooit ziek geweest door eten bij een K5.
Wat ik nooit eet bij een K5: alles met ijs en/of geschild fruit.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

kan best. Gewoon kijken of je het schoon genoeg vindt en vlees dubbel laten bakken.
Ik ben één keer ziek geweest: jawel van restauranteten. Kip, waarschijnlijk uit de diepvries die regelmatig last had van stroomuitval....

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Nee, nooit doen! Denk aan je gezondheid. Een vakantie van een maand kan voor een groot deel verpest worden door ingewandenproblemen die soms een week of langer aan kunnen houden.

Volgens mijn theorie zijn vooral slanke reizigers met een snelle verbranding zeer vatbaar voor infecties. Op veel van mijn reizen ben ik – ook na het nemen van alle voorzorgmaatregelen – als een levend lijk thuisgekomen.

Iemand met een gezond verstand begrijpt natuurlijk dat de man met zijn kaki5 de bederfelijke waren als vlees voor saté geen dag goed kan houden in het tropische klimaat. Tenzij er een moderne koeling op zonnecollectoren in zijn rijdend snackbarretje is ingebouwd. Dan kan je de saté wel dubbel door laten bakken, maar als je van te voren aan de rauwe vleesbrokjes had mogen ruiken zou je je wel bedacht hebben.
In sommige gevallen wordt de eventuele satésaus met onfris water aangevuld wanneer deze dreigt aan te branden op het pruttelstelletje.
En zoals gezegd: het emmertje (kali) water dat de hele dag dienst doet als afwasteiltje waarna het servies en bestek nog een veeg krijgt van een bedorven vaatdoek.

Ik zoek meestal – indien aanwezig – een chinees restaurant op. Daar gaan de verse waren in een gloeiend hete wok op hoog vuur en dan is de kans op infecties zeer klein.
De betere hotels hebben vaak betrouwbare restaurants. Als er stroomonderbreking mocht zijn schakelt men meteen op generators over.

Er zijn streken als Sumatera of Sulawesi waar een chinees of goed restaurant ver te zoeken is. In die gevallen schakel ik over op een dieet van kaakjes, roti tawar, pinda’s en fruit. In de hotelkamer gebruik ik een dompelaar waarmee ik Indomie en eieren kook.

Je kan ook geen trek meer hebben door eentonigheid van het aangeboden voedsel. Zo heb ik, sinds ik voor het laatst in de Molukken ben geweest, geen vis meer gegeten.

jstar
User
spacer line

Sateh boer komt elke dag voorbij en goedkoop; 20-30K voor 20 stokjes. Ze zijn veel dunner maar dat is ook smakelijker (absorberen beter) en heel snel door en door gaar.

Nooit bakso eten, zeker niet bij kaki lima, want voor het conserveren wordt nog vaak borax gebruikt.

jstar
User
spacer line

Op 12-10-2012 19:07 schreef dangdude03:
Nee, nooit doen! Denk aan je gezondheid. Een vakantie van een maand kan voor een groot deel verpest worden door ingewandenproblemen die soms een week of langer aan kunnen houden.

Volgens mijn theorie zijn vooral slanke reizigers met een snelle verbranding zeer vatbaar voor infecties. Op veel van mijn reizen ben ik – ook na het nemen van alle voorzorgmaatregelen – als een levend lijk thuisgekomen.

Iemand met een gezond verstand begrijpt natuurlijk dat de man met zijn kaki5 de bederfelijke waren als vlees voor saté geen dag goed kan houden in het tropische klimaat. Tenzij er een moderne koeling op zonnecollectoren in zijn rijdend snackbarretje is ingebouwd. Dan kan je de saté wel dubbel door laten bakken, maar als je van te voren aan de rauwe vleesbrokjes had mogen ruiken zou je je wel bedacht hebben.
In sommige gevallen wordt de eventuele satésaus met onfris water aangevuld wanneer deze dreigt aan te branden op het pruttelstelletje.
En zoals gezegd: het emmertje (kali) water dat de hele dag dienst doet als afwasteiltje waarna het servies en bestek nog een veeg krijgt van een bedorven vaatdoek.

Ik zoek meestal – indien aanwezig – een chinees restaurant op. Daar gaan de verse waren in een gloeiend hete wok op hoog vuur en dan is de kans op infecties zeer klein.
De betere hotels hebben vaak betrouwbare restaurants. Als er stroomonderbreking mocht zijn schakelt men meteen op generators over.

Er zijn streken als Sumatera of Sulawesi waar een chinees of goed restaurant ver te zoeken is. In die gevallen schakel ik over op een dieet van kaakjes, roti tawar, pinda’s en fruit. In de hotelkamer gebruik ik een dompelaar waarmee ik Indomie en eieren kook.

Je kan ook geen trek meer hebben door eentonigheid van het aangeboden voedsel. Zo heb ik, sinds ik voor het laatst in de Molukken ben geweest, geen vis meer gegeten.

Wat een toeristen quatsch allemaal.

Leuke theorie over de verbranding, maar er zijn studies naar gedaan en BMI en obesitas maken niets uit voor kans op voedselvergiftiging.

Nasi en Mie Goreng worden buiten ook gewokt dus dat maakt weinig verschil m.b.t. temperaturen.

Als je in het hotel je Indomie met kraanwater maakt, heb je nog steeds het effect dat er deeltjes inzitten die er met koken echt niet uit gaan. Misschien geen bacteriën maar heb je ooit de inhoud van de watertanks op het dak of de water kwaliteit van de slechts 9 meter diepe waterputten onder de sceptische tanks gezien? Bah.

Geen restaurants op Sulawesi? Daar eten ze nu echt alles dus zou echt niet weten in welke streek. En een Chinees kan je alleen vertrouwen als ze een grote klandizie met veel omzet hebben.

Ikan monotoon? Wow.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Toeristen quatsch? Best mogelijk, maar na 15 reizen weet ik wel beter.
Altijd zijn de slanke figuren (met minder weerstand) de klos, terwijl gezette figuren, wat er ook gebeurd, van alles eten zonder ziek te worden. Kan dat toeval zijn?
Wel makkelijk praten als je in het land woont en je maag inmiddels Indonesisch is geworden.

Eten koken doe je natuurlijk met Aqua. Zo stom ben ik ook weer niet.
Echt, kan geen vis meer zien of ruiken.

Pamelabak
User
spacer line

Volgens mijn theorie zijn vooral slanke reizigers met een snelle verbranding zeer vatbaar voor infecties

Dit is bij ons niet het geval (mischien uitzondering op de regel?) Mij man is slank en heeft een ijzersterke maag (hij heeft een supersnellen verbranding). Ik ben volslank maar mijn maag is niet zo sterk als die van hem.

Wij eten regelmatig op passars e.d. en hebben gelukkig nooit ergens last van gehad. Wat wij nooit eten of drinken, is: sla en ijsblokjes.

Pamelabak
User
spacer line

Volgens mijn theorie zijn vooral slanke reizigers met een snelle verbranding zeer vatbaar voor infecties

Dit is bij ons niet het geval (mischien uitzondering op de regel?) Mijn man is slank en heeft een ijzersterke maag (hij heeft een supersnelle verbranding). Hij eet letterlijk alles en heel, heel veel.

Wij eten regelmatig op passars e.d. en hebben gelukkig nooit ergens last van gehad. Wat wij nooit eten of drinken, is: sla en ijsblokjes.

Pamelabak
User
spacer line

Stukje hierboven per ongeluk 2x geplaatst. Heb geprobeerd 1 te verwijderen, maar is mij niet gelukt.

Pamela

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Kennelijk behoren wij ook tot de lieden met een sterke maag. Ik vind het altijd weer een klein feestje om bij een Kaki Lima te eten. Het wordt klaar gemaakt waar je bij bent. De bediening is altijd vriendelijk en wat is er leuker om op die blauwe, groene of roze plastic krukjes te zitten. Neem wel twee krukjes over elkaar anders zak je er doorheen.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als antwoord op het onderwerp:
Het is zeker niet minder veilig dan eten in een "echt" restaurant om de reden die in andere topics al vaker heb geschreven.
Verder een kwestie van goed kijken. Daar waar het druk is het lekker en gaat er het eten er snel doorheen. Mi is verontreinigd water een veel groter probleem om last van te krijgen (idd die niet goed afgedroogde bordjes of zo)
Ik dank dat ik de helft van mijn reizen er wel eens een dag tussen heb zitten dat mijn lijf niet helemaal lekker voelt (en deze reis anderhalve week geleden dan wat langer) maar dat kun je evengoed oplopen in een zogenaamd goed restaurant als in warung/kaki lima.
Vis en vlees dat niet goed is ruik en proef je snel. Ik drink in de warungs ook gewoon water uit de kannen die op tafel staan. In Indonesie is men gewend om water te koken. Het probleem kan ook ontstaan gewoon bij het douchen waar je ook water binnen kan krijgen.
Wel raar dat een hotel zoals het Sahid Jaya (en er zijn er echt nog wel meer) ermee wegkomt maar warungs en kaki limas altijd de boosdoeners zijn.
Het zou dus ook betekenen dat 99% van de Indonesiers onveilig eet. Daar geloof ik niet in.
Wat ik me wel kan voorstellen dat mensen die niet gewend zijn om pedas te eten hier problemen mee kunnen krijgen (net zoals de olijfolie de schuld krijgt in de zuid Europese landen)

Gewoon eten bij warung en kaki lima. Niks mis mee.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik ben zelf niet dik - mager zelfs - maar heb een sterke maag en ben in al die jaren Indonesie 2x goed ziek geweest. 1x schrijf ik toe aan oververmoeidheid waarbij een bak koffie op het strand van Parangtritis me de das om deed om 1 uur in de nacht. De andere.. was gewoon verkeerd eten en was er met een keer 'leeglopen' uit.

Pittig eten doe ik nauwelijks, kan ik niet tegen en verpest de echte smaak. Ook is de olie waarin eten gemaakt wordt anders dan in 'eigen land' - Nederland, want ongetwijfeld zal bijdragen tot problemen bij deze omschakeling.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Een klein stukje wetenschap:

Als het lichaam met bacteriën wordt geïnfecteerd, ontwikkelen de witte bloedcellen op 'experimentele' wijze de beste manier om de bacteriën te doden. Wanneer de witte bloedcellen die vernietigingsmethode hebben ontwikkeld, maken zij 'geheugencellen' aan, die op hun beurt de bacteriën aanvallen.

Ben je op één of andere manier eerder in aanraking geweest met een bepaalde bacterie dan zou het kunnen dat je lichaam een afweersysteem heeft opgebouwd, we weten dat een injectie tegen bepaalde ziektes precies zo werkt, je wordt licht besmet zodat het lichaam antistoffen aanmaakt.

Dat zou kunnen verklaren dat de één sneller ziek is als de ander.
Ik heb voor het containertijdperk toen goederen nog los vervoerd werden in de grootste viezigheid gewerkt.
Koeienhuiden uit Zuid Amerika, die beesten werden in de slachterij uit hun jas getrokken niet schoongemaakt, pekel er op, opgevouwen, touwtje er om.
Dat soort rotzooi werd altijd in ruim één vervoerd, zover mogelijk van de andere goederen vandaan, kreeg je in de ochtend te horen dat je op ruim één was ingedeeld dan kreeg je al spontaan de broekhoest.
Trokken ze zo'n ruim open dan was de lucht even zwart van de vliegen, natte jassen noemden we die rotzooi.

Op schepen uit India, balen vismeel, dan moest je je broekspijpen dichtbinden, er zaten dan honderden ratten zo groot als jonge poesjes in de lading.
Ongetwijfeld heb ik in de loop van de tijd de nodige viezigheid binnen gekregen, ik ben dan ook niet snel ziek van eten.

Elsbeth en Dangdude gaven het al aan, het grootste risico bij een kaki lima is het water waar hij zijn bordjes in wast, eten wat goed heet wordt gemaakt zal het probleem niet zijn.
Als zijn afwaswater inmiddels in soep is veranderd dan is hij afhankelijk van iemand die zo vriendelijk is een emmertje vers water te tappen, maar waar komt dat water vandaan Emoticon: Confused
Als meneer een plasje moet plegen dan heeft hij vaak niet de mogelijkheid om zijn klavieren te wassen, maar hij pakt wel jouw bordje beet, de ideale manier om cholera, tyfus of op zijn minst de spuitpoep op te lopen.

Bijkomend gevaar in derde wereld landen is, dat er enorm veel dragers van tyfus rond lopen, die worden zelf niet ziek, maar besmetten anderen wel.
Een goed restaurant is geen verzekering dat je niet ziek kan worden, een maand of acht geleden kregen Pop en ik na het eten in een behoorlijk restaurant cholera.
Ik kan verzekeren dat je daar niet echt vrolijk van wordt.
Er gaat hier vrijwel geen dag voorbij zonder dat je iemand uit je omgeving hoort zeggen "perut tidak enak" dan heeft zo iemand een innige relatie met het toilet Emoticon: Wink
Het blijft oppassen geblazen, "voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast" Emoticon: Yes!

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Ter vergelijking in de Lage Landen:

Boetes uitgedeeld voor gevaarlijk Koninginnedagvoedsel

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft gisteren 96 overtredingen geconstateerd bij mensen die etenswaren verkochten op straat. Van de overtreders kregen er 23 een boete. Vorig jaar deelde de NVWA 11 boetes uit.

De meesten kregen een boete omdat het eten niet gekoeld was. Zo verkocht iemand filet américain die een temperatuur had van maar liefst 20 graden . Mensen kunnen erg ziek worden als het rauwe rundvlees niet op een juiste temperatuur is. De filet américain is vernietigd.

De NVWA gaf ook een boete aan de eigenaar van een koelwagen met 500 kilo nasi, omdat de koeling niet aanstond. Ook deze etenswaren zijn vernietigd. De inspectiedienst gooit een blauwe stof over het voedsel, zodat het niet meer kan worden verkocht.

bron: http://dieet.blog.nl/nieuws/20(...)dagvoedsel#more-4960

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Heb vroeger ook bij een kaki lima gegeten vooral nasi koning was mijn lieveling recept. Emoticon: Yummie!
Nooit ziek er van geweest, die nasi deden ze in bananenbladen en zo eet je een portie op.
In het geval wat Jan uitlegt, is het wel zo, dat je op moet passen, maar toch verbaast het mij dat je nu van Zalm, salmonella bacterie oploop en dat er al meer dan 500 mensen ziek zijn geworden,lees net, al een dode ook, alleen al in Nederland.
Ik had een kennis, die te weinig witte bloedlichaampjes aan maakte en die at nooit verpakt voedsel, als melk het moest vers zijn, een dag oud, dan was het raak bij hem.
Dus alles is terug te verwijzen naar persoonlijke omstandigheden.
Je kan er geen een lijn op nahouden, ieder mens is verschillend, in het verdragen van voedsel.
Het is hier in Nederland, niet te vergelijken met Indonesië, als andere landen, waar het voedsel zo gecontroleerd worden.................. Emoticon: Wink Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

In Indonesië zou je niet bij de kaki lima mogen eten?

Ik lees zonet dat er in NL 2 doden zijn gevallen door het eten van met Salmonella besmette zalm. Gerookt in Harderwijk Emoticon: Yes! Zeker 550 mensen zijn er door ziek geworden.

Zo zie je maar, het kan je overal overkomen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

barubagus
User
spacer line

Van mijn pembantu heb ik gehoord, dat echt arme mensen hun water uit de kali scheppen,
dat laten bezinken en het zo weer gebruiken. Stel je voor en dat in JKT !!!
Ook zoeken ze bedorven rijst en warmen het op. Nou hebben die k5 allemaal van die emmertjes waar een pisangblad in drijft. Ik weet niet waar dat voor dient.

Ik koop weleens bij bekende k5 in JKT, maar neem altijd eigen bestek en bord mee.
Dus altijd bungkus ( inpakken). Sommige wartegs (warung tegal) in JKT zijn heel goed en niet duur. En een enkele k5 heeft het ver geschopt in JKT.
Toch vraag ik me af, Nasi Ayam voor rp.8000, zou dat geen bedorven kip zijn???
Bakmi GM bv is begonnen als k5 op de jl. Gajah Mada, en is nu een bekende chain.
In JKT is de nasi Uduk , het beste op kebon jeruk, en dit is nog steeds een warung a/d kant van de weg. Het is er stampvol elke avond weer. Gado2? jl. Blora onder de brug, als ik me niet vergist. En op pangeran Jakarta is de beste en goedkoopst es teler.
Martabak ? het beste om de hoek van Rest Laguna, waar ook de beste lumpia's
te koop zijn. Overigens vind ik nog steeds dat je het beste in Jakarta kunt eten,
daarom vind ik die buiten eilanden ook zo'n ramp. Als orang Betawi schijnt het eten het
allerbelangrijkst te zijn.
Alor was prachtig...maar elke dag ikan bakar komt je strort uit. Ik ga volgend jaar pulang kampung voor 1 jaar, en ben nu aan het uitvogelen waar je ook in de RI buiten JKT goede restaurants hebt. Meesstal zijn het toch ook weer de wat grotere steden.

In JKT zijn de mensen kritisch, als je geen goed restaurant hebt ga je failliet.
Zo'n restaurant Jember op Kalabahi ( Alor) zou allang bankroet zijn in JKT of een gewone warung zijn. Daar ging iedereen naar toe, bij gebrek aan beter.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,886,228 topic views - 234,939 posts - 13,697 topics - 25,674 members - last post @ 15-11-2019 11:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,720,842 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com