indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

martlex
User
spacer line

Beste lezer,
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de vele informatie die ik hier gevonden heb tijdens mijn verblijf in Indonesie. Vaak had ik vragen en heb antwoorden gevonden op dit forum.
Ik heb alleen een Kitas vraag waar ik eigenlijk niet een antwoord bij kon vinden.
Kan iemand me hier bij helpen.
Op het ogenblik ben ik in het bezit van een Kitas en ik wil Indonesie verlaten half december.
Hoe kan ik dit het best afhandelen? Gewoon het land uitgaan en op het vliegveld doen als of m'n neus bloed? Of moet ik een exit permit aanvragen bij het lokale emigratie kantoor en weer extra (afscheidskado) betalen voor de mannen daar?
Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Gewoon het land uitgaan en op het vliegveld doen als of m'n neus bloed?
Waarom dat? Je weet toch hopelijk dat als je het land wil verlaten hier ook kosten aan verbonden zijn, niet?

Je kunt 2 dingen doen;
- EPO halen (exit permit only). Hiermee verlaat je het land 'om niet meer terug te komen' (lees: ... 'op het KITAS dat je hebt' er maar achteraan). Je heeft je KITAS dan op. Als je er weer 1 wil, begint de kostenmolen weer helemaal vanaf nul te draaien.
- uitreisvergunning halen. Hiermee kun je het land uit en weer in en behoud je je kitas. Je kunt hierbij kiezen uit een eenmalige uitreisvergunning of multiple-uitreisvergunning met een vastgestelde geldigheid.

EPO is het goedkoopst, dan de eenmalige uitreisvergunning en dan de multiple uitreisvergunning.

Uitreizen ZONDER de benodigde vergunning kan niet volgens de immigratiewet en kan leiden tot vastzetting, boetes en/of gevangenisstraf.

spacer line  

Hangt ervan af of u ergens in de toekomst (nog) wilt terugkomen naar RI:

Indien wel: Regel ( = koop ) een "exit permit only" via het Kantor Imigrasi. De kosten hiervan, indien geregeld via een agent, bedragen ca. IDR 750,000,-. Als u het zelf wilt doen, ca. IDR 400,000,- en 2 dagen zitten / wachten bij het kantor Imigrasi.

Het is geen kwestie van een "extra afscheidskado" betalen. De kosten van e.e.a. staan op het publicatiebord bij binnenkomst vermeld.

If you have nothing to loose, you can risk everything

jstar
User
spacer line

Check voor de zekerheid toch nog even je paspoort of dat er indertijd geen MERP (SERP bestaat niet meer) is aangevraagd/gekocht. Het stempel van die Multiple Exit Re-entry Permit ziet er zo uit (maar is meestal rood):

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Even een zijsprongetje offtopic Emoticon: Wink
Typisch Indonesisch al die rot afkortingen, weet ik het niet dan ram ik het maar in Google, om er achter te komen wat het is Emoticon: Smile
Kitas, Kitap, Sos Bud, Merp, Ktp, Atm, Sd, Smp, Smu, Wni, Wna, pffff te veel om op te noemen, daar wordt iemand die aan het begin van zijn carriére in Indonesië staat toch hoteldebotel van Emoticon: Laugh out loud

jstar
User
spacer line

En:

SKTT, SKLD, POLRES, PAK RT, POLRI, STM, DitJen, KanWil, SKPPS, VKSB, VITAS, VISQ, NPWP, .....

Emoticon: Frustrated

martlex
User
spacer line

Beste lezers,
Bedankt voor jullie recaties. Ik weet weer wat ik moet doen. Ik ga me vaste stoel op het emigratie kantoor weer 2 dagen warm houden.
Als ik een multiple uitreisvergunning neem is het volgens mijn mogelijk om na 5 maanden weer een maand terug te komen in Indonesie? Of heb ik het mis?
Op het emigratie kantoor in Blitar gaven ze mij niet echt duidelijk antwoord hoe een multiple uitreisvergunning nu werkt.
Misschien kan 1 van jullie me dit uitleggen.
Bedankt en alvast een prettig weekend

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

met een MERP moet je voor de einddatum van de MERP (staat in het stempel geschreven) weer terug zijn in Indonesie.

martlex
User
spacer line

Yerun, bedankt voor de informatie.
En voor alle vaste mensen van dit forum, bedankt voor alle informatie.

spacer line  

Goed nieuws voor iedereen!!!!

Vandaag mijn EPO opgehaald bij kantor imigrasi en...

HET IS GRATIS!!!!!!!

Wel moet je idd nog 2 dagen wachten.

Wel bij aanvraag weer documenten etc leveren ( waarom? Aangezien ze alles al hebben. Maar goed).

Surat permohonan van de sponsor met mecerai!
Kopie akte menikah
Kopie KTP sponsor
Kopie paspoort ook die met kitas sticker
Kopie kitas voor en achterkant
Kopie buku biru

Dan nog een formulier invullen met handtekening
(Alle formulieren zijn overigens gratis, ze mogen daar geen geld voor vragen!!!)

Alles inleveren incl. Paspoort en buku biru en dan ontvang je een bewijs met datum van af mogen halen.

Success!

asepers
User
spacer line

Op 12-10-2012 05:39 schreef martlex:
Als ik een multiple uitreisvergunning neem is het volgens mijn mogelijk om na 5 maanden weer een maand terug te komen in Indonesie? Of heb ik het mis?

Ik heb eens van iemand vernomen,dat als je langer dan 3 maanden wegblijft,dat dan je Kitas komt te vervallen.
Dan moet je dus op een VOA weer binnen komen.
Misschien iemand van het forum(Lieve?),die dit zeker weet.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 26-03-2014 08:47 asepers wrote: dat dan je Kitas komt te vervallen

Dat is met een exit permit only sowieso al het geval (zie Lieve elders). Ik begrijp dan ook de grote vreugde niet...

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Inderdaad.

De maximale termijn van drie maanden waar men het over had, was een operationele richtlijn (petunjuk pelaksanaan DirJenIm) van ca. twintig jaar geleden. En het gold alleen voor personen die het land verlieten met een SERP.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

simpati
User
spacer line

Ik heb eens van iemand vernomen,dat als je langer dan 3 maanden wegblijft,dat dan je Kitas komt te vervallen.
Volgens mij is dit correct bij een multiple re-entry permit voor zes maanden.
Ik heb een multiple re-entry permit voor één jaar, geldig voor 11 maanden omdat je één maand voor het KITAS is verlopen een nieuw KITAS moet aanvragen.
Bij het KANTOR IMIGRASI in Malang vertelde degene die mijn re-entry permit verzorgde ik maximaal 180 dagen buiten Indonesië mag verblijven.
Ik ben erg benieuwd of deze informatie correct is .
Groetjes en alvast bedankt,
Jan

spacer line  

Guna2,

De vreugde heerst omdat ze me wijs hadden gemaakt op het kantor imigrasi dat ik moest dokken.
Ik vroeg wat de kosten waren en het meisje wist het niet en zij dat ik het maar aan haar oudere collega moest vragen. Toen ging er direct een lichtje bij me branden. Vervolgens vroeg mijn vrouw het (zonder dat ik erbij was) en toen was het ineens gratis...

Ben echt blij dat ik dit corrupte land na 3 jaar verlaat. Zoveel problemen gehad met dit volk. Ik ben zelf campur manado btw...

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 31-03-2014 05:50 Beruntung78 wrote: Ben echt blij dat ik dit corrupte land na 3 jaar verlaat.

Jammer, Beruntung, maar veel untung elders.

pakpiter
User
spacer line

ik ga ieder jaar voor 6 maanden naar Indonesie. Ik wil nu ongeveer10 maanden in Indonesie verbijven.
Mijn vraag. Als ik een kitas aanvraag moet ik me uitschrijven uit Nederland.

Gr. en bedankt.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 29-04-2014 10:17 pakpiter wrote: Als ik een kitas aanvraag moet ik me uitschrijven uit Nederland.

Officieel wel. Na 183 dagen of zo, op straffe van een boete van ruim € 300. Als je na die tien maanden weer gewoon teruggaat naar NL, dan zou ik dat even melden bij de burgerlijke stand. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen, maar je weet maar nooit. Als je vanaf nu elk jaar tien maanden in Indonesië wilt zijn, neem moet je je waarschijnlijk wel uitschrijven.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Blijkbaar is de regel in Nederland; meer dan acht maanden.
http://www.rijksoverheid.nl/on(...)en-uitschrijven.html

In België bijvoorbeeld, is de maximale duur één jaar. Men kan dan een status krijgen van 'tijdelijk afwezig'. Het is wel de bedoeling dat dit niet repetitief is, dus eenmalig.

Eigenlijk wel een pertinente vraag: Als ik een verblijfsvergunning verkrijg voor een ander land, dien ik me dan uit te schrijven?

Het is per land anders; men gaat uit van hoofdverblijfplaats, dit is bijna altijd op de verblijfstermijn gebaseerd. Ook is een vaak gebruikt argument waar men verdient (dus waar de werkgever is gevestigd). De fiscus is natuurlijk ook geïnteresseerd; maar die regels verschillen meestal v.w.b. het aantal dagen.

NB: Dit komt men natuurlijk ook tegen als men een tweede verblijf heeft, zelfs in het land zelf (appartement of vakantiewoning): Gemeentelijke belastingen zijn verschillend in de diverse regio's en de belasting op leegstand e.d. kan heel anders zijn per gemeente. Er zijn redelijk veel rechtszaken tegen personen die het gunstigste fiscale regime kozen en zich inschreven in de gemeente waar ze nauwelijks verblijven. En dat is een derving van inkomsten voor een gemeente natuurlijk.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Officieel wel inderdaad, en tot vorig jaar stond er op deze 'overtreding' geen boete. Sindsdien wel. Dat is dan ook de reden dat ik me in 2012 toch maar eens heb uitgeschreven in Nederland.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,002,162 topic views - 227,021 posts - 13,603 topics - 18,701 members - last post @ 23-06-2018 23:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

101,895,725 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com