indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 06-10-2012 17:18 Malam wrote:

[quote removed]

En terecht taboe , zeker in Indonesië.
Voor dat je het weet heb je een ste l strontvliegen voor de deur die met allerlei smoesjes komen om geld te lenen Emoticon: Laugh out loud

Mss voor de Nederlanders / migranten die getrouwd zijn met Indonesische vrouwen die het niet breed hebben.
Bij goede vrienden is het het bezwaar , tenminste bij mijn kennissen/vriendenkring.
Trouwens je kan ook al "schatten" hoeveel die BMW of KijangAvanza kost.
Cash keras of op afbetaling.
Weet je ook bij benadering wat zo'n villa kost voor de extra verbouwing.

Mijn vrienden in Indonesia weten ook hoeveel ik verdien , wat de uitgaven voor internetpakket is, voor ziekenfonds , hoeveel mijn vakantie geld is ,abonnement etc.

bisa dicek of makemyday .

sendiri
User
spacer line

Hallo,

mijn vriendin is haar IJASAH/akte kelahiran kwijt dus moet daar een nieuwe voor aanvragen. Gelden daar ook standaardtarieven voor? Zonder deze akte kan ze geen paspoort aanvragen.

Salam, sendiri.

spacer line  

On 06-10-2012 17:46 sendiri wrote:
Hallo,

mijn vriendin is haar IJASAH/akte kelahiran kwijt dus moet daar een nieuwe voor aanvragen. Gelden daar ook standaardtarieven voor? Zonder deze akte kan ze geen paspoort aanvragen.

Salam, sendiri.

Ijazah is(school) diploma, dan moet je bij haar oude school gaan.
Vervangen van geboorte akte in Jkt kan je beter uitbeteden, kost ongeveer 300.000.
Zelf regelen is moeilijker en kan langere tijd opleveren (wel goedkoper).
Kan je bij de "gemeentehuis"vragen ( altijd minder dan als je laat doen).

elsbeth
User
spacer line

Op 06-10-2012 15:30 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Dus?????????
Aannemen en naschoppen???????
Of van te voren zeggen dat je liever het bedag in handen hebt?
Ik heb hier dus ervaring mee Elsbeth.
Wat wil je nu werkelijk zeggen met jouw antwoord?
In hun perspectief plaatsen?
Is het niet Godvergeten asociaal?
Of ben ik weer fout?

Malam, ik geef geen antwoord, ik stel een vraag. Heeft iemand hier misschien een antwoord op? 112 miljoen Rp (of heb ik verkeerd omgerekend): hoeveel maandsalarissen is dat voor een gemiddelde Balinees? Ik vind dat relevant om te weten. Daarna zal ik je vertellen wat ik met mijn vraag bedoel. En je kunt best over morele vraagstukken (want dat is dit) een mening hebben zonder dat je in Indonesie woont.

gjvoostr
User
spacer line

OK, mijn vraag is beantwoord.

Dan nog even over eerlijkheid en zo.
Ik vind het nogal bekrompen om iedereen over 1 kam te scheren, je moet inderdaad opletten en ook ik heb wel eens een fout gemaakt.
Ik ken haar en haar familie een jaar of 7.
Vorig jaar ben ik even met haar naar Surabaya gegaan, naar haar werkgever, maar ze maakt echt geen cent op, zonde van het geld.
Ze is balinees, ik ken andere vrouwen van een ander geloof en ja, die gaan vaak voor het geld, om even te generaliseren..
Ze verdiend haar eigen geld (OK, ik heb haar wel geholpen een bedrijfje op te zetten) maar dat heeft ze ook gewoon netjes terugbetaald, ook al heb ik daar niet om gevraagd.
.

Het paspoort heeft ze inmiddels aangevraagd.
Voor 255.000 rp kan je inderdaad een paspoort krijgen maar dan moet je allerlei brieven overleggen.
Voor iets meer (600.000) gaat het sneller en probleemloos.
Ze heeft nog wel een interview gehad (heel apart) maar maandag kan ze het ophalen.
Ze betaald het trouwens zelf, dus waarom zou ze dan liegen over het bedrag.
En dat het corruptie is, tja, daar doe je niks aan, dat is Indonesie.

En dan over inkomen, ik weet exact wat ze verdiend bij haar werkgever en ook wat ze voor winst maakt met haar warungs.
Ook weet ik wat haar vader verdiend, die is leraar, en dus verdiend hij best veel.
Geld is niet zo belangrijk, ze geven toch alles uit aan ceremonies en zo.
Ze weet ook wat ik verdien en ik doe daar ook tegen niemand moeilijk over.
De eerste keer was het wel van... zo, je bent rijk.
Tot je verteld dat we hier belasting betalen, wat de benzine kost, wat eten kost, etc.
Dan zien ze de verhouding een beetje.
Ik verdien niet slecht maar daar mogen vrienden dan ook van meegenieten.

Dan nog even het verhaal over familie naar Nederland halen.
Dat is heel aardig maar hoe zou jij het vinden als je net aan rond kan komen en dan ineens een vakantie aangeboden krijgt.
Hartstikke leuk natuurlijk, tot je achteraf hoort dat je van dat geld 4 jaar had kunnen leven..
Dan zou je ook zeggen, dan had ik liever het geld in handen gehad.
Dat is niet ondankbaar maar gewoon logisch denken.

Maandag de tickets naar KL boeken, het Sheraton in KL is al geboekt, nu nog even wat bezienswaardigheden opzoeken en dan 13 december op naar Bali en een paar dagen later naar KL, lekker genieten.

Bedankt voor de antwoorden.

gjvoostr
User
spacer line

Op 06-10-2012 18:51 schreef elsbeth:

[quote verwijderd]

Malam, ik geef geen antwoord, ik stel een vraag. Heeft iemand hier misschien een antwoord op? 112 miljoen Rp (of heb ik verkeerd omgerekend): hoeveel maandsalarissen is dat voor een gemiddelde Balinees? Ik vind dat relevant om te weten. Daarna zal ik je vertellen wat ik met mijn vraag bedoel. En je kunt best over morele vraagstukken (want dat is dit) een mening hebben zonder dat je in Indonesie woont.

Elsbeth, het verschilt enorm.
Mensen die voor de overheid werken verdienen in verhouding veel.
Een leraar zit tussen 4 en 7 miljoen rp.
Mijn vriendin is vertegenwoordiger / verkoper van worstjes en zo, ze verdiend zo'n 3 miljoen pm.
Ze heeft 2 winkeltjes en de meisjes die daar werken verdienen 1 tot 1.2 miljoen per maand, inclusief eten en kost en inwoning en... op aanraden van mij, krijgen ze rond de belangrijke feestdagen 500.000 extra.
Maar de serveersters bij de Pizzahut of barretjes hebben iets van 500.000 rp pm

elsbeth
User
spacer line

Dat is precies waar ik mee zit. Het zal geen gefortuneerd Balinees gezin zijn geweest dat een volledig verzorgde vakantie naar Nederland heeft gekregen, tenzij de Nederlander een enorme patser is geweest. Stel dat het een gezin is geweest met een inkomen van 5 miljoen Rp. per maand. Dan staat deze 3 weekse vakantie gelijk aan 22 maanden inkomen.
Is hen dat vantevoren verteld? Ik denk het niet. Had het Balinese gezin zich een voorstelling van dat bedrag kunnen maken? Ik denk het niet. Blijkbaar is hen later wel verteld wat de kosten zijn geweest. Vinden jullie het logisch dat ze wel g edacht hebben: jezus, dat zijn veel maandsalarissen (misschien wel jaar-). Of mochten ze het alleen niet zeggen ?
Gaat het daarom? Het klinkt heel aardig, even een familie laten overkomen. Maar het is nogal een verschil of je een Franse familie laat overkomen (of voor mijn part iets overzeeser een Amerikaanse) of een Indonesische familie.

gjvoostr
User
spacer line

Klopt Elsbeth, zo denk ik er ook over.
Maar aan reacties hier te lezen zijn er een paar mensen die ooit eens behoorlijk gekwetst zijn maar vreemd genoeg nog wel in Indonesie wonen...

Als ik mijn vriendin neem, die haalde in het begin met 1 warung ongeveer 200.000 rp per dag.
Dan is ie 12 uur per dag open, de winst is ongeveer 100.000 rp per dag.
Dat is grofweg 10 euro.
Daar kom ik mijn bed nog niet eens voor uit maar zij was zo blij als een kind met zoveel geld.
Ik heb haar ook geleerd te sparen, want dat doen ze daar ook amper.
Met als gevolg dat ze met het gespaarde geld een 2e warung kon openen.
Ze werkt dan wel vanaf 5 uur in de morgen tot 10 uur in de avond, 2 banen tegelijk en geen dag vrij.
Ik moet haar zeggen dat ze haarzelf wat moet verwennen door naar de spa te gaan, anders vind ze het zonde van het geld, net als vakantie.

Vakantie is niet zo gewoon in Indonesie, de mensen werken en werken en hebben met wat geluk een paar dagen vrij.
Als ze dan uitgenodigd worden en naderhand horen, of moeten horen omdat iemand zogenaamd rijk over moet komen, wat de vakantie gekost heeft dan is het niet zo vreemd dat ze liever het geld in handen hebben, zou ik in hun situatie ook willen.

We zijn in het westen gewoon wat verwend maar dat zal de komende jaren wel wat minder worden, we gaan de amerikaanse kant op, ook 2 of 3 banen en dan amper op vakantie kunnen.

GJ

spacer line  

next time''bij aankomst''better gelijk je dompet''af geven en crediet cards'geen gezeik meer en salaris strokje wat je verdiend''dan kan je 50% over maken ook op mijn rekening''pretige vakantie''think twice''before you make a big mistake'''!!!! sudah telambat !!

spacer line  

On 06-10-2012 23:26 gjvoostr wrote:

[quote removed]

Maar de serveersters bij de Pizzahut of barretjes hebben iets van 500.000 rp pm

Da's apart! En trouwens ook erg weinig.

Laten wij nou betrokken zijn geweest bij de overdracht / verkoop van de franchise-overeenkomst van een Pizza-hut restaurant in Denpasar Emoticon: Smile Op basis van die precieze informatie kan ik je vertellen dat daar de volgende salarissen betaald worden, aan full-time personeel (48 uur per week aanwezig):

Serveerster en caissieres: Rp. 1,2 miljoen p.m, + filiaal omzet bonus
Keuken-personeel, niet kok: Rp. 1,2 miljoen p.m. + filiaal omzet bonus
Ass. managers: Vanaf 2,2 miljoen p.m. , + filiaal omzet bonus
Keuken-personeel, vanaf ass. kok tot kok: Vanaf 2,2 miljoen tot 4 miljoen p.m. , + filiaal omzet bonus
Filiaal manager: 5,5 miljoen p.m. + bonus.

Verder: al het personeel ondergebracht bij JamSoStek op rekening van werkgever en zodoende verzekert tegen ziektekosten, ongevallen, overlijdensrisico en voor hun pensioen-opbouw.

Weet je zeker dat je over personeel bij een PizzaHut praat of was het soms een "PizzaHot" filiaal??

If you have nothing to loose, you can risk everything

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk dat je dit soort dingen net iets anders bekijkt als je er woont of er familie hebt of vanuit een toeristenpositie.

Ik val/viel in beide categorieen. Toen Daniel destijds naar Nederland zou komen was dat o.a. omdat ik vond dat hij moest weten waar ik vandaan kom en niet alleen van de plaatjes en de tv. Maar, het zelf meemaken en voelen. Ik vond het toen ongehoord toen zijn familie zich ermee ging bemoeien, want het was wel veel geld en dat geld kon Daniel beter in Indonesie gebruiken (...). Alleen al de bemoeienis ging me te ver. Wat Daniel er zelf van vond weet ik niet (ja natuurlijk heb ik dat gevraagd maar daarmee weet ik het nog niet).
Ze vergeleken de situatie als volgt. Vader kwam uit Sibolga (noord Sumatera) maar is ook nooit naar Banten (west Java) geweest waar moeder vandaan kwam. Een absurde vergelijking. Ik kon praten als brugman. Na terugkomst vertelde Daniel de ervaringen dingen maar werd toen wel geloofd (tja is ook een man natuurlijk) maar desondanks vonden ze het zonde van het geld. Ik heb toen (niet in bedekte termen want dat wordt niet begrepen) verteld dat het a) mijn geld was en b) dit een afspraak was tussen Daniel en mij (en dacht erachter aan " waar bemoeien jullie je mee" we zijn geen kinderen van 20)
Ik denk dat het in Indonesie inderdaad bijna altijd om geld te doen is. OOK als mensen zelf wel degelijk fatsoenlijke salarissen en/of banen hebben. Ik zeg er wel bij dat het plaatselijk is.

Nog maar een paar dagen geleden in de bemo op Ternate die mevrouw die over me zei: " ze heeft geld zat". Dat is op zijn minst onfatsoenlijk. Indonesie is qua inkomsten en qua uitgaven totaal niet te vergelijken met Nederland (westerse landen).
Veel Indonesiers (en gelukkig niet allemaal) zijn nul geinteresseerd in ander landen, culturen.

Het enige waar ze veel geld aan uitgeven, lenen van de bank, van familie, vrienden, op afbetaling etc is voor de haji naar Mekka. Dat is hier big business EN vooral status en mag je haji voor je naam zetten.
Klinkt allemaal erg negatief maar ik kan er niks positiefs van maken. Je kunt je ook afvragen wat je voor dat geld allemaal kan doen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Jazeker, een reis naar Mekka, ongetwijfeld kan je met dat geld ook een heleboel doen als je in Indonesie blijft. Dat is echter hun eigen keuze en iets anders dan het ontvangen van een cadeau waarvan je vooraf de waarde niet kent, in welke vorm dan ook.
Het naar Nederland halen van iemand met wie je een belangrijke stap gaat zetten/net hebt gezet (zoals trouwen) valt hier voor mij overigens buiten.
Wat ik opmaak uit het verhaal van Amed is dat ze met elkaar een geweldige tijd heb gehad drie weken, maar dat de hele vriendschap over is van wege het feit dat de Balinese familie na 3 leuke weken heeft gezegd dat ze achteraf gezien het geld liever contant hadden gehad omdat ze daar in Indonesie meer mee hadden kunnen doen. Blijkbaar telllen de 3 leuke gezamenlijke weken en de daarvoor opgebouwde contacten niet meer mee.
Ik vraag mij af of het Nederlandse gezin daar uberhaupt over heeft nagedacht voor ze "het cadeautje" aanbood. Dat is wat mij stoort, ook aan de reacties hier. Er moet dankbaarheid getoond worden, want dat geeft een goed gevoel. Ik hoop dat het Nederlandse gezin er later nog eens op terug kijkt en dan niet alleen vanuit hun eigen perspectief, maar ook vanuit het perspectief van de ander.

spacer line  

On 06-10-2012 23:26 gjvoostr wrote:

[quote removed]

Elsbeth, het verschilt enorm.
Mensen die voor de overheid werken verdienen in verhouding veel.
Een leraar zit tussen 4 en 7 miljoen rp.

Ondanks dat ik in Ollanda woon Emoticon: Wink , wil ik toch mijn duit er bij doen in deze discussie.
We hebben ooit een inkomen van Indonesiers geplaats in Indahnesia.
Zelfs een paar keren/topics.
De inkomensnivo/verdeling in R.I is niet te vegelijken met Nederland.
In principe heb je minimum loon voor fabriks/arbeiders.
De hoogste upah minimum heb je op Bali , daarna Jakarta, zie je topic over arbeiders in Jabotabek die 2,5-iets meer dan 3 juta willen vragen en gingen staken.
Die hoger is dan een salaris van pas afgestudeerde Indonesiers .
Ambtenaren hebben meer rechtszekerheid en pensioen ,MEER NIET en toch verdienen ze niet pe rse hoger dan pegawai swasta (particulier) of bank medewerkers
Hangt ook af van zijn functie .3 of 4 duizend euro per maand is wel te halen.

Ik begrijp goed dat een gemiddelde Indonesier die tussen 500-1000 euro verdient per maand vindt dat het "zonde"is om (iets) meer dan zijn jaar salaris uit te geven voor een paar weken vakantie .
Hier zal bepaalde empatische vermogen en het goed weten over de financiele behoeften van je Indonesische vrienden/aangetrouwde familie veel verklaren.
Het is van den zotte om berfoya-foya voor 3 weken terwijl je nog andere bestemmingen die nuttiger zijn kan vinden voor die 112 juta.
Je kan je lekke dak repareren, je schulden bij familie aflossen, een brommer te kopen voor je studerende dochter of ojek etc. Kwestie van prioriteit stellen.

Ik ben Indonesier ( niet arm Emoticon: Wink in Indonesia) , woon al lang in Amsterdam , en toch zou ik het ook "zonde "van het geld vinden als een goede "vriend/weldoeners" tussen 20.000 of 30.000 euro netto uitgeven voor mij ( meer dan 1 jaar inkomen ).
Kan ik beter gebruiken voor afbetalen van mijn schulden /,hypotheek etc .

spacer line  

On 07-10-2012 01:33 gjvoostr wrote:

Als ik mijn vriendin neem, die haalde in het begin met 1 warung ongeveer 200.000 rp per dag.
Dan is ie 12 uur per dag open, de winst is ongeveer 100.000 rp per dag.
Dat is grofweg 10 euro.

Klopt .
Dezelfde verhaal vertelde een taxichauffeur over zijn neef die 4 warung (indo)mie plus rokok etc .
Hij haalde 250.000 per dag , dat is in Jakarta .

gjvoostr
User
spacer line

Amed, ik was even in de war, het was niet Pizzahut (want daar wil ik niet komen, ze proberen daar amerika na te doen) maar het was D Cost, in Renon.

Surya, een gemiddelde indonesier verdient geen 1000 euro per maand, maar meer iets van 100 tot 200 euro, dus 1200-1500 euro per jaar.
Mijn vriendin verdient erg goed bij haar werkgever, normaal gesproken 3,5 miljoen per maand maar een collega van haar (ze is leidinggevende) heeft geld gestolen, nu houdt haar baas 1 miljoen per maand van haar salaris in, en dat is waar want ik ben vorig jaar bij haar baas geweest.
Ook dat soort dingen zijn normaal in Indonesie.
Ze moet tot volgend jaar afbetalen, ik heb het haar net nog gevraagd.
Gelukkig draaien haar warungs nu goed, samen ongeveer 800.000 per dag, door nederlandse handelskennis...
Dat is mijn manier van mensen helpen, geen geld geven maar middelen om ze te helpen.
Daardoor kan ik ook beoordelen of ik haar kan vertrouwen of niet.
Ik kom nu al zo'n 15 jaar in Indonesie en ja, ik ben ook wel eens belazerd, dat is leergeld.
Maar om nu te zeggen dat ik mijn dompet op moet zetten en 50% van mijn salaris in moet leveren (dan hou ik nog genoeg over om van te leven hoor) is een beetje zielig.
Als je dat soort dingen schrijft vraag ik me af wat je in godsnaam op dit forum doet want dan heb je totaal niets met Indonesie, dan kan je beter lekker op vakantie gaan in Spanje en daar sletjes gaan scoren.
Want als je zo over indonesia en de mensen schrijft heb ik het idee dat je een beetje daar naartoe op vakantie gaat om aan je gerief te komen en je hier in Nederland te dom bent om aan de maatschappij deel te nemen.

Wat mij betreft is deze discussie gesloten, het gaat erg offtopic en ik weet nu in ieder geval zeker dat ik me schaam dat ik Nederlander ben als ik in Indonesie verblijf.

pierre
User
spacer line

Op 06-10-2012 17:51 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Vervangen van geboorte akte in Jkt kan je beter uitbeteden, kost ongeveer 300.000.
Zelf regelen is moeilijker en kan langere tijd opleveren (wel goedkoper).
Kan je bij de "gemeentehuis"vragen ( altijd minder dan als je laat doen).

Is dit ook niet een beetje afhankelijk van welk geloof je bent?
Wat bedoel je met " vervangen " van de geboorte akte? doel je hier op een afschrift van de geboorte akte? of het geheel opnieuw opmaken van de geboorte akte (trouwens dan kan niet eens want een geboorte akte wordt maar 1X opgemaakt) wat je kunt krijgen een dus inderdaad een vervanger hiervan.

Destijds had mijn vrouw dus een vervanger nodig ( haar originele was ergens "zoek" geraakt)
Maar was zeer eenvoudig te regelen bij de luar, en kosten haar in totaal 25.000,- RPH

Met deze "vervanger" ( wel vertaald en gelegaliseerd) was het totaal geen probleem om ons huwelijk in Nederland te regelen en haar later na het hebben van de MVV in te schrijven in het GBA.

elsbeth
User
spacer line

Surya, dat kan toch nooit klopppen wat jij hier schrift: "een salaris van 3 tot 4000 euro is te halen, maar de gemiddelde Indonesier zal 500-1000 euro per maand verdienen.".
Dat llijkt mij veel te veel. Maar goed, ik houd erover op, tenzij er nog een nieuw gezichtspunt op deze kwestie komt.

spacer line  

On 07-10-2012 12:40 elsbeth wrote:
Surya, dat kan toch nooit klopppen wat jij hier schrift: "een salaris van 3 tot 4000 euro is te halen, maar de gemiddelde Indonesier zal 500-1000 euro per maand verdienen.".
Dat llijkt mij veel te veel. Maar goed, ik houd erover op, tenzij er nog een nieuw gezichtspunt op deze kwestie komt.

Antwoord zie rubriek omong kosong

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik las ergens een schooldiploma nodig hebben voor een paspoort Emoticon: Confused
Beste Elsbeth, ik vind het altijd weer leuk om met jou in discussie te gaan, je laat lekker de kaas niet van je brood vreten, laat ik dat voor op stellen.

Laat ik het zo stellen, we hebben het altijd over de lieve, behulpzame en vooral beleefde Indonesiërs.
In welk perspectief zouden we het moeten zien?
Vanuit het perspectief van de Balinese familie?
Ja 9 ruggen is een berg geld en ja, daar hadden ze op Bali veel voor kunnen doen.
Maar waar blijft dan de beleefdheid tegenover je gastheer?
Het algemeen bekend dat de gemiddelde Indonesiër weinig opmerkingen zal maken tegen lieden die zich onbeschoft gedragen (zoals voorpiepen in de supermarkt) dan zijn ze al snel malu.
Maar als er iemand je als een vorst ontvangt dan ben je niet te malu om te zeggen dat je liever het geld in je knip had gehad.
Zelfs uit het perspectief van dat Balinese gezin gezien is dat zeer onbeschoft.

Maar ik kijk er niet vreemd van op Elsbeth.
Ik had jaren geleden Indonesische kennissen op bezoek, goed gevuld hoefde ik geen medelijden mee te hebben, na hun Mekka gang kwamen ze naar Nederland, ze zouden een week blijven, ik had speciaal ook die week vrijgenomen.
Na die week had ik een reis naar Portugal geboekt, stond allemaal al vast.

We hadden een groot huis plek zat, we hebben ze naar alle plekken meegenomen die je als buitenlander gezien moet hebben, we zijn zelfs 3 dagen naar de Eifel in Duitsland geweest, alles op onze kosten zoals een goed gastheer doet.
Helaas meneer had op één of andere manier zijn terugvlucht niet goed geregeld, het werd een week later.
Maar mijn boeking naar Portugal stond als een huis, dus we hebben de kinderen ingeschakeld, wij weg en zij zorgden dat onze gasten in mijn huis niets te kort kwamen.
Na een week en nog wat reisjes met onze kinderen naar bezichtigheden, zijn ze naar Schiphol gebracht.

Ik heb ze nooit meer gezien Elsbeth, ik moest via via horen dat ze er de pleuris in hadden dat ik mijn vakantie naar Portugal niet had geannuleerd.
Dit waren niet de eerste de besten, meneer was advocaat en zat in wat wij noemen het parlement van Indonesië, dus laten we zeggen de hogere klasse.
Moet ik nog meer ervaringen opsommen?

elsbeth
User
spacer line

he Malam, ben je er weer? Gezellig, ik dacht even dat je het voor gezien had gehouden.
Gelukkig niet, ook ik houd van die discussies. En ik zie dat je mij meerdere keren hebt geantwoord.
Natuurlijk is jouw ervaring van hierboven erg, ik kan me helemaal voorstellen dat je behoorlijk pissig/teleurgesteld etc. bent geweest. Maar jij hebt het hier over een zeer hooggeplaatst persoon, die alles ook prima zelf had kunnen betalen. Er was tussen jou en hem dus gelijkheid. . Sterker nog, hij had waarschijnlijk veel meer geld dan jij.
Dan mag je een beetje dankbaarheid wel verwachten en zeker niet dit soort onbeschofte dingen. Daar ga ik helemaal in mee.
Nu het andere geval: jij nodigt een Indonesisch gezin uit dat het helemaal niet breed heeft (deze suggestie van mij is nergens tegengesproken, dus ik ga ervan uit dat het zo is). Jij gaat daar alles, maar dan ook alles 3 weken lang voor betalen. Kosten 9.000 euro. Jullie hebben 3 leuke weken met elkaar. Je laat blijkbaar aan dat gezin blijkbaar weten hoeveel het allemaal gekost heeft. De Indonesische man zegt dat hij, dit wetende, het geld liever in Indonesie had willen gebruiken. De vriendschap is daarna over en aan de reactie te merken, vind iedereen dat volkomen logisch. Ik schrik er zelf echter behoorlijk van dat het lijkt alsof de Nederlandse man zich ook maar geen moment heeft gerealiseerd wat de Indonesische man zou kunnen denken als hij zo horen dat hier in 3 weken 112 miljoen Rp . doorheen was gerold. Daarom nog steeds mijn vraag: mag hij het wel denken, maar alleen niet zeggen, is dat het ? Malam, hoeveel jaren heb jij jouw "hulpgezin" scholing kunnen geven voor 112 miljoen Rp.?
De essentie is de ongelijkheid .
Ik vind het persoonlijk dat je heel voorzichtig om moet gaan met het geven van cadeaus (in wat voor vorm dan ook) die ze zlef van ze lang zal ze leven niet zouden kunnen betalen.
Helemaal als er een cultuurverschil is, want dan kun je het nauwelijks uitleggen.
Kortom (is dat nog mogelijk..): het gaat om de ongelijkheid. Zodra iemand mij zegt: nee joh, het ging om een zeer welgestelde familie die was uitgenodigd (zoals in jouw geval), dan is dit onderwerp voor mij gesloten. Blijkbaar is die ongelijkheid voor de anderen niet de essentie, want nemand is erover begonnne, behalve degene die dit topic opende.

elsbeth
User
spacer line

Nog één aanvulling: ik heb zelf ooit een dergelijke fout gemaakt.
Ik had een klein jaar een geweldige hulp gehad in Zuid Sumatera. Goed contact opgebouwd, ook met haar man. Behoorlijk arme mensen. Aan het eind van die periode moest ik weer naar huis (emmers vol gehuild, verschrikkelijk) en dacht iets leuks voor haar te doen.
Ik had een mooi kettinkje voor haar gekocht, ze was er enorm blij mee (geen idiote bedragen hoor.). Ook wilde ik haar en haar man mee uit eten nemen. Toen dacht ik nog: iets wat ze zelf nooit zouden kunnen doen, ik reserveer in het top roof restaurant van toe het beste hotel van de stad. Zoek iets lekkers uit en lekker samen eten. Het was een leuke avond.
Pas later realiseerde ik mij dat ze ook alle bedragen hadden gezien van de menu's.
Ik zal je zeggen dat ik me kapot geschaamd heb, niet alleen dat ik haar daarmee naar toe heb genomen, maar vooral dat ik me vantevoren totaal niet had bedacht hoe dit op haar over zou komen en inderdaad....wat ze daar allemaal voor had kunnen doen.
(ze heeft overigens gewoon netjes bedankt)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Nu het andere geval: jij nodigt een Indonesisch gezin uit dat het helemaal niet breed heeft (deze suggestie van mij is nergens tegengesproken, dus ik ga ervan uit dat het zo is). Jij gaat daar alles, maar dan ook alles 3 weken lang voor betalen. Kosten 9.000 euro. Jullie hebben 3 leuke weken met elkaar. Je laat blijkbaar aan dat gezin blijkbaar weten hoeveel het allemaal gekost heeft.

Nou is dit wel erg veel,8000 a 9000€ voor drie weken, als je de vakantie huisje, kosten mee berekend, want duidelijk is het niet wat A.E.B geschreven heeft, dat bedrag ook van horen zeggen.
Hoeveel personen, ben ik vergeten, maar zeg maar 4 tot 6 personen ik kan het bijna niet geloven........................... Emoticon: Sadley Emoticon: Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 08-10-2012 14:17 elsbeth wrote:
Nog één aanvulling: ik heb zelf ooit een dergelijke fout gemaakt.
Ik had een klein jaar een geweldige hulp gehad in Zuid Sumatera. Goed contact opgebouwd, ook met haar man. Behoorlijk arme mensen. Aan het eind van die periode moest ik weer naar huis (emmers vol gehuild, verschrikkelijk) en dacht iets leuks voor haar te doen.
Ik had een mooi kettinkje voor haar gekocht, ze was er enorm blij mee (geen idiote bedragen hoor.). Ook wilde ik haar en haar man mee uit eten nemen. Toen dacht ik nog: iets wat ze zelf nooit zouden kunnen doen, ik reserveer in het top roof restaurant van toe het beste hotel van de stad. Zoek iets lekkers uit en lekker samen eten. Het was een leuke avond.
Pas later realiseerde ik mij dat ze ook alle bedragen hadden gezien van de menu's.
Ik zal je zeggen dat ik me kapot geschaamd heb, niet alleen dat ik haar daarmee naar toe heb genomen, maar vooral dat ik me vantevoren totaal niet had bedacht hoe dit op haar over zou komen en inderdaad....wat ze daar allemaal voor had kunnen doen.
(ze heeft overigens gewoon netjes bedankt)

Dit verhaal zegt dus meer over jou dan over dat gezin Elsbeth, het is uiterst beleefd dat ze je heeft bedankt, zo hoort het, buiten dat ging er een lampje bij je branden.
Het is een leerproces, ik ben er ook achtergekomen dat de vraag waar is mijn oleh2 ongeveer hetzelfde is als dat iedereen vraagt "Mau ke mana" Emoticon: Yes!
Wat jij hier vertelde ben ik ook achter gekomen, ik neem nu een reep chocolade mee en geef wat geld.
Het mes snijdt aan twee kanten, één er is een oleh2, twee er is wat geld, koop ik een mooi kado in Nederland dan ben ik duurder uit en zij zijn er niet zo blij mee Emoticon: Wink

Deze gedachte kan je niet van iemand verwachten die op vakantie gaat en aardige mensen tegen komt, dat ligt namelijk iets anders als bij iemand die weet hoe het hier werkt , al hoe wel ik 8 a 9000 Euro ook een bom duiten is Emoticon: Blush
Daar kan ik hier 5 tot 6 maanden riant mee vooruit met mijn Pop Emoticon: Yes!

spacer line  

On 08-10-2012 14:29 zieleffe wrote:

[quote removed]

Nou is dit wel erg veel,8000 a 9000€ voor drie weken, als je de vakantie huisje, kosten mee berekend, want duidelijk is het niet wat A.E.B geschreven heeft, dat bedrag ook van horen zeggen.

Het gaat om een Balinese gezin, kan 2 personen zijn (man vrouw) ,of het kan 3 , 4 of 6 personen zijn .
De kosten van paspoort maken is duidelijk , ticketprijs is afhankelijk van de seizoen.
Ook de bbungalowpark is afhankelijk van de seizoen en of het een super de luxe of een centraal parkje .
Moet je toch goed bevriend zijn om een familie te fêteren voor 8000-9000 eurie voor 3 weken.
Ik zou het NOOIT kunnen , ben de Amerfoortse niet.
Dus zo zie je maar , er zijn ook Nederlanse mensen die niet gierig zijn .

elsbeth
User
spacer line

Natuurlijk zegt het vooral iets over mij en mijn leerproces!
Je hebt gelijk dat mensen die impulsief na 1 vakantie een Balinees gezin uitnodigen dat misschien onvoldoende kunnen inschatten. Het waren ook vooral de reacties van mensen die Indonesie juist wel goed kennen (wonen/werken/vakanties) die mij daarom zo verbaasden.
En wat dat mes betreft: inderdaad, laat het maar aan twee kanten snijden: een cadeautje en verder een bijdrage aan de scholing.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,700 posts - 13,689 topics - 24,554 members - last post @ 21-09-2019 19:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,491,624 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com