indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ook Nederlanders hebben wel eens wat anders te bespreken. Dat kan hier uiteraard, zei het met mate.

Ik weet niet waar ik het kan plaatsen in Omong omong heb je al veel kanten van de samenleving besproken beschreven of hoe noem je dat .
Dit is een anekdote, niet van mij, maar van iemand, die het mij ook toe gezonden heeft.
Maar wel leuk en dicht bij de waarheid dus jong en lui lezen dit grapje.
Het is een heel lang verhaal daarom in een nieuwe topic.
Veel lees plezier................ Emoticon: Shiny Emoticon: Yeah right! Emoticon: Laugh out loud

Geboren in de jaren 1940- 1960

Wij waren de sterken uit de jaren '40... 50... 60...
Vooreerst hebben wij een normale geboorte overleefd, met moeders die rookten, en of dronken gedurende hun zwangerschap.

Zij namen aspirines, aten vinaigrettesaus, mayonaise en desserten en zij werden niet getest op suikerziekte of cholesterol.
En na dat trauma werden wij op onze buik te slapen gelegd in kinderbedden geverfd met mooie blinkende loodverf.

Er waren geen kindersloten op de deuren en als wij met de fiets reden hadden wij basketbalpetten op en geen helmen.

Als baby of kind reden wij mee op de schoot van moeder in auto’s zonder gordels,
noch kinderstoelen of opblaasbare kussens.

In de bak van een camionnette zitten, of op het paard van Boer xxx, op een zonnige dag, was altijd een belevenis en iets héél speciaal.

Wij dronken putwater of water van de kraan en geen water uit een plastic fles.

Wij aten taartjes, wit brood, echte boter, spek met eieren en beukennootjes en walnoten die al op de grond lagen.

Wij dronken warme chocolademelk met echte suiker erin.
We hadden geen last van obesitas.

WAAROM ?

Omdat wij steeds buiten speelden.

Daarom!!

Wij verlieten de woning ’s morgens vroeg om naar school te FIETSEN (er waren toen geen moeders die ons met de auto even konden brengen), of om heel de dag te spelen in de frisse lucht en dit op voorwaarde dat we ‘s avonds bij donkerte thuis waren. (of als de straatverlichting begon te branden)
Onze ouders wisten helemaal niet waar we uithingen.

We hadden geen gsm maar we hadden ook Dutroux nog niet meegemaakt.

We hadden "vuile kleren om te spelen" en "schone kleren" om op bezoek of naar de kerk te gaan.

Wij hadden uren nodig om ons speelgerief zelf te maken.

Wij hadden geen Playstations, Nintendos, X-box, iPod enz.

Er waren geen videospelen, geen 150 tv kanalen, geen videofilms of Dvd’s geen stereoketens.

Voor 18 uur keek je alleen naar het 'testbeeld'

Er waren geen computers of internet.

WIJ HADDEN NOG VRIENDEN, en wij gingen buiten om met hen te spelen.

Wij vielen uit bomen, sneden ons, braken af en toe een arm, been of een tand,
We gingen appels en peren "plukken" en er waren daar geen gerechtelijke vervolgingen voor,om iemand daarvoor de schuld te geven.
Als we dan toch gepakt werden, dan kregen we een pak slaag en thuis hielden wij wijselijk onze mond.

Wij kregen voor onze 12de verjaardag loodjesgeweren, speelden met stokken als degen, een deksel van de vuilbak als schild, katapulten, slingers, boog en rieten pijlen met vooraan een grote nagel...
We maakten van oude messen, goede werpmessen en oefenden ons op een boomstam of een oude vogelpikdoel uit het café.
Ondanks dat men ons vertelde dat wij ons ogen konden verliezen of ons gingen kwetsen met die dingen hebben wij dat allemaal overleefd.

Wij reden met de fiets of gingen te voet tot aan de woning van een vriend en gingen gewoon langs achter binnen.

Wij waren er van harte welkom en schoven soms mee aan tafel voor het middagmaal.
Het idee dat onze ouders ons uit de gevangenis dienden te halen, was absurd, dat bestond gewoon niet.
Zij waren Met en Voor de wet, en Met de leraars.

Als we op school een straf kregen, kregen we thuis nog eens extra straf erbij!

Onze generaties hebben enkele van de beste ondernemers, denkers en uitvinders van alle tijden en van heel de wereld voortgebracht.
Deze jaren brachten een explosie van nieuwigheden en nieuwe ideeën.

Wij hadden de vrijheid om te proberen, de schrik voor het falen, het succes en de verantwoordelijkheid die er mee gepaard ging.
Wij hebben geleerd om dat te beheersen en om daar mee om te gaan.

Als U één van hen bent?

PROFICIAT!

Misschien wilt U dit delen met anderen die het geluk hebben gehad groot te worden voor dat de advocaten en politici alles kwamen regelen en reglementeren?
Wat was het leven mooi, simpel en helder.

Soms wat ruw maar klaar en duidelijk maar mét regels en wat waren we gelukkig!

Groet Wim Reijnders

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

OM Ziel,
Dit is geen anekdote maar inderdaad de waarheid.
Heel herkenbaar, maar als ik er met mijn kinderen en kleinkinderen over praat zeggen ze: "Pa of opa, je wordt oud. De tijden zijn veranderd."

En gelijk hebben ze. Als ik mijn moeder over heel vroeger hoor praten dan denk ik ook wel eens, ma waar heb je het over. Ga mee met je tijd.
En....ik moet eerlijk zijn. Soms denk ik ook wel eens dat vroeger alles beter was.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

elsbeth
User
spacer line

Leuk Ziel, ja, heel herkenbaar. Zeker een stuk om over na te denken.
Doet me denken aan een stuk dat een week of 2-3 geleden in de NRC of de Volkskrant stond: 50 DINGEN DIE JE IN JE JEUGD GEDAAN MOET HEBBEN: belletje trekken, slootje springen, appels uit een boomgaard jatten, een boomhut maken, een zelf gemaakte zeepkist besturen, wandelen door het bos, kikkervisjes vangen etc.etc. We hebben het onze kinderen voorgelezen en godzijdank kwamen we nog een heel eind met wat we ze hebben meegegeven. Een hoop zaken die we nu hebben zijn geweldige uitvindingen geweest en hebben ook echt vooruitgang gebracht (en daar valt voor mij ook de autogordel die -mede- verantwoordlijk is voor het terugdringen van het aantal dodelijks verkeersslachtoffers van ruim 1300 per jaar tot ver beneden de 1000.
Maar de welvaart heeft ook armoede gebracht. Voorbeeld: afgelopen winter reed ik op zondagochtend in alle vroegte het zaalhockeyteam van mijn 15 jarige dochter naar één of ander sporthal op ruim een uur rijden hier vandaan. 5 meiden waarvan er 4 oortjes in hadden en op hun mobieltje bezig waren. Er werd geen woord gewisseld. De eveneens twitterende of whats appende coach zat NB naast mij! Mijn eigen dochter zat achterin en we keken elkaar aan via de spiegel. Het was duidelijk dat we hetzelfde dachten: wat een armoede en wat een ongelofelijke onbeschoftheid. Op een gegeven moment ging mijn dochter toch eens even kijken op haar mobiel waar die anderen het over hadden. Zaten ze onderling mijn rijstijl te bekritiseren (die toch heel behoorlijk is). Het is maar goed dat ze het pas thuis vertelde, want ik denk dat ik die meiden, incl. coach eruit had geflikkerd.
Oké, beetje een sidestep, maar het tekent wel de mentaliteit van veel jongeren. Als je over dit soort dingen aan de eettafel niet praat, denken ze dat het heel gewoon is.
En wat hier boven betreft: ja, het is heel goed om je af en toe eens stierlijk te vervelen, dan kom je vanzelf met iets creatiefs.

pierre
User
spacer line

Heel herkenbaar Zieleffe, tijdens het lezen van uw verhaal, schoten allerlei herinneren door mijn hoofd. de spijker op de kop.

Het verhaaltje van Elsbeth is ook zo herkenbaar, al die dingen werden in de frisse buitenlucht gedaan, tot inderdaad de straatlantarens aan gingen, tijd om naar huis te gaan en dan terug kijkend dat je je die dag geen minuut had verveeld. ( oke af en toe wel dan)

Dan wat Elsbeth verteld betreffende deze moderne tijd, dit zie ik ook aan mijn eigen jongens, achter de pc, xbox, aan de mobiel hangen enz enz. totaal geen energie meer om andere dingen te doen.

Nou Elsbeth ik had vermoedelijk die lui ook uit de auto gezet, zie maar hoe je thuis komt

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Helaas Elsbeth dat is nú de moderne tijd....allemaal achter de ellebogen werk....durven niet meer recht in je gezicht te zeggen, en als dat wél zo was...dan graag met een groepje die kunnen je meteen in elkaar rammen..!!!! Zo gaat dat tegenwoordig.
Normen, Waarde en Respect is bij deze huidige maatschappij helaas verleden tijd.
Sociaal??? Ohhh...wat is dat??? Triest hé? Bovenstaande bericht van Ziel...we hebben best een Spartaanse opvoeding gehad....maar zijn ook véél beter in alles dan de huidige maatschappij en verdienen een schouderklopje die we zelf aan ons geven, want van deze maatschappij krijgen we alleen een schop onder ons kont, toch?? Emoticon: Eerie Emoticon: Eerie

Pamelabak
User
spacer line

Het laatste jaar werk ik als vrijwilliger heel veel met jongelui in een wijk wat niet al te best staat aangeschreven. Wat Kembang hierboven schrijft, kan ik niet onderschrijven. Ja inderdaad er zijn kinderen bij die vreselijk brutaal en onbeschoft zijn, maar er zijn ook kinderen die beleefd en waarmee te praten valt. Als ik bovenstaande lees, moet ik aan mijn vader denken. Vroeger had hij het over het langharig tuig, die geen respect en onbeschofd zou zijn. Ik denk dat je dit in elke generatie hebt. Ik moet er ook bij zeggen dat men als men ouder wordt minder kan hebben. In mijn werk heb ik heel veel te maken met jongeren en ik kan het heel goed met hen vinden.

Elsbeth, als ik jou was, zou ik die dames volgende keer niet meer brengen. Laat ze maar op de fiets gaan. Niets mis mee!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Niets aan toe te voegen, we hebben het allemaal overleefd en zijn er niet slechter van geworden. De goede oude tijd was voor ons toch zo slecht nog niet maar dat is achteraf praten en ik denk dat onze ouders het best wel zwaar hebben gehad om de monden van de kinderschare te vullen en ze te laten leren. Als kind kregen we dat niet altijd mee maar we waren wel tevredener met kleine dingen en zonder al die moderne communicatie en vervoersmiddelen.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Wel ik heb denk ik een gevoelige snaar aangeraakt, die mij ook in de schoot was geworpen.
Het kost alleen wat typ werk, maar ik heb de tijd.
Je wil er niet zo over praten, omdat je dan een ouwe zeur ben, maar eigenlijk voeden wij de kinderen, heden ten dage verkeerd op.
Ik lig nog wel eens 's middags even een bobo (klein dutje) te doen en ik doe altijd het raam open.
Als ik wakker word, dan is dat in vele gevallen, door de kinderen tegen over ons, die heeft geloof ik een groot gezin.
Iets over half 4 komen de kinderen thuis van school.
Krijsen gillen horen en zien vergaat je, maar er is niemand die de kinderen oproep wat rustiger aan te doen.
Als ik door wil slapen kan ik de raam dicht doen en is het over met dat geluid, goed geïsoleerde ramen, maar meestal ga ik er dan uit.
Zo ziet onze maatschappij er uit, of te wel, er word geen rekening meer gehouden met anderen.
De samenleving heeft geen boodschap meer, om rekening te houden met wie dan ook.

Nou is het in Indonesië nog erger, daar de kinderen zijn nog ADHD machtiger dan hier.
Wij zijn vaak de kleindochter van mijn vriendin, weg wezen brengen naar school en dan is het horen zien vergaat je, met al die kinderen, tot dat er een fluitje gaat en de kinderen in een rijen van twee gelijktijdig moesten bidden, het was een katholieke school in Bandung.
Ja het is de maatschappij, die individueel rechten aanneemt, ieder voor zich en die hogere voor allen.
Je mag niets er over zeggen, zoals vroeger, kreeg je een klap van de buurman, als je iets uithaalde, die hij zag en dan was het zeker, niets vertellen thuis, want daar stond een rieten stok voor je klaar... Emoticon: Shut up! Emoticon: Blush Emoticon: Smile Emoticon: Yeah right!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

De nederlandse staat heeft een grote fout gemaakt door de militaire dienstplicht af te schaffen.

Shalom

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Leuk Ziel, nostalgie van de bovenste plank.
Ik denk altijd nog met veel plezier terug aan mijn jeugd, zoals Wim Reijnders het schrijft was het precies.

Vaak genoeg vraten we dingetjes uit, op zich vrij onschuldig, dan kwamen we op het politiebureau terecht, dan werden onze ouders door de wijkagent gewaarschuwd, die konden ons dan ophalen, kregen de meesten al een pak rammel in bijzijn van de politie.
Helaas de moeder van Malampie was slecht ter been, die zei dan altijd, hij zit daar goed, ik kan hem niet halen dus we wachten maar tot mijn man thuis is.
Vaak waren de meesten al door moeders opgehaald, zat ik daar in mijn uppie Emoticon: Angry
Pa na zijn werk eerst naar het bureau, dus die had een bui om op te schieten, dan was het moeilijk zitten op mijn rode billen bij het avondeten Emoticon: Yes!

Oud luchtbed, twee peddels en varen op de Schie waar het barstte van de binnenvaart schepen, politiewagen aan de ene kant, wij naar de andere kant, politiewagen rond gereden wij naar de andere kant, tot er twee politiewagens waren, dan was je te lul Emoticon: Blush

Kaneelstokken jatten in de loodsen aan de Merwedehaven, plasticpijp om pijltjes te schieten of om een hoela hoep te maken jatten bij Holland Elektro aan de Lekhaven.
Slootje springen, soms lukte het niet stond je tot je middel in het water, dan liep ik de hele Rotterdamse dijk af naar Schiedam 4 km, daar zat de Hema op Broersvest, ging ik tegen een verwarmingsplaat aan staan om op te drogen, anders was thuis Leiden in last Emoticon: Wink

De bananenboten werden toen gelost aan de Maashaven, zwommen we naar toe, levensgevaarlijk, gooiden de havenwerkers een kam bananen over boord had je mazzel.
Vol trots met bananen thuis komen, ik had natuurlijk niet gezwommen maar het van een vriendje gehad Emoticon: Shiny
Woensdagmiddag vuurtje maken aardappelen poffen of oude kranten ophalen met een zeepkistkarretje, we zeulden ons te pletter naar de Spaanse polder hadden we twee gulden verdiend, dus gebak bij van Meer en Schoep schransen.

Ik kijk vol tevredenheid terug, maar ben ook de armoede niet vergeten, twee keer in de week een stukje vlees, op woensdag en zondag, wat te denken van knollen eten, lekker goedkoop maar waren niet te verhapstukken, mijn broer en ik noemden het dooie vingers.
Één ei bij je brood en verdelen, hoe maakte niet uit, je kon het ei zo opeten, tja dan had je alleen brood met boter Emoticon: Yes!
Sokken stoppen als er een gat in zat met een blikje van een pot stopnaald en wol.
Een winkelhaak in je broek of blouse kreeg je ze uitgemeten want nieuw kopen zat er niet aan.

Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb gehad mijn dochter dat soort dingen te besparen.
Generatieconflicten zijn van alle tijden, op mijn 15e stonden mijn vader en ik als kemphanen tegen over elkaar, dan had hij het weer eens over wij vroegaaah, toen mijn dochter 15 was herhaalde zich dat, had ik het weer over vroegaaaah.
Ondanks mijn fijne vrije jeugd ben ik blij dat de tijden zijn veranderd voor de huidige jeugd.
Ook nu zijn er heel veel fijne jongelingen, mijn ouders waren redelijk streng, opvoeden van kinderen vergt tijd, energie, regels en aandacht.
Raddraaiers zijn ook van alle tijden, dat is niet aan tijden gebonden, naar mijn mening ligt dat meer aan de ouders, door de jacht op luxe verslapt de aandacht voor het kind.
Dat vind ik wel het verschil met vroegaaaaaah

spacer line  

On 22-09-2012 23:36 Bokito wrote:
De nederlandse staat heeft een grote fout gemaakt door de militaire dienstplicht af te schaffen.

Goed dan worden ze tot mannen gedrild .
Alleen niet zo goed voor de imago van het leger.

Ik kan me nog heugen dat veel van mijn Nederlandse studiegenoten allerlei capriolen uitvreten om uit het leger te blijven.
Desnoods met S5.

bisa dicek of makemyday .

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Tja,al het bovenstaande is herkenbaar en de moderne tijd,we leven vie internet en ons mobieltje en persoonlijk contact is bijna weg. Emoticon: I love it

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Malam een pracht verhaal in Rotjeknor, ja die mentaliteit kende ik goed, toen ik bij de Rotterdamse Loyd vaarder.
Waren veel Rotterdamse matrozen aan boord, wat hebben we gelachen met elkaar.
Maar ook goed zuipen geleerd.

Ik was de jongste van de familie en ik werd goed in de gaten gehouden door mijn oudere broers en 2 zussen.
Dus die sociale controle was er en kon je niet onder uit.
Ja met mijn kameraadjes van school Salamanders vangen, kikkers in de sloot enzv, dat soort gebeurtenissen kwam wel voor.
Appels stelen in de tuin van een Notaris, belletje trekje, hard weg lopen en achter een boom of struik de toestand bekijken.
Het mooiste vond ik een heel lang nylondraad aan een veiligheidsspeld en een spijker die aan het bovenste van het kozijn prikken en de spijker tegen het raam laten tikken.
Dat was een prachtig iets, elke keer kwamen ze naar buiten kijken, of ze iemand zagen.
Totdat ze kwaad werden en op onderzoek gingen en dan zagen ze die spijker hangen, wat waren ze kwaad tegen ons, maar ze zagen ons niet, we zaten achter de rododendron, ze riepen gewoon in het wilde weg.
Ik weet nog wel dat een van mijn oudere broer op Politiebureau terecht kwam, dat er een politieman ons kwam vertellen dat hij opgehaald kon worden en tegen de avond dat mijn vader thuis kwam, hij pas tegen 10 uur ’s avonds hem ophaalde.
En toen hij thuis kwam, als de donder naar bed kroop, zonder drinken en eten.
Een prachtige tijd was het, soms wel te prachtig, of te spannend, af wachtend wat je vader met je deed, want hij had echt een riet bamboe stokje uit Indonesië, (toen al kwamen wij met Indonesië in aanraking, op een negatieve wijze), dat rietstokje ergens staan en daar sloeg hij mee.
Maar terug komend op deze tijd kan ik je wel begrijpen, dat je via je eigen kleinkinderen schrijf, dat ze de huidige generatie of kinderen best aardig zijn.
Maar dat rijmt niet, wat we eergisteren zagen in Haren, die rellen van jongeren, die te keer gingen, omdat hun feestje niet goed verzorgd was.
En als je dan die beelden zag, dan waren het goed uitziende jongelui, die uit een goed milieu thuis horen.
Neen buiten om, dat je kinderen en klein kinderen heb, kan ik mij wel voor stellen, dat, dat de liefste kinderen van de wereld zijn.
Mijn tweede zoon geef de kinderen straf als ze vervelend doen, waar wij bij zijn, flink aan hun schouders pakken en naar boven naar bed toe sturen.
De oudste zoon heb ik niet zo veel meegemaakt die had een vrouw, die voor mij afstandelijk was.
Een apart figuur die moeder, die niet zo goed spoorde , nu nog via Internet een vriend opdoen.
Het is al de derde vent die ze heeft, maar de kinderen komen nu gelukkig wel bij hun vader.
De Jongste zoon heeft drie kinderen en die gaat er ook niet zo zachtzinnig mee om, straf is straf.
Je ziet maar het verhaal eerlijk vertellen en je eigen kinderen niet als lieve poesjes te beschouwen.
Dat doen de ouders veel te veel.
Neen hoor!!!, mijn kinderen doen dat niet, dat is het eerste wat ze schrijven en zeggen en daar geloof ik totaal niet in……………………….. Emoticon: Wink Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hahaha Ziel, mijn kinderen/kleinkinderen doen dat niet, dat is een goeie.
Daar doelde ik niet op.
Ik heb in mijn werkzaam leven veel met jonge gasten te maken gehad, vaak via de havenvakschool die stage liepen bij ons.
Op enkele na wereldgasten, tja niet zo als Malam, maar ik kon met ze door de bocht, andere generatie, maar wilden hun mouwen opstropen.
Circa 80 procent van mijn oude bedrijf drijft nu op deze gasten, heb ook nog regelmatig contact, wereld gasten.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Na de vorige berichten te hebben gelezen, is inderdaad waar....dat je niet alle jeugd over één kam moet gescheren... Emoticon: Yes!
Maar de opvoeding is een hoeksteen van het huis waar je opgroeit, de ouders zijn verantwoordelijk dat die hoeksteen stabiel blijft.....wankelt of kruimelt het af, dat geeft altijd een weerslag aan de kinderen en het is dan maar afwachten hoe die in het leven verder reilt en zeilt....

Inderdaad Malam en Ziel....froegher haalden wij ook véél kattekwaad uit, maar we hebben geleerd om andermans spullen niet bewust te vernielen maar te respecteren, dus handen af!! Helaas de meeste jeugd vinden vandalisme héél gewoon toch??
En wie draait het voor de kosten op?? Juist de bevolking met belastingen die omhoog gaan.....om het weer op te knappen. Deze en nu de komende tijd is het een vicieuze
cirkel dat nog niemand heeft door gebroken, justitie, regering, gemeente, haltburo's gevangenisstraffen, boete's enz.enz.... Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley Om de meeste jeugd te leren dat vandalisme nutteloos is en dat het alleen veel schade oplevert....

Ik heb mijn kinderen gewoon opgevoed met de normen, waarde en respect voor een ander, ook zij hebben in hun puberteit vervelende dingen gedaan, maar geen vandalisme. Ze zijn beiden volwassen en het leuke hiervan is dat het zich herhaalt wat wij in hun opvoeding hebben geleerd.....mijn man en ik liggen regelmatig in een deuk...hoewel de kinderen niet in de gaten hebben dat zij ons in grote lijnen "na bootsen" wat betreft de opvoeding van hun kinderen.... Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Maar...al met al...niemand is slechter geworden van onze Spartaanse opvoeding en we juist alleen sterker zijn geworden en meer toegeefelijker naar onze kinderen zijn geworden en ach....waarom niet als je het kan betalen, toch?? Emoticon: Party! Emoticon: Party!

fatima
User
spacer line

Dat zie je nu in Haren ,een bericht op Faecebook en rammen en verbouwen dat dorp.
Vandalisme van de bovenste plank.
Nederland staat weer eens negatief op de kaart.

Hoewel men erop wachten kon ,de jeugd kon met sterke drank het dorp Haren in
Nee dan onze opvoeding was spartaner maar wel beter/anders.
Natuurlijk niet allemaal over een kam scheren.

Let it be

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Als ik zoiets vroeger (ahum, jaren 90.. maar goed) zou flikken, dan zou ik niet meer thuis hoeven te komen, want dan wist ik dat ik een flink pak rammel zou krijgen. Dus buiten de daders ook de ouders maar eens veroordelen voor nalatigheid of zo.

fatima
User
spacer line

Natuurlijk de jeugd is wel het product van de opvoeding door de ouders.

Maar kunnen we dat vergelijken met zeg maar de jaren 80 ??

Een week woon ik bij mama en de andere week bij papa, is zo normaal geworden.
Hoe kan je dan een goede opvoeding geven, van papa mag dat wel mam en bij jou mag nooit iets. (van dichtbij meegemaakt) Emoticon: Shut up!

Let it be

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

dat is een 'conflict' wat intern uitgevochten zal moeten worden. Dat hoeft niet in het openbaar, zeg in een dorp als Haren. Emoticon: Wink

fatima
User
spacer line

Dat is waar, maar het kan een rol meespelen in de ontwikkelingen. Emoticon: Yes!

Let it be

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 25-09-2012 14:13 schreef fatima:

Dat is waar, maar het kan een rol meespelen in de ontwikkelingen. Emoticon: Yes!

Bij die ontwikkeling hoort dat kinderen, goede scholing krijgen.
Dat is onderzocht, bij veel kinderen, die uit armoede gezinnen komen, dat heeft men kunnen constateren, dat hun hersenen niet goed ontwikkeld zijn.
Zij hebben niet goed getraind, om hun hersenen te gebruiken, zodat ze stil zijn blijven staan.

Zo kan je dat door trekken naar die Arabische landen, waaronder ook Indonesië, waar slecht klein procent goede scholing krijgen.
Een moslim school, heeft te veel aandacht, aan die leer van de Islam.
Dan zie je hoe beïnvloedbaar die mensen wel niet zijn.

Dus goede voeding en scholing, dat zijn de ingrediënten, voor de beste manier kinderen te ontwikkelen naar een niveau, die past bij de economie van het land.
De eentonig voeding, vooral rijst, kan niet goed zijn, voor het geen ze aan vitamine nodig hebben..................... Emoticon: Wink Emoticon: Nice

De kinderen van goede afkomst, werden in Haren meegesleept door de massa die daar op afkwamen.
Facebookgangers, die de geheld dag aan die computer gekluisterd zijn
Nu hoor je dat ze er spijt van hebben, maar ze hebben de lesje dan ook wel gehad.
Als je iets organiseer, dan zie je dat daar jongens op afkomen, die rotzooi trappen.
Dat zijn jongelui, die door hun ouders, niet of nauwelijks gecontroleerd worden.
Dat zag ik al vroeger op het voetbalveld.
Vooral onder de Amsterdamse supporters van Ajax, die alleen kwamen om andere mensen uit te dagen, met spugen en gooien van allerlei attributen.
Ik moest ze van station naar het stadion en terug brengen.
Daarmee heb ik genoeg gezien, wat voor idioten dat waren..................... Emoticon: Very funny Emoticon: Devil Emoticon: Shut up!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 25-09-2012 14:05 fatima wrote:
Natuurlijk de jeugd is wel het product van de opvoeding door de ouders.

Maar kunnen we dat vergelijken met zeg maar de jaren 80 ??

Een week woon ik bij mama en de andere week bij papa, is zo normaal geworden.
Hoe kan je dan een goede opvoeding geven, van papa mag dat wel mam en bij jou mag nooit iets. (van dichtbij meegemaakt) Emoticon: Shut up!

Ja dat kunnen we weldegelijk vergelijken met de jaren 80.
Kinderen zijn inderdaad een product van hun opvoeding.
In de jaren 80 en ook nu, als kinderen ontsporen door dat de ouders te egoistisch zijn om het belang van de kinderen die samen hebben te zien en alleen maar hun eigen belangen te zien, dan is het kind niet fout maar de ouders.

Scheiden kan en mag is ook niet erg, maar er blijft één gezamelijk belang de kinderen.
En als ouders dat onder elkaar niet goed regelen dan zijn de ouders fout, gaat zo'n billenbijter dan rellen in Haren dan is het duidelijk de schuld van de ouders.

fatima
User
spacer line

In de jaren 80 was de sociale media toch niet zo als nu, en daar hebben ouders geen of weinig invloed op. Het lijkt wel of er niets anders bestaat ,ook voor de ouders, de nieuwste Pc een Iphone, Ipad.

Ga eens bij een 'doorsnee " gezin op bezoek, en bijna iedereen is wel aan het smsen twitteren of anderzins in het net. Dat bedoelde ik met kun je dit vergelijken met de jaren 80.

Let it be

fatima
User
spacer line

Op 25-09-2012 15:13 schreef Malam:

[quote verwijderd]

In de jaren 80 en ook nu, als kinderen ontsporen door dat de ouders te egoistisch zijn om het belang van de kinderen die samen hebben te zien en alleen maar hun eigen belangen te zien, dan is het kind niet fout maar de ouders.

Scheiden kan en mag is ook niet erg, maar er blijft één gezamelijk belang de kinderen.
En als ouders dat onder elkaar niet goed regelen dan zijn de ouders fout, gaat zon billenbijter dan rellen in Haren dan is het duidelijk de schuld van de ouders.

Scheiden kan en mag maar er blijft een gezamelijk belang de kinderen.

Ben het daar volkomen mee eens, maar hoeveel alleenstaande ouders hebben niets meer over hun kind-eren te zeggen,en moeten lijdzaam toezien.

Let it be

pierre
User
spacer line

Op 25-09-2012 15:13 schreef Malam:

[quote verwijderd]

En als ouders dat onder elkaar niet goed regelen dan zijn de ouders fout, gaat zon billenbijter dan rellen in Haren dan is het duidelijk de schuld van de ouders.

Malam
Inhakend op het feit van ouderlijke opvoeding van kinderen, kreeg ik gisteravond een leuke anekdote te horen.
Ondanks dat ik 12 jaar geleden ben gescheiden van de moeder van mijn jongens zie ik ze toch regelmatig en probeer ik ze nog enige normen en waarden mee te geven in dit leven. ( ook de moeder doet hieraan mee hoor)

Mijn oudste ( ruim 18 jaar) bleek door zijn vrienden gevraagd te zijn om mee te gaan naar Haren, nu wat blijkt, mijn zoon bleek gezegd te hebben " ikke niet, hier komt gegarandeerd heibel van en als mijn vader hier achter komt, kan ik de komende weken niet meer op een normale manier zitten, daarbij krijg ik nog weleens wat extra centjes van mijn vader, nou ik weet zeker dat ik hierin gekort zal gaan worden, ik kijk wel uit om met jullie mee te gaan" aldus de uitspraak van mijn zoon, dus nu mag ik toch wel zeggen dat mijn opvoeding enig nut heeft gehad.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

73,218,832 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,075 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,929,853 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com